TAFEL
Paus hamert op belang godsdienstles
HTTÏÏ71
Samenleving vraagt minder zwaar huwelijk
£etdóc6oiucutt
m
kerk
wereld
Doorbraak bij NS
brieuen
lezers
■IMilifil
weer
ACHTERGROND
Cetdae Commit
VRIJDAG 7 DECEMBER 1984 PAGINA 21
EIE
)ntpc
iEIDEK
Felle kritiek Zuidafrikaanse
bisschoppen op politie-optreden
De R.-K. bisschoppen van Zuid-Afrika heb
ben de politie gisteren beschuldigd van wil
lekeurig doden, neerschieten en slaan van
zwarten. Zij vergeleken het optreden van de
politie bij de brute onderdrukking van ras-
senonlusten in de afgelopen drie maanden
in zwarte woongemeenschappen door het
hele land met dat van een ..buitenlands be
zettingsleger". De meesten van de zeker 163
doden die in die periode vielen als gevolg
van het geweld in de zwarte woongemeen
schappen, stierven door toedoen van de po
litie. De beschuldiging van de bisschoppen is
hun zwaarste aanval tot dusverre op de poli-
tie-methoden.
In het 38 pagina's tellende rapoort worden
de vele gevallen veroordeeld „van wrede
onmenselijkheid waarin mensen meedogen
loos en volkomen willekeurig worden aan
gevallen en verwond en soms anderen zijn
gedood". Zowel zwarte als blanke politie
mensen begaan volgens het rapport wreed
heden, maar „in de meeste gevallen schij
nen jonge blanke politiemensen daarbij de
overhand te hebben gehad".
Den Bosch voorlopig geen
nieuwe bisschop
Er komt voorlopig nog geen
bisschop van 's-Hertogenbosch. Vol
gens het jongste nummer van het Bis
domblad van dat diocees, zal de benoe
ming pas in een van de eerste maan
den van volgend jaar afkomen. Begin
januari komt de nieuwe pronuntius
mgr. Cassidy naar Nederland. Die zal
dan de zaken rond de opvolger van
bisschop Bluyssen verder afhandelen.
Er zijn weinig zaken
waaraan men zich zo
ergert als aan een goed
voorbeeld.
Katholiek godsdienston
derwijs is volgens het
nieuwe verdrag met het
Vaticaan op de Italiaanse
openbare scholen niet
meer verplicht. Hoeveel
ouders al een briefje
naar het schoolhoofd ge
schreven hebben met het
verzoek zoon of dochter
van godsdienstles vrij te
stellen, is nog niet pre
cies bekend. De gege
vens hierover komen in
de loop van het school
jaar los. Maar de Katho
lieke Kerk vreest nu al
het ergste.
Paus Johannes Paulus II
neemt de laatste maanden
elke gelegenheid te baat om
op „de absolute noodzaak"
van godsdienstles voor ka
tholieken te wijzen. Gisteren
was er groep jubilerende ka
tholieke onderwijzers bij hem
pp bezoek, en opnieuw begon
hij over de godsdienstles. Hij
noemde godsdienstonderwijs
Zowel op katholieke als op
openbare scholen een plicht,
Paus Johannes Paulus II: De presentatie van de bood
schap van het Evangelie is geen vrijblijvende zaak".
„en het antwoord daarvan
van de kant van de gods
dienstleraren moet zijn de
keus voor godsdienstles met
zorg en intelligentie te bevor
deren of te streven naar een
vorming die de leerlingen in
de gelegenheid stelt de bood
schap van de katholieke kerk
te bestuderen, in alle vrijheid
van geweten en in een open
dialoog".
Op 23 september, in Castel-
gandolfo, zei hij: „Voor de
Kerk is de presentatie van
boodschap van het Evangelie
is geen vrijblijvende zaak.Het
is een plicht, die de Heer de
Kerk heeft opgelegd. Dit
mandaat is noodzakelijk"
Een maand later waren alle
Italiaanse bisschoppen in het
Vaticaan bij elkaar, en de
paus wees hen opnieuw op
het belang van godsdienstles
op de openbare scholen. Hij
droeg de bisschoppen op alles
te doen om de ouders van dat
belang voor hun kinderen te
doordringen.
De bezorgdheid van de kerk
wordt ingegeven door de
groeiende onverschilligheid
van de Italiaanse jeugd met
betrekking tot het kerkelijk
gebeuren. Vele statistieken
wijzen in die richting. De Ita
liaanse jeugd wordt wel geïn
trigeerd door de figuur van
deze paus, maar vertoont
steeds meer de neiging zijn
boodschap te veronachtza
men. Het sterk teruggelopen
kerkbezoek is daar een eerste
uiting van, maar ook de lege
banken in de godsdienstloka
len op de openbare scholen,
die sinds kort de leerlingen
niet meer kunnen verplich
ten godsdienstles te volgen
De paus heeft begrepen dat
het probleem niet alleen zit
in de ongeïnteresseerdheid
van de jeugd, maar ook in de
vaak geringe didactische
kwaliteiten van het onder
wijzend personeel. Hij heeft
de bisschoppen opdracht ge
geven bijscholingscursussen
te organiseren voor gods
dienstleraren. Teveel Ita
liaanse godsdienstleraren zijn
de laatste jaren ertoe overge
gaan de lesstof aanmerkelijk
uit te breiden, tot astronomie
bijvoorbeeld, of biologie en
politieke wetenschappen, al
les om de leerlingen maar bij
de les te houden. De paus is
daar tegen, want volgens
hem behoort het te gaan om
„onderwijs van de katholieke
godsdienst en van de christe
lijke boodschap in heel zijn
integriteit, gegarandeerd
door de kerkelijke autori
teit".
Engelse staatskerk wil van parlementair vetorecht af
Uit een volgende week
door het Gallup-instituut
te publiceren rapport
over een in Engeland ge
houden enquete naar op
vattingen over de positie
van de Kerk van Enge
land als staatskerk, blijkt
dat 64 procent van de
ondervraagden zich
keert tegen het vetorecht
van het parlement over
beslissingen van de Ang
licaanse synode. Van de
geregelde kerkgangers
zil zelfs 66 procent van
dit vetorecht af. Wel
constateren de onderzoe
kers ruime steun voor
het aanblijven van de
Britse koningin als hoofd
van de Anglicaanse
staatskerk. Zelfs rooms-
-katholieken en mensen
die zich niet tot enige re
ligie bekennen vinden
dat een goede zaak.
De kwestie is dit jaar actueel
geworden, toen het parle
ment in juli besloot geen
goedkeuring te hechten aan
een synodebesluit de formali
teiten bij bisschopsbenoemin
gen af te schaffen. De Angli
caanse bisschoppen worden
sinds 1533 benoemd door de
Kroon, waarbij de deken en
het kapittel van het vacante
bisdom de wettelijke plicht
hebben de kandidatenlijst op
te maken.
In feite betekent dit dat bis
schoppen van de Kerk van
Engeland worden benoemd
door de minister-president,
die sinds 1977 advies ont
vangt van een commissie die
is samengesteld uit het be
stuur van een vacant bisdom
en vertegenwoordigers van
de landelijke Kerk.
Volgend jaar zal de generale
synode van de Kerk van En
geland debatteren over de
vraag hoe deze formele regel
betreffende bisschopsbenoe
mingen, die velen als een
farce zien, kan worden afge
schaft.
Braziliaanse
Kerken kiezen
voor kandidaat
oppositie
Na afloop van een vergade
ring van de Nationale raad
van Christelijke Kerken van
Brazilië (CONIC) is meege
deeld, dat de raad uitgaat van
een overwinning van de kan
didaat van de oppositie bij de
indirecte presidentsverkie
zing op 15 januari 1985. Het
kiescollege van 686 personen
is al grotendeeld geporteerd
voor oppositiekandidaat Tan
credo Neves en in feite twij
felt niemand er meer aan dat
de officiële kandidaat van
het Braziliaanse bewind,
Paulo Maluf, zal verliezen.
Volgens voorzitter mgr. Ivo
Lorscheiter van de CONIC
heeft deze organisatie abso
luut geen vertrouwen in de
„paradijselijke beloften" van
Maluf en wil zij, dat na de
verkiezing allé sectoren van
de samenleving een nationaal
akkoord sluiten waarbij
vooral wordt gelet op de be
langen van armen en margi
nale groepen.
Hervormde raden schrijven CDA
Nadat uit gereformeerde hoek al bezwaren waren gerezen te
gen de ontwerpresolutie van het CDA, waarin het levensbe
schouwelijke instellingen mogelijk gemaakt zou moeten wor
den, homofielen te weigeren, hebben de Hervormde raad voor
de zaken van Kerk en Gezin en de Hervormde raad voor de
zaken van Kerk en School verzet aangetekend. In afzonderlij
ke brieven aan het partijbestuur vragen zij het CDA niet te
accepteren dat een levensbeschouwelijke overtuiging een re
den kan zijn om homoseksuele medemensen te discrimineren.
De raad voor Kerk en school doet een dringend beroep op het
CDA-bestuur een duidelijke keus te maken voor de homofiele
medemens in het christelijk onderwijs en voor het emancipa
tieproces van alle bij het christelijk onderwijs betrokkenen.
Gebakken kaas met
stamppot rauwe
zuurkool
chocoladepudding
met slagroom
vegetarisch
Voor twee personen zijn de
benodigdheden:
1 plak belegen Edammer
of Goudse kaas van 1 cm
dik a 150 g, 1 ei, 1 lepel wa
ter, paneermeel, circa 20 g
boter;
0,5 tot 1 kg aardappelen,
zout, peper, 15 g boter,
melk, 250 g zuurkool;
4 dl melk, 32 g maizena,
20 g cacao, 50 g suiker, 0,5
dl slagroom, 10 g basterd
suiker.
Snijd de korst van de kaas en
deel de plak in tweeën. Klop
het ei met een lepel water
los, zonder dat het gaat
schuimen. Haal de stukken
kaas eerst door het ei en ver-
I volgens door paneermeel.
Bak de kaas bruin in hete
boter. Goed gebakken kaas is
mooi van kleur, heeft zijn
vorm behouden en is van
binnen zacht. Gebakken
kaas kan niet warm gehou
den worden en moet daarom
direct na het bakken gegeten
worden.
Kook de wat kleiner gesne
den aardappelen gaar in wei
nig water met zout, giet ze af
en stamp ze fijn. Meng de
aardappelen met boter en zo
veel melk dat het een vrij
stevige puree wordt. Roer de
puree in een paar minuten
luchtig, voeg de wat kleiner
gesneden zuurkool toe en
maak het mengsel op smaak
met zout en epper. Laat de
stamppot al roerende warm
worden.
Zet bijna alle melk op. Meng
de cacao en suiker tot de
klontjes uit de cacao zijn en
maak er dan met de maizena
en de rest van de koude
melk een papje van. Schenk
wat hete melk bij het papje
en doe het in de pan. Roer de
pudding tijdens het even ko
ken en schenk hem heet in
de natgemaakte vorm. Laat
de pudding afkoelen en op
stijven, dat duurt tenminste
drie uren. Keer de pudding
op en bord en garneer hem
met slagroom, die met bas
terdsuiker stijf geslagen is.
JEANNE
PROF. MR. VAN MOURIK OVER NIEUWE VORM VAN RELATIES
LEIDEN Als twee
mensen een relatie met
elkaar aangaan en be
sluiten die voor de wet te
bevestigen, heeft dat di
verse gevolgen. Er wordt
verondersteld dat de
verbintenis voor het le
ven is aangegaan, er
wordt aangenomen dat
men zich eikaars lot aan
trekt, men is verplicht
samen te wonen en er
moet sprake zijn van een
heterofiele en monogame
relatie. De belastingtech
nische positie verandert,
er kan pensioenrecht
voor de weduwe worden
opgebouwd en zo zijn er
nog wel meer verande
ringen te noemen. Als de
relatie niet brengt wat
de partners ervan ver
wachtten, kunnen ze bo
vendien theoretisch niet
in onderling overleg
scheiden en bestaat er in
principe een alimentatie
plicht voor het leven.
Al deze aspecten, doorgaans
de zedelijke lading van het
huwelijk genoemd, zijn
steeds heviger onderwerp
van discussie. Volgens een
internationaal onderzoek van
de Tilburgse hoogleraar so
ciologie prof. De Moor, vin
den mensen in de westelijke
wereld die zedelijke lading
tegenwoordig niet meer inte
ressant. Ze moeten niets heb
ben van alle normen en
waarden die van bovenaf
worden opgelegd, maar wil
len zelf bepalen hoe ze hun
relatie vormgeven. Die ver
anderde moraal heeft er in
Nederland toe geleid, dat
naar schatting vijftien pro
cent van de samenwonenden
ongehuwd is.
Omdat die andere manieren
samenleven nergens zijn
1, zijn ze niet zicht
baar. niet aantoonbaar voor
de omgeving. Dus ook niet
voor de wetgever, in casu de
overheid, en dat heaft rechts-
Prof. mr. Van Mourik: „Wie samen wil wonen, moet
dat laten zien en krijgt daarvoor enkele, niet al te gro
te voordelen boven mensen die dat niet willen laten
zien".
ongelijkheid tot gevolg, die
vooral in de portemonnee tot
uitdrukking komt. De nieu
we wet op de tweeverdieners
maakt duidelijk, dat de over
heid dat ook vindt en wil
proberen iets aan die onge
lijkheid te doen.
Chaos
De grote problemen die deze
wet met zich meebrengt (de
jacht op de twee tandenbor
stels), bewijst voor de meeste
juristen dat er drastisch iets
moet veranderen. Zo niet,
dan zal er onvermijdelijk een
chaos ontstaan. De Rotter
damse hoogleraar staatsrecht
prof. Van Maarseveen gooide
enkele maanden geleden de
knuppel in het hoenderhok
door te stellen dat het huwe
lijk maar helemaal moet
worden afgeschaft. Alles
moet volgens hem draaien
om het individu, om de indi
viduele vrijheid en ontplooi
ing. Politiek gezien weet hij
de PvdA en de VVD achter
Maar lang niet overal wordt
die opstelling hem in dank
afgenomen, zeker niet door
de Leidse prof. mr. M.J.A.
van Mourik. Deze ontwerper
van het samenlevingscon
tract dat bekend is als het
Leidse model, ziet in indivi
dualisering een levensgroot
gevaar voor de samenleving.
„Die leidt onherroepelijk tot
onrechtvaardigheid, tot een
machteloze onderwerping
aan de overheid. Individuali
sering klinkt aardig en de
VVD holt er meteen achter
aan omdat ze het woord „in
dividu" direct verbinden met
„liberaal". Het het is echter
niet goed doordacht. Indivi
dualisering gaat ervan uit,
dat iedereen zelfstandig in
zijn onderhoud moet voor
zien. Mannen én vrouwen".
„De vrijheid van rolverdelin
gen binnen een relatie, waar
ik voorstander van ben, gaat
dan helemaal naar de Filistij
nen. In het concept-beleids
plan van staatssecretaris
Kappeyne van de Coppello
van emancipatiezaken ligt
het allemaal opgesloten. Er
wordt gezegd dat er geen
sprake zal zijn van arbeid-
plicht, maar ik ben er niet
gerust op. De financiële om
standigheden van de burgers
kunnen door de overheid zo
worden gemanipuleerd, dat
op straffe van een bezoek
van Schraalhans niet valt te
ontkomen aan voor velen
geestdodende arbeid buitens
huis. Ik sta daarin niet al
leen. Ook Greetje Lubbi,
voorzitter van de voedings
bond FNV, heeft gezegd dat
als je de gedachte aan een ar
beidsplicht voor iedereen zo
omarmt, je vrouwen straks
net zo goed tot loonslaven
hebt gemaakt als
zegt dat
vrij moeten maken om te
kiezen voor betaald werk. Ik
zal me ook altijd blijven ver
zetten tegen die individuali
sering, want bij een arbeids
plicht voor iedereen wordt de
overheid almachtig".
Papiertje
Van Mourik schrijft dit ook
deels in het boek Het Huwe
lijk, dat vandaag werd gepre
senteerd op een studiedag
over dit onderwerp van de
Vereniging voor Familie- en
Jeugdrecht, waarvan hij
voorzitter is. Aan het boek
verleenden nog veertien van
zijn collega's hun medewer
king. Van Mourik is ervan
overtuigd dat het huwelijk
zoals we dat nu kennen, zijn
tijd heeft gehad. Hij vindt dat
het huwelijk een formaliteit
moet worden, waarvan al
leen het begin en het eind
vastliggen en die iedereen
verder kan invullen zoals hij
of zij zelf wil. Wie wil trou
wen moet daarvoor een pa
piertje ondertekenen, wie wil
scheiden een ander papiertje.
Daaraan moeten verder nau
welijks voorwaarden of
plichten vastzitten. Er dient
alleen voor te worden ge
zorgd dat het belang van
eventuele kinderen niet in
het gedrang komt, door bij
voorbeeld de ouderlijke
macht ook na scheiding te la
ten doorlopen. En er zou een
hardheidsclausule moeten
woeden ingebouw om de
zwakkere partij te bescher
men. Want een vrouw, of
man, die na jaren huishoude
lijke arbeid op straat wordt
gegooid, dat kan natuurlijk
niet, zegt Van Mourik
Het moet wel aantrekkelijk
worden gemaakt om zo'n hu
welijk („Een nieuwe naam
zou misschien beter zijn") te
sluiten. „Wie samen wil wo
nen, moet dat laten zien en
krijgt daarvoor enkele, niet
al te grote voordelen boven
mensen die dat niet willen
laten zien", zegt Van Mourik.
„Geef je door middel van die
formaliteit te kennen dat je
samenwoont, dan moet de
overheid daar bijvoorbeeld
een belastingvoordeel tegen
over stellen. Wie niets voelt
voor die formaliteit, kan ui
teraard gewoon zijn of haar
gang gaan, maar moet daar
van dan wel de consequenties
dragen: geen (financiële)
voordelen".
Ordening
Zo'n soort huwelijk, ontdaan
van de zedelijke lading, voor
komt volgens Van Mourik
dat het een janboel wordt.
„De ordening van de samen-
leing wordt er heel wat over
zichtelijker op. Bij de wet op
de tweeverdieners, maar ook
bij de wijziging in het sociale
verzekeringsstelsel, gaat de
overheid ervan uit dat sa
menwonen zichtbaar is. Dat
is natuurlijk kul, want je
kunt er altijd onderuit ko
men. Let maar op: het aantal
kostgangers zal drastisch toe
nemen. En het aantal men
sen dat gaat scheiden voordat
ze hun aow krijgen, zal ook
drastisch toenemen. Want ge
scheiden krijgen ze samen
140 en gehuwd maar 100%.
Dat kun je de mensen niet
kwalijk nemen, maar wel de
wetgever. Want die maatre
gelen zijn bij voorbaat ge
doemd een enorme misluk
king te worden".
De kritiek dat zijn „minder
zware huwelijk" vrijheidsbe
perkend is, legt hij naast zich
neer. „Onzin. In Nederland
moet je alles melden. Als je
een maatschap wilt oprich
ten, of een bv, moet je wor
den ingeschreven in het
Handelsregister. En als je
morgen een blauwe spruit
uitvindt, moet je daarmee
naar het Rassenregister, om
dat je anders de voordelen
van zo'n uitvinding niet
krijgt. Dat zijn allemaal min
der belangrijke zaken dan
een relatie tussen mensen.
Maar als je zegt dat de mel
dingsplicht ook bij het huwe
lijk zou moeten gelden, wordt
er ineens om hulp ge
schreeuwd. Ten onrechte, er
ontstaat juist een grotere vrij
heid, omdat iedereen de rest
zelf kan invullen".
DICK HOFLAND
GELUKKIG is ook op Verkeer en Waterstaat het besefÖ" uit^
doorgedrongen, dat het almaar verhogen van de tarievenr^j,'
van het openbaar vervoer een halt moet worden toegeroeiacht 1
pen. Er is deze week zelfs een complete doorbraak tot standi
gekomen: de Nederlandse Spoorwegen mogen hun enkelefet gen-
reizen en retourtjes met maar liefst 2,5 procent verlagen. Mi-pP°^(
nister Smit-Kroes heeft hiermee een reuzenommezwaai ge-'?'
maakt. Toen zij als minister aantrad, kondigde zij aan de ta-pÊ
rieven van het openbaar vervoer in de komende jaren aan-knkom
merkelijk te zullen verhogen. Ze constateerde dat de kosten
van het trein-, tram- of buskaartje niet in verhouding ston-L
den tot de werkelijke kosten en daar had ze natuurlijk grootl
gelijk in.
HaAR theorie dat het allemaal wel goed zou komen als het
openbaar vervoer kostendekkend werd gemaakt, is inmid
dels compleet in duigen gevallen. Het siert de minister dat ze
dat in feite ook toegeeft, door de spoorwegen toestemming te
geven de tarieven te verlagen. Want die tariefsverlaging is in,
het geheel niet gebaseerd op een verlaging van de kosten'
van de NS. Integendeel, die kosten gaan omhoog. Men hoopt!
echter dat geld eruit te krijgen doordat als gevolg van di
verlaagde tarieven meer mensen van de trein gebruik zullei
gaan maken. De minister moet eveneens worden nagegeven,
dat ze de bedrijven voor openbaar vervoer gaandeweg tot het
inzicht heeft gebracht, dat de jaren waarin het financieel al-I
lemaal niet op kon voorbij zijn, zodat een verstandig econo-|
misch beleid vereist is.
In elk geval mag worden aangenomen, dat er nu een begin jiEIDI
is gemaakt met een radicale wijziging van het openbaar-ver- lit D
voersbeleid. In dit nieuwe beleid past wellicht ook het plan'an 3
van de ns-top om aan het kentekenbewijs van de auto eentuid-I
goedkoper (zeventig gulden) algemeen abonnement op hetkintij
openbaar vervoer voor het hele gezin te koppelen. De ns wil lag e
het kentekenbewijs en daarmee de wegenbelasting duurder jet
maken en voor dat bedrag iedere automobilist(e) en zijn of (word
haar gezin een zogenaamde „dalurenkortingskaart" verstrek-kerke
ken, waarop voor half geld kan worden gereisd, voorlopig L
nog tijdens bepaalde uren. fr \s
lands
Dat is een gedachte, die nog wat moet worden bijge-L^81^
schaafd, maar er zit zeker iets in. Omdat ze dan voordeliger jerzo<
uit zijn, zullen vele automobilisten er net dat zetje door krij- joet
gen, dat nodig is om ze van tijd tot tijd ook eens in de trein te Lecje<
krijgen. Zeker in het woon- werkverkeer zou dat zeer wen- Loor(
selijk zijn. Een verschuiving van particulier naar openbaaroen j
vervoer biedt grote voordelen, niet alleen voor het milieu, fnaani
maar ook uit economisch oogpunt. Bij de NS is becijferd, dat^er(j
de gemiddelde automobilist er nu nog van wordt weerhou- uoor
den van de trein gebruik te maken, omdat het openbaar ver-£en v
voer in vergelijking met de benzineprijs te duur is. ven j
T3 sec
.DlJ dit alles is buiten kijf, dat het openbaar vervoer zo goed Btoffe
en aantrekkelijk mogelijk moet blijven. Het zijn immers niet Bultat
alleen bejaarden en kinderen die er op zijn aangewezen, vrijge
maar ook de zwakkere groepen in de samenleving, die zich j
geen auto kunnen veroorloven. fHet si
'rï i
Ongehuwd
samenwonen
Menigeen zal zich na lezing
van de rubriek Kerk en We
reld van zaterdag 24 november
hebben afgevraagd, wat bis
schop Bomers gebracht kan
hebben tot de uitspraak: „De
Kerk leert (en ik sta daar per
soonlijk volledig achter), dat
ongetrouwd samenwonen in
druist tegen wat God over
over het huwelijk leert, en
daarom zonde is". Op het ge
bruik van drie door Mgr. Bom
ers gebruikte begrippen name
lijk „God", „huwelijk" en
„zonde" valt in deze zin nogal
wat aan te merken.
Ten eerste leert God niets over
het huwelijk. Wellicht bedoelt
mgr. Bomers de bijbel of
Christus. Bijbel en Christus
zijn echter geen synoniemen
voor God.
Ten tweede is het huwelijk
per se een menselijke instel
ling, die door Christus tot Sa
crament is verheven. „Onge
trouwd samenleven", zoals
mgr. Bomers formuleert, is
een dubbelzinnige term. In het
nieuwe kerkelijk wetboek le
zen we: „De essentie van het
christelijk huwelijk is: de rela
tie tussen een gedoopte man
en een gedoopte vrouw, met
het doel, het welzijn van de
partners en (eventueel) het
verwekken en opvoeden van
kinderen" (Codex Iuris Cano-
nici 1983, can. 1055 §1). En
verder: „Die relatie komt tot
stand door een wilsakt van
beide partners". „Wanneer een
gedoopte man en een gedoopte
vrouw het wilsbesluit nemen
om als echtgenoten in liefde
durend samen te leven, dan is
dit het Sacrament van het hu
welijk van Christus' Kerk",
ongeacht of er een kerkelijke
inzegening of een burgelijk
huwelijk heeft plaats gevon
den of niet.
Ten derde concludeert mgr.
Bomers dat „ongehuwd sa
menwonen" indruist tegen wat
God over het huwelijk leert en
daarom zonde is. Niet alleen
leert God niets over het huwe
lijk, maar ook heeft Hij nooit
iets aan de mens medegedeeld
over mgr. Bomers bewering
dat „ongehuwd samenwonen"
indruist tegen zijn wet en
daarom zonde is. Zonde is een
persoonlijke subjectieve over
treding van Gods wet. Zonde
is niet een menselijke hande
ling die overeenkomt met het
geen objectief in strijd is metV
de verwoording van Gods wet. e
Iemand doden is niet in alle
gevallen „moord". Het eigen- wPnV
dom van anderen wegnemen
is,niet in alle gevallen „dief- de
stal". Het samenwi
een christelijke man en een -
christelijke vrouw is niet altijc
„immoreel" en zonde.
J. F. J. Jansen,
LEIDSCHENDAM.
Over
Weinig
verandering
■DE BILT (KNMI) Er lijken
voorlopig nog geen dramati
sche weersveranderingen op
komst. Nederland blijft aan de
noordkant van hogedrukge-
bieden, die via Frankrijk naar
het oosten trekken. Eén zo'n
hogedrukgebied komt morgen
bij Oostenrijk aan en zorgt
voor een matige wind uit zuid
tot zuidwest. Daarmee wordt
lucht uit Frankrijk aange
voerd waarin naast opklarin
gen ook mistvelden voorko
men. Op verschillende plaat-
sen kan het in de nacht en
ochtend dan ook mistig zijn.
De minimumtemperatuur ligt
dicht bij het vriespunt.
Overdag kan het vrij zonnig
worden waarbij de tempera
tuur nog tot acht graden op
loopt Alleen in hardnekkige
mistgebieden blijft de tempe
ratuur wat achter. Zondag kan
een weinig aktief regengebied
passeren maar daarna wordt
het weer opnieuw door een
hogedrukgebied bepaald.
Genève mist 5
Klagenturl iw.bew. 2
Kopenhagen onbew. 5
Locarno onbew. 8
Londen rw.bew. 10
Luxemburg zwbew.
Casablanca regen