Freek De Jonge kiest wijkplaats in een heilig en veilig huisgezin Adverteren doet verkopen! kunstagenda bioscopen Tweede Orlando Kwartet op nulpunt Totaaltheater in zakformaat La Pesta in het Kijkhuis j NOTEER ALS NIEUWE ABONNEE M.I.Vj j ADRES: J j NAAMj J POSTCODE/PLAATS:J forma*» KUNST Eiidóe Qowumt MAANDAG 31 DECEMBER 1984 PAGINA f Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. Maandag 31 december DEN HAAG t- Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 19.30: "De sprong' van Larry Fineberg; regie Henk van Ulsen; met Mary Dressel- huys, Ramses Shalfy, Jules Ha mel. Steye van Brandenberg en Magali de Frèmery. Dinsdag 1 januari DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: 'De sprong' Larry Fineberg: regie Henk Ulsen; met Mary Dressel- huys, Ramses Shalfy. Jules Ha mel, Steye van Brandenberg en Magali de Frémery. Theater aan de Haven (West- duinweg 20, tel. 543202) 20.30: Nieuwe Komedie: 'De negers' van Jean Genet; regie Rufu9 Collins en Henk Tjon; met o.a. Martijn Apituley, Arnle Breeveld en Donald Jones. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 14.30: Jeremy Menuhin (piano); werken van Bach, Bar- tók en Beethoven. Kloosterkerk (Lange Voorhout 2 tel. 461576) 14.30: Residentie Bachkoor en -ork. olv Gerard Akkerhuis mmv sol. Op progr. Weihnachtsoratorium cantates 4, 5, 6 en BWV 197 ('Gott ist unsre Zuversicht') van Bach. DEN HAAG* ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): Ghostbusters (al); 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Gremlins (al):'13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Amadeue (al); 14.00, 20.00. BABYLON 2: (12); Chostbusters (al); 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: The Muppets take Manhattan (al); 13.15, 15.45, 18.45. ma. al leen 13.15, 15.45. Rhinestone (al); 21.15. CINEAC 1 (Buiten- hol 20, tel. 630637): Sneeuwwit je en de zeven dwergen (al); 13.15, 16.00, 18.45. ma. alleen 14.00. Under fire (16); 21.30. CINEAC 2: Te jong om te sterven (16); 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ma. alleen 14.00. CINE AC 3: The woman in red (al); 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ma. alleen 14.00. EURO CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The never ending story (al); vr. za. zo. wo. 14.00. 16.15, 19.00, 21.30. ma. alleen 14.00. Annie (al); 11.00. ma. niet. METRO- POLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Gremlins (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. alleen 14.00. METROPOLE 2: The neverending story (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. alleen 14.00. METROPOLE 3: Broad way Danny Rose (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. alleen 14.00. METROPOLE 4: The Muppets take Manhattan (al); 13 15 16.00. Once upon a time in America (12); 19.30. ME TROPOLE 5: Paris. Texas (16); 14.00. 20.30. ODEON 1 (He rengracht 13, tel. 462400): Sneeuwwitje en de zeven dwer gen (al); 13.00. 15.00, 17.00. ma. alleen 13.00, 15.00. „1984" (12); 18.45, 21.30. ODEON 2: Poli ce academy (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Chostbusters (al); 13.15, 18.45, 21.30. ODEON 4: Betrayal (16); 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Hot bums (18); 12.00 tot 22.30. zo. di. v.a. 13.30. ma. 18.00 gesl. LE PARIS 2: Beauty (18); 12.15 tot 22.45. zo. di. v.a. 13.45. vr. za. 22.45. LE PARIS 3: Katharina, de naakte Tsarina (18); 12.30 tot 23.00. zo. di. v.a. 14.00. vr. za. 23.00. PASSAGE (Passage 63, tel. 460977): Ba chelor party (12); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. alleen 14.00. HAAGS FILMHUIS: Voor on bepaalde lijd gesloten. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: The Muppets take Manhattan: 13.15, 15.45, 18.45. ma. alleen 13.15, 15.35. CINEAC 1: Sneeuwwitje en de zeven dwergen; 13.15, 16.00, 18.45. ma. alleen 14.00. EU ROCINEMA: The never ending story; vr. za. zo. wo. 14.00, 16.15, 19.00, 21.30. ma. alleen 14.00. METROPOLOE 4: The Muppets take Manhattan; 13.15, 16.00. ma. alleen 14.00. ODEON 1: Sneeuwwitje en de zeven dwergen; 13.00 15.00, 17.00. ma. alleen 13.00, 15.00. ODEON 4: De gouden zee hond; 13.15. 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Monty Python's life of brian (16); za. 00.15. CI NEAC 2: Te jong om te sterven (16); za. 00.15. CINEAC 3: Cheech Chong: up in smoke (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Cheech A Chong: Up in smoke (18); vr. za. 00.02. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Ghostbus ters (al); 14.30. 19.00, 21.15. zo. di. wo. en 1 jan. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. LIDO I (Steen straat 39. tel. 124130): Gremlins (al); 14.30. 19.00, 21.15. zo. wo. LIDO II: Amadeus (al); 20.00. Startrek III (al); 14.30. zo. wo. 16.45. LIDO III: Red Dawn (16); 14.30. 19.00, 21.15. zo. wo. ook 16.45. LIDO IV: Purple rain (al); 14.30, 19.00 21.15. zo. wo. ook 16.45. STUDIO (071- 133210): Broadway Danny Rose (al); 14.30. 19.00, 21.15. zo. wo. 14.30, 16.45, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31 tel. 123875): The never ending sto ry (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo. di. wo. 14.15. 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): Meisjes met vurige verlangens (16); 14.30, 19 00, 21.15. De Leidse bioscopen zijn op Oudjaarsa- vond gesloten. NACHTVOORSTELLING REX: China love (16); vr. za. 23.30. KINDERVOORSTELLING CITY THEATER IV: Ciske de Rat (al); 14.45. wo. 14.30, 16.45. VOORSCHOTEN GREENWAY: Indiana Jones and the temple of doom; vr. za. 15.45, 19.00. zo. dl. wo. 15.45. 19.00. Buiterij op de Mounty (16); vr. za. zo. di. wo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Alleen op de wereld; za. t/m wo 14.00. WASSENAAR ASTRA: Yentl (al); 20.00. KINDERVOORSTELLING Walt Disney's Robin Hood; za. zo. di. 14.00. Caravaggio gestolen uit museum Malta LA VALLETTA Uit het museum van de ka thedraal van Sint Jan in La Valletta op Malta is een olieverfschilderij ge- stolen van de Italiaanse renaissance schilder Ca ravaggio. Het dock, Sint Jerome, werd zaterdag ochtend voor het eerst vermist. Het schilderij is een van de belangrijkste kunstschatten van Mal ta. Het is het derde schil derij dat op Malta is ge stolen sinds juli. Eerste concert door het Orlando Kwartet in de nieuwe samenstelling: Charles Andre Linale, Heinz Ober- dorfer, Ferdinand Erblich en Stelan Metz met werken van Smetana, Beethoven en Haydn. Diligentia, Den Haag. Haal eén poot onder een tafel uit en de tafel is onbruikbaar. Haal eén lid bij een strijk kwartet weg en het strijk kwartet wankelt. Na ruim acht jaar van samenwerken zocht de primarius van het Or lando Kwartet, Istvan Parka- nyi, een ander bestaan en aan vaardde de concertmeester- plaats bij het Nederlands Ka merorkest. „We beginnen weer op nul", aldus de drie overgebleven strijkers en zij zochten tussen tientallen vio listen de ideale partner voor een nieuw leven, een nieuw programma, een nieuwe basis klank. Zij zijn van mening die partner gevonden te hebben in Charles Andre Linale die in Parijs alles opgaf om hier bij het Orlando Kwartet zijn ide aal te kunnen verwezenlijken. Ere wie ere toekomt. De Kunstkring Diligentia bracht gistermiddag de vier musici voor de eerste maal in een concert tezamen. Zij kozen voor dit debuut drie bekende werken uit het kamermuziek repertoire: Aus meinem Leben van Smetana, het Harfenquar- tett van Beethoven en Haydns kwartet kwartet op. 76/3. Een talrijk publiek maakte kennis met een strijkkwartet waarin de primarius een klankvoller en duidelijker po sitie moet gaan innemen. Het vertrek van Parkanyi blijkt niet minder dan een schok waarvan de overige drie nog niet bekomen zijn. Oberdorfer, Erblich en Metz beschikten over een krachtige uitstraling,. nu lijken zij op zoek naar zich zelf en naar de ander. Los van het verleden werd men gister middag in Diligentia gecon fronteerd met een ensemble dat de indruk wekte van een prematuur debuut. Het is te hopen, dat het vertrouwen van de overige drie in Linale niet wordt beschaamd. Hij is zonder» twijfel een violist met een fraaie toon en een degelij ke techniek, maar dat hij in staat geacht mag worden dit Orlando Kwartet naar succes sen te leiden moet vooralsnog worden betwijfeld. ADR. HAGER Zondagmiddag bleek het Jeu gdtheater Zeebelt in de Wil lemstraat een unieke lokatie r een vol uur letterlijk en figuurlijk fraai uitgebalan ceerd marionettenspel. „De Gouden Schelp", waarin de draadpoppen hun hemelse gra tie demonstreerden, baseert zich op een zowel mens- als dierlievende tekst, waarvan de esthetiserende werking ner gens door de perfectie van de speeltechniek wordt belem merd. Eigenlijk geen wonder, want Mark Mens heeft zijn scènische kunstvaardigheid van geen vreemde. Zijn vader Jos - die zo'n 20 jaar geleden overigens ook al deze episode van de gewonde Zeewolf ver toonde, al heette zijn hoofdfi guur toen Suuske in plaats van Bartje - was een befaamd ma- rionettist en zijn broer Wij nand. die nu filmt, was van hetzelfde speelhout gesneden. Wat vooral opvalt naast het vleugje feeërieke fantasie bij dit totaaltheater in zakfor maat, waarin de spelers - en zo hoort het ook! - zich in het zwaartepunt van hun prachtig gemaakte poppen verplaatsen, is het sterk ritmische, ja zelfs metrische element van de speeltekst, die ook bij het im proviserend reageren op de zaalbevolking dichterlijk en degelijk eindrijm laat beluiste ren. Veel meer dan de hand pop is de marionet een sym bool. Zij wordt niet gespeeld, maar speelt zelf, in het kader van bepaalde slingerbewegin gen als gevolg van de zwaarte kracht ritmisch verankerd in de scènische visualiteit. Mede dank zij even functionele als fraaie decors en niet in de laatste plaats door de goed ge schoolde stemmen, wier inzet eenvoud, echtheid en vooral muzikaliteit verraadt, kunnen de bezoekers zich wanen in de typische kasperle-sfeer van de Antwerpse Poesjenellenkelder, waar eveneens geniale over moed, geschraagd door veelzij dig scènisch vakmanschap, de boventoon voert. FRANK DELBOY Jeugdtheater Zeebelt - „De Gouden Schelp" - marionettenspel door Mark Ment DEN HAAG Het muziekge- beuren „New wave 1977 - 1984 Videotapes van punk tot new wave", dat met veel suc ces in november en december in het Haagse Kijkhuis plaats vond, wordt op 4 en 5 januari afgesloten met onder meer een concert van de veelbelovende Leidse groep La Pesta. '1 Fiamminghi in Congresgebouw Het Belgische kamerorkest '1 Fiamminghi treedt op 7 janua ri als onderdeel van een korte Nederlandse tournee op in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Het orkest, dat in 1977 werd gereorganiseerd on der leiding van de violist Ru- dolf Werthen en sindsdien een van de meest gevraagde strij kersensembles van Europa is geworden, speelt werken van Legley, Vivaldi, Jacob en Tsjaikowski. Als gast-soliste treedt blokfluitiste Michala Petri op. Behalve het concert, dat op 4 januari om tien uur begint, is er een grote hoeveelheid vide omateriaal te zien van onder meer The Stranglers, Joe Jackson, The Fall en The Eu- rythmics. Tussen de videobanden zit oob de ongewone film „Liquic Sky". Deze negentig minuter durende rolprent over new wave werd gemaakt door dt Russische immigrant in New York, Slava Tsukerman. Actrice Margaux Hemingway loopt bekkenbreuk op WENEN De Amerikaanse film- actrice Margaux Hemingway heeft dit weekeinde bij een ski-ongeluk in de Tiroolse Alpen een bekken breuk opgelopen. De kleindochter van de Nobelprijs winnaar voor letterkunde Ernest Hemingway werd nog dezelfde dag in het academische ziekenhuis van Innsbruck geopereerd. Ze zou een dag of tien in het ziekenhuis moe ten blijven en dan voor algeheel herstel voor vijf of zes weken naar Londen gaan, aldus een woord voerder. HILVERSUM Freek de Jonge kreeg nog gro tere pretogen achter zijn brilleglazen, toen hij on langs door Adriaan van Dis in diens VPRO- praatprogramma de vraag kreeg aangereikt waar hij het allemaal vandaan haalde. Alsof hij het van de straat raapt. Adriaan vertelde er bij, dat hij de toen lopende voorstelling "Stroman en Trawanten" zelfs twee keer had bezocht, noch- tans dat mysterie niet had kunnen ontraadse len. Hij was in duisternis blijven wandelen. Van Dis verheelde zelfs niet, dat hij door al het lachen om Freek zelfs in ademnood was gekomen. Het zien van Freek in het laatste uur VPRO (Ned. II, 22.45 uur) kan hem helderheid verschaffen. Hij noemde het „De verade ming" en misschien krijgt dit Programma voor van Dis de etekenis van een hele vera deming, de opluchting dat Freek voor zijn bedenksels baat vindt bij de bijbel, het boek der boeken, waarvan de eerste bladzijde hoe het be gint nog boeiender is dan de laatste hoe het allemaal af loopt. Omdat het vaderschap ook niet meer is wat het was kiest Freek vanavond positie in het gezin, steeds minder bolwerk maar nog wel wijk plaats in 's levens onzekerhe den. Als vader Hoeksteen, destijds gehuwd met het meisje van de Samenleving, vormt hij samen met zijn er met de haren bijgehaalde huisgenoten de hoeksteen van de samenleving en zoekt hij naar raakpunten met het heilig huisgezin, heilig omdat het veilig heet te zijn tegen over de buitenwereld in ber gafwaartse beweging. Zegt hij zelf ter nadere om schrijving van zijn plaats als showvader in het kleine uur tje van dit jaar: „Het is een jaar van inleveren voor de Hoeksteentjes. En toch had vader gezegd: het vuurwerk wordt grootser dan ooit. Nog een minuut of zeventig schei den ons van het nieuwe jaar. RUITENPUZZEL In elk vakje dient een letter te worden Ingovuld. waardoor rond do genum merde vakjes woorden van 4 letters van navolgende betekenis verkregen kunnen worden. De invulling van olk antwoord dient te geschieden volgens de richting van de wijzers van de klok. Het vakje waarin de eerste letter van elk ontwoord komt. dient door com binatie met de letters van de omrin gende antwoorden te worden vastge steld. 1 deel v.e. tlets; 2 huisdier; 3 overzetvaartuig; 4 onvriendelijk; 5 onnozel persoon; 6 muziekstuk; 7 orgaan; 8 geleedpotlg dier; 9 devies; 10 tijding; 11 deel v.e. vliegtuig; 12 kledingstuk. OPLOSSING 'inj| zi :dujoj u Ibjbuj 01 'snei 6 :u|d* 8 :j®!u L 'sjbuj 9 S|BU s :*-»ou t :juod E 'puog z :>N0a 1 I NAAM POSTCODE/PLAATS- J TELEFOON:I Deze ontvangt de eerste twee weken de krant gratis. I Daarna wordt het abonnement betaald per: 0 kwartaal □automatischpermaand Diaar I STUUR EEN LUXE HANDDOEK NAAR: ADRES: Sluur de bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998, I 2500 VD Den Haag (postzegel niet nodig) I Code IN^j «f"£ekLeSou/uvnt Freek de Jonge als vader Hoeksteen in zijn hemd in zijn oudejaarsshow. mm msmmmom Daarin hebben we aan Ethio pië gedacht. Nu hebben wij recht op wat ons toekomt: miljoenen aan vuurwerk. Ónze honger naar (vuur- )werk is niet te stillen. Niet alleen in de lucht, ook op de buis. Dat is te regelen via af standsbediening. Mijnheer Hoekstqen trouwde destijds om belastingtechnische rede nen. Dat werkt door. Dat biedt nog steeds voordelen. Er staat wel een doos in de kamer en uit die doos komt getik, een morsesein, een te ken aan de wand van ons be staan". Gelijkenissen Freek meende in Van Dis een goede verstaander te hebben getroffen, die weet dat hij zijn stof overwegend uit de bijbel betrekt. Die biedt en barst van de maat schappij- en menskritiek. Met daarboven de Alwetende Vader, in het tijdelijke ver taald door pa die alles weet, soms zelfs geen raad. Op die tekst zit je als cabaretier al tijd gebeiteld, gezien de houtsnijdende teksten der profeten, het gestoei met ge lijkenissen, wegwijzers door het labyrinth van het leven. Door grote delen van zijn pu bliek wordt Freek gehouden voor de vervuiler van een profetenfpnetie in het huidi ge tijdsgewricht. Hij wijst die inschatting bij voorkeur en met kracht van de hand. Hij waant zich geen ziener. Hoogstens kijkt hij zijn ogen uit. Hij parafraseert alleen parabels. Hij haalt in één moeite door de humor om hoog, de humor van hoe je een uitverkoren volk in het gareel houdt. Met alle moder ne varianten daarop.' Tenslotte werd hij thuis aan tafel dagelijks met de bijbel om de oren geslagen. Hij heeft er nog rode oortjes van. Hij tilt er de controverse uit tussen materie en geest, die opdeling van de geschiedenis der mensheid in hebben en zijn. Geloof, economie, leeftrend en structuren, leniging van sociale nood, buiten de werk uren niet bereikbaar, het houdt hem allemaal bezig in gezinsverpakking, met een lichtpunt aan het eind in de tunnel van de impasse. Voor Freek speelt in deze da gen in hoge mate de vraag in hoeverre hij wordt gezien als de opvolger van Wim Kan, die ook op de jaardrempel zijn grappen te grabbel gooi de. Freek: „Ik tref aan de buis een boel mensen, die niet speciaal tot mijn aanhang be horen, die mij zullen vergelij ken met Kan. Dat zou wel eens op een teleurstelling kunnen uitdraaien". Bij het uitproberen in Leiden en in het Nieuwe de la Mar in Amsterdam had hij zijn volk op de hand als eens Mo- zes. Voor wie het verschil niet ziet: Kan werkte met geestigheden, Freek met het geestverruimende middel van zijn vertelvermogen. Hij laat quasi-argeloos twee ver halen door elkaar lopen, .waarbij de afloop van het ene vertelsel verrassenderwijs een helder licht blijkt te wer pen op het onafgemaakte an dere verhaal. Hij gooit het al lemaal op de grote hoop die doet leven, ondanks de fou ten in het weefsel van dat zelfde leven. Temidden van alle stuiptrek kende weeën bij de geboorte van een nieuwe tijd, bijna een nieuwe eeuw, wil Freek de leukste thuis zijn in het gezin Hoeksteen. Niet als Kan laat hij zich grappen aanreiken door figuren als Seth Gaaikema en de impre sario Wouter van Liempt, die daarover nu nog met trots weten te vertellen. Freek plaatst geen punaises in de zetels van het kabinet.- Zijn humor hangt als een ont snapte wolk zwaar lachgas boven je hoofd. Zat VPRO-tv-directeur Roe lof Klers toch onthand, toen hij iuist deze maand op zijn tafel het toneelprojekt in vier afleveringen kreeg neerge legd van de nieuw door hem aangestelde tv-dramaturg Gerardjan Rijnders. Dit droeg uitgerekend of toeval lig als titel „De Hoeksteen" en bevat nogal wat snierende schimpscheuten op het gezin in onverbloemde, soms zelfs onfrisse taal. De eerste afle vering had gisteren, op 30 de cember, op het scherm moe ten verschijnen. Wie bedenkt zoiets? Kiers schrapte ijlings het hele project. VPRO-tv verdween gisteravond een uur eerder uit de lucht. De Jonge heeft met dit alles niets van doen. Hij houdt het bij de hartroerende hebbe lijkheden van heel een volk in het algemeen en van ieder persoonlijk in het bijzonder. Daar kan hij hele verhalen over vertellen, uren over doorgaan. Freek: „De televisie bepaalt ons zijn, welzijn en onwelzijn op deze avond. Aan de hand van de afstandsbediening be landt het gezin Hoeksteen op een heel merkwaardige ma nier in een optimistische Sa menleving in 1985". Een luxe handdoek van 50 x 100 cm wordt uw deel, als u de (kleine) moeite doet een nieuwe abonnee aan te brengen voor deze krant. Eencadeauw"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 8