Omniversum: onwezenlijke avonturen in ruimte en tijd ma Ie SENSATIONELE PRIMEUR VOOR DEN HAAG BEZOEKER GAAT LETTERLIJK OP IN FILM Zakelijk leider G. A. Geersma laat samen met een technicus een ..filmspoeltje" van de Omnimax zien. De 3.5 ton wegende Omnimax-projector. Voor projectie wordt de projector zelf (het apparaat met de dikke slangen, onder meer voor de waterkoeling) op een railsys teem omhooggebracht. De horizontaal liggende filmspoelen blijven op de begane grond. Een blik in de zeel- Helemaal achteraan ziet men achter vensters de projectoren voor speciale effecten. gerust met een 15.000 watt sterke Xenon-lamp, die zo'n hitte ontwik kelt, dat waterkoeling noodzakelijk is. Voor de vertoning wordt de pro jector via een soort rail metershoog opgetakeld en voor het projectie- venster gebracht. Dan wordt de film er met een snelheid van 100 meter per minuut doorheen ge voerd. Een omnimax-filmspoel heeft een diameter van een meter en weegt honderd kilo. De film heeft een breedte van 70 millime ter en de beelden liggen, anders dan bij de normale 35-millimeter bioscoopfilm, naast elkaar in plaats van boven elkaar, waardoor het oppervlak van een Omnimax-film- beeld tienmaal zo groot is als een beeld van een 35-millimeter film. Om de film zonder problemen met de genoemde snelheid door de pro jector te voeren is een verfijnd en zeer geraffineerd filmdoorvoersys- teem ontwikkeld. Dat systeem, dat alle rek opvangt, voert de film in een luchtledige ruimte volkomen gelijkmatig en praktisch zonder slijtage langs de lens, zodat de illu sie door geen enkel schokje wordt verstoord. De projectielens, een su pergroothoeklens, is een loodzwaar, bol glas. Een optisch wonder op zich, dat zo'n 80 procent van de koepel met een haarscherp beeld vult. Dank zij dit alles is de projectie van de met zeer speciale camera's en technieken opgenomen films zo le vensecht, dat de bezoeker zich wer kelijk het centrum van het beeld waant. Het beeld strekt zich uit van ver beneden zijn voeten tot hele maal achter het hoofd. De grenzen van het beeld zijn voor hem niet te zien. Met andere woorden: hij ziet geen film meer, hij gaat er letterlijk in op, hij wordt onderdeel van de film. De illusie is zo volmaakt, dat de bezoeker zich af en toe aan zijn stoel denkt te moeten vasthouden. Voor de volledigheid: de rondom- projectie, die op sommige kermis sen te zien is, heeft niets met Om- nimax-projectie te maken. Kwalita tief kan deze kermisattractie daar aan zelfs niet tippen. Het spreekt vanzelf dat bij het overweldigende beeld een nave nant geluid past. Een zes-sporen geluidssysteem, dat in totaal 38 achter het koepelvormige doek aangebrachte luidsprekers omvat, zorgt voor een perfecte akoestische ondersteuning van het beeld. Het luidsprekersysteem omvat ook twee zogenaamde sub-woofers, die de allerlaagste tonen kunnen weer geven. Deze tonen, die je alleen voelt, worden ook benut voor bios coopfilms met het zogenaamde sensurround-effect, zoals „Earth quake" (aardbeving). Geraffineerd Op 1 maart volgend jaar wordt Omniversum met de ingebruikna me van de „Digistar", het enige doof een computer gestuurde digi tale planetarium ter wereld pas echt compleet. Het „gat" wordt tot die tijd met geraffineerde technie ken opgevuld. Momenteel staat van de Digistar alleen een prototype opgesteld in het Amerikaanse Richmond. Den Haag krijgt dus de eerste echte Digistar: een wereld primeur. Er was een investering van meer dan 3 miljoen gulden voor nodig. De Digistar verslaat het traditione le planetarium op alle fronten. Daarmee kan de sterrenhemel met alles wat daarin gebeurt al dan niet versneld bewegend worden gepro jecteerd. Men kan daarmee echter slechts het beeld van de sterrenhe mel tonen, zoals dat vanaf de aarde te zien is. Het Digistar-planetarium kan veel meer: het kan de hemel tonen vanuit verschillende andere plaatsen in het heelal. Plaatsen, waarvan het zeer de vraag is of er ooit een ruimteschip zal kunnen komen. Door middel van een joy stick kan een kind en het is de bedoeling dat dat tijdens de voor stellingen ook werkelijk gaat ge beuren de driehonderd bezoe kers met de snelheid van het licht of sneller (volgens Einstein onmo gelijk, maar in Omniversum kan het) door het heelal laten razen, op weg naar het gekozen doel. Naar de Poolster bijvoorbeeld. De sterren razen daarbij aan de kijkers voorbij en men krijgt een begrip van de onmetelijkheid van het heelal. Zelfs voor doorgewinterde astrono men, die met de Digistar kennis maakten, was zo'n reis door het universum een ware openbaring. De Digistar maakt het ook mogelijk de sterrenhemel te bekijken zoals die er 1 miljoen jaar geleden uitzag, toen de mensheid nog maar net was onstaan, of zoals hij er over 1 miljoen jaar zal uitzien. Ook het in gewikkelde samenstel van bewe gingen in het heelal wordt door de Digistar in beeld gebracht de koepel van Omniversum teke nen. dank zij een voorziening die CADCAM heet: computer aided de sign en manufacturing, een compu tergestuurde ontwerptechniek. Met behulp daarvan kunnen ideeen en ontwerpen van huizen, auto's, ma chines en ga zo maar door vanuit alle denkbare hoeken worden be keken en verklaard. Men kan om een ontwerp heen, er onderdoor en als het moet ook er doorheen. Het toestel is zodoende ook een enorm hulpmiddel voor architecten, pla nologen, stedebouwkundigen, ont werpers van auto's, kunstenaars, kortom voor iedereen die op welk vlak dan ook iets doet aan vormge ving. Wil men om maar wat te noemen een planologische in vulling van de Markerwaard van alle kanten bekijken, dan biedt de Digistar daartoe alle mogelijkhe den. Zakelijk leider van Omniver sum G. A. Geersma: „Wij nemen daarmee in Europa een leidende positie in naar de industrie toe. Wij zullen dat ook pogen aan te tonen bij het ministerie van economische zaken". Gold voor het traditionele planeta rium „The Sky is the limit", de grenzen van de Digistar liggen veel verder; zij vallen gelijk met die van de verbeelding. Voor de technisch geïnteresseerden: de Digistar heeft een geheugen van 2 megabytes en een magneetband-schijfgeheugen van 121 megabytes. Een vectorpro cessor (grafische processor) zet computerberekeningen om in beel den. Voor de projectie draagt een kathodestraalbuis van 18 x 18 centi meter zorg. Het beeld meet 8.000 x 8 000 (totaal 64 miljoen!) on- G. A. Geersma (midden) voor het Omniversum-gebouw. Naast hem techni cus J. Koffyberg (links) en publiciteitsman J. Deprez. Openingstijden Omniversum is het gehele jaar dagelijks van 10.00 tot 22.00 uur geopend. Op maandag tot en met vrij dag zijn de ochtenduren tot 13.00 uur gereserveerd voor groepen ot scholen, uitgezonderd gedurende de vakantieperioden. De shows beginnen op alle hele uren en duren vijftig minuten. De toegangsprijs bedraagt 12,50 per per soon. Speciale tarieven voor groepen kunnen vooraf worden besproken (tel.070-547400). School- groepen krijgen extra re ductie. ZATERDAG 1 DECEMBER 1984 pEN HAAG Wie de sensa ties wil ondergaan van ruim tevaarders, helikopterpiloten In diepzeeduikers hoeft straks fclechts 12,50 te betalen en in «n comfortabele stoel te gaan fitten. Daarin kan men dan bijna alles: door de lucht zwe ren, als passagier van de spa- :e-shuttle door de ruimte sui- met de snelheid van het licht of sneller de verste uit hoeken van de kosmos bezoe ken, zonder het minste onge mak afdalen in het diepste fran de zeeën, in een gapend diepe vulkaankrater kijken, ,enzovoort. De mogelijkheden zijn onbegrensd. Toch is de jtoel, waarin dat alles moge lijk is een heel gewone. Het bijzondere zit hem in de ruim te waarin 300 van die stoelen izijn geplaatst: het unieke thea ter Omniversum, Europa's eerste en enige ruimtetheater annex digitaal planetarium. Het gebouw staat, zoals reeds in het kort gemeld, vlak naast het in de- - zelfde gele steen in aanbouw zijnde Museum voor het Onderwijs, straks kortweg het „Muso" genaamd, aan de President Kennedylaan in Den Haag. Zaterdag 8 december, een dag na de officiële opening, kan het publiek van tien uur 's morgens tot tien uur 's avonds met een tien mi nuten durende „multi-media-show" gratis kennis maken met de mira kels die in dit verbazingwekkende wereldwonder werkelijkheid wor den. De voorstelling er worden er die dag dertig gegeven, zodat in totaal 9.000 mensen er terecht kun nen omvat onder meer een frag ment uit de film „Het Grote Bar rière Rif", die daags na de Open Dag in première gaat. Met de opening van Omniversum verrijst een phoenix uit de as. Want eigenlijk begint de geschiedenis van Omniversum op de rampzalige 29e januari 1976, toen de voorgan ger van dit wonderlijke gebouw, het Zeiss Planetarium van de Haagsche Courant, door brand werd verwoest. Het planetarium, een geschenk van de heer A. W. Sijthoff aan de Haagse bevolking, was op slag onbruikbaar. Het had vanaf 1934 vrijwel onafgebroken dienst gedaan. Nog voordat er ook maar over een ruimtetheater werd gedacht of ge sproken, leefde bij het Museum voor het Onderwijs al meteen de brand het idee om in de nieu' bouwplannen voor dat museum e planetarium op te nemen. Ook ster renkundigen wilden een nie planetarium in de Randstad, wa voor Den Haag traditioneel als de meest aangewezen plaats werd ge zien. Het leek allemaal mooi combineren, maar uiteindelijk w den het Museum voor het Onder wijs en Omniversum toch twee verschillende gebouwen. Dat kwam omdat de gemeentelijke be sluitvorming rond het planetarium achter lag bij de plannen van Omdat bij de uitwerking van plannen marktonderzoekers tot de ontdekking kwamen dat planetaria nergens ter wereld rendabel zijn, besloten de initiatiefnemers en daar hoorde het Sijthoff-concern vanzelfsprekend ook bij tot de bouw van een ruimtetheater vol gens Amerikaans model. Ruim acht jaar na de brand die de doodklap betekende voor het oude, vertrouwde planetarium, staat nu in een heel ander deel van Den Haag het gloednieuwe Omniver sum op het punt de deuren te ope- Omniversum heeft tot nu toe de Digistar-planetarium-projector niet meegerekend 11 miljoen gulden gekost, waarvan zo'n 40 procent voor de techniek. De projectie-ap- paratuur (inclusief Digistar, die in maart volgend jaar wordt geplaatst) vertegenwoordigt een bedrag van 6,6 miljoen gulden. Al dat geld is door particulieren bijeengebracht. Drs. W.G. van der Weiden, direc teur van het Museum voor het On derwijs, is tevens directeur van Omniversum. Het heeft in de per soon van de heer G. A. Geersma echter een eigen zakelijk leider. De astronoom dr. W. Bijleveld is pro grammaleider. De grote man achter de elektronica is hoofdtechnicus H. J. F. van Deursen, die onder meer zorgt voor een optimale ont vangst van de beelden van de weersatelliet. Omniversum biedt negentien mensen werk, van wie elf full-time. Weersatelliet Het cilindervormige bouwwerk be gint vier meter beneden het maai veld en rijst op tot dezelfde hoogte kunnen met video-snelheid, 25 maal per seconde, worden veran derd. Dit levert „normaal" bewe gende beelden op. als het aangrenzende Museum voor het Onderwijs. Het dak is recht. Een gebouw, dat van buiten gezien alle opsmuk mist. Binnen de muren van Omniversum kan de bezoeker echter gemakkelijk twee uur door brengen. In de glazen entreehal, die vrij toegankelijk is, kan men vóór de voorstelling al van alles be kijken. Bijvoorbeeld een ontvangst systeem voor de weersatelliet Me- teosat, dat met behulp van de scho telantenne op het dak van minuut tot minuut het weer boven Neder land laat zien. Ook de oude projec tor uit het Zeiss-planetarium is er te bezichtigen. Door een grote gla zen wand is de reusachtige Omni- max-proiector in actie te zien; een spectaculair gebeuren. Voor verde re informatie staan-er twee tv-mo- nitoren in de hal. Er is ook een winkel waarvan het assortiment is afgestemd op het ruimtetheater, en een koffiehoekje. De bezoeker daalt via een brede trap af naar het laagste niveau om daarna omhoog te klimmen naar zijn plaats. De driehonderd stoelen zijn gegroepeerd als in een amfi theater en bieden een geweldig uit zicht op het projectiescherm, dat aan de binnenkant van een koepel met een diameter van 23,2 meter is aangebracht. De koepel ligt niet vlak, zoals in het oude planetarium, maar is 27 graden gekanteld, zodat de bezoeker een een beter zicht op heeft. Het projectieoppervlak, waar het publiek zich middenin bevindt, is enorm: 840 vierkante meter. Een vlak scherm met dezelfde opper vlakte zou 20 bij 24 meter groot zijn. Omnimax Op de koepel kunnen speciale films worden geprojecteerd, maar hij kan ook dienen als „heelal" voor een planetariumprojector. Op dat laat ste moet nog even worden gewacht: de hypermoderne digitale Digistar Planetarium projector wordt pas op 1 maart 1985 geïnstalleerd. Tot die tijd kunnen alleen met de 70 milli meter supergroothoek Omnimax- projector voorstellingen worden verzorgd. Eveneens een ongekende sensatie. De Omnimax, die in het Canadese Toronto werd ontwik keld, is een staaltje techniek, waar mee het mogelijk is het grootst be staande filmformaat met een onge kende helderheid en een onwaar schijnlijke scherpte op een koepel vormig scherm te projecteren. De 3,5 ton wegende, 3,4 miljoen gulden kostende projector, die door Cana dese technici is geïnstalleerd, is uit- Omniversum brengt elk half jaar een nieuw programma. Het worden multi-media-shows. Shows dus, waaraan verschillende media (tech nieken) te pas komen. De gratis voorstellingen op 8 december ge ven daarvan al een voorproefje. Zij bestaan uit een Omnimax-film met in het voorprogramma een Digi- star- of andersoortige show. Tot de installatie van de Digistar in maart wordt de planetariumprojectie op een andere manier verzorgd, waar bij gefilmde digistar-beelden wor den gebruikt. Direct na de Open Dag. op zondag 9 december dus, gaat de Omnimax- film ,,'t Grote Barrière Rif" in pre mière. Het rif, gelegen aan de sub tropische oostkust van Australië, is tienmaal zo groot als Nederland en daarmee de grootste door levend organisme (koraaldiertjes) gevorm de structuur ter wereld. Het her bergt meer dan 10.000 verschillen de vormen van leven. De film is een wonderbaarlijke reis naar deze fantastische onderwaterwereld. In maart gaat in Omniversum de Omnimaxfilm „Genesis" in pre mière. In het voorprogramma een Digistar-voorstelling waarin de zon de hoofdrol speelt. Ter ondersteu ning van de Digistar zorgen hierbij een 24-tal diaprojectoren en een groot aantal projectoren voor spe ciale effecten als wolken, bliksem, de ondergaande zon. Deze projecto ren. die bii elkaar een waarde van 100.000 gulden vertegenwoordigen, behoren eveneens tot de vaste in ventaris van Omniversum. In het programma over de zon wordt met de Digistar een reis gemaakt naar de geboorteplaats van een ster als de zon en naar een rode reus. Ooit zal de zon zelf zo'n rode reus zijn. De film „Genesis" laat niet alleen de wordingsgeschiedenis van de aarde zien. maar toont ook de te genwoordige wereld, die nog steeds heftig in beweging is. Men maakt een vulkaanuitbarsting mee en ook een aardbeving, waarbij de eerder genoemde sub-woofers voor het realistische schudden en trillen zor gen. Veel opnamen zijn gemaakt met onder vliegtuigen hangende camera's. Duizelingwekkende re sultaten zijn het resultaat. De Omnimax-films, die in Omni versum worden vertoond, zijn Ne derlands nagesynchroniseerd. Wanneer het nieuwe Museum voor het Onderwijs medio (waarschijn lijk juli) volgend jaar zijn poorten opent is een uniek trio ontstaan, alle drie uitgevoerd in een en de zelfde soort gele baksteen: het Haags Gemeentemuseum, het Muso en Omniversum. De werelden van kunst en wetenschap zijn daarmee bijeengebracht. Vooral Omniver sum en het Muso sluiten perfect bij elkaar aan: de onderwerpen van de shows in Omniversum zijn terug te vinden in het Muso, hetgeen voor het onderwijs grote mogelijkheden biedt. Het Muso wil immers de tra ditionele scheiding tussen de schoolvakken wegnemen; alle on derwerpen gaan in elkaar overlo pen. Door de Digistar met zijn ont- werp-mogelijkheden worden de werelden van wetenschap en kunst ook nog eens bijeengebracht. Kuns tenaars kunnen al dan niet in het kader van de BKR met de Digistar speciale programma's ont werpen. die dan in de koepel ge projecteerd kunnen worden. Ook kan men met de Digistar werkelijk in een tekening van Escher stap pen. Concurrentie Omniversum kan, met zijn onge kende mogelijkheden, dé Haagse attractie worden. Voor concurren tie hoeft niet te worden gevreesd. Weliswaar wordt momenteel in Pa rijs ook een ruimtetheater ge bouwd, dat medio 1985 klaar moet zijn, maar aangezien dat theater geen planetariummoeelijkheden heeft kan het niet in de schaduw staan van Omniversum. Elders in de wereld bestaan wel reeds ver schillende ruimtetheaters met pla netariummogelijkheden. De Vere nigde Staten kennen er vier. waar van een in Richmond met het al genoemde Digistar-prototype, Mexico heeft er twee, Japan is er een rijk, evenals Hongkong. Den Haag straks de enige met een „echte" Digistar hoort nu ook in die indrukwekkende rij thuis LEO HENNY

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 17