Schouwburg van Zwolle stijlvolle entourage voor oude barok-opera Landelijke première Acis and Galathea van Handel Belgen-preek voor eigen parochie Uitstekende keuze Maarten Ploeg bioscopen dagpuzzel 11 14 KUNST Ciidae Souotwi DINSDAG 8 JANUARI 1985 PAGIN ■IDE Disney-prijs voor 1Ginette en Marcel Op Huis het Loo in Apel doorn heeft Pieter van Vol lenhoven gistermiddag de eerste prijzen van de te kenwedstrijd „30 jaar Dis neyland" uitgereikt. De prijzen bestaan uit een be zoek aan Disneyland waar de gelukkige winnaars Gi nette en Marcel de jubi leumviering mogen mee maken. Van links naar rechts: de 10-jarige Marcel de Jong uit Maarssen, Pie ter van Vollenhoven (voor zitter jury), de 13-jarige Gi nette Ardesch uit Den Ham en de illustrator Anton Pieck (jurylid). Twee werken van Goya echt bevonden MADRID In een tabaksfabriek in Sevilla ijn twee schilderijen door de vondst van een kwitantie geïdentificeerd als van de hand van Francisco Goya. De directeur van het bedrijf deelde mee dat het gaat om portretten van de Spaanse koning Karei IV en zijn vrouw Maria Luisa. In de archieven van de koninklijke ta baksfabriek „Tabacalera" in Sevilla werd een door Goya ondertekende kwitantie gevonden waarmee hij op 11 mei 1789 de ontvangst van 4.000 realen voor beide portretten bevestigde. De schilderijen hangen sinds het midden van de vorige eeuw in het kantoor van de directeur de „tabacalera" in Madrid en werden door deskundigen al beschouwd als echte Goya's. Het vermoeden is door de ontdekking van de kwitantie bevestigd. Politieman wint Spaanse prijs voor letterkunde MADRID Een Spaanse hoofdrecher cheur van politie heeft de begeerde ro manprijs „Nadal" gewonnen. De 41-jari- ge José Luis de Tomas Garcia uit Valen cia nam de prijs, waaraan een geldbe drag van 1 miljoen pesetas is verbonden, in Barcelona in ontvangst. Garcia heeft een roman geschreven die onder de titel „La otra orilla de la droga" (De andere kant van drugs), teruggrijpt op beroeps matige en menselijke contacten met ver slaafden aan heroïne. De auteur is van mening dat dezen in de eerste plaats als zieken behandeld moeten worden en minder als handelaren of misdadigers, „al kunnen zij beiden worden". De Na- dal-prijs is 41 jaar geleden ingesteld door uitgeverij „Destino" in Barcelona. Cameraman „Ben Hur" overleden LOS ANGELES Robert Lee Surtees, de Amerikaanse came raman die filmgeschiedenis maakte met de dramatische wa genrennen in de spektakelfilm „Ben Hur", is op 78-jarige leef tijd overleden in een ziekenhuis in Carmel in Californië. Sur tees, die van 1928 tot 1930 werk te voor de UFA-studio's in Ber lijn, kreeg in zijn Amerikaanse carrière drie Oscars: voor „King Solomon's Mines" (1951), „The Bad and the Beautiful" (1953) en „Ben Hur" (1960). Daarnaast werd hij 13 keer - meer dan welke andere cameraman ook - voor de hoogste Amerikaanse filmprijs voorgedragen. ZWOLLE In het oude, stijl volle schouwburgzaaltje van Odeon is vanavond een niet alledaagse gebeurtenis op het gebied van muziek en theater te beleven. Dan wordt daar de landelijke première gehouden van de barok-opera „Acis and Galathea" van George Frie- drich Handel. Uitvoerende is het gezelschap „Camerata Am sterdam" dat zich heeft gespe cialiseerd in oude muziek. Het initiatief voor deze voor Ne derland zeldzame opvoering werd genomen door Michel Henry en de Zwollenaar Gui- do Kiemisch. Daarom wordt in het Zwolse Odeon de première gegeven. Na een aantal opvoe ringen in Nederland gaat „Ca merata Amsterdam" met deze Handel-opera op tournee in Frankrijk en Spanje. Daarna wordt er nog tot juni 1986 een reeks opvoeringen in eigen land gegeven. Vooruitstrevend De keuze viel op een opera componist sterk is onderschat. In zijn tijd was Handel een zeer vooruitstrevend compo nist. Zijn grote tijdgenoot Bach was in zijn muzikale produktie meer kerkgericht en vanuit het piëtisme ingesteld. Handel daarentegen was een uitge sproken cosmopoliet, omgeven door alle schittering van een gepronoceerd hofleven en door vooraanstaande lieden in cultureel opzicht. Dat gezel schap. waartoe John Gay, de schepper van de wereldbe roemde „Beggars-opera" be hoorde, bestond uit een aantal gegoede lieden. Zij zijn aan te merken als een maatschappe lijk hoogst geëngageerde bo venlaag. als een groep links georiënteerde intellectuelen die zich ten doel stelden kunst, in welke verschijningsvorm dan ook vanuit het hofleven naar het openbare theaterle ven te verplaatsen. „Camerata" heeft voor „Acis and Galathea" gekozen omdat het werk, in tegenstelling tot andere Handelopera's, geen groot instrumentaal ensemble vraagt, bovendien kunnen de koren in het werk, waaronder een groot ensemblestuk, en kelvoudig bezet worden. Italiaanse stijl De opera werd geschreven voor het Engelse Cannonthea- ter en kreeg in 1718 de eerste uitvoering. Het werk is duide lijk in Italiaanse stijl gecompo neerd, de aria's in een overtui gende „bel-canto" stijl. Handel had in 1707 hetzelfde gegeven reeds als cantate bewerkt on der de titel „Aci, Galathea e Polyfemo", en had daar vanaf de première in Napels veel succes mee. In Engeland werd het stuk omgewerkt tot opera en kreeg de ondertitel „A Pas toral" mee. Opmerkelijk daar bij is de invloed van Purcell, vooral in de behandeling van de koren. Waarschijnlijk heeft deze bewerking te maken met de komst van de Keurvorst van Hannover als vorst van Engeland, immers in zijn Duit se jaren was Handel aan het hof van Hannover werkzaam geweest. „Acis and Galathea" is tijdens het leven van Handel in Lon den veel uitgevoerd, niet altijd met toestemming van de com ponist zelf. Thomas Arne is daar schuldig aan. Handel rea geerde zijn verbolgenheid af in een nieuwe zetting van het gegeven. In 1732 componeerde hij een „Serenata", eigenlijk een volstrekt nieuwe muzikale versie. Ook deze „Serenata" was een gewild werk. Mozart maakte er zelfs een bewerking van waarin het aantal blazers werd uitgebreid. Ook na Han dels dood is „Acis and Gala thea" veel uitgevoerd. Vooral Chrysander, de man die zich door zijn uitgebreide Hande- londerzoekingen onsterfelijk gemaakt heeft en een volledi ge uitgave van Handels wer ken het licht deed zien, heeft zich bijzonder voor heruitvoe ringen van „Acis and Gala thea" ingezet. Verhaal Het verhaal van „Acis and Ga lathea" is in de Hellenistische literatuur een geliefd thema. Het is het verhaal van de lief de van cycloop Polyphemos, zoon van Poseidon en Thoosa, voor de mooie Galathea. Er is echter een rivaal in het spel: de herder Acis, die Polyphe mos in zijn woede met een rotsblok doodt. Galathea wekt echter Acis weer tot leven. Zij verandert zijn bloed in een bergbron en Acis zelf in een watergod. De decors van „Acis and Gala thea" zijn eenvoudig, bestaan de uit geschilderde doeken met een perspectiefwerking Dat laatste heeft men bereikt met een speciale baroktech- niek van geraffineerd ge zichtsbedrog. Er zal ook een ballet in Handels opera voor komen, gedanst door de groep „La Guirlande" uit Parijs. Men verwacht tijdens deze uitvoe ring enkele belangrijke gasten, zoals de ambassadeur van de Bondsrepubliek, een afvaardi ging uit de DDR, van de Fran- Handel schreef de al tijdens zijn leven veel in Londen uitgevoer de opera „Acis and Galathea „Camerata Amsterdam" voert juist dit werkstuk uit omdat men meende dat het sterk is onder schat. se Ambassade en het Goethe- instituut. De vocale solisten zijn Bep Pierik als Galathea, Marius van Altena als Acis, Harry Ge- raerts als Damon, Frank Frit- schy als Coridon en Arthur Schilmeyer als Polyphemos. Het kleine aantal instrumenta listen staat onder leiding van de clavecinist Chris Farr, de regie wordt gevoerd door Mi reille Pédauge. WIM BRANDSE Vijftig jaar Presley De Amerikaanse Roek-zanger Elvis Presley zou vandaag vijftig jaar zijn geworden; gisteren reeds bezochten talloze fans van de zanger, afkomstig uit alle delen van de wereld, zijn graf in Memphis. Concert door „I Fiarnminghi" als gastensemble van het Ned. Kamer orkest met werken van Legley, Sammartini, Vivaldi en Tajaikowski. Maandagavond, PWA-zaal, Ned. Congresgebouw Den Haag. Omdat de Italianen tegen de Vlamingen „I Fiarnminghi" zeggen en de Belgen zich cul tureel verwant voelen met de Italianen heet het in 1958 op gerichte kamerorkest uit Bel gië „I Fiarnminghi". In 1983 concerteerden zij in de Nieuwe Kerk. gisteravond waren zij het gastensemble van het Ned. Kamerorkest in de PWA-zaal. Violist Rudolf Werthen nam, na het concertmeesterschap bij het radio-orkest van Hamburg, in 1977 de leiding over van het kamerorkest dat inclusief Werthen elf leden telt. Het is eigenlijk beschamend hoe weinig werken van Belgi sche componisten in ons land worden uitgevoerd. We noe men ze onze Zuiderburen, maar dan wel buren waarvan we verdraaid weinig afweten. Wat zegt de naam Vic Legley orte cn toch behoort hij tot .één v.m de internationale figuiien. Rudolf Werthen bracht van zijn landgenoot de Serenade nr. 2, een deels motorisch deels lyrisch werk, een compo sitie zonder problemen, zonder ingewikkeldheden, maar on getwijfeld boeiend. Het was het visitekaartje van „I Fiarn minghi" en het ensemble maakte een voortreffelijke in druk dank zij een fraaie toon- vorming en uitgebalanceerde klankverhouding. Die indruk werd versterkt in de weergave van de Serenade van Tsjai- kowski, de strijkers - die staande spelen - zijn door Werthen uitstekend getraind, het geheel maakte een goed verzorgde en gedisciplineerde indruk. Half december werd uit Dene marken het orkestmateriaal van de Suite voor altblokfluit en strijkers van Gordon Jacob naar Werthen gezonden, maar volgens de orkestleider is de zending tot op dit moment niet aangekomen. De Deense solis te Michela Petri was de red dende engel, naast de Serena de van Vivaldi bracht zij een concertje van Sammartini mee. Zij deed meer, zij ver tolkte beide werken op aller- charmantste wijze, technisch perfect, muzikaal hartverove- rend. ADR HAGER Hermann Reutter overleden STUTTGART De Duitse componist, pianist en peda goog professor Hermann Reutter is op 1 januari in de ouderdom van 84 jaar in Stuttgart overleden. De op 17 juni 1900 in Stuttgart als zoon van een fabrikant ge boren componist van ope ra's, balletmuziek, pianomu ziek en koor- en orkestwer ken, maakte aanvankelijk carrière als pianist en bege leider van beroemde zan gers, zoals Karl Erb. Sigrid Onegin en Martha Fuchs. Haags Gemeentemuseum, Stadhou derslaan 41, „De keuze van de kuns tenaar", Maarten Ploeg en Jan Vost tot 27 januari, John van 't Slot en Günther Tuzina tot 7 maart dinsdag t/m zaterdag 10—17 uur, zondag 13—17 uur. Maud Boreel-Print Art, De Ruyter- straat 75, „Gerard Verdijk. Work on Paper *84", tot 26 januari, vrijdag en zaterdag 1317 uur. Een jaarlijks terugkerende presentatie in het Gemeente museum is „De keuze van de kunstenaar". Museummede werkers bepalen welke kuns tenaars uitgenodigd worden en de kunstenaars kiezen hun ei gen werken uit. De twee kuns tenaars die tot 27 januari aan bod komen zijn Jan Voss en Maarten Ploeg en zij hebben ieder een grote zaal in de nieu we vleugel gekregen. In het tweede deel van de presentatie is de keuze op Günter Tuzina en John van 't Slot gevallen, zij zullen van 2 februari tot 7 maart exposeren. Wie de hedendaagse kunst op de voet volgt zal zich niet ver bazen over deze keuze, want Tuzina, Ploeg en Van 't Slot kunnen zich verheugen in een grote belangstelling. Verschil lende galeries en musea hiel den exposities van hun werk en er werd regelmatig in kunsttijdschriften over hen ge schreven. Het Gemeentemu seum begeleidt de tentoonstel ling met een catalogus, waarin vier informatieve artikelen zijn opgenomen. Maarten Ploeg (1958) zat nog maar net op de Rietveldacade mie toen hij met klasgenoot Peter Klashorst een tentoon stelling in een Haarlems kraakpand hield. De subcul tuur en met name de punkbe weging was hun domein en behalve het oprichten van de popgroep „Soviet Sex" ont plooiden zij allerlei activitei ten. Het doen en maken stond voorop en al snel kregen zij het etiket van „nieuwe wil den" opgeplakt. In 1981 hiel den zij hun eerste eenman- stentoonstelling bij de Amster damse galerie Jurka en hier zijn zij nog steeds regelmatig te zien. De grote verandering in de ARM RICK ALLEN TOCH GEAMPUTEERD SHEFFIELD Vier dagen nadat zijn linkerarm bij een auto-o ngeluk werd afgerukt en weer aangenaaid, zoals eerder gemeld, hebben chirurgen toch nog de arm van Rick Allen geamputeerd. Besloten werd tot amputatie omdat zich in de bovenarm, op de plaats waar hij weer was aangezet, een ernstige infectie had ont wikkeld Rick Allen is de 21-jarige drummer van de Britse hea- vy-metal band Def Leppard. Allen was op oudejaarsavond met zijn auto uit de bocht gevlogen en over de kop geslagen. Zijn Amsterdamse vriendin Miriam Barendsen (22) raakte daarbij ge wond aan haar hoofd. Zij werd woensdag uit het ziekenhuis ont slagen. Donderdag hadden de artsen van Allen nog verklaard dat zijn toestand bevredigend was en dat de arm waarschijnlijk was gered. Joe Elliot, de zanger van Def Leppard. zei donderdag dat de overige leden van de groep zouden terugkeren naar Am sterdam om de tweede elpee af te maken. Van de eerste, Pyro- mania, werden er in de Verenigde Staten meer dan 6 miljoen verkocht. Gerard Verdijk, z.t., 1982, litho. schilderkunst van Ploeg trad op na zijn academietijd. Sinds 1983 werkt hij in de Haarlem se „Ateliers '63", waar hij „een intelligente discussie" over zijn werk met zijn begeleiders aan ging. Hij legde stap voor stap de weg der abstractie af en een deel van deze ontwikkeling is nu in het Gemeentemuseum te zien, want hier hangen alle maal schilderijen uit 1984. Door zijn ontwikklemg is het een indrukwekkende tentoon stelling geworden. Hij schil dert op groot formaat en grote kleurvelden van ingetogen kleuren zijn daarbij belangrijk. In de beste gevallen bereikt Ploeg daarin een intensiteit die tot contemplatie dwingt en in de buurt komt van Mark Rothko. Dit lukt hem nog zel den in zijn „masker"-schilde- rijen, want hoewel reduktie hier al in grote mate is toege past, zijn het onmiskenbaar koppen op een doek. Zijn „Twee oog", „Zweefhoofd" of „Groot oranje hoofd" zijn niet zonder humor en goed geschil derd, maar je ziet Ploeg zoe ken naar essenties. In het schilderij „OK-Hoofd" balan ceert hij tussen masker en ge abstraheerde vorm. De gaten vormen de ogen en zijn tevens de O uit het woord ÓK en zij relativeren daarmee de ge zichtsvorm. Eén van de mooiste schilderij en heeft de titel „Grote knoop". In een groen vlak lig gen enkele hoekige bruine vormen en door hun plastici teit lijken zij los te komen van hun ondergrond. De opbouw en het kleurgebruik zijn door dacht en de richting die Maar ten Ploeg met dit schilderij heeft ingeslagen geeft nieuwe perspektieven. Dat kunst meer is dan „Spiele rei" drong weliswaar tot Maar ten Ploeg door, maar voor Jan Voss (1945) vormt het de kern van zijn offsetfantasieën. Zijn beeldassociaties zijn dit keer gebaseerd op een aantal kunst werken uit het Gemeentemu seum Zo ontdekt hij in „Rode Wolk", een schilderij van Piet Mondriaan, een mannetje en tekent dit op een vel papier. Erboven of ernaast hangt de kleurenreproduktie in de vorm van een ansichtkaart van Mondriaan. Hij neemt 44 kunstwerken als vertrekpunt en soms levert hij een humo ristische beeldassociatie, maar het meeste werk kan rhijn aandacht niet vasthouden. Zondag 13 januari zal om 15 uur in de aula van het mu seum een manifestatie plaats vinden in de aanwezigheid van Jan Voss en Maarten Ploeg. Gerard Verdijk Tentoonstellingen bij Maud Boreel-Print Art zijn zeldzaam en na de expositie van Arman do's tekeningen van bijna een jaar geleden, toont zij werken op papier van Gerard Verdijk (1934). Tot 26 januari laat zij twee se ries grafiek en één schildering op papier van Verdijk zien. De serie van zes aquatinten zijn verfijnd van techniek en kleur (goudgeel). De kijker wordt op een dwaalspoor gezet omdat de zachte tonen en het ontbreken van groeven van de etsplaat wijzen op een litho. Bij goed kijken zie je dat het papier is afgescheurd tot de groeven en dat er geen sprake van vlak druk kan zijn. In deze serie er in de kleine serie van vier li tho's uit 1982 komt Verdijk als tekenaar naar voren. De tas tende lijnen bewegen zich voort over het papier, maar worden binnen bepaalde gren zen gehouden door een omlij ning. Het papier is denkbeel dig in tweeën gedeeld en dt invulling van het rechter vier kant is de tegenpool van het linker vierkant. Verdijk werkt al geruime tijd met tegenstel lingen en laat deze naast el kaar in het beeldvlak voorko men, zodat ze als het ware een dialoog met elkaar aan kun nen gaan, zonder dat de een de ander overstemt. Binnen kan niet bestaan zonder .buiten, open niet zonder gesloten en dus is de één voorwaarde voor de ander. Een linker vierkant krijgt een horizontale invul ling met lijntjes, waarvan het linker gedeelte wordt bedekt met brede penseelstreken in verticale richting en waarvan het centrum wordt uitgepoetst. Het tegengestelde gebeurt in het rechter vierkant. Balance rend op de grens tussen het aanwezige en afwezige. Hij trekt sporen met zijn materi aal, wist ze vervolgens uit of laat ze verdwijnen onder een nieuwe laag. Verschijnen en verdwijnen, aanwezigheid en afwezigheid spelen een subtiel spel in het werk van Gerard Verdijk. Tussen 13 januari en 10 februari exposeert hij schil derijen in het Van Abbemu- seum te Eindhoven. INGRID VAN SANTEN ^oöï^Ten^^Iïtgebreii agenda, ook voor de k mende dagen, raadplei men „UIT", de gratis \*{GSTG1 kelijkse bijlage van devest gi krant. laghalze Het r en I ijs in Mei Irking ALPHEN AAN DEN RIJN rfal tG, ROCINEMA I (Van BoetzelaP s, straat 6. tel. 01720-2080^ fn *u Sneeuwwitje en de zeven dw|. Men gen (al); wo 14.00. The kariUW(j kid (al); 18.30. 21.15. EUROLc.dppï NEMA II: Bachelor party (lp 18.30. 21.00 EUROCINEN>0*s*e 1 III: Ghoatbusters (al); 19 illand, 21.45 EUROCINEMA jelgeest Gremlins (al); 19.00, 21.30. L veili LEIDEN LUXOR (StationswT 19. tel. 071-121239): Ghostbu ters (al); 14.30. 19.00, 21. M LIDO I (Steenstraat 39. tl 124130): Gremlins (al); 14.31 19.00, 21.15. LIDO II: Am,' deus (al); 20.00. LIDO III: Ri Dawn (16); 14.30. 19.00, 21.1 LIDO IV: Purple rain (a 14.30. 19.00. 21.15. STUDI (071-133210): Broadway Dam Rose (al); 14.30. 19.00. 21.1! TRIANON (Breestraat 31, t| 123875): The never ending ry (al); 14.30, 19.00, 21. REX (Haarlemmerstraat tel. 071-125414): Lady dust (11 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATf (Pr. Bernhardstraat 56. 01719-12800): Romancing stone (al); ma. 19.00. Streets |SSE lire (al); di 20.15. KINDERVOORSTELLING |0eim< LIDO THEATER: Sneeuwwit toe en de zeven dwergen (al); vLn„n<, 14.30. liieiu» itgang 'r( (Badstraat 30. tel. 01718-7407; Police Academy (12); wo. 14.4ed tU 19.00, 21.15. ma. di. 19.qW's 21.15. CITY THEATER II: T^ Secret (al); tijden CITY THEATER III: Gebrokitganj Spiegels (16); tijden zie City I. i CITY THEATER IV: Dead Zo*s:sc (16); ma. di. wo. 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING CITY THEATER IV: He 14.45. =at.O 9 ISSE F 'Jt ï1 has )4. I rder h fvv VOORSCHOTEN GREENWAV, Indiana Jones and the tempi of doom: ma. di. 20.00. vvjresen 15.45. 20.00. Danton; di. 14.0C)y\r KINDERVOORSTELLING v v Heidi (Ned. gespr.); wo. 14.00.'an CU lUI mo DEN HAAG* tel. 463500): 14.00. 19.00. Gremlins 21.15. BABYLON 1 (naa Centraal Station, tel. 47165 Amadeus (al); 14.00. 20.Cl.EID1 BABYLON 2: (12); Chostbu» ters (al); 14.00. 19.00. 21.3heeni BABYLON 3: Under fire Ofasitif 18.45. 21.15. CINEAC 1 (Bi^ tenhof 20. tel. 630637): The np5 Vd ked face (12); 18.45. 21.3fOOr CINEAC 2: The naked fatpvcl, (12); 14.00. Te jong om te st« T ven (16); ma. t/m wo. i4.omjKt 18.45. 21.30. CINEAC 3: T^dvie: woman in red (al); 14.00, 18.4 21.30. EURO CINEMA (LeF5e weg 910. tel. 667066): Th® nevéebra ending story (al); 14.00, 19-OP 21.30. METROPOLE 1 (Campan gielaan, tel. 456756): Gremlii speelt (al); 14.00. 18.45. 21.30. M «,nnrt. TROPOLE 2: The neverendiifP1"u story (al); 14.00. 18.45, 21.3jaar METROPOLE 3: BroadwFUim Danny Rose (al); 14.00. 18.41. 21.30. METROPOLE 4: On^Sje upon a time in America (12 13.30. 19.30. METROPOLE |)e ve Paris, Texas (16); 14.00, 20.3^ Betrayal (16): 18.45, 21.30. Urerw; PARIS 1 (Kettingstraat 12b. tt&inne 656402): De alles is sex shoi i„. (18); 12.00 tot 22.30. LE P^J RIS 2: Hot bums (18); 12.15 t 22.45. LE PARIS 3: Katharinj de naakte Tsarina (18): I2.3i tot 23.00. PASSAGE (Passagf 63. tel. 460977): Bachelor parti' (12); 14.00, 18.45, 21.3ftes v\ HAAGS FILMHUIS: Voor oty0rd bepaalde tijd gesloten. Wprr KINDERVOORSTELLINGEN U BABYLON 3: The Muppetfnen take Manhattan; 14.00. CINfteker AC 1Sneeuwwitje en de zeveMr Sloen wurg png- 14.00. ODEON 1: Sneeuwwit" je en de zeven dwergen; 13.4rct ODEON 4: De gouden ze#en 1 hond; 13.45. itaan 2 3 4 5 6 ?>og ^en 1 8 9 Sprei 10 onde 12 13 fee g. 15 16 Ie k( 18 19 20 kom 22 23 24 yere 25 26 27 drag 28 29 30 Tot 1 31 32 _pm< 33 34 grot Maarten Ploeg. „X-Man", 1984, olieverf. KRUISWOORDRAADSEL Wor Horizontaal: 1 beroepsspeler (vtier kort); 4 Insnijding; 8 plantaardig jei val; 9 Interest; 10 voorzet#; 11 zoogdier; 12 lidwoord; 13 Jap«eV( se munt; 14 vat met hengsel; 18 i zieknoot; 19 kledingstuk; 21 i produkt; 23 gids te water; 25 dwal 27 boom; 28 voortreffelijk; 30 kant; 31 strijdperk; 32 bijbi naam; 33 soort tapijt; 34 akelig. Verticaal: 1 vorm van bezwaar; 2 Lra< ken van de dierenriem; 3 voorzet^ 4 vrucht: 5 veulen van één wlhr 6 voedsel; 7 door. met (Lat# 9 dwarshout aan een mast; tervlakte; 12 lengtemaat 15 muzieknoot: 16 manier v< gen v.e. kanarie; 17 luid geschrt 20 alkachtlge vogel; 21 ei (afk.); 22 geestelijke; 24 rund; 25,1 ding; 26 deel v.h. oog; 28 licht yf teerbare spijs; 29 voorzet» 30 soort papegaai; 32 muzlekno< ind OPLOSSING •B| ze 08 &u 62 :ded *fcor :sue| ge :ejBiu S2 :so pz -ed 33 p e iz UéO>| 02 Ueeqs|UJ i.uy :ioj 9i :|uj gi :iup.3i ueeui luit' :bj 6 ued i :ue;e 9 ".jejue g 'sj :do e ;wbj 2 Usejojd i leeoipi :sj«d ee ;8®T ZZ 'BU9JB ie 'B4 i 'tueiBd 03 :se LZ :|bw 92 :spoo| j 14.1 :ie is :))OJ 61 -!® 81 :j9ujujaft2J :ues ei :»P 21 Uepeui u :dBJ 8 :dee)t p ijojd i iibbjuozi.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 12