TAFEL kerk wereld Katholiek Nederland en de Paus „Barmhartigheid telt niet meer; alles is een recht geworden" flTTïïTi >weer Vredesbeweging: ruimte zoeken in Oost-Europa PROF. DR. FRANS HAARSMA MET EMERITAAT Worsteling met biljet MARKTEN 7 Beurs van Amsterda ACHTERGROND ÊeidaeSoina/nt MAANDAG 25 MAART 1985 PI NE De vredesbeweging moet gebruik maken van de kleine ruimte die in Oost-Europa geboden wordt. Contacten met vredesgroe pen, onder andere binnen de Kerken, kunnen tot veranderin gen leiden. Maar het IKV moet hierbij niet de illusie hebben echt grote resultaten te kunnen boeken; dat is zonder de in stemming van de Sovjetunie onmogelijk. Dit zei Herman de Lange, wetenschappelijk hoofdmedewerker aan de Rijksuniversiteit van Groningen, zaterdag te Utrecht op een studiedag van het IKV over de betrekkingen met Oost-Eu ropa. Het is volgens hem verder van groot belang dat het IKV oog heeft voor de verschillende posities die vredesgroepen in Oost-Europa innemen. Oost-Europa is geen monoliet blok meer. De tijd is voorbij dat de Sovjetunie binnen de Comecon en het Warschaupakt alles voor 100 procent bepaalde. Het Tweede-Kamerlid Maarten van Traa (PvdA) hield een pleidooi voor een grotere eenheid binnen West-Europa, met name wat betreft de veiligheidspolitiek tegenover het Oosten. De Westeuropese landen moeten met één stem spreken en zich ontdoen van de bescherming door Amerika. „Hoe is het moge lijk dat West-Europa met zoveel inwoners en met zoveel eco nomische macht niet in staat is zelfstandig met de Sovjetunie te onderhandelen," zo vroeg hij zich af. Er bestaat geen groter aalmoes dan van harte zijn naaste te vergeven. TENTOONSTELLING IN CATHARUNECONVENT ,,Een geschiedenis van liefde en afkeer, aan trekking en afstoting", zo luidt de ondertitel van de tentoonstelling „Ka tholiek Nederland en de paus" die vrijdag is geo pend en tot 17 juni te zien blijft in het Rijks museum Het Catharijne- convent in Utrecht. De tentoonstelling beslaat de periode van de zestiende eeuw tot heden. Schilderijen, beelden en boekwerken bie den een blik op met name de periode tussen 1853 en nu, waarin de Nederlandse ka tholieken zich ontwikkelden van een zeer Rome-gezinde en -getrouwe groep tot de kritische en eigenzinnige verzameling mensen van nu. Zoals zaterdag gemeld werd de tentoonstelling geopend met een speech van de ka tholieke auteur Michel van der Plas, die heftige kritiek uitoefende op de hedendaag se kerkleiders en hun „een splijtend kerkbeleid" ver weet „dat een wildernis van verlatenheid, troosteloosheid en inertie veroorzaakt". Museumdirecteur drs. H. De- foer benadrukte vrijdag dat de tentoonstelling weliswaar is opgezet naar aanleiding van het bezoek in mei van paus Johannes Paulus II aan Nederland, maar dat de ex positie niet is bedoeld als on dersteuning van het bezoek. Een van de blikvangers is een compleet ingerichte rooms-katholieke huiskamer anno 1939 met beelden van het Heilig Hart, Maria, Jozef en Theresia van Lisieux, de Katholieke Illustratie op het dressoir en uit de radio de stem van KRO-verslaggever Paul de Waart die verslag doet van de kroning van paus Pius XII. Ook is er een wassen beeld van paus Jo- Een museummedewerker in de weer met het wassen beeld van paus Johannes XXIII hannes XXIII uit de kelders van Madame Tussaud's. Vooral wat oudere katholie ken kunnen hun hart opha len bij het zien van bijvoor beeld foto's van de viering van 100 jaar Kromstaf in 1953, waarbij een bebrild jon getje als Pius XII wordt rondgedragen, een spontane opname van de bisschoppen Bekkers en Bluyssen, maar ook de complete uitmonste ring van kinderen die aan de Kindsheidprocessie meede den zal veel herinneringen oproepen. Hiërarchie Hoewel de periode tussen 1853 (herstel van de bis schoppelijke hiërarchie) en 1953 op de tentoonstelling het sterkst is vertegenwoordigd, hebben de samenstellers be wust gekozen voor een lange re periode om duidelijkheid te verschaffen over de af scheiding van de Oud-Katho lieke Kerk (1723) en de grote liefde en trouw aan de paus die de Nederlandse katholie ken vooral na 1853 aan de dag legden. Liefde en trouw waren in deze tijd zo sterk. dat buitenstaanders soms twijfelden aan de trouw van katholieken aan hun vader land. Een van de opvallendste ui tingen van deze trouw was de inzet van drieduizend Ne derlandse jongens die tussen 1861 en 1870 paus Pius IX hielpen bij de verdediging van de kerkelijke staat tegen de Garibaldisten. Van deze zouaven sneuvelden er der tig, terwijl 160 jongens door besmettelijke ziekten het le ven lieten. Tot ver in de twintigste eeuw zouden de oud-zouaven een schilder achtig element vormen bij katholieke manifestaties en processies. De roerige periode vanaf 1970 komt op de tentoonstel ling uiteraard ook aan bod middels foto's, spotprenten (ook van de affaire rond Klaas Beuker) en opnames van KRO's Brandpunt Katholieken en joden in Oekraïne in het nauw Het regionale comité voor Transkarpatië van de communisti sche partij van de Oekraïne heeft een geheim besluit genomen tot uitbreiding van psychiatrische inrichtingen, om „zionisten" en leden van de ondergronds gegane Rooms-Katholieke Kerk te kunnen „behandelen". Het decreet wordt geciteerd in de zojuist in het Westen aange komen „Kroniek van de Katholieke Kerk in de Oekraïne". Het dateert van 3 juli 1984, is uitgevaardigd in de provincie hoofdstad Oezjgorod en ondertekend door de partijfunctiona rissen Bandrowskyj en Woltzjuk. De centrale gevangenis voor Transkarpatië moet een psychiatrische afdeling voor gedwon gen behandeling krijgen voor 250 personen, voor wie vijf art sen en 60 verpleegkundigen moeten worden aangesteld. In het decreet staan bittefe klachten over het zonder duidelijk gevolg blijven van strijd van partijorganen tegen „burgerlijk nationalisme en zionisme". De eerste prioriteit krijgt evenwel de strijd tegen de naar schatting 4 miljoen leden tellende on dergrondse Katholieke Kerk van de Oekraïne, wegens „steun aan het Amerikaanse imperialisme". De partij dient er op toe te zien dat er 's zondags geen kerkdienst wordt gehouden, maar in woongebieden waar de positie van de op Rome geo riënteerde Kerk relatief sterk is, moeten de autoriteiten be hoedzaam opereren, aldus het decreet. Stille Omgang in Amsterdam Vele duizenden mensen heb ben in de nacht van zaterdag op zondag deelgenomen aan de jaarlijkse Stille Omgang door het centrum van Am sterdam. De voettocht wordt sinds 1881 ieder jaar gehou den ter herdenking van het wonder op 16 maart 1345 in een huis in de Kalverstraat. De hostie, die door een ster vende man was uitgebraakt, verbrandde niet nadat hij in het vuur was gegooid. Na af loop van de Stille Omgang kon dit jaar voor het eerst de zogenoemde mirakelkist (op de voorgrond) bezichtigd worden. Hierin zou zich de hostie bevonden hebben. In middels is vastgesteld dat het om een archiefkist gaat van een heilig sacrament-schilder uit de zestiende eeuw. Met een rede getiteld Pastoraat in de stad van de mens" heeft dr. Frans Haarsma, hoogleraar pastorale theologie, afge lopen vrijdag afscheid genomen van de Katholieke Universi teit in Nijmegen. Een veelzeggende titel voor een toespraak waarin de verhouding tussen individuele zielzorg en politiek pastoraat onder de loep werd genomen. Naar aanleiding van zijn afscheid een gesprek met de man die aan het toenmalige groot-seminarie Rijssenburg hele generaties priesters van het aartsbisdom Utrecht en het bisdom Groningen heeft opgeleid om hun taak als pastoraal leider van de parochie te kunnen uitoefenen. NIJMEGEN „Beslis send voor alle spreken, doen en laten van kerke lijke leiders", zegt prof. Haarsma, „is de vraag of het de mensen nader brengt tot Jezus Christus en nader tot diens voor beeld tot dienstbaarheid aan de mensen. Dat is het criterium, waaraan het kerkelijk spreken en handelen legitimiteit ontleent". Het gesprek vindt plaats in de indrukwekkende biblio theek van de pastoraal-theo- loog, aan de Graafseweg in Nijmegen. Speurend naar verduidelijkingen van het geen hij te berde wil bren gen, verwijst hij voortdurend naar de schier eindeloze rijen boeken en tijdschriften om zich heen; daar staat ook iets over te lezen bij Luisterend naar Haarsma zelf echter, valt op hoe sterk hij de waarachtige dienstbaarheid aan de chris telijke boodschap benadrukt als maatstaf voor de beoorde ling van kerkelijke hoog waardigheidsbekleders. Dit criterium is méér dan alleen een zaak van het verstand, het is tevens dè gevoelige snaar die zijn hart en ziel doet trillen. Tegen deze achtergrond is duidelijk dat hii het trompet geschal, dat Klaarblijkelijk onontkoombaar het komende pausbezoek voorafgaat, liever wat wil dempen; „De paus gaat voorbij" Intussen wordt prof. Haars ma gekweld door wat er als gevolg van getwist en gehar rewar in de Rooms-Katholie ke Kerk de afgelopen decen nia verloren is gegaan en nog dreigt te gaan. „Ook bij mij zelf", zegt hij. „De teloorgang van vroomheid, van verbon denheid met elkaar, van een heid die je beleeft daar lijd ik misschien wel het meest aan. Eenmaal met emeritaat zal hij voortgaan met pastorale vorming van pastores en pas torale werkers en werksters en vrijwilligers in de bisdom men Utrecht en Groningen. Een ander toekomstplan be treft het schrijven over „ge nade in de ontwikkeling van theologie en pastoraat", een onderwerp dat hem ook zeer na aan het hart blijkt te lig gen. Recht in plaats van genade „De mensen geloven niet meer en daarom gaan ze niet meer naar de kerk", wordt vaak beweerd. Volgens prof. Haarsma echter is het precies andersom: „De mensen gaan niet meer naar de kerk en daarom geloven ze niet meer. De kerk zal middelen en we gen moeten vinden om de mensen weer naar de kerk te krijgen, wil ze nog toekomst hebben en voorkómen dat het geloof in God totaal ver loren gaat. We verkeren nu in een situatie, dat de mensen zich afzetten tegen de kerk. zich van haar afwenden. Dat verzet tegen de kerk stoelt op haar image, haar autoritaire karakter, haar wetten en dogma's, die niet genoeg ruimte open laten voor per soonlijke ervaringen. Als ge volg daarvan hebben de mensen het gevoel dat ze niet serieus genomen worden. Daardoor ontstaat er verwij dering, vervreemding". „Verder heeft de polarisatie binnen de kerk zeer desas treuze gevolgen. In zulke harde conflicten als nu rond de voorwaarden tot toelating tot de sacramenten, die in korte tijd voor de media moeten worden uitgevochten, in deze welles-nietes-sfeer, dreigt altijd het gevaar, dat de zaken zo gesimplificeerd worden, dat de waarheid naar beide kanten toe wordt vervalst. Daarbij leven we momenteel in een cultuur, waarin de mensen nog nau welijks ontvankelijk lijken voor genade. Alles is tot een recht geworden; voor barm hartigheid is er geen plaats meer. In zo'n situatie moet de Kerk zich een weg naar de toekomst banen. Daar komt nog bij dat eeuwenlange ont wikkelingen niet in een han domdraai zijn om te buigen. Godsdienst institutionaliseert zich, dat is haar kracht en haar zwakheid tegelijk" Prof. Haarsma verwijst naar het boek „Zeven is voldoen de", waarin pastor Gerard Zuidberg, voorzitter van de Vereniging van Pastoraal Werkenden in het Aartsbis dom Utrecht zegt: „Niet zel den wordt in onze tijd ge sproken van een impasse, maar is er wel sprake van een impasse? Bevinden we ons echt in een doodlopend straatje? Ik zou liever willen spreken van een crisis: een periode waarin al het geves tigde flink op de proef wordt gesteld. Al wat wij gelovig en ongelovig, uitdagend en aar zelend hebben opgebouwd, wordt nu getoetst op geloof waardigheid en authentici teit. En daarbij vallen brok ken. Er gebeuren soms le vensgevaarlijke ongelukken waardoor mensen voor hun leven lang gewond en gehan dicapt raken. Soms brengt een crisis ook verrassend nieuwe openin gen, nieuwe perspectieven waar we ons op kunnen oriënteren, goede dingen waar we blij mee kunnen zijn. Als Gods volk onderweg hebben we elkaar keihard nodig om te kunnen volhar den in deze crisis", aldus het citaat van Zuidberg. Prof. Haarsma beaamt: „Dat is. denk ik de situatie waarin we ons nu bevinden". Als zich ontwikkelend insti tuut heeft de kerk inhoude lijk en bestuurlijk-organisato risch de invloed van de cul turen van het verleden on dergaan. Wat de geloofsin houd betreft stond de Griek se cultuur model, wat de be stuurlijke vorm aangaat stond het Romeinse impe rium model. Daar danken we dan weer de patriarchaal-fe- odale structuur aan, waarvan de gehele maatschappij al lang afstand heeft genomen. Prof. Haarsma: „De hiërar chische structuur ook de ambtsgeleding hangt sa men met momenten in de overheersende cultuur waar in de kerk zich opbouwt. Oorspronkelijk waren de lo kale kerken volkomen zelf standig, zij het dat ze steeds een bevoorrechte plaats ga ven aan de kerk van Rome. Deze hiërarchische structuur valt niet zonder meer af te wijzen. Dat hangt er van af of ze „checks and balances" (een controleerbaar en even wichtig gezag) heeft. Het zou van groot belang zijn als we er in zouden slagen de voor delen van de structuren van de katholieke kerk en van de reformatie bij elkaar te bren gen. Dat is mogelijk als je de structuur die in personen tot uitdrukking komt die in zekere mate ook de kerk ver tegenwoordigen, naar buiten en eventueel naar binnen combineert met het synodale element. In principe hebben wij dat nog steeds in het con cilie, in de bisschoppensyno de. de pastorale raden. Dat is allemaal opgenomen in het nieuwe kerkelijk wetboek, maar nog niet tot ontwikke ling gekomen. Het functio neert nog niet, „Rome" werkt deze ontwikkelingen eerder tegen". Aanspreekbaar Prof. Haarsma vervolgt: „Ook in de protestantse ker ken zijn er velen die over tuigd zijn van de voordelen van de personale structuur, zoals we die in de katholieke kerk kennen. Protestantse theologen missen in hun ker ken een persoon die aan spreekbaar is, die een gezicht Prof. Haarsma: „Het Is moeilijker geworden God en zijn genadegaven duidelijk te onderscheiden van de gewone, profane, werkelijkheid". de hoogleraar, „een genade die je erbij krijgt. Heil is dat je in relatie met elkaar in vrede en liefde en gehoor zaamheid betrokken op God leeft. In de „Thesaurus Ec clesiae" (uitdeling van Gods genadeleven door de Kerk) beschikte het gezag in de Kerk over de genadeschatten en kon die naar verdienste uitdelen. Toen dat werd ver laten en dat is gebeurd tij dens het Tweede Vaticaans Concilie werden Gods heil en aardse werkelijkheid dichter bij elkaar gebracht; ook de hiërarchie en de „ge wone" kerkleden kwamen dichter bij elkaar. Maar daar door werd het ook moeilijker God en zijn genadegaven duidelijk aan te wijzen en ze te onderscheiden van onze gewone profane werkelijk heid. Daardoor kon het ge loof bij mensen soms ook verdampen. Het heeft er ook toe geleid dat het sacrale meer en meer ging verdwij nen, ook uit de huizen en uit de gezinnen; het zichtbaar en herkenbaar religieuze raakte op de achtergrond. De litur gie van nu is onthand omdat wij er (nog) niet in zijn ge slaagd nieuwe religieuze symbolen te ontwikkelen. Het is natuurlijk ook de vraag of onze Westeuropese cultuur niet uitgeput is, of er nog voldoende vitaliteit is om nieuwe dingen te scheppen, zoals dat in Afrika en Indo nesië blijkbaar nog wel het geval is. Wij hebben nog niet de kracht en de inventiviteit om te benutten wat er in de Schrift voor ons ligt". heeft. Dat heeft de katholie ke kerk in de persoon van de paus wel. De voordelen daar van moeten we niet onder schatten. Het ambt dat hij be kleedt, stelt hem in staat overal ter wereld God en het doel van de mens en de ge rechtigheid ter sprake te brengen waar deze niet meer gehoord worden. Sprekend over de laatste dingen is er niemand die zoveel gehoor krijgt als hij". Via paus Johannes Paulus II en diens beleid keert het ge sprek terug bij de polarisatie die de Nederlandse Kerkpro vincie nu al decennia in haar ban houdt. Prof. Haarsma brengt de polarisatie in ver band met de rol die het su- pernaturalisme nog altijd speelt. De twee-deling tussen heil van Godswege en aardse werkelijkheid. Dat is de in valshoek die door de meeste huidige bisschoppen in ons land wordt gehuldigd. „Daar zie je", aldus Haarsma, „een kloof tussen enerzijds de taal, het jargon van de kerk en anderzijds het toetreden tot de werkelijkheid van onze maatschappij, ons leven. De ene afdeling wordt zó serieus genomen dat men de andere niet meer ernstig neemt. Va- ticanum II heeft juist gepro beerd die kloof te overbrug gen. In de constitutie „Gaudi- um et Spes" heeft de Kerk een geweldige stap gezet. Daarin is de eenheid tussen heil en aardse werkelijkheid heel sterk beklemtoond". „Heil is niet iets dat er bo venop komt", beklemtoont nog v Dit ht lbo uw mee| Op een belastingsymposium van de Leidse Rech^*^js slaagde staatssecretaris Koning van Financiën er de niet in met de gegevens van een uitkeringsgerechtjopge behalve bijstand een kleine wao-uitkering heeft, foufmg aangiftebiljet in te vullen. Aanvankelijk veronderst* ap dat hij er met goed lezen wel uit zou komen, maar 4elnd even anders uit. De staatssecretaris zat evenzeer te v^ielk als menigeen, die het karwei voor zich uit heeft ge om maar weet dat het aangiftebiljet uiterlijk aan het c)n s*'' deze week de deur uit moet. n teg< ter ni DaT geldt overigens sinds zaterdag niet meer voor duizend uitkeringsgerechtigden, die van hun socialf)£L nog geen of een verkeerde jaaropgave hebben ontvar hebben drie maanden uitstel gekregen. Een nieuw be ons belastingstelsel zelfs voor deskundigen te ingewil VANUIT de Tweede Kamer is aangedrongen op ver diging van dat stelsel en dat is bepaald niet voor hl Dit keer is de noodzaak ervan opnieuw bepleit in d Kamercommissie voor financiën. Dat is een schrali voor duizenden in den lande, die nog steeds verwoed» gen in het werk stellen hun biljet in te vullen. In staat de onlangs ingevoerde „belastingtelefoon" roodg en dat alleen al zegt genoeg over de voor de gewone bijna onmogelijke taak zelf dat karwei te klaren. 8-jari DiE kamercommissie voor financiën wil de instellinaar een staatscommissie, die vereenvoudiging van het be.^S stelsel moet voorstellen, en dit nog wel op korte term^n e( gens staatssecretaris Koning stuit dat echter op grot/ mo« lijkheden. >e Mc varer ENKELE weken geleden aanvaardde de Tweede een motie, waarin werd gevraagd de verschillend^ slif mensbegrippen, die de belastingwet nu kent, om te watei tot een uniform begrip. Als dat zou gebeuren, zou al h?n k meer duidelijkheid ontstaan. De staatssecretaris „stafj pathiek" tegenover die vereenvoudiging, maar hij over één nacht ijs gaan. Erg veel medewerking van zi pe kan de voorgestelde staatscommissie dus niet verwactyweei staatssecretaris heeft slechts beloofd de zaak binnen h» vrou net aan de orde te stellen. Enige garantie voor een sf vai vereenvoudiging is er dus niet. Dat zou wel eens kunire(^ tekenen, dat we nog jaren moeten blijven worstelen r belastingbiljet. Dï Runderlapje, wortels met gebakken ui en aardappelen mokkavla met banaan Als u met z'n tweeën bent dan heeft u nodig: 200 tot 250 g runderlappen, 20 g margarine, zout, peper, to matenpuree, laurierblaad je, 1 kruidnagel; 500 g winterwortels, zout, suiker, ui, 10 g margarine, peterselie; '/t tot 1 kg aardappelen; Vt liter melk, 25 g maizena, 30 g suiker, 2 theelepels op loskof fie, half pakje vanil lesuiker, 1 kleine banaan. Koop van doorregen runder lappen wat meer dan van magere, een deel van het vet verdwijntnamelijk in de jus. Bak de lappen in hete margarine bruin, temper vervolgens het vuur, leg het deksel schuin op de pan en voeg zo veel lauw water toe dat het erge bruisen minder wordt. Doe zout, peper, to matenpuree, laurierblad en kruidnagel bij de lappen en stoof ze op een kleine pit mals in twee a drie uren. Borstel de wortels schoon of schil ze dun. was ze en snijd ze in dunne plakken. Kook de wortelplakken in twintig minuten gaar in weinig wa ter met zout en suiker. Fruit dunne uisnippers in de mar garine langzaam gaar en lichtbruin. Doe de gare wor telschijven in een schaal en garneer ze met de gebakken ui en met fijngeknipte peter- selie. Zet de helft van de melk op. Meng custard, suiker en wei nig koude melk tot een pap je. Schenk al roerende wat hete melk bij dit papje en doe het in de pan. Laat de vla (onder stevig roeren!) even koken en doe er van het vuur de koffie, vanille suiker en de rest van de kou de melk bij. Laat de vla koud worden en schep er de in plakjes of stukjes gesneden banaan door. JEANNE iUR Regen In" hel DE BILT (KNMI) MFg in het komende etmaaUpgf land geruime tijd n' Aan de kust kan de w» ee nemen tot krachtig oh V Hij draait daarbij van naar zuidwest. De temp daalt in de komende n,*1 circa 5 graden. De midtXt/ peratuur wordt onger graden. Regen w» rv/ ben te maken met een pe en actieve oceaande Deze lag vanochtend telijk van de Golf van p' Verwacht wordt dat pressie snel naderbij k>rs over het Engelse Kanaa langs onze westkust, n Duitse Bocht trekt. VER nerli Weerrapporten van vanmorgen 0'.rj^a uïpuJwen - ftou jjedm; 3tisdr neiuei ioymiuu, o 3)48 V Ro't'terdam' zwbew" 9° 4' mt Twente zw bew. 9° H< Vlissingen l bew 8° 3'. y Zd. Limburg h.bew. 9' 3aal Aberdeen zw bew. 6° 33 zal Athene zw.bew. 16° 10*_„ Barcelona h.bew. - 6"^' Berlijn onbew. 13° 3«n, Bordeaux regen 13° 4\ jgj Brussel l.bew. 9° Dublin onbew 7° - 1" K< Frankfort zw bew. 11° 1(raai Geneve mist 12° - 1' Helsinki l.bew. 4° - 6( Innsbruck onbew. 12° - Itlt k Klagenfuri zw bew. 7° 2V c», Kopenhagen mist 3* 0*^ Londen mist Luxemburg zw t Amsterdam regenbui 10° De Bilt zw.be* Deelen zw be* Eelde regen Zuerich onbew. 11° Casa blanca zw.bew. 17c :laa ,!tor 3* "STE F 3* vrij -2(ens 2)alc( |aerd de LEIDEN Noteringen fruitveiling, 25-3 aardappel! 0,25; andijvie 2,65-3,20; srv-w 8,60-8,70; bos prei 3,30; spinal/ 1 2,95; uien 0,10-0,43; waspee 0,56; witlof 2.00-3.90, kno 1,09; sla 0,67-0,86; radijs 0,60-t derij 0,40-0.45 SH1 iwd Geen krant ontvangen 0V€ tussen 18.00 en 19.00 ul*>rc terdags tussen 14.00 en"13 uur, telefoonnr.071-1223 uw krant wordt nog di avond nabezorgd. D rimi 'dar Jme beurs22-03 beurs2S43 DordtscheP DordtschePr Elsevier-NDU Elsev div 85 FrieschGr.H. Gist-Brocdlv85 Heineken HeinekenH. 180.00 223.00 110,60 406.50 216,50 115.00 113.00 55,90 184.00 187.00 222,00 110.30 407.00 Nat Nederl Nat.Ned.div.8S N.M.B. NedlloydGr. Pakhoed Hold. Phiiipsdlv 85 Rodamco Rolinco bew»22-03 bew* 25 60.20 S9.8N- 197.50 197.01 69,80 69,71 68,20 66,Of 172,70 173.01 180.50 181,5* 314.50 314.5» 30,50 30.51 68.50 68.51 61.1( 59.4C 59.5» 210.00 209.81 33.50 33.0L»i 103.50 103 SS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2