Het Lot van
HetConcerfgebouw
ligt in uw Handen.
De Kans op.
eenlön oom
achtoscars Tsjech Milos Forman:
„amadeus- unieke winnaar
Half Miltoen aan Prïïzen. Hoofdprits: f loo.oocl'fj
Waar koopt u het Lot van het
Bestellen per Bank of Giro. i„«.
Haal de Folder voor meer Informatie. !iri
ABN Bank/® amro bank NMB bank/GWK/ 0 tbb(0)/vroom^dreesmann
h.
De complete uitslag van de Oscar
uitreikingen:
Beste film: Amadeus
Beste acteur: Fahrid Murray Abraham (Amadeus)
Beste actrice: Sally Field (Places in the heart)
Beste regisseur: Milos Forman (Amadeus)
Beste buitenlandse film: La diagonale du fou
Beste mannelijke bijrol: Haing S.Ngor (The killing fields)
Beste vrouwelijke bijrol: Peggy Ashcroft (Passage to India)
Beste oorspronkelijke scenario: Robert Benton (Places in the
heart)
Beste bewerkte scenario: Peter Shaffer (Amadeus)
Beste fotografie: Chris Menges (The Killing fields)
Beste geluid: Amadeus
Beste montage: Jim Clark (The killing fields)
Beste lied: Stevie Wonder (A woman in red)
Beste muziek: Maurice Jarre (Passage to India)
Beste bewerkte muziek: Prince (Purple Rain)
Beste speciale effecten: Indiana Jones and the temple of
doom
Beste artistieke leiding: Amadeus
Beste kostuums: Amadeus
Beste documentaire: The times of Harvey Milk
Beste kort documentaire: The stone carvers
Beste animatiefilm: Charade
Beste korte film: Up
Beste make-up: Amadeus
Een speciale Oscar werd toegekend aan de acteur James
Stewart voor zijn gehele oeuvre
DINSDAG 26 MAART 1985 PA<
ÏDÏ
De acteur geworden Cambodjaanse dokter Haing S.Ngor
krijgt zijn Oscar voor de beste bijrol (In „Killing fields") van de
kleine Linda Hunt, wie de eer vorig jaar toeviel („The year of
living dangerously").
ten zich alsnog een standbeeld
voor de componist op te rich
ten.
De Oscar voor beste actrice
ging naar Sally Field voor
haar vertolking van de hoofd
rol in „Places in the heart",
een film van Robert Benton
die tevens een Oscar kreeg
voor het beste scenario. Het is
de eerste van een aantal films
volgens wat in de pers al
„Reagan-scenario's" zijn ge
noemd. Films die het reilen
en zeilen van gewone Ameri
kanen op het platteland (het
„heartland" van de Verenigde
Staten) tot onderwerp hebben.
In dat genre volgen nog
„Country" (met Jessica Lange
en Sam Shepard) en „The ri
ver" (Sissy Spacek en Mei
Gibson). Regisseur Robert
Benton prees tijdens zijn be
zoek aan Nederland Sally
Field al als de vrouwelijke te
genpool van topacteur Robert
Duvall: „Een unieke actrice
pmdat zij zich, net als Duvall,
volkomen kan wegcijferen in
een rol".
Het feit dat de film „Killing
fields" gisteravond in het Do
rothy Chandler Pavilion van
het Music Centre in Los An
geles de vele nominaties
„maar" in drie Oscars zag ge
honoreerd (beste bijrol voor
de acterende dokter Haing S.
Ngor, beste fotografie en beste
montage) is niet zo verwon
derlijk als het lijkt. Ten eerste
gaat het om een Britse film
(van de succesvolle producer
David „Chariots of fire" Putt-
nam) en om een film met een
politieke achtergrond. De le
den van de Academy of Mo
tion Picture - iedereen in het
filmvak dus - die hun stem
uitbrengen voor de Oscars,
kiezen meestal in de eerste
Beslissing.
tsta
gasprijs
plaats voor vakmanschap en
prestige en vermijden als het
even kan de politiek. En met
de bekroningen in het verle
den voor die „Chariots of
fire" en „Ghandi" had Enge
land z'n deel al behoorlijk ge
had. Vandaar dat „Killing
fields" met het eveneens Brit
se „A passage to India" de
verliezer werd.
De laatste film was tot gister
avond ook een grote kansheb
ber met zijn elf nominaties en
kreeg twee Oscars: voor Mau
rice Jarre's beste orchestratie
en voor de best vrouwelijke
bijrol. Die komt van de 77-ja
rige „grand lady" van het En
gelse toneel, Dame Peggy
Ashcroft. Ze was er zelf niet
bij in Los Angeles. Een kou,
plus de begrafenis van haar
goede vriend, de onlangs
overleden acteur Sir Michael
Redgrave, weerhielden haar.
Haar Oscar werd in ontvangst
genomen door een andere
Britse in Amerika, Angela
Lansbury. Peggy Ashcroft,
voornamelijk bekend van
haar Shakespeare-rollen, al
liet ze zich in Nederland ook
bewonderen in een eigentijdse
Pinter-opvoering, maakte
haar filmdebuut in 1935 in de
thriller „The 39 steps". Ze was
kortgeleden nog te zien in een
ander India-gegeven, de tv-
serie „Jewel in the crown". In
„A passage to India" speelt ze
de rol van een oudere dame
die haar zoon in India - nog
onder Britse heerschappij -
gaat bezoeken en weigert zich
te laten leiden door vooroor
delen.
at in
ersch
op zijn vrChê
ond>
tiuurr
eind april Tg"
zaak
BRUSSEL Het ;ht e<
Hof in Luxemburg n De
zijn vroegst eind aprpand
slissing over de eis v, van
ropese Commissie os de i
prijs voor de Nederla>ning
tuinbouw te verhoger ter
ter Braks van lancj te k
visserij heeft dit gian he
Brussel meegedeeld.
De Commissie, het Jfl
bestuur van de EG,
Nederlandse overhek I
beschikking gemaany I
prijs voor de glastuif J
verhogen. Zoals ber
zowel de regering,
bouwschap als twee i|
le tuinders hiertegen
gegaan bij het Euro^^
Volgens de Commis m
de tuinbouw het gas H
per dan vergelijkbai W
trieën in ons land W
sprake van concurr^^
deel voor de Nederlar
tuinders ten opzichte
buitenlandse collega'sSTGl
(anv
De regering en de Qe
seerde tuinbouw bestt
Zij zijn bij het Hof én m
noemde bodemprocepnist
gonnen, maar omdat f in
cedure enkele jaren f)e I
duren hebben zij heueek
een kort geding gevf
hangende de proce*\
prijs niet hoeft te wo^deri
hoogd. rsver
De gasprijs is sinds 1
vorig jaar 42,5 cent p«de ui
ke meter. De Commisweet
in haar beschikking punt,
gegeven hoe hoog deiper
volgens haar zou mode or
den. Het Landb<D.A.-v
heeft becijferd dat »men\
dertig procent van dng v
Nederlandse glastuiru
drijven in zijn vooi
wordt bedreigd als de^
vijf cent omhoog zou
INFORMATIE OVER FILMS.^ J101,
THEATER. RECREATIE. E*P Voorl
EN EEN COMPLETE AGIde vo
mmmm t/Êgm
■HH HHB ■■Fgehouc
M ja*
et corr
opgei
en, on
partici
jCUNST CeidóeSoutcmt
wijst daarmee het gelijk van
producer Saul Zaentz en re
gisseur Forman. Ze kwamen -
geheel volgens de wensen van
Forman - overeen dat er geen
„sterren" in de film zouden
optreden. Forman huldigde
dat principe al met zijn films
„Hair" en „Ragtime'Geen
bekende gezichten die door
het publiek bij voorbaat met
een bepaalde rol geïdentifi
ceerd worden. Daarmee door
breekt Forman, eigenwijs
maar terecht, het sterrensys
teem dat Hollywood nog altijd
huldigt uit onzekerheid en
waaraan een aantal van die
sterren kapitale sommen als
een miljoen of meer dollar of
meer per film te danken heb
ben.
T-shirt
Bovendien blijkt dat zo'n on
bekende acteur als F.Murray
Abraham, die daarvóór voor
namelijk rollen op de Ameri
kaanse planken en wat televi
siebijrollen („Kojak") speelde,
goed genoeg is om de Oscar
voor de beste mannelijke
hoofdrol weg te kapen vóór
de gerenommeerde neuzen
van Albert Finney („Under
the volcano") en Jeff Bridges
(„Starman"). De F. in de
naam van de 45-jarige acteur
staat voor Fahrid. Abraham is
de zoon van een Syrische va
der en een Italiaanse moeder.
Het grote publiek in Amerika
kende hem voor „Amadeus"
misschien nog het beste van
zijn optreden in reclame
filmpjes voor T-shirts. Nu
schrijft de pers daar van hem
dat hij eigenlijk twee Oscars
had moeten hebben: Eén voor
zijn optreden als de jonge Sa-
lieri en éen voor de oude Sa-
lieri in dezelfde film.
Peter Shaffer maakt van het
conflict dat er inderdaad be
stond aan het hof van de Oos
tenrijkse keizer tussen de ge
vestigde Italiaanse muziek-
kliek en nieuwkomer Mozart
een conflict op leven en dood.
Salieri, geleid door jaloersheid
ten opzichte van zijn „godde
lijke" collega, zou Mozart de
dood in gedreven hebben.
Grappig is dat het succes van
„Amadeus" - eerst een toneel
stuk, daarna film - de inwo
ners van Salieri's geboorte
stadje Lignano danig geprik
keld heeft. De trotse Lignane-
zen vinden het maar niets dat
„hun" Salieri tot moordenaar
werd gebombardeerd en haas-
Shirley MacLalne, Oscarwinnares van vorig jaar („Terms of
endearment"), presenteert F. Murray Abraham zijn beeldje
voor zijn rol in „Amadeus".
tot nu toe voor geen enkele
van oorsprong Europese regis
seur was weggelegd. Forman,
Sally Field in haar Oscar-rol In
als grootste talent voortgeko
men uit de Tsjechische Nou
velle Vague uit de dooiperio-
de van de zestiger jaren (Os
cars voor de beste buitenland
se films gingen toen naar de
Tsjecho-Slowaken Klos en
Kadar voor hun „Het winkel
tje aan het Corso" en naar Jiri
Menzel voor „Hou de treinen
in het oog") keerde als „Ame
rikaan" terug naar zijn ge
boorteland voor het Praagse
decor achter het door Peter
Shaffer bedachte conflict tus
sen Mozart en Salieri. Offi
cieel kreeg hij er nauwelijks
publiciteit, al gebruikte hij
vele Tsjechische talenten
(voor de figuratie en de ope
rascènes).
Geen sterren
Uniek bovendien, dat succes,
omdat „Amadeus" qua thema
en uitwerking geen enkele
concessie doet aan commerci
aliteit en desondanks in bio
scopen over de hele wereld
records slaat. In Nederland,
waar „Amadeus" in het na
jaar uitkwam, hoopte men
eerst voorzichtig dat de film
de Kerst zou halen. Inmiddels
gaat de film de 25ste verto-
ningsweek in. „Amadeus" be-
„Places In the heart".
met „One flew over the cuc
koo's nest" eveneens) mee
binnenhaalt. Een succes dat
HOLLYWOOD/DEN
HAAG „Amadeus" is
gisteravond tijdens de
jaarlijkse uitreiking van
de Academy Awards de
grote winnaar geworden.
De film van Milos For
man stond in elf catego
rieën op de nominatie
voor de belangrijkste
Amerikaanse filmprijzen
en kreeg uiteindelijk acht
Oscars. Daarmee passeer
de „Amadeus" met reu
zenschreden de twee
grootste concurrenten,
„Killing fields" en „A
passage to India".
Al komt het succes van
„Amadeus" niet onverwacht,
waren bekroningen in Parijs
(beste buitenlandse film bij de
Franse César-uitreiking) en
New York (Golden Globe van
de Foreign Press Association)
al stevige voortekenen, het
blijft om meer dan een reden
een unieke zaak. In de eerste
plaats omdat de Tsjechische
regisseur Milos Forman er
voor de tweede maal de Oscar
voor de beste film (in 1976
i mm
De
Achter de fraaie gevel van het Concertgebouw schuilt veel treil1" ye
Het gebouw verzakt. Dit culturele monument wordt met de ondeifojf,0
bedreigd. Een drama? Ja. Maar gelukkig is herstel mogelijk. U kunt daaraan kngspu
helpen. Als u meespeelt in de loterij voor het Concertgebouw. K*00,
Een ton - belastingvrij! Dat is de gigantische hoofdprijs. U hebt oolfnnatd!
kans op de eerste prijs: een Mercedes 200D ter waarde van f 54.650,-. Of u ken k
een reis naar New York, Milaan, Wenen of Londen. Verder zijn er nog bijna
5.000 begerenswaardige prijzen: audio/video-apparatuur, weekends Atijnehe
dam, geldprijzen, dubbel L.R's en nog veel meer. jn
Vergunning verleend bij beschikking van dc M.v.J., nr. L.O. 840/192/003 d.d. 11.1.'85. Aantal loten: 1,5 miljoen.
De loten zijn tot 1 mei 1985 voor f 5,- te koop bij: de Amro Banl !V0"|
ABN Bank, de NMB, de Grenswisselkantoren, de NS stations, Vroom D huto:
mann, de VW Theaterbespreekbureaus, Esso stations herkenbaar aan het b-acht:
Concertgebouw affiche en vele bioscopen. En natuurlijk bij het ConcertgebT
zelf en bij Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht en de Doelen in RottercWr- e.
-Per eenheid van 5 loten (minimaal) maakt u
-Als u een bankrekening hebt op nr. tM.iL" «TT*ic?McJcaao L.
70.70.70.317, als u een girorekening hebt op .„RJWa&'SSKggeiaSm -OC
nr. 687 ten name van Stichting Steun het
Concertgebouw. O
- Bestellen is mogelijk tot 20 april 1985 (overschrijfdatum)De loten krijgt u l" -
thuisgestuurd.
kRDV
Trekking op de TV k
Mies Bouwman presenteert op 15 mei 1985 de muzikale slotavon<r0"'ed
het Concertgebouw. Tijdens deze TVuitzending van Avro en Tros wordekond
de prijzen getrokken. De trekkingslijst komt ook op de verkoopadressetUe(d(
hangen. K"
Daarnaast is dc actie mede mogelijk gemaf jaar
door Mercedes Benz Nederland, IÓ-M en I£ de