Amerikaanse
uitgever kuist
Hamlet en
Romeoen Julia
Paul van Vliet in Pepijn als discussieleider
Gemeentemuseum organiseert
kamerm uziekeoneours
Transparant pianospel van
Tilly Perin-Bouwmeester
(„Soepgroente") uniek mens
Adam in ballingschap" op tv
KUNST
CfiicUeSoutont
DINSDAG 18 DECEMBER 1984 PAGINjt
Subsidie Holland Festival op de tocht
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Binnen de Raad voor de
Kunst is een sterke stroming voor stopzet
ting van de subsidie aan het Holland Fes
tival. Zij wil dat volgende maand in een
ongevraagd advies aan minister Brink
man (Cultuur) voorstellen. Daarmee zou
een einde komen aan de zich voortslepen
de discussie over de subdidiering van dit
jaarlijkse festival.
Volgens het advies zou het Holland Festi
val er onvoldoende in geslaagd zijn sa
menwerking tot stand te brengen tussen
kunstinstituten, zouden de eigen produc
ties niet bijzonder genoeg zijn en zou de
festivalleiding falen bij het naar Neder
land halen van belangrijke producties.
Donderdag wordt over het concept-advies
tot stopzetting gesproken. Dan valt echter
nog niet de finale beslissing. Ook de Com
missie Internationale Betrekkingen moet
zich er nog over buigen. Die kan tot een
ander oordeel komen. Volgens woord
voerder Nieboer van de Raad voor de
Kunst is de teneur echter algemeen dat er
wat aan de subsidiëring van grote festi
vals als het Holland Festival moet veran
deren.
Ook de kernraad, het hoogste orgaan van
de Raad voor de Kunst, moet zich nog
over het advies uitspreken alvorens het
word uitgebracht. In theorie bezit de
kernraad de bevoegdheid van het ont-
werp-advies af te wijken.
Tenor Peerce overleden
NEW YORK De Amerikaanse tenor Jan Peerce,
één van de favoriete zangers van dirigent Arturo Tos-
canini, is dit weekeinde op 80-jarige leeftijd in een Ne-
wyorks ziekenhuis overleden. Dit is gisteren verno
men.
De in 1904 als kind van Russische immigranten gebo
ren Peerce debuteerde als beroepssolist bij een plaatse
lijk radiostation in New York. Hij werd aanbevolen
aan Arturo Toscanini, die zojuist bij de omroepmaat-
schappij NBC een orkest had opgericht en een tenor
zocht voor de 9e symfonie van Beethoven. Daarna
zong hij rollen in stukken van de hand van Puccini,
Verdi en Donizetti.
In 1941 ging Peerce over naar de Metropolitan Opera
in New York, waar hij zich op het Italiaanse repertoire
toelegde. Hij maakte verscheidene buitenlandse toer-
nees en zong in 1956, als eerste Amerikaan na de oor
log, in het Bolsjoi-theater in Moskou. Tot 1968 bleef hij
bij de Metropolitan Opera. Zijn tenorcarrière beëindig
de hij pas in 1982.
Toestand Mike
Nolan niet
langer kritiek
NEWCASTLE Mike
Nolan, een van de zan
gers van de Britse pop
groep Bucks Fizz, is
weer bij bewustzijn ge
komen en bevindt zich
niet langer in kritieke
toestand, aldus Dan
Higson, de persagent
van de groep.
Nolan werd afgelopen
dinsdag bij een auto
ongeluk in de buurt
van het Noordengelse
Newcastle ernstig ge
wond en raakte in
NTB kondigt actie aan
AMSTERDAM Als het Amsterdamse Philharmonisch
Orkest, het Utrechts Symfonie Orkest en het Nederlands
Kamer Orkest worden opgeheven en tot één orkest wor
den samengevoegd en overleg met de Nederlandse toon-
kunstenaarsbond (NTB) daarover nog langer wordt ge
weigerd, zal de bond daar actie tegen ondernemen. Dat
zei NTB-voorzitter Wil Beer gistermiddag in Amsterdam
tijdens een receptie ter gelegenheid van het 65-jarig be
staan van deze organisatie van musici. De Internationale
Federatie van Musici is gevraagd om in dat geval een
mogelijke internationale actie tegen het Stadhuis/Mu
ziektheater (Stopera) in Amsterdam.
Volgens Beer zal de gedwongen fusie van de drie orkes
ten 76'arbeidsplaatsen kosten. Hij uitte zijn kwaadheid
erover dat de NTB, die in deze drie orkesten de meeste
leden telt, buiten het overleg over de fusie wordt gehou
den. Er wordt slechts onderhandeld met orkestvertegen
woordigers zonder enige status of met een verzonnen sta
tus, voegde hij er aan toe.
AMSTERDAM De ac
trice Tilly Perin-Bouw
meester is gisteravond in
een Amsterdams zieken
huis overleden. Ze is 91
jaar oud geworden. Tilly
Perin behoorde tot de
„soepgroente" uit het ge
slacht Bouwmeester, dat
wil zeggen: een van de
kinderen uit buitenech
telijke verhoudingen van
Louis Bouwmeester, een
van de meest legendari
sche acteurs uit onze to
neelgeschiedenis.
Tilly Bouwmeester werd op 8
maart 1893 in Nieuwer Am-
stel geboren als Margarethe
de Boer, al zegt de burgerlij
ke stand dat het 11 maart
van dat jaar was. „Dat klopt
iongen", vertelde ze mij op
haar tachtigste verjaardag.
„M'n ouders dachten dat ik
een zoon zou worden en had
den de naam Frits klaar.
Maar vader was op toernee.
Toen ik kwam wist m'n moe
der niet hoe ik moest gaan
heten. Ze heeft vijf dagen ge
wacht. Maar de burgerlijke
stand gedoogde niet dat een
kind later dan drie dagen na
de geboorte wordt aangege
ven. Dus staat er elf maart in
m'n paspoort".
Ze hoorde overigens pas op
haar zestiende dat de grote
Louis haar vader was. Tot
dan had ze hem Oom ge
noemd, ook terecht trouwens,
want hij was met de zuster
van haar moeder getrouwd.
Het was een van de vele ver
halen waar Tilly Perin vol
mee zat. Wat dat- betreft was
ze een typische Bouwmees
ter, en leek ze op Wiesje
Bouwmeester, ook een on
echt kind van Louis. Bezeten
van theater, hartelijk, altijd
vol verhalen. Met haar zwa
re, gevoileerde stem en haar
opvallende rode haar keek ze
toen terug op een lange car
rière op de planken. Die car
rière begon op voorspraak
van haar vader bij Willem
Rooyaards, voor wie Bouw
meester haar - ironie -één
waarschuwing mee gaf:
„Zorg dat Rooyaards van je
lijf blijft". Na een mislukt
huwelijk met Leo Tholen,
broer van Herman Tholen
van het duo Tholen en van
Lier, trouwde ze tijdens haar
eerste toernee naar Indië in
het gezelschap van Henri
Brondgeest, met Pierre Pé-
rin, die in Soerabaja een bio
scoop dreef. Samen zouden ze
hun carrière verdelen tussen
toneel en bioscoop. Dan weer
speelde Tilly bij o.a. Cor van
de Lugt Melsert, dan weer
boekte ze films voor de Zaan-
se bioscopen van „Pietje" Pé-
rin op de filmbeurs.
In 1948 stichtten zij op de
plek van de vroegere Franse
Komedie die tot een fietsen
stalling voor de Amsterdam
se Bank was verworden de -
nog bestaande - Kleine Ko
medie, waarvan ze directrice
werd. Op de planken speelde
ze vooral lichte kost, van
„Toontje heeft een paard ge
tekend" tot kluchten in het
gezelschap van Johan Kaart
met een dramatische uit
schieter in Lilian Hellmans
„Kleine vosjes". Ze trad ook
op in het prille ABC-cabaret
van Wim Kan (met Louis
Gimberg en Corry Vonk)
voor wie ze ook de admini
stratie deed. Na het overlij
den van haar man in 1960
keerde zij het toneel de rug
toe („Ik had er geen zin meer
in"), maar ze speelde nog wel
kleine rollen in tv-produkties
zoals De Kleine Waarheid en
een schippersvrouw in een
Duitse tv-serie.
Tilly Bouwmeester, die rid
der in de orde van Oranje-
Nassau was, kon echter niet
stil zitten. Ze vertelde haar
levensverhaal aan Mimi Rijp-
stra-Verbeek („Soepgroen
te"), wierp zich op als secre-
taresse-woordvoerdster van
de Bejaardenpartij 65-plus,
waarvoor zij in 1974 kandi
daat was voor de gemeente
raadsverkiezingen in Am
sterdam, reed tot over haar
tachtigste bepaald niet zacht
zinnig rond in een Peugeot
404, schreef elke week een
gedicht en rookte als een
schoorsteen. Ik zal niet gauw
mijn ontmoeting indertijd
met haar vergeten vergeten:
een tachtigjarige toen in een
oranje broekpak, die mij nog
een gedichtje voor de lezers
van deze krant meegaf voor
bij het interview en die mij
bij het afscheid, met een siga
ret tussen de lippen toevoeg
de: „En zeg tegen de foto
graaf dat als-ie mij honderd
maakt op z'n foto's, ik hem
een tijdbom stuur". Ze is bij
na 92 geworden. Een uniek
mens.
BERT JANSMA
RICHMOND Een Amerikaanse uitgever van school
boeken heeft twee van de beroemdste toneelstukken
van William Shakespeare ontdaan van dichtregels die
door hun sexuele aard schokkend zouden kunnen zijn
voor jeugdige lezertjes.
In totaal schrapte uitgever Scot, Foresman and Co uit
Illinois honderd regels uit Hamlet en niet minder dan
320 regels uit Romeo en Julia. De schooluitgaven wa
ren bestemd voor leerlingen van respectievelijk 18 en
15 jaar. De Onderwijsraad in de staat Virginia is niet te
spreken over de censuur op Shakespeare. Een woord
voerster, Margaret Marston: „Het is hun recht niet. Dit
is walgelijk. Het is ongelooflijk, verschrikkelijk".
De Onderwijsraad heeft gezegd een onderzoek te zullen instel
len, maar heeft de literatuurlijst van de staat, waar de twee uit
gaven opstaan, wel al goedgekeurd. De uitgever schrapte onder
meer een dialoog uit Hamlet waarin de Deense prins zijn af
schuw uitspreekt over het snelle huwelijk van zijn moeder, na
de dood van zijn vader. Hij smeekt haar daarin nooit meer met
zijn oom naar bed te gaan. Uit Romeo en Julia verdween onder
meer een passage waarin de jonge heldin droomt van een laatste
ontmoeting met haar minnaar. Het is de afgelopen jaren veel
vuldig voorgekomen dat in de V.S., onder druk van de zoge
noemde Moral Majority, wereldberoemde literaire werken wer
den gecensureerd of volledig uit de schoolbibliotheken verwij
derd.
Paul van Vliet
Theater Pepijn. Jubileumprogram-
ma met diacussie o.l.v. Paul van
Vliet. Twintig jaar PePijn. Maandag,
17 december
In het kader van het twintig
jarig bestaan van theater Pe
Pijn is gisteravond een spe
ciaal programma gebracht,
waarin Paul van Vliet als dis
cussieleider optrad. Het forum
bestond uit vier andere beken
de cabaretiers; Jos Brink, Ferd
Hugas, Jack Spijkerman en
Gerard Cox.
Paul van Vliet opende het pro
gramma. Hij stelde als uit
gangspunt dat de financiële
steun aan theaters er voor de
toekomst zorgwekkend uitziet.
Terugkijkend naar de jaren
1971 t/m 1974, de z.g. modderi
ge jaren toen was er nog
geen subsidie is Theater Pe
Pijn gesplitst in een B.V. en
een stichting. Hoewel de stich
ting vanaf 1974 een niet toe
reikende subsidie heeft gekre
gen van de gemeente, heeft de
stichting een schuldenlast bij
de B.V. Toch was er genoeg
reden om feest te vieren. Het
vestzaktheater bloeit toch, ter
wijl kamermuziek, Jazz, pop
penspel en andere theatervor
men in PePijn onderdak vin
den, waarbij het cabaret de
hoofdmoot vormt. Maar hoe
zal het in de toekomst gaan?
De toekomst is gisteravond
niet aan bod gekomen. Op
Paul's eerste vraag: wat het
verschil is tussen het spelen
voor een grote zaal en een
kleine, zoals PePijn, werd niet
spontaan gereageerd. Het fo
rum antwoordde omslachtig
en niet duidelijk. De gapende
verlegenheid van het publiek
bij aanvang van de discussie
oefende naar alle waarschijn
lijkheid invloed uit op de dis
cussieleden. Bij de tweede
vraag werd het publiek wat
losser. „Is een cabaretièr alles
geoorloofd in zijn doen en la
ten?". Een direct antwoord
werd niet gegeven. Wel was er
discussie naar aanleiding van
de opmerkingen van Jack
Spijkerman, die publiciteit in
een aantal bladen niet zag zit
ten. Veel artiesten noemde hij
schijnheilig omdat zij ingaan
op interviews bij de z.g. rod
delbladen. Elk forumlid sprak
vanuit een eigen visie en het
ego, dat een artiest meestal
graag gebruikt, kwam voort
durend naar voren. Na de pau
ze waren er optredens te aan
schouwen van Hans Liberg,
Ron Klipstein, Gerard Cox en
Paul van Vliet. Een imposant
pianospel met cabareteske ver
haaltjes door Hans Liberg, die
op een subtiele wijze aansteke
lijke humor naar voren bracht.
Daarna Humanistisch raads
man en cabaretier Ron Klip
stein met onder meer een
boeiend verhaaltje over St. Pe
trus, gevolgd door Gerard Cox
met een liedje en sketch uit
zijn nieuwe programma. Paul
van Vliet las een verhaal voor
met als thema: Ik bepaal, en
ieder op zijn manier, waarbij
de menselijke eigenschappen
belangrijker leken te zijn dan
politieke boodschappen. Als
afsluiting een lied „Doen of la
ten", hetgeen na afloop in de
foyer van PePijn discussie op
riep bij het publiek. Hapjes en
drankjes zorgden voor een
feestelijke avond waar alle
aanwezigen met voldoening op
terug kunnen kijken.
LEN VAN DER MAATEN
Nu de Stichting Musica '85
haar plannen heeft be
kend gemaakt, is ook het
Haags Bach Festival als
onderdeel ervan, er toe
overgegaan opening van
zaken te geven. Dit 4e
Haags Bach Festival
dan heeft door Handel als
2e jubilaris in zijn pro
gramma op te nemen, een
extra allure gekregen en
het heeft bovendien zijn
krachten gebundeld, niet
alleen met de Kunstkring
Diligentia en het Haags
Orgel Kontakt, maar
vooral met het Gemeente
museum, dat in het kader
van zijn 50-jarige vestiging
in het fraaie Berlage-ge-
bouw aan de Stadhouders-
Georges Simenon uit
ziekenhuis ontslagen
LAUSANNE De Belgische
auteur Georges Simenon is gis
teren uit het universiteitszie
kenhuis in het Zwitserse Lau
sanne ontslagen. Tien dagen
geleden werd in dat zieken-
uis een kwaadaardig tumor
verwijderd. „Hij maakt het
uitstekend. De auteur gaat lo
pend naar huis." verklaarde
dr. Nicolas de Tribolet. „Als
hij thuis is wil hij een fles
champagne". De 81-jarige au
teur, de geestelijke vader van
de wereldberoemde inspecteur
Maigret, werd op 7 december
geopereerd vanwege een
kwaadaardig gezwel in een
van zijn neusgaten
laan tevens het 50-jarig
bestaan van zijn wereld-
befaamde Muziekafdeling
herdenkt. Dit gebeurt al
lemaal in de maanden
september en oktober.
Maar als opmaat voor het mu-
ziekjaar '85 klinkt in de Kloos
terkerk op 1 januari een Bach-
concert met de laatste 3 canta
tes van het Weihnachtsoratori-
um en de cantate Gott ist uns-
're Zuversicht, en op Palmzon
dag 31 maart in de Grote Kerk
de Matthaus Passion.
Het Haags Bach Festival opent
op 13 september in het Ge
meentemuseum, waar dan
meteen de tentoonstelling
„Muziektheater in de Barok
en videobanden o.a. met het
opzienbarend ballet over de
Matthaus Passion van John
Neumeyer uit Hamburg te
zien zal zijn.
Hoogtepunten zullen zeker
zijn de scenische uitvoering
van Handel's Jephta, vanuit
Salzburg in haar geheel naar
de Grote Kerk overgebracht
(18 sept.), de Handel-opera
Acis en Galathea door de Ca-
merata Amsterdam in de aula
van het nieuwe Museum voor
Onderwijs, concerten door de
Musica Antiqua Köln in Dili
gentia en als sluitstuk Bach's
Hohe Messe. Het HOK draagt
bij met orgelconcerten o.a. het
OrgelbUchlein, de Orgelmesse
en de Kunst der Fuge, terwijl
het Haags Koperensemble op
straten en pleinen speelt. Tij
dens dit feest zal Pulchri Stu
dio als een soort festivalclub
fungeren, waar men een hapje
en een drankje kan nuttigen.
Eind september en begin okto
ber beginnen de festiviteiten
in het Gemeentemuseum. Op
27 september worden de
nieuw gerangschikte muziek
bibliotheek en de archiefcol
lectie opengesteld, vergezeld
van publicatie over Scheurleer
en Balfoort, de pioniers im
mers op dit gebied, op 4 okto
ber gevolgd door de uitgave
van de (eindelijk) bijgewerkte
arch ie venl ijst en ter ere van
deze herdenking een be
werking van Van Gilse's Ope
ra Tijl voor kamerensemble,
gepresenteerd in de aula van
het Museum voor Onderwijs.
Ook de nieuwe druk van Ree-
ser's Een eeuw Nederlandse
Muziek (1850-1950) wordt dan
aangeboden. En om de belang
rijkheid van het terecht be
roemde archief te onderstre
pen, wordt een concours uitge
schreven voor studenten van
Nederlandse conservatoria
over de beste uitvoering van
kamermuziek van Nederland
se componisten uit de 19e
eeuw, waarvan de nalaten
schap in deze archieven te
vinden zijn.
De Gemeente Den Haag, de
Provincie Zuid-Holland en het
Rijk steunen financieel deze
feestelijkheden, maar eigenlijk
onvoldoende, zodat ijverig
naar sponsors wordt gezocht.
Christine Ewert als Eva
Alexander van Heteren als Adam.
HILVERSUM NOS-tv zendt als onderdeel
van Nederland C op woensdag 26 december
(Ned. II, 20.00 uur) een tv-68bewerking uit van
„Adam in Ballingschap" van Joost van den
Vondel, gespeeld door het Amsterdamse Pu-
bliekstheater.
Vondel leefde van 1587 tot 1679 en schreef dit
toneelstuk in 1664. In deze voorstelling wordt
het paradijsverhaal binnenstebuiten gekeerd.
Tuinen vol bloeiende vruchten werden een
puinhoop; Adam en Eva waren niet de eerste,
maar de laatste mensen op deze wereld; Luci
fer, de vorst des afgronds biedt kennis, en Ga
briel, een seniele, in een rolstoel gezeten, dom
melende grijsaard, biedt slechts holle ideologie
Geprikkeld door deze opvatting van het bijbel
verhaal, maakte Olga Matsen voor de NOS eer
105 minuten durende televisiebewerking var
deze toneelvoorstelling.
Patcol Devoyon epeelt Mozsrt,
Franck en Brohms in de internatio
nale pianistensorie in Diligentia op
de Zondagmiddag.
De in de pers veel geprezen
franse pianist Paul Devoyon
speelde afgelopen zondagmid
dag in Diligentia de sterren
van de hemel in een serene en
volstrekt transparante vertol
king van de 9 Variaties op een
menuet van Jean-Pierre Du-
port, KV 573. Mozart schreef
dit variatiewerk in 1789 toen
hij in Berlijn probeerde een
vaste aanstelling te verwerven
en in het elegante rococothe-
ma van de invloedrijke cellist
een kans zag om zijn bedoelin
gen kracht bij te zetten. Het
werd een van zijn mooiste va
riatiewerken. Devoyon
be
schikt over een fabelachtige
techniek en combineert die
met de spreekwoordelijke
„Clarté frangaise", terwijl bo
vendien ieder effektbejag ach
terwege blijft. Dat kwam ook
het eerste van de drie piano-
werken die Franck bijna hon
derd jaar later dan Mozart
schreef en waarin hij de klas
sieke vormen uit de baroktijd
nieuw leven wilde inblazen
met gebruikmaking van de
verworvenheden van zijn tijd
In zijn eerste „Prélude, Choral
et Fugue" kreeg echter het
tussengevoegde koraal feitelijk
de muzikale kern te dragen.
Het religieuze karakter van de
muziek van Franck is vrij
moeilijk in zijn pianowerken
terug te vinden. Door zijn
open benadering schiep De
voyon daar echter wel alle
ruimte voor. De derde sonate
in f Op. 5 waarin Brahms, na
twee eerdere sonates die nog
sterk waren beïnvloed door
zijn grote muzikale voorbeel
den Beethoven en Schumann,
voor het eerst zijn eigen rijke
verbeeldingskracht vrij baan
liet, vormde het programma-
deel na de pauze. Het contrast
tussen de bruisende romanti
sche passages en de verstilde
nachtmuziek van het andante
was zorgvuldig gedoseerd. Een
op zichzelf zwaar en lang stuk
wordt in de beheerste vorm
waarin Devoyon het brengt
overzichtelijk en won door de
franse benadering wat mij be
treft aan kracht. In de twaalf
de etude Op. 10 van Chopin,
die hij als toegift speelde, leek
Devoyon eerdere snelheidsre
cords in het passagewerk met
de linkerhand glansrijk te ver
beteren, terwijl hij toch nog
muziek bleef maken.
BESIER
Voor een uitgebreiJ
agenda, ook voor de
mende dagen, raadplej
men „UIT", de gratis
kelijkse bijlage van del
krant.
bioscopen
laerstraat 6. tel. 01720-2080wmjj
Gremlins (al); 18.30, 21.00. u 9
ook 13.45. «EUROCINEMA I
Once upon a time in Ameri j-_
(12); 19.00. «EUROCINEMA aiai
The karate kid (16); 18.! PO'DC
21.15. wo. ook 13.30 mg, V
KINDERVOORSTELLING w;..p
•EUROCINEMA I: Pinkeltje (i
wo 13.30. 0 re
rden,
LEIDEN LUXOR (Stationsw*.s>,00
19. tel. 071-121239): Ghostbi
ters (al); 14.30. 19.00. 21. ISDas
LIDO I (Steenstraat 39. \fre r
124130): Gremlins (al); 14.%jf p(
19.00, 21.15. LIDO II: An
deus (al): 20.00. LIDO III: Ti w,,w
secret (al); 14.30. 19.00, 21.1 >/"/7/77c
LIDO IV: Woman in Red (aHar
14.30. 19.00, 21.15. STUOjwo tc
(071-133210): Broadway Dan£__w
Rose (16); 19.00, 21.15. ma. <eno
ook 14.30. TRIANON (Brjf lODt
straat 31. tel. 123875): The r^5 UU
ver ending story (al); 14.3f
19.00, 21.15. REX (Haarlen
merstraat 52. tel. 071-12541© 7-J
Heter dan vuur (16); 14.3
19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLING f H(
de
pro
iten
NOORDWIJK LIDO THEATELmaa
(Pr. Bernhardstraat 56, t<
01719-12800): The return ot en
Jedi (al); ma. 19.00. Josephii deCi
Mutzenbacher (16); i
di 20.15.
1-'j/afe/
Jl md
ilidai
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30, tel. 01718-7407
Bolero (16); wo. 14.45.
19.00. 21.15. CITY THEA'
II: Blame it on Rio (al); ti|den
City I. CITY THEATER
Taxidriver (16); tijden zie City
CITY THEATER IV: The drtf^
ser (al); ma. 19.00.
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER IV: Kuifje
het haaienmeer (al); wo. 14.45
VOORSCHOTEN* GREENWi
Return of the Jedi (al); w
15.45. Les uns et les autres (a
ma. di. wo. 19.00.
KINDERVOORSTELLING
Bekroonde tekenfilms va
Disney; za. zo. wo. 14.00.
V€
WASSENAAR ASTRA:
naam van al de mijnen (16);
t/m wo. 20.00.
opbi
verii
d v
jenli
zam
Zij
tdS,
inenl
mja,
HSCtlt.
I! m
-0- nnsam
rexli
lade
DEN HAAG* ASTA 2 (Spui
tel. 463500): GHOSTBUSTÏ
(al); 14.00. 19.00. 21.30.
3: Gremlins (al); 13.45, 18
21.15. BABYLON 1 (nai
Centraal Station, tel. 471651
Amadeus (al); 14.00, 20.0I
BABYLON 2: (12); Chostbuj
ters (al); 14.00, 19.00, 21.3
BABYLON 3: Under the vd
cano (16); 14.00. 18.45, 21.1 )mdt
CINEAC 1 (Buitenhof 20. t^
630637): The woman in red (<rc
14.00. 18.45. 21.30. CINEA'* r
2: Under lire (16): 14.00, lil/flO
21.30. CINEAC 3: Katham
de naakte tsarina (18); 14.il
18.45, 21.30. wo. 18.45. 21.Ï
EURO CINEMA (Leyweg 9É
tel. 667066): The never
story (al); 14.00. 19.00, 21.1
METROPOLE 1 (Carnegie'
tel. 456756):Gremlins (al); 14.1
18.45, 21.30. METROPOLEJ
The neverending story
14.00, 18.45, 21.30. MET®
POLE 3: Broadway Danny R®
(al) 14.00. 18.45, 21.30.
TROPOLE 4: Once upon a t
in America (12); 13.30. 19.1
METROPOLE 5: Paris, Tei
(16); 14.00. 20.00. ODEON|
(Herengracht 13. tel. 4624(
„1984" (12); 13.45, 18.45. 21.3)
ODEON 2: Police ac
(al); 13.45, 18.45, 21.30.
ON 3: Chostbusters (al); 13.«
18.45. 21.30. ODEON 4:
gouden zeehond (al);
18.45. Betrayal (16); 21.30.
PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tèi
656402): Gouden schatjes (18
.12.00 tot 22.30. LE PARIS
Verlangens van een tiener (18!
12.15 tot 22.45. LE PARIS f
Vurige meisjesorgieën
12.30 tot 23.00. PASSA<|
(Passage 63. tel. 460977): f
nestone (al); 14.00. 18.45. 21.3
HAAGS FILMHUIS: Voor
bepaalde tijd gesloten.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA: The never e
ding story; 14.00, 19 00, 21.3|
CINEAC 3: Walt Oisney's
tival: za. wo. 14.00.
-h"
guli
KRUISWOORDRAADSI
houten drinkkom; 12. muzieknoo de
dwaas; 15. energie; 16. Alpenpl 25
19. insekt; 20. oude lengtemaat
kliekje; 26. bittere vloeistof; 2r
sekt; 28. gereed; 29. vis; 31.
j; 32. kaartspel; 34. z< Em
energie; 35. traag.
Verticaal: 1. tropische slingerplaiOO
rund; 3. naaldboom; 4. vogel;
zieknoot; 6. waterige kleurstof; t
toebereid (van vlees); 10. hlstoC
strafwerktuig; 12. vogel; 14. op#*hC
deling; 15. dun uitgesneden ree(<Tht
kenkundlg vraagstuk; 25. paar «r1
zonder stang; 29. oorlogsproj^y
30. korte tijdsduur; 32. rivier in
33. dwarshout aan een mast.
OPLOSSING
Dei
ser
-O/20
:|91 oe ;woq '62 :su9Ji S2 'wofNO
:>iO|s ez :je) zz :iee6o iz :j« 30
:u(n ii Uaiu si :ieq9J n :snu 35
:pej oi :Mnej 9 :siteq 9 :gj s ,.Q
:uap e :so z :eu»n 1 iewf
'l Z 'l® 02 :(IQ 61
:jnj st Ct :iw 21 :<*eu 11 J|()
!9ij9s I :qmm f :pooi 1 iceiuofjjQ