^alestijn en Israëliër
amen voor solidariteit
manier waarop
stuk is geschreven,
sprak me wel aan
Nieuw repertoire
Haagse Comedie
kunstagenda
bioscopen
£ejdóe(3ointwt
ZATERDAG 9 FEBRUARI 1985 PAGINA 9
"~itregie Vos
)uitsland
HAAG Opnieuw
c Vos, artistiek leider
A*e Appel, uitgenodigd
^een gastregie in het
jiland. In april en mei
bij het Schauspiel-
n in Düsseldorf de
première enscene-
5®in Le Voci di dentro,
ra |e Italiaanse toneel-
/er Eduardo Filippo,
ikele maanden gele-
n Napels is overle-
Het DSseldorfer
spielhaus kreeg vo-
ir de personderschei-
van het beste gezel
van het jaar.
Reunion Band bij
Haagse Ja;zclub
DEN HAAG - In de Haag-
se Jazz Club jan de Pape
straat 32 treed; zondagmid
dag om drie uir op de Reu
nion Jazz Banl. De samen
stelling van d« band, waar
van de meeste leden hebben
gespeeld in deDutch Swing
College, bestait uit Wybe
Buma trompeten zang, Dim
Kesber klariiet, sopraan-
en tenorsax, Wim Kolstee
trombone, T»n Hameete-
man piano ïn slagwerk,
Pieter de Giaaf banjo en
trombone, Chris Smildiger
bas en piano ei Martin Bee-
nen slawerk m trompet.
Kwintet Cees Smal in Pepijn
DEN HAAG Het Kwintet Cees Smal met
Letty de Jong, zang, treedt zondagmiddag om
drie uur op in Theater Pepijn. Het kwintet be
staat, behalve Cees op trombone en trompet, uit
Rudy Brink tenorsax. Lex Jasper piano, Edwin
Corzelius bas en basgitaar en Hans Beths
drums. Cees Smal begon zijn jazz-loopbaan aan
het eind van de jaren vijftig, als trompettist bij
de Diamond Five. Hij werkte vanaf omstreeks
1960 als trompettist, trombonist en arrangeur-
/componist in tal van omroeporkesten, onder
anderen bij Boy Edgar en Rogier van Otterloo.
Hij leidde ook diverse eigen formaties, hij trad
op met vele beroemde jazzmusici en maakte
vele platen. Op dit moment is hij leraar jazzmu
ziek aan het Rotterdams Conservatorium en
aan de Muziek Pedagogische Academie in Hil
versum. Cees is als trombonist te horen bij het
Vara-dansorkest en voorts leidt hij zijn eigen
kwintet.
Puzzeltocht
LEIDEN In het
rijksmuseum van
Geologie en Mine
ralogie in Leiden
kan tijdens de cro-
cusvakantie van 17
tot en met 24 fe
bruari een puzzel-
tocht worden ge
maakt. Die tocht
voert door bijna
alle zalen van het
museum, zodat een
goede indruk kan
worden gekregen
van de verschei
denheid aan geolo-
igisch materiaal dat
is tentoongesteld.
Voorburg
zingt Mozart
VOORBURG De Voorburg-
se Oratorium Vereniging on
der leiding van Kees Schrijver
geeft vrijdag 15 februari in de
Oude Kerk aan de Herenstraat
in Voorburg een uitvoering
van Mozarts Davidde Peniten-
te Requiem in d. Aan deze uit
voering werken mee Jitske
Steendam sopraan, Lucia
Meeuwsen sopraan. Frieda
van Engelenburg alt. Frank
Fritschy tenor en Aerde Kui
per bas. Het koor woprdt bege
leid door het Dordts Kamer
Orkest; medewerking verleent
voorts de organist Rob Goor-
huis.
Festival poppen
theater in HOT
DEN HAAG In het HOT-
theater wordt zondag 17 maart
een festival gehouden van
poppentheater, waaraan negen
theaters uit Zuid-Holland deel
nemen. De presentatiedag
staat in het teken van het the
ma Illusie. Met behulp van een
cartoon van striptekenaar Pe
ter van Straaten brengen de
poppentheaters dit thema tot
leven. Tussen de voorstellin
gen door kan het publiek in de
expositieruimte foto's, poppen,
dekors en ander materiaal be
kijken en kan om informatie
worden gevraagd bij de pop
penspelers. De dag begint om
half elf.
Sm
Acteurs Mohammed Bakri
en Ar nou Tsadok als één
man achter
„Beyond the walls"
ERDAM In een
jerdams hotel aan één
li met een Palestijns
en een Israëlisch
Beide pratende
|één ding, werkende
én doel: het welsla-
|ran hun film „Bey-
ne walls" (Achter de
n). Een in Israël ge-
gevangenisdrama
laar zoveel stof deed
^ien dat de Knessed
nderhalf uur voor
ging zitten, en dat
jpdels een Oscarnomi-
voor beste buiten
film in Amerika
Een speelfilm on-
ogspanning die laat
bat Palestijn en Israë-
olidair kunnen zijn
zich afkeren van
ordelen, van mach-
bie hen verdelen en
fersen. Een pleidooi
isolidariteit.
Tsadok is Israëliër van
[ietische afkomst, donker
donkere ogen, donkere
Mohammed Bakri (hij
zien in Costa-Gavras'
„Hanna K.") heeft een
'"litgemergeld, intrigerend
it, grijsblauwe ogen en
auwelijks uit de toon val-
i een westers artistiek mi-
,Als je jullie afkomst zou
;n raden, zou je jullie pre-
ndersom inschatten" zegt
rid. „Ja. dat weet ik" zegt
m Tsadok koel, „dat zijn
'ooroordelen". Hij begint
herp. Bij de vraag of zo'n
sche) film nog onder Be-
emaakt had kunnen wor-
zegt hij: „Denk jij dat Be
en filmproducer is?" Om
jzer door te gaan: „Er zijn
Ikritische films gemaakt.
.Jennen jullie niet. Ze wa-
<#ok niet zo goed als deze,
dat is het grote verschil. Door
de kwalittit zijn er een hele
boel mensn komen kijken en
is die disoissie op gang geko
men. Maa: Israël is een demo
cratie. Da betekent dat niet
iedereen ce film goed hoeft te
vinden, of de boodschap hoeft
te onderscirijven".
Machiavellistisch
De film: .Beyond the walls"
(Meachore Hasorkiem, letter
lijk: ^achta- tralies) speelt in
een Israelsche gevangenis, af
deling zwaargestraften. waar
Israëlische criminelen samen
een vleugel delen met Pale
stijnse pqitieke gevangenen.
Tsadok is Je sterke man bij de
joodse ge\angenen, Bakri is de
Palestijn net overwicht die le
venslang heeft wegens terro
ristische ictiviteiten. De arg
waan en haat tussen beide
groepen, wordt Machiavellis
tisch uitgbuit door de gevan-
genisdireteur die een privé
drugs-lijrtje onderhoudt. Na
een bijnaoorlog tussen de ge-
vangenei onderling, ontdek
ken zij <peens dat zij precies
doen wa van hen verwacht
wordt. Zi lopen in de fuik van
de leidirg, die weet dat de Pa-
lestijnen („terroristen, kinder
moorderaars") zo zwart moge
lijk moeen zijn, om de Israë
liërs in tedwang te houden. Er
wordt zdfs een Joodse gevan
gene vor opgeofferd. Wan
neer da ontdekt wordt ont
staat ei een solidariteit die
leidt toteen gezamenlijke (Pa-
lestijns-.oodsej staking. Een
bond di; niet meer gebroken
kan wollen.
Politiet
Je kan de film als Nederlan
der, verweg van de problema
tiek in Israël, natuurlijk zien
als een >uur (en sterk) gevan-
genisdrana, met solidariteit
als oplosing uit het plaatselij
ke conlict. Logisch denk je
dan, als je beide zo'n verdor
ven vij.nd hebt. In Israël is
het Arabisch/Palestijnse
Palestijn Mohammed Bakri en Israëliër Arnon Tsadok: samen op een Amsterdamse sofa solidair.
vraagstuk binnen het land zo
hevig aanwezig, dat het zonder
meer een „politieke" film
werd. 400.00 joden en arabie
ren uit de bezette gebieden
hebben de film gezien, zes van
de negen Israëlische „Oscars'
gingen naar het produkt van
regisseur Uri Barbash. In
Zuid-Afrika is men bang dat
de twee tegenpolen in de film
te gemakkelijk in blank en
zwart vertaald kunnen wor
den en verBood men „Beyond
the walls". In Saoedië, vertelt
Bakri, is de film inmiddels ook
verboden. „Het is belangrijk
dat zoveel mogelijk Arabische
landen die film zien" zegt hij
met nadruk. In hoeverre wa
ren ze zich bewust een „poli
tieke" film te maken? Tsadok
antwoordt het vaagst: „De
vraag is natuurlijk: wat is voor
jou politiek. In Israël is alles
politiek. Vraagje de bakker de
ene dag hoeveel het brood kost
en hij zegt: twee sekel, en je
vraagt het de volgende dag en
hij zegt: vier sekel, dan heb je
politiek. Je hebt politiek voor
politici en politiek van de man
in de straat, die zegt: waarom
moet dat9 „Beyond the walls"
is gemaakt door mensen van
verschillende groeperingen,
niet gemaakt door een bepaal
de partij. We hadden allemaal
één ding gemeen: het geloof in
de waardigheid van de mens.
Geen slogans. Op de affiches
staat: een film over liefde,
vriendschap, barmhartigheid.
En als je dat poltiek vindt,
oké."
Mohammed Bakri: „Daar wil
ik mijn antwoord tegenover
zetten. Ik ben Palestijn en
voor de film begon zou je me
min of meer een PLO-aanhan-
ger kunnen noemen. In de
eerste plaats speel ik een rol in
deze film, als in welke andere
film ook. Alleen die rol kreeg
een andere emotionele lading.
Ik ben uiteraard niet van plan
een propaganda-film voor Is
raël te gaan maken. Daar pas
ik voor. Ik wil graag drasti
sche veranderingen in Israël.
Ik wil dat Israëliërs ons niet
uitsluitend als terroristen zien,
en aan de andere kant wil ik
dat de bestaande groepering
onder de Palestijnen, die vindt
dat er meer en meer gedacht
moet worden en minder ge
vochten, vergroten. Een dub
bele taak dus. Daarom werd
die rol van die man in die ge
vangenis. die in feite zijn le
ven geeft voor de contacten
tussen jood en Palestijn, steeds
belangrijker voor me".
Doorbraak-film
„Ik vind deze film wél een
doorbaak. Ik heb in Israël nog
geen enkele film gezien, die zo
direct en openlijk dit probleem
aanroert zonder propaganda te
plegen. We hebben elke scène
die van belang was met regis
seur Barbash doorgepraat. Ik
wilde de garantie dat ik niet
voor een verkeerd karretje ge
spannen zou worden. En hij
luisterde tot mijn verrassing.
Aan het slot zou ik uit de ge
vangenis terug mogen keren
naar mijn vrouw en het kind,
dat ik nooit gezien had. Alles
om de staking te breken. Dat
was zijn einde. Ik zag een an
der slot: Ik ga terug, ik kies
voor de staking, de solidariteit.
We hebben erover gepraat, ge
vochten. Barbash zag het niet
zo, maar zei wel: We filmen
jouw einde eerst, kijken hoe
dat wordt. Toen het er óp
stond, wilde hij zijn eigen ver
sie niet eens meer uitprobe
ren."
Het is een aangenaam-merk-
waardige situatie: Twee ac
teurs uit twee verschillende
„kampen" samen op de sofa.
Over één film en een niet mis
te verstane bedoeling. Elkaar
aanvullend, elkaar niet napra
tend. grappen makend, een
hand vertrouwelijk op een
hand, open. Nog een paar vra
gen: Wat waren de argumen
ten tégen de film9 Tsadok:
„Dat we naief zijn". Bakri: „Ze
geloven ons niet".
Laatste vraag: Zijn ze als ac
teur zo inwisselbaar dat de Is
raëliër de Palestijn zou kun
nen spelen en omgekeerd. Tsa
dok lacht: „Weet je dat ik dat
wilde. Die Palestijn is een
dichter, een zachte man, en ik
heb al zoveel criminelen moe
ten spelen. Ik weet ook waar
om". (Hij verwijst duidelijk
naar z'n donkere uiterlijk, z'n
loensende oog dat onder een
bepaald belichting behoorlijk
ongunstig kan werken). Bakri:
„Ik heb helaas niet de biceps
voor die rol, maar waarom
niet?".
Zondagochtend gaan ze terug
naar Israël. Daar wacht de Pa
lestijn Bakri op het Israëlische
toneel de rol van de stiefvader
van de bijbelse Esther: Mordc-
chai Yehudim. Mordechai de
Jood. Ook dat kan.
BERT JANSMA
HASEKAMP OVER NACHT, MOEDER
t X
Linda van Dyck (links) en Ann Hasekamp in „Nacht, moeder".
STl HAAG „Nacht,
Jj^er", geregisseerd
Ton Lutz, is geschre-
'oor een vrouw, ver
door een vrouw (Ju-
Iru Herzberg), en wordt
mi.(Beld door twee vrou-
Het stuk is donder-
14 februari opnieuw
en in de Koninklijke
luwburg, met Linda
Dijck als dochter Jes-
Anne Hasekamp als
der Thelma.
Hchter is op jonge leeftijd
963 [geleefd. Ze is eigenlijk
echt tot bloei gekomen.
zorgen ervoor, dat
epileptische aanvallen
onderdrukt. Haar
3AMer heeft haar, na haar
Br. ding, bij zich in huis ge-
d- bfen. Haar zoon heeft zich
m, ©eg op het slechte pad be
ogen en haar vader, die haar
stond, is al jaren dood.
332-vuldig maakt Jessie de
'erijis van haar leven op. De
)RiJtielen wegen niet op tegen
en adelen en daarom besluit
6 vrijwillig uit het leven
ïppen.
Haar noeder is van een ander
kalibev Ze heeft het niet goed
en niit slecht, het is haar om
het eren. De dood van haar
man betekende een verade
ming. Nu haar dochter het
huishouden doet en haar alle
anden zorgen uit handen
neem; kan ze zich wijden aan
haar geliefde bezigheden: tv
kijker en snoepen. Jessie's be
sluit Likt haar wreed uit haar
halfskap. Ze trekt alle regis
ters oen om haar van haar
daad if te houden: tederheid,
beschadigingen, dreigemen
ten ei afhankelijkheid. Maar
het nag niet baten. Jessie is
vastbaloten. Het wordt een
geveclt op leven en dood,
hard, bitter, lief, absurd en
geestig Een huilerig stuk is
het albrminst: een maatschap
pelijk irobleem wordt met hu
mor am de kaak gesteld.
Bijzoider
Ann I-asekamp woont in een
oud paid aan één van Amster
dams nooiste grachten. Hoe
komt sen actrice erbij om,
naast ïaar vaste engagement
bij eei gezelschap, ook nog
met ein vrije produktie het
land af te reizen? Is het stuk
dan zo bijzonder? „Jij wilt na
tuurlijk weten of het onder
werp, zelfmoord, me zo aan
spreekt. Natuurlijk is die pro
bleemstelling heel boeiend.
Maar belangrijker nog is voor
mij de manier, waarop „Nacht,
moeder" geschreven is. Maar
ik zal je vertellen: als dezelfde
schrijfster een stuk over een
totaal ander onderwerp had
gemaakt, dat net zo goed in el
kaar stak, dan had ik het nèt
zo graag willen doen. Want
echt hoor, het is een fantas
tisch stuk. Het zit zo realistisch
in elkaar. Als je de literatuur
erop naleest of personen hoort,
die er mee te maken hebben
gehad, dan zijn mensen ook zo
helder voordat ze tot zelf
moord overgaan. Ze willen,
net zoals Jessie, van tevoren
alles regelen en alles keurig
geordend achterlaten. Dat is
frappant hoor: laatste brieven
van mensen die uit het leven
jonge vrouw is geschreven, die
daar zogoed twee vrouwen
weet neer te zetten, op zo'n in
dringende manier. Die com
municatie die helemaal ont
breekt tussen hen. Dat stééds
weer op elkaar stuklopen. Ik
begrijp ze alle twee, die vrou
wen, hoewel die moeder ge
lukkig vèr van me af staat.
Die heeft niets met mij per
soonlijk te maken. Thelma is
een vrouw die alleen maar
leeft met „als de buren het
maar niet zien". Daarom
houdt ze ook zo lang verbor
gen dat Jessie aan epilepsie
lijdt. Daar schaamt ze zich gek
voor. Het is een vrouw die al
les onder het kleed veegt.
Daarom gaat het stuk niet al
leen over zelfmoord, maar
vooral over een moeder-doch
ter-verhouding. Als die moe
der anders was geweest, dan
was Jessie ook niet zo ver ge
komen. Als er maar iets was,
dat haar van haar daad had
kunnen afhouden, dan had ze
dat zeker aangegrepen. Zo zegt
ze „Als er iets zou zijn dat me
hier zou kunnen houden, bij
voorbeeld griesmeelpudding
die ik lekker zou vinden, dan
bleef ik wel". Daarom vraagt
ze ook om chocolademelk en
gepofte appel. Die moeder is
ook bijzonder tragisch. Weet je
nog dat ze, wanneer we al heel
ver in het stuk zijn. roept „en
nou geef je me de kans het be
ter te doen, om je over te ha
len te blijven leven en dan
lukt het me niet!". Waarop ze
zo wanhopig wordt, dat het
natuurlijk helemaal niet meer
lukt".
Facetten
„Dit stuk is zo verrukkelijk
om te spelen, omdat het zoveel
facetten, zoveel emoties kent:
ongeloof, kwaadheid, lijmerij,
wanhoop. Het is heerlijk Thel
ma te spelen, omdat zij een
vrouw is waarbij al die emo
ties inééns boven komen. Ze
heeft geen aanloop nodig. Bij
andere personages werk je
langzaam naar zo'n facet toe,
maar hier hoeft dat absoluut
niet. Zo zegt ze ineens, om te
proberen Jessie van haar be
slissing af te houden, „oh jon
gens. ik heb weer wat bedacht:
we gaan een nieuwe hond ne
men". Alsof dat alle proble
men kan verhelpen En dan
blijkt dat nog een pijnlijke op
merking te zijn ook, want de
vorige hond, waar Jessie zo
dol op was, is onder de tractor
gekomen"
Ann Hasekamp: „Ik begrijp
best wat Mary Dresselhuys be
doelt, als ze zegt dat toneelspe
len beslist geen kwestie is van
„in de huid van een ander
kruipen". Want wat is dat ei
genlijk, in de huid van een an
der kruipen? Je moet natuur
lijk, als je iemand gaat spelen,
verschrikkelijk goed weten
wat zo'n persoon denkt, wat ze
van plan is. waarom ze op een
bepaalde manier reageert Zo
bouw ik een rol op. Ik doe dat
héél langzaam en héél voor
zichtig en ik probeer zo diep
mogelijk in zo'n persoon te
graven. Heel langzaam begint
zo'n persoon dan gestalte te
krijgen. Maar dat is natuurlijk
niet hetzelfde als in de huid
van een ander kruipen. Die
rol kruipt langzaam in jou. Als
je goed genoeg graaft in een
rol, dan gebeurt dat".
„Het is heerlijk met mijn man
Ton (Lutz) te werken Niet
omdat hij mijn echtgenoot is,
maar omdat ik hem zo hoog
aansla als regisseur. Ik vind
dat hij het zo knap doet Hij is
een goed pedagoog: hij weet
zoveel uit zijn acteurs los te
peuteren. Hij is in staat er
dwars doorheen te kijken Ton
weet alles uit iemand te halen,
vaak zo ongemerkt, dat de be
trokken toneelspeler er niets
van merkt".
YVONNE JANSEN
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
Zaterdag 9 februari
DEN HAAG Koninklijke Schouw
burg (Korte Voorhout 3 tel. 469450)
20.15: Haagse Comedle: 'Trilogie
van het weerzien' van Botho
Strauss; regie Carl van der Plas;
met o.a. Anne-Wil Blankers. Kees
Coolen, Lies Franken. Anne-Marie
Heyligers. Erik van Ingen. Wim van
Rooi| en Wim de Haas*); 20.15:
Haagse Comedie: 'Krapp s laatste
band' van Samuel Beckett; door
Lou Landrè.
HOT (Oranjebuitensingel 20. tel.
857800) 20.30: Haagse Comedie:
'Montserrat' van Emmanuel Robles;
regie Jo Dua; met o.a. Filip Bolluyt,
Reinier Heidemann, Jules Royaards.
Wim van den Heuvel. Agnes Veger
en Kees van Lier.
Appeltheater (Duinstraat 6. tel.
502200) 20.15: Toneelgr. De Appel:
'Oom Wanja' van Tsjechov; regie
Erik Vos; met Sacha Bulthuis. Rein
Edzard. Will van Kralingen. Trudy
Labij, Carol Linssen. Eric Schneider.
Mieke Verstraete en Willem Wagter;
20.15: Toneelgr. De Appel: 'Wach
ten op Godot' van Samuel Beckett;
regie Hugo Maerten. met Henk Ba-
tenburgh. Aus Greidanus. Robert
Prager en Henk Votel.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 20. tel. 543202) 20.30: Theater
unie: 'Hadewych'; door Frida Pit-
De Haard (Daguerrestr. 16) 20.00:
Amateurtoneelgez. Gysbert Japicx:
'Bernespul' (Fries toneel).
Koninklijk Conservatorium (Juliana
van Stolberglaan 1, tel. 814251)
9.30-18.00: scholieren-muziekfest.
'Toon je kunst'; met optreden Judy
Schomper (12.00) en Rob de Nijs
(17.00).
Nieuwe Kerk (Spul 175 tel. 634916)
20.15 Ensemble Dialogo Musicaie
olv Leo Meijlink, Des Prez-progr.
Eng. Kerk (A. v d. Spuyweg 1)
20.00: Chris Farr (claveombel) mmv
Ricardo Kanji (traverso); werken van
Scarlatti. Bach en Handel.
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel.
464308) 20.15: Seth Gaaikerna: 't
Orakel'.
Theater PePijn (Nieuwe School
straat 23 tel 460354) 20.30: Joke
van Leeuwen: 'Lappendag'.
Poppentheater Frank Kooman
(Frankenstraat 66 tel. 559305)
14 30: poppenspel voor de jeugd:
'Het zonnekacheltje'
Poppentheater Guido van Deth
(Nassau Dillenburgstraat 6
tel.280208) 14.30: poppenspel voor
de jeugd: 'De sneeuwfant'.
Jeugdtheater Pierrot (Ferrandweg
4 tel. 900635) 14.00: De Poppen-
keet: 'Ik zoek Iets'.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5
Den Haag) 10.00-21.00: elk heel uur
voorst.: 'Het grote barrière rif', een
spectaculaire reis door Australië
Grote Kerk (Rond de Grote Kerk
12) 12.00-22.00: kunst- en antiek
beurs.
Poppentheater Wellus-Nietus
(S.W. Churchillweg. Voorschoten)
14.30: 'De brullende brievenbus'.
Reserv 01717-8361.
Rijnl. Lyceum (Backershagenl 5.
Wassenaar) 20.00: Rijnl Lyceum.
'Een midzomernachtsdroom'; regie
Marianne Nales.
Zondag 10 februari
DEN HAAG Koninklijke Schouw
burg (Korte Voorhout 3 tel. 469450)
14.00: 'Trilogie van het weerzien'
van Botho Strauss; regie Carl van
der Plas; met o.a. Anne-Wil Blanker.
Kees Coolen. Lies Franken. Anne-
Marie Heyligers. Erik van Ingen.
Wim van Rooij en Wim de Haas
(13.00: voorbespr14.00: 'Krapp's
laatste band' van Samuel Beckett
door Lou Landre. 20.15: 'De komst
van de schorpioen van Bernard-
Marie Kolles; regie Eddy Habbema.
met o.a. Lou Landrè. Guido de
Moor en Rick Nicolet.
Appeltheater (Duinstraat 6. tel.
502200) 14.00 Toneelgr. De Appel:
'Oom Wanja' van Tsjechov; regie.
Erik Vos; met Sacha Bulthuis. Rein
Edzard. Will van Kralingen. Trudy
Labij, Carol Linssen. Eric Schneider,
Mieke Verstraete en Willem Wagter.
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel.
464308) 14.30: Bruno LeonawJo
Gelber (piano); werken van Schu
mann en Liszt. 20.15: Urbanus (uit-
verk./
Congresgebouw (Churchillplem 10
tel. 548000) 20.15: Berdien Sten-
berg (fluit) en Jaap van Zweden
(viool) mmv Concertgebouw Kame-
rork.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 20. tel 543202) 20.30: Franse
volksmuziek door Compagnon
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I en II: (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): De
prooi (12); 18.45, 21.00. za. zo. wo.
in EURO II ook 13.45. EUROCI
NEMA III: Top secret (al); 18.30,
21.00. za. zo. wo. ook 13.30. e EU
ROCINEMA IV: Ghostbusters (al);
18.30. 21.00. za. zo. wo. ook 13.30.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Het Weense
hoertje op hoogste punt (16); za.
24.00. EUROCINEMA II: De prooi
(18); za. 24 00 EUROCINEMA III:
Top secret (16); za. 24.00. EURO
CINEMA IV: Night life (18); za.
24 00
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Sneeuwwitje en
de zeven dwergen; za. zo. wo.
13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): The karate kid
(al); 14.30. 19.00, 21.15 zo. 14.15,
16.30. 19.00. 21.15 LIDO I
(Steenstraat 39. tel. 124130): De
prooi (12); 14 30. 19.00. 21.15. zo.
ook 16.45. LIDO II: Amadeus (al);
20.00. zo ook 14.30. LIDO III De
ijssalon (12); 14.30. 19.00. 21.15.
zo. ook 16.45. LIDO IV: Under
the vulcano (16); 14.30. 19.00,
21.15. zo ook 16.45. STUDIO
(071-133210): Gremlins (16); 14.30.
19 00, 21.15. ZO. ook 16.45. TRIA
NON (Breestraat 31, tel. 123875):
Onze eerste wip (16); 14.30. 19.00,
21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00,
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414): Over sex ge
sproken (16); 14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLING
.REX: Studentensex (16); vr. za.
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER:
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): The Natural (al): zo. 15.00.
di. 19.00. wo. 14.30. Piranha (al);
zo 20.15. ma di. 21.15. Rabbi Ja
cob (al); ma. 19.00
KATWIJK CITY THEATER I: (Bad-
straat 30. tel. 01718-74075): Greys-
toke (12); do. vr. za. zo. wo. 14.45.
19.00, 21.15. ma di. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Ten to Mid
night (16); ti|den zie City I. CITY
THEATER III: Superstar, ti|den zie
City I. CITY THEATER IV De vier
vuisten hebben tropenkolder (al);
tijden zie City I beh. za. wo. 14.45.
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER IV: Dick Trom en
het circus, do. vr. za. wo. 14.45
VOORSCHOTEN GREENWAY
Police academy (al); do. 20 00. vr
za. 19.00 za zo. wo. 15.45 Conan.
de vernietiger (16); vr. za. 21.15. zo
19.00 I never promised you a ross
garden (16); zo. 21.15. ma. dl. wo
20.00.
WASSENAAR ASTRA: Terug
naar de hel (12); do. t/m zo. 20.00.
Storia di Piera (16); ma. t/m wo.
20.00.
KINDERVOORSTELLING
Billy Turf, haantje de voorste; za.
zo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 2 (Spui 27. til.
463500): Gremlins (al); 14 00.
19.00. 21.30. zo 13.30, 16 00,
19.00, 21.30 ASTA 3 Ghostbus
ters (al); 14.00, 19.00. 21.30 zo
13.30, 16.00. 19.00. 21.30. BABY
LON 1 (naast Centraal Station, tel.
471656): Amadeus (al); 14.00,
20.00. BABYLON 2: (12); Choel-
busters (al); 14.00. 19.00. 21 30 zo.
13.30. 16.00. 19.00. 21.30. BABY
LON 3: De ijssalon (12); 14 00.
1900. 21.15. zo 13.45. 16 15.
19.00. 21.15. e CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): Body double
(16); 14 00, 18.45. 21.30. zo. 13.15.
16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2:
The naked face (12); 18.45. 21 30.
do. vr ma. dt. ook 14.00 CINEAC
3 Losin' it (16); 14.00. 18.45. 21 30.
zo 13.15, 16.00. 18.45, 21 30.
EURO CINEMA (Leyweg 910, tel.
667066): The never ending story
(al); 14.00, 19.00. 21.30. zo. 14 00.
16.15, 19 00. 21 30 (Cocktail) Film
marathon; vr. 15 febr 24 00 t/m za.
16 febr. 12.00. METROPOLE 1
(Carnegielaan, tel. 456756): De
prooi (12); 14.00, 18.45. 21.30 zo.
13.15. 16 00. 18.45. 21.30. ME
TROPOLE 2: Gremlins (ai); 14 00.
18.45, 21 30. zo 13.15. 16 00.
18.45. 21.30. METROPOLE 3 Pa
ris. Texas (16): 14.00. 20.30. ME
TROPOLE 4 't Begint met liefde
(al). 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13 15.
16.00, 18.45. 21.30 METROPOLE
5: Los santos innocentes (16);
14.00. 18.45. 21.30. zo. 13 15.
16.00, 18 45, 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400): Com-
mandol (12); 13.45. 18 45, 21.30.
ZO. 13.15, 16.00. 18 45, 21 30
ODEON 2: The Ninja mission
(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15.
16.00, 18.45. 21.30. ODEON 3.
Bachelor party (12); 13 45. 18 45,
21.30. zo. 13.15. 16 00. 18 45.
21.30. ODEON 4 „Hot bubble-
gum": dikke liefde (12); 13 45,
18.45. 21 30. zo. 13.15. 16 00.
18.45. 21.30. e LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b. tel. 656402) Verlan
gens van jonge meisjes (18); 12 00
tot 22.30. zo. v a. 13.30. LE PA
RIS 2: Ladies night (18); 12.15 tot
22.45. zo v.a. 13 45 vr za 22 45.
e LE PARIS 3: Katharine, de naak
te Tsarina (18); 12.30 tot 23 00 zo
v a. 14.00. vr. za. 23.00. PASSA
GE (Passage 63. tel. 460977). Mis
sing in action (16); 14 00. 18 45.
21.30. zo 13.15, 16.00. 21.30
e HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56.
tel. 459900): Zaal 1: Les favoris de
la luno; 19.45. 21.45 Zaal 2 Hiros
hima mon amour; do. 19 30. 21.30
My brother's wedding; vr. za. zo
19.30. 21.45 Chronaca di un amo-
re; ma. 19.30. La signora senza ca
melia. ma. 21.30. Le amlche. di
19.30. l'Awentura; di. 21.30 l'E-
clisse; wo 19 30 Zabriskie point,
wo. 21 45 (alle films 16 jr.)
KINDERVOORSTELLINGEN
a CINEAC 2: Sneeuwwitje en de
zeven dwergen; za. wo. 14 00. zo.
13.15. 16 00 a EUROCINEMA The
never ending story 14.00, 19 00,
21.30. zo. 14.00. 16.15. 19.00.
21 30.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1 Body double (16); za
00.15. a CINEAC 2 Sudden impact
(16); za. 00.15. a CINEAC 3
Cheech Chong: Things are
tough all over (16); za 00 15. a EU
ROCINEMA: Hot lips (18); vr, za
0002
DEN HAAG De Haagse Comedie heeft zes nieuwe
stukken op het repertoire gezet, die in het seizoen
1985'1986 in de Koninklijke Schouwburg worden ge
speeld. Het eerste „nieuwe" stuk is het bekende spel
van Eugène Ionesco, „Rinoceros", dat begin juni in pre
mière gaat. De (hoofd )rol van Bérenger wordt gespeeld
dóór Jules Royaards.
Begin oktober gaat in première een eveneens bekend stuk van
EdwarcJ Albee, „In wankel evenwicht". De hoofdrollen, die van
het echtpaar Tobias en Agnes, worden vertolkt door Wim de
Haas en Lies Franken. Midden oktober gaat in première en in
de regie van Rierre Laroche „De bruiloft van Figaro". De
hoofdrollen van dit, ook al niet stuk te spelen stuk van Pierre-
Augustin Caron de Beaumarchais, worden bezet door René van
Asten als Figaro en Carline Brouwer als Suzanne,
in de regie van Willem Niiholt wordt „Het einde van de wereld"
van Arthur Kopit gespeeld; de première is eind december van
dit jaar. Jules Royaards is belast met de hoofdrol: de toneel
schrijver Michael Trent die van een miljonair de opdracht krijgt
een toneelstuk te schrijven waarvan de titel al vaststaaL het ein
de van de wereld.
Begin maart volgend jaar gaat in première „Andromaque" van
Jean Racine, de eerste van de zeven grote tragedie's die Racine
schreef. In dit stuk over hartstochten speelt Trins Snijders de
hoofdrol van Andromaque; Kees Coolen speelt Pyrrhus, Rick
Nicolet Hermione en Lucas Dietens Orestes.
De Haagse Comedie besluit het seizoen met Shakespeare's „Mid
zomernachtsdroom" in de regie van Guido de Moor, dat half
maar volgend jaar in première gaat