i Wisselvallige Mozart xpositie Chagall "i Royal Academy van Londen m SLEUTELS DIE OP ELK KARWEITJE PASSEN I I gjr Êcidac Sotwa/nt Werkteater teder en subtiel in opera jDe kroning van Poppea KUNST £eidóe@oivuutt ZATERDAG 16 FEBRUARI 1985 PAGINA D* Voorburg»* Oratorium Vereni ging geeft een Mozart concert in de Oud* Kerk te Voorburg met Davidde Penitent* en het Requiem in d. Vrij dagavond. De Voorburgse Oratorium Vereniging onder leiding van Kees Schrijver deed een origi nele keus door zijn concert in de Voorburgse Oude Kerk gis teravond te openen met de weinig uitgevoerde kantate „Davidde penitente" die Mo zart op 19-jarige leeftijd schreef. Of de onvoorbereide luisteraar daar Mozart in zou herkennen is nog maar de vraag. De componist gebruikte er weliswaar grote stukken uit zijn eigen onvoltooide mis in c voor, maar daar zitten ook zo veel Bach, Handel en andere stijlen in verwerkt, dat de een heid soms ver te zoeken is. Op zichzelf is dat geen bezwaar, als Mozart het tenminste zijn koor, orkest en de drie zangso listen niet zo moeilijk had ge maakt, maar dat deed hij nu juist wel. Het Dordts Kamer orkest, bestaande uit een vaste goede amateurkern aangevuld met beroepsmusici, redde zich er redelijk uit, het koor had het hoorbaar moeilijk en de solisten moesten alle zeilen bij zetten om alle coloraturen en extra hoge noten gaaf over het voetlicht te brengen. Invalster Hillary Reynolds, die in één dag de mis moest instuderen, deed dat zonder meer prachtig in de hoogte, maar werd naar mate zij via het midden naar oe laagte afzakte gaandeweg onhoorbaar. Lucia Meeuwsen zette haar hele artistieke per soonlijkheid in om vitaal als altijd haar rol de nodige glans te geven. Tenor Frank Frit- schy is nog jong en gaf zijn partij een duidelijk en zuiver profiel, zij het dat er op zijn zangtechniek nog wel het een en ander is af te dingen. Zo werden de laatste noten van veel strofen weggemoffeld. In het Requiem in d dat Süss- mayer voor Mozart afmaakte, vormde het solistenkwartet, aangevuld met de sonore bas Aerde Kuiper en de wat kleurloze alt Frieda van Enge lenburg een uitstekende een heid. Het koor was hier hoor baar op bekender terrein, zo dat zelfs de sopranen, die no dig wat extra jonge stemmen erbij moeten hebben, hier re delijk voor de dag kwamen. Dat koor en orkest het altijd direct bij de inzet al eens wa ren zou wat veel gezegd zijn, maar zij vonden elkaar als het mis ging weer snel. BESIER Nederlandse film- week in New York AMSTERDAM Twaalf speel- films uit ons land waaronder 'Brandende Liefde'. 'Ciske de Rat', 'Van de Koele Meeren des Doods', 'Smaak van Water' en 'Een Vlucht Regenwulpen' wor den van 28 februari tot en met 6 maart in New York vertoond tijdens een speciale Nederlandse Filmweek. Hiertoe is op initia tief van het Genootschap van Nederlandse Speelfilmmakers besloten. De organisatoren ho pen met deze filmweek in de Carnegie Hall Cinema in te spe len op „de recente successen van een aantal Nederlandse films in de Verenigde Staten". Porseleinen nachtlicht brengt ruim halve ton op AMSTERDAM Een uit 300 stukken bestaande pri- vé-verzameling Chinees blauw-wit porselein heeft bij Christie's in Amster dam 1.195.005 gulden op gebracht. Het meest werd betaald voor een nacht licht in de vorm van een liggende kat: 52.440 gul-: den. Het was de derde vei ling van porseleinen voor werpen afkomstig uit een wrak dat rond 1645 in de Zuid-Chinese Zee is gezon ken. Carnaval Nocturne, een recent werk van Chagall uit 1979. LONDEN De Russisch- Franse schilder Marc Cha gall is 97 en een legende van de kunst in de twin tigste eeuw. Hij leefde en werkte zowel in de tijd van de Impressionisten als in deze van de Cubisten en de Surrealisten. Zelf hoort hij bij geen enkele school. Hij kan niet geca talogiseerd worden onder een benaming eindigend op „ist" of „isme". Alle „ismen" boezemen hem trouwens een zekere af keer in. De Royal Acade my aan Londens Piccadil ly exposeert tot einde maart een grote keuze van schilderijen en tekenin gen, die Chagalls naam dragen. Eigenlijk heette hij Mozes Se gal. Hij was in 1887 geboren in de Russische provinciestad Vi tebsk, gebouwd op beide oevers van de Düna, aan de spoorweg van Smolensk naar Riga, 552 kilometer ten westen van Moskou. Het was een oude stad, met grote vervallen herenhuizen van de oude adel en een ar moedige joodse wijk. De helft van de bevolking van 54.680 zielen bestond uit joden. In dit Vitebsk, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers verwoest werd, ging Mozes Se gal naar school. „Er zat een dikkop in mijn klas", schreef hij in 1922 in zijn biografie, „die mij tijdens de lesuren een portret toonde. Het was een schets die hij uit een tijdschrift nagetekend had. Ik barstte van nijd omdat hij en niet ik zoiets moois had gemaakt. Van toen af begon ik dingen na te tekenen uit tijdschriften. Mijn kamer hing er vol van. Ie mand die op bezoek kwam zei: „Jongen, jij bent een artiest". Ik achtte het niet mogelijk, maar achteraf bleek toch, dat die dikkop van de school mijn sluimerende artistieke talent de nodige aansporing had ge geven". Chagall bezat geen kunstzin nig aangelegde voorzaten. Zijn orthodox-joodse familie was arm, maar zeer godvruchtig. Vader Segal kwam aan de kost als „haringsleper". Hij droeg de zware vaten van de kar naar het magazijn, achter de kruidenierszaak. Moeder Segal bracht minstens negen kinde ren ter wereld. Zij hoopte dat haar kleine Mozes employe of zelfs boekhouder zou worden en dan een betere toekomst zou hebben. Grootvader Segal was slager. Hij slachtte koeien op de rituele joodse manier. Dat zijn jeugd een diepe in druk op hem heeft gemaakt, merk je direct aan de schilde rijen van Marc Chagall, die in de Royal Academy geëxpo seerd kunnen worden dank zij onder meer de financiële hulp van een van de grootste ban ken van Chicago. Chagall heeft veel gezellige joodse fa milietoneeltjes en klassieke joodse koppen geschilderd. Een ander geliefd onderwerp van hem is de koe, het on schuldige dier dat door zijn Wanneer u een nieuwe abonnee aanbrengt hebt u als dank daarvoor de keus uit drie handige mini-gereedschapsets: A) 5 dopsleutels, B) 5 steeksleutels, of C) 6 schroevedraaiers. Heel handig voor het fijne werk. Kunt u meerdere mensen enthousiast maken voor deze fijne avondkrant, dan kunt u evenzovele gereedschapsets uitkiezen. De nieuwe abonnee wordt ook hartelijk door ons onthaald: deze krijgt de krant de eerste twee weken gratis. Noteer als nieuwe abonnee per: NAAM: ADRES: Hl 1 PCSTCODE/PLAATS: TELEFOON: I Deze ontvangt de eerste twee weken de krant gratis. Daarna wordt het abonnement betaald per: Q kwartaal O automatisch per maand jaar Stuur als dank gereedschapset AO BQC naar: i NAAM: ADRES: POSTCODE:PLAATS: Stuur de bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998, 2500 VD Den Haag I (postzegel niet nodig). grootvader de slager zo vaak geslachtofferd werd. De schil der zag in zijn verbeelding koeien, die als engeltjes naar de hemel fladderden, ofwel droefgeestige muziek speelden op een viool. Chagall schilder de ook koeien die gekruisigd werden. Zijn grootouders vonden de ar tistieke aspiraties van hun kleinkind onbegrijpelijk. „Mijn grootvader had maar een slechte dunk van mijn kunst", schreef Chagall later. „Zonder goede gelijkenis kon er vol gens hem geen kwestie zijn van kunst. Bovendien hechtte hij een grote waarde aan vers vlees". Maar het was niet alleen de jonge kunstenaar die raar deed. Volgens Chagalls moe der klom grootvader Segal op een mooie dag op het dak van zijn huis, om daar als een ko nijn rode peentjes te gaan zit ten knabbelen. Chagall schil derde later geregeld mensen op de pannen. „De Vedelaar op het Dak" is één van zijn ge liefde onderwerpen. De kunst van de jonge Mozes Segal werd in Vitebsk kenne lijk niet naar waarde geschat. Zijn paars-blauwe kleurscha keringen bezorgden de leer krachten van de plaatselijke academie kippevel. Moeder Segal hielp hem om er weg te komen. In 1907 trok Chagall (dat is de franse versie van Se gal) naar Sint Petersburg (het huidige Leningrad). Dit was geen eenvoudige onderne ming. Als jood mocht hij daar niet wonen, tenzij hij een spe ciale vergunning had. Mozes wendde voor dat hij handels reiziger was en kwam zo aan een tijdelijke vergunning. Een poosje later werd hij gearres teerd. Na zijn vrijlating begon de jonge kunstenaar uithang borden te schilderen, wat hem definitief het recht gaf om in Sint Petersburg te blijven. Mozes Segal bezocht er de kunstschool van Leon Bakst. Zijn schildersezel stond er naast die van gravin Tolstoj en Vaslav Nijinski. In Sint Pe tersburg leerde hij Bella, zijn toekomstige echtgenote ken nen. Na zijn opleving in deze stad, trok Segal in 1910 naar Parijs. Daar ontwikkelde hij als Chagall een vloeiende indi viduele stijl, die men kan be wonderen in zaal 3 van de Royal Academy. Hij is fris en origineel, hevig gekleurd door zijn Russisch-joodse afkomst. Zijn werken maken het duide lijk, dat hij een sterk indivi dualistische visie had op diver se kunstuitingen, van ouder wetse Russische volkskunst en ikonen tot het moderne Cubis- me toe, dat hem in „Hommage a Apollinaire" Adam en Eva deed schilderen als een Siame se tweeling, die de wijzers vor men van een Cubistisch horlo ge Toen hij zijn oud-leerling op nieuw ontmoette in Parijs, riep Leon Bakst verheugd uit: „Nu zingen uw kleuren!' Zij zingen door alle zalen van de Royal Academy, waar vooral het reusachtige achterscherm „Tarweveld op een Zomermid dag" in 1942 door Chagall ge schilderd in Mexico-Stad, voor de première van het Palet Aleko, een echt festijn van licht en kleuren is. Ondanks de grote aantrek kingskracht van Parijs, keerde Chagall in 1914 terug naar Rusland om er met Bella te trouwen. Na de Eerste We reldoorlog en de Revolutie werd hij in Vitebsk „kunst commissaris". Maar de revolu tionaire kunst overleefde de toenemende bureaucratie van het nieuwe Rusland niet. Cha gall ging in 1922 weg. Na een kort verblijf in Berlijn, waar hij leerde etsen, vestigde deze joodse zwerver zich opnieuw in Frankrijk. Daar verblijft hij nu al zestig jaar. Alleen de Tweede Wereldoorlog zorgde voor een tijdelijke breuk met het nieuwe vaderland. Van 1941 af bracht Chagall zeven jaar door in New York, dat, merkwaardig genoeg, opnieuw zijn Russisch-joodse afkomst sterk aan de oppervlakte bracht. De Chlagall-tentoonstelling in Londen geeft een duidelijk overzicht van de verschillende perioden uit zijn lange leven. Schilderijen en tekeningen die de respectieve tijdperken ver tegenwoordigen, zijn verdeeld over diverse zalen. Een van deze laatste is gewijd aan Cha galls glasschilderijen, waarvan de kleuren een lust zijn voor het oog. Vier van de tentoon gestelde ruiten moeten nog ge plaatst worden in het kléine kerkje van Allerheiligen te Tudeley. in het Engelse graaf schap Kent. In dit brandglas domineert een hevig blauw van de lucht en de zee; het is verrukkelijk mooi. De Chagall-tentoonstelling blijft tot einde maart elke dag toegankelijk van 10.00 tot 18.00 uur. Het entreegeld be draagt 2,50 pond (1.70 pond voor studenten, gepensioneer den, geregistreerde gehandi capten, werklozen en groepen van 10 personen of meer). Zondags van 10.00 tot 13.45 uur betaalt iedereen 1.70 pond. De bijzonder fraaie catalogus van deze expositie kost 7.90 pond. ROGER SIMONS GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BI) UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER. RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Het Werkteater presenteert „Oe kro ning van Poppea", muziektheater van Claudio Montavordi naar een li bretto van Butenello. Regie: Jan Rit- sema. Muzikale begeleiding ven Paul en Tobias Prenen. Met Joop Admiraal, Renó en Frank Groothof, Yolande Bertsch en o.a. Herman Vinck. Theater aan de Haven, vrij dag 15 februari, vanavond een her haling en daarna elders in het land. Na „Adio" en „Romeo en Jea- nette" gaat het Werkteater een stapje verder op het pad van de liefde, ditmaal met een heuse opera van Monteverdi (1567-1643), „De kroning van Poppea". Het betekent voor Nederlands schijnbaar minst gestructureerde gezelschap een zeer logisch vervolg in een klaarblijkelijk scherp afgeba kend beleid. Intermenselijke verhoudingen worden nader onderzocht en de technische vaardigheden van de acteurs worden verfijnd. Het toneel is het speelveld van Amor die met het verhaal van Poppea die keizerin wil wor den, aantoont dat de liefde machtiger is dan deugd en for tuin. „Zonder liefde is nie mand gelukkig", zegt Amor en zet de geliefden met zijn kata pult aan tot daden. Als het hem even teveel wordt, neemt hij nog een borrel uit de fles in zijn jaszak. Het spel wordt gespeeld door de Romeinse keizer Nero, ver liefd op Poppea, maar ge trouwd met Octavia. Laatstge noemde mag proberen de veldheer Otto te bewegen Poppea te vermoorden, waar voor hij met zijn Drusilla wordt verbannen, zij legt het loodje tegen de machtige Nero. In de strijd moet zelfs leer meester Seneca zelfmoord ple gen. Wetten, moraal en respect voor het leven tellen niet meer, Poppea wil keizerin worden en heeft daar alles voor over. De tekst speelt wel in het ver leden, de handeling zou nu ook plaats kunnen vinden. En door de operavorm wordt je aandacht gevestigd op een an der niveau. Het is duidelijk dat een en ander commentaar le vert op de maatschappij en dat blijkt ook uit de aanpak: er wordt serieus gezongen en niet opzettelijk vals zoals vroeger bij het Werkteater bon ton was. De gebroeders Groothof excel leren weer met hun zang en het verschil in niveau tussen hen en de anderen valt helaas wel op, ook in het prachtige duet „In jou zal ik mij altijd verliezen" tussen Carla Reits- ma en Frank. Toch hoop ik op een plaat van deze opera, al leen al om de vertaling vaker te kunnen horen. Het acteren van bijvoorbeeld Yolande Bertsch is weldadig. En het meest bijzondere is de Amor- figuur van Joop Admiraal. Zijn vloeiende bewegingen, zijn verloederde personage dat voortdurend onopvallend aan wezig is en vooral zijn hoekige maar bijzonder sierlijke dans jes leiden je tot de winst van het Werkteater anno 1985: het gezelschap is meer dan ooit te der en subtiel geworden. PETER SNEL Belangrijke heroïnelijn opgerold DEN HAAG Met de aanhouding van vier Chine zen heeft de Haagse politie in samenwerking met collega's uit Amsterdam en Rotterdam een belangrij ke heroïnelijn opgerold. Zij worden door de politie gerekend tot de top van een organisatie, die zich be zighoudt met de invoer van heroïne voor de Neder landse markt, afkomstig uit het verre oosten. De vier vermoedelijke importeurs hebben vanaf medio 1983 tenminste 150 pond heroïne Nederland laten binnen smokkelen. Het grootste deel van de transporten liep over Schiphol. Op de markt vertegenwoordigt deze hoeveelheid heroïne een waarde van om en nabij de zes miljoen gulden. Een aanzienlijk deel daarvan is op de Haagse markt terechtgekomen. Veertien dagen geleden werd een van de verdachten, een 26-jarige Chinees, aangehouden op Schiphol en een 41-jarige landgenoot in Rotterdam. Zij hebben gedeeltelijke bekentenissen afgelegd. De andere twee, een 20- en een 36-jarige Chinees, zijn in Amsterdam aangehou den. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 16 februari OEN HAAG Koninklijke Schouw burg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15. Haagse Comedie: "Romeo en Julia' van Shakespeare: regie Guido de Moor ism Guido Jonckers; met o.a. Gijs Scholten van Aschat en Carline Brouwer); 20.15: 'Krapp's laatste band' van Samuel Beckett; door Lou Landrè. Paradijs: 14.30: HATH 2005: 'Topconferentie' van R.D. MacDonald; regie Inge Tiel- man; met Andrè van den Berg, Elfie de Mey en Gaby Wltteveen. HOT (Oraniebuitensingel 20, tel. 857800) 20.30: Gymn. Haganum: 'Odysseus, Odysseus musical van Joost Walter en Joe Raphael. Appeltheater (Duinstraat 6, tel. 502200) 20.15: Toneelgr. De Appel: 'Oom Wanja' van Tsjechov; regie Erik Vos; met Sacha Bulthuis, Rein Edzard, Will van Kralingen, Trudy Labij, Carol Linssen, Eric Schneider, Mieke Verstraete en Willem Wagter; 20.15: Toneelgr. De Appel: 'Wach ten op Godot' van Samuel Beckett; regie Hugo Maerten; met Henk Ba- tenburgh, Aus Greidanus, Robert Prager en Henk Votel. Theater aan de Haven (Westduin weg 20. tel. 543202) 20.30: Werkte ater: 'De kroning van Poppea', mu ziekdrama van Monteverdi; met o.a. Joop Admiraal. Yolande Bertsch en Frank Groothof. Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000), 20.15: Toneelgr. Pulvis: 'Er verdwijnt een gast'; regfe Ida van Dolen. 21.00: Carnaval dd Rio. Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 20.00: Ned. Opera stichting: 'The Rqke's Progress" van Stravinski; mmv sol. en Ned. Kame- rork. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308), 20.15: Seth Gaaikema: 't Orakel'. Theater PePijn (Nieuwe School straat 23 tel. 460354). 20.30: Joke van Leeuwen: 'Lappendag'. Poppentheater Guido van Deth (Nassau Dillenburgstraat 6 tel.280208) 14.30: poppenspel voor de jeugd: 'De sneeuwfant'. Jeugdtheater Pierrot (Ferrandweg 4, Den Haag). 14.00: Theater Pssstt: NieuweZKerk'(Spui 175 tel. 634916), 20.15: Haags Toonkunstkoor olv Oane Wierdsma mmv sol. en Rand stedelijk Ork.; werken van Schu bert, Bliss, Holst en Mozart Eng. Kerk (A. v.d. Spuyweg 1, Dan Haag), 15.30: Le Quatuor Japonais olv Hideml Suzuki; werken van Han del, Telemann en Bach. Omniversum (Pres. Kennedyl. 5 Den Haag) 14.00, 15.00, 16.00, 19.00, 20.00 en 21.00: 'Het grote barrière rif', een spectaculaire reis door Australië. Amicitia (Westeinde 15, Den Haag) 12.00: postzegelbeurs. Grote Kerk 12.00-22.00: Kunst- en antiekbeurs. RIJSWIJK Kleine Schouwburg (Karmozijnstraat 2 tel. 930707), 20.15: Toneelgr. ELF: 'Gevaarlijke bocht'; regie Bink Ates. VOORBURG Theater De Tobbe (Badhuislaan 7 tel. 864880), 20.30: De Nieuwe Snaar Zondag 17 februari DEN HAAG Koninklijke Schouw burg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 14.00: Haagse Comedie: Trilogie van het weerzien' van Botho Strauss; regie Carl van der Plas; met o.a. Anne-Wil Blankers, Kees Coolen, Lies Franken, Anne-Marie Heyligers, Erik van Ingen, Wim van Rooi) en Wim de Haas 14.00: 'Krapp's laatste band' van Samuel Beckett; door Lou Landrè. 20.15: Haagse Comedie: 'Romeo en Julia' van Shakespeare; regie Guido de Moor ism Guido Jonckers; met o.a. Gijs Scholten van Aschat en Carline Brouwer); Paradijs: 12.00: HATH 2005: 'Topconferentie' van R.D. MacDonald; regie Inge Tielman; met Andrè van den Berg. Elfie de Mey en Gaby Witteveen. 20.15: 'Krapp's laatste band' van Samuel Beckett: door Lou Landrè. Appeltheater (Duinstraat 6, tel. 502200) 14.00: Toneelgr. De Appel: 'Wachten op Godot' van Samuel Beckett: regie Hugo Maerten; met Henk Batenburgh, Aus Greidanus. Robert Prager en Henk Votel. Theatertje Thuis (Riouwstr. 159, Den Haag), 20.30: Peter van der Linden: 'Jochanan'. Reserv.: 070- 603185. Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000) 14.15: jeugdconcert Re- sidentle-Ork. olv Dimitri Demetria- des mmv Svlatoslav Zagursky (cel lo); werken van Schumann, Sjosta- kovitsj, Berlioz en Janacek. Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 20.15; The Noh Dan ces of Kita Kai. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 11.30: Abble de Quant (fluit) en Rudolf Jansen (piano): wer ken van Donizetti, Prokofiev, Karg- Elort en Relnecke 14.30: Studio Laren: 'De gebochelde van Arras'. St. Jacobuskerk (Parkstraat), 14.30: Ton van Eek (orgel) en Utrechts Stud. Gregoriaans Koor. Kloosterkerk (Lange Voorhout 2 tel. 461576) 10.00: cantate-dienst Resi dentie Kamerkoor en -Bachork. olv Gerard Akkerhuis mmv Robert Holl (bas-bariton), Jan van der Meer (or gel) en ds. Ter Linden (liturg). Op programma BWV 56 ('Ich will den Kreuzstab gerne tragen') van Bach Poppentheater Guido van Deth (Nassau Dillenburgstraat 6 tel.280208) 14.30: poppenspel voor de jeugd: 'De sneeuwfant'. Theater Zeebelt (Willemstraat 7) 14.30: Wim Akkermans: 'De fietsen maker wil vliegen'. Korzo (Prinsestr. 44, Den Haag) 14.00: Theater Plok: 'Oet en de re gelmaat'. Jdaa door Australië. Grote Kerk (Rond de Grote Ke|*r'an 12. Den Haag) 11.00-18.00: kunai en antiekbeurs. pf'*n Sporthal Ockenburg (WijndaeieK>,sei weg 27. Den Haag), 13.00- 17.0P,an postzegelmarkt. VOORBURG Theater De 1 (Badhuislaan 7 tel. 864880) 14. Demian Kwintet: werken t ten, Fontyn en Dvorèk. DEN HAAG* ASTA 2 (Spui 27. 463500): Gremlins 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.0 19.00, 21.30. ASTA 3: Ghostbui'cha ters (al); 15.00, 19.00, 21.30. z^Tori 13.30, 16 00, 19.00, 21.30. BABI Cha LON 1 (naast Centraal Station, t«|pay 471656): Amadeus (al); 14.oicha 20.00. BABYLON 2* (12); ChosM m( busters (al); 14.00, 19.00, 21.30. zfcha 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BA BW wi LON 3; De ijssalon (12); 19.04 21.15. do. vr. ook 14.00. CINEAbqEI 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Bod double (16); 14 00, 18.45, 21.30. zfarlai 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CIN&chc AC 2: The naked face (12); 18.4)trlai 21.30. do. vr. ook 14.00. CINEAH 3: Losin' it (16); 14.00, 18.45, 21.3Ï|ë zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3ttwe< EURO CINEMA (Leyweg 910. td|« h £67066): The never ending stoifveld (al); 14.00, 20.00. zo. 14.00, 16.1i|ë h 20.00. (Cocktail) Film marathon EC vr. 15 febr. 24 00 t/m za. 16 feb|ja F 12.00. METROPOLE 1 (Carnegtyslan laan. tel. 456756): De prooi (12ftsct 14.00, 18 45, 21.30. zo. 13.1W|an 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLI 2: Gremlins (al); 14.00, 18.4iitan 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.4£f-R< 21.30. METROPOLE 3: Parisian Texas (16); 14.00, 20.30. METRQien. POLE 4: 't Begint met liefde (ah i i 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.14 2,' 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLIS. 5: Los santos innocentes (16; 2, 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.i{m. 16.00, 18.45. 21.30. ODEON Ch; (Herengracht 13, tel. 462400); Eleciool trie Boogafoo (al); 13.45, 18.45 ch, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4%,5 21.30. ODEON 2: Commands (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.l£^ 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3 Bachelor party (12); 13.45, 18.45331 21.30. zo 13.15, 16.00. 18.4( i 21.30. ODEON 4. „Hot bubblëtal gum": dikke liefde (12); 13.45 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.ofr - 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (KeU.,. tingstraat 12b, tel. 656402): Tabof (18); 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.3<?mP LE PARIS 2: Verlangens van jonP ge meisjes (18); 12.15 tot 22.45. z<n 9 v.a. 13.45. vr. za. 22.45. LE P/hjdv RIS 3: Katharina, de naakte Tsart ai na (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.£fai 14.00. vr. za. 23.00. PASSAGI' r (Passage 63. tel. 460977): Missinfi in action (16); 14.00, 18.45, 21.3&10O zo. 13.15, 16.00, 21.30. HAAGfcUti FILMHUIS (Denneweg 56. teL„ 459900): Zaal 1: Les favoris de li lune; 19.45. 21.45. Zaal 2: l'Annél»1^ dernière a Marienbad; do. 19.3®eld 21.30. U bent mijn moeder; vr. t/ifinh 19.30. The marriage circlt ma. 21.30. Lady Windermere' di. 19.30. Ninotchka; di. 21.30. Tl uncertain feeling; wo. 19.30. Het ven can wait; wo. 21.30. 19.30, 21 30. Madam Dubarnui„t 1Q-JO Thn'«Teljjig, KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: De onvoorstelbai^ tocht; za. ma. di. wo. 14.00. zl^a 13.45, 16.15. CINEAC 2: SneewP"* NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: De uitroeier (16); 00.15. CINEAC 2: Body doubt,-i. (16); za. 00.15. CINEAC Cheech Chong: Things i tough ell over (16); za. 00.15. e Eltar ROCINEMA: De meisjes van Piga le (18); za. 00.02. rda> fthf dins LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19 tel. 071-121239): The karate ki<^ (al); 14.30, 19.00. 21.15. zo. 14.1Soo 16.30, 19.00. 21.15. LIDO (Steenstraat 39. tel. 124130): B»uA chelor party (16); 14.30, 19 00,""' 21.15. zo. ook 16.45. LIDO if j; Amadeus (al); 20.00. zo. ook 14.30 LIDO III: De gremlins (al); 14.3 19.00. 21.15. zo. ook 16.45. IV: Under the vulcano (16); 14.3IT 19.00, 21.15. zo. ook 16.45. DIO (071-133210): De prooi (alf*öq' 14.30, 19.00, 21.15. zo. ook 16.4Ï TRIANON (Breestraat 31. tel 123875): Onze eerste wip (16f 14.30, 19.00, 21.15. 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haai1. NACHTVOORSTELLING REX: Pornobengel (16); 23.30. VOORSCHOTEN GREENWA^ Police academy (al); za. t/m 15.45. Octopussy (al); vr. t/m wJ 19.00. Codename: Wild geese (16™ vr. za. ma. di. wo. 21.15. Koyaanis' quatsi (al); do. 20.00. zo. 21.15. ja* KINDERVOORSTELLING H Overvallers in de dierentuin; za,fr. t/m wo. 14.00. f" Opt WASSENAAR ASTRA: The wo*or^ man in red (al); do. t/m zo. 20.0Ócht Wolven huilen niet (al);ma. t/m wq, 20.°0. Ltf, KINDERVOORSTELLING er Donald Duck in het wilde westerse zo. wo. 14.00. fc v André Presser bij Duitse Opera AMSTERDAM De Duitse Opera in West-Berlijn heeft de Nederlandse dirigent André Presser vast aangesteld als bal let-dirigent. Presser die tot voor enkele jaren nog bij het Nationale Ballet in Amster dam werkte, dirigeerde bij de Duitse Opera onder meer het Zwanenmeer en Giselle. Piet Zwart Prijs voor Jan van Toorn AMSTERDAM De grafisch ontwerper Jan van Toorn krijgt de Piet Zwart Prijs 1985. De prijs is hem toegekend op basis van zijn gehele oeuvre en zijn positieve invloed op de ontwikkeling van het grafisch ontwerpen, aldus de jury. Aan de prijs is een bedrag van 10.000 gulden verbonden. Comeback voor tier WU LOS ANGELES Lor Young, de voormalige filfdt schoonheid wier hoge ji tr beenderen en fraai gevornfld neus haar handelsmerken t» O' ren, heeft van de week Idi 72-jarige leeftijd en na 21 jr8' pensioen haar comeback ffk maakt Uit een Rolls-Rotjn£ stappend in de flits van per&d tografen, zei de nog steeds fn2 perslanke ster van 94 filkZt ..Wat aardig, wat aardig". Pra retta Young maakt haar corfig- back op de televisie, in een d in "Dark Mansions", het vj? n haal van een schatrijk geslat van scheepsbouwers in Seatr" Het wordt de nieuwste telehrf sieserie van producer Aaff Spelling, de man onder mfnr van "Dynasty".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 8