.tale Helikopter en pausmobiel staan klaar in Oudenbosch DWARS TEGEN „STICHTING PAUSBEZOEK" IN v ZATERDAG 16 MAART 1985 Piet van dar Bom: „Wij rekenen zo vast op een bezoek van de paus, dat we de datum voor een tegenvisi te aan het Vaticaan al hebben vastgesteld". het Limburgse Voerendaal inwijd de. Leo trok per koets door heel Europa en was dus net als JP II een reizende paus. Naar de mening van Van der Bom verdient Ouden bosch net als Voerendaal de bij zondere belangstelling van de paus. Het kost hem geen enkele moeite een serie argumenten te noemen: 125 jaar geleden vertrok de eerste zouaaf naar Rome. 120 jaar gele den werd de eerste steen van de basiliek gelegd. 145 jaar geleden werd de congregatie van dc Broe ders van St.-Louis gesticht en last but not least werd 30 jaar geleden begonnen met de restauratie van de basiliek. Een grandioos werk dat over anderhalf jaar is voltooid. „Tegen de tijd dat de paus hier komt zijn de steigers voor en in de kerk al weg", verzekert de heer J. Bedaf, lid van de stichting be houd basiliek. Rijk, provincie en gemeente nemen het leeuwedeel van de acht miljoen die voor het herstel moet worden neergelegd voor hun rekening, maar voor de parochianen blijft een groot be drag over. Dat geld wordt zonder al te veel moeite bij elkaar ge haald. „Ook dat moet de paus aanspre ken", meent Piet van der Bom. Toen hij vorig jaar januari voor het eerst hoorde van diens bezoek aan de Benelux was het voor hem meteen zo klaar als een klontje dat de heilige vader Oudenbosch niet kon overslaan. Hij spijkerde in al lerijl een actiecomité in elkaar en maakte binnen de kortste keren het programma rond. De verdeling van de taken was helemaal een fluitje van een cent, omdat ieder een graag zijn energie in dit pro ject wilde steken. Een pausmobiel was zo voorhanden, evenals de chauffeur die hem moet besturen. „Wij hebben gekozen voor Pierre de Bruin", onthult Van der Bom, „die man is niet van de pausmo biel weg te slaan. Hij heeft de rou te zeker al twintig keer gereden, zodat er geen foutje kan passeren. Pierre heeft ook het wapen van de paus gemaakt, dat geborduurd op een rood fluwelen kleed aan het balkon van de basiliek komt te hangen. Onze meubelmaker Jan Onrust is bezig met de Sedes Patri, de stoel van de paus. Een prachtig stukje vakmanschap. Zo kan ik wel namen blijven noemen. Heel veel Oudenbosschenaren steken op een of andere manier een helpen de hand uit. Zoiets moet toch be loond worden?" Hulptroepen Van de Stichting Pausbezoek hoeft dat niet. De eminenties Simonis en Ernst hebben al laten weten, dat zij geen kans zien om de paus even af te zetten in Oudenbosch. On danks het fraaie programma dat hun in de handen was gedrukt. Bulldozer Piet van der Bom scha kelde toen de hulptroepen in het Vaticaan in. Zijn broer Jacques, een benedictijn en diens mede broeder pater Manders, die in de buurt van JP II hun werk doen. Zij hoefden maar twee dingen te doen: ervoor zorgen dat het pro gramma van Oudenbosch naast het ontbijtbordje van de heilige vader kwam te liggen en het boek je toelichten met een overtuigend verhaal. Dat die twee zich uitstekend van hun taak hadden gekweten bleek op 22 augustus. Op die dag arri veerde een busje vol opgetogen Oudenbosschenaren in het Vati caan. Het gesprek met de paus, die zijn gasten in het Nederlands toe sprak, resulteerde dan wel niet in een belofte dat hij de helikopter naar het dorp van zijn amici zou laten afzwenken, maar Johannes Paulus gaf wel hoop. Extra ton Stel, dat het bezoek aan Ouden bosch doorgaat, wie zal dan voor de extra kosten opdraaien? Van der Bom: „De financiering van de beveiliging neemt de gemeente voor haar rekening. Die weet nu al, dat zij die kosten kan declare ren bij het provinciaal bestuur. Wat de rest betreft hoeft niemand zich zorgen te maken. Zodra ik weet dat hij komt ik verwacht die beslissing binnenkort maak ik mijn rondje. Het gaat denk ik om een ton. Die is zo binnen". Pastoor Landsbergen, lid van het actiecomité, is net zo enthousiast als Van der Bom, maar laat er geen twijfel over bestaan, dat hij een priester van deze tijd is. Het theatraal vertoon van roomse dap perheid past volgens hem precies in de vorige eeuw toen de katho lieken zich op alle fronten wilden bewijzen. „Wij zouden het nu niet in onze kop halen ons zo voor de paus uit te sloven, maar in die tijd waren we aangestoken door de koorts van de emancipatie", legt Lands bergen uit. „De katholieken had den vele jaren onder de plak van de protestanten gezeten en konden dank zij koning Willem I eindelijk weer ruim adem halen. De aan randing van de kerkelijke staat werd dan ook gezien als een aan slag op de pas verworven vrijheid om naar je geloofsovertuiging te mogen leven' Bezielend Wekt het terugroepen van die tijd geen weerstand op bij katholieken die zoeken naar nieuwe vormen van geloofsbeleving? „Als we het verleden met een juist oog bekijken dan hoeft dat niet. Je kunt er dan gebruik van maken om iets te bereiken, dat nu de moeite waard is. En waardevol mag je de ontmoeting met de paus wel noemen", meent Landsbergen. „Hij is een bezielende figuur, ook al delen we al zijn inzichten niet Zo denk ik zelf. dat we moeten af rekenen met de volkskerk en ons moeten richten op de groei van de basisgemeenten. Nee, ik ben geen voorstander van het strenge ker- kendom. Vroeger gingen de gelo vigen massaal naar de kerk, maar verreweg de meesten deden het omdat het nu eenmaal moest". „Men werd geleefd door de ge woonte. Dat is niet goed, omdat echt geloof vrijheid van keuze niet kan missen. Ik moet erbij zeggen, dat men tegenwoordig is doorge slagen naar de andere kant Wie nu een kerk binnengaat wordt meteen voor aartsconservatief ver sleten". „Laatst sprak ik een mevrouw, die klaagde over het gebrek aan tole rantie in deze tijd. Ze zei: „Als ik 's zondags naar de kerk ga, loop ik voor schandaal op straat. Net als vroeger, toen wees men ook met de vinger. Maar dan naar degenen die de kerk links lieten liggen". Wat verwacht u nou van de Paus? Landsbergen: „Ik kijk uit naar een man, die zijn bezoek aan Neder land, dus ook aan Oudenbosch, zal gebruiken om zich uit te spreken over de dingen die de mensen van deze tijd bezighouden. Ik zou het zeer povertjes vinden als hij het accent zou leggen op „het mooie van vroeger". Op die manier zal de paus polariserend werken. Pre cies wat sommige mensen graag zouden willen". Wie zijn die sommigen? Zeker de voorstanders van de strenge hië rarchie en het daaraan verbonden gezag. Voor hen zou de kleine Sint-Pieter van Oudenbosch heel goed het symbool van het „ware geloof" kunnen zijn. Hij is indruk wekkend van vorm en daardoor uitstekend geschikt voor de uit bundige liturgieviering, die vol gens pastoor Landsbergen lange tijd aan de gebeurtenissen in de basiliek een, sprookjesachtig effect hebben gegeven. De orthodoxen worden door de restaurateurs van de basiliek op hun wenken bediend. Op de kerk is een koperen dak gelegd, waar door ook voor de komende hon derd jaar de regen van vernieu wingen niet tot het barokke inte rieur kan doordringen. Kan de ba siliek dan nog wel kerk blijven of is ze gedoemd te verstijven tot een museum? Nu al komen tienduizen den toeristen per jaar speciaal voor de Sint- Pieter naar Oudenbosch. Pastoor Landsbergen vmdt dat een afschuwelijk idee: „Als de komst van de paus ertoe bijdraagt dat zo iets veschrikkelijks niet gebeurt dan zal ik om die reden alleen al er alles aan doen hem hierheen te halen. De basiliek moet kerk blij ven". Piet van der Bom is dat helemaal* met hem eens. „Weer een argu ment voor de paus om te komen. Zie je nou wel. dat hij ons niet kan overslaan? Wij rekenen zo vast op zijn bezoek, dat we de datum voor een tegenvisite aan het Vaticaan al hebben vastgesteld. Op 20 decem ber zullen we hem uitbundig be danken Tweehonderd mensen hebben zich al opgegeven". JOS BOUTEN van de kleurrijkste pe- i van de roomse historie etwijfeld die van de Brave jongens uit van de wereld, die gaven aan de oproep Pius IX om zijn erf- te verdedigen. Vanaf! zijn grondgebied, strook grond tus- Middellandse Zee en Zee, aangeval- de revolutionair Ga- die uit het verbrok- Italië i één staat wilde smeden. In 1870 moest Pius bukken voor de overmacht. Het zouavenlegertje van 25.000 man kon de nieuwe tijd niet tegenhouden, hoe duchtig het zich ook weerde bij de veldslagen bij Bagno- ria, Montelibretti en Mentana. Onder de 3.000 Nederlanders die van de partij waren, mocht er één eeuwig in de geschiedenisboekjes. Toontje van Agt uit Woensel mocht er ook best wezen. Hij was een verschrikkelijk lelijk manne ke met rood haar. „II diavo- lo", volgens een kapitein van de garibaldisten. Hij zou dat „rooie ontuig" wel even weg- sabelen. Maar Toontje had de snoodaard door en prikte hem op zijn bajonet. Paus Pius was er zo van onder de indruk dat de Brabander voortaan de eretitel „de rode duivel van zijne Heiligheid" mocht dragen. In de pro-pauselijke litera tuur wemelt het van deze pastelkleurige verhalen. Ze passen precies bij de romanti sche schilderijen, die de acties van de zouaven aan de grau we werkelijkheid onttrekken. In het Oudenbossche museum treft een prent als geen ande re de sfeer, waarin het reac tionaire avontuur van de paus zich heeft voltrokken. Een ten hemel blikkende zouaaf met een geweer in de rech ter- en de pauselijke banier in de linkerhand en rechts in de hoek een vluchtende garibal- dist met, uiteraard, een dui velse tronie. In die trant werd ook voorlichting gegeven: de zouaven hadden een hemelse zending te vervullen. De tijd heeft later onverbiddelijk zijn corrigerend werk gedaan. Overeind is gebleven, dat de vechters voor de paus werke lijk hebben gedacht gehoor te geven aan een roeping. Geld speelde geen rol. Ze kregen voor hun diensten maar een stuiver per dag, hun echte loon zou pas na de dood in de vorm van eeuwige zaligheid worden uitbetaald. Ouden bosch heeft in deze episode van de geschiedenis een sleu telrol gespeeld. De meeste zouaven verzamelden zich voor hun afreis naar het Zui den in die plaats om zich door pastoor Hellemons te laten inspireren. De band, die toen met de paus is ontstaan, heb ben de Oudenbosschenaren sindsdien gekoesterd. Het duidelijkste symbool van die relatie is de kerk van de hei ligen Agatha en Barbara die bijna een kopie is van de Ro meinse St.-Pieter. Voor de Oudenbosschenaren heeft paus Johannes Paulus geen keus. Hij moet komen. Een inwoonster drukt het zo uit: „Oudenbosch heeft zich altijd enorm voor de paus ingezet, hij kan nu niet met een grote boog om ons heen lopen". roerling" Garibaldi en koning Vic tor Emanuel te beschermen. Van alle kanten kwamen de pausrid ders aanzetten. Eenvoudige jon gens, doortrokken van de overtui ging, dat ze voor een goede zaak waren opgetrommeld. Zij voelden zich als soldaat Ver vaart, die in 1867 naar huis schreef: „Als de Oudenbosschena ren nog een hart in hun lijf heb ben voor de Heilige Vader dan wordt het tijd dat ze komen, want nu is het om ons te doen. Maar wij zullen strijden, zolang wij nagels aan de vinger hebben". Dat was taal naar het hart van pastoor Hellemons, de inspirator van het legertje dat via Ouden- bosch naar Italië marcheerde. Van de drieduizend zouaven uit ons land stierven er 22 op het slagveld en 200 aan de cholera en tyfus. Na de nederlaag van Pius kon Helle mons nog geen punt zetten achter zijn passie voor de' paus, integen deel. Met meer overtuigingskracht dan ooit tevoren dreef hij de mensen er toe een offer te brengen. Geld was deze keer voldoende. Binnen vier weken had hij driehonderd duizend gulden bij elkaar. Genoeg om de Sint-Pieter van Rome op kleinere schaal na te bouwen. Daarmee zou het dorp van ge slacht tot geslacht zijn verbonden heid met het Vaticaan tot uitdruk king brengen. Mocht de paus nog aarzelen dan doet hij er volgens Piet van der Bom goed aan, zich te laten moti veren door zijn grote voorganger Leo IX, die in 1049 de kerk van Pastoor Landsbergen, inspirerend lid van de commissie „De paus naar Oudenbosch" voor zijn kerk, die nu nog in de steigers staat. 1940 het eeuwfeest van het instituut St.-Louis in Oudenbosch jjjjgevierd, was de 91-jarige zouaaf Pieter de Boer er eregast, zij het beu?J z'ch moeizaam op de been hield. Er waren toen nog vijftien van a^^ameraden in leven. De laatste overleed in september 1946. goed idee „als de paus net zolang boven de Put van Dokkum wordt gehangen tot hij om vergiffenis vraagt". In die trant ging het een poosje door, zodat bij de luisteraars wel de gedaehte moest postvatten, dat de gast uit het Vaticaan serieuzer rrfoet worden genomen dan het „weldenkende" deel der natie lief is. Ontspannen Piet van der Bom kan er niet van ondersteboven raken, „Zulke din gen gebeuren nu eenrdaal in dit land waarin iedereen zich begraaft in zijn eigen gelijk", verzucht hij. „Wij zouden de polarisatie juist zo graag doorbreken. Dat is ook de reden waarom wij de paus in Ou denbosch willen hebben. Er moet een plaats zijn, vinden wij, waar hij zich niet gevangen voelt in een net van plichtplegingen. Nou, zo'n plaats is ons dorp. Daar kan hij in een ontspannen sfeer zich zo ge dragen dat vertegenwoordigers van allerlei groeperingen zich in hem kunnen herkennen". Wil Oudenbosch zich dan niet pre senteren als symbool van de tradi tionele rooms-katholieke gemeen schap? „Nee hoor, echt niet", antwoordt Van der Bom, „we beseffen heus wel dat de kerk in gisting is en dat de paus niet mag worden gebruikt als afstopper van ontwikkelings processen". Waarom dan zo diep gegrabbeld in de ton van roomse overdaad? De zouaven lieten zich immers ge bruiken als verdedigers van een achterhaald idee en het nadrukke lijk presenteren van de kleine Sint-Pieter wijst op heimwee naar een tijd, waarin er geen ander ge lijk bestond dan het roomse gelijk. Van der Bom waarschuwt voor een te simpele voorstelling van za ken. „Door de bril van het heden ziet het verleden er al gauw bela chelijk uit. Maar niet alles wat in dertijd gebeurde was bedenkelijk". Hij doelt daarmee op het optreden van pastoor Hellemons, nog steeds bekend als de bouwer van de brug tussen Oudenbosch en het Vati caan. Doordouwer „Die priester had een warme be langstelling voor arm en rijk. Te gelijk was hij een doordouwer van het beste soort. Precies de juiste man voor Oudenbosch, dat in 1840 het jaar van zijn komst hard aan een oppepper toe was. De Fransen hadden vreselijk huisge houden zoals wel blijkt uit het feit, dat de kerk was veranderd in een paardestal. De cisterciënzer Wil lem Hellemons haalde er letterlijk en' figuurlijk de bezem doorheen". Diens grote tijd brak aan toen paus Pius IX de wereld te hulp riep om de kerkelijke staat tegen de „op proep van Oudenbosch om lie aandacht van de paus zou ind in het lawaai rond zijn l hebben gehoord, als niet eurig groepje Brabanders met oeken en foto's zich in de at- van de media had gewerkt, rgden voor een vertederende :ning tijdens de eerste pers- rentie over het pausbezoek in er vorig jaar. Ie Oudenbosschenaren had- ich zelfs in zouaven-uniform ten. Een grijze haremb'roek n kort grijs vestje met rode i afgezet. Zij stonden onder lord waarop de basiliek van dorp, bijna een exacte kopie ie Romeinse Sint-Pieter, was eeld. Daarnaast een blozende nstrant in een scherp gesne- acquet met op het hoofd een e hoge hoed. bij elkaar een beeld, dat door nuchtere Fries genadeloos I getypeerd met de woorden [k, leger en kapitaal op een Be". Maar de representanten pen vergane glorie gaven geen ip. Op elke opmerking, die Verbond met het rijke roomse li uit ver vervlogen tijden, fn een vriendelijk antwoord, ferwondering groeide de sym- le voor dit „bonte stel", dat zo remd waardering uitstraalde [iemand, die door anderen in tnd zo diep wordt verguisd. Inover Oudenbosch, een be iden dorp van veertiendui- I inwoners, staat het grote Am- lam waar onlangs in Paradiso flan van Rome werd gekiel- ti. Onder leiding van Ischa fer moest de paus op een spitse lier worden afgemaakt door de 1 couleur van spraakmakend Prland. Het lukte niet erg, om- In plaats van het floret te vaak lotte bijl werd gehanteerd. Zo het de schrijver Guépin een In de gezellige van de sierboomkwe- van der Bom inmiddels n®nïlijk bekend als de spreekbuis clubje pausgezinden dat Paulus II naar Ouden- wil halen, tekent zijn vriend de komst van de paus es uit. Eerst cirkelt de heli- onvir drie keer rond de koepel mtdfe basiliek, waarna de heilige zal landen op het vliegveld j. uigeppe, maar drie kilometer empliet dorp verwijderd. Vandaar 'ng net per pausmobiel naar de z»ei! waar hij voorgaat in de wa£ voor vrede en eenheid. Als arna de bejaarden en zieken, ch op het voorplein van de Sint-Pieter hebben verza- heeft gezegend, volgt de hei- ifereiis jn de openlucht. Na een Doek>eting met vele groeperingen Jaltt groot-seminarie Bovendonk 1 w |e paus naar Breda voor een ?hei<nking van zijn landgenoten VAlbor onze vrijheid zijn g „Niet haalbaar", reageert Ier Bom bondig. Hij is al blij witte man van het Vaticaan f et van het nu al minutieus P* ulde programma voor zijn k van 11 tot 15 mei aan ons

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 21