TAFEL
Israëlische premier Peres
morgen op bezoek bij de paus
lïTïïil
V redesbewegingen
willen Europese
ijsberg ontdooien
Z.-AFRIKA: AARTSBISSCHOP HURLEY VRIJGESPROKEN
kerk
wereld
Johannes
Paulus
benadrukt
gidsfunctie
bisschop
„Bisschopsbenoemingen stremmen oecumene"
brieuen
lezers
ry
Kou blijft
ACHTERGROND
QeidóaQowumt
MAANDAG 18 FEBRUARI 1985 PAGAAI
De hoogste rooms-katholieke geestelijke van Zuid-Afrika,
aartsbisschop Denis Hurley, is vanmorgen vrijgesproken van
de aanklacht de politie belasterd te hebben. Volgens de recht
bank is de geestelijke verkeerd geciteerd.
Hurley, die voorzitter is van de r k bisschoppenconferentie
van Zuidelijk Afrika, was op grond van de politiewet aange
klaagd vanwege een uitspraak die hij in 1983 zou hebben ge
daan. Hij heeft de speciale anti-terreur-eenheid van de Zuida-
frikaanse politie „Koevoet" beticht van machtsmisbruik, wille
keurige arrestaties en wreed optreden tegen burgers in Nami
bië.
De rechtbank verklaarde dat ze over een bandje beschikt van
de persconferentie waarop Hurley de omstreden uitspraak ge
daan zou hebben. Daaruit blijkt, aldus de rechtbank, dat de
aartsbisschop feitelijk iets anders heeft gezegd dan tot nu toe
werd aangenomen. Hurley, die aartsbisschop van Pretoria is,
had tot maximaal vijf jaar gevangenisstraf en een geldboete
van 17.000 gulden veroordeeld kunnen worden. De politiewet
verbiedt publikatie van onwaarheden over de politie zonder
dat men in redelijkheid kan aannemen dat de beweringen juist
zijn.
Aartsbisschop Hurley toonde zich teleurgesteld over de vrij
spraak, aangezien zijn advocaten graag het door hen verzamel
de bewijs hadden willen presenteren.
De liefde is een
verrukkelijke bloem,
maar men moet de
moed hebben haar te
gaan plukken aan de
rand van een
verschrikkelijke
afgrond.
(Van onze correspondent in
Rome. Cees Manders)
Paus Johannes Paulus II
heeft van een audiëntie za
terdag van enkele Braziliaan
se bisschoppen gebruik ge
maakt om te wijzen op het
belang van de figuur van de
bisschop voor Kerk en evan
gelie. Twee weken na de om
streden benoeming van mgr.
Ter Schure in Den Bosch
heeft de paus de rooms-ka-
tholieken nog eens voorge
houden wat hij van een bis
schop verwacht en hoe hij
diens functie ziet.
De belangrijkste taak van
een bisschop is erop toe zien
dat er geen schapen van zijn
kudde afdwalen, dat zijn
kudde één blijft, en dat sa
men de weg wordt afgelegd
die de Kerk voorschrijft, te
weten de weg van het evan
gelie, de weg van de waar
heid, aldus de paus, die zei:
,De bisschop moet de christe
nen helpen de juiste weg te
kiezen uit alle wegen die zich
hen in deze moderne
tijd openen. Daarom moet
elke bisschop erop letten dat
theologen, godsdienstleraren
en al degenen die de verant
woordelijkheid op zich heb
ben genomen om het evange
lie te verkondigen dat doen
overeenkomstig zijn richtlij-
en in volledige harmonie
met de kerkelijke regels"
Volgens de paus is de bis
schop de bewaarder van het
geloof. Hij behoort het geloof
zonder 'manipulaties' over te
dragen, niet door dit op te
leggen, maar door het geloof
voor te stellen in heel zijn in
tegriteit en zuiverheid.
JOHANNES PAULUS II WIL INTENSIEVERE DIALOOG JODEN CHRISTENEN
De Israëlische premier,
Shimon Peres, zal mor
gen in particuliere au
diëntie worden ontvan
gen door paus Johannes
Paulus II. Aangenomen
wordt dat de Israëlische
premier met de paus zal
praten over het aankno
pen van diplomatieke
betrekkingen tussen het
Vaticaan en Israel.
Peres begint morgen een of
ficieel driedaags bezoek aan
Italië. Wijlen Golda Meir was
in januari 1973 de eerste en
tot nog toe enige Israëlische
regeringsleider die een ont
moeting had met een paus.
destijds Paulus VI
Het resultaat van de ontmoe
ting tussen Shimon Peres en
Johannes Paulus II kan zij
delings ook van invloed zijn
op het bezoek van de paus
aan ons land. De weerstand
van de joodse gemeenschap
in ons land om in mei deel te
nemen aan een ontmoeting
met de paus wordt onder
meer ingegeven door wrevel
over het ontbreken van di
plomatieke betrekkingen tus
sen Israel en het Vaticaan.
Volgens functionarissen van
het Vaticaan zijn de twee be
langrijkste obstakels in dit
verband het feit dat de paus
herhaaldelijk een internatio
nale status voor Jeruzalem
heeft bepleit. Israel be
schouwt Jeruzalem als zijn
hoofdstad. Bovendien is de
Golda Meir
paus voorstander van een
„rechtvaardige oplossing"
van het Palestijnse vraag
stuk. In september 1982 ont
ving hij, tot grote veront-
waardigng van Israel, PLO-
-leider Yasser Arafat.
Met veel nadruk heeft paus
Johannes Paulus II zich vrij
dag in een ontmoeting met
het Amerikaanse Joods Co
mité uitgesproken voor in
tensivering van de dialoog
tussen joden en christenen.
De paus veroordeelde elke
vorm van racisme en in het
bijzonder het antisemitisme,
dat hij onverenigbaar noem
de met wat het christendom
leert over de menselijke
waardigheid. Zonder de staat
Israel met name te noemen
sprak de paus zijn hoop uit
op totstandkoming van ge
rechtigheid en vrede in het
„heilige land".
Naar het oordeel van Johan
nes Paulus II moeten joden,
christenen en moslims daar
in vrede en harmonie samen
leven „als zonen en dochters
van Abraham".
De ontmoeting met het Ame
rikaanse Joods Comité kwam
tot stand ter gelegenheid van
het vierde lustrum van de
verklaring van het Tweede
Vaticaans Concilie „Nostra
Retate". Daarin heeft de
Rooms-Katholieke Kerk ge
poogd de eeuwenlang ver
stoorde verhouding met het
jodendom recht te trekken.
De paus vermeed iets te zeg
gen over de tegenwoordige
toestand in het Midden-Oos
ten. In de betrokken concilie
verklaring veroordeelt de R-
.K. Kerk „alle manifestaties
van haat, vervolging en anti-
-semitisme die zich ooit te
genover de joden hebben
voorgedaan". De paus be
toogde dat het document ook
de nadruk legt op het feit dat
Abraham de aartsvader van
het geloof voor joden en
Shimon Peres
christenen tegelijk is. Hij ziet
dat als een deugdelijke basis
voor een werkelijk vruchtba
re joods-christelijke dialoog,
zo verklaarde hij ten over
staan van de door rabbijn
Mare Tanenbaum geleide de
legatie.
DS. W. VAN DER ZEE VAN DE RAAD VAN KERKEN:
De verhouding tussen de
Rooms-Katholieke Kerk en
de Protestantse Kerken is
onder een geweldige span
ning komen te staan door
de recente bisschopsbenoe
mingen, de terughoudend
heid van de rooms-katho
lieke bisschoppen ten aan
zien van de oecumene en
door de problemen binnen
de Protestantse Kerken
over het pausbezoek. Ver
der leidt het Samen-op-
-Weg-proces tussen her
vormden en gereformeer
den tot minder belangstel
ling voor de andere kerken.
De kleine kerken die de oe
cumene altijd hebben ge
steund, zijn zo gedecimeerd
dat ze nauwelijks het hoofd
boven water kunnen hou
den.
Dit heeft ds. W. van der Zee,
secretaris van de Raad van
Kerken in Nederland, ver
klaard bij de installatie van
de Raad van Kerken van
Overijssel in Nijverdal. Het
moet volgens hem mogelijk
zijn te voorkomen dat de oe
cumene blijvend schade op
loopt door deze „harde tegen
wind". Hij wees er in dit ver
band op dat oecumene meer
betekent dan een hechte
vorm van samenwerking tus
sen instituten. De oecumene
zoekt naar zijn mening de
bondgenoten dwars door de
kerkmuren heen. Hoe ster
ker de instituten dit proces
tegenwerken, vooral door be
zig te zijn met zelfbehoud,
hoe harder ze werken aan
hun eigen ondergang, aldus
Van der Zee.
Schouderkarbonade
met gestoofde uien
en aardappelen
vla met rozijnen
De benodigdheden voor
twee zijn: 2 schouderkarbo
naden, zout, peper, mos
terd, 25 g margarine, lau
rierblad,
500 g grote uien, zout, 2,5 dl
kooknat met melk, 20 g
bloem, 10 g margarine, 1 ei
erdooier, azijn, peper, pa
prikapoeder;
0,5 tot 1 kg aardappelen;
0,5 liter melk, 25 g custard,
30 g suiker, 1 lepel rozij
nen.
Strooi zout en peper op de
karbonaden en strijk er wei
nig mosterd over. Bak het
vlees in hete margarine
bruin, temper het vuur, leg
het deksel schuin op de pan
en voeg zo veel lauw water
toe dat het bruisen van het
vet minder gaat worden. Leg
een laurierblaadje in de jus
en stoof het vlees in een uur
op een kleine pit gaar.
Snijd de schoongemaakte
uien in acht gelijke stukken,
kook ze in weinig water met
zout in een kwartier gaar en
laat ze op een vergiet uitlek
ken. Zet het kooknat op met
melk, bind het mengsel met
bloem tot een matig dikke
saus en laat die een paar mi
nuten zacht koken. Voeg
uien en margarine toe. Roer
de eierdooier uit met een le
pel melk, schep wat hete
groente met saus bij het
mengsel en doe het al roe
rende in de pan. Laat de
uien dan niet meer koken!
Voeg nqar smaak azijn, zout
en peper toe. Garneer met
parikapoeder
Zet de helft van de melk op.
Meng custard, suiker en wei
nig koude melk tot een pap
je. Schenk er wat hete melk
bij, doe het in de pan en laat
de vla even koken. Voeg van
het vuur de overige koude
melk toe en laat de vla af
koelen. Kook de gewassen
rozijnen tien minuten in wei
nig water, laat ze uitlekken
en afkoelen. Meng de rozij
nen door de vla. Als garne
ring kan dienen met suiker
stijfgeslagen eiwit (1 eiwit, 25
g suiker).
JEANNE
DEN HAAG In West-Berlijn is van 8 tot 10 februari
een congres gehouden van vredesbewegingen uit oost en
west, waar namens het IKV aan deelnam Mient-Jan Fa-
ber.
Hij waardeerde de bijeenkomst als een concrete poging
de wederzijdse contacten tussen de Oost en Westeurope-
se vredesbewegingen nader vorm te geven. Door het uit
wisselen van informatie en ideeën is gepoogd de acties
van de Europese vredesbewegingen een duidelijker
structuur te geven. Er zijn groepen gevormd en verschil
lende contactadressen uitgewisseld, opdat de afstand
tussen Oost en West vermindert. Volgens Faber ligt het
accent hierbij voor Oost-Europa vooral op het streven
naar een gedemilitariseerde zone, terwijl de bewegingen
in het Westen de nadruk leggen op een blokvrij Europa.
Faber is van plan de voorstellen van West-Berlijn poli
tiek te vertalen door met reële voorstellen naar de Ka
mer tc komen.
WEST-BERLIJN De
Europese vredesbewe
gingen hebben in West-
Berlijn een eerste stap
gezet op weg naar hun
nieuwe doel: Europa los
maken uit het keurslijf
dat het veertig jaar gele
den op Jalta aangesnoerd
kreeg. Op Jalta kwamen
de geallieerden en Stalin
in februari 1945 tot een
stilzwijgende verdeling
van Europa. In West-
Berlijn werd besproken
hoe dit „ontdooien van
de strategische ijsberg"
aangepakt moet worden.
De weg naar dat doel is ech
ter niet zonder hindernissen
Leiders van de kleine Oost-
europese vredesbewegingen
uit Praag, Oost-Berlijn, Boe
dapest èn Moskou konden
niet bij de besprekingen aan
wezig zijn en hebben genoe
gen moeten nemen nemen
met bandopnames en mani
festen van de bijeenkomst.
Bovendien lijdt de onderlinge
verhouding tussen de vredes
bewegingen uit Oost en West
ook nog altijd onder weder
zijds wantrouwen en wrok.
Het is de bedoeling dat er
aan dit onderlinge wantrou
wen, de grootste vijand van
de vredesbewegingen, een
einde gaat komen. De Euro
pese ijsberg zal, wanneer on
derhandelingen of revoluties
niets blijken uit te halen,
door beide zijden ondergra
ven moeten worden.
In het Oostblok gebeurt dit al
geruime tijd, denk maar aan
de activiteiten van de kerk
in Polen en Oost-Duitslanfl,
aan de verboden Poolse vak
bond Solidariteit en aanver
wante groeperingen, de onaf
hankelijke intellectuelen van
de Praagse Charta '77 bewe
ging en de opkomst van vre
desbewegingen zoals de
Groep van Vertrouwen in
Moskou en de Hongaarse Di
alooggroep; allemaal zijn ze
bezig de blokmentaliteit" te
ondermijnen.
In het Westen hebben som
mige van deze gaten een po
litieke vulling gekregen, zo
als blijkt uit de opkomst van
de Groene partij in de Bun
destag, de „bekering" van de
Duitse Sociaal Democraten
en de Britse Labourpartij tot
een anti-nucleair standpunt
en het instellen van plaatse
lijke kernwapenvrije zones.
Milieu-acties
De milieu-acties in Oost- en
West-Europa spelen een veel
belangrijkere rol in de vre
desbeweging dan soms wordt
gedacht. Wajciech Lamento-
wicz, een verbannen Poolse
historicus, verzekerde zijn
toehoorders dat „de volgende
grote explosie van protest" in
Polen gericht zou zijn tegen
verontreinigende stoffen in
het voedsel en de luchtver
vuiling.
Sinds de jaren zestig is men
- in Oost en West voor
zichtig begonnen met het los
maken van het Jalta-keurs-
lijf. Zo werd de Sovjet-actie
in Hongarije in 1956 gevolgd
door een nog niet eerder ver
toonde economische liberali
sering, waarvan de-politieke
consequenties overigens nog
moeten volgen. In Polen be
heerst de geest van Solidari
teit nog altijd het toneel en
Roemenië heeft haar semi-
onafhankelijkheid stevig ver
ankerd in haar buitenlandse
politiek.
Ook in het Westen is de situ
atie aan het veranderen. De
eersten die met protesten te
gen het Starwarsproject van
president Reagan kwamen,
waren de Westduitsers, die
tot dan toe altijd heel gedwee
in het gareel gelopen hadden.
(De Westduitse regering
heeft overigens onder be
paalde voorwaarden haar
medewerking aangeboden
aan het Starwars-project). Er
zijn ook kritische geluiden
hoorbaar uit Frankrijk en
Groot-Brittannië.
Dit is nog maar het begin.
Het verzet in Europa tegen
de stijgende dollarkoers
neemt steeds meer toe en on
der de oppervlakte van het
continent woedt het Europe
se verzet tegen de Ameri
kaanse handelsbeperkingen
met het Oostblok.
Russische vredesdemonstranten actief in Moskou
Wurggreep
chische voormalige minister
van buitenlandse zaken tij
dens de Praagse lente van
'68, zou de wurggreep waarin
Moskou en Washington Eu
ropa houden, wel eens kun
nen verslappen. Hij wijst
hierbij op een aantal econo
mische factoren. Vroeg of
laat, zo is zijn oordeel, zullen
de Russen een leider aanstel
len die economische hervor
mingen zal doorvoeren, die
de economische greep van de
Sovjet-Unie op Oost-Europa
eerder zullen doen verslap
pen dan verstevigen. Hetzelf
de geldt voor Amerika, dat
pogingen doet haar defensie
ve taken in Europa af te sto
ten.
Met de nieuw ingeslagen
richting zijn de Westerse vre
desbewegingen politiek
meerderjarig geworden. De
eerste schreden op het vre-
despad werden gezet tijdens
het ban-de-bom tijdperk, in
de dagen dat vredesdemon
stranten nog geen gehoor ga
ven aan de oproep om voor
de mensenrechten in Oost-
Europa te strijden. Het oog
van de vredesbeweging was
toen gericht op de kernwa
penwedloop en Washington
werd daarin als de grote
boosdoener beschouwd. Mos
kou was de in het nauw ge
dreven partij, en mocht niet
ook nog het extra gevaar lo
pen dat haar satellieten ge
destabiliseerd zouden worden
door een Westerse campagne
voor „mensenrechten".
Dit was het zogeheten „kort
zichtige pacifisme"; een term
van Charta '77, de groep van
Praagse intellectuelen die er
van overtuigd zijn dat „al
leen een machtige, democra
tische coalitie van de vredes
bewegingen en mensenrech
tenorganisaties de nucleaire
waanzin het hoofd zal kun
nen bieden".
Het nieuwe Oost-West vrede
sproject hoopt op de eerste
plaats ontspanning te berei
ken. Dit was de eensgezinde
conclusie van de bijeenkomst
in West-Berlijn, die af moet
rekenen met de oude Oosteu-
ropese klacht dat onspanning
en de overeenkomst van Hel
sinki juist dienen om de sta
tus quo in stand te houden.
In de praktijk is juist het te
gendeel het geval.
Centraal in de nieuwe cam
pagne zal de Helsinki-over-
eenkomst staan, die alle ele
menten van demilitarisering
en democratisering in zich
bergt en ondertekend is door
alle regeringen van Europa.
De vredesbeweging wil dat
er uiteindelijk politieke buf
ferzones zullen komen, die
op z'n minst kernwapenvrij
moeten zijn, en het liefst ook
politiek-neutraal zijn. Dit
lijkt allemaal nog ver in de
toekomst te liggen, maar dit
is het doel waaraan de Oost
en Westeuropese vredesbe
wegingen voorrang hebben
gegeven en waarnaar ze ge
zamenlijk streven.
WALTER SCHWARZ
Copyright The Guardiart
Vh I
Brieven graag kort en
duideh|k geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten.
niet juist werd geoort rak
Toen te Roermond dr.
Gijssen door Rome werdQ£(
noemd, was Bernardus K;
naai Alfrink zelfs genood» on
te Rome naast de paus, pj
mede-consecrator op te trr^bQ|
Benoeming (14)
Wie niet als katholiek, maar
als mede-christen, het rumoer
rond de Roermondse bisschop
voor Den Bosch wat afstande
lijk gadeslaat bespeurt op som
mige punten enige overeen
komst tussen Jan Ter Schure
en Desmond Tutu. De laatste
werd ongeveer te zelfder tijd
benoemd, zij het te Johannes
burg. De eerste verzekert geen
„Romein uit Rome" te zijn;
van de Anglikaan weten we
dat in ieder geval zeker. Tutu
heeft een Nobelprijs voor de
vrede gewonnen voor zijn
voortdurende pogingen om
blank en zwart te leren in grij
ze harmonie met elkaar te le
ven. Voor bisschop Ter Schure
lijkt zo'n onderscheiding wel
iswaar niet te zijn weggelegd,
maar hij wordt toch ook zwart
gemaakt, iets dat Tutu al van
huis uit is. Strijdbare volgelin
gen van Tutu zitten gevangen
of leven als banneling. In het
Bossche bisdom vrezen sommi
gen, dat wie daar strijdbaar is,
binnenkort naar de zijbeuk
wordt verwezen. Dan echter
houden de overeenkomsten
op. Verdere vergelijkingen
gaan niet op, want ae ene bis
schop worstelt met intern-ker-
kelijk-religieuze meningsver
schillen, de ander met binnen
landse, sociaal-maatschappe-
lijk-pölitieke tegenstellingen.
Geconcludeerd kan dan wor
den, dat het uitvechten van de
tegenstellingen in het ene ge
val gewettigd is, in het andere
niet of nauwelijks en zeker
niet op deze manier.
M.Rooyakkers,
LEIDSCHENDAM.
Benoeming (15)
Het twisten over de gevolgde
benoemingsprocedure en over
de komende beleidslijnen van
de bisschop van 's-Hertogen-
bosch heeft een achtergrond.
Zuidelijk Romeins denken
verschilt van noordelijk Ne
derlands denken en handelen.
Tegenover elkaar gesteld uit
zich dit verschil op velerlei
wijze: zuidelijke ordening van
af de top staat tegenover noor
delijke (democratische) orde
ning vanaf de basis; tegen zui
delijk kennis vergaren van het
geloof staat het noordelijk ge
loven als een willen beleven of
ervaren; tegenover de wet en
het gebod staat het geweten;
tegenover de geslotenheid
staat de openheid; tegenover
een gelijkblijvende structuur
staat een zich wijzigende orde
ning; tegenover het abstracte
(Christus is Gods zoon) staat
het concrete (Christus is de
mensenzoon) tegenover
standsverschil staat de ge
meenschap; tegenover gezag
staat mede-zeggenschap; te
genover ongelijkheid in ran
gorde tussen man en vrouw
staat de gelijkheid van beiden
en tegen het openlijk door kle
ding, pracht en praal beklem
tonen van standsverschillens
staat het in bescheidenheid
deel uitmaken van de gemeen
schap.
Deze ingeboren verschillen,
die altoos hebben bestaan,
werden bij de aanvang van
Vaticanum II door een kleine
minderheid van concilievaders
uit onze streken onder woor
den gebracht: de Kerk was
veel te „triomfalistisch", veel
te .juridisch" en veel te „cleri-
caal" en ze moest meer „bij
bels", meer „pastoraal" en
meer „oecumenisch", zijn. Plot
seling verdween alle „pompa"
en maakte het standsverschil
tussen geestelijkheid en gelo
vigen plaats voor het „Gods
volk" in gemeenschap, dat nu
in een bisschoppelijke raad on
der voorzitterschap van een
bisschop „inspraak" kreeg.
Plotseling werden voorschrif
ten en regels bij de liturgie af
geschaft en werd plaats inge
ruimd voor het geweten. Plot
seling veranderde de collegia
liteit der bisschoppen en die
der bisschoppen met hun
priesters alle gezagsverhou
dingen in mede-zeggenschap;
plotseling trad een subjectief
geloven en het volgen van ei
gen geweten in de plaats van
een objectief geloof en de wet;
kortom er ontstond in onze
streken een dynamisch gedre
ven vernieuwing van de
Rooms-Katholieke Kerk en
het traditioneel statische ka
rakter van de Kerk werd
doorbroken.
In Nederland werd de Kerk
een soort raden-Kerk (paro
chie-raad, dekenale raad, dio
cesane raad, landelijke raad)
met op alle punten inspraak
vanaf basis. Het geijkte kate-
chismusboek van de geloofs
leer werd door de bisschoppen
afgeschaft en men sprak van
geloven als een „overgave" of
een „ervaren". De voorschrif
ten en regels van de H. Mis
nu Eucharistieviering ge
noemd werd dikwijls een
uiterst subjectief gebeuren.
Deze omwenteling wekte in
Rome grote zorg. Toen te Rot
terdam dr. A.J. Simonis tot
bisschop werd benoemd van
Rome uit, hield Bernardus
Kardinaal Alfrink, aartsbis
schop van Utrecht een predi
katie die veel opzien baarde
omdat daarin een benoemings
procedure zonder inspraak
Ook hier was de basis niej
raadpleegd en nu ziet me
's-Hertogenbosch hetzelfd/3"^
beuren. f,en
Dit onderscheid tussen il. j
ning vanaf de top en ord^
vanaf de basis is ook hetLiaar
flict van de Hervorming.
rubriek „Kerk en Wer "e
stond te lezen, dat dr. K
uit Haarlen het moderi
van de Nederlandse Hervf.
de Kerk wil vragen een
moeting met paus Johaort
Paulus II opnieuw te bezir
grond van de overweging6
„Vaticanum II de plaats^
kerk meer vrij liet en nti
noemt Rome weer: Dit s;l_
mij als protestants theolocp*^
gen de haren", aldus dr. 11
In een ander bericht werJUC
meld, dat in de Keulse a
bisdom een opiniepeiling£LlI
der de seculiere geestel;
had uitgewezen, dat de rffTE
derheid voor een vrij geH Aa
celibaat is (oorzaak: ma* Za
vrouw vormen in het Noqeeps
eikaars complement enj de
gelijkwaardig voor alle tal 4'.
ten). rerle
Als Rooms-katholiek slecl
men echter steeds bedeimaa
dat de door God zelf enjoen
Zijn Zoon gegeven openbit v
is geschied in het Zuide-opd
dat Zijn kerk een zuiqtrah
stempel opgedrukt heefKvme
kregen krachtens Gods wCebc
trouw aan de Heer moet Bf. I
aan deze kerkvorm vasl een
den. rniljc
Dr. W.J.A. Visser, P ar
DEN HAAG. or b
Et
Zal
Benoeming (16)
Allen die het moeilijk htf*ei
met de nieuwe bisschop" d'
noeming moeten zich re?1 1
ren, dat God ons blijvend
heeft. Het is zoals de s<fa6
zegt: „Voor U zijn wij he
dag in levensgevaar, we
den behandeld als slacht
Maar deze situaties kome"^
zegevierend te boven, da
Hem die ons liefheeft.
geleden heb ik het boek
zen „Liefde als wapen, H
neringen aan mgr. Bekk
Hij leeft nog steeds onder
Mevr. Bitter, MSI
DEN HAAG
Benoeming (17)
Het huidige
moet voor Mgr. Bluyssei^~B
bittere en pijnlijke erv, I
zijn. Ook de protestant ir
geholpen door een valse
cumene. Bij een blij en
saai welkom van de ni
bisschop van Den Bosch 1
kathedraal van St. Jan J_
straks een overweldigenc
Deum" opstijgen uit dankl
heid voor deze benoeming I
M. Peeters, p zijl
DEN HAAG.
ital
Benoeming (slot)
De alleszins begrijpelijk gl*e 1
van emoties in het bisdom|nge
Bosch lijken gelukkig w$ral
bedaren te komen, terwijl ja:
gezond verstand hopelijl'Qm
overhand krijgt. De dei
hebben tenslotte beslotenre^
informatief gesprek metirok
nieuwe bisschop te willen! kw
ren. Van hun kant hebbq le
als agendapunt al vast <^r
voerd: de visie van de bissL
op de „kerk met een men^
gezicht". Verwacht mag Pro
den dat de bisschop ook
zaken aan zal willen sni»^-
waardoor wat meer duidef
heid op een aantal puntel^^
ontstaan. De woordvorm-
van de dekens heeft bo
dien een actie om de paroi
besturen geen geld meen
het bisdom te laten afdrf
als „voorbarig" van de
gewezen. Als beide partije
zaak verstandig aanpalP 0
dan moet het toch als chi
nen onder elkaar mogelijKN
een voor ieder aanvaartJrzi
oplossing te vinden, w£|^
gewetensvol ingenomen si
punten kunnen worden. 1
handhaafd met de bedolf
in de dagelijkse praktijk g V1
deweg nader tot elkaar t«eid
men. Het wordt in ieder Q<
hoog tijd, dat een zinlose Lje
risatie, die hier en daar
het karakter van een rrPe
rechte verkettering krijgt, et
der te voorkomen. gi
A. van Leeuwen. G<
DELFT. jjjg
bo
r«T
r
lip
Als men er van uitgaat df di
de computervoorspellt br
kloppen, wordt het we#er<
elk geval tot en met zatfem
bepaald door een krachti) ge
gedrukgebied. Dit bet#'de
droog weer en vooral mc
en overmorgen zon. Di
komt er waarschijnlijk ||C
bewolking in de hoger"
veaus. Vannacht zal hé
veel plaatsen wel iets
dan 10 graden vriezen. lN
genmiddag komt het kwtipj
ongeveer min 2 graden
wind is oostelijk, matii
nachts kracht 3, ov«
kracht 4, aan zee een b
meer. Het hogedrukgt
strekte zich vanochtend
van Finland tot denema
en vandaar met een uiü
naar Zuid-Engeland en
een tweede uitloper
Duitsland. Het zwaartdlü
komt via Denemarken