hale frof. W. Goddijn: fohannes Paulus II rieef t de eenheid de Kerk gered J' ZATERDAG 26 JANUARI 1985 mijn beurt zeg Ik u:'\ zo richt Jezus zich in het Mattheus- ..ïgelie tot de visser Simon Bar Jona, „Gij zijt Petrus; en op ze steenrots zal Ik mijn kerk bouwen en de poorten der hel Ven haar niet overweldigen". Van 11 tot 15 mei brengt frus' opvolger Johannes Paulus II een bezoek aan <derland. Bisschop van Rome en gezagvol voorzitter van bisschoppencollege, is het volgens de rooms-katholieke *3r zijn speciale taak de Kerk bijeen te houden; haar te uZL&raren in eenheid van belijden en leven. Hij is ook de iS jSste bestuurder en leraar van de Kerk en aan hem komt ?cZ™\ recht toe nieuwe bisschoppen te benoemen. Over de 5,t,7adjt'e van de Paus en de invulling van het pausschap door ubt°»annnes ^au^us tl drie artikelen, waarin achtereenvolgens "te si ui het woord komen de progressief-katholieke 'g'i wiaisdienstsocioloogprof. dr. Walter Goddijn, de orthodox- zenuwarts dr. A. E. M. van der Does de Willebois rdij de voorzitter van de Gereformeerde Synode dr. H. J. juwenhoven. Vandaag Walter Goddijn: „Door een ■vMiVmchtige herbevestiging van het rooms-katholieke geloof, Vf deze paus het dreigende gevaar van een uiteenspatten veelvormigheid kunnen bezweren". uitstekeni vierkant boven gt £3 tl I. Wc mo» enhuis (bt c. v -gas i :erlngkGHORST Een knappe bun- dij ow aan de St. Josephstraat in >em 72 t midden-Brabantse Haghorst. ^ap op naar de studeerzolder, ^ar stapeltjes Vrij Nederland en itholiek Nieuwsblad op één hoop n geveegd. Achter een van de se monumentale bureaus zetelt dr. Walter Goddijn. Gods- istsocioloog, franciscaan, voor- ieii 14 .<ker van de kerkelijke vernieu- beweging in de jaren zestig iventig en thans secretaris van loyaal-kritische" Mariënburg- Een man kortom die in ker- ;e kringen niet als een ja- ;ker te boek staat. Des te ver- tnder is het enthousiasme irmee Walter Goddijn twee uur tussen alle kritische geluiden >r. de loftrompet over Johannes T^.oodjus ij steekt. „Vraag de direc- <eringT Van welk groot bedrijf dan ook een beoordeling van deze °em 72 1S" roept hij op een goed mo- 2M521|nt uit, „en hij zal je vertellen dat ^4*ipaus het voortreffelijk doet. De rk kan zich in deze tijd geen be- e leider wensen". "lKerk als bedrijf? „Een multina- 5oPa'f°rmiJleert de socioloog on- CTlornmerd. „Met vestigingen in kamer I van de 233 landen. En 900 mil- n aangesloten gelovigen, zo'n •bouwdePtig procent van de wereldbe- 7e vertking. Een gigantische organisa- kamers,: dus, die bovendien opereert {9btoiJfiuit een soevereine wereldlijke er ell Vaticaanstad, met ambassades ;r heel de wereld. Om aan zo'n ooa'tnmoet leiding te kunnen geven, (erinQdan in een crisis-tijd als de onze, et je nogal wat kwaliteiten in loem 72 is hebben. Johannes Paulus II l5 gehikt over die kwaliteiten. Hij ^j^freert vanuit een duidelijke vi- volgt een consequent beleid en aalt een buitengewoon grote per- ^niijifp kracht uit. Presidenten Jimmy Carter of Ronald igan verbleken tot nietige man- ftatjes naast deze paus! Dus wat wil- ■oortiïlH we a^s katholieke kerk nog jebouwVr? In Nederland slagen sommi- L er natuurlijk toch weer in een r zwakkere kanten op te sporen te klagen dat de paus niet vol- ïkt is. Gezeur, zeg ik je". erwarde situatie kering rd,I liter Goddijn, organisator van 72 j omstreden Pastoraal Concilie in (19681970) en tijd wel smalend aangeduid de „paus van Nederland", heeft p progressieve geloofsoriëntatie )RP afgelopen tijd bepaald niet afge- reef 2 akt. Voor alle zekerheid aan de modem|d gevoeld over zijn huidige op- Utert«/nt'nSen ter zake herhaalt hij c.v-gd"tuit dat „de argumentatie in de royaiejychek Humanae Vitae niet ;t". De katholieke leer „dient divefiftte te laten voor het gebruik fi voorbehoedmiddelen en in moet abortus mogelijk Het priesterschap „moet in lalde situaties ook voor gehuw- nannen open staan". De eman atie van de vrouw, om maar een ïer hangijzer te noemen, dient binnen de Kerk krachtig te Jen ondersteund. En het ver- voor gescheiden mensen om de f259.a*haristie te vieren, karakteri- terlnj!rt hij ronduit als „pastoraal mis- •dlj dig". De benoeming van ortho- o«m 72 Kc bisschoppen als Simonis, Bar Bomers tenslotte noemt hij „kerkrechtelijk geoorloofd, maar qua stijl onevangelisch". Over de positie van pater Goddijn binnen de katholieke richtingen strijd dus geen misverstanden. Waarom dan toch zo enthousiast begon", roept hij in herinnering, „bevond de Kerk zich in een heel verwarde situatie. Die verwarring heeft de huidige paus zo niet beëin digd dan toch zeer doeltreffend be streden. Door een krachtige herbe vestiging van het traditionele rooms-katholieke geloof heeft Jo hannes Paulus het dreigende ge vaar van een uiteenspatten in veel vormigheid kunnen bezweren. Ook al vind je zijn visie op de geloofs- en zedenleer te conservatief die verdienste kun je hem moeilijk ontzeggen. Want veelvormigheid is een mooi ideaal, maar als die zo ver wordt doorgedreven dat de Kerk als instituut uit elkaar valt, ben je ook als vooruitstrevend gelovige je doel voorbij geschoten". De situatie in 1978. De concilieva ders van Vaticanum II hadden de katholieke leer aan de moderne tijd willen aanpassen. Onbedoeld ge volg hiervan was echter geweest een drastisch inboeten aan eendui digheid. De ene theoloog benadruk te de mogelijkheden die het conci lie voor vernieuwing had gescha pen, de andere onderstreepte juist dat de oude waarheden niet waren afgeschaft. De ene bisschop stimu leerde liturgische vernieuwing, de andere remde haar sterk af. De „gewone" gelovigen waren wel ge dwongen een eigen, subjectieve, keus te maken uit een steeds bre der wordend aanbod aan „geloofs- mogelijkheden". Paus Paulus VI, opvolger van de concilie-paus Jo hannes XXIII, versterkte de zo ontstane onrust eerder dan dat hij er een eind aan maakte. Orthodox in de zedenleer, zoals bleek in zijn encycliek Humanae Vitae, toonde hij zich in andere opzichten erg veranderingsgezind. Prof. Goddijn: „Onder Paulus VI zijn er in de cu rie meer veranderingen aange bracht dan in de vierhonderd jaar vóór zijn pontificaat. En als de cu rie hem niet in bescherming had genomen en hem voor een zo radi cale beleidswijziging had behoed, was onder zijn pontificaat het celi baat afgeschaft. Daar heb ik bewij zen voor". Voeg bij deze binnenkerkelijke be- stuursproblemen de levensbeschou welijke verwarring in de westelijke wereld, de sterk afgenomen gods dienstige betrokkenheid en er ont staat een onmiskenbaar crisisbeeld. Prof. Goddijn: „Daarvan was het kardinaalscollege dat na de dood van Paulus VI bijeenkwam om een nieuwe paus te kiezen zich ook be- 1 SCE! wust. Toen vervolgens Johannes Paulus I binnen het jaar overleed, was het helemaal duidelijk dat er een krachtige figuur moest komen om orde op zaken te stellen. Met dat oogmerk js Karol Wojtyla geko zen en dat is het karwei dat hij wil klaren: de katholieke kerk moet haar gelederen weer sluiten". „Restauratie" Critici benoemen deze beleidskeuze vaak met de negatief geladen term „restauratie". Socioloog Goddijn benadrukt echter dat er bestuurlijk gezien geen alternatief was en is, indien men tenminste de Kerk als instituut bijeen wil houden. „De Kerk moet zich staande houden in een wereld die wordt beheerst door krachten waarop ze zelf geen vat heeft en die haar soms ernstig lij ken te bedreigen. Neem de secula risatie, populair gezegd de toene mende ongodsdienstigheid. De te ruggang in het misbezoek vloeit 'voort uit een veranderde vrije tijdsbesteding, waarbij de televisie een doorslaggevende rol speelt. De Kerk heeft daarop geen invloed. Zo zijn er talloze ontwikkelingen die op de Kerk afkomen en die ze al leen maar als gegevenheden kan accepteren. Tegen deze achter grond heeft de paus zich van het begin af aan op het standpunt ge steld: laat ik me concentreren op die factoren die ik wél kan beïn vloeden. Laat ik eerst en vooral binnen de Kerk orde op zaken stel len". Dat zo'n taakstelling een behou dende koers vergt, is duidelijk. Wie ordent, richt zich op behoud van de grote lijnen. En de grote lijnen worden aangereikt vanuit het ver leden. Prof. Goddijn: „Bekijk je nu het concrete beleid van deze paus, dan kun je vaststellen dat hij drie prioriteiten heeft vastgesteld. Ten eerste: het herstel van het gezin en in verband hiermee afwijzing van echtscheiding, voorbehoedmidde len, abortus, enzovoort. Ten twee de: een duidelijke afbakening van de priesterlijke taken ten opzichte van die van de leken-gelovigen en dus een vurig pleidooi voor roepin gen tot priester of religieus. Ten derde: het stimuleren, door cate chese. van de kerkelijke betrok kenheid van de jeugd". Goddijn schat dat niet meer dan 20 tot 30 procent van zowel de gelovi gen als de bisschoppen het met dit beleid eens is en volgens hem reali seert de paus zich dit terdege. „Maar om de eenheid van de Kerk te behouden moet de paus deze prijs wel betalen. Het alternatief is dat hij een veelvormigheid aan op vattingen aanvaardt, die zozeer uit de hand kan lopen dat de Kerk uit elkaar valt. En de paus zal wel gek zijn om de zaak uit elkaar te laten vallen!". Collegialiteit Waarmee de vraag rijst naar de verhouding tussen paus en bis schoppen zoals die opnieuw werd geformuleerd door het Tweede Va ticaans Concilie. Een pauselijk be leid dat indruist tegen de opvattin gen van 70 procent van de bis schoppen lijkt immers niet in over eenstemming te brengen met de op het concilie benadrukte „collegiali- „Veelvormigheid is mooi, maar als de Kerk uit elkaar spat; ben je je doel voorbijgeschoten". teit" tusssen de bisschop van Rome en de overige bisschoppen. Prof. Goddijn: „Over die collcgialiteits- gedachte bestaat veel onduidelijk heid. Het Concilie heeft vastgesteld dat de Kerk wordt geleid door het college van bisschoppen met daarin een bijzondere plaats voor de paus als bisschop van Rome en als spil van de Kerk. Maar hoe bijzonder is „bijzonder"? Daarover is discussie gaande. Twee interpretaties blijken mogelijk. De eerste is dat de paus altijd het laatste woord heeft en de bisschoppen eenvoudig ge zegd optreden als filiaalhouders van Rome De tweede interpretatie is dat de Kerk bestuurd dient te worden door een bisschoppenver gadering waarvan de paus voorzit ter is, maar waar de beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen. Een bisschoppensy node met echte beslissingsbevoegd heid dus De bisschoppensynode in zijn huidige vorm is niet meer dan een studiebijeenkomst die een vrij blijvend advies uitbrengt Nu lijkt het er op het eerste gezicht op dat Johannes Paulus krachtig vast houdt aan de eerste interpretatie en zijn verantwoordelijkheden niet met de andere bisschoppen wenst te delen. Bij nader inzien echter zijn er belangrijke aanwijzingen dat de paus wel degelijk bereid is om de verantwoordelijkheid van de andere bisschoppen recht te doen. Mijn opvatting is dan ook dat als de bisschoppen dat werkelijk zouden willen, de paus zich niet zou ver zetten tegen een bisschoppensyno de met besluitvormende bevoegd heden. Dat het er niet van komt wijt ik enerzijds aan het feit dat de bisschoppen niet flink genoeg zijn om deze zaak aan de orde te stellen en anderzijds aan de krachtige per soonlijkheid van Johannes Paulus". Prof. Goddijn duikt in zijn archief en diept een geschrift op waarin kardinaal Carter van Toronto wordt geciteerd, die vlak voor het bezoek aan Canada waarschuwde: „De kracht van de persoonlijkheid van de paus zou opnieuw een vals en overdreven zicht op het paus schap kunnen versterken". Daar door zou de gedachte bevorderd kunnen worden, zo voegde de kar dinaal er blijkens het artikel aan toe. „dat de paus een soort super bisschop is die staat tussen Goa en ons, waardoor de andere bisschop pen teruggebracht worden tot iets meer dan filiaalhouders. Dat is slechte theologie". Walter Goddijn slaakt een zucht en klaagt: „Deze Canadese kardinaal heeft de moed dit in het openbaar te zeggen. Andere bisschoppen den ken hetzelfde maar durven er niet mee voor de dag te komen. Van de Nederlandse bisschoppen, een en keling uitgezonderd, zul je zo'n ge luid nooit horen. Terwijl het zo goed zou zijn als ze dat wel zouden doen en daarmee op een gezonde manier de inhoud van het paus schap ter discussie zouden stellen". Stemrecht Er komt nog een archiefstuk op ta fel eveneens gewijd aan het bezoek van de paus aan Canada Hier wordt een Canadese bisschop ojJgc- voerd die over het karakter van de bisschoppensynode met de paus van gedachten heeft gewisseld. Deze prelaat zou de paus recht streeks hebben gevraagd: waarom hebben de bisschoppen niet nor maal stemrecht0 Het geciteerde antwoord van de paus: „Als de bis schoppen dat willen, dan moeten ze dat maar aan de orde stellen". De bereidheid van Johannes Pau lus om te luisteren naar een bis schoppenconferentie. mits deze dui delijk uitkomt voor haar mening, bliikt volgens Goddijn ook uit het debat rond de bevrijdingstheologie van de Braziliaanse theoloog Leo nardo Boff. „Toen de Braziliaanse Echtemach: drie stappen vooruit en twee achteruit". bisschoppen eenmaal duidelijk had den laten blijken dat ze in grote meerderheid pal achter Boff ston den, greep de paus in en gaf de Congregatie voor de Geloofsleer opdracht haar aanvankelijke ver oordeling opnieuw in overweging te nemen Ook in de kwesties rona de theologen Sehillebeeckx en Küng kun je zien dat de paus, als het erop aankomt, toch de kant van de bisschoppenconferentie kiest. Sehillebeeckx heeft de steun van de Nederlandse bisschoppen tot nu toe behouden en is niet veroor- heb- wel veroordeeld' deeld De Duitse bisschoppen hi ben KUng laten vallen en aie is „Het hangt er dus maar vanaf", vat Goddijn samen, „hoe de bisschop- „Blijven de bisschoppen timideafwachten. ja. dan deelt de paus zelf de lakens uit. Maar dat kun je hèm dan niet verwijten" pen zich ten opzichte van de paus opstellen. Als ze duidelijk en eens gezind aankoersen op een bisschop pensynode met werkelijke zegeen schap, wat ik ze niet genoegkan aanbevelen, dan zal de paus zich daartegen niet verzetten Blijven ze timide afwachten, ja. dan deelt Jo hannes Paulus zelf de lakens uit. Maar dat kan je hèm dan niet ver wijten". En dat dat conservatieve lakens zijn. vermag de secretaris van de Mariënburggroep niet te deren0 „Ik ben een idealist, maar een idea list met een realistische inslag. Ik denk dat geleidelijke vooruitgang veel meer vrucht draagt dan revo lutie. Dat betekent dat je af en toe stil moet blijven staan om te conso lideren wal je hebt Pas op de plaats maken of zelfs weer een paar stappen terug doen. Je kunt de ontwikkelingen in de Kerk ver gelijken met de processie van Ech temach: drie stappen vooruit en twee achteruit. Momenteel maken we een achterwaartse beweging, maar straks gaan we weer vooruit. Als socioloog vind ik het bestuur lijk beleid van Johannes Paulus op langere termijn beslist te waarde ren WILLEM SCHEER Reagan dreigt Martens af BRUSSEL Ook al is de leesachterstand in mijn mensenleven niet meer in te halen, ik neem immer rustig de tijd de Belgische huis-aan-huisbladen door te nemen, die op woensdag avond mijn adres bereiken. Geen boek, geen televisie programma verschaft mij meer genoegen dan „De Serre", „De Aanzegger" of „De Wijndruivenroute Het gaat mij daarbij niet zo zeer om de redactionele in houd, hoe boeiend vaak ook, maar meer om de ad vertenties, waarin de parti culieren in de Vlaamstalige gemeenten rond Brussel nu eens helemaal op hun eigen houtje hun taal mogen han teren. Al eerder heb ik een greep mogen doen uit die Belgische taaltuin; ik kan het niet laten u opnieuw mee te laten raden naar wat onze Belgische taal broeders bedoelen als zij zich door middel van een advertentie tot de potentie- Ie lezer richten. Hier gaan we: Deftige Dame wenst kindje bij te houden. Moeder uit Hoeilaart houdt kindje bij tot drie jaar. Ik koop alle auto 's voor af braak. Gratis paardenmest tot voor Uw deur. Tekentafel te koop met ap paraat. Kamers te huur. open dag en nacht. Sneeuwski's te koop, een maal gebruikt voor onge luk. Alpijnenski's te verkopen. Hondenverzorgsters komen voor U aan huis. Gevraagd alleenstaande Dame voor bedlegerige Moeder. De siroop is dus aangewe zen bij alle aandoeningen van de ademhalingswegen die met hardnekkig hoesten en moeilijk opgeven van fluimen gepaard gaan. Grondnoten in de schelp te gen afbraakprijzen. De Van Eyckstraat geeft uit op de Vleurgatsesteenweg. Uw waterellende lossen wij op met kunstrubber. Plaatsen van kunstogen op iedereen Breng Uw juwelen mee. U kunt dezen laten opkuisen, zij worden terug als nieuw. Ons bureau komt tussen in de kosten. Wij zeiden, al over vijf jaar dat wij niet de kostelijkste zijn. Neem nu een princiepsbe slissing! Goede halve gast gevraagd De te bewerken zaken zijn bijna alle zelfstandige dien sten. Zoek bij gebrek aan navol ger ernstig persoon. Uitdragers van Publiciteit gevraagd. Jonge vrouw dringend ge vraagd om in te slapen bij jong huisdoktersgezin, overdag volledig vrij. Leen via Janssens in vijf tien minuten ja of neen. Wij nemen Uw kasbons over aan aannemelijke voorwaarden. Onze voorkeur gaat uit naar mensen die eventueel kunnen starten in eigen huis. Wij likwideren nu 3000 stuks kleedjes. Massage Ambre met prach tig onthaal. Alleen ons Huis brengt u aan een gezellige en deftige levenspartnerin. Verloren kleine witte kat- tin. Aan onze honden is geen worm te pas. De advertenties zijn voorat te betalen U betaalt voor 3 opvolgende advertenties U krijgt de 4de inlassing GRATIS Eersteklas massage voor stijl volle heren Wegens dubbel gebruik auto te koop. zo goed als nieuw. Directe kontaktafname tus sen leden onderling. Via ons bureel kunt ge een job bekomen Zodra Uw betaling ons be reikt heeft zullen wij Uw bericht inlassen. Vers vlees in de reklaam. Ons huis verpinkt van niets. Onze soldeerphjs is uniek. De soldeerpnjs van deze broeken gaat alles tebovcn Mon teerder gevraagd Meelsuiker in de reklaam. Wij doen Uw haar op. Kuisvrouw biedt zich aan. Bruiswater of plat water Wij geven een wisseloplos sing voor alles. Om ook nog een voorbeeld te geven hoe het ook kan in een serieus dagblad twee krantekoppen: Hennie Stams Reagan dreigt Martens af. Het is maar goed dat Walter de Clerck zijn Zuidneder- lands Woordenboek ge schreven heeft AADJONGBLOED

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 19