m Niemand komt binnen in mijn ziel RUK DE GOOYER: ZeidóeQowiard t Kontje van Hofwijck jubileert Lkunst 3INA 12 - ZATERDAG 29 DECEMBER 1984 PAGINA 13 i Januari 1985, een mijlpaal het bestaan van sociëteit "t Kontje van Hofwijck uit Honselersdijk. Het bestaat dan namelijk tien jaar. Om dit feit wordt een groots feest gebrou- dat, na een receptie op de eigenlijke 'verjaardag', uit mondt in het jubileum 'Jubel kontje' op 5 januari De bedoeling is dat 'Jubelkon- je' om 15.00 uur begint met ?en kinderprogramma rond de clown Pagetti. Hierna wordt het filmdoek opgezet voor een reeks filmpjes van Tom en (jerry. Na deze twee onderdelen treedt Muzikater aan om van af 17.00 uur het hoofdpro gramma te vullen. Het gezel schap speelt het muziek-to- neelstuk „Vrij", waarin ver schillende mensen een gevecht leveren tegen de huidige maatschappij. Hierna zorgt George van Dijke voor wat verluchtiging met een muzika le reis door de Verenigde Sta- Na een pauze speelt The Crooks. Deze groep brengt voornamelijk Amerikaanse muziek, zoals dixyland Het cabaret op 'Ju belkontje' wordt vertegen woordigd door Klunder en Co en Gottmer en Leemhuis, twee duo's, die als eerste en tweede eindigden op Camaretten '84 Weenie and the Jugs zorgen voor een swingende uitsmijter met vrolijke in een nieuw jasje gestoken muziek uit de jaren zestig. Omdat een grote opkomst wordt verwacht vindt dit con cert niet plaats in 't Kontje, maar bij de buurman. Gebouw Hofwijck aan de Dijkstraat 19a, te Honselersdijk. Vondst kleine beelden uit Han- dvnastie in China PEKING Chinese ar cheologen hebben meer dan 1.000 terracotta beeldjes van krijgers en paarden uit de tijd van de Han-dynastie tussen 206 voor en 220 na Christus gevonden. Zij zijn slechts 30 centi meter groot. De ontdek king werd eerder deze maand gedaan op een bouwterrein in de voor stad van Xuzhou, in de kustprovincie Jiangsu. „Laatste Avondmaal" Da Vinci in Rijksmuseum AMSTERDAM In het Rijksmu seum te Amsterdam, dat in 1985 haar 100-jarig bestaan viert, wordt tot 3 maart een tentoonstelling ge houden rond Leonardo da Vinci's „Laatste Avondmaal". Het origi neel hiervan wordt momenteel ge restaureerd. De expositie omvat onder meer een twintigtal voor studies voor de wandschildering. Deze tekeningen zijn afkomstig uit de privé-collectie van Konin gin Elisabeth II van Groot Britta- nië. Verder is er een foto-reporta- Studie voor de apostel Jacobus ge te zien, die de vorderingen en de Meerdere, linksonder een ar- resultaten toont van het restaura- chitectonische studie. tie-project. Italiaanse tenor Di Stefano komt terug ROME De Italiaanse tenor Giuseppe di Ste fano die zich in 1973 als operazanger terug trok, komt op 63-jarige leeftijd terug. Di Stefa no heeft in Rome mee gedeeld dat hij in de lente van '86 Cavara- dossi in Puccini's "Tos- ca" wil zingen. De ope razanger heeft met ge zegd in welk theater hij zijn comeback zal maken. Rok Ensemble in Kijkhuis DEN HAAG Het Kijkhuis aan het Noordeinde biedt vanavond een bijzonder concert van het Nederlands Rok Ensemble. Het optreden, getiteld ..De bicy- gent", is een visueel gebeuren met vier poppen, drie musici en een fietsenmaker. Het ensemble, een nieuw gezelschap, wil elk seizoen met een nieuw project komen. Simon van Leeuwen is de fietsenmaker Tijdens het con cert demonteert een onverstoor bare fietsenmaker een rijwiel, dat langzaam wordt omgebouwd tot een blikkerige dirigent Het con cert begint om tien uur. I isch ir 1 U fiu 1 liggen had wi proberei cht lijk f6! houc geslot^ k' tijd kon ïenvalle :8 28. Dc lg3 De3 ;3 De3 ■ls uit urop; ht dri verkoo >en waai rapper volgord e Heilif Coningei kstukke 39-jarig ;omt ?rden. aarde va et motii drie d derij va genaan 9 gebon ren 152 rie kind uitgedc het ken een ker itgebra< afbeeldi die vo< Aggsbai •rzameli Herzog* DEN HAAG Hopla, de champagnefles in de koe ler, uitkijk op zee, vers sigaretje in de linker hand, benen op tafel. Rijk de Gooyer viert zijn vrije dag in het Scheveningse Kurhaus. „Yes, I am a happy boy", roept hij uit bundig naar zijn intervie wer. Hij heeft alle reden om zijn omgeving te be strooien met een goed hu meur, want de night be fore had Rijk het jubile rende Genootschap van Hoofdredacteuren plat gekregen met zijn voor stelling van Koos Tak, de tobberige verslaggever van De Tijdgeest. Een prima avond na een pri ma dag, waarin hij een contract had gete- :end met de AVRO. Sa men met Johnny Kraay- kamp brengt Rijk ko mend jaar een serie van- twaalf dijenkletsers on der de titel „Peek Co". Een hernieuwde samen werking met Johnny zal hem door de oeverloze feestdagen heen slepen. Plus het idee, dat hij weer een voortreffelijk jaar achter de rug heeft. Rijk de Onverwoestbare. Hoe frequent hij ook mag stappen in vrolijk Amsterdam, in de kring van de vaste jongens is hij de ouwe taaie met de mooiste verhalen en de lang ste adem. Rijk de Sfinx. Alleen zijn bes te vrienden dringen door tot de Giethoornse boerderij, waarin hij zich uitslooft voor Rijk de Harder Werker. In talloze films is hij nadrukke lijk aanwezig, ook al is het bolletje nog zo klein. In febru ari komt alweer een prent met De Gooyer in première. Intussen is hij in binnen- en buitenland actief in televisie- produkties. In Berlijn zijn net opnamen afgesloten voor een langdurige serie, die het ZDF vanaf volgend jaar oktober zal uitzenden. „Het is een familieserie met als titel „Teufels Groszmut- ter". Daarin speel ik de baas over een scheepswerf in Hamburg, waarvan een be jaarde vrouw de eigenares is. Tja, waarom een Hollander. Meisner had inder daad net zo goed een lands- kunnen nemen. Maar hij heeft zich door Rob Herzet met wie ik veel samenwerk laten overtuigen, dat ie mii moest pakken. Iedereen vond mijn optreden „lustig". Die Duitsers zijn niets gewend. Sinds ze alle joden hebben uitgemoord is er weinig hu- n de Heimat, want joodse komieken waren na tuurlijk de beste. Ja, ze heb ben Rudi Carell en ook nog Peter Alexander, maar dan heb je het wel gehad. Nee. d'r is in dat land geen gein meer. Ieder sprankje humor dat komt aanwapperen is dus welkom. Goed, ik ben wel niet zo'n grote komiek, maar dolblij met me". 26 Films Rijk, je bent vooral bekend als filmacteur. Je hebt in zo'n zesentwintig films gespeeld, waarvan er twee me scherp ■zijn bijgebleven: the 'Wilby- conspiracy' en 'Soldaat van Oranje Je speelt daarin grie zelig overtuigend een ras- boef. Ben je niet bang dat een dergelijk imago aan je blijft hangenDat het publiek zegt: Als je een echte slechterik wil zien moet je maar eens goed naar De Gooyer kijken? „Ik kan heel goed de slechte man spelen. Dat doe ik veel liever dan in het vel kruipen van een lieverd. Buuuuhhh voor een slijmerd ben ik niet in de wieg gelegd. Luister goed, ik ben niet slecht, maar ik heb wel een hang naar het slechte. Het liefst zou ik mor gen Al Capone spelen. Maar helaas ik heb er de capaci teiten niet voor. Ach, jongen, ik heb pas 'Once upon a time in America' gezien. Weerga loos fantastisch! Natuurlijk, daar komt ook rottigheid in voor, maar als ik zie hoe de players overzee dat vorm ge ven, dan roep ik tegen mezelf: „Rijk, kereltje, daar ben je te klein voor". Misschien ver heerlijk ik het wel, de penoze en zo. Feit is, dat ik nooit de blonde held wil spelen of de halfzachte romanticus". Zoals Rutger Hauer „Schei toch uit. Die eikel wordt naar Amerika geroepen om de terrorist te spelen en dan zegt-ie nee. Nota bene, de .grote Stallone biedt hem een bjoetie van een rol aan. „Nee", zegt meneer. Hoe haalt hij het in z'n hersens. In plaats van in z'n handjes te knijpen gaat-ie voor moralist spelen. Gewoonweg niet te geloven! Ik wou, dat ik die kans had gekregen. Later is hij toch overstag gegaan en heeft hij de rol alsnog geac cepteerd. Dus die rol van Zuidafrikaan- se politieman zat je als gego- „Ja, dat vond ik enig om te doen. Heerlijk, zo'n Michael Cain in de rug te trappen. Wat je niet kan dat wil je al tijd, dat is gewoon zo. Ik ben niet sterk en helemaal ner gens vergeleken met een kan jer als Wim Wagenaar, die je daar ziet zitten. Daarom wil een acteur zoals ik altijd dat gene, waarin hij te kort schiet". Pieprolletje Film zevenentwintig, 'De Prooi' ligt al klaar. Wat speel je daarin? „Een heel klein pieprolletje. Dat heb ik gedaan, omdat ik die Vivian Pieters zo aardig vind. Een schat van een vrouw, die ik al het succes van de wereld gun met haar eerste grote film. Ik heb haar goed leren kennen als regie assistente mankeert niks aan. Toen ze me opbelde, zei ze meteen wat de bedoeling was. „Rijk, 't is maar één dag je hebt maar zóóöó'n klein rolletje". Ik meteen d'r over heen: „Vivian, voor jou doe ik alles". Ik heb de film niet ge zien, maar volgens haar is-ie erg mooi geworden. Ik hoop 't 'De Prooi' is ook weer een film met een debutante, Maai ke Bouten, in de hoofdrol. Is dat aanpassen geblazen voor een professional of was Maai ke het natuurtalent, dat de kranten van haar hebben ge maakt? „Heel aardig meisje, moet je een kans geven. Ik ben niet zo'n type als Ko van den Bos, die me aan het begin van m'n loopbaan meedogenloos te kakken zette. Die man kon helemaal niks, gewoon een flop. Die wou tegen mij effe de grote kunstenaar uithan gen. Heel minachtend op het fluimpje neerkijken, je kent dat wel. „Zo zo, kun jij Buziau nadoen, is dèt even wat. Heb „Ze zullen nooit te weten komen wie Rijk de Gooyer is. Niemand, niemand, I NIEMAND. i jij die man soms gekend. Dat soort luliigheid. Kom je als klein baasje op het toneel en dan zo'n kulvraag. Mijn vader zei altijd: Je wordt nooit door een rijtuig overreden, wel door een strontkar. Gelijk had die ouwe. Van den Bos was weliswaar een nul. maar ik keek geweldig tegen hem op. Hij werkte met Willy van He- mert, dus moest-ie volgens mij high on the top zijn. Nou, ik was gauw genezen. Nitwits, daar moet je voor uitkijken. Een groot acteur geeft ieder een de ruimte. Van Ko van Dijk of Paul Steenbergen heb ik nooit last gehad. Goed, ik ben wel geen acteur, maar zo'n meisje moet je helpen, atuurlijk Volgens jouw zaakwaarnemer Van Lennep heb je meer aan biedingen afgeslagen dan aan genomen. Soms drie in een jaar. Heb je het soms te druk? „Nee. dat niet. Maar als het gevoel me zegt: die film is niks, dan doe ik 't niet. Omdat de rol niet goed is of het script. Ik maak wel eens fou ten, maar de meeste keren dat ik „nee" heb gezegd had ik gelijk. Al die voorzorg sluit niet uit, dat ik toch verkeerde films maak. Soms ligt het aan de regisseur, af en toe aan mij". „Waar ik absoluut geen zin in had was Het jaar van de kreeft'. Ik vond het verhaal een keukenmeidenroman, hoewel ik de auteur Hugo Claus heel graag mag. Om al maar met een meid in bed te liggen nee, dat ligt me niet. Sexfilms? Daar heb ik geen trek in. Misschien nog een restant van mijn gereformeer de opvoeding. Sex hou ik bin nenshuis, gaat niemand wat Kassuccessen Carmiggelt heeft ooit van jou gezegd: „Een film zonder De Gooyer is geen Nederlandse film". Na zoveel ervaring moet je wel kunnen vertellen op welk niveau de vaderland se film is beland. „Vind ik heel lief van Simon. Ik hou vol, dat wij geen ge heide kassuccessen kennen in Nederland, omdat er sterren in spelen. Of het nou Willeke van Ammelrooy is, Rutger Hauer. mijn persoontje of wie dan ook, er is geen enkele ga rantie. De film op zich moet in de smaak vallen. Niemand gaat kijken, omdat Willeke erin speelt. In Amerika is dat heel anders. Daar komen de mensen om hun favoriet te zien. Over de kwaliteit van de Nederlandse film kan ik kort zijn: die is niet veel. Je kunt hoogstens zeggen, dat-ie „lief" is of „aardig". Zeker, d'r is de laatste jaren wel wat gebeurd, maar ik heb er nog steeds geen hoge hoed van op. Waar aan het ontbreekt? Aan erva ring, aan filmtraditie. De mensen, die werkelijk iets kunnen gaan naar Amerika. Die worden weggezogen". Maar traditie, die je niet hebt kun je toch opbouwen? „Wat opbouwen! Talent gaat zzzziiiipppp weg to the States. Polanski was in no time weg uit Europa. Het land waar de ster is geboren moet wat betekenen, anders hou je niemand vast. Italië bijvoor beeld. De Sica, Fellini, Berto- lucci noem ze maar op gedijen in hun geboorteland, omdat het filmklimaat er al is. Kanjers van mensen. Duits land heeft een traditie gehad, na een lange periode van kwakkelen wordt de draad weer opgepakt. Fassbinder heeft een groot stuk van het herstel voor zijn rekening ge- „Ach, je moet natuurlijk blij ven hopen, maar ik zie het wel somber in. Paul Verhoe ven en Frans Weisz, met die twee moeten we het doen". Het publiek is jouw carrière als komiek nog niet vergeten. Het duo Johnny en Rijk vormde destijds een hit. Het lijkt erop, dat jullie dat succes willen herhalen. „Ik heb gisteren net het con tract voor een nieuwe come- dy-serie met de AVRO gete kend. Johnny doet weer mee. En niet te vergeten Adèle Bloemendaal. In het voorjaar beginnen we met de opna men. Zeker weten doe het nooit, maar ik denk dat we gaan scoren". Aangever De eerste keer verliep de sa menwerking met Kraaykamp niet altijd gladjes. Het publiek kreeg de indruk, dat jij John ny nogal eens liet zakken. Dat is je niet in dank afgenomen. „Ik weet niet of je het komi sche tweetal Abott en Costello wel eens heb gezien. Die heb ben ooit eens een geintje ge had, dat model kan staan voor de verhouding Johnny en Rijk. Ze gaan een lunchroom binnen met maar een dollar als kapitaal, net genoeg voor een belegd broodje. Abott heeft honger en instrueert sufferd Costello hoe hij zich moet gedragen. Niks bestel len, want hij heeft zogenaamd geen honger. De ober komt en Costello zegt braaf z'n lesje op. Zegt Abott tegen hem: „Doe niet zo gek man. Zoeven zei je nog. dat ie stierf van de honger". Costello hapt meteen en vertelt wat hij hebben wil. Gelijk krijgt hij een iens voor z'n kop, waarop hij vlug in z'n schulp kruipt. Dat herhaalt zich een keer of vijf, zodat Costello voor je ogen versnip pert. Wat ik ermee bedoel? Heel simpel, de aangever is altijd de pineut. Toen ik vroe ger Johnny taarten in z'n smoel douwde, hem liet val len of op een andere manier voor gek zette, kreeg ik sta pels brieven van boze kijkers. Ze stelden me de gruwelijkste straffen in het vooruitzicht als ik ermee door zou gaan. Je weet, dat mijn boerderij in de brand is gestoken. Te gek voor woorden, want heus mijn verhouding met Johnny is perfect. Dacht je nou echt, dat ik met iemand een serie zou kunnen spelen, ais ik hem haat?" Ooit gedacht, dat Johnny het zo geweldig zou doen op to neel? „Kraaykamp viert nu triom fen. Terecht heeft hii de Louis d'Or gekregen. Eindelijk een erkenning, die hem helemaal toekomt. Had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren, want John is eenzame klasse. Die plak heeft hij ook nodig. Ik niet". „Nou en? Godfried Bomans heeft nooit een erkenning ge had, hoewel hij drommels goed wist dat-ie wat kon. Ik begrijp niet, dat mensen kun nen worden gestimuleerd door een flutprijs. Gewoon een plak, die een commissie zussemezo jou op de borst S'nt Ik heb een keer het ouden Kalf gehad Sloeg ook op niks. Twee jaar gele den ben ik eens opgebeld door Jan Vrijman na afloop van het Utrechtse filmfestival Jan zei heel gewichtig: „Rijk, jij bent uitgeroepen tot de bes te filmacteur van 1982. Dus je moet gauw naar Utrecht rij den om de prijs in ontvangst te nemen. Wat hoor ik nou? Jij hebt er geen zin in om hier te komen? Ook goed, dan ge ven we de prijs wel aan een ander". Zo gaat dat. Een jaar later werd ik wéér gebeld, want ik was opnieuw uitver koren. Of ik deze keer wel de prijs zou komen halen. Ik wil de eerst niet, maar ik veran derde op slag van gedachte na de mededeling, dat aan de priis 2500,was verbonden. Ach, die prijzerij, wat een Dwarsligger Je staat bekend als een dwarsligger, die precies doet wat hem goed dunkt. Een man met wie je kunt lachen, maar ook iemand, die rauw kan toesteken. „Ja, dat i Mensen, die ik het de directeur van Philips, dat interesseert me geen bal. Als de kop me niet aanstaat, is het mis. Tuurliik, vrienden toeteren dan allemaal in koor: „Rijk, jongen, dom-dom-dom. Die man kan je nog wel eens no dig hebben. Maar ia, ik ben er niet zo een, die alle voor- en nadeeltjes precies uitrekent". Dus Rijk hoeft maar een deur open te doen en de vijanden rollen de kamer binnen „Ha, dat heb je goed. Ik heb veel vijanden Jawel. Ik prijs me gelukkig, dat ik geen alle mansvriend ben. Zo'n figuur stroomt als zand door je vin gers. Bah". Welke eisen stel je dan aan ie~ „Een vriend van mij moet hart hebben. Vaak hoor ik me heen het ontzag als de directeur van dit of dat binnen komt. Doet mij niets. Ik kijk tegen niemand op. NIEMAND. Zet dat er maar groot in". De vrouw buiten Vriend en vijand ontmoet jij vooral in het café, jouw twee de thuis. „Zo mag je dat wel noemen, ia. Ik ben een café-jongen. Ik hou van een slok. maar geluk kig weet ik m'n grens. Drin ken doe ik graag, maar hard werken ook. Dan ziet nie mand mij een druppel gebrui ken. Kijk, het café is voor mij een soort sociaal gebeuren Daar zien de mannen elkaar, niet de vrouwen. Voor mij staat één ding vast: een vrouw heeft niets in de kroeg te zoe ken. De Engelsen hebben het zeer goed begrepen. Een land vol clubs waar ae boys elkaar ontmoeten. Goed. het kan een keer gebeuren, dat een vrouw de tap opzoekt. Zal ik niets van zeggen op voorwaarde, dat ze een dame van grote klasse is. Anders moet ze er ver vandaan blijven. Ik weet wel, d'r is veel veranderd Anne Grewel en zo is hard gaan roepen, maar waarheden laten zien daardoor niet ver anderen. Dom emancipatiege- zwets, meer niet". Waarom moet de vrouw bui ten blijven? „We leven nu eenmaal in a men's world. Wat er in de kroeg gebeurt gaat een vrouw niet aan. Zo eenvoudig is dat". Bekend van jou is de uit spraak, dat Toon Hermans en André van Duin „wel aardig" zijn, main- meer ook niet. Hoe groot moet iemand zijn om z'n mond te mogen open doen op de Bühne? zeggen. wat ik heb bedoeld. Ancïré is een heel goede komiek, maar hij heeft te weinig bagage Kraaykamp heeft veel meer in huis. desondanks is hij lang niet zo'n grote ster geworden als Van Duin. Die dingen ge beuren". Voor wie heb je dan de voor- „Voor mensen, die veelzijdig zijn. Voor een man als Buster Keaton. Veel groter dan Charlie Chaplin, al heeft het publiek duidelijk voor de be snorde sloeber met z'n wan delstokje gekozen William Fields is ook zo'n gigant, voor mij de grootste komiek ter wereld. Die durfde het aan en nou komt-ie om kinde ren en honden te schoppen Nou, dan ram je toch echt met een tank door de heilige huis- tes Als je dat doet en met een knor door de set heen loopt, dan moet je toch een talent van de bovenste plank zijn, wil je overeind olijven. Ik word misselijk van Chaplin.* Waarom? Door dat gekwijl van hem. Dat gedoe met dat blinde meisje bijvoorbeeld.; Verschrikkelijk. wat een goedkoop sentiment. Chaplm is dan nog het etiket op een jampot vol drollen. En dan in eens, in 1933, verschijnt 'dub- belioew' Fields. Wat niemand vóór hem heeft gepresteerd durft hij Schendt alle wetten, die er zijn. En toch beurt het publiek hem op het schild. Fields maakte weergaloos ge bruik van alle impopulaire middelen, grote klasse. Een ander voorbeeld is Archie Bunker. Destijds een feno meen op de buis. Een reactio naire dondersteen van hep zuiverste water, niettemin" mateloos populair. Archie toonde opnieuw aan. dat een komiek echt niet aardig hoeft te zijn. Waarom zou dat moe ten? Bewaar ons voor de zei kerds, die het publiek door de pudding trekken met wezen loze praatjes. „Goede avond, dames en heren, leuk dat u er allemaal bent vanavond - hahaha wat hebben we het vanavond toch gezellig met z'n allen, blablabla". Kont- kruiperij, anders niks". Verhalen Behalve als komiek en acteur ben je ook bekend als schrij ver van puntige verhalen. Je schrijft zoals je verteltgeen spatje franje. In Gerefor meerd en andere \-erhalen haal je verpletterend uit naar de zogenaamde filmkenners. Ik neem aan, dat je overdrijft. „Dat is niet zo. Na een pre mière wil iedereen gezien en gehoord worden. In deze trant: „Rijk. een würdeloze film. Alleen die scène met die mooie meid in bed springt er helemaal uit En dan na tuurlijk die jonge actrice, hoe heet ze ook weer, wat een na turel enorm Ook heb ik vreselijk gelachen met die_*\ Nou, dat gaat zo een poosje door tot ze tenslotte het tegen deel bedoelen van wat ze aan vankelijk hebben gezegd. Het omgekeerde komt ook voor. Dat gaat zo: „Gefeliciteerd jongen, een dijk van een prent Wel heb ik me gestoord aan die scène in het zwembad. Dat was niks. En dan die meid op de fiets met jou ach terop ook niks By the way, waar hebben julie toch die rare acteur o pgeduikeld. Je weet wel. die...En zo verder tot de film lijkt op een door piranha's kaalgevreten kar- „Heb ik afgeleerd. Je kunt het toch niet iedereen naar de zin maken. Mensen reageren heel raar op films. Sommige lui vallen in slaap onder 'Once upon a time in Ameri ca'. Voor mij de mooiste film die ik ooit heb gezien. Zó grandioos, die broederschap van gesjochte jongens in een jodenwijk Een volmaakte gang. Wie lid wilde worden, moest eerst een eed afleggen Dat bevestigt mijn filosofie: een mannenverbond gaat ho ven alles". Eelke de Jong. met wie jij on der andere de onsterfelijke verslaggever Koos Tak in bel leven hebt geroepen, is erg onder de indruk van jouw se rieuze invallen. Hij schrijft er gens„Rijk hangt liever de gebraden haan uit dan dat hij mensen in z'n hart laat kij ken". Ben je dat met hem eens? „Natuurlijk, mijn privéleven gaat niemand wat aan. Ik zal me op het toneel dan ook nooit volledig geven Als ik een liefdesscène moet spelen, dan zal ik het nooit goed doen. Lukt me niet Regissrur Weisz zei eens tegen mp. „Rijk, hou alsjeblieft op met «c aan te stellen als lover, dit wordt niks". Even later moest ik wat doen met een duif en toen zei hij tegen me „Voor dat dier ben je aardiger dan voor een wijf Ach. vrouwen, ik heb ze niet zo hoog. Ik zal m'n hart niet voor ze uitstor ten. Voor niemand trouwens. Een acteur, die beweert dat hij zich voor het publiek hele maal heeft gegeven, is de grootste hoer ter wereld Ik Iaat nooit het binnenste van mijn wezen zien. nooit Kan ik niet. Ik haat toneelspelers, omdat ze de neiging hebben meer van zichzelf te laten zien dan een ander aangaat Fout! Zelfs voor mijn vrouw zal ik me niet binnenste bui ten keren. Mijn ziel is mijn heiligdom, daar laat ik nie mand binnen Ze zullen nooit te weten komen wie Rijk de Gooyer is. Niemand, niemand, NIEMAND'" JOS BOUTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 13