Carel Birnie kwaliteit in nieuw theater aan Spui Boeiende reconstructie van werk Vilmos Huszar Eugene Ormandy overleden ONTSLAG VOOR LEIDING HOT Cc*doe6owtanl GEMEENTEMUSEUM BIEDT VERRASSINGEN E$! KUNST WOENSDAG 13 MAART 1985 PAGjA] Nancy Haynes in Gemeente museum DEN HAAG In het Haags Gemeentemuseum exposeert de Amerikaanse kunstenares Nancy Haynes van 16 maart t/m 28 april. Haar werk sluit in zeker opzicht aap bij de traditie van De Stijl en de ab- stract-geometrische schilder kunst. De expositie in Den Haag betekent haar eerste presentatie in Europa. Het werk van Nancy Haynes gaat na Den Haag naar Brussel. Eugene Ormandy. II PHILADELPHIA De diri- gent Eugene Ormandy, die tot zijn pensionering in 1980 44 jaar lang aan het hoofd stond van het wereldberoemde Phi ladelphia Orchestra, is gisteren op 85-jarige leeftijd overleden. De van oorsprong Hongaarse dirigent, die in 1982 nog het Rotterdams Philharmonisch Orkest leidde, werd in Neder land vooral bekend door een groot aantal grammofoonpla ten. Eugene Ormandy, die werd opgevolgd door Riccardo Muti, heeft langer dan enig ander dirigent aan het hoofd gestaan van' een orkest van wereld klasse. Ormandy werd in 1899 geboren in Boedapest, waar hij op zevenjarige leeftijd debu teerde als concertviolist. Drie jaar later trad hij op voor de keizerlijke familie van Oosten- rijk-Hongarije. In 1921 vertrok hij naar de Verenigde Staten, waar het succes hem evenwel niet met een in de schoot viel. Terwijl hij zijn brood verdiende als violist op de achterste rijen van het Capital Theatdr Or chestra in New York kwam hij voor het eerst met het dirigen tenvak in aanraking. Zijn grote doorbraak kwam in 1931, toen hem werd gevraagd in te vallen voor een zieke Ar- turo Toscanini als gastdirigent bij het Philadelphia Orchestra. In 1936 volgde hij daar Leo pold Stokowski op als vaste di rigent. Zijn vader heeft hem nooit vergeven dat hij geen wereld beroemd violist was geworden, vertelde Ormandy later, ter wijl hij toch gelukkig en trots had moeten zijn met een zoon die de grote Stokovski opvolg de. DEN HAAG De leiding en het personeel van het HOT staat per 1 september op straat. Op die datum wordt ook de sluiting van deze tot theater omgebouwde kerk aan de Oranjebuitensingel een feit. Directeur Ricardo Nastasi en zijn staf zullen een ambtelijke procedure beginnen die het ontslag door de Haagse Kunststichting ongedaan moet ma ken. Zij beschuldigen de gemeente van „onbehoorlijk be stuur". In plaats van het HOT-theater dat, zoals gemeld, wordt gesloopt om de bouw van het kantorencomplex De Haagse Poort mogelijk te maken, moet achter de Koninklij ke Schouwburg een nieuw theater worden gebouwd. Maar daarover bestaat nog geen zekerheid. „ORKESTNODIG BUALLE OPVOERINGEN NEDERLANDS DANSTHEATER" DEN HAAG Het Ne derlands Danstheater moet meer geld hebben wil ze enigszins voldoen aan de eisen die het nieuwe onderkomen aan het Spui stelt. Dat is de strekking van de brief die zakelijk directeur Ca rel Birnie (59) van het Danstheater onlangs stuurde aan minister Brinkman van WVC. Komt dat geld er niet, zo „dreigde" Birnie in die brief, dan gaat hij niet met VUT of pensioen, totdat de eis wel is inge willigd. Carel Birnie kan er in het huidige krakkemikkige on derkomen van het NDT in de voormalige Bewaarschool aan de Haagse Koningsstraat voldaan over gniffelen. „Een grapje", zegt hij. „Bij de Sto pera in Amsterdam heeft de kandidaat-intendant van de Nederlandse Opera Stichting, Jan van Vlijmen, gezegd dat hij zijn functie niet aanvaardt als er niet meer geld beschik baar komt, zo'n vijftien mil joen gulden. Volgens hem is dat geld nodig om te kunnen voldoen aan het ambitieuze karakter van de Stopera. Hij heeft Brinkman de suggestie gedaan over dat geld eens te praten met minister Ruding. Toen ik dat hoorde dacht ik aan die lange lijst van ver langens die wij door de jaren heen aan de minister hebben gestuurd en waarop wij nooit antwoord hebben gekregen. Vergeleken met de wensen van de opera gaat het om een bescheiden bedrag van 2,7 miljoen gulden. Ik heb dat de minister geschreven en daar bij het omgekeerde gedaan van wat Van Vlijmen deed: Hij dreigt niet te komen, ik dreig niet weg te gaan. Of ze dat erg zouden vinden weet ik niet". Orkest Toch, het geld waar hij om vraagt is volgens Birnie hard nodig. Het Danstheater krijgt een grote zaal in het nieuwe theater aan het Spui, waarin voor 15 miljoen gulden is ge ïnvesteerd. Dat derkomen, met een toneel dat ongeveer even groot is als het hoofdtoneel in de Stope ra, vraagt om een aantal aan passingen van het NDT. Bo venaan Birnies verlanglijstje staat genoeg geld om bij alle balletuitvoeringen begeleid te worden door een symfo nieorkest en zonodig koren. Nu is bij dertig opvoeringen per jaar geen orkestbegelei ding. Meestal wordt dan ge bruik gemaakt van een ge luidsband. Maar een opvoe ring zonder orkest kan je het publiek, zeker in het nieuwe theater, niet voorschotelen, meent Birnie. „Voor anderhalf miljoen gul den extra kunnen we alles met een orkest begeleiden. We hebben daarvoor nu 700.000 gulden beschikbaar. Het mooiste zou een vast be geleidingsorkest zijn, maar daar vraag ik nog niet eens om. Nu delen we het Neder lands Balletorkest met het Nationaal Ballet. Dat bete kent dat bij een aantal opvoe ringen van een ander orkest gebruik moet worden ge maakt. Dat is niet nieuw voor ons. Het gaat er om dat we dat bij alle opvoeringen Bescheiden Volgens Birnie kampt het NDT met exact dezelfde pro blemen als de Opera in Am sterdam. Alleen de prijs die betaald moet worden voor oplossing daarvan verschilt nogal. De Opera eist tenmin ste 15 miljoen, het NDT neemt genoegen met „slechts" 2,7 miljoen gulden. „We zijn bescheiden", zegt Birnie dan ook. „We willen niet overvragen. Ik vraag .de minister niet om 25 costumiè- res, zoals de Opera, maar slechts om twee extra krach ten, naast de twee costumiè- res die we al hebben. Am sterdam bouwt voor 180 mil joen gulden, wij samen met het Residentieorkest voor 27 miljoen gulden. Dat zeg ik niet om me af te zetten tegen de Stopera, want die groot schaligheid willen we niet. Dat zou het karakter van het Danstheater aantasten. We zijn, afgezien van de eisen die we nu stellen, tevreden met wat we hebben, met de wijze waarop we kunnen werken". Het eisenpakket dat Birnie heeft opgesteld betreft dan ook de meest essentiele za ken die nodig zijn, wil het NDT in het „Spuitheater" goed kunnen functioneren. Afgezien van de muzikale begeleiding gaat het om het aantrekken van portiers, uit breiding van de huishoudelij ke dienst en het aantal thea tertechnici. Maar ook achter stallige zaken als het optrek ken van de salarissen van de dansleraren en het definitief maken van een aantal tijde lijke functies zijn enkele van de al lang bestaande wensen van het Danstheater. Birnie: „Het is niet zo dat we zonder inwilliging ervan niet zouden kunnen werken, maar het NDT functioneert beter als het wèl gebeurt. Het publiek dat straks het theater aan het Spui bezoekt heeft daar recht op". Carel Birnie heeft lang moe ten wachten op dè totstand koming van dat nieuwe thea ter. Het onderkomen aan de Koningsstraat paste dertig jaar geleden al niet meer in de eisen van die tijd. „We zijn 28 jaar geleden begonnen met vragen om een nieuw onderkomen. Dat heeft nu geleid tot een gebouw dat volledig voldoet aan onze wensen. We hebben een gi gantisch hoofdtoneel, dat ook gebruikt kan worden als TV- studio, een grote ruimte ach ter het toneel die ook dienst doet als decorwerkplaats en bij kleine voorstellingen en een studio die eveneens voor de kleinere voorstellingen gebruikt kan worden. Alle ruimten hebben dus meerde re bestemmingen". Het NDT heeft in de inrich ting van het gebouw zelf ook een fors bedrag gestopt, dat was gespaard uit de opbreng sten van onder meer de bui tenlandse toernees en de ver koop van TV-opnamen aan het buitenland. Op elke twee voorstellingen die het NDT in Nederland geeft, staat er minstens een in het buiten land. Op het programma voor de komende jaren staan opvoeringen in Moskou, Warschau, Parijs, Melbourne en New York. Het belangrijkste blijven ech ter de opvoeringen in het nieuwe muziektheater aan het Spui. Of die inderdaad altijd begeleid kunnen wor den door een symfonieorkest en koren waagt Carel Birnie te betwijfelen. „Eerdere ver zoeken om meer geld daar voor hebben ook niets uitge haald. Ik verwacht er dan ook niet te veel van. Maar je kunt het altijd proberen". KOOS VAN WEES Toen Vilmos Huszér in 1960 op 76-jarige leeftijd stierf, was hij geen be roemd kunstenaar. Als lid van De Stijl (1917-1931) werd hij in de na-oorlogse kunsthistorische literatuur ondergeschikt geacht aan Mondriaan, Van Doesburg en Van der Leek. Op de overzichtstentoonstel ling van Huszar (1884-1960) in het Haags Gemeentemuseum is een schat aan beeldmateri aal bij elkaar gebracht. Voor de eerste keer is er een recon structie van zijn oeuvre ge maakt en dat was alleen moge lijk omdat twee kunsthistorici, Sjarel Ex en Els Hoek, gedu rende vier jaar onderzoek de den om de vele open plekken in te vullen. Enkele maanden geleden verscheen er nog een oproep in het blad van Pulchri Studio om zoveel mogelijk in formatie over de kunstenaar aan het museum door te ge ven. Aangezien Huszér vanaf 1933 lid van Pulchri was, be stond er een redelijke kans op nieuw materiaal uit deze kring, maar helaas leverde de oproep weinig op. Wat wel veel opleverde was het date- ringsonderzoek bij het Cen traal Laboratorium voor On derzoek van Voorwerpen van Kunst en Wetenschap in Am sterdam. Via een analyse van pigmen ten in verf kan men tot een vrij nauwkeurige datering van een schilderij komen en daar door konden enkele foutieve dateringen recht gezet wor den. Ook het Gemeentemu- i Berssenbrugge aan de Haagse Zeestraat. Ruimte-kleur-compositie: seum is in het bezit van zo'n schilderij. Tot nu toe dacht men dat „Danspaar" uit 1917 was, maar dit blijkt uit 1938/39 te zijn. Het is nog even wen nen dat het werk z'n twintig jaar later is gemaakt. Resultaten De resultaten van het date- rings-onderzoek, maar ook een uitvoerige beschrijving van het leven en werk van de kunstenaar, een corresponden- Weer demonstratie tegen „Theater van de lach" AMERSFOORT Ongeveer veertig demonstranten hebben gis teravond in Amersfoort voor de ingang van het cultureel cen trum De Flint geprotesteerd tegen de opvoering van het theater stuk „Hoe versier ik een stuk", door het „Theater van de lach". De demonstranten, verenigd in de groep „Theater van de lach is om te huilen" deelden pamfletten uit waarin zij stelling nemen tegen de teneur van de klucht, die er volgens hen van uit gaat dat vrouwen aanranding niet onprettig vinden In het stuk wordt een van aanranding verdachte boekhouder plotseling aantrekkelijk voor zijn vrouwelijke collega's op zijn werk. Al eerder waren er acties tegen deze klucht. Op 19 februari leidde dat in Utrecht tot gevechten tussen demonstranten en theaterbe zoek?!^. tie tussen Huszér en de kuns tenaar Chris Beekman, een overzicht van exposities tussen 1902 en 1959, zijn bijeen ge bracht in het boek „Vilmos Huszér, schilder en ontwerper 1884-1960". Deze publikatie is een bijna onmisbare aanvul ling op de tentoonstelling, de eerste monografie over „de grote onbekende van De Stijl". De in Budapest geboren kuns tenaar, vestigde zich in 1906 in de residentie; Voorburg werd tot 1939 zijn woonplaats. In de eerste zaal van de tentoonstel ling hangen schilderijen uit 1906-1916, waarbij de invloed van Gauguin en Van Gogh in het oog springend is. Heldere, intense kleuren, ge stileerde vormen, expressieve lijnvoering en milde humor werden in de periode erna vol ledig uitgewerkt. Als ontwer per van glas-in-lood ramen had hij een belangrijke in vloed op Theo van Doesburg. Maar ook als interieurontwer per sloot hij aan bij De Stijl, in zijn streven om schilderkunst en architectuur te integreren. Hij hield zich voornamelijk met kleur bezig en hij was van mening dat kleuraccenten een wezenlijk onderdeel van de architectuur moesten zijn en niet zoiets als toegevoegde de coratie. Stijl De vlak-geometrische stijl leende zich daar uitstekend voor en kleurvlakken van verschillende afmetingen wer den ritmisch op de wanden ge ordend. Niet alleep wanden, maar ook deuren, het plafond, de vloer en meubelen werden in het concept opgenomen en moesten zoveel mogelijk een eenheid vormen. Zij zouden op elkaar inwerken en elkaar .versterken in de ervaring van de ruimte. Van zijn talloze ontwerpen heeft geen de tijd doorstaan. De maquettes op de tentoon stelling zijn naar aanleiding van foto's gebouwd en geven een goed beeld van de bedoe ling van Huszér. Eén van de nagebouwde „Ruimte-Kleur-Composities" is het bekende atelier van fo tograaf Henri Berssenbrugge aan de Zeestraat (1921). Archi tect Jan Wils bouwde de hoge, langwerpige ruimte en ont wierp de functionele meube len; Huszér bepaalde de kleur- compositie. Op de vloer - twee tinten grijs - lagen zwarte, blauwe en roden kleden, de meubelen waren zwart, de wanden hadden als basiskleur wit en zwart en de wandvlak- ken hadden primaire (rood, geel, blauw) kleuren. Kunstkring Zowel Jan wils als Henri Ber ssenbrugge waren lid van de Haagse Kunstkring en ook Huszér schreef zich in 1916 in bij de afdeling architectuur en kunstnijverheid. Als typograaf ontwierp hij bijvoorbeeld een programmablad voor de afde ling en een omslag van een brochure. Hij ontmoette in de Kunst kring kunstenaars en architec ten (o.a. Piet Zwart en Kees van Moorsel) die door dezelfde idealen gedreven werden, en daaruit vloeide samenwerking of opdrachten voort. Bij de Kunstkring exposeerde hij re gelmatig interieurontwerpen, maar ook weefsels of glas-in- loodramen. Huszér was een veelzijdig kunstenaar en op de tentoon stelling worden de resultaten hiervan getoond. Stofdessins (Metz Co.), reclame-op- drachten (Miss. Blanche), drukwerk (PTT), schetsen, schilderijen, glas-in-loodramen en interieurontwerpen. Met zijn diepgaande belang stelling voor beweging wilde hij „bewegende schilderkunst" maken. Hij construeerde een platte pop van een meter hoog, die hij via een paneel met toet sen kon bedienen. De pop met zijn rechthoekjes van rood en groen mica, werd voor een wit laken geplaatst. Het spel der kleuren op de klanken van de muziek moest de rest doen. De vertoning was opgenomen in het programma van de fameu ze Dada-veldtocht, die in 1923 in de Haagse Kunstkring be gon. Vilmos Huszór: Danspaar (1917). Evenals zijn pop bezitten ook een aantal van zijn schilderij en een zekere humor en licht voetigheid. De strengheid, die zo typerend is voor Mondri aan, ontbreekt bij Huszér. Na 1930, toen hij zich steeds meer terug trok uit het culturele le ven van Den Haag, trad hij veelvuldiger met naturalis tisch werk naar buiten. Hij werd in 1933 lid van Pulchri Studio en waarschijnlijk hin gen zijn landschappen, portret ten of stillevens vanaf die tijd even braaf op de jaarlijkse le dententoonstelling als het ove rige werk der leden. INGRID VAN SANTEN Haagse Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, „Vilmos Huszar 1884-1960, schilder en ontwerper" tot 20 mei, dins dag t/m zaterdag 10-17 uur, zondag 13-17 uur. De uitgebreide monografie over Huszar, samengesteld door Sjarel Ex en Els Hoek, heeft 220 pagina's, 260 zwart wit afbeeldingen en 23 kleu renfoto's. De prijs is tijdens de tentoonstelling 37.50. Voor een uitgebi agenda, ook voor dei mende dagen, raadaN r. men „UIT", de gratisP1 kelijkse bijlage van krant. ALPHEN AAN DEN RIJN l a. ROCINEMA I (Van BoeU?r straat 6, tel. 01720-2(var Commando (12); 18.30, lga< wo. ook 13.30. •EUROCINftiste The terminator (16); L, r 21.00. EUROCINEMA bubblegum (12); 18.45, r wo. ook 13.45. EUROCIlfonl IV: The key (16); 18.45, joof. Ghostbusters (al); wo. 13in m KINDERVOORSTELLING Tvo EUROCINEMA II: Sneein1 je en de zeven dwergen (af~ 13.45. 7 LEIDEN LUXOR (StatioA 19. tel. 071-121239): Taxi LI (16); 14.30, 19.00, 21.15. i I (Steenstraat 39, tel. 12<" The killing fields (12); 18.45, 21.30. LIDO II: 4 deus (al); 20.00. LIDO lil terminator (16); 14.30, P1 21.15. LIDO IV: Bachelorf C1 ty (16); 14.30, 19.00, igei STUDIO (071-133210) FftnS in love (al); 14.30, 19.00, f TRIANON (Breestraat 3?Sar 123875): Hot bubblegum rha 14.30, 19.00, 21.15. (Haarlemmerstraat 52. tel.! 125414): Prille poesjes di^atS leiden (16); 14.30, 19.00, 2jm. NOORDWtJK LIDO THELJ i (Pr. Bernhardstraat 56,,ei 01719-12800): Once up*S C time in the west (12); di. p( Tinar Jna 1fi\- ma 1Qnn' T N« KATWIJK CITY THEATpri (Badstraat 30, tel. 017l8-7Srif Gremlins (al); wo. 14.45, Lu,. 21.15. ma. dl. 19.00, #nu CITY THEATER II: Starkn III (al); tijden zie City L vr THEATER III: Dead and ft, (12); tijden zie City I. *)10g THEATER IV: Splash (al); zie City I, beh. wo. 14.45. mai KINDERVOORSTELLING CITY THEATER I Jerry, deel I LIDO THEATER: i het circus (al); wo. 14.30. t or VOORSCHOTEN GREENj Ghostbusters (al); 1984 (12); 20.00. KINDERVOORSTELLING het De onvoorstelbare tochtid idt. ,prd EATER IV: TonfC I IV (al); wo. f EATER. Dik Trd d< 0. t or wo. 14.00. met Dune ASTA 2 (Spil tel. 463500): Falling in lovf'"* 15.00, 19.00, 21.30. ASlk, i Gremlins (al); 15.00. tje 21.30. BABYLON 1 fet Centraal Station, tel. 47'. j Amadeus (al); 14.00, BABYLON 2: (12): Ghofg v ters (al); 14.00, 19.00, Eft. BABYLON 3: An officer j ef 20, tel. 630637): De (12); 14.00, 18.45, 21.30.1 va NEAC 2: Body doublejn ei 14.00, 18.45, 21.30. CIWs i 3: Losin* it (16); 18.45, L_ ma. di. ook 14.00. EURfL NEMA (Leyweg 910, tel. 66J Silkwood (al); ma. di. 1 20.00. wo. 20.00. METRfl LE 1 (Carnegielaan. tel. 4 The killing fields (12); 18.45, 21.30. METROPCj A soldier's story (al); 18.45, 21.30. METROPl Brian de Palmaweek: 18.45, 21.30. wo. 14.00, f ma. The fury (16); di. f (16); wo. METROPOLE I prooi (12); 14.00. 18.45. METROPOLE 5: Paris, f (16); 14.00, 20.00. C (Herengracht 13, tel. 46i30 The last breed (16); Dr( 18.45, 21.30. ODEON 2% chelor party (12); 13.45, 1"* 21.30. ODEON 3: BraziUlt 13.45, 18.45, 21.30. ODElen Places in the heart (al); iVai 18.45, 21.30. LE PARIS 1Rt, tingstraat 12b, tel. 656402W®" 'n Jill (18); 12.00 tot 22.30.1™ PARIS 2: Sexpret (18); 12.125 22.45. LE PARIS 3: Sexide gere sferen (18); 12.30 tot <va PASSAGE (Passage 63 460977): The terminator 14.00, 18.45, 21.30. Zaal fWl een donkere spiegel (16)M( 19.30. De grote stilte (16)15 21.30. Avondmaalsgasten di. 19.30. Wat betreft de wen (16); di. 21.30. Persomen wo. 19.30. Cries and whq9e (16); wo. 21.30. NC KRUISWOORDRAAtfn Horizontaal: 1 zwart paard;®® materiaal; 7 Nederlandse scttAf milie; 9 voorzetsel; 11 wijfje v|ve rie; 12 vorm van mij; 13 I j€ strafwerktuig; 15 ingezet stukm nigte; 18 insekt; 19 luilak; 2V1 21 bijbelse naam voor azijn}*" penloop; 25 Japanse munt;€5 brandingsrest; 27 klein café;Vie sterm (afk.); 30 land in Azie; jya sel, eetwaar; 33 kegelvormig^/ Verticaal: 1 strafbaar feit; 2j™ sel; 3 plantaardig afval; 4 raa«®< 5 rund; 6 plaats in N.-Hollanfffli hond; 10 plotseling; 12 harsfajj; stekel; 15 stad in EngelandjSf werktuig; 18 vragend vnw.; 2",., de taal; 22 wapen in vroeger'' 24 vierhandig dier; 27 zang)«8 knaagdier; 30 persoonlijk iflC voorzetsel. tl( F OPLOSSING: bu ie :(|f oe 8^ :dee pz !sjou>) zz :suejj 'seui ll :speei gi :uioop ft® zi :saopjed oi ^qoj g 'dsaam :du p :dej e 'ujo z :pjooiu t :s||ds zz :ueder 0G "O M t 'se 92 '-U9S sz zz :>f»P 02 Itaiuaop 61 :dsaM 91 :se| gi :pei gi 'au* 21 'dodfl tsueyy 1 :mooi p '.joouj 1 q

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 10