Museum Mesdag hoopt
op steun van Den Haag
Vijftig jaar boekenweek
vriendelijk gerangschikt
50
'fli
Freek de Jonge als kwetsbare bedevaartganger
V rouwenboekhandel
in Den Haag wint
Zuid -Holland - prijs
X
6
IC
1615
KUNST
EeidacSotnxatii
DONDERDAG 28 MAART 1985 PAGIllDI
Jordan en Jones in theater Pepijn
DEN HAAG De Clifford Jordan - Philly Joe Jones Fusion
speelt op zondagavond 7 april in het Haagse theater Pepijn. Zij
worden begeleid door pianist Cees Slinger en bassist Isla Ec-
kinger. Jazz-drummer Philly Joe Jones was vorig jaar voor
het laatst in Nederland met de Timeless All-Stars en in 1983
op het NOS Festival met zijn eigen groep Dameronia. Deze als
legendarisch bekend staande slagwerker speelde op jeugdige
leeftijd met muzikanten als Dizzy Gillespie, Fats Navarro, Ben
Webster en de Heath Brothers. Grote bekendheid verwierf hij
evenwel in de periode 1955 tot 1958 als slagwerker bij het be
roemde Miles Davis Quintet met John Coltrane, Paul Cham
bers en Red Garland. Tenor-saxofonist Clifford Jordan is in
Nederland de laatste jaren bekend geworden door zijn optre
dens met pianist en componist Cedar Walton. Jordan heeft
ook naam als componist en'arrangeur. Het optreden van de
Clifford Jordan -„Philly" Joe Jones Fusion in Pepijn maakt
deel uit van een toer dit voorjaar met Cees Slinger en Isla Ec-
kinger door Europa. Jones en Jordan gaven samen recentelijk
ook optredens in New York en Washington.
Jeudgtheatergroep
Maccus uit Delft
op televisie
DELFT De schooltelevisie heeft deze
week langdurig opnamen gemaakt bij de jeu
gdtheatergroep Maccus in Delft, in verband
met een programma over de bezuinigingen
waaronder ook het jeugdtheater in Nederland
te lijden heeft. Dat programma vormt onder
deel van het weekjournaal van de schooltele
visie, dat morgen om 11.00 uur op Nederland
2 wordt uitgezonden. Opnamen werden deze
week onder meer gemaakt van de nieuwe
voorstelling „Eerder dan Mozart", over vier
mensen die allemaal in iets de eerste plaats
willen bereiken. Deze voorstelling gaat mor
genavond in première tijdens het Jeugdthea
terfestival in Den Bosch.
DEN HAAG Aan de vrouwenboekhandel Trix in Den Haag
is, met drie andere boekhandels in dit genre, de Culturele Prijs
van Zuid-Holland 1984 toegekend. De Culturele Raad van Zuid-
Holland die de prijzen toekent, ziet de vrouwenboekhandels als
kultureel instrument in handen van de vrouwenbeweging. De
geboden literatuur kan een lange termijn-effect hebben op de
bewustwording van vrouwen, aldus de Raad. „Trix" deelt de
prijs met de vrouwenboekhandels Brood en Rozen in Dordrecht,
Aradia in Gouda en Gaia in Leiden. De Culturele Prijs van
Zuid-Holland is eerder uitgereikt aan onder meer de Leidse
Voilksuniversiteit, de arbeidersdichters De Vries en Van Vol
lenhoven, de choreografe Corrie Hartong, het Werkcentrum
Dans en het Westlands Mannenkoor.
OPBRENGST VEILINGEN
CONCERTGEBOUW
RUIM 225.000 GULDEN
AMSTERDAM De benefietveiling voor het
Concertgebouw, dinsdagavond en gisteravond
in Amsterdam, hebben samen ruim 225.000 gul
den opgebracht. De veiling die gisteravond
voor verzamelaars bij Sotheby Mak Van Waay
werd gehouden, bracht ruim 65.000 gulden op.
De opbrengst dinsdagavond van de meer alge
mene veiling in het Concertgebouw zelf, be
droeg bijna 160.000 gulden (inclusief entreegel
den). De benefietveilingen waren georgani
seerd door de twee grote veilinghuizen in Am
sterdam, Sotheby en Christie's. Het geld is be
stemd voor de renovatie en uitbreiding van het
Concertgebouw, waarvoor in totaal 35 miljoen
gulden nodig is. Daarvan is 25 miljoen gulden
al binnen. De rest moet komen van allerlei ac
ties, zoals een grote nationale loterij.
Gemeente
museum
kan
collectie
overnemen
De gemeente Den Haag
wil bekijken of de
collectie van het Museum
Mesdag kan worden
overgenomen door het
Gemeentemuseum.
Voorwaarde is wel dat
het rijk bijdraagt in de
kosten die daar voor het
beheer van de collectie
nodig zijn.
De overname van de
collectie mag het
Gemeentemuseum en de
gemeente Den Haag geen
geld kosten, zo
verklaarde wethouder G.
Halleen desgevraagd.
Volgens de wethouder
gaat het om een
belangrijke verzameling,
die voor Den Haag
bewaard
moet blijven.
DEN HAAG Het
Museum Mesdag aan
de Laan van Meer-
dervoort hoopt op
steun van de gemeen
te Den Haag nu mi
nister Brinkman van
WVC voornemens is
dit rijksmuseum van
zijn begroting te
schrappen.
Zoals wij gisteren reeds meld
den wil de minister dat de la
gere overheden (gemeenten en
provincie) zelf de kosten van
het museum voor hun reke
ning nemen. Volgens Brink
man gaat het hier om een mu
seum van regionaal-lokaal be
lang. Alleen musea van natio
naal belang wil de minister
door zijn departement laten
bekostigen.
Directeur drs. H.R. Hoetink
van Museum Mesdag meent
dat het hier inderdaad gaat om
een „typische Haags museum",
maar wel met een collectie
van nationaal en zelfs interna
tionaal belang. In Museum
Mesdag is de persoonlijke col
lectie van Hendrik Willem
Mesdag ondergebracht, met
onder meer veel werken uit de
Haagse School en de School
van Barbizon. Bij de laatste
school (circa 1830—1860) wa
ren de eerste tekenen zicht
baar van het zich later ont
wikkelende impressionisme.
„Er worden binnenkort in
Londen en Parijs exposities
gehouden over de School van
Barbizon, en een groot deel
van wat daar wordt tentoonge
steld wordt door ons uitge
leend", aldus Hoetjnk. „Ook
voor de Haagse School is er de
laatste jaren weer een toene
mende belangstelling, met
name in het buitenland. Wat
wij hier hebben is uniek voor
Nederland, omdat er verder
geen museum is dat zich speci
fiek bezig houdt met kunst uit
de negentiende eeuw".
Hoetink hoopt dat de gemeen
te Den Haag de kosten, een
kleine 300.000 gulden, voor
zijn rekening wil nemen. Erg
optimistisch is hij vooralsnog
niet. „Den Haag heeft het Bre-
diusmuseum gesloten, wat je
ook als een typisch Haags mu
seum kan aanmerken. We zoe
ken dan ook nog naar andere
mogelijkheden. Het Gemeen
temuseum is wel aantrekke
lijk, maar dat zit vol. Wat ver
der meespeelt is dat Mesdag de
^ollectie aan het rijk heeft ge
geven onder de conditie dat
het in zijn geheel bij elkaar
wordt gehouden, in het mu
seum zoals hij dat indertijd liet
bouwen in zijn tuin voor zijn
woonhuis. Daar moet over ge
sproken worden met de erfla
ters".
Drie
In het Museum Mesdag wer
ken drie mensen. In 1983 werd
het bezocht door 6000 mensen,
vorig jaar waren dat er iets
meer. Volgens Hoetink weten
veel mensen niet van het be
staan van het museum, dat in
bekendheid wordt overvleu
geld door Panorama Mesdag
aan de Zeestraat.
mensen
-
Het Museum Mesdag aan de Laan van Meerdervoort.
Voor een uitgebrf
agenda, ook voor de_
mende dagen, raadpPE^;.
men „UIT", de gratis*
kelijkse bijlage van <Pr,
k"nt
ïding
bioscopen
M
11:1
maI
1 1
14J
hee
Js in
ALPHEN AAN DEN RIJN op d
ROCINEMA I (Van Boetzö zich
straat 6. tel. 01720-20^nd. E
Amadeua (al); do. ma. di.pt
20.00. vr. za. 20.30. zo. 1'P.
20.30. «EUROCINEMA II: ApcnaF
in the dark (16); 18.30. do. met I
di. wo. ook 21.00. za. zo.'eld n
ook 13.45. EUROCINEMferotei
Hot bubblegum, dikke licp» r
(12); 18.45, 21.00. za. wo.,
13.45. EUROCINEMA IV: »"ga
killing field* (al); 18.30,
za. zo. wo. ook 13.30.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Hot lipsr
za. 24.00. EUROCINEMA I
Alone in the dark (16); J
24.00. EUROCINEMA 111:1
Bubblegum, dikke liefde t
za. 24.00. EUROCINEMaI
De hitte van een zomer (18)1
24.00. m
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Billy
contra Kwel (al); za. wo. 14J
LEIDEN LUXOR (Stations
19. tel. 071-121239): An
and a gentleman (12);
19.00, 21.15. zo. 14.15,
19.00. 21.15. LIDO en STU
(Steenstraat 39. tel. 1241
The killing field* (12); BachkrTro<
party (16); Falling in lovevt^
Lady Hawke (al); 14.30, 1jse li
21.15; Amadeus (al); 20.00.pde
ook 14.30. TRIANON (B^ere
straat 31. tel. 123875): CL. hp
(16); 14.30, 19.00, 21.15. r n*
14.15, 16.30, 19.00, 2fn- v
REX (Haarlemmerstraat tre w
tel. 071-125414): Marilyn (alle
14.30, 19.00, 21.15. „jpn
NACHTVOORSTELLING prT>
REX: Stoute schoolmeii omo
(16); vr. za. 23.30. een
NOORDWIJK LIDO THEA\jj in
(Pr Bernhardstraat 56. n
01719-12800): Ace* High
za. 19.00. zo. 15.00. ma. 19^s v
Missing in Action (16); (ken.
20.15. ma. 21.15. di 20.15. tA-ri
KATWIJK CITY THEATEk f.f'
(Badstraat 30. tel. 01718-740?
Gremlins (al); do. vr. za. zo.fl3*,1'
14.45, 19.00, 21.15. ma. i Klei
19.00, 21.15. CITY THEAfee
II: De Prooi (12); tijden zie Cit tecK
CITY THEATER III: Comm rpV
do (12); tijden zie City I. d net
THEATER IV: Catharine (18);t om
den zie City I behalve za enïr er
14.45. »en. 1
KINDERVOORSTELLING hi
CITY THEATER IV: Dik V
weet raad (al); za. wo. 14ier
LIDO THEATER: Meisje* «archl
de lach (al); za. wo. 14.30. tijksr
VOORSCHOTEN GREENW^y'
Gremlin* (al); vr. za. 19.00..
t/m wo. 15.45. ma. di. wo. igjeerli
De prooir (12); ma. t/m threv
21.15. vr. za. 21.15. zo. 19.0tsem;
KINDERVOORSTELLING Lcab
Wald Disney's festival van L
kroonde tekenfilms; za. t/mi*
14.00. 'eksl
were
WASSENAAR ASTRA: Gn
lins (al); do. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING fc
Dolle avonturen in de junf'
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui'"
tel. 463500):Duin (12); 13L
18.45. 21.30. ASTA 2 (Spuif
tel. 463500): Falling in love
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13l
16.00, 19.00, 21.30. AST/W
Filmfrieken festival: Arthur; f;
Firestarter; vr. Dark star; k
Top secret!; zo. The end of I
gust; ma. Zelig; di. 14.00, 19'
21.30. beh. za. en wo.midd*
zo. 13.30. 16.00, 19.00. 21|
BABYLON 1 (naast Centri
Station, tel. 471656): Amadt
(al); 14.00. 20.00. BABYLt
2:Trading place* (al); 14.(
19.00, 21.30. zo. 13.30, 16,f
19.00. 21.30. BABYLON 3:|
officer and a gentleman
14.00, 19.00, 21.15.
16.15, 19.00. 21.15.
(Buitenhof 20. tel. 630637): I
dyhawke (al); 14.00. 18.f
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18,
21.30. CINEAC 2: De uitrot
(16); 14.00. 18.45. 21.30.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
NE AC 3: Gremlins (al); 18.1
21.30. do. vr. ma. di. ook 14f
EURO CINEMA (Leyweg
tel. 667066): Once upon t
in America (12); do.
13.30, 19.30. za. zo. wo. alk
19.30. The NeverEnding St£—
(al); za. wo. 14.00. zo. 14£DE
16.15. METROPOLE 1 (Car^_
gielaan, tel. 456756): The kill^^^
fields (12); 14.00. 18.45. 21-VOO
zo. 13.15, 16.00. 18.45. 2lj)0 T
story (al), 14.00. 18.45. 21*
zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.fnuZ»
Don Giovanni (16); zo. 09-Meot
METROPOLE 3: De lokvofcfeuti
14.00, 18.45. 21.30. m
mnn in sr k
13.15, 16.00, 18.45.
(al); 14.00. 18.45, 21.30.
13.15. 16.00, 18.45. 21.hun I
METROPOLE 5: Under t
Volcano (16); 14.00. l8fiOS
21.30. zo. 13.15. 16.00. 18<3q i,
21.30. ODEON 1 (HerengraC^
13. tel. 462400): Blood
(16); 13.45. 18.45. 21.30. M
13.15. 16.00, 18.45. 21-theat
ODEON 2: Bachelor p*mani
(12); 13.45. 18.45, 21.30.
13.15, 16.00. 18.45. 21^»
ODEON 3 Wildschut
13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.50 I*
16.00. 18.45. 21.30. ODEONdSTS
Brazil (al); 13.45, 18.45, 21%aba
zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21,k-|
LE PARIS 1 (KettingstrtVr'
12b, tel. 656402): Een sm»iaö'
gaat buiten zijn b(r)oekje (Hie v
12.00 tot 22.30. zo. v a. 13.ITELJ
LE PARIS 2: 'n Zuidelijk sHn f
pertje (18); 12.15 tot 22.45. Li__
v.a. 13.45 vr za. 22.45. ÏJT!
PARIS 3 Eruptie (18); 12.30 '»Oi.
23.00. zo. v.a. 14.00. PASS00
GE (Passage 63. tel. 46097neg
Deadly blessing (16); 14.(Cnri
18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.Ö
21.30. HAAGS F'LMHll
(Denneweg 56. tel. 459900): ZiNOS
1: Stranger than paradise (IJK)
1945. 21.45. Zaal 2: 7 koyOC
films van Stan Laurel en 0lii9o
Hardy; do. 19.30. 21.30. Joaor.° 1
het mest; vr. za. zo. 19-2°^-
21.30. Mamma Roma; nnieu
19.30. Uccsllacci e Uccellifcen
ma. 21.30. Edipo re; di. 19.!^
Decamerone II; di. 21.30. Cl
terbury tales; wo. 19.30. Salc*^ v
Ie 120 giomate di Sodoma; »wr.
21.45 (Alle films 16 j.) .15
KINDERVOORSTELLINGEN nier
ASTA 3: Fstival van bekrook
de tekenfilms; za. wo. 14.(.
CINEAC 3 Sneeuwwitje <>eM
de zeven dwergen; za *gaa1
14 00. zo. 13.15, 16.00.* EUR pub
CINEMA: The never ending «'crat
ry. za. wo. 14.00. zo. l4.Cnc
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1 Beverly Hills oflasl
(16); za. 00.15. CINEAC L50 I
Micki Maude (16); za. 00.1
CINEAC 3: De uitroeier
OPMERKELIJKE LUCEBERT IN LETTERKUNDIG MUSEUM
I
I
„De
joud
Boek
wee
en
en-
k
20 maart Mn
30 maart 1985
DEN HAAG Hoe de
commercie ook in de let
terkunde heeft toegesla
gen, toont onder meer
een tentoonstelling in het
Letterkundig Museum in
de Koninklijke Biblio
theek onder het kopje
„Vijftig jaar boeken
week". Die week duurt
thans tien dagen en de
verkoop en economische
voorspellingen in de boe
kenbranche staan voorop.
Vroeger niet, althans aanzien
lijk minder. De eerste boe
kenweek in 1932 duurde in
derdaad precies een week - 7
tot 14 mei - en het geschenk,
een boek natuurlijk, werd ook
als zodanig aangeboden. Het
boekwerkje uit 1932 meldt dat
in relatief grote rode letters:
„Geschenk".
Misschien speelt een stuk nos
talgie een belangrijke rol in
de beoordeling. Maar waren
de boekenweken van voor en
kort na de Tweede Wereld
oorlog niet een stuk leuker,
minzamer en minder op de
handel gericht dan nu? Het
lijkt er soms op en zeker bij
de bezichtiging van deze klei
ne expositie van vijftig jaar
boekenweek(geschenken) die
duurt t/m 25 mei, komt deze
overweging boven.
Het Geschenk „Oeroeg"
schreef Hella Haasse nog keu
rig met de hand, zoals de ex
positie aantoont en het ge
schenk van 1937 kreeg de
vermelding mee: „Bijdragen
zoals: hoe en waarom leest u
eigenlijk", door de 23-jarige
journalist S. Carmiggelt.
Dat brengt in herinnering hoe
de jonge Simon zijn eerste
stukjes schreef als politie-ver-
slaggever en pas daarna Ne
derlandse eerste man werd in
het korte (volks)verhaal. Har
ry Mulisch was nog een aar
dig en verlegen jongmens en
Gerard Reve heette toen nog
„van het", toen hij „De avon
den" schreef.
Allemaal nostalgie. Waarvan
ook een deel wordt aange
wakkerd bij de bezichtiging
van een proefdruk van de
omslag van het geschenk in
1955: „Op schrijversvoeten
door Nederland". Het werd
geschreven door Clare Len-
nart, maar de proef geeft Cla
ra Eggink aan; Lennart
maakte met een dunne aan
duiding van de foute a in haar
voornaam een e en Eggink
werd met één haaltje doorge
streept en vervangen door
Lennart Er zit geen woede
achter, de schrijfster verbeter
de wat.
Het Letterkundig Museum
aan het Irenepad 10, is te be
reiken op anderhalve minuut
lopen van het Station Cen
traal en het centrum Babyion.
Het vormt onderdeel van een
bouwwerk dat nog het meest
lijkt op een niet te nemen
vesting in wit, maar je bent er
voor je het weet. Bezoekers
die per trein worden aange
voerd moeten de uitgang Ba
byion nemen en dienen zich
te realiseren dat elke stap
verder dan die anderhalve
minuut een stap te ver is.
Lucebert
Achter de hal van het Letter
kundig Museum zijn in de
foyer zes kolossale wandschil
deringen van Lucebert te vin
den; vreemde voorstellingen
van vreemde mensen die Lu
cebert meer of minder beken
de citaten in de mond geeft.
Wie dat wil, kan bij de ingang
een walkman lenen en de bij
behorende oorschelpen op z'n
kop zetten. Te horen valt dan
de stem van Lucebert die een
uitleg geeft bij schilderingen
en citaten, zoals hij die uit
sprak bij de opening van het
museum op 12 november
1983.
Met de stem van Lucebert er
bij, duurt de bezichtiging
twintig minuten. Maar omdat
ook een lijst te verkrijgen is
van de citaten (met de schrij
vers ervan) kan iedere bezoe-
Letferkundig Museum, Prinses Ire
nepad 10 Den Haag: Tentoonstel
ling Vijftig jaar Boekenweek (t/m
25 mei) en zes wandschilderingen
met citaten van Lucebert (perma
nent). Geopend maandag t/m vrij
dag van 9.30 tot 17 uur.
ker de bezichtiging net zo
lang of kort maken als hij wil.
De museumleiding merkte in
de afgelopen maanden op, dat
bezoekers er een spel van
maakten wie de meeste au
teurs kon raden en haakte
daarop in. Het spel valt nóg te
spelen, maar zonder geruzie,
want de lijst met zes vellen
doet onmiddellijk uitspraak.
Trefzeker
Hoe boeiend de langsloper de
schilderingen van Lucebert
vindt, is ter persoonlijke be
oordeling. Maar raak zijn de
meeste citaten en Lucebert
plaatste ze met trefzekere
hand. Zoals daar is een jachti
ge kat met in zijn klauwen
drie prooien: een vis, een
muis en een vogel. Met het ci
taat
,,'t Is oorloge, oorloge is 't
daar mensen zijn en dieren:
't gevecht zit al dat leeft,
geboortevast, in 't been".
Het is van Guido Gezelle.
Niet iedereen zal dat meteen
Freek de Jonge kruipt als een ootmoedige bedevaartganger het
zaalvolk tegemoet (Foto Mare Mildner).
In de loop der jaren betrad
Freek de Jonge heel wat bij
belse paden. Tot op heden be
gaf hij zich echter niet op „Be
devaart", in een ootmoedige
houding op zoek naar de uit
eindelijke bestemming. Al eni
ge tijd trekt hij met deze voor
stelling door het land, de zoon
persiflerend van een vader die
het als dompteur met een
leeuw aan de stok kreeg. Dit
bepaalt tenslotte mede het lot
van de zoon, maar die moet
dan nog wel langs bekende be
devaartsoorden als Managua,
waai" hij lijfelijk de revolutie
over zich heen krijgt, naar
Lourdes om heil te vinden
voor alles wat lam ligt in hem
en in Bartlehiem, waar hij
zonder stempel niet aan voor
bij wilde, ook al had hij bij
Dokkum beter gelijk rechtsaf
kunnen slaan. Bonifacius heeft
daar te laat aan gedacht.
Hij stelt aan zichzelf de hoge
eis niet alleen als mens maar
ook als artiest te willen existe
ren, het zich vastklampen aan
redding voor wat hem belaagt,
en ook het duiden van de ge
beurtenissen waarin hij be
trokken wordt en die niet zon
der zin zijn. Voor de beschrij
ving van die tocht bedient hij
zich wederom van een omhaal
aan woorden, zijn karakteris
tiek, terwijl hij tegelijk beto
gend weergeeft wat hem tegen
de borst stuit, zoals de honger
lijders in de derde wereld die
van het aangevoerde voedsel
eten alsof hun leven ervan af
hangt. En misschien is dat ook
wel zo.
Die zoon van de dompteur
slaagt er tenauwernood in het
leven enigszins draaglijk te
houden. Freek brengt dat tot
uitdrukking in opnieuw een
geteisterde voordracht, tegelijk
tastend naar houvast en zijn
gehoor tartend en in één moei
te door bij de hand nemend.
Bij elke artiest liggen de kwa
liteiten anders. Freek hecht
aan absurditeiten. Hij bezit het
indringende vermogen tot
communiceren met zijn omge-
Voorstelling: De bedevaart. Door:
Freek de Jonge solo. Teksten: Freok
de Jonge. Decor: Hella de Jonge.
Muziek: Willem Breuker en Henny
Vrienten. Zaal: Circustheater Sche-
veningen. Herhaling: tot en met 2
april.
ving, het zaalvolk, dat hij mee
krijgt in het doorleven van
zeer onthutsende persoonlijke
ervaringen. Ondanks schro
melijke overdrijving blijft hij
geloofwaardig doordat hij niet
alleen de verschijnselen zoda
nig beeldend beschrijft, dat die
als bijna echt overkomen,
madr tevens de ermee gepaard
gaande reacties overtuigend
uitspeelt.
Ter bedevaart gaat men in
processie of in zijn eentje af op
wat transcendente cq. hogere
waarden vertegenwoordigt.
Nam hij in zijn vorige voor
stelling een stel muzikanten
mee, ditmaal richt hij zich solo
op zijn processieve toer tot zijn
publiek. Dit „nader tot u"
noopt hem om het al grote to
neel nog eens extra te voor
zien van een ver de zaal inrei-
kend proscenium, ruimte die
hij nodig heeft om in Lourdes
uit de voeten te kunnen met
zijn buitenmodel-rolstoel en
om' als zoon-van-dompteur de
kermiswagen over het toneel
heen te krijgen. Dit leidt er
toe, dat hij uiteindelijk temid
den van de mensen in de zaal
meerzijdig communicatief
staat te wezen, zichzelf daar
als het ware kwetsbaar uitle
vert. Hij ervaart dit als een
uitdaging, ten bewijze waar
van hij ook direct reageert op
reacties uit de zaal. In wezen is
hij aldoende bovendien bezig
zijn eigen mogelijkheden ver
der af te tasten in zijn verkeer
met het publiek.
Daarnaast stelt hij zich tot
taak die vergrote ruimte ook
te vullen. Met zichzelf, zijn
uitraling, maar verder door
zijn grote beweeglijkheid. Hij
vliegt als het ware over het to
neel, waarbij hij zich op zeker
moment ook aan lange elastie
ken uit de zoldering als een
marionet over het toneel laat
sturen. Bij hem krijgt elk attri
buut of zetstuk binding met
wat hij te zeggen heeft, zoals
hij eerder achter een zuil zijn
denkbeeldige vrouw aanwezig
.wist voor commentaar op wat
hij te berde bracht. Zo krijgt
een dergelijke functie thans
èen soort schrijftafel, met qua-
si-telefoon, via welke hij
werkt aan nieuwe teksten en
opdrachten in samenspel met
het publiek. Zo komt er op den
duur ook een buitenmodel
leeuwenpak op de proppen,
dat aan zijn voorstelling een
definitieve draai, een wending
geeft, al is dit niet het moment
en de plaats om daar nader
over uit te weiden. Maar als
steeds stopt Freek ook nu zijn
verrassingen niet in een vries-
vak. Hij werpt ze als warme
broodjes de zaal in, waar een
gulzig volkje ze hilarisch con
sumeert.
TON OLIEMULLER
Stukje wandschildering van Lucebert, met de citaten: „Pas als je tot over je oren In de soep zit,
zie je overal gehaktballen om je heen drijven" (Bomans) en „Tuur niet te lang naar al die rozen,
zij zijn te diep in het hart gewond" (Vestdijk).
te binnen schieten, zoals er
meer zijn; mooie en treffende
citaten van grote schrijvers.
Bekend is die van Multatuli:
„De Hallemannetjes - die zo
bijzonder fatsoenlijk wa
ren...". En al is Richard Min
nen niet de meest gelezen au
teur van Nederland, zeker ie
dere student kent van hem:
Werk zonder mate of plan,
maar spied door alle luiken:
veracht de burgerman,
doch ledig zijne kruiken
Van Doesburg is aanwezig
met „De scherven van de kos
mos zitten in m'n thee", soms
door vriendelijke raadgevers
veranderd in: „De scherven
van de kosmos zitten ook in
jouw thee". En zo is er veel
meer, W. Hussem met: „Of je
lacht of huilt, je bent onder
weg". En Jan Arends deelt
zijn lot mee door zijn schame
le levenswijs te begeleiden
door: „Ik ben een arme man
en ik verdien mijn dagelijks
brood in schande". J.H. Leo
pold en J. Bloem vullen el
kaar aan met respectievelijk
deze zinsneden: „O rijkdom
van het onvoltooide" en „Al
les is veel voor wie niet veel
verwacht". Zo tekende Luce
bert veel en veel meer op in
zijn zes wandschilderingen,
die steeds beter bij de citaten
gaan passen, naarmate men
langer blijft kijken. Terecht
permanent te bezichtingen.
FRITS BROMBERG