CALAMITY JANE inale Tweemaal Doris Day als Calamity Jane in de gelijknamige film over deze wilde meid uit het Wilde Westen. Haar medespelers zijn Howard Keel en Allyn McLerie. hNDEN Dit is je legende In Calamity Jane, de wilde jcid uit het Wilde Westen jn het einde van de 19e •uw. Verwacht van mij geen apartijdig standpunt. Ik moet pt gewoon toegeven, ik ben n enthousiaste bewonderaar m Martha Jane Canary, alias artha Jane Dorsett, Somers, ing, Hickock, Hunt, Steers, aiton, Wilson, Washburn, oombs, Buck, Burke; ook rel bekend onder de naam Jdamity Jane: de Heldin van t Prairie, de Kampioen- Ijoekster van de Heuvels, de 'feeldschone Duivel van Yel- 'enen80 bewonderaar dus van Calami- kon-' Jane' de vrouw die muilezels boê.W6' voor generaal Custer werkte die de enige vrouwelijke arbei- nafrMn de Northern Pacific spoor- was- e an-pamity Jane, gokster, goudzoek- bqr*tr> actrice, kokkin (voor bandie- be-P)> prostituée, verpleegster en fhtgenote. adehplamity Jane, die alcoholiste was, taitg.mimde, vloekte als een ketter en ncies^e klappen uit kon delen. Die ischcplossale leugens vertelde en man nenkleren droeg om deuren te ope- zicfoèn die voor haar als vrouw geslo- igen,|n bleven. •aser.l» de bibliotheek van het British ,eedJuseum is een boekje te verkrijgen j dever deze legendarische vrouw. hanJkt is in zeer bloemrijk proza ge- ar dethreven door een zekere J. L. Jen- lewein. „Wij hebben niet de bedoe- ingde legende rond Calamity Jane te verstoren. Legendes zijn belang rijk, ie bewaren en voeden dat greintje waarheid dat anders ^™rerloren zou gaan. Toch is het ook taak om af en toe de ruwere ischefuitenlagen rond een legende te be- mwijderen en een poging te doen rot* flat greintje bloot te leggen", aldus schrijver van het boekje, ■vor- wnewein ging daarom in de jaren 'insé irtig naar het plaatsje Deadwood Dakota, om daar te praten met weg nensen die Calamity Jane gekend van hebben. Een van hen was de aties schoenmaker John Sohn. „Ik vroeg ieer- wie die man was met die grote bek. Mijn baas zei: „Dat is geen man, dat am is Calamity Jane". Ze stond in het ami- midden en liet haar zweep knallen, titel Viemand kon een zweep zo laten ardt mallen als Calamity Jane. Ik zelfs naakte een paar mooie zwarte larzen voor haar. Cowboylaarzen net een hak van acht centimeter, lie elf dollar kostten. Calamity zijn leeft me er nooit voor betaald; ze erse ietaalde nooit haar rekeningen, aria laar op een goede dag kwam er ie der- land langs die mij het geld gaf. vij-kenden dus ook de betere kant sn Calamity Jane. Maar ja, ze omt ing nu eenmaal naar de bordelen h danslokalen. Dan was het n te whoopie". Ze werd dronken en hart lakte enigzins de kluts kwijt", lp zijn speurtocht naar haar verle en ontdekte Jennewein dat tegen een- j,er ejk ooggetuigenverslag dat ialamity Jane zich op een bepaalde |d op een bepaalde plaats bevond, [en- f minstens een even geloofwaar- sns- u verhaal staat dat ze op dat mo- elders iets heel anders had Hij ontdekte maar liefst dorpen die beweerden haar leiding van generaal George Arm strong Custer een verkenningsex peditie van duizend soldaten het gebied binnen, wat het begin in luidde van de strijd om de heuvels. In 1877 waren de Olgala Sioux en andere naburige stammen gedeci meerd en van hun grond verdre ven. De strijd om de heuvels was voorbij. In 1890 maakte de slag bij Wounded Knee een definitief einde aan de Indianenoorlogen: de bleek- gezichten beheersten voortaan het Westen. Calamity zou volgens ei gen zeggen als verkenner en goud- zoekster onder Custer hebben ge werkt. Respectabel Tijdens haar leven ziet Calamity het plaatsje Deadwood. aanvanke lijk een aantal bouwvallige hutjes in een oceaan van modder, veran deren in een net stadje, met goed gebouwde Victoriaanse huizen en keurig rechte straten. In het steeds netter en respectabeler wordende Wilde Westen vallen de grillen van de exentrieke Calamity des te meer op. In dezelfde tijd dat het Westen zo onherkenbaar verandert, ligt ook de rest van de wereld niet stil. Sie mens ontdekt de dynamo, Alfred Nobel het dynamiet, Johan Strauss componeert zijn Blauwe Donau en op de boekenmarkt verschijnen Oorlog en Vrede, Anne Karenina en Das Kapital. Bell demonstreert zijn nieuwe uitvinding, de elektri sche telefoon; Edison vindt de fo nograaf uit en slaagt er in elektri- dito van plastic vervangen Maar doofheid door een kapot slakkehuis of aangetaste gehoorzenuw is hope loos. Afgezien van dat kunstoor dan. Dat is, ondanks de nieuwste elektronische snufjes, hooguit een primitieve vervanging van het bin nenoor. Dat wordt pas goed duide lijk als je het slakkehuis uitver groot. Door de hele opgerolde slakkehuis- gang loopt een membraan met daarop trilhaartjes. Die haartjes worden afgedekt door nog een membraan. Komt er geluid het slakkehuis binnen dan schuiven beide membranen over elkaar heen en brengen de haartjes in bewe ging. Die beweging wordt in elek trische stooties omgezet, waarna ze ter beoordeling naar de hersenen worden doorgezonden. Elke tril haarcel reageert slechts op een toonhoogte. Omdat ons hoorbereik loopt van 16 tot 20.000 trillingen per seconden, van heel lage tot hele hoge tonen dus, moet het slakke huis heel wat trilhaarcellen bevat ten. Aan elke cel zit een zenuw vast, zodat de gehoorzenuw niet een zenuw is, maar een bundel van 30.000 zenuwen. Als je nu be denkt dat het beste van het beste kunstoor slechts 22 van die 30.000 zenuwen kan bedienen, dan is het duidelijk dat dc geluidskwaliteit niet geweldig is. Die is ronduit slecht. Een wonder Toch is het kunstoor een elektro nisch en chirurgisch wonder. Hoe sche stroom geschikt te maken voor huishoudelijk gebruik en het Vaticaan verklaart de paus onfeil baar. Terwijl Calamity Jane de broek aantrekt om mannenwerk te ver richten, wordt er elders in de we reld gevochten voor het vrouwen kiesrecht. En in het jaar dat ze overlijdt, stijgt het eerste vliegtuig op. Calamity was een pionierster in een wereld die vol zat met pioniers die op alle mogelijke gebieden baanbrekend werk verrichtten en de grenzen verlegden. Calamity's dochter Vlak voor ze stierf, stelde Calamity een bekentenis op aan een zekere kapitein James O'Neill, waaruit bleek dat ze een dochter had. „Ik, Jane Hickock Burke, beter bekend als Calamity Jane, leg geheel vrij willig en in het bezit van mijn geestelijke vermogens deze verkla ring af. Ik heb gelogen over mijn verleden. Deze verklaring moet duidelijkheid brengen over de ge boorte van mijn dochter en de dochter van mijn zuster en is be stemd voor James O'Neill, die hem voor zich zelf mag houden of open baar mag maken. Ik ben geboren in Missouri en heb een aantal zus ters, maar zal er maar een noemen in deze verklaring. De mensen werden nieuwsgierig dus vertelde ik leugens om hun tongen bezig te houden. De vrouwen die ik ken zijn allemaal slangen en geen vrienden van mij. Alle brieven en informatie van vóór deze verkla ring zijn gelogen, behalve wat in het dagboek staat dat ik sinds 1877 heb bijgehouden voor Janey. De enige leugen die daar in staat is, dat ik zeg dat Belle Star geen fami lie van me is. Ze is mijn zuster". Het lijkt erop dat Calamity in deze bekentenis eindelijk de waarheid sprak. Ze noemde Wild Bill Hic kock als de vader van Janey, die geboren werd op 25 september 1873. Ze schreef verder: „Ik loog toen ik zei dat ik in 1887 een doch ter had gekregen. In die tijd ver pleegde ik mijn zuster Belle, die een kind baarde dat ze Jessie Eliza beth noemde. Hij (William Hic kock, de man van Belle) geloofde Links een doorsnede van het slak- Kehuis. De boomstam in het mid den is de gehoorzenuw. Rechts, een slakkegang in het groot. Horen doe )e met het piepkleine orgaan van Corti (12). Geluld laat de nog piep kleinere haartjes van dat orgaan trillen waarna de trillingen via de gehoorzenuw (3 en 2) naar de her senen worden afgevoerd. geboorteplaats te zijn en ook over haar geboortedatum of zelfs wie haar ouders waren, lopen de me ningen uiteen. Als je de verhalen moet geloven was ze wettig ge trouwd met Wild Bill Hickock, was ze een ongehuwde moeder met een kind van Wilde Bill, kende ze wil de Bill oppervlakkig, of in het ge heel niet. Het feit dat ze zichzelf voortdurend tegensprak, er op los loog en dan toegaf dat ze loog, maakt het bijna onmogelijk om de verhalën over haar te verifiërer\. Bovendien schepte Calamity graag op over haar moedige daden, zeker als ze weer eens te diep in het glaasje had gekeken. Niet dat het wat af doet aan de anekdotes, die Jénnewcin te horen kreeg: „Sommigen van ons voerden haar stomdronken en zet ten haar op een enorme rode stier en daar ging Calamity met een noodvaart door de hoofdstraat, al schreeuwend en tierend en zwaaiend met haar zweep. Mijn va der en ik zagen haar voorbij komen en pa keek op en zei: Oh, Calamity is weer eens dronken." )pen Calamity Jane is een pretentieloze legende. Ze was moedig. Maar in E laats van op het hoogtepunt van aar heldendaden te sterven, zoals een echte heldin betaamt, schepte ze nog jaren daarna op over haar .ervaringen, in ruil voor gratis drank. Heldinnen worden niet ge acht op te scheppen, en drank is natuurlijk helemaal uit den boze. Als verpleegster was Calamity be slist geen Florence Nightingale. Zo zei ze tegen haar patiënten „drink jullie soep nu op, kleine ellendelin gen" en wanneer ze zelf meer whiskey had dan ze op kon, ver deelde ze de rest (soms) onder de gewonden. Wanneer Calamity zich op het bandietenpad begaf, was dat echter niet om dikke rollen bankbiljetten te bemachtigen, maar om aan voed sel en voorraden voor haar zieke beschermelingen te komen. „Ik ben Calamity Jane, verdomme!. Die zieke kerels daar in de heuvels gaan niet eerder voor hun kostje betalen, dan dat ze daar weer toe in staat zijn. Is dat duidelijk!?". Ze was ook beslist geen Julia, die voor haar Romeo alles over had. Het is goed mogelijk dat ze van Wild Bill Hickock gehouden heeft en het is zeker dat ze een kind van hem had. Maar dat heeft haar er niet van weerhouden nog zeker een huwe lijk en een aantal minder vaste re laties aan te gaan. Calamity had zo haar eigen metho des om met Indianen om te gaan. Het deed haar niets om door land streken te trekken waar blanken niet welkom waren. „Er zitten dui zenden Siouxs in deze vallei, maar ik ben niet bang. Ze denken dat ik getikt ben en laten me met rust". Geiteleren broek Calamity Jane werd geboren in 1852 en stierf in 1903. Ze was onge veer één meter zeventig lang, grof gebouwd en gespierd, met een hoe kig, door weer en wind verweerd gezicht, en leek zeker tien jaar ou der dan ze was. Haar haar was don kerbruin, maar soms zo vies dat het letterlijk zwart zag. Er bestaan foto's van Calamity, die haar laten zien in de kleren van een verkenner van het leger, of in haar beroemde geiteleren broek. Maar ook zijn er foto's, die een heel andere kant van Calamity tonen. Daarop staat ze in lange rok, nauw keurslijfje en met een opmerkelijke hoed op haar kunstig gekapte coif fure, op en top de Victoriaanse dame. Dat ze in het Victoriaanse tijdperk mannenkleren droeg, sa loons bezocht en openlijk whiskey achterover sloeg, maakt haar al tot iets bijzonders. Dat ze in die tijd in het openbaar vloekte als een ketter is helemaal verbazingwekkend. Geen wonder dat mensen zich haar herinneren. Calamity leefde in de laatste helft van de negentiende eeuw, de tijd waarin het Wilde Westen onher kenbaar aan het veranderen was. In 1868, toen Calamity zestien jaar was, behoorden de Zwarte Heuvels in Dakota aan de Olgala Sioux. Voor de blanken waren de heuvels niet interessant, zodat in een ver drag met de Sioux van dat jaar te lezen valt dat „het niet toegestaan is dat een of meer blanke personen zich in een gedeelte van het gebied vestigen of het bezetten of er zich zonder toestemming van de India nen in begeven". Al na vier jaar bleek dat de blanke boeren het verdrag aan hun laars lapten: er was goud ontdekt in de Zwarte Heuvels. In 1874 trok onder Erfenis Calamity Jane wilde niet alleen doodgaan Ze wilde dat haar doch ter over haar zou rouwen. De brie ven laten haar goede en slechte kanten zien het zijn grootmoedi ge. openhartige, roekeloze, snoe vende, eenzame en levendige stuk- ies van de puzzel van haar persoon lijkheid. Haar dochter heeft deze erfenis met trots aanvaard. En te recht, want wie zou er niet trots op zijn de dochter te zijn van Calamity Jane, Heldin van de Vlakte en Bes te Vloekster van de Heuvels? Het laatste woord is aan de man die, na een opmerking van een his toricus dat Calamity Jane „mis schien geleden heeft aan een vorm van pseudo-hermaphroditisme" uit riep: „Het kan me niet schelen wat voor geloof ze had ik vind het gewoon leuk om over haar te le zen". BRYONY LA VERY Copyright The Guardian werkt het? Een microfoontje seint radiosignalen naar een kunstslak- kehuis dat boven het oor in het slaapbeen is ingehecht. Vandaaruit lopen tot 22 draadjes door de huid om contact te maken met 22 van de 30.000 vezels van de gehoorzenuw. Het signaal gaat de hersenen in en vult het hoofd met geluid van ta melijk slechte kwaliteit. Voor ge luid van telefoonkwaliteit, zo heeft men berekend, zouden zeker 1 000 draadies contact moeten maken met ae gehoorzenuw. Het zijn er maar hooguit 22. Wat hoort zo ie mand nou: Geluid, en nauwelijks meer dan dat. Met een kunstoor hoor je dat iemand praat maar niet wat hij zegt. Met enige training kun je on derscheid maken tussen de toon hoogte. zodat je kunt weten of je door een man of vrouw wordt aan gesproken. Dat kan wel eens van belang zijn. Het is net alsof je naar de radio luistert die flink naast de zender is afgestemd. Je hoort dan wel gewauwel maar de inhoud van het gewauwel blijkt duister Zelfs het allerslechtste gehoor is beter dan een kunstoor. Vandaar dat maar weinig mensen iets aan een kunstoor hebben. Voor mensen met lawaaidoofheid volgens een TNO-rapport lijdt de helft van alle Nederlandse werknemers daaraan biedt een kunstoor geen soelaas. Die mensen hebben zelfs in ernsti ge gevallen meestal nog wel ge- noorrresten. Het kunstoor is voor de absoluut doven en dan nog onder voorwaar den. Doofgeborenen zijn er niet mee geholpen, want die weten niet wat geluid is. Bovendien helpt een kunstoor alleen als de gehoor zenuw intact is Een kapotte ge hoorzenuw prikkelen heeft geen zin. Een heel, heel klein doorbraakje dus Ondanks dat kan zo n kunst oor voor absoluut doven een be langrijke vooruitgang zijn. Tussen helemaal niets horen en een heel klein beetle horen, ligt een wereld van verschil. Het leven houdt dan ineens op een stomme film te zijn. De zwijgende samenzwering om je heen wordt hoorbaar het ergste van zijn vrouw. Hij schaamde zich over haar gedrag en weigerde met haar samen te le ven Belle deed alsof ze mijn dochter was en Jessie Elisabeth mijn kleindochter; geen van beiden was waar, want Belle was ouder dan ik". Dit is de versie van Calamity Ja ne's leven die ik geloof. Ik geloof dat ze een dochter kreeg toen ze twintig was en haar liet adopteren zodat het kind een beter leven zou hebben. In een brief aan James O'Neill staat: „Ik zal het niet lang meer maken. Jim. De dokter zegt dat ik blind word. Ik heb soms zo weinig gevoel in mijn armen en be nen dat ik bang ben verlamd te ra ken. Wanneer ik de piip uitga, zorg dan dat de spulletjes Dij Janey te recht komen. Ik hoop dat ik je nog een keer kan zien op die lange weg die we allemaal moeten afleggen. Ik ben niet bang voor de aood maar wel om alleen dood te gaan". De „spulletjes" bestonden uit een doos van ongelooide huid met daar in haar trouwakte geschreven op de omslag van een biibel haar trouwring, een kruisbeeld, een bro che, twee revolvers en een album met brieven aan haar dochter. Het kunstoor is in het nieuws. Doven, zo lees je in de krant, kunnen weer horen via in het binnenoor aangebracht elek trische draadjes. Nogal wat van die be richten hebben iets komkommerigs. „Het oor van zes miljoen", dat soort krantekoppen. Is het kunstoor onzin? Nou nee, in Utrecht gaan ze binnenkort bij drie dove mensen een kunstoor aan brengen. Een doorbraak? Ook weer niet. Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde liet voor de zoveelste keer weten dat je er vooral niet te veel van mag verwachten. Waarom het kunstoor voorlopig weinig voorstelt, laat zich het beste begrijpen als je het echte mensen oor bekijkt. Reis je met het geluid mee de ooringang binnen, dan bots je na een centimeter of twee tegen het trommelvlies op. De beweging van het trommelvlies plant zich voort via de trits middenoorbeen- tjes hamer-aambeeld-stijgbeugel naar het slakkehuis in het binnen oor. Dat is een slakkenhuisgewijs opgerolde buis vol met uiterst ge voelige ontvangertjes. De ontvan- gertjes pikken de geluidstrillingen op en verzenden die via de oorze nuw naar de hersenen. Pas als de hersenen de zenuwprikkels omzet ten in geluid, dan pas horen we echt. Nu is er doof en doof. Mankemen ten tot aan het slakkehuis zijn door KNO-artsen vaak te verhelpen. Een prop in de gehoorgang kun je uitspuiten, een stuk trommelvlies kun je repareren en tegenwoordig wordt een kapot oorbotje door een i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 21