finals Boney M Bobby Farrell werkt aan come-back als er „GELDIS NIETS, HETVAK IS ALLES" rnmpf itco lui n uiuk 7Q Viditel: databank voor „gewone man" Vv. m.'- wmêmmmm ,ELYSTAD Tot een paar I lar geleden was hij regelma- ig op het Nederlandse scherm e zien: Bobby Farrell, de man 'an de dynamische danspasjes in de lage stem die samen met j Ie zoet gevooisde klanken van Irie zangeressen uit exotische lorden zorgde voor een lange j jtoet van hits. Het gouden jiertal bestaat niet meer. Bo- ley M, zonder Bobby Farrell, 2 jog wel. De hitmachine is J jchter versleten, nieuwe fonds in het snelle popwe- ^•eldje hebben de successen ^^an de groep naar de achter- {rond verdrongen. Bobby «arrell zit daar niet mee. Gla- nour, succes, geld; hij zegt het niet te missen. In Lelystad heeft hij weer wat rust gevon den en bereidt hij zich voor op een come-back. Niet meer als de voormalige zanger van Bo ney M, maar gewoon als Bob by Farrell; niet meer voor het geld en de glamour, maar om dat de Bühne altijd blijft lok ken. „Geld is niets, het vak is alles". Nauwelijks is de videoband gestart of Sanillya Farrell staat al te dan sen voor het scherm waar vader Bobby, voor deze ene keer nog sa men met zijn voormalige compag nons van Boney M, zijn laatste hit „Happy Song" ten gehore brengt. Dansen zit vader en dochter Far rell duidelijk in het bloed. Terwijl ZATERDAG 2 MAART 1985 Bobby zich in de in Londen opge nomen videoclip uitleeft in acroba tische danspasjes op de schoolban ken van een Engelse kostschool, imiteèrt de tweejarige Farrell-telg met behulp van een niet aangeslo ten microfoon het optreden van een popzangeres op peuterformaat. Het huiselijke tafereeltje speelt zich af in een woning aan De Veste in Lelystad waar Bobby Farrell sa men met zijn echtgenote Jasmin, zijn dochtertje Sanillya en zijn paar maanden oude zoontje Zani half november is neergestreken. Bobby sloot daarmee een periode van vijftien jaar af waarin hij in West-Duitsland woonde. Een perio de waarin hij samen~ met de drie zangeressen van Boney M en onder het waakzaam oog van producer Frank Farian grote hitparadesuc cessen boekte. Een periode ook waarin uiteindelijk bleek hoe ver gankelijk de roem kan zijn. Drie jaar geleden was het glamour- sprookje ten einde. Zeker wat Bob by Farrell betreft. Hij kreeg ruzie met de producer, terwijl de samen werking met zijn vrouwelijke colle ga's ook al niet optimaal meer was. Nadat hij na de zoveelste ruzie de groep achter zich had gelaten, werd het stil rond Bobby. Discotheek Het begon allemaal vijftien jaar ge leden in een discotheek in Ham burg. Bobby was daar na de nodige omzwervingen terecht gekomen. Als zeeman was hij ooit van Aruba, het eiland waar hij 35 jaar geleden geboren werd, vertrokken. Hij kwam in Nederland terecht, waar hij in Zandvoort een Duits meisje ontmoette. Met haar trok hij naar Duitsland om daar zijn geluk te be proeven. Als discjockey kon hij een goede boterham verdienen, vooral omdat hij het platen aankondigen naar eigen inzicht met talloze dans- acts gepaard deed gaan. In die tijd had platenproducer Frank Farian met behulp van de nodige technische snufjes in zijn eentje een discoplaat gemaakt met de titel „Baby, do you want to bump". Het nummer, officieel uit gevoerd door de „groep" Boney M, maar in feite het produkt van slechts een technisch goed onder legde producer, veroverde in snel treinvaart de Europese hitparade. De roep van het publiek om optre dens van Boney M werd groter naarmate de disco-stamper langer in de hoogste regionen van de hit lijsten vertoefde. Farian zag brood in het door hem gestarte project en ging op zoek naar mensen die zijn nummers op de Bühne zouden kunnen brengen. Al gauw ontdekte hij via een kennis de beweeglijke Bobby Farrell tijdens een van diens optredens als dansende discjockey. Farrell werd gekoppeld aan drie mooie donkere dames en Boney M bestond nu ook echt. Uitwijden over de daarop volgende successen eind jaren zeventig begin jaren tachtig is een vrij overbodige bezigheid. „Daddy Cool", „Ma Ba ker" en de „Rivers of Babyion" zijn Bobby Farrel heeft na moeilijkheden in Duitsland met zijn verblijfsvergunning en problemen met de belastingdienst de wijk genomen naar Nederland en werkt hier aan zijn terugkeer op Bühne. slechts drie tophits uit een lange reeks waarvan er keer op keer mil joenen over de toonbank gingen. Vrolijke, volkomen pretentieloze nummers, goed in het gehoor lig gend waarop gemakkelijk gedanst kon worden. „Boney M was een zaak. Het ging om geld verdienen en dat kon alleen door het publiek te geven wat het wilde. Je eigen in breng, je eigen ideeën werden daaraan ondergeschikt gemaakt. Het was muziek voor de hele fami lie, niet voor een bepaalde genera- Door die formule en de instelling van de mensen die betrokken wa ren bij de business van Boney M werd de ene na de andere schijf de hitladders opgejaagd. Toen het ech ter een tijdje wat minder ging, werd de verdeeldheid tussen de groepsleden groter. Voorgrond „Ieder van ons wilde een steeds grotere inbreng in de nummers van de groep hebben en wilde ook meer op de voorgrond treden. Dat gaf natuurlijk spanningen", vertelt Bobby. De samenwerking tussen de groepsleden verliep stroever naar mate nieuwe Boney M-successen uitbleven. Bovendien drukte Frank Farian elke poging van de groeps leden tot het verkrijgen van een ei gen inbreng in het repertoire de kop in. Het leidde uiteindelijk tot een fikse ruzie tussen de producer en Bobby Farrell, waarbij de laatste uiteindelijk het onderspit moest delven. Hij verliet de groep. De we reld van glamour en roem zegt Bobby niet gemist te hebben, wel zijn werk. „Ik wil altijd blijven dansen en zin gen. Het is mijn beroep en ik houd van mijn beroep. Glamour, succes en geld zeggen mij niets. Je ziet vaak dat artiesten geestelijk kapot gaan als ze geen succes meer heb ben. Ik heb mijn privéleven altijd strikt gescheiden gehouden van mijn werk. Ik denk dat je daardoor gemakkelijker succes relativeert". Toch had het gebrek aan succes de nodige gevolgen voor zijn privéle ven. Bobby Farrell kwam als dan ser-zanger niet meer aan werk, omdat de machtige Frank Farian het Duitse artiestenwereldje voor hem hermetisch gesloten hield. Ge brek aan succes was volgens hem ook de reden dat de Duitse over heid moeilijk begon te doen over het verlengen van de verblijfsver gunning voor Bobby die nog steeds in het bezit was van het Neder landse staatsburgerschap. „De Duitse maatschappij is veel harder, veel zakelijker dan de Ne derlandse. Als je in Duitsland niets meer presteert, ben je een tweede rangsburger, helemaal als je ook nog officieel buitenlander bent". Ondanks het verblijf van vele jaren in de Bondsrepubliek, kon Bobby het Duitse staatsburgerschap wel vergeten. Moeilijkheden met de Duitse belas tingdienst vormden een tweede re den voor het besluit de wijk te ne men naar Nederland. „Ik ben zo dom geweest om me op financieel gebied door mensen te laten advi seren die. naar later bleek, niet te vertrouwen waren Op een gege ven ogenblik bleek dat ik enorme belastingschulden had. Ik had mijn geld belegd in huizen, ook weer op advies van iemand die later met een flinke som geld met de noor derzon vertrokken is. Die huizen heb ik allemaal moeten verkopen. Ik ben nu eenmaal niet zakelijk in gesteld". De belastingperikelen en de moeilijkheden met de Duitse overheid over zijn verblijfsvergun ning. waren voor Bobby Farrell uiteindelijk voldoende aanleiding naar Nederland te vertrekken. Hij had het zich volgens eigen zeggen gemakkelijker kunnen maken door terug te keren naar de geboorte grond van Aruba, zowel in klima tologisch als in belastingtechnisch opzicht een uiterst aangenaam oord. „Ik wilde echter weer aan het werk. De showbusiness is mijn le ven. Op Aruba had ik lekker lui in de zon kunnen liggen, maar een te rugkeer in de showbusiness had er daar niet in gezeten, hier wel". Terugkeer Het ziet er naar uit dat die terug keer niet lang op zich zal laten wachten. De ruzies met Frank Fa rian en de voormalige Boney M- collega's zijn inmiddels bijgelegd, hetgeen duidelijk blijkt uit de een malige samenwerking tussen Bob by Farrell en Boney M op de single „Happy Song", die geproduceerd werd door Frank Farian. De hitpa rade in Duitsland werd in twee we ken tijd overvallen door het num mer waaraan ook wat stemmetjes van de Engelse „Schoolrebels" zijn toegevoegd. En dat terwijl de vide oclip nog maar een keer op het Duitse scherm te zien was. „Happy Song" staat nu al acht weken op de Duitse hitlijst en de kans is groot, dat het nummer ook in Nederland op de markt wordt gebracht. Bobby heeft de eerste opnamen voor een solo-elpee, met opnieuw Frank Fa rian als producer, erop zitten „De muziek voor mijn nieuwe plaat wijkt duidelijk af van die van Bo ney M. Het is meer een funky ge luid, nog steeds zeer swingend en bijzonder geschikt als muziek voor discotheken. Het is natuurlijk ook veel prettiger om een veel grotere eigen inbreng in de muziek te heb ben". Als de plaat wordt uitgebracht wil Bobby zo snel mogelijk weer een „Bühne-act" opbouwen; het liefst met een eigen groep. Gemütlich Bobby Farrel kwam op aanraden van zijn moeder, die in Ensdiede woont, naar Lelystad. Een mooie schone stad met veel ruimte voor de kinderen, had zij verteld Hij was er nog nooit geweest, maar na een eerste verkenningstocht waren hij en Jasmin direct enthouasiast. De mensen zijn er zo „gemüüich". zo viel Jasmin direct op ..Ze staan hier altijd voor je klaar als je hulp nodig hebt", vertelt Bobby „Wij kwamen hier 's avonds laat aan De buren kwamen ons onmiddel lijk met verhuizen helpen. Het was donker, dus ze herkenden me niet. De volgende dag kwam ik ze weer tegen. Ze reageerden heel ver baasd, zo van; nee maar, jij bent Boney M. Ik word nog steeds op straat herkend. Mensen noemen me dan altijd Boney M, bijna nooit Bobby Farrell". ROB BAKKER 0% Een huiscomputer biedt de ge bruiker ervan tal van moge lijkheden, maar in de praktijk blijkt daar maar een -fractie van te worden benut. Menig een blijft steken in spelletjes, die dan ook nog kant en klaar worden gekocht. In het begin wordt vol enthousiasme ge probeerd zelf te programme ren, maar heel wat mensen schrikken terug voor de val kuilen van Basic. Hoewel dat een uiterst primitief gedoe is, blijven we het hardnekkig een „hogere" computertaal noemem. Maar ook zonder zich in die jungle te moeten wagen is er meer uit de huiscomputer te halen. Bijvoor beeld met Viditel, een dienstverle ning van onze eigen PTT die nog niet op waarde wordt geschat. Vaak wordt het ook op een hoop gegooid met Teletekst, een veel be perkter manier van communicatie die strikt eenzijdig is. Viditel daar entegen biedt zeker aan bezitters van huiscomputers een uitbreiding van de gebruiksmogelijkheden, waardoor het gerechtvaardigd is er eens de schijnwerpers op te plaat- heb het gezien" en Tel komt van „telefoon". Dat maakt al iets duide lijk van het principe; het gaat om iets wat je kunt zien als je van de telefoon gebruik maakt. Het systeem maakt gebruik van de volgende delen; een databank, het telefoonnet, een modem, een deco der en een beeldscherm. Een reeks voor een deel technische termen die nadere uitleg behoeven. Een databank moet worden gezien als een heel groot elektronisch geheu gen, dat door de computer wordt bestuurd en op verzoek een stuk van dat geheugen openbaart. Om die databank te kunnen bereiken wordt gebruik gemaakt van het te lefoonnet. Door het juiste nummer te kiezen, krijgt men verbinding en kunnen de vragen worden gesteld. Een elektronisch geheugen kan niet praten en heeft ook geen oren. Het overleg moet dus op een ande re manier worden gevoerd en daar voor is een modem (MOdulator- DEModulator) nodig. Een apparaat je dat de signalen die heen en weer worden gezonden voor beide partij en begrijpelijk maakt. Daarmee is de koek aan benodigde technische voorzieningen niet op, er is ook nog een decoder nodig. Die zorgt ervoor dat de binnenko mende informatie zo wordt omge vormd dat deze zichtbaar wordt op het beeldscherm. Meestal maakt die decoder deel uit van het tv-toe- stel, het laatste apparaat dat men nodig heeft om van Viditel gebruik te kunnen maken. Het alleraardig ste van het systeem is, dat het in teractief werkt. Er kan niet alleen informatie mee worden ontvangen, maar daar kan ook op worden ge reageerd. Dat nu is een van de meest in het oog lopende verschillen met Tele tekst, een informatiedienst van de NOS. Die omroepstichting maakt van allerhande informatie korte berichten die via de tv-zender de ether in worden geslingerd. Dat ge beurt in een voortdurende kring loop, zodra het laatste bericht (het zijn er ongeveer honderd) is uitge zonden begint men weer opnieuw met nummer een. Die kringloop duurt minder dan een halve mi nuut. Wie Teletekst wil zien, moet een aangepast tv-toestel hebben. De gebruiksmogelijkheden van een huiscomputer worden enorm uitge breid door de combinatie computer-telefoon, oftewel Viditel. Met een toets op de afstandsbedie ning kan men de beelden tevoor schijn roepen en eventueel vast houden. Meer dan dat is niet moge lijk. Reageren is er niet bij, daar voor is men aangewezen op bij voorbeeld het radioprogramma Ra tel waarin men zijn opmerkingen over tv-programma's kwijt kan. Teletekst heeft ten opzichte van Viditel weP het voordeel dat het verder gratis is. De informatie die via Viditel in de huiskamer kan worden gehaald is bijzonder veelzijdig en neemt dage lijks in omvang toe. Een paar on derwerpen; amusement, auto's, be lastingen, filatelie, huishoudelijke apparaten, reizen, muziek, onder wijs, land- en tuinbouwberichten. Al die gegevens worden door de le veranciers, die een stuk van de ge heugenruimte hebben gehuurd, zo veel mogelijk up to date gehouden. Overigens; bij de meest gevraagde informatie horen adressen van sex- clubs en aanbiedingen van sexver- halen. Dat kan immers ook zo lek ker anoniem achter de gesloten huiskamergordijnen. We moeten nog wel even het ver band tussen Viditel en huiscompu ter duidelijk maken. Welnu, die computer kan worden gebruikt als terminal. Hij kan dus dienen als ontvanger van berichten, maar met het toetsenbord kunnen ook be richten worden verzonden. Vaak is het wel nodig dat de computer eni ge aanpassingen krijgt, zowel in de techniek als in de toepassing. Die aanpassingen kunnen worden gele verd door tal van leveranciers en ook gebruikersclubs kunnen vaak de benodigde programma's aanrei ken. Het voordeel van het gebruik van een computer is ook dat men een wat handelbaarder toetsenbord ter beschikking heeft dan de afstands bediening van de tv. Die heeft men als minimumvoorziening nodig om de gewenste informatie op te roe pen. Nadat per telefoon de verbin ding is gelegd met de computer van de PTT moet men zich melden met toegangsnummer, codenummer en privécode. De PTT weet dan pre cies wie er bezig is en zorgt ervoor dat de afrekening op het juiste adres terecht komt. Door het code nummer wordt verder voorkomen dat iemand zomaar op rekening van een ander informatie opVraagt. De informatie die is opgeslagen wordt aangeleverd door leveran ciers. Wie dat zijn en wat ze te bie den hebben staat in de Viditel-gids, te vergelijken met de telefoongids. Bij elke leverancier staat vermeld welk nummer moet worden inge toetst en binnen de kortste tijd staat op het scherm wat men zoekt. De informatieleverancier kan een bedrijf of instelling zijn dat iets wil verkopen. Via Viditel wordt dat heel makkelijk gemaakt; men kan bestellen bij een postorderbedrijf, een autotest aanvragen of een staatslot bestellen. Ook zijn er leve- in computerprogram- Vidibus is de benaming van een andere interessante mogelijkheid. Het stelt de gebruiker in staat om met andere abonnees berichten uit te wisselen. Dat gaat met inachtne ming van de privacy, het bericht komt alleen maar bij die andere abonnee terecht. Zolang die andere abonnee het niet oproept, blijft het bericht in de computer zitten, zodat het niet verloren raakt Er is een aantal standaardbeelden verkrijg- het gelukwensen i bepaalc is net i de lijk met het toetsenbord computer geheel naar eigen inzicht opgestelde berichten door te geven. Vidipoort is een andere faciliteit. Die maakt het informatie-aanbod van Viditel nog groter Via Viditel krijt men dan namelijk de gelegen heid ook gebruik te maken van da tabanken van derden. Het aantal ende, zodat het aanbod steeds gro ter en gevarieerder wordt Vooral voor mensen die voor hun beroep of hobby veel gegevens nodig heb ben kan dit een nuttig instrument zijn. Voor wie het helemaal mooi wil maken is er dan nog Vidibord. Dat is een grafische verfijning van het beeld, waardoor vloeiende lijnen, curves en natuurgetrouwe afbeel dingen tot de mogelijkheden gaan behoren Landkaarten, routebe schrijvingen, beeldmerken, grafie ken en schema's worden dan heel wat fraaier en duidelijker op uw scherm getoverd. Het is wel nood zakelijk dat de informatieleveran cier deze beelden speciaal met Vi dibord heeft ingevoerd en dat de abonnee in het bezit is van een zo- Smaamde Vidiborddecoder et is zomaar een greep uit wat er allemaal mogelijk is. Meer te weten komen is niet moeilijk. Men kan contact opnemen met de afdeling Viditel van PTT. die telefonisch bereikbaar is onder nummer 070- 754074. Ook is het mogelijk in veel van de zogenaamde telefoonwin kels van de PTT een demonstratie bij te wonen. Daarvoor kan men zich het best tot het plaatselijke tkantoor wenden, dat weet waar het dichtst in de buurt is te vinden. PI ETER TAFFIJN postkant Viditel I Cp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 23