finale Ondanks kritiek kan Johannes Paulus II rekenen op warm onthaal in Amersfoort Ter Eem is voorbereid op bezoek van bijzondere gast De open mnch tii% i l. 3MAA|| Het klooster Onze Lieve Vrouw ter Eem aan de Daam Fockemalaan 22 in Amersfoort is van 14 op 15 mei één nacht de pauselijke residentie. Op 14 mei arriveert Johannes Pau- lus II per trein in Amersfoort, waar hij een ontmoeting met vier duizend jongeren heeft op de sport velden van het Eemlandcollege- Zuid. 's Avonds ontvangt de 64-ja- rige kerkvorst de Nederlandse bis schoppen op Ter Eem. In de vroege morgenuren van woensdag 15 mei vertrekt hij vandaar per helikopter naar Schiphol om vervolgens naar Luxemburg te vliegen, het tweede land van zijn bezoek aan de Bene lux. Het is ruim negenhonderd jaar ge leden dat een paus Nederland be zocht. Toen wijdde paus Leo IX een kerk in het Limburgse Voeren- daal in. Sindsdien bleken de kerk leiders niet geweldig reislustig. Met de benoeming van Karei Woj- tyla uit Polen tot leider van het Vaticaan kwam daarin verande ring. Deze paus bezocht vanuit zijn residentie in Rome vele uithoeken in de wereld. Op dinsdag 14 mei reist de paus eerst naar Maastricht, waar hij tus sen negen en tien uur de St.-Ser- vaas en de Sterre der Zee in het centrum zal bezoeken. Daarna ver trekt hij naar het vliegveld Beek, waar een massale eucharistievie ring zal plaatsvinden. De organisa toren verwachten daar zo'n hon derdduizend mensen. Na deze vie ring stapt paus Johannes Paulus II in de trein. Tijdens de rit is er dan even gelegenheid om te rusten voordat in Amersfoort de ontmoe ting plaatsvindt met de jongeren. De zusters van Onze Lieve Vrouw ter Eem zijn gastvrouwen van de paus op 14 en 15 mei. Overste zus ter Judith Horsthuis betreurt het dat de paus slechts één nacht in Amersfoort overblijft: „Ter Eem is niet alleen gemakkelijk te beveili gen omdat het aan twee kanten wordt ingesloten door de Bern- hardkazerne, maar ligt tevens centraal. Van hieruit zou de paus veel minder hoeven te reizen in Nederland". De pauselijke „reislei der", pater Tucci, besliste echter anders. Nederland kent een nuntia tuur, een ambassade van de paus, en de kerkleider heeft er een ge woonte van gemaakt in het buiten land in nuntiaturen te overnach ten. Die ene nacht op Ter Eem is dus al een uitzondering. Wel zal het klooster gedurende het verblijf van de paus in Nederland vele hooggeplaatste gasten op be zoek krijgen. Diverse bisschoppen uit omringende landen, ook van achter het IJzeren Gordijn, zullen worden uitgenodigd. In de nacht van 14 op 15 mei zal de paus met zijn gehele gevolg overnachten. „Dat betekent dat we dan in totaal zo'n tachtig negentig mensen op bezoek hebben", aldus zuster Ju dith. Met nog geen twee maanden meer te gaan voordat de paus de grond van het vliegveld Eindhoven zal kussen, is op Ter Eem nauwelijks te merken dat in mei een bijzonde re gast wordt verwelkomd. Of het moest de pausaffiche („Welkom") zijn in de hal. „Toen bekend werd dat de paus hier zou slapen mocht ik aanvankelijk niets zeggen van het pauscomité", aldus zuster Ju dith. „Men dacht dat het gebouw direct na het openbaar maken van de verblijfplaats van de paus zou moeten worden beveiligd. Dat is la ter ingetrokken". Wel bezochten veiligheidsfunctio narissen het klooster diverse ma len. De veiligheid is een belangrijk onderdeel van de organisatie van het pausbezoek. Volgens het paus comité zijn er tot nog toe bij elk be zoek van de paus aanslagen verij deld. In Canada werden bijvoor beeld terroristen opgepakt. Elk ge bouw dat door de paus wordt be zocht zal daarom grondig worden onderzocht op bommen en dergelij ke. „Verder merken we nog weinig van het pausbezoek", aldus zuster Judith. „We hebben alleen pasjes moeten aanvragen voor onszelf, het personeel en mensen als de bakker, melkboer, groenteboer, timmerman en dokter". In het klooster wordt momenteel het een en ander verbouwd. „Maar dat is niet omdat de paus komt", benadrukt zuster Judith tegenover verslaggever Willem Meuleman. „Dat stond drie jaar geleden al op het programma. Toen is echter be sloten eerst het conferentie-oord aan te pakken". Het gerucht dat er speciaal voor de paus een nieuw toilet en een dou che zouden worden gebouwd, ont zenuwt de overste. „Misschien is de verbouwing door de komst van de paus iets versneld, maar het valt toevallig samen. De toiletten en douches worden verbouwd voor de zusters en de paus mag er één nacht gebruik van maken". AMERSFOORT Nonnen liggen niet wakker van „logé uit Vati caan". Dat stond boven een van de vele artikelen die over de komst van Johannes Paulus II zijn ge schreven vanaf het moment dat be kend werd dat de paus op bezoek komt naar Nederland. Met de non nen worden de zusters van klooster Onze Lieve Vrouw ter Eem in Amersfoort bedoeld. Zij liggen er inderdaad niet wakker van dat de Poolse kerkvorst in mei naar ons land komt en één nacht op Ter Eem slaapt. Wel zijn ze geschrok ken van de berichtgeving daarom trent in de kranten en de vele, vaak anonieme, reacties daarop. Toen vorig iaar juni officieel be kend werd dat de paus tijdens zijn verblijf in Nederland zou over nachten bij de zusters van de con gregatie van Onze Lieve Vrouw, bleef de telefoon rinkelen in het klooster aan de Daam Fockema laan. Voer voor journalisten, die wel eens kennis wilden maken met de zusters van Ter Eem. Gretig werd genoteerd dat de Amersfoort- se religieuzen gewone jurken droe gen in plaats van een traditioneel nabiit. „In het oog van velen betekent het niet dragen van een habijt dat je geen religieuze meer bent", zegt overste zuster Judith Horsthuis (65). Samen met 57 andere zusters in de leeftijd van 43 tot 89 jaar be woont zij Onze Lieve Vrouw ter Eem. „Vele mensen schreven ons dat dit een belediging is voor de paus. Als zusters zouden we niet de ware geest hebben. We hadden im mers gehoorzaamheid aan de paus beloofd? Draag je geen habijt, dan ben ie dus niet meer gehoorzaam". Het bleef echter niet bij brieven die de levenswijze van de zusters ver oordeelden. Ook van de Neder landse bisschoppen zou niets deu gen: „Zij zouden als het ware de kerk in de vernieling helpen". Vanuit Duitsland schreef men zus ter Judith dat deze paus de anti- Christ is. Een schrijver sprak de hoop uit dat zuster Judith dood zou zijn voordat de paus naar Amers foort komt. „Na de eerste brief voelde ik me naar", geeft zuster Judith toe. „Waarom direct gaan schelden als je het ergens niet mee eens bent? Waarom direct zo agres sief? Meningen moet je juist naast elkaar leggen. Dat verrijkt enorm". Naast de vervelende reacties waren er ook vrolijke brieven. Oud-leer lingen van het Eemlandcollege schreven dat zij het een eer vinden dat de paus op de plek slaapt waar zij hun opvoeding hebben genoten. Zij wilden graag een uitnodiging om een erehaag voor de paus te vormen „als hij uit de helikopter stapt". Een gehandicapte, die hand tekeningen spaart, vroeg zuster Ju dith voor een handtekening van de paus te zorgen („Als dat zo uitkomt dan wil ik dat best doen"). En tuin architect Van Drie, die in 1933 de tuin van Ter Eem aanlegde, vroeg een foto van de paus „in zijn thuis". Rustig Na deze brievenstroom was het enige tijd rustig op Ter Eem. Totdat bekend werd dat de paus tijdens zijn verblijf drie nachten op de nuntiatuur in Den Haag overnacht en slechts één nacht op Ter Eem. Volgens enkele kranten moest de reden worden gezocht in het feit dat de zusters in Amersfoort te pro gressief zijn. „Sommige kranten schreven zelfs met grote letters dat we te links zijn", aldus zuster Ju dith De postbode, die Ter Eem dagelijks bezoekt, heeft het geweten. De zeer conservatieve aanhang van de ka tholieke kerk liet zich niet onbe tuigd. Er was een anonieme uitnodiging om op 9 maart te ko men bidden in Den Bosch. „Alsof wij nooit bidden", verzucht zuster Judith. Slechts één briefschrijfster kreeg antwoord. Een oude zuster. Zij schreef erg verdrietig te zijn omdat de Amersfoortse zusters de paus niet warm zouden ontvangen. „Ik heb haar geschreven dat we dat juist wel zullen doen", zegt de overste. De derde stroom brieven kwam op gang na de benoeming van bis schop Ter Schure. Enkele zusters van de congregatie van Onze Lieve Vrouw, waarvan het hoofdgebouw aan de Zuidsingel in Amersfoort zetelt, betuigden hun adhesie met de groep dekens, die de procedure rond de benoeming veroordeelden. „Die zusters spraken niet namens de congregatie, maar namens zich zelf", legt zuster Judith uit. „Dat wordt gelijk naar ons toe vertaald. Omdat de paus hier komt. Men spreekt steeds van de congregatie van Onze Lieve Vrouw ter Eem. De congregatie heet echter Onze Lieve Vrouw. Het klooster Onze Lieve Vrouw ter Eem is slechts een onderdeel, een huis van de congre gatie". Vele briefschrijvers conclu deerden uit de berichten dat de paus niet welkom was op Ter Eem en lieten hun afkeuring daarover blijken. Warm onthaal Aan die onduidelijkheid moet vol gens zuster Judith snel een einde komen: de paus is wel degelijk van harte welkom op Ter Eem en hij kan rekenen op een warm onthaal van de 58 zusters. En ook onder de discussie rond het wel of niet dra gen van een habijt moet een vette streep worden gezet. Zuster Judith: „De paus maakt zich echt niet druk over de kleding die wij dragen. Hij heeft zich nooit bemoeid met het wel of niet dragen van een habijt. Trouwens, in de regels van de con gregatie van 1963 staat niets over kleding". Die vraagtekens zijn dus de wereld uit. Maar hoe zit het nu met de ver meende progressiviteit of de ver meende verlinksing van de zusters van Ter Eem? Hoe progressief is men? „We zijn gematigd progres sief", zegt zuster Judith resoluut. „We zijn constant bezig met nieuwe ontwikkelingen. Conservatief wil zeggen dat je vasthoudt aan het oude. Dat doen wij niet. Onze con gregatie gaat met de tijd mee. We zijn absoluut niet heel-conservatief en zeker niet links. Ik vind het zo moeilijk iemand in een speciaal hokje te plaatsen". Waarna de overste teruggaat naar het tweede Vaticaanse Concilie, op Ter Eem werd mede gekozen als overnachtingsplaats van de paus omdat de bisschoppen geregeld in dit klooster bijeenkomen. Op deze foto van 14 februari 1984 de bisschoppen en de zusters in de kapel van het klooster. 11 oktober 1962 geopend door paus Johannes XXIII. „Zijn opdracht was: vernieuw de kloosters. Doe ie dat niet, dan voldoe je niet aan de wens van de paus. We hebben ons toen afgevraagd wat wezenlijk is voor onze spiritualiteit en wat bij komstig. Het was een soort her bronning, teruggaan naar de oor sprong. Wat wilde de stichteres van onze congregatie?". „De congregatie van de zusters van Ónze Lieve Vrouw werd in 1822 in Amersfoort gesticht met als doel onderwijs te geven aan arme kin deren. Dat was de grote nood van die tijd. Die nood is er nu niet meer. Iedereen kan met behulp van een beurs onderwijs genieten. De grootste pastorale nood van deze tijd is dat een groot aantal priesters verdwijnt. Daar werken we aan. We helpen in parochies en in ziekenhuizen. We bezoeken zie ke en eenzame mensen. Iemand zei laatst: Als de oude religieuzen weg vallen, dan is dat een ramp. Er wordt veel goed parochieel werk' gedaan door de zusters". Moreel schisma Die opstelling zal niemand de zus ters van Ter Eem kwalijk nemen. Maar er is meer gaande in de ka tholieke kerk. Niet alleen de be manning van vacante pastorale po sities bezorgt de Nederlandse ka tholiek grijze haren. Meer dan dat spelen andere zaken een rol. Hoe ver moet de gehoorzaamheid aan de paus gaan? Hoe bureaucratisch is de Romeinse curie en in hoever re verliezen de Nederlandse bis schoppen hun invloed aan de pau selijke ambtenaren? De recente be noeming van bisschop Ter Schure in Den Bosch heeft allesbehalve bijgedragen tot een vermindering van de polarisatie in de katholieke kerk. Er wordt gesproken van een feloofs- en institutionele crisis, ommigen durven zelfs te spreken van een moreel schisma. Zuster Judith zegt niet gelukkig te zijn met de structuur van de katho lieke kerk en met de procedure rond de benoemingen. „Ik zie ech ter geen moreel schisma", zegt ze. „Gewone gelovigen zoals wij moe ten rustig doorgaan. Weten voor wat voor verantwoordelijkheden we staan. Ieder mens kan de we reld verbeteren door het goede in zichzelf en in de buitenwereld te zien en daar iets mee te doen. We moeten zeker niet bij de pakken gaan neerzitten". „De geest van God is sterker dan de mensen. De kerk is voor mij in Uit de tijd dat de zusters van Onze Lieve Vrouw nog in habijt liepen. Deze foto werd fjenomen bij de nwijdlng van het klooster Onze Lieve Vrouw ter Eem op 10 okto ber 1933. de eerste plaats geen instituut, maar een gemeenschap van gelovi gen. Het tweede Vaticaans Concilie heeft dat heel duidelijk gemaakt: „De kerk is Gods volk onderweg". Gods geest vind je niet in de eerste plaats bij de paus en de bisschop pen, maar aan de basis. De paus is geen opperste plaatsbekleder van God op aarde. Hij is de primus in ter pares, ofwel de eerste onder zijn gelijken, de mede-bisschoppen. Hij is de bisschop van Rome en als zo danig opperherder. Hij moet mid den tussen zijn bisschoppen in staan. We moeten niet denken dat hij het alleen voor het zeggen heeft. Hij moet luisteren naar de andere bisschoppen en samen moe ten zij beslissingen nemen". „Paus Johannes XXIII werkte daar volop aan. Dat was een men selijke paus, die midden tussen de mensen stond. Hij was tegen machtsposities. Christus leefde ook tussen de mensen. Hij was wel heel bijzonder, maar niet uit- op eer en macht. De paus is niet de Heer van de kerk. Dat is Christus. Er komt een tijd dat de macht van de kerk weer minder wordt, dat de kerk weer een menselijk gezicht krijgt. Daaraan moeten we allemaal wer ken. Ieder op de plaats waar hij of zij staat. Dan krijgen we een ande re wereld. Je moet iedereen als je gelijke zien. Dat hebben we ook in onze nieuwe constitutie vastgelegd: de gelijkwaardigheid van mensen". Scheiden Is het niet moeilijk in die overtui ging de komst van de paus met blijdschap tegemoet te zien? Zuster Judith: „Ik heb gezegd dat ik niet gelukkig ben met de struc tuur van de kerk en de manier waarop macht wordt uitgeoefend op mensen. De paus als persoon probeer ik daar echter van te schei den. Soms is dat best moeilijk, maar je kunt het best niet eens zijn met iemands daden zonder die persoon direct te haten. Als persoon zullen we de paus positief benaderen en hartelijk ontvangen". „Toen ik hoorde dat de paus hier zou overnachten was mijn eerste indruk dat het een bijzondere ge beurtenis zou worden Vroeger kwam een paus nauwelijks buiten Rome. Deze paus reist de hele we reld door. Jammer dat hij slechts één nacht hier blijft. Als in Canada één op de vijf mensen zegt dat zijn leven is veranderd door de komst van de paus, dan wil dat wel iets zeggen „Ik hoop dat de paus tijdens zijn bezoek aan Nederland goed wordt geïnformeerd over de situatie in onze kerk. Ik heb nu de indruk dat alleen het negatieve naar Rome overkomt door mensen als Klaas Beuker. Ik hoop dat de paus zal luisteren naar de vele positieve bij dragen. Jammer dat ziin komst net na de benoeming van oisschop Ter Schure valt. Daardoor zal er best actie worden gevoerd. Ik heb over het algemeen de indruk dat hij niet erg vriendelijk zal worden ontvan gen. Dat vind ik jammer". WILLEM MEULEMAN f P' BRUSSEL BSt De man van wie wij huren keek heel bedenkè St toen ik hem vertelde dation (tijdelijk mijn) gazon dam sc vernield werd door een Me dartele mollen. Ik heb eihtig probleem mee dat de moiirii inmiddels de tuin herschi ve hebben in een maanlands maar aangezien je in dit ï3»' voor alles moet betalen (&we denk ik, voor schade aangim door mollen), leek het mörd« de huisbaas ervan op de hksc stellen. „Hebt u er nooit gehad?" Nee, hij had er mya van gehad. Bij het Lgj rondscharrelen in de tuin we echter een vijftal veri mollenklemmen van het f smerigste soort, ach tergel?*- door, jawel, de huisbaas. 1 am Ik vertelde het de rd garagehouder (garagist) h( ge duidelijk, want ook al spnsc] Nederlands, in dit land bye dat niet dat zo iemand da automatisch Nederlands vP™ Het rechtervoorportier va^f auto kon van binnenuit nPe geopend worden. Omdat <J" 1 slinger van het raam losgi was van het portier en dé de dus ook niet via het raam^ëat binnenuit aan de buitenzijf/^t geopend kon worden, moiV< elke keer mijn vrouw, a/stie,9 zij koningin Beatrix, uit ben' voertuig bevrijden. Lastig,lers beaamde de garagist. Het geklaard worden. Waar wfrtj. slinger? In het prd handschoenenkastje. Toen ik in de namiddag ;pe haast het voertuig ophaalOrmi blind vertrouwen wegreeoyi niet alleen het rechtervooipr nog steeds niet open te kurin maar nu had het idei rechterachterportier hetzem p mankement. Bovendien blimp slot van het handschoenen- kapot. Dat van het portiek l een vergissing, aldus de I garagehouder. „U begrijptetel in plaats van voor en toen,1SSI we het niet meer op tijd v", elkaar. Tja, dat handschoenenkastje, daar l^e onhandig mee omgegaan, ije dat wordt de volgende ket, jr gerepareerd er r ei Omdat het formulier noiarp onduidelijk was en de Belgen nogal knoeien met het vetei tussen „tot" en „tot en mean ik de marge nogal ruim gei n De loketbediende snapte ijyei geval dat van die tot die <?on mijn post niet bezorgd mo?r worden. Na achterlating franken verliet ik gerust m postkantoor: de post zou peJÏ gedurende mijn vakantie bewaard worden. Bij terug^ j bleek de facteur toch zijn ,r dagelijkse lading gelost te c< hebben. Niet in de brievenen- want die kan niet meer c/%t r krant en één brief tegelijk.dei maar voor mijn deur. Met in, onontkoombaar gevolg dat\en toekomst zal leren dat ik u p post kwijt blijk te zijn. d( le 1 Na veel omzwervingen [k? bereikte mij de rekening t*vi! telefoondienst, die binnen .r c dagen betaald moet wordeton omdat anders onverwijld ,erl afsluiting volgt. De PTT-computer bleek mij plotseling te 1990 Hoeilaarfae] gesitueerd te hebben, terwi enige tijd te 1900 Overijse lra( vertoef. i e li Al enige tijd gebeurt het dat ik in China of in Amel_ terechtkom, indien ik zoals,p, gebruikelijk eerst 00. (het equivalent voor het Neder 09) draai en daarna het pr landennummer voor Nederf r 31. Een man van de storingsdienst kwam kijkeiied constateerde met de hande de rug dat het uitsluitend a toestel lag en beloofde een Bi toestel te brengen. Ook via nieuwe toestel bereik ik zoT moeite, maar onbedoeld Ch[ Amerika en heb ik de grt moeite om over de Belgisch-Nederlandse gren wippen. 0 Een briefje: Wij hebben u ter kennis te brengen dafj beambte zich van de hem opgelegde taak niet heeft 1 kwijten, daar u afwezig wal zal zich terug aanbieden tel einde zijn opdracht te verv1 Om een tweede onproduktii verplaatsing te voorkomen, zouden wij u dank weten dj nodige schikkingen te willek treffen om hem de toegang installaties van de waterlek verschaffen. 1eidl 0 Tijdens de openingscerem van de tentoonstelling in G Flanders Technology, waar puikje van Vlaamse vindingrijkheid op het gebit van de moderne technology wordt getoond, viel de strooi Koning Boudewijn kon daal de roltrap niet gebruiken. 0 Soms denk ik wel eens di even een black-out heb gehi dat men van mijn korts tone geestelijke afwezigheid gebr heeft gemaakt me in een op inrichting te plaatsen. AAD JONGBLOED 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 22