Organisatoren: „Creativiteit
en jong talent aanmoedigen
Prikkelend
oud zeer
van grijze
Rients en Cox
EckbcSouoant
Prima Dresselhuys en dito Shaffy in De sprong
1985: JONGEREN- EN MUZIEKJAAR
bioscopen
Sportwereld
SLEUTELS DIE OP ELK KARWEITJE PASSEN
ST Êeidóe ScHwcmt
KUNST
ZATERDAG 29 DECEMBER 1984 PAGINA' 1
Mary Dresselhuys
Joop van den Ende presenteert: „De
sprong" (Eve) van Larry Fineberg.
Regie: Henk van Ulsen. Vertaling:
Mary Dresselhuys. Decor: Frank Ra
ven. Met Mary Dresselhuys, Ramses
Shaffy, e.a. Koninklijke Schouw
burg, vrijdag 28 december. Herha
lingen t/m 2 januari.
In een interessanter decor en
met een minder gebruikelijke
regie en een modernere the
matiek dan gewoon in de jaar
lijkse blijspelen valt Mary
Dresselhuys weer op door haar
gewaardeerde spel in Larry
Finebergs „De sprong". Het
weerzien met Ramses Shaffy
als haar tegenspeler is aange
naam. Maar wie wat meer ver
wacht dan alleen maar Mary
Dresselhuys goed zien spelen,
komt eigenlijk wat bedrogen
uit. Je hoort ook niet alles te
willen.
„De sprong" toont de emanci
patie van een 65-jarige vrouw,
Vera. Zij heeft veertig jaar
lang haar echtgenoot geduld
en vertrekt, misschien wel
omdat zij nu een pensioen
krijgt. Zij vindt een souterrain,
waar zij kennis maakt met Ja
nos Horvath, een Hongaar, die
zich na 1956 in Canada heeft
gevestigd. Hij predikt „wissel
werking" en leven en laten le
ven. Hij geeft haar de sympa
thie en het begrip die haar
man, haar zoon en haar klein
dochter minder goed kunnen
opbrengen. Vera zet uiteinde
lijk haar leven alleen voort.
De enscenering is er een met
snelle, korte scènes, afgewis
seld door lichtloos toneel. Ook
wordt in flashbacks de achter
grond van Vera's leven inge
vuld. Dat houdt vaak nodeloos
op en draagt niet altijd bij tot
werkelijk noodzakelijke infor
matie. De spelregie is er op af
gestemd om de hoofdrol van
Mary Dresselhuys goed te la
ten uitkomen. Dat is terecht,
maar gaat ten koste van aller
lei details die de bijrollen beter
uit zouden kunnen laten ko
men. Zo spreekt de debuteren
de Magali de Frémery als
kleindochter te geaffecteerd
om een overtuigende rebelle
rende dochter te zijn. Shaffy's
„hongaarse" accent verschuift
van niet te plaatsen indianen
taal naar rechtgeaard Ameri
kaans, geen echt vreemd ac
cent voor Canada, waar het
stuk zich afspeelt.
De vertaling is voor de hoofd
rolspeelster op de huid ge
schreven, maar bevat voor mij
te veel anglicismen, die vooral
opvallen in namen, plaatsen
en uitspraken. Vera noemt
haar man, geloof ik, Bord, of
heet hij nu Bert of Burt?
Kleindochter Kim noemt oma
Pon of Pom. Men vertrekt
steevast naar Vancouver of
neemt de trein naar Montreal.
Details, ja, maar waarom moet
zo'n inleefbaar en tamelijk
universeel stuk nu persé niet
in Nederland spelen?
Maar ja, weer een flonkerende
Mary Dresselhuys die in alle
subtiliteit de show steelt én
een buitengewoon plezierige
ontmoeting met Ramses Shaf
fy, die te weinig in het stuk
voorkomt. Hem wens ik de
volgende keer een beter stuk
in een vlekkeloze regie toe.
PETER SNEL
DEN HAAG - Was het op
zet of kwam het toevallig
zo uit: De Verenigde Na
ties riepen 1985 uit tot In
ternationaal Jongerenjaar
en de Raad van Europa
besloot hetzelfde jaar te
proclameren tot Europees
Jaar van de Muziek. Moet
de aandacht nu verdeeld
worden tussen jeugd en
muziek? Of hebben de
twee thema's ook raak
vlakken, zodat de aan
dacht voor de muziek niet
ten koste gaat van die
voor de jongeren en an
dersom?
Al tienduizenden jaren hebben
mensen hun vreugde, verdriet,
godsdienstzin, liefde en strijd
lust in muziek geuit. Muziek is
dan ook een niet weg te den
ken cultuurverschijnsel.
De veelbelovende doelstellin
gen van het Europees Jaar van
de Muziek slaan een brug tus
sen jeugd en muziek: „het sti
muleren van het muziekon
derwijs aan amateurs, zowel
als aan beroepsmusici (in spé?);
het bieden van betere vooruit
zichten op een loopbaan aan
kunstenaars en het aanmoedi
gen van creativiteit en jong ta-
I lent".
Maar zou men de jongeren in
„hun" jaar zoveel mogelijk
met muziek in contact willen
brengen, dan staat men al
meteen voor problemen. Want
het Europees Jaar van de Mu
ziek heeft de herdenking tot
uitgangspunt van Johann Se
bastian Bach, Georg Friedrich
Handel, Heinrich Schtltz, Do-
menico Scarlatti en Alban
Berg. Alleen de namen van
deze componisten al schrikken
vele jongeren af. Ze laten hen
op z'n minst Siberisch. Boven
dien: tot welke jongeren zou
men zich eigenlijk moeten
richten?
Tot de passieve, „consumeren
de" categorie, tot de actieven:
de uitvoerende musici of tot de
scheppenden - de jonge com
ponisten?
Men mag ervan uitgaan dat
voor jongeren die beroepsma
tig met muziek bezig zijn,
maar weinig of geen extra in
spanningen nodig zijn om hen
bij de muziek te betrekken. Zij
zullen door hun belangstelling
meeleven met - en hopenlijk
genieten van - alles wat het
comité „Musica '85" het ko
mend jaar in Nederland orga
niseert.
Afgesloten
Er blijven dan drie categorieën
jongeren over aan wie in 1985
in het bijzonder wat „muzika
le" aandacht" besteed zou
kunnen worden. Dat zijn de
passieven, de amateurs en, niet
te vergeten, de jonge scholie
ren wier smaak voor muziek
nog in alle richtingen ontwik
keld kan worden.
De passieven zijn doorgaans
moeilijk bereikbaar. Ze ken
nen de idolen van de interna
tionale popscène en laten zich
(kritiekloos) drijven op hun
gevoelens van sympathie,
voorkeur of vooringenomen
heid. De geluiden die ze waar
nemen zijn „gewoon te gek" of
„shit", zonder dat ze zich af
vragen wat hun erin aantrekt
of afstoot. Niemand misgunt
hun dat genoegen, maar elke
extra inspanning tot bewust
wording of muzikale vorming
is waarschijnlijk aan hen ver
spild.
De voornemens die de organi
satoren van het Europees Jaar
van de Muziek maakten, klin
ken zo veelbelovend: „creati
viteit en jong talent aanmoedi
gen".
Drieëntwintig landen zullen
deelnemen aan de muzikale
manifestatie van de culturele
eenheid van het Europese con
tinent. Van Algarve tot aan de
Noordzeekusten zullen zich
meer dan 1.000 muzikale eve-
t-\ __j_i j. nementen afspelen. De finan-
„De medewerking, die we van f,tv
het onderwijs krijgen is niet Ge"
om over te juichen stelt Van F F
roSS'e ™„haS«Ce„btMaS. Met
probleem daar IS de organisa- hedra» kunnen nreries
trad hij op voor schooljeugd in
Ter Apel. En in de grillige
winter van 1979 schuifelde
Willem Hylkema - sokken om
de schoenen - voorzichtig door
beijzeld 's Hertogenbosch op
weg naar het Jeroen Bosch
huis. Hij kwam op tijd. Maar
er was niemand in de zaal,
want het was te glad!
Ontmoedigend
Het Schoolconcert: Leo de Ruiters Jazz-kwartet laat horen waar
de huidige lichte muziek vandaan komt. En de scholieren laten
het niet bij luisteren: ze leven mee.
Top-massa
rekt via hun lidmaatschap van
harmonie of fanfare, die een
lescontract gesloten hebben
met één van de plaatselijke of
regionale muziekscholen. Ook
al laat men de conservatori
umstudenten buiten beschou
wing, dan nog zijn de popklan
ten dus veruit in de meerder
heid.
Er is geen of weinig (weten
schappelijk) onderzoek gedaan
naar de muzikale beleving in
Nederland. Een enquête, -
voor de Stichting Popmuziek
Nederland en het ministerie
van WVC -heeft uitgewezen,
dat zich in Nederland onge
veer 3 miljoen merendeels jon
ge amateurs aktief met muziek
bezighouden.
Van hen zijn er ongeveer een
miljoen hartstochtelijk de pop
muziek toegedaan. En van dat
miljoen zijn er 350.000 tot In dit opzicht zou het jaar 1985
Leerplan pop
Het is ronduit belachelijk dat,
na een kwart eeuw, tegenover
de massa van een miljoen
amateur-popmuzikanten in
Nederland er slechts een
handje vol muziekscholen
staat, dat er zich in het bijzon
der op heeft toegelegd, hen
iets bij te brengen op het ge
bied van stijl, techniek, pre
sentatie, muzieknotatie of -
theorie!
400.000 in de leeftijd van 12 tot
24 jaar. Dat wil zeggen dat er
ongeveer een half miljoen ou
der zijn dan 24 jaar en dat de
overigen de 12 jaar nog niet
halen.
Anderhalf miljoen - voorna
melijk jonge - Nederlanders
volgen een of andere vorm
van muziekonderwijs. Het
aantal leerlingen van de geza
menlijke Nederlandse muziek
scholen bedraagt zo'n 300.000.
Driekwart van de leerling-
muzikanten gaat dus niet naar
muziekschool. Althans
niet rechtstreeks
indi-
verbetering kunnen brengen.
Want vanaf 1 januari 1985
werken de Stichting „Het
Schoolconcert" en de Stichting
WIKOR uit Amsterdam als
„Nederlands Instituut voor
Kunst in Onderwijs en Samen
leving (MIKOS) samen aan de
musische „missionering" on
der de schooljeugd. Het nieu
we instituut bemiddelt tussen
professionele kunstenaars
enerzijds en onderwijs plus in
stellingen voor cultureel werk
anderzijds. De scholen zullen
aanvankelijk nog niets mer
ken van de organisatorische
veranderingen. Op den duur
pas zullen de NIKOS-pro-
gramma's uitgebreid worden
met voorstellingen waarin mu
ziek en podiumkunsten sa
mengaan (ballet, opera- en
operettefragmenten, muziek
theater e.a.).
Tot nu toe bood Het School
concert alle soorten van mu
ziek: klassiek en pop in alle
vormen, volksmuziek en jazz.
De enige maatstaven zijn en
blijven dat het gebodene niet
commercieel van opzet is en
dat het informatief, leerzaam
en pedagogisch verantwoord
is. „Het doel van de stichting
is, levend cultuurgoed door te
geven. Het moet dus „kunst"
zijn", licht directeur Frans van
der Eijnden toe.
En op de vraag wat dan wel
„kunst" is, zegt hij: „Iedereen
weet - of voelt - wat géén
kunst is. Wij geven uitleg met
voorbeelden. Dat loopt als een
vast gegeven door alle pro
gramma's heen. Dat is de de
monstratieve kant van ons
aanbod: de uitleg van instru
menten én muziek en het be
antwoorden van de vraag
waar de wortels ervan liggen.
We willen zo ook het zelf-spe-
len bevorderen. Maar dat is
niet een doel-op-zich".
De kunstenaars, die door Het
Schoolconcert/NIKOS worden
gecontracteerd, sjouwen heel
wat af. Herman Krebbers, bij
voorbeeld, speelde vorig jaar
eens 's avonds in Parijs en de
andere ochtend, om tien uur,
tie: de lesroosters zijn heilig.
En er is ook nooit geld. Dat
wordt, naar ik meen, vaak als
smoesje gebruikt. Desondanks
bestrijken we met muziek én
toneel toch nog 1400 van de
3000 scholen voor voortgezet
onderwijs. We organiseren
ruim 2000 concerten per jaar-
maar in 1980 waren het er nog
3200. En als je ziet met welke
frequentie we de scholen be
zoeken -één twee keer per
jaar en dan nog maar voor een
deel van de leerlingen - dan is
dat niet bemoedigend. De
overheid voert hier een poli
tiek, die nergens toe leidt. En
dat allemaal om een paar een-
De klacht van NIKOS-direc-
teur Van den Eijnden krijgt
van onverwachte zijde bijval:
de stichting, die door 14 orga-
.nisaties en instellingen in
Limburg is opgericht om luis
ter bij te zetten aan het Euro
pees Jaar van de Muziek in die
provincie, heeft in haar pro
gramma vijf speciale projecten
opgenomen.
Muziek en jongeren
Dit Limburgse programma
voor het Jaar van de Muziek
steekt - voor wat' betreft de
aandacht, die de jeugd krijgt -
gunstig af bij het landelijke
(lees: Amsterdamse). Het eer
ste bevat twee grootscheepse
muziekfestivals - op 22 no
vember in Venlo en op 23 no
vember in Kerkrade - met zo
veel mogelijk vormen van mu
ziek: van symfonische werken
tot jazz en pop toe. En dat, ter
wijl in de officiële manifestatie
van „Musica '85" slechts twéé
popmanifestaties geprogram
meerd zijn.
dat bedrag kunnen precies
dertig van die eenmalige mu
zikale evenementen gefinan-
cieerd worden.
Jonge componisten
O ja, en dan is er ook nog de
compositie-wedstrijd - onder
auspiciën van de secretaris-ge
neraal van de Raad van Euro
pa en de voorzitter van de
Commissie der Europese Ge
meenschappen - die wordt ge
organiseerd door de Europese
Culturele Stichting. Daaraan
kunnen componisten (van ei
gentijdse muziek!) in de leef
tijd van 15 tot 30 jaar deelne
men. Opdracht: ze moeten de
Europese Gedachte tot uit
drukking brengen in een werk
van ten hoogste twintig minu
ten, dat nooit eerder ten geho
re is gebracht. De eerste prijs
is een bedrag van 20.000 gul
den. Ze moeten wel zelf zor
gen voor alle materialen die
voor de uitvoering van hun
compositie nodig zijn. De wed
strijd wordt financieel ge
steund door de Verenigingen
van Frisdrankfabrikanten.
JAN BAKKER
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende Moun'ty^
dagen, raadplege men 21.15.
„UIT", de gratis wekelijkse ^An8SENAAR
bijlage van deze krant. °A "A
ALPHEN AAN OEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Sneeuwwitje en
de zeven dwergen (al); do. t/m za.
14.00, 18.30, 21.00 zo t/m wo.
11.00, 13 00. 15.00, 17.00 EURO
CINEMA II Bachelor party (12). do.
ASTRA: Yentl (al
20.00.
KINDERVOORSTELLING
Walt Disney's Robin Hood; za. 5
di 14.00.
DEN HAAG* ASTA 2 (Spui 27. Jel
463500): Ghostbusters (al); 13.3C
16.00, 19.00, 21.30. ASTA
Gremlins (al); 13.15, 15.45, 18.4
21.15. BABYLON 1 (naast Cen--
traal Station, tel. 471656): AmadeuffIff lil
(al); 14.00. 20 00. BABYLON 2:
(12); Chostbusters (al); 13.30Ha di
16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3
The Muppets take Manhattan (al)L.
13 15. 15.45. 18.45. ma. alleeif**
13 15. 15.45 Rhinestone (al); 21.15!VOOr
CINEAC 1 (Buitenhof 20. teQtemt
13 30, 19X10. 2L3Ó.1 zo.' t/m 630637): Sneeuwwitje en de zevttMjT/er
wo. 11.00. 13.30, 16 00. 19 15. dwergen (al); 13.15, 16.00. 18-4j&feS€
21.45 EUROCINEMA III Grem- ma al lee nl 4.00. U nder (16^
lin. (al); do. t/m za. 13 45. 18.45. ZJ-30. CINEAC 2; Te ,or>9 omf"»'
21.15. zo. t/m wo. 11 15. 13 45. ®,e™en <16): 13.15 16.
16 15. 18.45. 21 30 EUROCINE- 21 30. ma. alleen 14.00. CINEACI» IC
MA IV The karate kid (al); do. t/m 3. The woman in rad (al); 13_1W7 n
za. 13.30, 18.30. 21.15 zo. t/m wo. 16.00, 18.45, 21.30. ma. aiieettp
18.30, 21.15. do. t/m za. Bioscoop ™-00; f^RO CINEMA (l_eywej—
is op Oudjaarsdag gesloten story lalf vr ïa zo"^". °14.Sjwer;
NACHTVOORSTELLING 16.15, 19 00. 21.30 ma. alleeppbr<
EUROCINEMA I: Bachelor party 14.00. Ann» (alI); 11.00. ma. n.etp7an/l
(16); za. 24.00. EUROCINEMA II: METROPOLE 1 (CarnegtelaarUj^
Gremlins (16); za. 24.00. EURO- teL 456756): Gremlins (al); 13-1S**-
CINEMA III: Het snelle slippertje 16-00, 18-45 2L30 ma_ alleeJ.
(18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: L4 00. METROPOLE 2: The
Erotisch spiegelbeeld (18); za rend.ng story (al); 13.15. 16.(M|fert,
24 00 18.45. 21.30. ma. alleen 14.00y«tC|
METROPOLE 3: Broadway Dan-
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. «y Rose (al); 13.15, 16.00'.1*451
tel. 071-121239): Ghostbusters (al); 2T30. ma alleen 14.00. METRO/
14.30 19 00 21.15. zo. di. wo en 1 POLE 4: The Muppets take Man'
jan. 14.15.' 16.30, 19.00. 21.15. hattan <a|): 13.15. 16..00 Once "Pf'U.
LIDO I (Steenstraat 39. tel. a J" A"16"6"-!1.2* .l9 3Cllfö/
124130): Gremlins (al); 14.30, METROPOLE 5: Paris, Texai
19 00 21 15 zo wo. LIDO li! (16); 14.00. 20.30. ODEON 1 (HefJ/sfe,
Amadeus (al); 20.00. Startrek lil rengracht 13. tel. 462400): Sneeuw£er;e
^dVw„M6M43041900Ü??15:
Z0W0 00klL5.UD0°VPm: 13.00. O* «OJffe
pie rain (al); 14.30, 19.00 21.15. zo. 21.30. ODEONI 2: Police «cadepess
wo. ook 16.45. STUDIO (071- mJT Cjg!"J3-1S. 16.00.J8.45. 21.30l
133210): Broadway Danny Rose CD!EON 3: Chositbuater# al)£
(al); 14.30, 19.00, 21.15. zo. wo. 13.15, 18.45 21 30 ODEON
14.30, 16.45, 19.00, 21.15. TRIA- J84f'
NON (Breestraat 31. tel. 123875): P^R'S 1 <l?eitin9s,ra|t J^b. 1
The never ending story (al); 14.30, 666402): Hot bums (18); 12.00it.
19.00, 21.15. zo di. wo. 14.15. 00 1Bf
16.30. 19.00, 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52. tel. 071-125414):
Meisjes met vurige verlangens
(16); 14.30, 19.00. 21.15. De Leidse
bioscopen zijn op Oudjaarsavond
gesloten.
NACHTVOORSTELLING
REX: China love (16);
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr.
Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Lassiter (al); zo. 15.00. ma.
wo. 21.15. Hot Bubblegum op her- Manhattan; 13.15, 15.45, 18.45.
haling (12); vr. ma. wo. 19.00. fif' <c oc
20.15.
22.30. zo. di. v a. 13.30. r
gesl. LE PARIS 2: Beauty (18fc
12.15 tot 22.45. zo. di. v.a. 13.45;
vr. za. 22 45. LE PARIS 3: Katha#
rina, de naakte Tsarina (18); 12.3
tot 23.00. zo. di. v.a. 14.00. vr. z&ÏCh
23.00. PASSAGE (Passage 6fyerst
tel. 460977): Bachelor party (12Ïönnt
13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ma
leen 14.00. HAAGS FILMHUlSPe
Voor onbepaalde tijd gesloten. tie te
voete
kend
KINDERVOORSTELLINGEN van
BABYLON 3: The Muppets tak
alleen 13.15, 15.35. CINEAC 10/77
Sneeuwwitje en de zeven dwet uit C
gen; 13.15, 16.00, 18.45. ma. allexiBroU
\die t
14.00. EUROCINEMA: The nevef^
ending story; vr. za. zo. wo.
16.15, 19.00, 21.30. ma
14.00. METROPOLOE 4:
Muppets take Manhattan; 13. ij va/7
16.00. ma. alleen 14.00. ODEO»/j-0,
1: Sneeuwwitje en de zeven d*r*
CITY THEATER II: gen; 13.00 15.00, 17.00. ma
Romancing the stone (12) tijden zie 13.00. 15.00. ODEON 4: D<
City I. CITY THEATER III Conan den zeehond; 13.15, 16.00.
de vernietiger (16) tijden zie City I.
CITY THEATER IV 20.000 mijlen NACHTVOORSTELLINGEN
onder zee (al); ma. t/m za. 19.00. CINEAC 1: Monty Python's life d
Against all odds; ma. t/m za. 21.15. brian (16); za. 00.15. CINEAC 2
Te jong om te sterven (16); uOntn
KINDERVOORSTELLING 00.15. CINEAC 3: Cheech ioger
tchil
smoke"('18); vr. asPeL
doel
KINDERVOORSTELLING
LIDO THEATER: Ciske de Rat
(al); vr. ma. di. do. 15.00.
KATWIJK e CITY THEATER I (Bad-
straat 30, tel. 01718-74075): Police
Academy (16); do. t/m di.
19.00, 21.15.
CITY THEATER IV: Ciske de Rat Chong: up in smoke (16);
A
Voetbal Argentinos Juniors
is kampioen geworden van
Argentinië.
Tennis Hester Witvoet is
doorgedrongen tot de kwartfi
nale van het jeugdtoernooi
van Mexico Stad. Zij versloeg
Hellas ter Riet met 6-2, 6-4.
Tennis Andres Gomez zal
wegens een schouder-blessure
niet deelnemen aan het Mas-
terstoernooi, dat van 8 tot 13
januari in New York wordt
gehouden. De Amerikaan Aa
ron Krickstein vervangt hem.
Boksen Europees kam
pioen halfzwaargewicht A*
Blanchard staat zevende opj
ranglijst van de WBA. De e"
ste bokser die wereldk
pioen Michael Spinks mag f
dagen is Eddie Davis.
Hockey Het internation
zaaltoernooi van Alliance
Heemstede is bij de dames
wonnen door de national
meisjes-selectie. Zuid-Holl
werd vierde. Bij de heren wij'
Oranje Zwart.
IJshockey Landskampio^
Nijmegen is vrijwel zeker uj
geschakeld in de strijd om 4
Europa Cup. Gisteravond vet
loor de ploeg in de eigen hl
met 8-3 van de Zweedse tita
houder AIK Stockholm.
Komt de wijsheid met de ja
ren, de grijsheid volgt mees
tentijds op de voet. Gerard
Cox en Rients Gratama staan
daar niet bij te juichen, maar
maken van de nood een deugd
blijkens hun jongste cabaret-
Onder die noemer hebben zij
elkaar gevonden en een duo
gevormd. Het ligt in hun voor
nemen daarmee in stand en
land de zalen af te breken,
•hiermee handelend in de geest
Van het huidige cultuurbeleid,
waarbij bezuiniging en af
braak op één lijn worden ge
steld.
In die opzet slagen zij aardig,
zeker gisteravond in het Haag
se Diligentia, waar zij veel
volk meelevend kregen voor
wat zij af te reageren hebben.
Vanwege dat enthousiasme
weer konden zij aan het slot
melden, dat die zaal bij wijze
Cabaret: „De grijze plaag". Zaal: Di
ligentia. Door: Gerard Cox en Rients
Gratama. Teksten: Cox, Gratama,
Jan Boerstoel en Hans Dorrestijn.
Regie: Johan Verdoner en Selma
Susanna. Muziek: Bert Nicodem.
Techniek: Albert Lantink. Herhaling:
hedenavond.
van uitzondering voorlopig ge
spaard zal blijven
Cox begint er gelijk zwaar aan
te tillen met zijn lied gewijd
aan „De zinloosheid van het
bestaan", hierin min of meer
opgevangen door Rients, die
„Live met publick" en „Met
behoud van uitkering" het
niet laten kan een luchtige
toets te blijven aanslaan.
Zij weten hun bezadigdheid
knap te relativeren tot in het
komische toe, zeker waar zij
vocaal en speels ronddolen in
de tijden van weleer, die zij
nog meegemaakt hebben, toen
kinderen nog niet werden ge
pland, maar gekregen en niet
Rients Gratama en Gerard Cox voegen luchtige toets en tragische ondertoon samen.
opgevoed maar grootgebracht.
Toch is het leven niet onge
merkt aan hen voorbijgegaan.
Zij verkeren in het stadium
van veel achter de rug en
steeds minder voor de boeg.
De rij artistieke doden, die
Cox bezingt in een flegmatisch
gehouden boogie-song over
jogging, wordt steeds langer en
achterin draaft Frans mee in
cadans. Gevoelige onderwer
pen gaan zij niet uit de weg,
vinden er een treffende stijl
voor en ontroeren dan ook.
In de samenzang laten zij hun
stemmen stoeien, waarbij de
luchtige toon van Rients pi
kant contrast oproept tegen
over de trilling van lichte tra
giek in de zang van Cox. Le
vert toch enkele onvergetelij
ke momenten op, zeker als zij
als een soort Thomasvaer en
Pieternel historische actuali
teiten omhoog halen met een
nostalgie die hier en daar uit
bundige vormen aanneemt en
hilarische uithalen niet
schuwt. Op die wijze lichten zij
het jongste verleden door,
waarbij de zaal reageert op
herkenning.
Op zijn minst steunt deze
voorstelling op een merkwaar
dig effect, nl. dat zij beiden het
voortschrijden der jaren be
treuren en begonnen zijn met
aftellen maar nochtans als
frisse jongens hun kleinkunst
staan te bedrijven, waarbij een
bakfiets als labiel element
midden in hun voorstelling
staat. Hun bijna-jongleren
daarmee sluit aan bij hun ge
wiekste woordspel en quasi-
sluitende redeneringen, die in
een omkering van waarden
toch een zekere waarheid be
vatten en aldus gerijpte klein
kunst bieden. Prikkelend oud
zeer van twee nog niet zeer
oude artiesten.
TON OLIEMULLER
Wanneer u een nieuwe abonnee aanbrengt hebt u als dank
daarvoor de keus uit drie handige mini-gereedschapsets:
A) 5 dopsleutels, B) 5 steeksleutels, of C) 6 schroevedraaiers.
Heel handig voor het fijne werk.
Kunt u meerdere mensen enthousiast maken voor deze fijne
avondkrant, dan kunt u evenzovele gereedschapsets uitkiezen.
De nieuwe abonnee wordt ook hartelijk door ons onthaald:
deze krijgt de krant de eerste twee weken gratis.
NE
Noteer als nieuwe abonnee per:
I NAAM: ADRES:
1 POSTCODE/PLAATS:
TELEFOON:
IDeze ontvangt de eerste twee weken de krant gratis.
Daarna wordt het abonnement betaald per: Q kwartaal
f'l automatisch per maand
I jaar
Stuur als dank gereedschapset A B C naar:
NAAM:
ADRES:
POSTCODE:PLAATS:
Stuur de bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998, 2500 VD Den Haag
(postzegel niet nodig).