i Politie maakt eind aan actie tegen „Hoe versier ik een stuk?" Wim Sinemus zoekt naar zuiverheid bioscopen Jan Hoogeveen blijft winnen BBC MAG VAN KIJKERS DALLAS NIET AFBREKEN Gestolen Grieks beeldje boven water Voor een uitgebref agenda, ook voor de I W mende dagen, raadplw^- -*• men „UIT", de gratis kelijkse bijlage van di krant. ,VERSI_ 1 twijfe! we T terug ~!lO en ALPHEN AAN DEN RIJN kzij het ROCINEMA I (Van Boetzela^ upl straat 6. tel. 01720-20800). Y 'ff' newer ending story (al); 18jadlgh€ 21.00, 14.00. EUROCINEMArarnm; De prooi (12); 18.45, 21>' 13.45. EUROCINEMA III; t en Tic secret (al); 18.00. 21.00. justiti ROCINEMA IV: The woman J red (al); 18.30. 21.00. Ghostbi een ters (al); 13.30. }d van KINDERVOORSTELLING |ntpriip EUROCINEMA I: Sneeuwwfulc:i AJC en de zeven dwergen; WOr< 13-45- ff ande LEIDEN LUXOR (Stationswijk 19. tel. 071-121239) The kar»Ve tV kid (al); 14.30. 1900. 21. LIDO I (Steenstraat 39. MlP va 124130): Bachelor party (1 14.30, 19.00, 21.15. LIDOj:, njpt Amadeus (al); 20.00. LIDO?'1 De gremlins (al); 14.30. 19JKU_°P 21.15. LIOO IV Under the wde Bra; cano (16); 14.30, 19.00, 21.|e huisl STUDIO (071-133210): Let moi prooi (al); 14.30. 19.00, 21.1 j Fr, TRIANON (Breestraat 31. iy 123875): Onze eerste wip (idaar v 14.30, 19.00, 21.15. Rsd. Het (Haarlemmerstraat 52. tel 0'met eer 125414): Op de schoolbank (1vter f 14.30. 19.00, 21.15. 'de J.. NOORDWIJK LIDO THEATgehoud (Pr. Bernhardstraat 56. i doen, 01719-12800): Greystoke (1adighe ma. 21.15 di. 22.15. The S,pn ning (16); ma. di. 19.00. KATWIJK CITY THEATEFL Was (Badstraat 30. tel. 01718-7407bpa", Z( Buiterij op de Mounty (al); «Jraak 14.45. 19.00, 21.15. ma. 19.00, 21.15. CITY THEATI u II: Codenaam Wild Geese (igenom tijden zie City I. CITY THBnsiestu TER III: Platvoet aan de Nijl; 1 bou\ den zie City I. CITY THEAT(nt pr0l IV: Summer Camp (16); tijd K zie City I. beh. wo. 14.45. e KINDERVOORSTELLING weken CITY THEATER IV: RoH 7,3 D Hood; wo 14.45. LIDO THEf Net TER: Sjors en Sjimmy in hda(? a; land der reuzen; wo 14.30 VOORSCHOTEN GREENWA Gorp Police academy (al); 15.45. 0 nabij topussy (al); 19.00. Codenarr-notion Wild geese (16); ma. di. *anee 21.15. KINDERVOORSTELLING die fa Overvallers in de dierentuitrrijke 14.00. rren. WASSENAAR ASTRA: wK ven huilen niet (al); 20.00 KINDERVOORSTELLING «ichl Donald Duck in het wilde w«NOS-( ten; wo. 14.00. en vei DEN HAAG. ASTA 2 (Spui tel. 463500): Gremlins (.-e'106 15.00, 19.00, 21.30. ASTA rapp Ghostbusters (al); 15.00, 19.0 Ted 21.30. BABYLON 1 (nafoen Centraal Station, tel. 4716Sij-> Amadeus (al); 14.00, 20.<uy BABYLON 2: (12); ChostbiTry V; ters (al); 14.00. 19.00, 21.ten tij BABYLON 3: De ijssalon (%ct na 19.00, 21 15. CINEAC 1 (B,sle s\ tenhof 20, tel. 630637): Bo double (16); 14.00, 18.45; 21 CINEAC 2: The naked fa*^* (12); 18.45. 21.30. CINEAC - Losin' it (16); 14.00. 21.30. EURO CINEMA weg 910, tel. 667066): The r ending story (al); 14.00, 20.Ol zo 14.00. 16 15, 20.00. Kr TROPOLE 1 (Carnegielaan, 1 456756): De prooi (12); 14.Cj 18.45, 21.30. METROPOLEl Gremlins (al); 14.00, 18f 21.30. METROPOLE 3: Par Texas (16); 14 00. 20.30. TROPOLE 4: 't Begint met lij de (al); 14.00, 18.45, 21.T METROPOLE 5: Los santf innocentes (16); 14.00, 18.4j 21.30. ODEON 1 (Herengrac 13, tel. 462400): Electric Boi loo (al); 13.45, 18.45. 21.3| ODEON 2: Commando! (1J| 13.45, 18.45. 21.30 ODEON Bachelor party (12); 13.4| 18.45, 21.30. ODEON 4: „H| bubblegum": dikke liefde (lij; 13.45. 18.45, 21.30. LE PART 1 (Kettingstraat 656402): Taboo (18); 12 0 22.30. LE PARIS 2: Verlai gens van jonge meisjes (1® 12.15 tot 22.45. LE PARIS t Katharine, de naakte Tsariifj (18); 12.30 tot 23.00. PASSi GE (Passage 63, tel. 46097| Missing in action (16); 14.0 18 45. 21.30. HAAGS FILhl HUIS (Denneweg 459900): Zaal 1: Les la lune; 19.45, 21.45. Madam Dubarry; ma. 19.30. marriage circle; ma. Lady Windermere's 19.30. Ninotchka. That uncertain feeling; 19.30 Heaven can wait; 21.30. iDICJ KUNST CcidóeSoU/lCWlt WOENSDAG 20 FEBRUARI 198S PAGIir Shakespeare wat al te realistisch gespeeld BUDAPEST Het is er bij een opvoering van Shakespeares koningsdrama Richard de Tweede in het Komedie-theater van Buda pest wat overdreven realistisch toegegaan De'hoofdrolspeler. Laszlo Galffi, ligt met een levensgevaarlijke steekwond in het zieken huis. Naar het Hongaarse persbureau MTI g.steren berichtte, werd bij de opvoering van maandag om onbekende redenen in plaats van de voorgeschreven theaterdolk een scherp mes gebruikt. Het publiek had niet door. dat op het toneel geen ketchup was ge bruikt, maar het bloed echt was. Een acteur legde naderhand de ware toedracht uit. Een paar jaar geleden is op hetzelfde toneel een acteur tijdens een klassiek stuk met een lans zwaargewond. La Grande Parade: 150.000 bezoekers AMSTERDAM De tentoonstelling van moderne kunst La Grande Pa rade in het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft inmiddels 150.000 bezoekers getrokken, aldus een woordvoerder van het museum gis termiddag. Er komen nu tussen de 3200 en 3300 rtiensen per dag naar het Stedelijk, wat vooral te danken is aan de krokusvakantie. De woord voerder zei te verwachten dat er aanzienlijk meer bezoekers zullen komen dan de 200.000 waarop men had gerekend. „Als het zo doorgaat gaan we over het kwart miljoen heen", zei hij. La Grande Parade is nog tot en met 14 april te bezichti gen. Midzomernacht bij De Appel DEN HAAG Na de serie Shakespeare-voorstellingen die Toneelgroep De Appel de afgelopen jaren speelde, regiseert Erik Vos in de tweede helft van seizoen 1985-'86 de Midzo- mernachtsdroom. Het hele Appel-gezelschap werkt aan deze voorstelling mee, aangevuld met Carol Linssen en Christine Ewert, destijds mede-oprichters van De Appel. Pas na uit voeringen in diverse theaters in Nederland, waaronder het Amsterdamse Carré, worden veertig voorstellingen van Midzomernachtsdroom in het Haagse theater van De Appel gegeven. De Appel speelt het stuk niet meteen in Den Haag, omdat ook de Haagse Comedie dit spel van Shakespeare in die periode brengt. In overleg is besloten, het Haagse pu bliek in de gelegenheid te stellen de Midzomernachtsdroom te bekijken in twee verschillende versies. De voorstelling van De Appel wordt, in tegenstelling tot hetgeen de Haagse Comedie doet, in het rond geënsceneerd. Op deze foto het hele meewerkende gezelschap. KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1 schaaldiertje; 7 huis; 8 het doel treffend; 11 noot; 13 noodsein (afk.); 15 maat (afk 16 kledingstuk; 17 dend jeukende huiduitslag; 21 sterm (afk 22 knaagdier; 23 (afk.); 26 tuig; 3 god: slee; 5 lokspijs; gesteente; 9 vogel; 10 slang; 12 en andere (afk.); zelfstandigheid; 14 vorm van mij; 18 19 zonder moed, 20 rund; 24 mat; 25 tovergodin, 27 voorzetsel; wiskundig getal; 29 dieregeluid; 30i dergelijke (afk.). OPLOSSING g< :uaus yi uaauis ei "ea zi :eoq.0J :jais!i|iue>i 6 :ia>iuoq.ie>i L :B| 9 :<rii S f »- a e :xjb z :e6 1 qaaoipte te -u|8UJ ie uaaq 62 'dooi 93 >s ZZ ZZ O X lZ :sooj|aiau zi ^aiueiupiO :wui si "S'OSkei 'ai li 'M» L 'ieeu.ie6 1 :|««)uozu WOUBRUGGE De Wou- brugse junior-schaatser Jan Hoogeveen blijft van zich doen spreken. Zondag won hij in Leeuwarden het Nederlands kampioenschap short-track voor C-junioren. Een dag later won hij het befaamde Krokus- toernooi in Amsterdam. Jon gere broer Frits werd onlangs kampioen van Zuid-Holland. Oudere broer Gert zal voorlo pig door een in Engeland op- K/ gelopen enkelblessure, niet meer op de schaatsen staan. Voor de gistermiddag op de IRijpwetcringse Koppoel ver reden Nationale Koppelwed- strijden was erg veel publiek op de been. In totaal deden 32 koppels mee. Een aantal kop- I stukken in de schaatswereld had op het laatste moment af gezegd, omdat ze naar Leeu warden waren gereisd om al- vast de route van de Elfste dentocht te verkennen. Win- P Nieuwveen krijgt I Tafeltje-dek je naar werd het koppel Arie Ra- vensbergen uit Voorschoten met Walter Koeken uit Zoe- terwoude. Als tweede eindigde de gebroeders André en Mar cel Hogervorst uit Lisse. Derde werden Pieter Bossé en Rudi Bredius, beiden uit Amster dam. Op de vierde plats ein digde het koppel Edwin Chau- dron uit Hoogmade en Arnold van der Poel uit Roelofarends- Op de Kaag werden gister avond koppelwedstrijden voor leden van IJsclub Kagcrmeer gehouden. Twaalf koppels hadden zich voor deelname aangemeld. Na een aantal zeer spannende ritten kwam het duo Jaap en Frans Biemond als winnaars uit de bus. Het koppel Jan-Jaap Hoekstra en Frank van Diemen werd tweede en Theo Möllers met Wim Scho eindigden als derde. NIEUWVEEN In samenwerking met de keuken van Huize Ursula wordt met ingang van 1 maart tafeltje-dekje in Nieuw veen verzorgd. Wethouder Soede deelde gisteravond tijdens de raadsvergadering mee dat er voorlopig vijf deelnemers. Er zijn voldoende vrijwilligers beschikbaar om nieuwe aanmeldingen aan te kunnen. Ten aanzien van de 20.000,bestemd voor de Stichting Sti- veen lag de stemmenverhouding weer in het gebruikelijke pa troon: CDA vóór, Gemeentebelangen tegen Indertijd heeft de gemeenteraad (CDA) gekozen vóór 36 ha glas tuinbouw in Nieuwveen. De plankosten zouden echter niet in rekening worden gebracht bij de gemeente, hetgeen nu echter wel gebeurt. Alle inwoners van Nieuwveen dragen nu in feite hieraan bij. Een ontwikkeling waardoor de raad het eerder ge nomen besluit zou kunnen herroepen. De heer Pulleman stelde echter: het CDA heeft gekozen vóór deze glastuinbouw, nu moe ten we hot financieel ook moge'ijk maken „Voor 1930 schilderde ik landschapjes, portretten en stillevens. Een traditio neel landschap kan denk beeldig buiten de lijst voortgezet worden en steeds meer kwam ik tot de overtuiging dat een schilderij zo moet zijn dat alles zich binnen de lijst afspeelt." Aan het woord is de 82-jarige kunstenaar Wim Sinemus. De ontmoeting vindt in galerie Het Kunstcentrum in de Mo lenstraat plaats, waar Sinemus tot 9 maart exposeert. Sinds 1958 is zijn werk hier regelma tig te zien en uit die tijd da teert ook zijn kennismaking met galeriehouder L. Lucas- Sinemus: „Ik probeer meer dan vroeger het werk absoluut te maken. Daartoe hanteer ik de kleuren rood en blauw, om dat zij het uithouden tegen over zwart. Die kleuren in het werk zijn als het ware een blikvanger, zij zijn een soort climax." Vragen als waar de kleur moet komen, welke vormen er ge bruikt moeten worden lossen zich binnen het werk als bijna vanzelfsprekend op. Sinemus brengt niet dunne potloodlij nen een stramien aan. Vervol gens kiest hij positie voor zijn bollen, vierkantjes en recht- LONDEN Een opstand van de kijkers heeft de BBC ge dwongen de laatste afleverin gen van de lopende Ameri kaanse televisieserie Dallas te rug op haar programma te zet ten, twee weken na ze te heb ben laten vallen in een ge vecht met haar commerciële rivalen. „Wij zijn door de sterkte van de reactie van de kijkers over donderd", zei het hoofd van de televisiesectie van de BBC, Bill Cotton, bij het bekendmaken van de terugkeer van Dallas op het BBC-scherm met in gang van 27 maart. De BBC had op 6 februari in een boze bui de resterende 13 afleveringen op de plank gezet naar aanleiding van de manier waarop Thames TV, een in Londen gevestigd commercieel kanaal dat ook landelijk uit zendt, zich van de nieuwe reeks had meestergemaakt. Thames betaalde 55.000 pond sterling per episode, tegen de BBC 29.000, en was van plan de serie in de herfst te gaan uitzenden, direct na de huidige serie van de BBC. De BBC hield de laatste afle veringen achter zodat de kij kers van Thames niet zouden weten hoe de oude serie ein digde voordat ze de nieuwe onder ogen kregen. Maar Cotton erkende dat de BBC haar publiek had onder schat en dat dit op niet mis te verstane wijze had duidelijk gemaakt niet tot het najaar te willen wachten op het verdere verloop van de vete tussen de Ewings en de Barneses, wan neer Thames met de nieuwe reeks begint. Het gestólen - en gebroken - Griekse beeld je. AMSTERDAM De politie heeft bij een expertisebureau in de binnenstad van Amsterdam een beeldje in beslag genomen, dat afkomstig is van een diefstal in 1976 uit een museum op het Griekse eiland Naxos. Tegen de Rotterdamse eigenaar van het 42 centimeter hoge beeldje is wegens heling proces-verbaal op gemaakt. De Amsterdamse politie heeft dit gisteren bekend ge maakt. Het beeldje stamt volgens het Leidse Rijksmuseum voor Oudhe den uit de periode van 2300 tot 2900 voor Christus en is 200.000 gulden waard. Er bestaat in Griekenland een strikt uitvoerver bod voor antiek. Aanleiding tót de inbeslagname van het beeldje vormde een schadeclaim van de Rotterdammer. Die verzond het beeldje eni ge tijd geleden naar Parijs om het daar te laten veilen. De kop van het beeld brak tijdens het transport. De Rotterdammer diende bij de verzekeringsmaatschappij een schadeclaim in van 95.000 gulden, aldus de politie. De assuradeur stelde de claim in handen van het Amsterdamse expertisebureau, dat het beeldje op zijn beurt naar Leiden bracht. In het Rijksmuseum daar stelde men de echtheid van het beeldje vast. Het museum toonde zich bereid 200.000 gulden voor het beschadigde beeldje te betalen. Een van de museumemployees herkende het beeldje echter als een van de veertig kunstvoorwerpen die destijds op Naxos wer den gestolen. De buit toen bedroeg in totaal enkele tientallen miljoenen guldens. UTRECHT De politie heeft gisteravond een eind gemaakt aan een blokka de van de Utrechtse Stadsschouwburg door ac tiegroepen tegen seksueel geweld en verkrachting. De actie was gericht tegen de uitvoering van „Hoe versier ik een stuk?" door het Theater van de Lach van John Lanting, waarin een man pas getapt raakt bij vrouwen na een aan randing. Vanaf zeven uur versperden ruim honderd actievoerders de ingang, zwaaiden met span doeken met daarop onder meer de tekst „seksueel ge weld maakt van een man geen held". Ze zongen in koor "ver krachting om te lachen, ha, ha, ha" zodra een schouwburgbe zoeker tevergeefs probeerde binnen te komen. Aanvankelijk probeerde de politie de blokkade met twaalf man, van wie twee te paard, te breken. Dat mislukte. Tot half negen groeide zowel het aantal actievoerders als het aantal be zoekers dat kleumend op de stoep moest blijven staan. Pas toen boze bezoekers met actie voerders op de vuist gingen, greep de politie -inmiddels dertig man en vrouw sterk- opnieuw in. Daarbij werd ge bruik gemaakt van wapen stokken en honden. De schouwburgbezoekers die hoeken. Rode bollen lijken te zweven tegen het witte veld, maar worden in evenwicht ge houden door een zwart vlak. In een ander werk composi ties in gemengde techniek op papier verschijnen blauwe bollen in een schaakmat-pa troon. „Compositie nr. 12" be- staat uit een verticale rij van zwarte rechthoeken; door één blauwe rechthoek net even uit de rij te schuiven ontstaat er een spanningsveld binnen de compositie. Deze kleine ver schuivingen. minimale afwij kingen maken dat de rest ook opvalt. Het is een proces van zoeken en afwegen en als het werk eenmaal af is wordt het aan het kritisch oog van een collega onderworpen. „Hoewel deze collega zelf figuratief schildert, voelt hij scherp aan of een lijn dikker of langer moet worden. Meestal probeer ik in het werk uit of het klopt wat hij zei, maar daarna ver scheur ik het. want het was zijn aanwijzing." Deze uit spraak is typerend voor de houding van Sinemus. Een be scheiden en integere kunste naar, die ondanks een zekere erkenning, in alle rust zijn ei gen weg gaat. „Ik hoop bij elk werk'een verrassing te maken, maar als je in je leven dertig goede kunstwerken maakt is het veel. Niet dat de rest per se slecht hoeft te zijn, maar je weet dat het toch die enkele werken zijn die echt goed zijn. Een schilderij moet uitstraling hebben op grote afstand, het moet geen plaatje of goed ge maakte illustratie zijn." Wim Sinemus beweegt zich als een ling in de Haagse kunstwereld en vertelt dat op de ledenten toonstelling van Pulchri Stu dio, het publiek nauwelijks naar zijn werk keek. Het is een feit dat zijn abstracte com posities tussen de landschap pen, portretten en stillevens van de meeste Pulchri-leden zeer opvallend zijn en daar door alleen al mijn nieuwsgie righeid prikkelden. Als ik hem tenslotte vraag welke composities op de tentoonstel ling bij Het Kunstcentrum zijn voorkeur dragen, wijst hij op twee sobere werken: „Waar schijnlijk heeft het met mijn leeftijd te maken dat het zo „absoluut" moet!" De tentoonstelling van Jaap van den Ende en Urs Pfan- nenmllller is de laatste in het projekt „Het beschrijven van kwaliteit" van het Haags Cen trum voor Aktuele Kunst. En daarmee is een einde gekomen aan een stoet van kunstenaars die in tien exposities aan ons voorbij trokken. De discussie middagen als onderdeel van het projekt zijn eveneens afge lopen en de weerslag ervan is in de vorm van vouwbladen bij het HCAK te krijgen. De zaal waar drie schilderijen en enkele tekeningen van Jaap van den Ende hangen, bezit een bepaalde geladenheid. Te gen één van de wanden krui pen diverse lange segmenten terwijl ze toch heel dicht bij elkaar blijven en nauwelijks uitwaaieren. De onrust van de vormen wordt benadrukt door de felle penseelstreken in rood. blauw en geel. Het twee de grote schilderij is compact, omdat de losse delen tegen el kaar gelegd zijn en een geslo ten geheel vormen. Een inte ressant aspekt zijn lange banen aan de buitenrand, die in leng terichting beschilderd zijn. Op de bredere segmenten zijn blauw, groen, rood en oranje naast elkaar en over elkaar heen gezet in horizontale en vertikale richting. Daarin schuilt een zekere systematiek, zoals gewoon is in het werk van Van den Ende Niet alleen de vormen van de afzonderlij ke segmenten kwamen op sy stematische wijze tot stand maar ook de felle, expressieve beschildering kent een metho dische basis. Kleurkeuze, de richting van penseelstreek, het is allemaal zorgvuldig door dacht en deels te achterhalen in het werk. Jaap van den Ende maakt op overtuigende wijze kunst. De schilderijen van 'HCAK-kunstenaar Urs Pfannenmüller. de winnaar van de Nieuwe Haagse Salon 1984, hangen in de volgende zaal en gaan een confrontatie aan met het gerenommeerde werk van Van den Ende. Zij zijn figuratief en Pfannen müller schildert voorwerpen vanuit verschillende perspek- tieven. Soms gezien vanuit de lucht, dan weer frontaal zijn de voorwerpen over het doek uitgestrooid. Enerzijds lijken zij te zweven, anderzijds zijn zij verstard in hun beweging. Dit maakt dat het werk nogal tweeslachtig is. Slechts een en kel schilderij is hecht van op bouw. Het onmiskenbaar in troverte karakter van het werk schuilt ook in de nogal stijve manier van schilderen en de steeds terugkerende stippeltechniek. Een enkele keer wordt de beschouwer via verschillende beeldlagen in de diepte getrokken. TNGRTD VAN SANTEN Het Theater van de Lach van John Lan ting had gis teravond in Utrecht met „Hoe versier ik een stuk" weinig rede nen tot lachen. Zo'n honderd demonstran ten kwamen in actie tegen het stuk en tegen versieren. Maar met hulp van de politie ging de voor stelling ge woon door. nog niet naar huis waren ge gaan konden ten slotte tussen twee rijen politiemannen door naar binnen, terwijl de de monstranten „schaam je" zon gen. Schouwburgdirecteur Verbiest, die zich enkele ke ren op een balkon liet zien, kreeg te horen dat hij een „viezerik" was. Hij weigerde zowel tijdens als na de actie elk commentaar. schilderij van Urs Pfannenmüller. Schilderij van Jaap van den Ende (links) geconfronteerd met een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 12