MAAR
i
et eerste Gouden Boek
foor 100.000 exemplaren
Yborkkine
klusje
50 guldei
Concert
William Byrd:
gebreken en
hoog niveau
iter Roorda: „Geen oneigenlijke manier
)UTIEK EN
•CONOMIE
QQI^WjJKNEUWSEN
.VOEDING
assa
Ontdekte symfonie
van Mozart
morgen in premiere
j NOTEER ALS NIEUWE ABONNEE MJ.V.
^ünst"
EtodóaQowiant
ZATERDAG 8 DECEMBER 1984 PAGINA 13
;positie om
rlogsverleden
relast
4ERE Het gemeentebestuur van Al-
e heeft besloten een geplande tentoon-
ing van werk van de graficus Jan Mon-
af te gelasten. De expositie van etsen en
iofiele uitgaven zou morgen opengaan in
[emeentelijke expositieruimte De Roest-
Tot de stap is besloten op grond van de
tie die de voorgenomen tentoonstelling
t opgeroepen bij een deel van de Al-
rse bevolking. Die emoties hangen sa-
met hun herinneringen aan de oorlogs-
a. Montyn zou in de oorlog pro-Duits ge-
st zijn. De kwaliteit van de te exposeren
Jatwerken is bij de beslissing van het ge-
jitebestuur van Almere niet in het ge-
geweest.
Brinkman voorzitter
Taalunie
ANTWERPEN Minister Brinkman
van Welzijn, Volksgezondheid en Cul
tuur is in Antwerpen benoemd tot voor
zitter van het comité van ministers van
de Nederlandse Taalunie. Hij volgt de
Vlaamse gemeenschapsminister Poma
van Cultuur op. Het comité keurde de
begroting van de Taalunie voor 1985
?oed. De uitgaven zijn geraamd op totaal
.530.000 gulden. De eigen jaaruitgaven
zijn gesteld op 2,4 miljoen gulden. Daar
komen de 285.000 gulden bij die van vo
rig jaar zijn overgehouden. Het comité
heeft voorts de Nederlander mr. G.J.
van Roozendaal benoemd tot lid van de
Raad voor de Nederlandse Taal en Let
teren. Hij volgt G. Lubberhuizen op, die
in juli is overleden.
Trilogie van het weerzien bij
Haagse Comedie
DEN HAAG Haagse Comedie brengt 21 december in de
Koninklijke Schouwburg in Den Haag de eerste voorstel
ling van „Trilogie van het weerzien" van Botho Strauss in
de regie van Carl van der Plas. Belangrijke rollen worden
gespeeld door Anne-Wil Blankers, Kees Coolen, Lies
Franken, Anne-Marie Heyligere, Eric van Ingen en Wim
van Rooij. In het stuk ontmoeten mensen elkaar op een
tentoonstelling van schilderijen. Terwijl de expositie ver
boden dreigt te worden, proberen de aanwezigen met el
kaar te communiceren. Men voelt zich duidelijk tot elkaar
aangetrokken, maar de gesprekken mislukken en alle op
winding en gepraat leidt uiteindelijk tot tal van misver
standen. De Duitse schrijver Strauss probeert in zijn stuk
ken te zoeken naar dubbelzinnigheden, naar de interpre
tatie van wat voor meer dan één uitleg vatbaar is, aldus
Haagse Comedie.
VOC-schotel brengt
ruim 36.000gulden op
AMSTERDAM Een blauw-witte por
seleinen schotel met aan voor- en ach
terkant de initialen VOC (Verenigde
Oostindische Compagnie) uit 1660 heeft
op een veiling van Christie's in Amster
dam 36.480gulden opgebracht. Zes ande
re antieke schotels gingen voor eenzelf
de prijs per stuk onder de hamer. Het to
tale bedrag van de veiling van voorna
melijk Aziatisch keramiek. Aziatische
meubelen en kunstvoorwerpen was don
derdag 655.930 gulden. Het hoogste be
drag werd neergeteld voor een zeer zeld
zaam model van een kraaiende haan uit
gevoerd in rood. zwart, wit en blaauw
uit de Genroki-periode (1688-1703):
45.600 gulden.
!LO „Ik had net
nieuwe tv gekocht,
teletext, en zoiets
!t je natuurlijk meteen
uitproberen. Ik zit
de afstandsbediening
de pagina's te spelen
)lotseling zie ik een zin
m'n eigen naam op
scherm verschijnen:
1 °P fcr Roorda krijgt een
"^Jtien boek uitgereikt.
Jacht even dat ik bela-
at werd, maar wanneer
i eeitadenkt is dat natuur-
at vo< erg onwaarschijnlijk,
^rstjifl iater hoorde ik het
'te ziKws van myn uitg6-
moj
T'TFiT Roorda uit Ermelo was
\ngs in het nieuws, omdat
lis eerste auteur „Het Gou-
r Boek" kreeg uitgereikt.
prijs wordt sinds kort
gHfckend aan schrijvers, die
s^een boek 100.000 exempla-
verkopen. Het boek waar-
Peter Roorda dat aantal
te behalen, verhaalt over
noegens van het vader
en draagt de eenvoudi-
lel ..Je bent Vader". Peter
twee keer.
een gegeven moment was
Ie, Jonathan, in aan-
ik vond dat een leuk
erp om over te schrij-
Dat kon ik ook makke-
omdat ik free-lance
f voor onder meer de
tijdschriften „Kinderen"
^Partner". Ik stelde de re-
ie van „Partner" voor om
ndelijks een column te
tn over mijn aanstaande
)ele vaderschap".
proef
werd niet zo heel erg en-
siast begroet, maar ik
ht een paar proef-columns
ijven en aan de hand
van werden zij wél en-
siast. Ik heb die column
zo'n twee jaar geschreven
lie verhaaltjes zijn in „Je
Vader" gebundeld. Behal-
ie columns, heb ik er ook
een tweetal verhalen aan
svoegd die ik geschreven
over ernstig gehandicapte
eren en een over euthana-
Peter is bij toeval het schrij
versvak ingerold. „Op de HBS
ben ik totaal mislukt; ik geloof
dat ik zeven jaar nodig heb ge
had om twee klassen te door
lopen. Ik ben toen in een ma
gazijn gaan werken. Overdag
pakjes inpakken en toch in de
avonduren wat proberen te
studeren. Op een gegeven mo
ment kreeg ik het in m'n kop
dat ik platenproducer wilde
worden".
Meelopen
„Ik mocht bij Phonogram
meelopen met de jongens die
het al gemaakt hadden, maar
op het moment dat er van hun
kant serieus werd gedacht
over een contract met me,
moest ik in dienst. Toen ik
daar uit kwam, was er geen
baan meer te vinden".
„Ik heb me toen maar laten
inschrijven bij de kunstacade
mie „Artibus" en na enige tijd
ben ik bij reclamebureaus
gaan solliciteren. Ik kreeg
toen een baan in Rotterdam,
alleen niet als ontwerper maar
als copywriter".
„In copywriting kun je heel
weinig van jezelf kwijt. Je
kunt je creativiteit wel kwijt,
maar je bent altijd gebonden
aan een minimum aantal
woorden. Die beperking heeft
me na een aantal jaar gemoti
veerd om bij Libelle te gaan
solliciteren. Met succes; in de
gouden tijd van dat blad.
waarin de oplage van een half
miljoen doorstootte tot meer
dan 700.000 per week, was ik
de chef tekstredactie".
„Dat is de kreet die bij de dag
bladen bekend is als eindre
dactie, alleen is de invloed van
een tekstredacteur bij een tijd
schrift veel groter dan die van
een eindredacteur bij een dag
blad. Soms zit je stukken heel
ingrijpend te veranderen. Na
zes jaar Libelle vond ik dat
wel genoeg. Het leek me een
uitdaging om voor mezelf te
beginnen als free-lance jour
nalist".
Opdrachten
Als free-lance journalist kreeg
Roorda onder meer regelmatig
opdrachten van genoemde
VNU-bladen, maar hij werd
ook hoofdredacteur van „Gro
ter Groeten", het bedrijfsblad
van de „Happy Familiy Club",
de felicitatiedienst van Karin
Kraaykamp.
„Het werk van „Groter Groei
en" heeft zowel een journalis
tieke als een commerciële
kant. Het blad zit in het felici
tatie-pakket dat echtparen, die
zojuist een gezinsuitbreiding
hebben voltooid, krijgen aan
geboden. In dat pakket zitten
uiteraard produkten die door
bedrijven worden aangeboden
en daar schrijf je ook een ver
haaltje over. „Advertorials"
noem je dat soort verhalen".
„Al vanaf m'n 18de of 19de zit
ik regelmatig achter de schrijf
machine. Ik heb al heel wat
boeken geschreven. Uiteraard
heb ik ze allemaal naar uitge
verijen opgestuurd, maar even
vaak kreeg ik het manuscript
weer terug met de kreet „He-
Experimenteel
„Wanneer ik nu achteraf die
manuscripten doorlees, begrijp
ik dat wel. Vooral de eerste
waren nogal experimenteel;
niet gericht op een breed pu
bliek. Vandaar dat uitgeverij
en het niet aandurfden. Bo
vendien leer je alleen maar
goed schrijven door het elke
dag te doen; oefening baart
kunst".
hardstikke blij was dat er wel
interesse bij een uitgeverij be
stond om de bundeling co
lumns uit te geven. Ik liet het
aan Karin Kraaykamp zien en
toen zij het doorgelezen had,
vond zij het goed genoeg om
het in het pakket van de feli
citatiedienst op te nemen. Er
zijn daardoor ook twee edities
van het boekje. Een voor in de
winkel en een voor de felicita
tiedienst".
„Inhoudelijk verschillen ze
geen letter, alleen de omslag is
anders. Daarmee werd het ei
genlijk bijna „verplichte kost"
voor jonge vaders. Niet dat het
speciaal op het lijf van vaders
geschreven is: het boekje bevat
cursiefjes die ook heel leesbaar
zijn voor moeders, oma's en
opa's".
„Ik denk niet dat je kunt zeg
gen dat ik die oplage van
100.000 op een oneigenlijk ma
nier heb bereikt. Het is wel zo
dat wanneer het boekje niet in
het pakket van de felicitatie-
dienst was opgenomen, de op
lage nu waarschijnlijk nog niet
zo hoog was geweest. Per slot
van rekening vindt nu de
marketing heel doelgericht
plaats. Dat is toch niet vies?
De uitgever van Jan Cremer
heeft ook een heel grote cam
pagne opgezet voor „De Hun
nen" en voor Jan Wolkers'
„De onverbiddelijke tijd"
wordt ook flink geadverteerd.
In wezen zit er geen verschil
in de vorm van reclame voor
hun boeken en dat van mij".
„Ik ga niet zeggen dat mijn
werk literatuur is, hoewel je
natuurlijk wél hoopt dat ie
mand dat zal zeggen. Dat
hoopt iedere schrijver. Mijn
doel is in elk geval om verha
len voor een zeer breed pu
bliek te schrijven. Iemand van
de universiteit moet het net zo
leuk vinden om te lezen als
een ongeschoolde arbeider. Ik
wil zelf niet zeggen dat ik dat
nu al kan, maar iemand als Si
mon Carmiggelt wordt in zul
ke brede lagen gewaardeerd;
dat zou ik ook graag willen.
Iedereen zal zeggen dat de
cursiefjes van Carmiggelt lite
ratuur zijn - en ik ben de laat
ste die dat zal ontkennen -
maar er zullen er waarschijn
lijk maar weinig zijn die dat
•van mijn werk zullen zeggen.
Toch denk ik dat mijn ver
haaltjes wel een vergelijkbaar
niveau hebben als dat van
Carmiggelt en Van Kooten,
om er nog maar één te noe
men".
Literatuur?
„Je komt al heel snel op de
fundamentele vraag „Wat is li
teratuur en wat niet". Ik denk
dat er op het Nederlandse lite
raire circuit heel wat kritiek
te leveren is. Het is klein en
gesloten. Wordt je boek bij de
Arbeiderspers uitgegeven, dan
is het literatuur en is het een
Prisma-pocket dan kan het
geen literatuur zijn. Staat je
boek in de HP-top 10 of wordt
het gerecenseerd in de boe
kenbijlage van VN, dan is het
literatuur en staat het er niet
Peter Roorda: „Je bent vader"
in, dan is het dat dus niet".
„Ik vind dat geen objectieve
criteria. Zo'n HP-top 10 wordt
samengesteld door een stuk of
twintig boekhandels, die zorg
vuldig geselecteerd zijn. Er be
staat bovendien géén controle
op hun opgave. Wanneer zij
bijvoorbeeld veel exemplaren
van een slecht verkopend
boek hebben staan, zullen zij
dat hoger noteren dan dat er
werkelijk van verkocht zijn".
Subjectief
„Dat die lijst uiterst subjectief
is, blijkt wel uit het feit dat er
bijvoorbeeld geen kook- en
tuinboeken in staan, terwijl
dat toch de best verkochte ca
tegorie is. Ik denk dat er veel
te weinig boeken onder de
aandacht van het grote pu
bliek worden gebracht; weke
lijks verschijnen er talloze
werken waarvan het gros
weer geruisloos verdwijnt. Ik
denk, dat wanneer er een
soort Nationale Boeken Top 40
wordt samengesteld, zoals dat
nu ook elke week met platen
gebeurt, dat heel wat beter zal
zijn dan de manier, waarop
het nu gaat".
Na elk succesvol debuut volgt
er een deel 2. „In dit geval
niet", verzekert de Ermeloër.
„M'n oudste, Marijn, is nu ze
ven en natuurlijk kan ik in
principe nog jaren doorschrij
ven, maar dan tast je wel de
privacy van je kinderen aan.
Ze kunnen er op school mee
gepest worden. Per slot van
rekening geef je jezelf en je
gezin behoorlijk bloot. Ik vind
dat voor mezelf niet erg - al
hoewel; wanneer ik nu een
verhaaltje lees staat het
schaamrood me nét niet op de
kaken".
Doorgaan
„Natuurlijk ga ik wel door met
het schrijven van boeken. In
feite heb ik er inmiddels al
een aantal af. Ik heb ook al af
spraken met de uitgever over
die werken, die echt heel an
ders zijn dan „Je bent Vader".
In maart verschijnt m'n eerste
thriller, die de titel „Moord in
Plovdiv" heeft meegekregen.
Dat is een politieke satire die
zich afspeelt in een Oostblok
land. Dat land wordt niet com
munistisch maar uiterst kapi
talistisch geregeerd: het be
drijfsleven vormt de rege
ring".
„Eind '85 volgt mijn tweede
thriller, „De Opvolgers",
waarin milieuproblematiek
centraal staat Een derde boek
is in voorbereiding, maar daar
vertel ik liever nog maar niets
over, omdat ik de definitieve
titel nog niet weet".
„Naast een zo groot mogelijke
toegankelijkheid en leesbaar
heid, streef je natuurlijk ook
naar een zo hoog mogelijke
kwaliteit Per slot van reke
ning wil je, net als Shakespea
re en Dickens, over twee- of
driehonderd jaar ook nog gele
zen worden
EDWIN BAKKER
(ADVERTENTIE)
't Staat allemaal in de
Leidse Courant, mevrouw.
ge
,I2j
„va
oor,
dan
;e m
op J
woi
van
i va
GüOQf
'CeidóeSouoont
m(krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags
14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant
et nog dezelfde avond nabezorgd.
de i
i
'ys.
ndht
ie c
i de M
r da~i
ybrt 1
dddkl
u B|
(ADVERTENTIE)
Als u deze winter de schilder lajt komen,
zorgt hi) voor een stevige premie.
Van maar liefst 50 gulden per nun per dagA-i
Typisch de winterschilder weer'
Jl PREMIEVOORWAARDtN tN HSCAU AFTREKMOCtl JIKHEDtN Z
Friedman Quartet, met man tekende in
Friedman achter 1961 een contract
In Theater PePijn de piano, Urs bij Riverside, wat
aan de Nieuwe Leimgruber saxen, betekende dat hij
Schoolstraat treedt Bobby Burri bas en zijn eerste plaat
zondagmiddagom Joel AUouche slag- maakte „A day in
drie uur op het werk. the city" onder ei-
Don Friedman Pianist Don Fried- gen naam. Daaaro-
De Frog Island Jazz Band.
ver had hij al een
Don Friedman.
baan achter de rug,
met Dexter Gor
don, Shorty Ro
gers. Terry Gibbs,
Chet Baker en
Buddy de Franco
Sinds Riverside is
er meer met Fried
man gebeurd. Ten
onrechte werd hij
met Bill Evans
vergeleken; de
stijlk van Fried
man was meer op
Bud Powell geba
seerd. Na vier pla
ten met Riverside
ging hij met Atilla
Friedmann werkte
met nog veel meer
musici, moeiteloos
in allerlei iazz-stij-
len en toch steeds
hoorbaar zichzelf.
Frog Island
De Frog Island
Jazz Band. die zon
dagmiddag om drie
uur optreedt in de
Haagse Jazz Club
aan de Papestraat
32, werd opgericht
in 1962 en heeft de
laatste jaren geen
wijzigingen in de
bezetting onder
gaan De Engelse
formatie speelt de
muziek van King
Oliver en Jelly
Roll Morton in de
stijl van de jaren
twintig. De band
speelde in 1980 op
het Jazz en Herita
ge Festival in New
Orleans en werd
daar hoog gewaar
deerd De bezetting
is: Ray Joughin
trombone. John
Whitehead cornet,
John Maddocks
klarinet, Heith
Durston piano,
Owen Diplock ban
jo, Chris Marchant
drums en Rob Ful-
lalove soesafoon
LEIDEN Het tekent de
stevige reputatie van het
William Byrd Vocaal En
semble dat haar concert,
gisteravond een volle
(Lokhorst)-kerk trok. Te
gen de concurrentie in
van de Huizingalezing, die
100 meter verderop in de
Pieterskerk werd gehou
den en wat natuurlijk
ook erg belangrijk is
het Sempre-bal van Mi
nerva.
Het programma van het Willi
ams Byrd stond in het teken
van het Duits, Lutherse motet.
Dit ter gelegenheid van de
150e geboortedag van Brahms
en de 400e respectievelijk 300e
teboortedag van Heinrich
chütz en Bach. Deze compo
nisten kwamen vanzelfspre
kend op het programma voor,
samen met Schein, een tijdge
noot van Schutz en Mendels
sohn.
Ook deze keer waren de pres
taties van het William Byrd.
geleid door de geïnspireerd di
rigerende Nico van der Meel,
indrukwekkend te noemen.
Als geheel liet het gedurende
het gehele programma een
warme, fraai afgewerkte
klank horen, met talloze schit
terende expressieve nuances,
waarnaar het publiek telkens
weer ademloos luisterde Ook
op technisch vlak leverde het
koor, zoals in het vijfstemmige
motet van Bach, prestaties, die
ver uitsteken boven die van
het gemiddelde Leidse ama
teurkoor.
Wat in grote lijnen zo prachtig
klonk, kon het koor in onder
delen niet onverminderd vol
houden. In de doorzichtig op
gebouwde en zodoende kwets
bare programmaonderdelen,
Schütz, Schein en Bach, klon
ken de afzonderlijke stemmen
meermalen onzuiver, onzeker
en onderling ongeljk. Een op
het vorige concert, reeds waar
genomen en ook dit keer weer
aanwezige verschijnsel was het
op de lange duur zelfs wat
hinderlijke overwicht van de
sopranen in de totale klank.
Het koor maakte globaal een
wat gemengde indruk. Het
heeft in korte tijd enorm veel
bereikt, maar heeft zich daarin
nog niet voor de volle 100 pro
cent geconsolideerd.
DIRK VOOREN
ODENSE Een lang verloren
gewaande symfonie die waar-
I schijnlijk door Mozart werd
'geschreven en in 1982 in een
j bestofte kelder van het stad-
huis van Odense werd aange-
troffen, zal morgen haar eerste
moderne uitvoering krijgen.
I Musicologen kunnen de au-
thenticiteit van de symfonie
niet met 100 procent vaststel
len maar zeggen dat er een
grote kans is dat het gaat om
een van Mozarts vroegste wer
ken. Het is geschreven rond
1768, toen de componist 12 jaar
oud was. De symfonie, drie de
len in A mineur, werd door
een archivaris gevonden toen
het stedelijk orkest van Oden-
se verhuisde naar een nieuw
onderkomen.
Op de kaft van het muziekpa-
pier was geschreven „sinfonia
a I0p del sigr. MozartMusi
cologen verklaarden dat de
eerste vier maten identiek zijn
aan die van de symfonie die
onder nummer 16a staat ver
meld in Koechels register van
Mozarts werken. In net regis
ter staan de instrumentele de
len opgetekend als vermist.
In een verklaring deelde het
orkest van Odense mee dat de
titelpagina van het manuscript
aangeeft dat het in 1793 werd
aangekocht door de muziek
vereniging van de stad. Een
deskundigde in watermerken
stelde vast dat het papier in de
jaren zeventig van de 18e
eeuw werd gemaakt door een
molen bij Lyon. De musicolo
gen wezen erop dat het werk
dichter bij de Oostenrijkse tra
ditie staat dan de Italiaanse
stijl van Mozarts andere vroe
ge symfonieën. De toonsoort
mineur was rond 1768 in We
nen. waar de componist woon
de, in de mode.
Mozarts vrouw Constanze
woonde in Kopenhagen van
1812 tot 1820 met haar tweede
man. een Deense diplomaat. In
1946 werd in de archieven in
Odense een ouverture van
Rossini gevonden. Deze zal
zondag gelijk met het heront
dekte werk van Mozart wor
den uitgevoerd. Het concert
wordt bijgewoond door Ingrid,
de Deense koning-moeder.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIILAGE Bil UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS MUZIEK
THEATER RECREATIE.EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Dit handige miniatuur
bankschroef je krijgt u
toegestuurd als dank voor
het opgeven van een
nieuwe abonnee
I NAAM:
ADRES
POSTCODE/PLAATS
TELEFOON:
Deze ontvangt de eerste twee weken de krant gratis.
Daarna wordt hel abonnement betaald per
kwartaal
automatisch per maand
taar
STUUB EEN MINIATUUB BANKSCHBOEFJE NAAB
POSTCODE/PLAATS
Stuur de boa ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnui
2500 VD Den Haag (postzegel niet nodig).
iS^CcidócSouoont