De magie van Meryl Grote Vier zijn er weer btnnen de perken F orensenliefde tegen wil en dank Groei van tuincentra is er een beetje uit Arnold Schwarzenegger robot met mensenvlees ^CUNST Ccklóc6otncmt VRIJDAG 22 FEBRUARI 1985 PAGINA 11 Meryl Streep: Nog maar voor tien procent ontdekt AND EN TUINBOUW/ De stormachtige groei die de tuincentra in ons land tot voor kort doormaakten is er een beetje uit. Die groei begon in de zestiger jaren. Aan het eind van de vijftiger jaren en het begin van de zestiger jaren kende Nederland een toenemende welvaart en een toenemend huizenbezit. Daarbij veel eigen huizen. Steeds meer mensen kregen de beschikking over een tuin die ingericht en onderhouden moest worden. Hoveniers, bloemisten en pot plantenhandelaren werden steeds vaker benaderd met vragen om tuinartikelen. De consument wilde potgrond, tuingereed schappen, tuinplanten, tuinkabouters, schoffels. Later kwam daar de vraag om tuinhuisjes en zelfbouwkasjes bij. En zoals dat zo vaak gaat: als er behoefte is aan consumentenzij de, sluit de markt daar op aan. Met Noord-Amerika als voor beeld begonnen in Nederland de eerste tuincentra. Aan de over kant van de grote plas waren de tuincentra al geruime tijd ge meengoed. Elk groot shopping-centre beschikt daar over een fors uit de kluiten gewassen afdeling waar alles voor de tuin te koop is. Vanaf tuinverlichting en kunstgras tot barbecues en motorploegjes op mini-formaat. De aanduing tuincentrum is in ons land overigens nog steeds on beschermd. Elke amateur-plantenkweker kan in het weekeinde een bord ophangen met daarop „Tuincentrum". Kort na de eer ste vestigingen van tuincentra in ons land werd de Nederlandse Vereniging van Tuincentra (NVT) opgericht. Dat gebeurde op 1 juli 1965. De NVT maakte een lijst met voorwaarden waaraan een tuincentrum moet voldoen. Voorwaarden op het gebied van het assortiment, dat zowel groen als „dood" materiaal in de ruimste zin van het woord moet omvatten, het aantal parkeer plaatsen, de vakkennis van het personeel, de etikettering van de te verkopen waren en de vermelding van de prijzen op de arti kelen. Verder zijn wat voorwaarden gemaakt over onder meer het re presentatieve aanzien van de aangesloten bedrijven Voor de consument betekende dat een soort waarborg; bij de bij de NVT aangesloten tuincentra kan een verantwoorde keus gemaakt worden. De welvaart heerste niet alleen in ons land maar ook in onze buurlanden. De ontwikkeling van de tuincentra in het buiten land liep dan ook vrijwel parallel met die bij ons. Resultaat van overleg tussen de verschillende organisaties in diverse landen was de oprichting van de International Gardencenter Associa tion (IGA), waarbij op het ogenblik achttien verschillende lan den zijn aangesloten. Voorzitter van de IGA is de Nederlander M. Wielinga. Kort geleden gaf Wielinga op de Internationale Vakbeurs voor de Tuinbranche zijn mening over de toekomst van de tuincentra. Volgens hem zijn de tuincentra nog niet uitgegroeid, hoewel de stormachtige groei van de beginjaren voorbij is. Een tuincen trum beginnen vergt op het ogenblik een forse financiële in spanning. Afhankelijk van de opzet loopt het beginbedrag uiteen van 500.000 tot 1.500.000 gulden. Een andere handicap voor een voortgaande groei van tuincentra is de in elkaar gezakte bouw markt. Er worden veel minder huizen gebouwd dan m de zesti ger jaren. Dat betekent dat er ook minder tuinen bij komen. Bo vendien hebben wii als consument met zijn allen minder te ver teren. Toch neemt het aantal klanten van de tuincentra toe; veel mensen steken hun geld liever in de eigen tuin dan het aan an dere dingen te besteden. Wielinga zei dat de winstcijfers in de tuinbranche nog steeds stijgen, maar die stijging is minder groot dan een paar jaar geleden. De Nederlandse tuincentra zien de toekomst van hun bedrijfs tak, ondanks de wat sombere geluiden over de bouw, toch nog zonnig in. Binnenkort moet ook deze bedrijfstak geloven aan au tomatisering. Grote mogelijkheden liggen er op dat gebied bij de geautomatiseerde voorlichting aan Klanten met gebruik van beeldschermen. Aandacht is ook nodig voor de opleiding van medewerkers in de tuincentra De NVT wil een aanvullende op leiding van de grond brengen die speciaal gericht is op toekom stig werk in tuincentra. IDEAAL DUO MET ROBERT DE NIRO IN „FALLING IN LOVE" Meryl Streep is een uniek actrice. Wie haar gezien heeft in - noem maar op - de films „Sophie's Choice", „Kramer vs Kramer", „The french lieutenants woman", i.Silkwood", wéét dat. Met het beantwoorden van de vraag „waarom" ligt het moeilijker. Een glamour-ac- trice is ze allerminst. Van zichzelf zei ze: „Ik weet dat ik er heel gewoon utizie. Vlasachtig haar, fletsblauwe ogen, wangen met uitste kende jukbeenderen en een neus die ook wat krakke mikkig is uitgevallen". Maar met dat bleke uiterjijk waar zon noch zonnebank aan te pas is gekomen, wordt ze in een rol toch al tijd weer merkwaardig mooi. Omdat ze zo in die rol opgaat dat het écht lijkt. En echt is mooi. In haar laatste film, „Falling in love", is het haar wéér gelukt: Een New Yorkse getrouwde vrouw, geslingerd tussen huwelijkstrouw en een nieuwe liefde. In het restaurant tegenover de bioscoop waar „Falling in love" draait, hoor ik de opmerkingen al. Twee meisjes aan een tafel: „Speelt Meryl Streep daar in? O, die is fantastisch". Na afloop van de film op de trappen van het theater: „Ach ja, een beetje erg ro mantisch dat einde. Zo een voudig zit de wereld niet in elkaar. Maar wat is Meryl Streep weer ongelooflijk goed". Zelfs haar collega's durven het te bekennen. Arnold Schwarzenegger speelt een „cyborg" in „The termina tor", een metalen robot be kleed met een laagje mensen vlees. En die merkwaardige combinatie wordt ons duchtig ingepeperd, want bodybuilder Schwarzenegger snijdt wat aangeschoten vlees op zijn ar men weg om het mechanisme daaronder te repareren en pulkt zichzelf een oog uit dat een kogelgaatje vertoont. On smakelijk, jawel, en na vele honderden films pleeg ik bij zulke scènes nog altijd onmid dellijk richting plafond te sta ren. „The terminator" (De uitroei er) is overigens helemaal een weinig zachtzinnige film, waarbij het dodental het aan tal medewerkenden dicht be nadert. Schwarzenegger, die zich in een gesprek vorig jaar blij toonde nu eens niet de edele barbaar la Conan te hoeven spelen, laat nu een zeer onedele barbaar zien die vanuit een post-nucleaire toe komst terug in de tijd wordt geflitst. De kernoorlog is ont ketend door computer-defen sie-systemen die zichzelf op het verkeerde denkspoor heb ben gezet en de mens maar zijn gaan uitroeien. Eén groep je stervelingen houdt het in die toekomst vol onder leiding van ene Connor en Schwarze negger mag in de tijd terug om diens moeder te likwideren en zo de toekomst te veranderen. Tegelijkertijd wordt Connors rechterhand „overgeseind" die zich opoffert om die moeder anno nu te redden. Het lijkt ingewikkeld, maar het valt onder regie van James Cameron best mee. Hoe bloe dig ook, de film is technisch goed gemaakt en boeit door een Mad Max-achtige vertel trant. Wie eens bekijken wil wat een knappe montage in de kracht van een film uitmaakt. LIDO 1: „The terminator" (16) met Arnold Schwarzenegger, Michael Biehn en Linda Hamilton. Montage: Mark GoldblatL Regie: Jamee Ca- moet hier op het werk van Mark Goldblatt letten. Hij snijdt achtervolgingen, ge weld, speciale effecten zo flit send aan elkaar, dat je je ogen er toch bijna niet van af kan houden. BERT JANSMA De film heeft meer dan 73 miljoen dollar opgebracht en loopt nog steeds. Voor ons land wordt gemeld10.603.820 gul den bruto recette. Voor België 82.034.000 frankskes en voor Duitsland 37.962.340 harde Marken. Zou dat echt waar zijn? In elk geval - meldt Va riety - is „Police Academy" daarmee de best lopende film in de geschiedenis van Warner Bros in ons land. Onderaan de advertentie wordt - hoe kan het anders - het vervolg aan gekondigd: Police Academy: Their First Assignment". De leerlingen van weleer met hun eersfe opdracht Dat zal wel weer een bende worden. Police Academy: bende 'ere Winter en carnaval voorkomen opvallende daling bloemprijzen Aan het begin van de vorige 'week waren de prijzen van de bloemen bij bloemenvei ling „Westland" zeer goed en ook bij „Berkel en omstre ken" te Bleiswijk deed zich bet dezelfde ontwikkeling voor. toj De extra vraag voor Valen- tijhdag was daar de oorzaak ni(van. In de daaropvolgende dagen daalden de prijzen, maar lang niet zoveel als was verwacht. De marktomstan digheden waren niet zo gun stig met het winterse weer en carnaval in aantocht. De snij- blqpmènaanvoer bleef der- tjèn procent achter en mede Ai daardoor konden de prijzen zich goed handhaven en la- gén gemiddeld zelfs bijna tien procent hoger dan in 1984. De freesia drukt momenteel in het Westland een belang rijk stempel op de snijbloe- niénaanvoer. Eén op de vier bloëmen is nu een freesia, ch^ maar de aanvoer van dit pro- Ad'ükt was de afgelopen week kléiner: nu zes miljoen tak tégen 8,7 miljoen tak in 1984. De middenprijs was echter aanzienlijk beter 19 pro cent); fantasy 50 (75): golden wave 45 (67): uchida 43 (71); ballerina 36 (66) en miranda 54 (78). t{ Ook standaardanjers liggen goed in de markt getuige eni ge prijzen: nora 63 (90); roma .72 (106) en tanga 60 (90). Het wegvallen van een deel van ,de Zuideuropese produktie is voor de prijsvorming van de Nederlandse anjers niet on- lidigunstig. In Zuid-Frankrijk at; „en Italië worden weinig tro- ga ~sanjers geteeld. Dit produkt rr1 komt meer uit Israël, Spanje ken Kenia. Die produktiege- 2 bieden hebben geen last ge- Vfivhad van de vorst en er ko- a men dan ook grote hoeveel- jen Jieden op de Westeuropese RE ^markt. Mede daardoor is de prijs van de Nederlandse tro- sanjers maar zeer matig: nu Amaryllis. gemiddeld 21 cent tegen 33 cent vorig jaar. Een aantal kleinere produkten in het as sortiment: euphorbia fulgens 136 (420); nerine bowdenii 164 (225) en tracheliuum 103. Bij de kamerplanten was het de afgelopen week wat rusti ger. Bij deze produktgroep kan men over het algemeen wat gemakkelijker inspelen, indien de marktsituatie zich wijzigt. De aanvoer was vier procent kleiner bij een prijs peil, dat gemiddeld ruim tien procent noger was dan in 1984. In dit jaar werd tot nu toe acht en een half miljoen minder omgezet dan in de zelfde periode van 1984, maar deze situatie kan zich snel wijzigen. De voorberei dingen voor de voorjaars- beurs zijn in volle gang en er wordt een aantrekkelijk plantenaanbod verwacht. De situatie bij Berkel en Om-» streken te Bleiswijk is gro tendeels identiek aan Honse- lersdijk. Ook hier minder aanvoer, freesia als topper qua aanvoer en dure bloe men mede door Valentijndag. Ook de potplantentelers heb ben het een en ander aange voerd. De weekaanvoer lag op 465.000 stuks tegenover 362.000 in de week ervoor. Qua aanvoer waren azalea, begonia, cyclamen, guzmania en saint-paulia de toppers. Inmiddels is ook de paprika weer op de markt versche nen. Hiermee is het totale glasgroenteasssortiment weer zo goed als kompleet. Voor de groene paprika's werd er gemiddeld 5,75 per kilo be taald. Binnen niet al te lange tijd zullen er ook weer de rode paprika's aangevoerd worden. Bij de tomaten va rieerde de prijs van ƒ23,60 tot 40,- per kistje van 6 kilo. Gemiddeld kwam de kilop rijs op 5,30 uit. Op de kom- kommermarkt nam het aan bod merkbaar toe. Er viel daarom ook niet aan een prijsdaling te ontkomen. Alle sorteringen werden goedko per. De prijzen kwamen op het niveau van vorig seizoen te liggen. Zo varieerde de prijs voor de sorteringen van 26 t/m 51 van 58 cent tot 1,11 per stuk. De concur rentie van Griekenland en de Canarische Eilanden op de Westduitse markt bleef beperkt. Voor de komende week wordt er een verder groeiend aanbod verwacht. Door een groeiende export naar een groot" aantal West europese landen lijken de prijzen in de komende week redelijk stand te kunnen houden. De aanvoer van sla veranderde niet veel. Het zelfde kan ook van de con currentie op de Westduitse markt gezegd worden. De grootste concurrent is op het ogenblik België gevolgd door Frankrijk. Dat er in Franktijk veel sla verloren is gegaan blijkt bij voorbeeld uit de weekaan voer in het gebied Roussil- lion. Van de volle grond is er helemaal geen aanvoer meer en de aanvoer van de be schermde teelt is gehalveerd en komt nu uit op ongeveer 3 miljoen kroppen per week. In de afgelopen week trok de prijs voor alle gewichtssorte ringen aan. Voor de sortering 13/14 kilo werd er 77 cent per krop betaald. De sorte ring 21/22 kilo bracht 97 cent per stuk op. De prijzen sta ken gunstig af bij die van vo rig seizoen, toen lagen de prijzen tussen 38 en 67 cent per stuk. De aanvoer kan nog iets groeien waardoor een lichte prijsdaling niet uitge sloten is. Een wat kleiner aanbod van radijs maakte het mogelijk dat de prijs iets aan trok. Gemiddeld werd er 87 cent per bosje betaald. Sinds een aantal weken kwam de Grossiers worden bevoorraad door Importeurs met produkten uit de gehele wereld. gemiddelde prijs hiermee bo ven de prijs van vorig sei zoen te liggen. Toen werd er in dezelfde verslagweek 77 cent per bosje betaald. De aanvoer gaat echter weer groeien, er zal daarom in de komende week met lagere prijzen rekening gehouden moeten worden. De aanvoer van andijvie nam bescheiden toe. Dit had tot gevolg dat de prijs licht daalde, namelijk van 4,31 naar 4,20 per kilo. Voorig jaar werd er in de zelfde verslagweek ƒ2,94 per kilo betaald. Naast de aan voer van Hollandse andijvie is er import andijvie uit Frankrijk en Italië op de markt. Voor de Franse andij vie lag de groothandelsprijs op 2,80 per kilo en voor de Italiaanse andijvie werd er ƒ1,50 betaald. De aanvoer wordt langzaam groter en de prijs daalt geleidelijk. De kleine gewassen van onder glas brengen hoge prijzen op. Voor raapstelen lag de ge middelde prijs op 55 cent per bosje. Selderij noteerde een gemiddelde prijs van maar liefst 1,62 per bosje. Voor peterselie kwam de midden- prijs op 1,11 per bosje uit. Door een wat groter gewor den aanbod van paksoi daal de de prijs licht en kwam op ƒ2,87 per kilo uit. Er werd ook wat meer spinazie aange voerd waardoor de prijs daal de naar ƒ3,87 per kilo. Deze ontwikkeling zet de komende week door. Voor snijbonen veranderde er weinig, er werd 13,80 per kilo betaald. Er werden ook weer sperzie bonen aangevoerd die tegen een primeurprijs van ƒ25,20 per kilo verkocht werden. Naast deze Hollandse sperzie bonen is er import uit Sene gal. Voor deze bonen schom melt de prijs rond 7 gulden per kilo. Een wat kleiner aanbod van witlof en een aanhoudend goede vraag zorgden er voor dat de prijs voor alle sorteringen wat aantrok. Zo lag de gemiddel de prijs voor de sortering I op 4,15 en voor de sortering III op ƒ2,- per kilo. Voor dit ge was wordt er in de komende week weinig verandering verwacht. Vollegronds- groenten Door de vorstperiode van de afgelopen tijd stagneerde de oogst van prei. Het kleiner geworden aanbod liep weer in prijs op. Er werden prijzen tot 6,75 per kilo betaald. Nu het weer weer omgeslagen is, wordt er een groter aanbod verwacht waardoor de prij zen in de komende week weer zullen dalen. De aan voer van spruiten is nage noeg geheel stil komen te lig gen. Het zeer beperkte aan bod van goede kwaliteit wordt voor prijzen rond 7,70 per kilo verkocht. Bij de bewaarkool trok de prijs voor rode kool wat aan en kwam op 59 cent per kilo uit. Uien veranderden niet van Erijs en brachten 25 cent per ilo op. Koolrapen werden iets duurder, er werd gemid deld 49 cent per kilo betaald. Tegenspeler Robert de Niro: „Ze is puur als actrice. En ik geloof dat ze nog veel meer kleuren in haar palet heeft dan wij weten. Ze is volgens mij ook een prima comédienne". Feit is dat Meryl Streep persoonlijk veel lacheriger is, dan een aantal van haar rollen sug gereren. Die willen nog wel eens naar het huilerige nei- •gen, maar film volgt nu eenmaal de door een eerste succes gebaand pad. Goed in een „tranenfilm", altijd tranenfilms. Streep heeft op het toneel heel veel meer gespeeld vóór de film haar ontdekte: Shakespeare, Tsjechow, Brecht bijvoor beeld. Mond opendoen Meryl Streep is getrouwd met de beeldhouwer Don Gummer. Via hem is ze de finitief New Yorkse gewor den, verkeert ze in een ar tistiek milieu dat sterk ver schilt van het niet artistieke film-leefklimaat. Ze ver toont zich niet veel in het openbaar. „Ik haat dat aan gestaard worden door men sen" zegt ze. „Ik ben toch iemand die gewoon z'n werk doet?". Aan de andere kant vindt ze dat Amerika nen hun mond veel te wei nig opendoen als het om po litieke zaken gaat. Bij de première van „Silkwood" liet ze weten: „Ik vind dat ieders opinie belangrijk is. Ik denk dat mensen vaker moeten zeggen wat ze wer kelijk menen. Er wordt in dit land niet genoeg politiek gepraat. Er is een houding van: ach, wij kunnen er toch niks aan veranderen". Haar werk is ontzettend be langrijk voor haar. En ze zal alles op haren en snaren zetten om een rol perfect te vertolken. In „Kramer vs Kramer" kreeg ze haar tek sten niet goed uit haar mond. Ze nam ze mee naar huis om ze naar haar per soonlijkheid te zetten. Ze kwam terug met verander de dialoogzinnen, die on middellijk de juichende goedkeuring van regisseur Robert Benton wegdroegen. En tegenspeler Dustin Hoff man riep: „Voor m'n vol gende film mag jij de dialo gen schrijven". Haar kracht is dat ze intuïtief aanvoelt wat echt is en wat niet. Ook in anderen. Van Robert de Niro zegt ze: „Hij kan geen valse beweging maken in een rol. Als er een zin niet goed geschreven is, krijgt hij hem niet uit z'n mond. Hij is onfeilbaar. Als een kompas. De Niro en Meryl Streep sa men raken met „Falling in love" aan de status die ooit duo's als Greta Garbo en John Gilbert hadden, of Katherine Hepburn en Spencer Tracy. Perfecte ac teurs waar je alle kanten me op kan: drama, kome die. Nooit op persoonlijke roem uit, maar in dienst van hun rol. Schrijvers zijn dan ook als kinderen zo blij met Meryl Streeps vertol kingen. De Engelse schrij ver John Fowles zei bij de opnamen van „The french lieutenants woman": „Ze voelde zich onzeker tegen over mij omdat ze geen En gelse is. Maar ik zou hier niemand in haar leeftijds groep weten voor die rol". William Styron van „Sop hie's choice" was ademloos van bewondering. En te genspeler De Niro had haar al gevraagd voor een rol in Scorsese's „The King of Co medy". Meryl Streep had toen andere verplichtingen. Maar het nieuwe „duo" wil samen verder. „Een kome die of misschien wel Tsje- chov" aldus Robert de Niro. Toneelproducer en regis seur Joseph Papp had het al gezegd: „Films kiezen altijd het voor-de-hand-liggende. We hebben nog maar tien procent van haar talent ge zien". Dat kan dus nog spannend worden met Me ryl Streep. STUDIO: „Falling in love" (a.l.) met Meryl Streep, Robert de Niro en Harvey Keitel. Regie: Ulu Groabard. Als „Falling in love" één ding, met een lichte toets, duidelijk maakt, is het dat liefde een kwestie van omstandigheden is. Als doktersvrouw Meryl Streep en bouwkundig inge nieur Robert de Niro niet in dezelfde boekwinkel tegen el kaar waren opgebotst en - vooral - daarna niet een aantal malen in dezelfde forensen trein naar New York haden gezeten, was er nooit iets ge beurd. Ze worden verliefd op elkaar, hoewel ze beiden tegensputte ren. Tegen elkaar en tegen zichzelf: Ze zijn getrouwd. Ze hebben beiden een aardige partner, er is geen slaande ru zie en de huiselijke moeilijk heden die ze dan hebben, ach, u en ik hebben waarschijnlijk zwaardere stormen meege maakt. Dat is het niet. Het is het feit dat mensen zo in el kaar zitten, dat ze op een gege ven ogenblik rijp kunnen zijn voor een nieuwe liefde. Dat bepaalde vergeten emoties op nieuw beleefd moeten worden. En een toevallige ontmoeting kan dan verdere levens com- §leet bepalen. De Niro en treep krijgen alle kans dat perfect uit te spelen: twee wei felende mensen; de eerste keer op een kamer van een vriend „komt er niets van"; ze willen wel, ze vinden bij elkaar ver trouwen, zekerheid, maar ze laten elkaar schieten. Hun hu welijken zijn dan al aan het stuk gaan. Regisseur Ulu Gros- bard laat hen elkaar dan wéér ontmoeten. Juist dat weifelende, dat draai en om de hete brij van die aantrekkingskracht is voor treffelijk geschreven, al lijken de teksten voor iets jongere karakters bestemd. Het wordt daar een door en door mense lijke komedie met een tragisch kantje. Logischerwijs krijgen de (gewezen) partners minder aandacht (anders ben je je „helden" in de film kwijt), maar met een paar goed ge troffen scènetjes blijven zij ook overeind. Aan het slot van de film lijkt af te zien dat er ge weifeld is wat er nu met die twee minnaars tegen wil en EDDIE Eddie Murphy is dé manlijke ster van Hollywood op dit mo ment. En hij is daarmee de eerste zwarte acteur, die een complete „cross-over" heeft gemaakt, d.w.z. die door blank en zwart gelijkelijk wordt ge accepteerd. Zijn nieuwste film, waarvan de trailer al in de Ne derlandse bioscopen draait, heet „Beverly Hills Cop", kost te 14 miljoen dollar (tamelijk goedkoop voor Amerikaanse begrippen) en bracht al na ze ven weken draaien bruto 122 miljoen dollar op. Eddie Murp hy - ooit in nachtclubs begon nen voor 25 dollar per dag - is nu goed voor 75 miljoen dollar per maand. Oef. En dan te be denken dat Eddie ooit een rij dende ijssalon wilde beginnen. Maar dat was vóór hij ontdek te hoe de andere sexe op zijn optreden in clubs reageerde. „Ze begonnen te schreeuwen" zegt Murphy, „en dat had ik met een ijswagen nooit voor elkaar gekregen". Dat mis schien wel, maar hoe raak je voor 75 miljoen dollar ijs kwijt?. POLICE Terwijl hopen Amerikaanse superproducties hun geld niet opbrengen (Brian de Palma's Body double" speelde in de V.S. 3,7 miljoen dollar terug terwijl de film 19 miljoen kost te; George Roy Hills John Le- Carré-verfilming ..Little Drummer Girl" - ook hier op komst - pas 3,5 miljoen van de 15 miljoen) heeft het Ameri kaanse showblad Variety een advertentie van Warner Bro thers over vier kapitale pagi na's voor „Police Academy". dank moet gebeuren? Uit el kaar, of een suggestie van een „happy end". Het wordt dat laatste en dat is best een aar dig sluitstuk van een avondje uit. maar dan hebben we het beste van de film al gehad. BERT JANSMA Robert de Niro en Meryl Streep: weifelend verliefd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 11