TAFEL
Kerkelijke inkomsten blijven stabiel
HTTïïTl
I
m
kerk
wereld
De Gaay Fortman: Kerk moet zelf
zorgen voor financieringen
Ethiopische joden zijn trots op hun geschiedenis
KONINKLIJK
HUIS
ACHTERGROND
CcicbeSoivumt
DINSDAG 8 JANUARI 1985 PAGINi
"Ned<
berd
ilmmal
Moskou kritiseert financiën Vaticaan
Het vooraanstaande Sovjet-tijdschrift „EKO", uitgegeven door'
het Instituut voor wereldeconomie en internationale betrek
kingen. heeft felle kritiek geleverd op het financiële beleid
van het Vaticaan. De Rooms-Katholieke Kerk zou zich steeds
meer aan het Amerikaanse kapitalisme binden. Door deze fi
nanciële afhankelijkheid zou het imperialisme des te gemakke
lijker politiek gebruik van de godsdienst kunnen maken, aldus
het tijdschrift Geen religieuze organisatie ter wereld besteedt
zoveel aandacht aan financiële en economische zaken als het
Vaticaan, schrijft EKO.
Raad van Kerken schrijft Van den Broek
De Raad van Kerken in Nederland heeft minister Van den
Broek van Buitenlandse zaken gevraagd initiatieven van voor
al Scandinavische zijde te ondersteunen om vrije doorgang te
bewerkstelligen voor voedseltransporten in Ethiopië. Het gaat
daarbij om gebieden als Eritrea en Tigray die in handen zijn
van bevrijdingsbewegingen. Gezien „het indrukwekkende ant
woord" van het Nederlandse volk op het bekend worden van
de hongersnood in Etiopië, dient volgens de Raad de Neder
landse regering in actie te komen en al haar invloed gebruiken
om te voorkomen dat voedsel wordt misbruikt als politiek wa
pen tegen hongerende
Sint Jan in maart in gebruik
De geheel gerestaureerde kathedraal van Sint Jan in 's-Herto-
genbosch wordt met een kerkelijke viering op 23 maart in ge
bruik genomen. Koningin Beatrix verricht 14 juni de officiële
heropening van dit nationale monument. De cultureel-histori-
sche betekenis van de kerk krijgt aandacht in concerten, ten
toonstellingen en audiovisuele prestentaties. Het pas gerestau
reerde grote orgel staat in het middelpunt van een reeks orgel
concerten. Dit orgel werd op 15 en 16 december ingespeeld.
Na de eerste twintig
minuten van de preek
worden nog maar
weinig zondaars gered.
De bijdragen van de ge
lovigen aan de Kerken
stijgen niet meer. De in
komsten aan dit zogehe
ten „levend geld1' van de
Rooms-Katholieke Kerk
en de Gereformeerde
Kerken tonen voor het
eerst sinds jaren een da
ling, terwijl de Neder
landse Hervormde Kerk
nog een lichte groei
kent.
Wel blijft daar de stijging der
inkomsten in 1983 in verge
lijking met het voorafgaande
jaar achter bij de toename
van de kosten van het le
vensonderhoud. Als oorzaken
van de dalende inkomsten
werd behalve de economi
sche recessie het teruglopend
kerkbezoek genoemd. De op
brengst van de collecten in
de kerkdiensten dalen, ter
wijl de vaste vrijwillige bij
dragen nagenoeg gelijk blij-
Dit bleek gisteren in Utrecht
op een persconferentie van
de interkerkelijke commissie
geldwerving, die onder het
motto ,,'n Levensbelang"
voor de dertiende maal de
actie Kerkbalans organiseert.
Daarin werken zeven kerk
genootschappen (Rooms-Ka-
tholiek. Hervormd, Gerefor
meerd. Luthers, Doopsge
zind, Remonstrant en Oud-
-Katholiek) samen ten gunste
van de 4.200 plaatselijke ge
meenten en parochies, die
8.000 priesters, predikanten
en pastorale werkers in
dienst hebben.
Deze kerken tellen samen
ruim 9 miljoen leden (twee
derde van de Nederlandse sa
menleving), van wie 1.75
miljoen wekelijks ter kerke
gaan. De gelovigen geven
jaarlijks ongeveer 650 miljoen
gulden voor de kerk. Meer
dan 150 miljoen gulden
wordt in kerkelijk verband
jaarlijks besteed aan de Der
de Wereld, waarvan 130 mil
joen van de Nederlandse Mis
sieraad.
In de Nederlandse Hervorm
de Kerk stegen de inkomsten
uit levend geld van 1982 naar
1983 met ruim twee miljoen
gulden (1.09 procent) tot
225.599.454 gulden. De toena
me van de kosten van le
vensonderhoud bedroeg 2.8
procent. Op basis van de ver
onderstelling dat ongeveer
eenderde van alle Hervorm
den financieel aan de kerk
bijdraagt, is de opbrengst per
actieve Hervormde gestegen
van 223,02 gulden tot
225,60 gulden.
In de Gereformeerde Kerken
in Nederland daalde het to
taal levend geld in 1983 met
anderhalf miljoen (0.09 pro
cent) tot 179.508.290 gulden,
gemiddeld per gelovige
212,58 gulden (min 23 cent).
In de Rooms-Katholieke
Kerk daalden de kerkbijdra
gen in 1983 waarschijnlijk
met enkele tonnen (een te
verwaarlozen percentage) tot
105.989.000 gulden. De defini
tieve cjfers zijn nog niet be
schikbaar.
Mr. J. Klok, voorzitter van
de Interdiocesane Kommissie
Geldwerving van de R.-K.
Kerkprovincie, zei dat hij
geen enkele invloed van de
financiering van het pausbe
zoek verwacht op de bijdra
gen van de individuele
Rooms-Katholieken aan de
plaatselijke parochies. De
kosten van het pausbezoek,
die op ruim 5 miljoen ge
raamd, moeten door de Ka
tholieke gemeenschap in
haar geheel worden bijeenge
bracht. Dat is ongeveer 2.5
procent van het totaal aan le
vend geld in de R.K. Kerk
provincie (in 1983 ongeveer
208.410.000 gulden). Het is
volgens mr. Klok nog steeds
niet de bedoeling dat voor
het pausbezoek speciale col
lecten in de parochies wor
den gehouden.
Hij achtte het niet uitgesloten
dat door het komende bezoek
van paus Johannes Paulus II
aan ons land de Rooms-Ka
tholieken meer geïnspireerd
zullen raken en hogere bij
dragen aan de kerk zullen
geven. Ze kunnen erdoor
wakker geschud worden en
meer oog voor plaatselijke
activiteiten krijgen, aldus mr.
Klok, die ook penningmees
ter van de Stichting Pausbe
zoek Nederland is.
Paus Shenoeda III vierde
Kerst met „zijn" Kopten
De Koptische Christenen in Egypte hebben gisternacht weer
een Kerstdienst gevierd met in hun midden paus Shenoeda
III, het hoofd van hun kerk. Hij was vrijdag naar Cairo te
ruggekeerd nadat hij veertig maanden in ballingschap had
doorgebracht. De dienst in de St. Marcuskathedraal te Cairo
werd bijgewoond door ruim 11.000 van de zes miljoen Kopten,
door hoge regeringsvertegenwoordigers en door enkele voor
aanstaande Islamieten.
In zijn preek riep paus Shenoeda de gelovigen op te bidden
voor de vrede in de wereld en voor beëindiging van de oorlog
lussen Irak en Iran. De aanwezigheid van Islamieten in de
dienst noemde hij teken van de eenheid van Egypte.
De Egyptische president Mubarak, die vorige week dinsdag
paus Shenoeda in diens functie van hoofd van de Koptische
Kerk had hersteld, heeft in een Kerstboodschap aan de Kop
ten „het kolonialisme in al zijn vormen" als het motief achter
de strijd tussen Islamieten en Christenen aangeduid.
Bij de viering van Kerstmis volgen de Kopten, juist zoals de
gehele Orthodoxie, de Juliaanse kalender.
Het zou een aantasting van
het wezen van de kerk bete
kenen indien de kerk uit
hoofde van de nuttige func
ties die zij in de samenleving
vervult, meer rechtstreekse
bijdragen van de staat ver
wacht. Voor haar eigenlijke
activiteiten moet de kerk zelf
zorgen. Dit zei oud-minister
prof. mr. W.F. de Gaay Fort
man gisteren in Utrecht tij
dens de persconferentie van
de interkerkelijke actie
Kerkbalans.
Anderzijds zou hij het „onbe
hoorlijk bestuur" vinden als
de overheid drastisch zou be
zuinigen op de financiering
van de geestelijke verzorging
in de gevangenissen en de
krijgsmacht. De overheid
heeft de kerken tientallen ja
ren aan die vorm van finan
ciering gewend. Bovendien
brengt de samenleving in ge
vangenissen en de krijgs
macht mensen gedwongen
bijeen.
Hiermee reageerde de oud-
-minister op voorlopige voor
stellen van een interdeparte
mentale werkgroep, die sinds
enige tijd de financiering van
die bijzondere
geestelijke verzorging bestu
deert. Volgens die voorstel
len zouden de kerken voor
een aanzienlijk deel de kos
ten daarvan zelf voor hun re
kening moeten nemen.
De interkerkelijke
inzake overheidsvragen
(CIO) meent dat deze voor
stellen een bedreiging van de
vrijheid van godsdienst vor
men. Een mening, de niet
door De Gaay Fortman on
derschreven wordt. „De vrij
heid van godsdienst is in Ne
derland op geen enkele wijze
in gevaar."
Jesse Jackson in Canterbury
Ds. Jesse Jackson, strijder voor mensenrechten en rivaal
van ex-presidentskandidaat Mondale, is momenteel in En
geland. Samen met de aartsbischop Robert Runcie bad hij
in de kathedraal van Canterbury bij de plaats waar in 1170
Thomas Becket op last van de koning werd vermoord.
Glemp: Angst
niet gebruiken
als politiek
wapen
Tijdens een misviering op
Driekoningen in de St. Jo-
hannes-kathedraal van War
schau heeft de primaat var
de RQoms-Katholieke Kerk
van Polen, kardinaal Jozef
Glemp, een beroep gedaan op
de regering-Jaruzelski angst
niet als politiek wapen te ge
bruiken. Kardinaal Glemp
vond het proces tegen de
moordenaars van priester
Jerzy Popieluszko een goede
gelegenheid na te denken
over de diepe kloven in de
samenleving.
In dit verband vroeg de kar
dinaal zich af of het echt on
vermijdelijk is macht op zc
tragische wijze uit te oefenen
als in de tragedie rond de
priester openbaar is gewor
den. „Moet staatsmacht
steeds worden uitgeoefend
door verbreiding
angst zo vroeg Glemp zich
af, daaraan toevoegend dat
hierdoor de staat zich vai
samenleving vervreemdt.
De ontvoering gevolgd door
het martelaarschap van
pieluszko moet volgens de
kardinaal leiden tot een snel
ler zoeken naar een oplossing
van de binnenlandse proble
men. Wel zal met het rij
pingsproces voor oplossingen
die in overeenstemming zijn
met de geest der natie lange
tijd zijn gemoeid, denkt de
kardinaal. Naar hij aankon
digde zal de Kerk van Polen
waken voor behoud var
nationale waarden van
land „en dat wat zijn verle
den en cultuur uitmaakt".
Jai
ni£
ga<
iifgei
gesp
Macaronischotel
met gehakt en
groenten
luchtige citroen vla
Voor twee personen hebt u
nodig: 250 g macaroni,
zout, 1 lepel olie, 1 grote ui,
15 g margarine, 1 prei, 150
g knolselderij, 150 g win
terwortel, 150 g gehakt,
klein blikje tomatenpuree,
peper, aroma, worcester-
saus, 1 ei, 1 dl melk, 1 volle
lepel geraspte kaas, pa
neermeel, 20 g margarine;
2 dl water, 20 g griesmeel,
60 g suiker, 1 flinke ci
troen, citroenrasp uit een
potje of citroenessence.
Kook de macaroni gaar vol
gens de gebruiksaanwijzing
op het pak. Als die ont
breekt. breng dan een ruime
pan half vol water met zout
naar smaak en de olie aan de
kook. Strooi er al roerende
de macaroni in en kook die
in ongeveer tien minuten
gaar. Giet de pan vervolgens
leeg in een vergiet dat in de
gootsteen staat en schud het
water uit de macaroni.
Begin direct na het opzetten
i het i
de i
de klein gesneden ui
lichtbruin te fruiten in de
margarine. Doe er de klein
gesneden prei. knolselderij
en wortel bij met twee lepels
water. Sluit de pan en laat de
groenten acht minuten smo
ren. Roer gehakt en toma
tenpuree door het groenten-
mengsel en breng het op
smaak met zout. peper, aro
ma en worcestersaus.
Leg de helft van de
ni in een ingevette over-
schaal met .daarop het ge
haktmengsel en bovenop de
rest van de macaroni. Klop
het ei los met melk en kaas
en schenk het mengsel over
de macaroni. Zeef een dun
laagje paneermeel over de
schotel en verdeel daarop de
margarine. Zet de schotel
twintig a dertig minuten in
een oven die op 5 of 200 staat
(voor een korstje).
Breng water aan de kook,
strooi er een mengsel in van
griesmeel en suiker en kook
dat in vijf minuten gaar.
Voeg citroensap en -rasp of -
essence toe en klop de vla
koud en luchtig.
JEANNE
TEL AVIV De Ethiopi
sche Joden zijn welkom in
Israël. Meer dan welkom
zelfs. Ze vormen het le
vende bewijs van de vita
liteit van de staat, van de
vervulling van het Zionis
tisch ideaal, van de een
heid van het joodse volk.
Geen enkele Iraëlier zal
zeggen dat hij de falasja's,
de „vreemdelingen" zoals
ze in Ethiopië heten, lie
ver niet had zien komen.
Maar dat alles neemt niet weg
dat er twijfels zijn. Twijfels of
een land in grote economische
moeilijkheden vele duizenden
analfabetische nieuwkomers
kan opvangen. Twijfels aan
het vermogen van de zwarte
joden zich staande te houden
in een samenleving die niet
minder dan anderen heeft te
kampen met raciale vooroor
delen.
Nu zijn er nog de euforie over
de terugkeer, de grote aan
dacht in de media en de war
me gevoelens van de Israëli
sche bevolking. Straks is er
misschien alleen de sleur van
het opvangcentrum, een goed
kope huurflat in een stad in de
Negev-woestijn en werkloos
heid. Het zal niet de eerste
keer zijn dat emigranten wer
den afgeleverd aan het begin
van deze uitzichtloze keten.
Aan ervaringen met groepen
oriëntaalse joden in de jaren
vijftig hebben de emigratie-au
toriteiten een trauma overge
houden. En de start van de
Ethiopische emigratie, een jaar
of tien geleden, was nauwe
lijks minder traumatisch.
Tot in de jaren zeventig ging
die discussie over de vraag of
de Ethiopische joden wel joden
waren. Het rabbinaat, dat
daarover een uitspraak moest
doen, had zijn twijfels. De
joodse gemeenschap in Ethio
pië had meer dan tweeduizend
jaar zo volkomen geïsoleerd
geleefd van de rest van het Jo
dendom, dat niet kan worden
vastgesteld of al die tijd de
joodse religieuze wetten wel
waren nageleefd. Of er, met
andere woorden, niet te veel
afstammelingen waren van
niet-joodse moeders.
Verontwaardigd
De Ethiopiërs, aie zeggen dat
zij afstammen van één van de
tien verloren stammen Israëls,
worden kwaad bij de suggestie
dat zij minder joods zouden
zijn dan de joden van het mo
derne Israël. Baroech Tigne.
die tien jaar geleden uit Ethio
pië naar Israël kwam, reageer
de verontwaardigd toen hem
onlangs werd gevraagd hoe
joods zijn volk is. De Ethio
piërs, zo zei hij. zijn de oor
Een Israëli
sche onder
wijzer helpt
een Ethiopi
sche jongen,
die onlangs in
Israël is aan
gekomen, bij
het maken
van een hou
ten Davidster.
spronkelijke joden. Michael
Corinaldi, hoofd van de Inter
nationale Commissie voor
Ethiopische Joden, liet tegen
over de Jerusalem Post wecen,
dat „de Ethiopische joden zich
als complete joden beschou
wen en dat zij geen procedure
tolereren die dat in twijfel
trekt".
De Israëlische antropologe
Jael Kahane schreef in het be
gin van de jaren zeventig een
boek over haar verblijf van
een jaar onder de falasja's in
Ethiopië. Volgens haar huwen
de Ethiopische joden uitslui
tend onder elkaar. „De emi
granten hier tonen wat dat be
treft geen twijfel. Zij zeggen
dat zij het spoor van hun voor
ouders tweeduizend jaar terug
kunnen volgen.
In 1972 gaat de Iraëlische op
perrabbijn Ovadia Josef over
stag. Hij bepaalt dat de Ethio
pische Joden afstammelingen
zijn van de verloren stam Dan.
Aangemoedigd door die beslis-
sing verklaart de Israëlische
regering drie jaar later de Wet
op de Terugkeer, die de joodse
emigratie regelt, ook van toe
passing is op de falasja's.
Vervolgens spitst de discussie
zich toe op twee vragen: Moe
ten de Ethiopische Joden bij
hun aankomst in Israël een
bekeringsritueel ondergaan? Is
het wel wenselijk emigratie uit
Ethiopië aan te moedigen?
De eerste vraag houdt verband
met een bepaling, die rabbijn
Ovadia Josef aan zijn besluit
van 1972 had toegevoegd. De
Ethiopische mannen zouden
bij aankomst in Israël een paar
druppels bloed moeten afstaan,
als
nis. En alle i
nen zouden zich
derwerpen aan een ritueel
bad. Het rabbinaat wilde „aan
■de veilige kant blijven", want
twijfels waren er nog altijd.
Het ritueel bestaat officieel
nog steeds, zeer tot ergenis van
tegenstanders die er op wijzen
dat het vernederend is voor
een gemeenschap die meer
dan tweeduizend jaar een
strikt Joodse identiteit heeft
weten te handhaven. De
stroom emigranten van de af
gelopen maanden heeft een
nieuwe discussie daarover los
gemaakt. Het parlementslid
Sjoelamit Aloni van de Bewe
ging Voor Burgerrechten heeft
eind vorige week premier Pe
res gevraagd een eind te ma
ken aan wat zij ziet als een
vernederende vertoning.
Niet overtuigd
De vraag of net gewenst is
Ethiopische joden naar Israël
te halen, lijkt afdoende beant
woord door de gebeurtenissen
in dat land gedurende het af
gelopen jaar. Maar in de perio
de daarvoor waren de emigra
tie-autoriteiten er lang niet
van overtuigd dat het goed
was de falasja's uit de hun ver
trouwde dorpen te halen en
naar de moderne wereld te
brengen.
Een van de functionarissen die
daarover zijn twijfels uitte was
Jehuda Dominitz van het
Joods Agentschap.
Dominitz, één van de sleutelfi
guren in de reddingsoperatie
Mozes, meende tien jaar gele
den dat de falasja's zich in Is
raël zouden voelen „als vissen
op het droge'En hij was niet
de enige, die deze mening ver
kondigde.
Pas nadat in 1977 Menaehim
Begin het roer had overgeno
men begon de Israëlische rege
ring serieuze aandacht te be
steden aan "de emigratie uit
Ethiopië. In 1974, twee jaar na
het cruciale besluit van het
rabbinaat, waren er nog maar
tweehonderd falasja's in Israël.
Halverwege 1984. dus een paar
maanden voor de grote red
dingsoperatie, waren er al ze
venduizend.
Ook in de Israëlische media
verschenen berichten die twij
fels zaaiden over de wenselijk
heid van de komst van de
Ethiopiërs. Er zou zich vervol
gens een felle concurrentie
strijd voordoen tussen het
Joods Agentschap en het mi
nisterie van Emigratie. De
Ethiopische joden zouden soms
drie jaar in opvangcentra wor
den vast gehouden, voordat zij
naar eigen woningen konden
verhuizen. Ook zouden zij pa
ternalistisch worden bejegend.
Er waren tevens sensationele
berichten over zelfmoorden in
opvangcentra.
Antropologe Kahane noemt
die verhalen sterk overdreven.
Volgens haar heeft tot nu toe
één Ethiopiër zelfmoord ge
pleegd en dan nog vlak nadat
de berichten over de zelfmoor
den in de pers waren versche
nen. Ze maakt zich vooral
kwaad over een televisiepro
gramma begin vorig jaar,
waarin als probleem aan de
orde werd gesteld, dat de Ethi
opiërs zwart zijn. In de falas-
ja's-gemeenschap is dat hard
aangekomen. „Als iemand ze
vertelt dat ze zwart zijn, voe
len ze zich gekwetst, omdat ze
genoeg van de Amerikaanse
cultuur weten om de bijbete
kenis daarvan te begrijpen".
Snel aanpassen
Wat gaat er in de komende ja
ren met de falasja's gebeuren?
De aanpassingsproblemen zijn
l^gio. Dat de Ethiopische emi
granten zich verbazend snel
hebben weten aan te passen is
dan ook niet minder dan een
wonder. Eén van hen is Ra-
chamim Elazar, die al elf jaar
in Israël woont. Maar in die
tijd is hij duizend jaar in ont
wikkeling vooruit gelopen op
zijn vader. Elazar: „Voor de
nieuwkomers is letterlijk alles
nieuw", vertelt hij. „Ik moet
mijn vader alles leren. Bij
voorbeeld dat hij niet mag
oversteken als het licht op
rood staat. Maar ook in huis.
Ik heb hem gezegd dat hij ge
rust zelf de keuken in kan
gaan om thee te zetten. In
Ethiopië kan hij dat niet doen.
Daar komen mannen niet in
de keuken".
Elazar geeft hiermee het pro
bleem weer dat de nieuw aan
gekomen Ethiopii
geen idee hebben
raëlische maatschappij. In hun
dromen over het Beloofde
Land zagen zije een samenle
ving waarin iedereen dezelfde
tradities in ere hield, die zij al
tweeduizend jaar hebben ge
handhaafd. Maar in Israël is
slechts een minderheid gods
dienstig, en dan nog met een
volstrekt andere achtergrond
dan die van de falasja's.
Tot nu toe zijn de Ethiopische
kinderen met een zekere van
zelfsprekendheid naar reli
gieuze scholen gestuurd. Maar
de kwaliteit van die instellin
gen voor wat betreft vakken
die niets met godsdienst te ma
ken hebben, is dubieus. Som-
'mige jongere falasja's, die al
langere tijd in Israël zijn, me
nen dat dit de ontwikkeling en
de aanpassing van de Ethiopi
sche gemeenschap op den duur
zal schaden en zij vinden dat
er moet worden gewezen op
alternatieven.
De leiding van de niet-reli-
gieuze Kibboetsbeweging heeft
aangeboden de Ethiopische
emigranten op te nemen in
kibboetsen. Maar die gemeen
schappen zijn klein en beslo
ten en de reacties van kib
boetsleden laten twijfels zien
aan de levensvatbaarheid van
Iedereen is het er over eens
dat de vorming van „zwarte
getto's" of iets wat daarop lijkt,
moet worden voorkomen.
Maar hoe is nog niet duidelijk.
„In ieder geval", zegt Racha-
mim Elazar. „moeten de Ethi
opische joden hun achtergrond
niet vergeten. Ik wil niet dat
mijn kleinkinderen melater
vragen: Waar komen wij van
daan? En: Hadden onze groot
ouders niets aan te bieden toen
ze naar Israël kwamen?". De
nieuwkomers schamen zich nu
misschien. Ze voelen zich pri
mitief. Maar ik wil dat mijn
kleinzoon trots zal zijn op zijn
geschiedenis".
AD BLOEMENDAAL
Peres: Alle
Ethiopische
joden gaan naar
Israël
TEL AVIV Israel zal er uit
eindelijk in slagen alle Ethio
pische joden naar de joodse
staat te brengen. Dit'heeft gis
teren premier Peres laten we
ten. Hij reageerde hiermee op
het besluit van afgelopen zon
dag om „Operatie Mozes" stop
te zetten, hoewel nog zo'n
10.000 Ethiopische naar Israël
zouden moeten worden ge
bracht. Volgens Peres is de
luchtbrug, waarmee Ethiopi
sche joden naar Israël werden
gevlogen, door „een aantal
problemen" getroffen. „Wij
zullen overwinnen. Het volk
van Israël zal niet rusten voor
dat al onze Ethiopische broe
ders thuis zijn", aldus Peres.
Af en toe zon
DE BILT (KNMI) Het ko
mend etmaal wordt het weer
in ons land bepaald door een
kleine storing boven de
Noordzee. Deze storing trekt
morgen en donderdag van het
zeegebied bij Noorwegen via
ons land richting Zuid-Duits-
land. Het gevolg hiervan is dat
er tijdelijk over onze omge
ving veel bewolking wordt
aangevoerd waaruit af en toe
sneeuw valt. Het blijft matig
tot streng vriezen. De wind is
morgen matig tot vrij krachtig
en waait overwegend uit zui
delijke richtingen.
Skiën ook
dicht bij huis
Alpenlanden goede tot zeer
wintersportmogelijkheden. Hi
der een overzicht van de gemiddel
Wallis
iendei
r Oberlar
Frankrijk
Savoie/Haute S
Alpes du Sud
Vandaag was
oogten in bovenstaande li
'vlijn ANWbYkNmI teL 01
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS.MUZ1EK
THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
9 januari
Koningin Beatrix en prins
Claus ontvangen 's mor
gens in het Paleis op de
Dam het corps diplomati
que tijdens een nieuw
jaarsreceptie. 's Middags
ontvangen zij, tezamen
met prinses Margriet en
mr. Van Vollenhoven, ver
tegenwoordigers van ver
schillende groepen uit de
Nederlandse samenleving.
Dit jaar zijn met name uit
genodigd vertegenwoordi
gers uit landbouw, bouw
nijverheid, industrie en
handel, van sportbonden,
culturele en dienstverle
nende organisaties, ge
zondheidszorg, kerkelijke
instellingen en minder
heidsgroepen.
De prijswinnaars van de kerstpuzzel zijn:
100,- W.J. Verhaar-Wessels, SHoutmanstraat 6, 2161 TP
Lisse
75,- G. Neelen, Middenweg 46, 2371 GS Roelofarends-
veen
50,- A.W. van Leeuwen, Rosenburghstraat 2, 2252 BA
Voorschoten
25,- L.J. Kramers. Postbus 244, 2300 AE Leiden
De prijzen worden binnen drie weken per cheque toege
stuurd.