TAFEL
n
Platform Initiatieven Pausbezoek
bereidt ontmoetingsdag voor
Husak belooft Tsjechen meer godsdienstvrijheid
Uili'l
fieid^eSouoatC
r
ACHTERGROND
CcidóeSomant
IERSE WERKLOZEN GAVEN HET MEEST VOOR AFRIKA
kerk
wereld
Nieuwe
bisschop
van Brugge
Krokodilletranen
Alphense politie rolt|
inbrekersbende op
weer
MAANDAG 24 DECEMBER 1984 PAGH^jJ)]r
Schotse Kerk: geen experimenten op embryo's
Reagerend op het Warnock-rapport over de voortplanting
heeft de (Presbyteriaanse) Kerk van Schotland beëindiging
geëist van alle experimenten met menselijke embryo's. De
Kerk veroordeelt het draagmodersehap en vindt dat donor-in
seminatie „een ongerechtvaardigde inbreuk is door een derde
op de huwelijksgemeenschap". De Kerk acht het beschermen
van menselijk leven zo essentieel, dat embryo's niet mogen
worden gebruikt voor proeven om de gezondheid en het geluk
van anderen te bevorderen. Zij meent dat geleerden die deze
experimenten wel moreel geoorloofd vinden de wetenschap
hebben los gemaakt van haar eigenlijke subject.
Minder rooms-katholieken in Engeland en Wales
Volgens het zojuist verschenen jaarboek van de Rooms-Katho-
lieke Kerk in Engeland en Wales is daar in het afgelopen jaar
het aantal rooms-katholieken gedaald van 4.242.980 tot
4.220.262, terwijl het aantal overleden priesters (92) het aantal
nieuw gewijde priesters (71) overtrof. De diocesane geestelijk
heid liep met 80 terug tot 4.589. Priesters in religieuze orclen
daalden met 22 tot 2.227. Ook de seminaristen zagen hun gele
deren slinken, van 571 tot 562.
Het enige lichtpunt was een groei in het aantal kerken en ka
pellen, van 3.874 tot 3.899.
Ongeveer 75 organisaties, be
wegingen en groepen in de
Rooms-Katholieke Kerk van
Nederland hebben een uitno
diging ontvangen van het
Platform Initiatieven Pausbe
zoek (het PIP) mee te doen
aan „een aanvullende presen
tatie van de veelvormige
kerkgemeenschap in de Ne
derlandse kerkprovincie". Dit
bericht het decembernummer
van „Archief van de Ker
ken".
Ter gelegenheid van het be
zoek van Johannes Paulus II
aan Nederland van mei vol
gend jaar wil het PIP een ont
moetingsdag beleggen voor al
len die de vernieuwende ten
densen in de R.-K. Kerk on
derstrepen.
Het PIP onderkent de moei
lijkheid dat het pausbezoek te
kort duurt om de paus in con
tact te kunnen brengen met
een breed scala van bewegin
gen. De indruk bestaat bij het
PIP dat de vernieuwingsge
zinde, veelal als „kritisch" ge
karakteriseerde stromingen,
als eerste uit de boot vallen.
Bovendien gaat het volgens
deze organisatie niet alleen
om presentatie van opvattin
gen, idealen en plannen aan
de paus, maar ook aan andere
leden van de kerkgemeen
schap en aan de binnen- en
buitenlandse samenleving als
geheel.
Daarom zal de kort vóór het
pausbezoek te houden ont
moetingsdag van het PIP zich
richten op de binnen- en bui
tenlandse pers om de rooms-
-katholieke kerkgemeenschap
in Nederland zo veelvormig
mogelijk te presenteren.
Daarbij wil het PIP zoveel
mogelijk mensen gelegenheid
bieden hun steun aan de ver
nieuwende ontwikkeling door
hun aanwezigheid te onder
strepen. Als thema wordt
voorgesteld :„Naar een Kerk
die wereldwijd wil luisteren".
De initiatiefgroep bestaat uit
mensen die de gesignaleerde
behoefte hebben onderkend
en elkaar kennen uit contac
ten met betrekking tot het
streven naar kerkvernieu
wing, onder meer in het
Breed Platform voor een
Open Kerk.
Voorlichter Theo Palstra van
de kerkprovincie liet gister
middag desgevraagd weten
ook na het eerste contact met
het PIP nog niets te kunnen
zeggen over een mogelijkheid,
dat een programmapunt van
het PIP wordt ingevoegd in
het officiële programma van
het pausbezoek. Er is nog
geen datum vastgesteld voor
een tweede gesprek tussen de
Stichting Pausbezoek en het
PIP.
In de vastenactie die de rooms-katholieke bisschoppen van Ier- van Armagh, deelde mee dat dit neerkomt op 5,17 voor elke
land in november hebben uitgeroepen als een betoon van man, vrouw en kind van de Ierse R.-K. Kerk. Het hoogste ge-
praktische solidariteit met de door de honger getroffenen in middelde bereikte het noordelijke diocees Derry, waar 10,20
Afrika is aan giften 19.665.000 gulden binnengekomen, de gulden per hoofd binnenkwam. Derry heeft het hoogste werk-
hoogste opbrengst van een inzameling ooit geregistreerd door loosheidspercentage van heel Ierland, rond dertig procent,
de Ierse R.-K. Kerk. Kardinaal Tomas O'Fiaich, aartsbisschop
De raadselen van God
zijn bevredigender dan
de oplossingen der men
sen.
Chesterton
Paus Johannes Paulus 2 heeft
woensdag de 48-jarige hoogle
raar theologie Roger Joseph
Vangheluwe benoemd tot bis
schop van Brugge (B.) als op
volger van mgr. Emil-Jozef
Desmedt, die wegens het be
reiken van de 75-jarige leef
tijd zijn ontslag had inge
diend. De paus heeft dit ont
slag aanvaard, zo heeft het
Vaticaan meegedeeld.
Paus Johannes Paulus II heeft
gisteren een bezoek gebracht
aan het St. Pieter-ziekenhuis
in Rome. Hij sprak daar met
kinderen en o.a. met een zieke
kloosterzuster (foto).
De Tsjechoslo waakse presi
dent en partijleider Gustav
Husak heeft de Rooms-katho
lieke primaat, kardinaal
Frantisek Tomasek, in een
ongebruikelijke briefwisseling
beloofd te zullen instaan voor
de godsdienstvrijheid in het
land. Volgens een bericht gis
teren van het regerings-pers-
bureau CTK heeft Husak die
verzekering gegeven in ant
woord op een Kerst- en
Nieuwjaarsboodschap van To
masek. De kardinaal wenste
de president volgens CTK ge
luk in zijn streven om „voor
alle burgers in het land een
tevreden leven te verzekeren
in een steeds zekerder vrede
in de hele wereld" en zegde
daarbij zijn steun en die van
andere gelovigen toe.
Husak zei van zijn kant grote
waardering op te brengen
voor „allen, die ongeacht een
onderscheid in filosofische of
godsdienstige overtuiging, bij
dragen aan het welvaren van
ons socialistische vaderland
en het bewaren van de vrede
bijdragen". Hij beloofde,
„overeenkomstig de grondwet
en de wetten van onze staat,
de vrijheid van godsdienst en
godsdienstoefening te blijven
garanderen".
Het was niet duidelijk in hoe
verre de boodschap van Hu
sak duidt op een versoepeling
in de harde houding van het
Tsjechoslowaakse regime te
genover de katholieke Kerk
zoals die regelmatig naar bui
ten treedt in felle kritiek op
de paus en talrijke berichten
over aanhouding, intimidatie
en zelfs gevangen zetten van
gelovigen. De verhoudingen
tussen Kerk en staat in Tsje-
choslowakije worden ook ver
troebeld door het bestaan van
de regeringsgezinde organisa
tie „Pacem in Terris". De
paus heeft priesters verboden
tot deze organisatie toe te tre
den. Betrouwbare cijfers over
deze van staatswege goedge
keurde organisatie zijn niet
voorhanden, maar het leden
tal zou dit jaar verder zijn ge
daald.
Kardinaal Tomasek heeft
meermalen problemen gehad
met het Tsjechoslowaakse re
gime. Vorig jaar september
moest hij afzien van een reis
naar Oostenrijk om paus Jo
hannes Paulus II tijdens diens
bezoek aan dat land te ont
moeten. In mei van dit jaar
bevestigde het Vaticaan dat
Tomasek de paus heeft uitge
nodigd voor een bezoek aan
Tsjechoslowakije in april 1985.
De regering in Praag heeft de
uitnodiging echter niet offi
cieel overgenomen en het is
onwaarschijnlijk dat de paus
Tsjechoslowaakse katholieken
in hun land zal mogen toe
spreken.
Volgend jaar wil de Tsjecho
slowaakse katholieke Kerk de
1.100ste sterfdag herdenken
van de Heilige Methodius, die
het Christendom in Bohemen
en Moravië heeft verspreid.
De plechtigheden volgend
voorjaar kunnen een aanwij
zing geven in hoeverre de
houding van de regering ten
aanzien van godsdienst is ver
anderd.
Voor de kerstdagen
keuze uit drie
menu's met vlees en
drie vleesloze:
Artisjokbodems met paté
exotische consommé
gestoofde fazant met snij
bonen, cran berriecompote
en aardappelen ananas
in wijngelei koffie met
kerstcake.
Kaasfondue met diverse
bijgerechtjes Wiener mé
lange.
Pikante ananasschijf
champignonsoep hazepe-
per met rode kool, appel
moes en aardappelen
koffie met kerstbonbons.
Banaan-sinaasappelsalade
spinaziesoep prei-flan
met cranberriecompote
kwark-bitterboekjesvla.
Grapefruitsla kippesoep
varkensrollade met
tuinbonen, stoofperen en
aardappelen ijstaart.
Gevulde avocado bleek-
selderijsoep aardappel
kroketten met maissalade
omelette Sibérienne.
De beschrijving van deze
menu's heeft vorige week
reeds in de krant gestaan.
Wie zich met de kerstdagen
waagt aan een voor haar of
hem ingewikkelde bereiding,
doet er verstandig aan van te
voren te controleren of alles
in huis is, goed de recepten
door te lezen en een soort
draaiboek te maken. Leg dat
draaiboek in de keuken en
kijk er regelmatig in, zodat u
tijdig denkt aan de dingen
die tevoren klaargemaakt of
-gezet kunnen worden. Be
spreek ook wie u helpt en
wanneer. Bij een goede orga
nisatie „loopt" alles beter.
donderdag
Zal in veel gevallen bestaan
uit de restjes van de kerst-
menu's. Probeer die restan
ten een nieuw uiterlijk te ge
ven, maak van geschikte
combinaties een soep, salade
of iets hachee-achtigs. Wie
niets over heeft (smaakte het
zo goed of at u buiten de
deur?) kan bijvoorbeeld
zuurkoolstamppot met worst
en chocoladevla presenteren.
JEANNE
Voor veel mensen zijn de
woorden „Vrede op aar
de" uit de engelenzang
woorden geworden die
ze eigenlijk niet meer
kunnen uitspreken zon
der een bitter gevoel in
hun mond. Vrede op aar
de? Het mocht wat! Hoe
kun je deze woorden nog
zingen in een wereld
stikvol bewapening? In
een wereld, waarin de
grootmachten er op uit
zijn al maar meer en al
maar dodelijker wapens
te ontwikkelen? In een
wereld, waarin de wa
penhandel bloeit als
nooit tevoren? De woor
den „vrede op aarde"
stokken in hun keel. Hoe
kun je in zo'n wereld nog
Kerstfeest vieren?
Aan de andere kant is er een
geweldig verlangen naar vre
de. Over de hele wereld zijn
er vredesbewegingen op gang
gekomen, waaraan mensen,
vooral ook veel jonge men
sen, met hart en ziel deelne
men. Als er gevaar bestaat
dat er weer nieuwe kernwa
pens geplaatst zullen worden,
is het niet moeilijk om hon
derdduizenden de straat op te
krijgen. Zou het eigenlijk
niet uiterst zinvol zijn om bij
een vredesdemonstratie het
lied van de engelen aan te
heffen? Ligt een vredesde
monstratie niet helemaal in
het verlengde van Kerstmis?
Het zijn zo maar wat vragen
die bij velen van ons leven.
Deze vragen geven meteen
ook het spanningsveld aan,
waarin we in onze tijd het
Kerstfeest beleven. Staan
onze werkelijkheid en de
werkelijkheid van de Kerst
nacht niet volstrekt haaks op
elkaar? Of zou je juist in onze
tijd Kerstfeest moeten vie
ren?
De enige mogelijkheid om
verder te komen is te probe
ren na te gaan wat er precies
staat in het Kerstevangelie.
Het is zo gemakkelijk om de
woorden van de engelen in
ons eigen denkvlak te trek
ken. Maar wat stéót er? Wat
heeft Lukas bedoeld, toen hij
deze woorden doorgaf?
Wat stiét er?
De volledige tekst van het
engelenlied luidt volgens de
vertaling die ik hanteer: „Ere
zij God in de hoge, en vrede
op aarde bij mensen van het
welbehagen". Zo op het eer
ste lezen klinkt dat net als
een wens: „Ere zij God
Het is dan goed ons te reali
seren dat er in de Griekse
tekst helemaal geen werk
woord voorkomt. Er staat
heel simpel „Ere aan God, en
vrede op aarde bij mensen
van het welbehagen". M.a.w.,
het is geen wens maar de
constatering van een feit. Op
dit moment is er die eer aan
God en is er die vrede op
aarde bij mensen van het
welbehagen.
Het hangt namelijk samen
met dat andere feit, waar de
engel de herders net van ver
teld heeft: „U is heden de
Heiland geboren, namelijk
Christus, de Heer, in de stad
van David". Dat is zózeer een
feit dat de engel er aan.toe
kan voegen: „Gij zult een
kind vinden in doeken ge
wikkeld en liggend in een
kribbe". De geboorte van dit
Kind, of beter nog: dit Kind
zelf, is de grondslag van de
engelenzang. Nu dit Kind ge
boren is krijgt God de eer
waar Hij recht op heeft en is
er vrede op aarde.
Welke vrede is dat?
Ook in die tijd was vrede een
bekend begrip. De Romeinen
gingen prat op hun zogeheten
Pax Romana. Binnen het
hele Romeinse rijk konden
de mensen in vrede leven: er
was „law and order"; er was
zekerheid en veiligheid; de
Romeinse legioenen hielden
de barbaren buiten de gren
zen van het rijk en de politie
zorgde er voor dat binnen
het rijk de misdaad in toom
werd gehouden.
Het lijkt mij duidelijk dat het
in de engelenzang niet over
déze vrede gaat. Daarvoor is
het werkelijk niet nodig dat
de Zoon van God op aarde
komt, in een kribbe wordt
gelegd en straks de weg naar
het kruis gaat. Voor de Pax
Romana heb je niet een kind
in een kribbe nodig, maar is
het voldoende dat je een Cae
sar (keizer) hebt, die alle de
vrede bedreigende machten
onder de duim weet te hou
den. Voor de Pax Romana
heb je alleen maar macht en
wet en orde nodig.
De vrede waar de engelen
van zingen moet dan ook iets
anders betekenen. Het gaat
hier om een vrede die van
Door
Prof. K. Runia
God komt: een vrede die ge
schonken wordt. Het gaat om
de vrede waar de profeten
van het Oude Testament al
van gesproken hebben: de
vrede van het messiaanse
rijk. Die vrede is zo groot en
zo rijk dat de profeten er
nauwelijks woorden voor we
ten te vinden. Ds. F.J. Pop
zegt in zijn boek „Bijbelse
woorden en hun geheim":
„Men kan het niet meer met
zulk een ontoereikend woord
als vrede vertalen, omdat het
een situatie tekent die van
een onvoorstelbare vreugde
en heerlijkheid vervuld is".
In het Nieuwe Testament
wordt daar nog een nieuw
accent aan toegevoegd: in dit
Kind ziet God naar de men
sen om en maakt ze door de
verzoening van de zonde, die
in Zijn kruis plaats vindt, tot
Zijn kinderen.
Mensen van het welbe
hagen
Daarom staat er ook zo na
drukkelijk dat die vrede er is
„bij mensen van het welbe
hagen". Ook dat woord „wel
behagen" wijst er op dat het
allemaal van God uitgaat.
Het is niet dat God een eerste
aanzet geeft en dat wii het nu
verder moeten uitwerken. De
vrede waar de engelen van
zingen is er. Die vrede heeft
een zeer concrete gestalte in
dit Kind en ieder die dit
Kind als Gods geschenk aan
vaardt, deelt in deze vrede.
Ieder! God is bepaald niet
kieskeurig. Het begint met
een Jozef en een Maria, beide
mensen van „lage staat". De
eersten die het horen zijn
herders, een categorie van
mensen die in die tijd alge
meen veracht werd. En dan
komen er een oude man, Si
meon, en een stokoude
vrouw, Anna, bij. En nog wat
later zonderlingen en verder
onbekende wijzen uit het
Oosten. En nog weer later
een stel vissers en een tolle
naar en een zeloot, iemand
die bij de guerilla-bewegmg
van die tijd hoorde.
Nee. God is bepaald niet
kieskeurig. Zijn voorkeur,
Zijn welbehagen gaat zelfs
uit naar wat in deze wereld
niet meetelt. Dót is Zijn „ge
meente". Paulus zegt later
van de jonge christelijke ge
meente: niet vele edelen, niet
vele wijzen. Wie bij deze ge
meente wil horen en deel wil
hebben aan deze vrede, zal
afstand moeten doen van zijn
eigen grootheid en zijn eigen
wijsheid. Je kunt er alleen
maar echt bij horen, als je be
reid bent om alles als een
puur genadegeschenk te aan
vaarden.
Verinnerlijking?
Zijn we zo bezig om de vrede
waar de engelen van zingen
geheel te verinnerlijken?
Heeft die vrede dan niets te
maken met datgene waar wij
ons vandaag toch terecht zo
druk om maken: het terug
dringen en, liever nog, het
verwijderen van die afschu
welijke moordwapens, die
onze wereld en de toekomst
van de mensheid bedreigen?
Ja. ik denk dat het er wel de
gelijk wat mee te maken
heeft. Wie al zijn verwach
ting stelt op dit Kind, wie bij
Hem wil horen en wil delen
in die vrede die God in Hem
gegeven heeft, zal niets lie
ver willen dan dat mensen in
deze wereld in vrede met el
kaar leven. Jezus heeft zelf
in de Bergrede de „vredes
tichters" zalig gesproken. Be
horen bij Jezus heeft conse
quenties!
Alleen moeten we oppassen
voor de gedachte dat als alle
kernwapens uit de wereld
verdwenen zijn, we daarmee
automatisch de vrede hebben
waar de engelen van gezon
gen hebben. Om eerlijk te
zijn, hebben we dan nog niet
meer dan een nieuwe Pax
Romana! Misschien is het dan
een combinatie van de Pax
Americana en de Pax Sovie-
tana! Zelfs al zouden we een
totaal nieuwe wereldorde
weten te bereiken, waarin
niemand meer onderdrukt
wordt, is het nog niet de Pax
Christi, waarvan de engelen
zingen. Want die Pax Christi
is de vrede die pas ten volle
werkelijkheid wordt, wan
neer God zelf bij de mensen
woont (Openb. 21:3). En dat
wonen van God bij de men
sen is niet iets dat wij tot
stand brengen. Het is Gods
geschenk: het nieuwe Jeruza
lem daalt neer „uit de hemel,
van God" (Openb. 21:2).
Werkelijkheid nü
Het is echter niet alleen maar
toekomstmuziek. Het is wer
kelijkheid waar mensen het
Kind in de kribbe aanvaar
den als hun Heer. Het is al
werkelijkheid midden in
deze gebroken wereld. Het is
al werkelijkheid zelfs in de
diepste gebrokenheid. In de
Duitse concentratiekampen
van de laatste oorlog hebben
mensen samen avondmaal
gevierd! De vrede van de en
gelenzang kon niet tegenge
houden worden door de mu
ren van de psychiatrische
klinieken of door de omhei
ningen van de voetbalsta
dions of door de poorten van
de zwarte woonwijken. Ze
breekt door alle omheiningen
heen, omdat God niet tegen
te houden is.
Tegelijk is die vrede daarmee
een oordeel over allen (wie
ze ook mogen zijn; zelfs als ze
zichzelf christenen noemen),
die deze omheiningen oprich
ten en in stand houden. Ui
teraard zeggen zij die dat
doen altijd dat het hun gaat
om rust en orde en om het
voortbestaan van hun samen
leving. Maar elke menselijke
Pax, die gegrond is op onder
drukking, staat veroordeeld
door de Pax van Hem, die
zich heeft overgeleverd aan
de ongerechtigheid om deze
in haar nietswaardigheid ten
toon te stellen.
Vrede op aarde: het is Gods
onvoorstelbare menslievend
heid. Het enige waarachtige
antwoord is dat wij Hem lief
hebben met heel ons hart,
heel onze ziel, heel ons ver
stand en al onze krachten.
Maar ook op het Kerstfeest
geldt dat het tweede gebod
gelijk is aan het eerste: gij
zult uw naaste liefhebben als
uzelf. En die naaste is nooit
ver weg. Hij ligt als de arme
Lazarus bij onze deur.
(Prof.dr. K. Runia is hoogle
raar aan de Theologische Ho
geschool van de Gerefor
meerde Kerken in Kampen
Minister Brinkman heeft de avro, kro, nos, t:
DEN -
lermoeci
gisterr
idkamei
Vliet aé
uitgebi
van de reclameregels. We zijn niet onder de indruk vaiL^arath
krokodilletranen die deze omroepen nu plengen. Ze zijnj spore
mers lang genoeg gemaand eens op te houden met het pen v
staan van sluikreclame. Het werd tijd, dat de ministevom da
daad bij het woord voegde.
is |d'
hi""
idende
heef
"i
a°1
n' i
CT*w
k\J J
:ef
Het ach- en weegeroep in Hilversum geldt overigens
zozeer het feit, dat de bewindsman eindelijk straffen hi"iinut(
uitgedeeld, maar meer de hoogte van de boetes. Nu zijnj
inderdaad vrij fors, maar dat is kennelijk de enige mai
om de omroepen te dwingen paal en perk te stellen aan
gewenste reclame. Van berispingen en dergelijke hebbel
zich immers in het verleden vrijwel niets aangetrok]
Voor pijn in de portemonnee zijn ze vast veel gevoeligei
HlLVERSUM roept nu al dat de kijker de dupe wordt v
de strafmaatregelen. Dat is echter maar zeer de vraag, \*jT
de minister heeft aangekondigd de boetes terug te storteif
de omroeppot. Daaruit putten alle zendgemachtigden. HeJ
dus hoogstens zo, dat de omroepen, die zich wel houden
de regels profiteren van de mistappen van de omroepen!
zich er niet aan houden. Met de verschraling van het
gramma-aanbod zal het dus wel meevallen.
ENKELE omroepen hebben inmiddels laten weten de si
van de minister aan te vechten bij de rechter. Dat was
verwachten. Het is ook wel dienstig, dat de rechter oordfDEN
of de minister in alle gevallen gelijk heeft. Want in sommjveld
gevallen lijkt het vrije journalistieke functioneren van jet de
omroepen in het geding te zijn. De minister is zich daanjgtboo
kennlijk bewust, want hij heeft de bestrafte omroepen (kderd
weken de tijd gegeven om te reageren, waarna hij de strafjft rr
zonodig zal bijstellen. figen,
l ond
De aankondiging van de VVD-fractie in de Tweede Kariezak
dat zij de voorzitter van de vaste Kamercommissie voor W» start
zijn en Cultuur zal verzoeken de commissie van kerstrej^g
terug te roepen om de minister aan de tand te voelen oven terri
aangekondigde strafmaatreglen, lijkt ons dan ook hoogsdie
voorbarig. De VVD is kennelijk op publiciteit uit. Jamipstraa
dat er geen straf staat op deze vorm van sluikreclame.
nals
ke
BUIT VAN HALF MILJOEN SPOORLOC r
ALPHEN AAN DE Rijn
Met de aanhouding van dertig
mensen, onder wie zes inwo
ners van Alphen aan den Rijn,
hebben de Alphense politie en
de rijkspolitiekorpsen in
Noord-Holland een groot aan
tal inbraken en diefstallen op
gelost. Er is maar een fractie
van de totale buit van 500.000
gulden gevonden. De zes Al-
phenaren, in leeftijd variërend
van 22 tot 49 jaar, worden ver
dacht van diefstallen en inbra
ken in scholen, woningen, ver
enigingsgebouwen en winkels
in Alphen, Woubrugge, Rijnsa-
terwoude, Leiderdorp en sa
men met anderen in enkele
Noord-Hollandse gemeenten.
Bij die inbraken verdween
voor enorme bedragen aan
kleding, sieraden, beeld- en
geluidsapparatuur, naaimachi
nes, sigaretten en drank. Alle
verdachten Zullen door recht
bank in Alkmaar worden
bercht.
Met de aanhouding van de Al-
phenaren heeft de politie on
der meer drie diefstallen van
in totaal 2000 boormachines en
aanverwante artikelen met
een handelswaarden van on
geveer 200.000 gulden, opge
lost. Die werden in augustus
en september gestolen uit de
opslagloods van een bedrijf
aan de Produktieweg dat veel
transporten voor een bekende
firma op dit gebied verzorgd.
Het spoor leidde de hoofda-
kr
meri
ff:
genten De Roos en Tooren
van de Alphense rechenr^'
naar Noord-Holland waar v|
gens een informant de bekeer
de boormachines voor 30 gr
den pers stuk, 50 gulden onf va
de produktiewaarde, wertög h<
verkocht. Samen met de rijgend
politie uyit Enkhuizen stuurde
de Alphense hoofdagenten Mfer
een groepje misdadigers
zich had verzameld rond ibl
29-jarige man uit Enkhuiz rS,
iemand die heroïneversb r h<
den van geld voorzag in i[ bc
voor gestolen goederen. R
wist dat deze man ook enk
connecties had met Alphe
inbrekers. Begin deceml
kwam de recherche erach
dat de groep meer op zijn
weten had aan de diefstal vN. -
de boormachines en dat er i f H
meer in de pen zat. Zeven y
den van de groep koncb l
woensdag 12 december w $M.
den aangehouden ze met gr :t
partijen gestolen ingebli y
ham uit een bedrijf naar b
ten kwamen. De man uit Ei t| i
huizen ontsnapte aanvan
lijk, maar kon later op een i l fc
valsweg alsnog worden aan l>
houden. In zijn auto be vont lp
zich gestolen videorecords
televisietoestellen. Onder
zeven gearresteerden bev<
den zich twee Aphenaren.
het vervolg-onderzoek h
de politie nog 23 mensen
gehouden en verwacht wol
dat nog eens tien mensen 1
boord zullen worden.
Redelijk skiën
op hoge pistes
DEN HAAG In de Arden
nen, de Eifel en het Sauerland
zijn geen wintersportmogelijk
heden. In ae hogere delen van
de Harz ligt wat sneeuw van
slechte kwaliteit, waardoor
hier nauwelijks wintersport-
mogelijkheden zijn.
In de Alpen zijn de skimoge
lijkheden op de hoger gelegen
pistes inmiddels in het alge
meen redelijk tot goed. De si
tuatie op de lager gelegen pis
tes en in de dalen is nogal
selend. Hier en daar is snee
bijgevallen, op andere plaat
is de situatie enigszins
slechterd. Hierdoor zijn x
lingen tot in de dalen lang n
overal mogelijk. Daar komt V<*
dat de skiliften op de lager
legen pistes nog niet overal L.;
bedrijf zijn. Op diverse pla||jjj|
zijn nog geen langlaufflH
pes uitgezet. Actuele skil
richten worden vermeld d<
de skilijn van de ANWB, 07(
26.46.4!
De in deze staat vermelde
kortingen bm en gl betek<
respectievelijk: beperkte
mogelijkheden, geen langla!
jfc
d
i Thale 15 - 35
Mariapfarr
Mayrhofen
Mellau
00 - 50 bm/gl Saalbach/Hinterglcn
Soell
St. Antor
St. Johan
Kitzbuchcl 10 - 30 bm/gl Wagra
Kleinwalsertal geen bericht Westenaori
Kocssen 00 - 30 bm/gl Wildschoenau
Kuehtai 50 - 70 Zeil am see
Leogang 15 - 30 bm/gl Zeil am Ziller
In Serfaus worden de skiliften vandaag geopend.
Zwitserland
Adclboden 00 - 30 bm/gl Haute Nendax
Crans Montana 05 - 50 gl Lenzerheide
Davos 00 - 70 bm/gl Saas Fee
Engelberg 15 - 55 bm/gl St Moriu
Gsiaad 00 - 30 bm/gl Zermatt
Noord-llalié (nb. volgens de situatie van vrijdag 21
Breull-Ccrvinia 60 - 150 Courmayeur
Brunico/Kronplatz 35 - 40 Livigno
30 - 40
20 - 20
20 - 30 bm
15 - 60 bm/gl
15 - 60 bm/gl
i 10-30 bm
20 - 30
25 - 60
20 - 35
15 - 25 bm/gl
15 - 30 bm/gl
15 - 35 bm
15 - 40 bm/gl
00 - 30 bm/gl