ten verf rissende kijk op de late
üddeleeuwen in Rijksmuseum
„De opdracht" in regie
Timmerergacademisch
I
I
I
CeidocSouoont
I
I
I
I
QaidóaQowumt
BK onthutst over uitspraak
xtE
VENS FELHEID UNIEKE EXPOSITIE
rE
Plan voor museum voor naïeve kunst
Open
doekjes
voor
Bel Canto
SLEUTELS DIE OP ELK KARWEITJE PASSEN
ST
ZATERDAG 16 MAART 1985 PAGINA 9
IRDAM De Bond
geldende Kunstenaars
5 „onthutst" over de
iar negatieve uitspraak
Haagse rechtbank over
linigingen op de Beel-
JCunstenaars Regeling
5 De rechtbank is het
lt de BBK eens dat de
tot ongeveer 35
Iden in 1986 buiten
ling is. Het kabinet
i eenmaal de beleids-
om op bepaalde gebie-
stischer te bezuinigen
jndere, zolang het par-
I dat toelaat. Met dit
vonnis wordt het beleid van
de regering „op ongenuanceer
de wijze" gesteund, aldus de
eerste reactie van de BBK, die
de rechters verder „vooroor
delen" toeschrijft Boos is de
bond ook over het oordeel van
de rechters dat kunstenaars
die de BKR-drempel niet ha
len, blijk geven van onvermo
gen. Het is voor de BBK door
deze uitspraak duidelijker dan
ooit, zegt zij, dat het parlement
zich met deze zaak dient bezig
te houden.
Kunstenaars die uit de BKR
vallen, kunnen geen aan
spraak maken op een WW- of
WW V-uitkering, oordeelde de
rechtbank. De regeling is geen
dienstverband, maar slechts
een aanvullende voorziening.
Ook de eis van de BBK. dat de
twintig miljoen gulden voor
extra kunstaankopen binnen
de BKR worden gebracht,
wees de rechtbank af. Het
aankoopbeleid hoort toe aan
de gemeenten en het extra
geld daarvoor hoeft niet te lei
den tot een inkomensverrui
ming voor de BKR-kunste-
naars.
Orkest Scala
Milaan staakt
MILAAN De openings
voorstelling van „Die Zau-
berflöte" van Mozart in de
Milanese opera La Scala
heeft gisteren geen door
gang kunnen vinden we
gens een staking onder de
orkestleden. De orkestleden
gingen in staking om hun
eisn voor individuele con
tractbesprekingen kracht bij
te zetten. De opvoering van
de uit 1791 daterende Die
Zauberflöte zou de eerste
zijn in het Scala sinds dertig
jaar.
Kunstsponsors willen duidelijkheid
over noemen van namen
DEN HAAG De Stichting Sponsors voor Kunst wil van minis
ter Brinkman van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur duide
lijkheid over de regels rond het noemen van kunstsponsors. Dit
zei Jurriaan Fransman, directeur van de Stichting, op een leden
bijeenkomst van het Nederlands Genootschap voor Public Rela
tions in Den Haag. Volgens Fransman heeft de Stichting vorig
jaar oktober de minister een uitgewerkt voorstel aangeboden,
waarin werd bepleit de naam van de sponsor op radio en televisie
te mogen noemen. Sindsdien is de situatie er, volgens Fransman,
slechts onduidelijker op geworden. Zelfs in informatieve pro
gramma's over kunstsponsoring wordt de naam van de sponsors
weggelaten uit angst voor boetes. Zo worden de sponsors van La
Grande Parade steeds opgevoerd als een luchtvaartmaatschappij
en een gloeilampenfabriek. „Geforceerde constructies", aldus
Fransman. Volgens hem moet Brinkman nu ziin standpunt bepa
len. „Een minister die kunstinstellingen stimuleert gelden uit de
private sector te verwerven, mag vanuit hetzelfde departement
geen barrières opwerpen om dat te bemoeilijken".
13ERDAM 's Le-
fclheid. Dat is de ti
de expositie in het
;eum in Amster-
ie duurt tot 9 juni
V( verstilde glimlach
lt van een onbe-
meester.
^^nleester van 1480" moet
geleefd van ongeveer
1 1500. Zijn identiteit is
>eden onbekend geble-
ergernis van kunsthis-
lie elke poging om de
van mogelijk de
IJrBj graveur uit de mid
den te achterhalen, on-
Rijksmuseum het werk van de
Meester veregelijken met
werk van anderen, zoals van
Albrecht Dürer, de Meester
die met „b x g" ondertekende
en wiens werk overeenkom
sten biedt met dat van de on
bekende Meester, maar veel
wisselvalliger is van kwaliteit.
Dürer heeft altijd een grote
naam gehad. Zijn werk toont
vaak dezelfde uitgangspunten
als onderwerp, maar zijn lijn-
voering is harder. Daarbij ver
geleken is het nagelaten werk
van de Meester sympathieker;
een paar uur speuren wordt
ogenschijnlijk snel en zorge-
I ragen. Wel bezat het 'oos vervaardigd. Maar bij na-
isttrrfetenkabinet bijna het Z&ÏS
oeuvre van deze Mees-
werk van hem gevon-
het beroemde Duitse
:h. Dit werk, mogelijk
idboek van de beheer-
een wapenkamer, be-
alleen illustraties van
ig, maar ook scènes
tven van de adel: toer-
vermaak op een bui-
Jijf en vechtpartijen
we kerels.
intoonstelling is uniek
men en zal mogelijk
Wijven. Op één werk
de DDR niet uit mocht,
werk van de Meester in
'.ijksmuseum bijeenge-
De medewerking van
in het buitenland was
h onbekrompen en het
raag, of het werk van
veur die zo'n brede en
>lik kon geven op de
ddeleeuwen, later op-
io compleet bijeen kan
ssend
ze Meester 'ook is ge-
pij heeft een schitteren-
^erfrissende kijk op de
>ldeleeuwen achtergela-
ijn werk en dat van
Ögers, tijdgenoten en
rs, is zeer overzichte-
ingschikt. Naar onder-
naar daarmee ook in
n ontstaan. Daardoor
bezoeker van het
gelooflijk gave techniek op,
met name bij de kopergravu
res met droge naald, waarvan
de techniek nog niet eens zo
lang werd toegepast.
Humor
Men kan hem gaandeweg wel
voorstellen: een schilder, een
graveur in vermoedelijk goede
doen, die beminnelijk en stel
lig zeer intelligent toegang had
tot alle lagen van de bevol
king. Hij wist ook te genieten
en te kijken; scherp waar te
nemen en dat met groot gevoel
voor humor. Daarbij was zijn
techniek zo groot, dat hij alle
vormen van emotie feilloos
kon vastleggen.
De indeling die de samenstel
lers aanhielden, is heel plezie
rig om te volgen. Stap voor
stap wordt zijn werk bondig
toegelicht en vergeleken met
dat van ^nderen; de bewonde
ring voor de Meester stijgt per
strekkende meter Prentenka
binet.
Men kan het werk bewonde
ren om het hoge artistieke ni
veau en de feilloze techniek
die de Meester zich heeft eigen
gemaakt. Maar men kan ook
uit historisch oogpunt kennis
nemen van hetgeen de Mees
ter achter liet over de late
middeleeuwen. En dat was
veel: bont en rijk geschakeerd.
De onbekende Meester - en
De Meester: Jongeman en de Dood, ca. 1485-1490. Drogenaald,
141 x 87 mm.
wordt aan de historische waar
de die men er thans aan kan
toekepnen. De Meester geeft
kinderspel weer, de geloofsbe-
vakgenoten - hebben dermate
veel van de jaren 1470 - 1500
vastgelegd, dat het artistieke
niveau zelfs ondergeschikt
leving van zijn tijd, maar ook
de verhoudingen man-vrouw,
die hij wel eens omdraaide -
nogal roekeloos voor zijn tijd.
Kleding, eenvoudige muziek
instrumenten, architectuur,
zijn visie op „wildemannen",
boeren en adel. alles komt in
vaak kleine prenten aan bod.
En dat vaak met zo'n duidelijk
gevoel voor humor, dat in
sommige gevallen zelfs sprake
is van spotprenten, al hoeft dat
niet zo zijn bedoeld.
Herkomst
De herkomst van de Meester
en diens stijl is onbekend. Hij
is uniek en afgemeten naar de
stijl van zijn tijdgenoten onge
looflijk nauwkeurig. Hij heeft
werk gekend van Hollandse
meesters, maar ook van Duit
se; maar hoe hij aan een zo
nauwkeurige afbeelding van
een Turkse ruiter kon komen,
vormt een raadsel.
De bezoeker die zich niet wil
verdiepen in raadsels, maar uit
is op een opvallend brede kijk
op de late middeleeuwen en
daarvan wil genieten, komt in
alle toonaarden aan zijn trek
ken. Het bezit van de bijbeho
rende catalogus is daarbij on
vermijdelijk en zoals dat vaker
het geval is met dit soort grote
tentoonstellingen: ook deze
noodt tot twee keer kijken. Bij
een tweede bezoek zal het des
te meer opvallen hoe trefzeker
de Meester gezichten in koper
gravures wist vast te leggen,
met de daarbij behorende
emoties. Zijn gezichtsuitdruk'
kingen missen alle gelijkvor
migheid: ze zijn hoofs of boers
en zelfs duivels. En daarbij is
zijn techniek modern te noe
men; althans artistiek en wat
betreft nauwkeurigheid niet te
overtreffen.
FRITS BROMBERG
Rijksmuseum Amsterdam:
's Levens felheid; de Meester
van het Amsterdamse Kabi
net of de Hausbuch-meester.
Geopend van 10.00 tot 17.00,
zondags van 13.00 tot 17.00;
maandags gesloten. Tot 9
juni.
Kent Eanes.
bij het Trio
Agerbeek is
Amerikaanse
t Kent Ea-
let ensemble
j horen zon
ddag om
jur in theater
l aan de
pe School-
21. Het trio
Igerbeek, die
piano speelt,
it verder uit
Ineke drums
iarry Emery
Eanes stu-
e aan the
ird en de
attan School
lisic in New
Sluit, compo-
en arrange- mogelijke jazz- hun affiches met
Zijn voor- clubs, Can het be- de tekst: Comedy
ging echter gin af al.
y^bar de jazz,
Arl hij met
J gitarist in Strutters
jf ka onlangs l__M^
Ap de plaat In de Haagse Jazz- tion. Back to the
/y Jieen met club aan de Pape- roaring twenties, a
tk werk van straat 32 treedt complete evening
anderen Al- zondagmiddag om cf 1920s music
en Vivaldi, drie uur op Harry and fun. Verzorgd
leeft hij be- Strutters Hot door Camp Davis
elling voor Rhythm Orchestra trompet, Colin
idaagse mu- uit Engeland. Dit Bryant klarinet en
en voert hij orkest was eerder tenorsax. Im Shi
nties uit te beluisteren op rabar trombone,
onge Ameri- het zesde Oude Maurice Dennis
e componis- Stijl Jazz Festival banjo en gitaar,
fit het Wood- in Breda, tijdens Jim Heath soesa-
Quintet. de „hot and hila- foon en zang, Ca-
ook treedt rious night". Hot vin Russel piano
in New en hilarious zijn ze en John Muclow
op in alle nog altijd, getuige drums.
sketches. Charles
ton, Revue, Hot
Music, Puppets,
Sing Song, Au
dience participa-
F Act speelt „De opdracht" van Hei-
ner MUIIer. Vertaling: Hans W. Bak*.
Regie: Mark Timmer. Decor: Hans in
't Veld. Met Marlies Heuer, Adriaan
Olree, George van Houts en Ruurt
de Maerschalck. Theater aan de Ha
ven, vrijdag 15 maart, vanavond her
haling.
De ondertitel van „De op
dracht" luidt „herinnering aan
een revolutie" en de Oostduit-
se schrijver Heiner Muller
heeft zich doen kennen als een
auteur die in staat is een stuk
op diverse niveaus tegelijk te
laten spelen. Zo ook in dit
stuk, dat kennelijk niet uitslui
tend over de Franse revolutie
gaat. De problematiek die in
„De opdracht" wordt aange
sneden, is echter in de regie
van Mark Timmer niet of nau
welijks inleefbaar. Een acade
mische voorstelling is het ge
volg.
Het oppervlakteverhaal gaat
over drie afgezanten van de
Franse revolutie die op Jamai
ca de opstand van de slaven
tegen de Britse kroon moeten
leiden. Napoleon grijpt in
Frankrijk de macht en de op
dracht vervalt. Twee gezanten
leggen zich daar niet bij neer
en vechten zich dood. De der
de pleegt verraad. Hij kan zich
niet meer vinden in de idealen
en wil nu persoonlijk geluk, al
schaamt hij zich daarvoor.
De innerlijke strijd van de
verrader wordt in deze regie
nauwelijks verbeeld. Het to
neel is kaal, slechts een t-vor-
mige verhoging die nu eens als
plankier en dan weer als tafel
functioneert, vormt het decor.
De spelers moeten het doen.
Daarin schuilt onmiddellijk de
makke van deze voorstelling.
Niet dat de acteurs het slecht
doen. Adriaan Olree munt als
de verrader uit in beeldende
dictie. George van Houts en
Ruurt de Maerschalck overtui
gen zeker als onderworpenen
en Marlies Heuer, hoewel
slecht gecast, speelt in haar ge
wone doen, goed dus.
Mark Timmer heeft Müllers
visie op acteurs ten onrechte
genegeerd. De Oostduitser
werkt met inwisselbare, lege
hulzen om de mengeling van
perversiteit, politiek en leugen
die steeds weer uit zijn stuk
ken blijkt, te benadrukken. De
teksten zitten vol vuur en
vlam en vragen om een sappi
ge, theatrale, barokke benade
ring om een schouwspel op te
roepen waaruit de lijfelijke af
keer van de inhoud doorsij
pelt. Die ontbrak geheel in
deze regie. Timmer heeft eer
der laten merken dat hij met
acteurs kan omgaan in „Jac
ques de fatalisten „Kwel
ling", maar heeft hier afgezien
van een passende ambiance.
Daarbij komt dan ook nog dat
wij hier in Nederland een
Franse, Russische of anders-
soortige revolutie niet van na
bij kennen. Hetgeen van deze
„Opdracht" een neel afstande
lijk en weinig inleefbaar ge
beuren maakt.
PETER SNEL
UTRECHT Er komt een
museum voor naïeve kunst in
ons land. De organisatoren
van de tentoonstelling Naïeve
Schilderkunst, van 24 maart
tot en met 30 april in her
Utrechts Universiteitsmuseum,
hebben dit bekend gemaakt.
Ze streven naar een nieuw
museum, met een collectie van
binnen-en buitenlandse nale
ven. Voor het gespecialiseerde
museum is al een stichting in
het leven geroepen. De naïeve
kunst bevindt zich in ons land
verspreid over musea, verza
melaars. galeries en kunste
naars. Een klein deel ervan is
voor publiek toegankelijk. Het
Westfries Museum in Hoorn
heeft een kleine permanente
expositie van Westfriese naïe
ve schilders. In het buitenland
bestaan wel speciale musea,
die vooral de nadruk leggen
op de naïeven als erkende
stroming binnen de kunst. De
tentoonstelling in het Univer
siteitsmuseum geeft een repre
sentatief overzicht van wat er
in Nederland aan naïeve schil
derkunst is en wordt gemaakt
De werken zijn in bruikleen
gegeven door particulieren en
kunstinstellingen, waaronder
het Stedelijk Museum in Am
sterdam.
Getuige de geheel uitverkoch
te Schönbergzaal van het Ko
ninklijk Conservatorium heeft
het Haags Opera- en Operette-
koor „Bel Canto" in het zes
tienjarig bestaan vele vrienden
en bewonderaars veroverd. De
aantrekkingskracht van dit 95
leden tellende koor zijn het
enthousiasme en de overtui
gingskracht waarmee onder
aanvoering van Johan Vinger
hoed wordt gezongen. Deze di
rigent slaagt er steeds in een
klinkend programma samen te
stellen, boeiend om in te stu
deren, afwisselend om te be
luisteren, waarbij de uitvoe
renden zich verzekerd weten
van de klankrijke medewer
king van een aantal solisten en
de trefzekere begeleiding door
Marica Mendelssohn.
Voor het opera-aandeel viel de
keuze ditmaal op Orfeo ed Eu-
ridece van Von Gluck, Car
men van Bizet en La Giaconda
van Ponchielli. Nicolai, Von
Suppé en Léhar tekenden
voor het onderdeel operette en
met het Lentekoor uit Die
Jahreszeiten van Haydn be
trad het koor zelfs het terrein
van het oratorium.
Johan Vingerhoed zegt in het
firogramma-voorwoord, dat de
eden van zijn koor geen stern-
vormingscursus gehad hoeven
te hebben, beheersing van de
elementaire muziekleer is zelfs
geen eis. Het koor is een ont
moetingscentrum en artistiek
gezien willen dirigent en koor
leden gezien de omstandighe
den het hoogst denkbare be
reiken. Het is onmiskenbaar,
dat de leden plezier hebben in
het zingen en zij dragen hun
liefde voor de opera en de ope
rette met muzikale hartstocht
uit. Die instelling is duidelijk
van invloed op de prestaties
van de solisten, zij laten zich
graag meeslepen op deze
stroom van klanken en zo
groeit tussen koorleden en vo
cale solisten een wisselwer
king. Zo ook gisteravond. Het
valt dan ook niet te verwonde
ren dat door het publiek de
open doekjes veel en royaal
werden uitgedeeld.
ADR. HAGER
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel 01720-20800): Wildschut (16):
18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.45.
•EUROCINEMA II Wildschut (16);
18.30. 21.00. za. zo. wo ook 13.45.
EUROCINEMA III: Hot bubble-
gum. dikke liefde (12). 18.45.
21.15. za. ZO. wo. ook 13 45. e EU
ROCINEMA IV: Amadeus (al);
20.00. za. zo. wo. ook 13.30.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Stoute school
meisjes (18); za. 24 00. EUROCI
NEMA II. Wildschut (16); za. 24.00.
14.00, 1900. 21.30. zo 13.30.
16.00. 19 00. 21.30. BABYLON 1
(naast Centraal Station. tel.
471656): Amadous (al); 14.00.
20.00 BABYLON 2: (12); Filmfrie-
ken Festival: Terms of endearment
(al); do. Escape from New York
(16); za. Le voyage en douce (16).
ma De illusionist (12). wo The
Shining (16): vr Stripes (ai) zo.
Raiders of the lost ark <12) dL
14.00. 18.45. 21.30. (za. wo. geen
mat.), zo. 13 30. 16 00. 18.45. 21.30.
BABYLON 3: An officer and a
gentleman (al). 14,00. 19.00. 21.15.
zo. 13.45. 16.15. 19,00. 21.15. O
NEAC 1 (Buitenbol 20. tel 630637)
De lokvogel (12) 14.00. 18.45.
21.30. zo. 13 15. 16.00. 18.45.
21.30. CINEAC 2 Body double
(16): 14.00. 18.45. 21.30. zo 13.15.
16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 3:
The last breed (16) 18 45. 21 30.
do. vr. ma. di. ook 14.00. EURO
CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066)
Carmen (al), ma. dl. do. 14.00.
20.00. wo. 20 00. vr. 14 00. 19.00.
EUROCINEMA III: Hot Bubble- 21 30. za. zo. 19.00. 21.30. The Ne-
gum, dikke lielde (16); za. 24.00. verEnding Story (al); za. wo. 14.00.
eurocinema iv: Josephine zo 14 qo. 16.15. e metropole 1
Mutzenbacher, zoals ze werkelijk (Carnegielaan. tel. 456756) The kil-
was (18); za. 24.00. |jng fields (12); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30.
KINDERVOORSTELLING METROPOLE 2: A soldier's story
EUROCINEMA II: Billy Turf con- (ai)- 14 go. 18.45. 21.30. zo 13.15,
tra Kwel (al); za. zo. wo. 14.00. 16.00. 18.45, 21.30 Don Giovanni
(16); zo. 09.30. METROPOLE 3.
LEfDEN LUXOR (Stationsweg 19. under the Volcano (16) 14.00.
tel. 071-121239): Missing in action 18 45i 21.30. zo. 13.15, 16.00,
(16) 14.30. 19.00. 21.15. zo. 14.15, i8.45. 21.30. METROPOLE 4:
16.30. 19 00. ,21.15 LIDO en Ghostbusters (al). 14.00. 18.45.
STUDIO (Steenstraal 39. tel. 21.3q. zo. 13.15. 16.00, 18.45.
124130): Wildschut (16); The killing 2i.3o. METROPOLE 5: Paris,
fields (12); Bachelor party (16); Fal- Texas (16); 14 00. 20.30. ODEON
ling in love (al); 14 30. 19.00. 21.15. (Herengracht 13. tel. 462400):
Amadeus (al); 20.00. zo. ook 14.30. Wildschut (16); 13.45, 18.45. 21.30.
TRIANON (Breestraat 31. tel. z0 13.15, 16.OO. 18.45. 21.30.
123875): Met een tweeling gaat het ODEON 2: Bachelor party (12)
beter (16); 14.30. 19.00, 21.15. zo. 13.45i 1845, 2i 30 zo. 13.15.
14.15. 16.30. 19.00. 21.15. REX 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 3:
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071- Brazi| (a|); 13 45. 1845. 21.30. zo.
125414): Vrouwtjes die ontwaken 13.15 1600. 18 45. 21 30. ODE-
(16) 14.30. 19.00, 21.15. ON 4: Places in the heart (al)
13.45. 18 45. 21.30. zo. 13.15.
NACHTVOORSTELLING 16.00, 18 45. 21.30 LE PARIS 1
REX: The seduction of Cindy (Kettingstraat 12b. tel 656402)
(16); vr. za. 23.30. Bermuda, zondig paradija (16)
12.00 tot 22.30 zo. v a. 13.30. le
NOORDWIJK LIDO theater (Pr. paris 2 Desire (18) 12.15 tot
Bernhardstraat 56. tel. 01719- 22.45. va 13.45. vr. za. 22.45.
12800): The ninja mission (12);
LE PARIS 3: Sex In hogere sfe
ren (18); 12.30 tot 23.00. zo. va.
14.00 PASSAGE (Passage 63.
tel. 460977) De uitroeier (16)
14.00. 1845. 21 30 zo 13.15.
16.00. 21.30. HAAGS FILMHUIS
,9^tvtJc.tcd ""ilhJ£ (Denneweg 56. tel 459900): 7 korte
CITY THEATER II. Monster shark g. Oliver
KATWIJK CITY THEATER I (Bad-
straat 30. tel. 01718-74075): Grem
lins (al); do. vr. za. zo wo. 14.45.
19.00. 21.15. ma. dl. 19.00. 21.15.
"ER II: M<
(16) tijden zie City I. CITY THEA- ,w,„
TER III: Rhinestone (al); tijden zie nouble Whoooee ('29) Blotto C30)
riK, I - riTV THPATPR IV- Ken- "OUDle1
City I. CITY THEATER IV: Ken
tucky fried movie (al); tijden zie
City I behalve za. wo. 14.45.
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER IV The knockout
cops (al) za. wo. 14.45
VOORSCHOTEN GREENWAY:
Ghostbusters (al) vr. za. 18.30. za.
zo. wo. 15.45 SOnce upon a time
in America (12); do. 19.30. vr. za.
20.30. zo. t/m wo. 19.30.
KINDERVOORSTELLING
Peter en de vliegende autobus
(Ned. gespr.) za. zo wo. 14.00.
Them thar hills ('34), Tit for tat
(•35). do. 19.30 Men of war ("29);
Fra diavolo (*33); do. 21.30. Out of
the blue; vr. t/m zo. 19.30. 21.30.
The manxman ("29); ma. 19.30. Fo
reign correspondence ("40); ma_
21.30 Easy virtue C27); di. 19.30.
The man who kew too much ("34);
di. 21.30. The lodger (*26); wo.
19.30 Saboteur (*42); wo. 21.30.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 2: Vol gas met Hertrie;
za. wo. 14.00. CINEAC 3:
Sneeuwwitje en de zeven dwer
gen; za. wo. 14.00. _zo. 13.15. 16.00.
WASSENAAR ASTRA: Greysto- Z EUROCINEMA The
ke. De legende van Tarzan (al); do. ding atory. 2a wo 14 00 zo 14 00
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1 De lokvogel (16) za.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel. 00.15. CINEAC 2: The drei
463500): Heropent 15 maart met (16); za. 00.15. CINEAC
Duine (12); 14.15, 18.45, 21.30. Cheech Chong'a next movie
ASTA 2 (Spul 27. tel. 463500): (16); za. 00.15. EUROCINEMA:
Falling In love (al) 14.00, 19.00, Een zwoele zonnetrip (18);
21.30. ZO. 13.30. 16.00, 19.00, 00.02. LE PARIS 3: Sex In hoge-
21.30. ASTA 3: Gremlins (al); re sferen (18); vr za. 23.00.
Wilco van der Zeeuw
in nationale selectie
LEIDEN Leidenaar Wilco
van der Zeeuw, speler van LZ
1886, is verrassenderwijs opge
nomen in de nationale water-
poloselectie die in de maand
mei in trip maakt naar China
en Japan. Ook Sun van Bel-
kum maakt deel uit van de
door George Geurtsen samen
gestelde groep, waarin voorts
zeven AZC'ers een plaats heb
ben gevonden. De verkiezing
van Van der Zeeuw is wellicht
ten koste gegaan van De
Zijl/LGB speler Ronald Her-
msen, die niet in de ploeg is
opgenomen.
Wanneer u een nieuwe abonnee aanbrengt hebt u als dank
daarvoor de keus uit drie handige mini-gereedschapsets:
A) S dopsleutels, B) 5 steeksleutels, of C) 6 schroevedraaiers
Heel handig voor het fijne werk.
Kunt u meerdere mensen enthousiast maken voor deze fijne
avondkrant, dan kunt u evenzovele gereedschapsets uitkiezen.
De nieuwe abonnee wordt ook hartelijk door ons onthaald:
deze krijgt de krant de eerste twee weken gratis.
Noteer als nieuwe abonnee per:
ADRES
POSTCODE/PLAATS:
III J<*«
Stuur als dank gereedschapset ADBQC
TELEFOON:
Deze ontvangt de eerste twee weken de krant gratis.
Daarna wordt het abonnement betaald per: kwartaal
O automatisch per maand
O jaar
NAAM:
ADRES:
POST CODE: PL A ATS
Stuur de bon ingevuld dan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998, 2500 VD Den Haag
I (postzegel niet nodig).