TAFEL Tweede Wereldoorlog voor velen nog in volle gang i i Mgr. Simonis verbiedt Catharina Halkes paus toe te spreken CeidócSomarl' 3 HFTïïTl r kerk wereld Risico's gifwijkeri vaak overdreven CONGRES IN NOORDWIJKERHOUT: weer ACHTERGROND EcidaeSou/uMii VRIJDAG 29 MAART 1985 PAGINyfJs] Hervormden steunen kernwapenbeleid Nieuw-Zeeland Het moderamen (bestuur) van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft de premier van Nieuw-Zeeland, David Lange, per telegram steun toegezegd voor zijn kernwapenbeleid. De rege ring van Nieuw-Zeeland, hierin krachtig gesteund door de ker ken in het land, weigert schepen met kernwapens toe te laten. De politiek van Nieuw-Zeeland betekent een grote morele steun voor allen die streven naar beëindiging van de nucleaire wapenwedloop, aldus het moderamen. Totnutoe heeft premier Lange niet toegegeven aan de groeiende druk, onder meer van de Verenigde Staten, om dit standpunt te herzien. Bijzondere leerstoel Zwinglibond Bij Koninklijk Besluit is aan de Zwinglibond de bevoegdheid verleend aan de faculteit der Godgeleerdheid aan de Rijksuni versiteit in Groningen een bijzondere leerstoel te vestigen in de geschiedenis en de beginselen van het unitarisme. Het uni tarisme ontkent de goddelijkheid van Jezus van Nazareth en de Heilige Geest en wijst daarmee de leer van de Drieëenheid af. De Zwinglibond, een vereniging van principieel vrijzinnige christenen in de protestantse kerken, ijvert al vijf jaar voor de oprichting van de leerstoel. De bond hoopt dat de nieuwe hoog leraar in de loop van het komende universitaire jaar aan de slag kan. Er zijn mensen die hun droefheid kweken als een kostbare plant, die zij niet graag zouden zien sterven. C.J. Wiinaends Francken De aartsbisschop van Utrecht, dr. A.J. Simonis, verbiedt de feministisch theologe dr. Catharina Halkes paus Johannes Paulus II toe te spreken tijdens diens bezoek aan Nederland. Mevr. Halkes zou de paus toespreken namens de Unie van Ka tholieke Vrouwenorgani saties, waarin vijf organi saties samenwerken. Mgr. Simonis zegt in een verklaring „van meet af aan" zijn uitdrukkelijke wens naar voren te hebben gebracht, dat personen die „hoe integer en goedbedoe lend ook" een polariserend effect zouden kunnen heb ben, geen woordvoerder tij dens het bezoek van de paus dienen te zijn. Dat zou de tegenstellingen onder de katholieken kunnen ver sterken en het zou boven dien in strijd zijn met de bedoeling en het karakter van het bezoek van de paus, aldus aartsbisschop Si monis. Mevr. Halkes is sinds 1970 verbonden aan de theologi sche faculteit van de Ka tholieke Universiteit te Nij megen. In oktober 1983 werd zij benoemd tot bij zonder hoogleraar voor „fe minisme en christendom". Mevr. Halkes zou de paus toespreken tijdens diens ontmoeting met maatschap pelijke organisaties op 12 mei in Utrecht. In de Unie werken samen het Katho liek Vrouwengilde, het Ka tholiek Vrouwendispuut, de Katholieke Plattelands vrouwen Nederland, de Vrouwenbeweging NKV en. de Stichting Nederlandse Vrouwelijke Religieuzen. Het bestuur van het Katho liek Vrouwengilde heeft besloten „uit ontsteltenis" over de beslissing van mgr. Simonis niet deel te nemen aan' de ontmoeting met de paus. De vrouwenbeweging NKV zal wel aanwezig zijn. Namens deze organisatie spreekt mevr. W. van den Broek de paus toe. Mevr. Halkes was wegens verblijf in het buitenland voor commentaar onbereik baar. Mevrouw Catharina i polariserend fect. Paus-Fanclub organiseert reizen naar Beek De Paus-Fanclub organiseert busreizen naar Beek in Lim burg voor katholieken die op dinsdag 14 mei de massale eu charistieviering willen bijwonen waarin paus Johannes Pau lus II voorgaat. Volgens een persbericht van de Paus-Fanclub is het de bedoeling in Beek „nog eens met grote aandacht en vurige instemming te luisteren naar de veroordeling van een ook in ons land scheefgegroeide interpretatie van kerkelijke wetten". Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij alle er kende reisbureaus. De prijzen variëren van ƒ42,50 tót 62,50. Rabbijn L. van de Kamp: verschillen niet terzijde schuiven „Joden en christenen kunnen niet samen bidden" „Elke gezamenlijke dienst zou onrecht doen aan het feitelij ke gegeven, dat er geen reli gieuze overeenkomsten zijn tussen het gebed van de chris ten en dat van de jood". Dat verklaart desgevraagd rabbijn L. van de Kamp van de Ne derlands Israelietische Ge meente van Den Haag in ver band met het feit, dat ortho doxe joden niet meedoen aan de in de Kloosterkerk op 21 april te houden gedenkdienst. Deze is georganiseerd door de Haagse Raad van Kerken ter herdenking van de in de Tweede Wereldoorlog omge brachte joden. De Liberaal Joodse Gemeente doet hier aan wel mee. „Wij voelen het als onjuist onze intiemste gevoelens van geloof en wijze van godsdienst te exposeren aan hen die onze geloofsgevoelens niet delen", verklaart rabbijn Van de Kamp. Hij voegt hieraan toe, dat het christendom terug blikt naar zijn achtergrond in het jodendom, maar dat het Jodendom in feite geen relatie leeft met het christendom. Inzake de verschillen tussen het religieus beleven van jo den en christenen merkt rab bijn Van de Kamp op, „dat keer op keer in een ontmoe ting tussen christenen en jo den die verschillen terzijde dreigen te worden geschoven alsof ze er niet waren". Wat betreft de op 14 april in de Rotterdamse Laurenskerk te houden herdenkingsdienst merkt rabbijn Van de Kamp op, dat daarbij inderdaad be halve de Liberaal Joodse Ge meente ook de Nederlands Is raelietische Gemeente is be trokken. Er bestaat daar ech ter al jaren een vacature voor de positie van (opper)rabbijn. De Rotterdamse Raad van Kerken heeft die dienst geor ganiseerd en daarbij is de Ne derlands Israelietische Ge meente „volledig voorbijge gaan aan een rabbinale beslis sing over deze materie". Naar de mening van rabbijn Van de Kamp had dit moeten wor den voorgelegd óf aan de ver vanger van haar rabbinaat, dan wel aan het opperrabi- naat van Nederland, „hetgeen niet is gebeurd". Van groot belang Rabbijn A. Soetendorp van de Liberaal Joodse Gemeente van Den Haag is het niet eens met zijn collega Van de Kamp en zegt: „Het is juist van groot belang, ook voor de christelij ke gemeenschap, een gedenk dienst Jom Hasjoa te houden ter herdenking van de in de oorlog vermoorde joden, al was het alleen maar om de herinnering hieraan altijd le vend te houden". Volgens Soetendorp doen in Rotter dam de orthodoxe joden daar aan uit volle overtuiging mee, ook al omdat Jom Hasjoa is opgenomen in de kerkelijke kalender van de Rotterdamse Kerken. Hij bestrijdt dat er sprake is van een oecumeni sche dienst. De joodse ge meenten zijn uitgenodigd voor een dienst, waarvoor de plaatselijke Raad van Kerken de verantwoordelijkheid draagt. In Den Haag hoopt rabbijn Soetendorp in de gedenk dienst zelf enkele woorden te spreken, waarna mevrouw Frieda Menco als overlevende van Auschwitz het woord zal voeren. In de Verenigde Sta ten is al eerder zo'n herden king gehouden, waaraan ook orthodoxe joden hebben deel genomen. „Binnen de joodse orthodoxie wordt geheel ver schillend over deze materie en het samen met christenen bidden gedacht en ik betreur het, dat intern-joodse me ningsverschillen hierover juist nu in Nederland open baar worden", aldus rabbijn Soetendorp. Hij noemt wat op het gebied van herdenkingsdiensten voor joodse slachtoffers ge beurt „uniek in Europa" en denkt, dat dit een verblijdend getuigenis is van een herbe zinning in christelijke kring op het joodse volk. Het is daarom zaak deze belangrijke ontwikkeling in Nederland positief te benaderen. „Ik zou het verschrikkelijk vinden als hierop een smet zou worden geworpen door de gang van zaken in Den Haag", zegt rab bijn Soetendorp. x 0n Op ons nummer gezet .ter n ni< Over een jaar of acht hebben we nog wel een naamM'^ wat er officieel dan écht toe doet is ons nummer. Eeie va, soonlijk registratienummer voor de computers van bra heids- en semi-overheidsinstellingen. Het dient het g»tera want computers zijn erg goed in nummers. Het werkt ^a< dien kostenbesparend, terwijl het aantal banen dat vei gaat zal meevallen, omdat de operatie immers over vele_een wordt uitgesmeerd. En veel maakt het trouwens ni$ma£ want in feite hebban al tien miljoen Nederlanders een „zw stratienummer dat in gemeentelijke computers is opgeslelinj )de i Op de een of andere manier staat het de gemiddelde Keen i lander toch tegen. In een commissievergadering hr Tweede-Kamerleden er zich dan ook wat zorgelijk ovë~ gelaten. De toekomst evenwel is nu eenmaal niet te sv— en men heeft er zich inmiddels bij neergelegd. XJlTERAARD hebben de Tweede-Kamerleden er staatssecretaris Van Amelsfoort van Binnenlandse Zak aangedrongen, te zorgen voor strenge regels. Die mT misbruik van onze nummering bij de personeelsadminis van gemeenten voorkomen. Ons privé-leven moet inj zoveel mogelijk worden gewaarborgd. Dat is niet helemaal zonder succes gebleven, want s] ter bescherming van die privacy zal nog een wetsont worden ingediend. Wellicht was het wat meer voor de liggend geweest als eerst die wet zou zijn geregeld en pas het principe-besluit zou zijn genomen ieder van zijn eigen nummer te zetten. In de praktijk werkt dat baar anders. m HOOGLERAAR LEIDEN: ATI iet 1 ingi) har to ii an vor: LEIDEN De risico's voor bewoners van gifwijken (bijin n< beeld de Merwedepolder in Dordrecht) worden zeer sterk eng: dreven. ei Er blijkt vaak geen sprake te zijn van werkelijke blootstel]:- i in wnnnkamprs pn de?1 3 ic#g Wa1 gevaren die zijn gebaseerd op metingen in woonkamers en pruimten. Dit heeft prof.dr. G.J. Muller vanmiddag bij def vaarding van het ambt van gewoon hoogleraar in de toxic<£, aan de Leidse universiteit gezegd. Muller stelde dat de gifwijken hebben geleid tot een sterkfeer hoefte aan normen die kunnen worden gehanteerd bij bloo ling aan gif. Volgens de hoogleraar is normstelling een hacl probleem. Deze is namelijk vaak gebaseerd op onvolledige jsten vens. Daarbij komt men in de praktijk vaak in aanrakingi in meerdere giftige stoffen. n ti Muller zei dat het schatten van risico's moet worden geba afg op onderzoeken naar mechanismen van giftigheid. Er moetpinsi moeilijk te interpreteren onderzoek in proefdieren worderd, daan. Pas als de mechanismen bekend zijn hebben dierpro, ir zin, aldus de hoogleraar. Hij stelde dat niet alle experimond met dieren kunnen worden vervangen. Zv in f Geurige rijstschotel met sambal goreng boontjes chokosvla vegetarisch Voor twee: 250 g droogko kende rijst, 4 Vt dl water, 1 lepel of stukje santen, zout, ui, knoflook, ketoem bar, laos, trasi; 1 grote ui, 1 lepel olie, zout; 1 ei, zout, peper, 1 lepel melk, 5 g margarine; 250 g tempé, 1 lepel olie, ui, knoflook, sambal, laos, zout, 'r dl water, suiker, azijn; paar grote augurken; half blik sla bonen, ui, knoflook, sambal, laos, 1 lepel olie, tomatenpuree, zout, suiker, santen; '/j liter chocoladevla (Vz li ter melk, 20 g cacao, 45 g suiker, 25 g maizena), 2 le pels gemalen kokos, schuimpjes. Was de rijst en laat hem uit lekken. Breng het water aan de kook met santen, kleinge sneden ui, geperste knoflook, ketoembar, laos en trasi, 'voeg de rijst toe en roer tot het mengsel weer kookt. Laat de rijst in twintig minu ten heel zacht koken gaar worden. Snijd de schoongemaakte ui in dunne ringen en bak die in de olie met iets zout. op een kleine pit gaar en licht bruin. Bak van het ei een omelet en snijd die in repen. Snijd de tempé in reepjes en bak die lichtbruin in de olie. Schep ze uit de pan en fruit daarin vervolgens kleinge sneden ui en geperste knof look lichtbruin. Voeg de ove rige ingrediënten en de tem pé toe en laat het mengsel nog twee minuten sudderen. Leg de gare rijst op een rui- mè schotel en garneer hem met gebakken ui en tempé, omelet en augurk. Fruit (voor de boontjes) ui en knoflook in de olie. voeg de overige benodigheden toe (gebruik een deel van het bo- pennat) en laat het mengsel yijf minuten sudderen. Meng de chocoladevla met de kokos en garneer haar EANNE BUSSUM Voor enige tienduizenden Nederlan ders duurt de Tweede Wereldoorlog nog steeds voort. Tot op de dag van vandaag hebben zij te maken met de schadelij ke gevolgen van de oor logsverschrikkingen voor hun lichamelijk, maar vooral voor hun geestelijk welzijn. Hoe zijn die mensen er nu aan toe? Over deze vraag wordt vandaag en mor gen in Noordwijkerhout een congres gehouden, op initiatief van onder meer de Stichting Infor matie en Coördinatieor gaan Dienstverlening Oorlogsgetroffenen (ICODO). Ongeveer 200 artsen buigen zich dan over de vraag hoe de symptomen van slecht verwerkte oorlogsherin neringen zijn te herken nen en wat ertegen is te doen. Het onderwerp wordt extra actueel als de komende maanden een stortvloed van herdenkingen over Ne derland wordt uitgestort en de oorlogsgetroffen hun er varingen herbeleven. Nooit eerder werd een dergelijk congres in Nederland ge houden en er is ook eigen lijk niet zoveel onderzoek verricht op dit gebied. Na onder meer een studie in 1957 van de Leidse prof. Bastiaans is het laatste be langrijke onderzoek in 1979 verschenen van de hand van de Bussumse zenuwarts dr. H. Keilson (75). Vooral zij die de oorlog als kind hebben meegemaakt en daarbij de ouders zijn kwijtgeraakt, blijken anno 1985 nog grote problemen te hebben. Keilson onder zocht één van de groepen die zonder twijfel do hard ste klappen hebben moeten incasseren, namelijk die van de joodse oorlogswezen. Ze zijn in de meeste geval len op jonge leeftijd van de ouders gescheiden. De uit komsten van het onderzoek zijn volgens Keilson groten deels ook van toepassing op de Indische wezen en op de overgrote meerderheid van niet-joodse wezen die de oorlog hebben meegemaakt. De kinderen die de ver schrikkingen van de oorlog indertijd hebben meege maakt, zijn nu tussen de 42 en de 60 jaar oud. Hoe zijn die volwassenen waar- Zenuwarts dr. H. Keilson: „Niet iedereen heeft dóór dat de oorlog voor veel mensen pas na 1945 goed is begonnen". van Keilson er nog elke het moment van de schei- week een aantal op zijn ding van de moeder nog spreekuur krijgt eraan peuter of kleuter waren, toe? „Bij de mensen die op zijn veel karakterstoornis sen opgetreden. Hpt zijn vaak mensen geworden met gesloten karakters, die on zeker zijn, die moeilijk kon- takt met anderen maken en soms zelfs contactarm zijn", aldus dr. Keilson. Angst Oorlogswezen die indertijd al bijna in de puberteit za ten, hebben niet zelden angstneuroses. De ver schijnselen bij de oudste groep kinderen, die op het moment van de scheiding van de moeder in de puber teit zaten, hebben vooral te maken met chronische de pressiviteit. „In hun depres siviteit weren ze hun ang stige herinneringen af. Deze mensen hebben na tuurlijk nog de levendigste herinneringen aan de oor log, omdat ze die periode zeer bewust hebben meege maakt". Keilson onderzocht tien procent van alle joodse oor logswezen in Nederland. De meeste kinderen (geboren tussen 1925 en 1943) wer den in de oorlog verborgen gehouden en een klein aan tal anderen heeft de kam pen overleefd. De oorlog heeft juist haar sporen op deze groep achtergelaten, omdat het hier ging om mensen wier persoonlijk heid nog in ontwikkeling was. Stoornissen zijn op die leeftijd beslissend voor het latere leven. Niet voorbij De zenuwarts heeft de ver volging onderverdeeld in drie fasen. In de eerste be gint de terreur tegen de joodse gemeenschap in Ne derland. De tweede fase be slaat de directe vervolging, inclusief het afvoeren naar de concentratiekampen, scheiding van het kind van de moeder en onderduiken in pleeggezinnen. In het on derzoek blijkt de derde fase de belangrijkste: de tijd na 1945, en zeker de periode dat het kind nog niet vol wassen was geworden. In die fase wordt het pro bleem van de joodse wees kinderen ten volle duidelijk en moeten er pleegmilieu's (instituten of pleegouders) worden gevonden. De ma nier waarop deze pleegmi lieu's na de oorlog in staat zijn geweest het kind te helpen bij het verwerken wat het heeft meegemaakt was veelal beslissend voor het functioneren van de in middels volwassen gewor den wees anno 1985. „Als pleegouders zich niet volledig instelden op wat het kind nog steeds mee maakte en bijvoorbeeld het kind lieten weten dat het „maar eens afgelopen moet zijn met het gezeur", dan ging het in veel gevallen mis met die oorlogskinde ren. Voor de oorlogswezen was de misère immers niet afgelopen in 1945. Op dat moment begonnen de moei lijke jaren voor deze kinde ren pas echt. Ze werden met de harde realiteit ge confronteerd dat ze hun echte ouders kwijt waren en alleen verder moesten. Een schokkende ervaring, ze werden immers keihard geconfronteerd met hun ei gen levensgeschiedenis. Dat moesten ze eerst verwer ken", aldus Keilson. Onderschat „Men heeft de moeilijkhe den van die oorlogskinde ren onderschat. Een mense lijke reactie, het waren vijf vreselijke jaren geweest en men wilde er liever niet meer over praten. Boven dien kon geen mens zich echt voorstellen hoe het in de kampen was geweest", zegt Keilson. Het verdrin gen van het verdriet en het zo onverwerkt laten ervan, ziet Keilson als een belang rijke boosdoener. Uit de latere gesprekken met de oorlogswezen en uit statistische gegevens bleek overigens dat de meeste psychische problemen ont stonden bij wezen die rela tief minder schokkende er varingen tijdens de oorlog hadden opgedaan maar la ter slecht waren opgevan gen. Kinderen die de ergste verschrikkingen van nabij meemaakten maar later ge luk hadden met het pleeg gezin, kregen toen ze een maal volwassen waren veel minder problemen. Voor de meeste kinderen bleek het alsnog afmaken van de door de oorlog afgebroken schoolopleiding een doel treffende therapie. Nog steeds komen mensen bij hun huisarts met licha melijke en geestelijke klachten die vaak na lang speuren zijn terug te voeren op hun oorlogservaringen. Keilson kan de artsen die het symposium in Noord wijkerhout bezoeken aanra den niet alleen te letten op de gebeurtenissen die pa tiënten hebben meege maakt, maar zich te con centreren op wat erna met ze gebeurd is. „Wat hebben ze voor hulp gehad, hoe zijn ze opgevangen, dat is be langrijk. Niet iedereen heeft dóór dat de oorlog voor veel mensen pas na 1945 goed is begonnen. Het zware leven begon voor deze mensen pas later. Ook voor veel niet-wezen was de bevrijding nog niet het einde van de ellende. ARJEN VAN DER SAR Veel zachter, ma£^' weinig zon E DE BILT Het KNMI11 i' wacht voor morgen eini°te minder koud weer. Mef^Y®1 krachtige zuidwestelijke ming wordt dan vochtigp zachte oceaanlucht a)use' voerd, die middagtempg ren tussen 10 en 14 gr. mogelijk maakt. Het bin drijven van de zachte (TT gaat echter wel gepaard! I regen. De aanvoer van de zj lucht gaat ook na morger, een paar dagen door, zodl temperatuur op een ong(| normaal niveau voor de| van het jaar komt. De I blijft echter nogal vochtig" dat de zonneschijn zal te vallen. Ook valt er af er wat regen of motregen. Weerrapporten v Rotterdam Zd. Limburg odw- j w •tig te er ol G onbew. 11° regenbui 7" 1' «En Innsbruck Klagenturt Kopenhagen Stockholm rw Casa blanca l.b s Palmas l.bew. jnbew. 21° 16° zw.bew. 20° 16° h.bew. 14° 8° uUitC ;ee t>b Ier Lit |ens Krakers bedreigd Rl LEIDEN Krakers van pand aan de Morsweg 5/5« gisteren vrijwillig vertrok omdat zij door de eigenaar het pand zouden zijn bedn De krakers waarschuwdei politie, maar toen deze bi] pand arriveerde, bleken krakers al vertrokken, pand was in de nacht dinsdag op woensdag kraakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2