Van Gogh in Arles
verovert New York
stormenderhand
Nederlands priester promoveert
in Parijs op Herman de Man
1
SeidóaQowumt
Sieraden in Des Indes
Leidse selectie i jzersterk
Kostelijke muziek
met een glimlach
KUNST
DONDERDAG 22 NOVEMBER 1984 PAG»
Vondsten uit
VOC-schip
Dr. B.A.H.G. Juet-
te, adjunct-direc
teur van het Cen
traal laboratorium
voor onderzoek
van voorwerpen
van kunst en we
tenschappen,
toonde gistermid
dag enkele van de
vondsten uit het
VOCV-schip „Am
sterdam", zoals
een vat stearine,
een kruik wijn, een
fles azijn en, in zijn
hand, een borrel
glaasje.
Nieuwe expositiezalen
in Vaticaanse musea
VATICAANSTAD Op 30 no-
vember worden volgens de Vati
caanse radio op dinsdag twee nieu
we expositieruimten in de Vati
caanse musea in gebruik genomen
waarin een 70-tal zeldzame Griek
se en Slavische ikonen en werk
van de architect Gianlorenzo Ber
nini worden ten toon gesteld.
Het werk van Bernini bestaat uit
voorstudies in klei voor de bron
zen in de St.-Pietersbasiliek. Een
derde zaal, gewijd aan het werk
van de 15e-eeuwse kunstenaar Me-
lozzo da Forli, is geheel gerestau
reerd. Voorheen was in de zalen
de collectie moderne kunst van
het Vaticaan ondergebracht.
DEN HAAG Van 27 november tot 3 december expo
seren Simons Juweliers uit Den Haag en Amsterdam in
Hotel Des Indes in Den Haag antieke sieraden en wer
ken van tekenaar en portrettist Corstiaan de Vries.
Daarbij is een drieluik van een vrouw getooid met sie
raden. De gedragen sieraden vormen een set, gemaakt
rond 1770. De tiara, het collier, de oorhangers, de arm
band en de ring liggen in een vitrine te kijk. Er zijn veel
diamanten stukken in de gehele collectie voor de jaar
lijkse verkoopexpositie. Volgens directeur Hugo van
Wezel is de vraag naar diamant weer toegenomen.
Men kocht de laatste jaren minder diamanten en naar
verhouding meer briljanten, met name Art Déco-siera-
den. De prijzen variëren van de getoonde stukken va
riëren van f 500 voor een Victoriaanse broche tot tien
duizenden guldens voor een halsketting van de Franse
meester Fouquet of een armband die met ontelbare
briljanten is bezet.
Sieraden uit de 18e en 19e eeuw.
Russische
kunstenaar
Tomski overleden
MOSKOU In Moskou is
gisteren de dood bekend
gemaakt van de Russische
kunstenaar en exponent
van het Sovjetrealisme in
de kunst, Nikolai Vasile-
vitsj Tomski, die borstbeel
den van Russische leiders
heeft gebeeldhouwd. Hij
werd 83 jaar. Tomski had
veel onderscheidingen en
zijn eerste, de Stalinprijs,
dateerde van 1941. Hij was
van 1968 tot 1983 president
van de Academie van
Schone Kunsten van de
USSR.
NEW YORK Lang
voor de deuren van de
tentoonstelling „Van
Gogh in Arles" opengin
gen, bleek de belangstel
ling boven alle verwach
tingen. Men sprak bin
nen het Metropolitan
Museum in New York
van een stormloop die
waarschijnlijk nog groter
zou zijn dan gedurende
de grote „Vatican Art
Collection" van afgelo
pen jaar - ja zelfs zo groot
als de roemruchte „Tut
Art Amon"-expositie van
vijf jaar geleden.
En dus besloot het museum d«
Ticketron computer van dt
New Yorkse theaterwereld in
te schakelen teneinde de
kaartverkoop enigszins in de
hand te houden. Maar zelfs de
computer-terminals konden
de enorme vraag niet bijbe
nen. Nu nog staan tijdens de
lunchpauze lange rijen vooi
het museum in de hoop om
voor het eind van het jaar
wanneer „Van Gogh in Ar
les" voorgoed sluit, nog een
reservering te kunnen boe
ken. Wie nu in de rij staat,
heeft kans om in december
twee uur lang langs de schil
derijen van de Arles-periode
van Van Gogh te mogen
schuifelen.
Drama
Vanwaar deze Amerikaanse
hartstocht voor de Nederland
se kunstenaar - een enthou
siasme dat in geen enkel an
der land, zelfs niet in Neder
land, wordt geëvenaard?
Daar is ten eerste de enigszins
onstuimige levensloop van
Van Gogh, die als „high dra
ma" door de Amerikaan ho
gelijk wordt geapprecieerd.
De algemene lijnen van zijn
leven zijn in verbazingwek
kend brede lagen bekend: het
zoeken naar een levensver
vulling, de herhaalde teleur
stellingen met vrouwen, en de
typerende levensstijl van een
rasechte „bohémien"; de cog
nac, absinthe, de bordelen en
de kroegen, zonder artistieke
erkenning of een rooie sou op
zak. En tenslotte, de dramati
sche climax par excèllence:
het verminken van zijn oor.
Dat is de Van Gogh (de Ame
rikanen spreken van „vèn
Goo") die tot leven komt in
de roman „Lust for Life" van
Irving Stone. Het miskende
genie, de door sociale en artis
tieke miskenning tot waanzin
gedreven volksheld - met een
happy end in de overvolle za
len van het Metropolitan.
Gedurende de week van de
opening stond de Amerikaan
se televisie bol met films en
documentaires over het leven
van Vincent van Gogh. Op
nieuw slenterde Kirk Douglas
als „het schildermanneke"
door het bos achter de Colse
molen - gevolgd door Leonard
Nimoy, de verteller in een
nieuwe produktie „Van Gogh
Revisited" die op beeldplaat is
verschenen. De dikke catalo
gus „Van Gogh - Al Zijn Wer
ken" van Jan Hulsker wordt
in de Engelse vertaling grif
verkocht.
Arles
Dat ondanks de algemene
t„Van Gogh Mania" de ten
toonstelling toch een nieuwe,
frisse kijk biedt is opvallend,
en dat ligt met name aan het
thema dat het museum en
gast curator Ronald Pickvan-
ce gekozen hebben: „Van
Gogh in Arles."
Van Gogh, dat is met name
voor ons Nederlanders de
kunstenaar van de eerste, iet
wat onbehouwen tekeningen
uit Etten; van de donkere im-
Zelfportret Vincent van Gogh.
pressies van Scheveningen uit
de Haagse periode, en bovenal
de ruwe schoonheid van het
Brabantse land, en de indrin
gende portretten van zijn be
woners. Met zijn vertrek naar
Parijs (via Antwerpen) in
1886, wordt Vincent een in
ternationale schilder.
De Parijse periode is een ver
snelde opname van verschil
lende impressionistische in
vloeden, en Arles is wellicht
de meest vruchtbare en „ori
ginele" fase in het werk van
Vincent. Maar na de emotio
nele troebelen van St. Rémy,
is er een verandering (kunst
historici spreken van een „Al-
terstil") merkbaar. We her
kennen een vroegere Vincent
in de donkere hemel van
Auvers-sur- Oise, in het over
dadig groen en geel van de
akkers van het Noorden. Van
Gogh is weer thuis, al is het
maar voor kort.
Visie
Daarom is deze indringende
visie van énkel de periode in
Arles van zo'n bijzonder be
lang. Hier is een andere Van
Gogh aan het werk. Een
kunstenaar die, overladen
met nog niet geheel verwerk
te indrukken van Montmart-
re, van Japanse prenten, van
impressionisme en de groep
van de „Petit Boulevard",
zich verplaatst in de kleine
geïsoleerde wereld van Arles
- een provinciale stad onder
de felle zon van de Provence.
De nieuwe omgeving werkte
als een katalysator. Binnen 3
maanden na zijn aankomst
produceert Vincent werken
die getuigen van een nieuw,
oorspronkelijk creatief ver
mogen: het Landschap van La
Crau, de Pont de Langlois, de
Schepen op het Strand van
Saintes- Maries de la Mar. In
l-^ vfftV* i'
Stijl van Arles: klare vormen.
deze korte periode in de voor
zomer van 1888, vóór de
komst van Paul Gauguin, be
reikt Van Gogh een hoogte
punt in zijn kunst - volgens
sommigen, een klassieke pe
riode in zijn oeuvre.
Onverdraaglijk
Tegen het eind van 1887 be
gon Parijs op Vincent's zenu
wen te werken. Modellen
weigerden voor hem te pose
ren en er waren ruzies met
Theo van Gogh, met wie hij
een appartement aan de Rue
Lepic deelt. „Het leven is hier
bijna onverdraaglijk", schrijft
hij in een brief aan zijn zuster
Anna, en meldt dat het tijd
wordt dat Theo alleen gaat
wonen. Hij heeft een korte af
faire met Agostina Segatori,
eigenares van het café-cabaret
„Le Tambourin" waar Van
Gogh z'n schilderijen mocht
hangen. Maar het einde van
deze verkering laat Vincent
nog meer verbitterd achter.
Het is niet precies bekend
waarom Vincent Arles ver
koos als zijn nieuwe werk
plaats in het zuiden. Toulou
se-Lautrec schijnt de schoon
heid van de Arlésiennes ge
prezen te hebben (een veel
gehoord thema in de Franse
literatuur), en tenslotte lag
Arles halfweg tussen Aix,
waar Cézanne woonde, en
Marseilles, de stad van Monti-
celli, een kunstenaar die Vin
cent en Theo zeer bewonder
den.
„Daarbij wordt Arles ge
noemd in de roman „Max Ha-
velaar van Multatuli", zo
meent Pickvance in het voor
woord van de catalogus, „en
het is goed mogelijk dat Vin
cent het boek gelezen heeft".
Op zondag 19 februari 1888
brengt Emile Bernard hem tot
de Boulevard de Clichy en
neemt afscheid. De volgende
dag arriveert Van Gogh in
Arles, maar het landschap is
een scherpe teleurstelling: Ar
les is met sneeuw bedekt.
Toch pakt hij de penseel en
begint aan een oeuvre dat bij
het eind van 1889, na 15
maanden tijds, niet minder
dan 200 schilderijen en meer
dan 100 tekeningen en góu-
ches telt.
Bloesemtuin
„Arles lijkt niet veel groter
dan Breda of Mons", zo
schrijft hij, maar het land
schap doet hem denken aan
zijn geliefde Japanse „cré-
pons" (prenten). Een vroege
lente verandert de Provence
in één grote bloesemtuin, en
Vincent voelt zich nu in een
waar Japans paradijs. Het re
sultaat is de beroemde reeks
van studies in olie van fruit
bomen in bloesem. Het schiet
onuitputtelijke scala aan bloe-
semtinten biedt Vincent de
gelegenheid naar hartelust te
experimenteren met alle im
pressionistische inzichten die
hij zich uit zijn verblijf in Pa
rijs kan herinneren.
Rond mei 1888, kort voor hel
bezoek aan Saintes- Maries de
la Mer, een pittoresk stadje
aan de Middellandse Zee, ont
staat de „klassieke" stijl van
Arles: klare vormen, scherp
afgetekend tegen het land
schap en de horizon; een
kleurenpalet waarin pure tin
ten domineren over comple
mentaire kleuren, en eer
krachtige zelfbewuste pen
seelstreek.
Voor het eerst zijn deze voor
treffelijke werken van de eer
ste Arles-periode uit collecties
in alle hoeken der aarde sa
mengebracht, en dat is waar
schijnlijk de grootste verdien
ste van de tentoonstelling.
Wie binnen de komende dris
maanden door Manhattar
koerst moet niet verbaasd zijr
meisjes te zien met fraait
blauwe sjaals - met hier er
daar een Van Gogh-citaa'
over, zeg, complementairs
kleuren, in fraai witte druk
Gewoon een jonge aanbidstei
van de Nederlandse volks
held, Ven Goo.
JEAN-PIERRE ISBOUTS
WOERDEN De Neder
lander Jan Groot (55) uit
het Belgische Marche-les-
-Dames promoveert zater
dag aan de Sorbonne in
Parijs bij de hoogleraar
Ietteren prof. dr. Pierre
Brachin. Hij verdedigt
•daartoe in het Grand Pa
lais een proefschrift over
de Nederlandse joodse en
later katholieke verteller,
schrijver en journalist
Herman de Man 1898 -
1946).
De promovendus is van de op
richting in 1978 af lid van de
vereniging, die zich bezig
houdt met het verschijnsel
streekroman. Haar leden inte
resseren zich ook voor de
streek van Hollandse en
Utrechtse IJssel en het leven
en werk van de schrijver De
Man die een groot deel van
zijn leven in Oudewater heeft
doorgebracht.
Als theoloog en filosoof behan
delt hij in zijn proefschrift de
symbolische en actuele beteke
nis van De Man en ziin werk,
uitgaande van de theorieën
van Jung, aldus dr. G. J.
Vaandrager, voorzitter van de
Herman de Man-vereniging.
De dissertatie draagt als titel
„l'Inspiration romanesque de
Herman de Man - protohistoi-
re du regionalisme matricen-
trique".
Herman de Man is het speudo-
niem van Salomon Herman
Hamburger die sedert 1943 of
ficiéél Salomon Herman de
Man heet. Hij werd in Woer
den geboren en kwam om bij
een vliegramp op Schiphol. Hij
ventte met textiel in boeren
dorpen en polders, leerde er
de bevolking kennen, deed er
inspiratie op voor vele van zijn
verhalen. Overgegaan tot het
katholicisme, koos hij andere
onderwerpen.
Hij behoorde tot de letterkun
digen van De Gemeenschap.
Hij woonde enkele jaren in
Noord-Brabant waar hij zich
ook als journalist ontplooide.
In de oorlog werkte hij in
Londen.
De Man schreef tussen 1922 en
1941 22 romans. Veel van zijn
werken werden ook vertaald.
Tot de bekendste behoren:
Rijshout en rozen uit 1924, Het
wassende water uit 1925, De
barre winter van '90 uit 1936,
Scheepswerf De Kroonprinces,
ook uit '36, De koets uit 1937,
en Heilig Pietje Booy uit 1940.
LEIDEN De Leidse zaal
voetbal-selectie is tijdens het
West li-toernooi in Dordrecht
zeer goed voor de dag geko
men. De ploeg van coach Jan
Schoen won beide wedstrijden,
maar maakte vooral in het
duel met Dordrecht een zeer
goede indruk met een 9-2
overwinning. Ook bondscoach
Evert Theunissen complimen
teerde de Leidse ploeg met het
sterke spel en nodigde het
team uit voor een oefenduel
tegen de nationale selectie. Na
het sterke optreden in Dor
drecht is het niet ondenkbeel
dig, dat daar ook enige Leide-
naars in zullen acteren.
In de eerste wedstrijd maakte
Leiden korte metten met de
Dordtenaren en toonde weinig
ontzag voor bekende zaalvoet
balnamen als Arie Riedijk en
Frans Bouwman. Door treffers
van Hans van Leeuwen (2x),
Mario Faber (3x), Wim Bouc-
kaert en Piet Alders kwam de
formatie van Jan Schoen op
een 7-0 voorsprong. Toen pas
kon Dordrecht tegenscoren.
Dat lukte de thuisploeg nog
één keer: toen hadden Hans
van Leeuwen en Wim Bouc-
kaert de stand al naar 9-1 ge
tild.
Het tweede duel tegen het
meer verdedigend ingestelde
Rotterdam eindigde in een 4-1
overwinning voor Leiden.
Hans van Leeuwen (2x), Piet
Alders en Hennie Koet zorg
den voor de doelpunten.
Coach Jan Schoen was van
zelfsprekend zeer tevreden
over de verrichtingen van zijn
team: „We weten dat we lan
delijk een goed niveau hebben,
maar met drie nieuwe spelers
was het natuurlijk afwachten
hoe het zou lopen Dat ging
uiteindelijk zeer goed.^Het was
eigenlijk een demonstratie van
hoe zaalvoetbal gespeeld moet
worden met snel spel en veel
kaatsen van de bal. Dordrecht
werd echt helemaal zoek ge
speeld".
Óp maandag 3 december staan
er voor Leiden nog twee wed-
(ADVERTENTIE)
J LENFANT ET LES SORTILEGES
Jlrl Kyllan
r 23 *242015Ï
CIRCUSTHEATER
plaatsen va heden ad kassa van 10-16 uur
"S" KASSA in .6iw> 558800
strijden op het programma.
Dan moet de ploeg het opne
men tegen Den Haag, dat ook
twee keer won,
BBK-gewesten
willen
ledenvergadering
AMSTERDAM Veertien ge
westen van de Beroepsvereni
ging van Beeldende Kunste
naars (BBK) hebben zich uit
gesproken voor het houden
van een buitengewone leden
vergadering op korte termijn,
om onder meer te spreken
over de bestuurscrisis die is
ontstaan na het aftreden van
voorzitter Bart Houtkamp en
vice-voorzitter Henk Willigen-
dael. Deze ledenvergadering
dient te worden voorbereid in
de vorm van een vergadering
van het nog zittende landelijk
bestuur met de gewesten.
Langs deze weg moet binnen
de BBK orde op zaken worden
gesteld. Tevens moet worden
bereikt dat er een op goede af
spraken berustend beleid
wordt uitgestippeld. Dit heeft
Peter Appel van het gewest
Overijssel en landelijk pen
ningmeester van het zittende
landelijk bestuur namens de
gewesten meegedeeld
Presentatie
concert
van Theater
Orkest
DEN HAAG Het deze zo
mer opgerichte Nederlands
Theater Orkest, dat uit 45 be
roepsmusici bestaat, geeft mor
genavond in de Kees van Ba-
renzaal in het Koninklijk Con-
cervatorium een presentatie-
concert. Het programma om
vat uitsluitend werk van Hin-
demith: balletouverture voor
orkest, vijf stukken voor
strijkorkest, treurmuziek voor
altviool en strijkorkest en twee
fragmenten uit de opera Das
Nusch-Nuschi, septet voor bla
zers en „Hin und Zurtlck", eert
schets op muziek door diverse
solisten.
Afgelopen zomer nam een
aantal musici het initiatief tot
de oprichting van het Neder
lands Theater Orkest, dat zich
wil toeleggen op het spelen
van theater- en filmmuziek,
zonder direkte overheidssteun.
Het orkest kan in elke gewen
ste formatie optreden, van
klein ensemble tot klein sym
fonie-orkest. Ook wil dit or
kest via sponsoring tot finan
ciering van projecten zien te
komen.
Het Nederlands Theater Or
kest wil per iaar één of twee
eigen produkties uitvoeren.
Het orkest presenteert zich
thans met werk van Hinde-
mith, tot eind maart volgend
jaar verzorgt een deel van het
orkest de muzikale ondersteu
ning van de produktie Eg-
mond van de toneelgroep
Theater. Medio 1985 staat een
project op het programma
rond de „Groupe des Six", een
groep Franse componisten die
in de jaren twintig boeiende
theater- en filmmuziek heeft
geproduceerd. De muzikale
leiding berust bij Jules van
Hessen; het orkest is gehuis
vest aan de Swammerdam
straat 38 in Amsterdam.
Gelukkig is de belangstelling
voor de kamermuziekconcer
ten door leden van het Resi
dentie Orkest nog altijd zo
groot, dat ook voor het volgen
de seizoen twee parallelseries
op stapel staan. Zou het con
cert dat gisteravond in Dili-
gentia werd gegeveb model
staan voor de kwaliteit van
een gehele serie, dan is de op
komst van het publiek (w.o.
opvallend veel jongeren) meer
dan gerechtvaardigd. Winst
punt was de programma-toe
lichting. Op zich nog wat aan
de magere kant maar het be
gin is in ieder geval gemaakt.
Vermeldenswaard is tevens,
dat het concert niet ten onder
ging aan veelzijdigheid of aan
uitvoerigheid. Hoewel gister
avond aan afwisseling geen
Kamermuziek van o.m. Heinrich von
Herzogenberg en Caaella door le
den van het Residentie Orkest. Her
haling op 28 november. Diligentia,
Den Haag.
Boeken
op
postzegels
DEN HAAG „Boeken op
postzegels" heet de tentoon
stelling die tot 3 januari wordt
gehouden in de Koninklijke
Bibliotheek in Den Haag. De
tentoonstelling kwam tot stand
in samenwerking met de Fila
telistische Motiefgroep „Papier
en Druk" in Nederland en de
fa. Joh. Enschedé en Zonen uit
Haarlem. De laatste drukt on
der meer postzegels en heeft
bij gelegenheid van de ten
toonstelling het boekje „De
Postzegelmakerij" uitgegeven,
geschreven door Henk Haan
die al jarenlang de produktie
van de Nederlandse postzegels
begeleidt.
gebrek was bezat het gebodene
voldoende evenwichtigheid en
daardoor kreeg de gehele
avond een boeiend karakter.
Naast Haydn (Divertimento a
Tre) en Fauré (Kwartet nr. 1)
waren 't Heinrich von Herzo
genberg en Alfredo Casella die
zelden gehoord worden en die
door hun zeldzaamheid het
concert levensvatbaar maak
ten. Baron von Herzogenberg
was bevriend met Brahms en
die vriendschap zal wel meer
dan eens gepaard zijn gegaan
met goede raad. Immers, het
ongeveer honderd jaar oude
Quintett van Von Herzogen
berg ademt dc geest van
Brahms maar bezit in de laat
ste twee delen voldoende per
soonlijkheid om te boeien. Pia
nist Jan v.d. Meer en de bla
zers Minderaa, De Jong, Jeu-
rissen en Kerstens maakten er
iets moois van.
Muziek voor een glimlach is „a
la manière devan Casel
la maar het publiek nam het
spel van Jan Sprij bloedse
rieus. En toch is het kostelijk
(en knap) hoe Casella bijv.
Brahms is het zonnetje zet met
een Intermezzo of Strauss met
de schitterende woordspeling
„Symphonia molestica". Ook
Ravel doet mee met een „a la
manière de Borodine" en Jan
Sprij gaf meesterlijke typerin
gen. Zoals gezegd, op die ma
nier worden deze RÓ-avonden
tot een plezierig geheel en vor
men zij een aangename onder
breking van het „normale"
kamermuziekprogramma.
ADR. HAGER
Voor een uitgebrei
agenda, ook voor de 1 CStat
mende dagen raadple g Zijl
men „UIT", de gratis
kelijkse bijlage van dt
krant.
ilDEN
ing
it zc
loop"
vijf
Ook
mar
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzeli-den.
straat 6. tel. 01720-20800): V f
dag de 13e IV (16); 18.45, 21
(di alleen 21.15). «EUROCINE
II: Splash (al); 18.30, 21.00.
alleen 18.30). za. zo. wo.
13.30. *EUROCINEMA III:
the Creek (16); 18.45, 21.15.
zo. wo. ook 13.45. *EUROCl 1
MA IV: Vrolijke Tiroler sei r
niek (16); 19 00, 21.15.
ook 13.45.
10.15
wore
Watei
laribot
kostei
de ji
50 vo<
ion.
EP
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Die
chen von Pigalle (18); za. 24
EUROCINEMA II: Numms
op de schoolbank (18);
24.00. EUROCINEMA III:
the Creek (16); za. 24.00.
ROCINEMA IV: Vrolijke Tin
sexkliniek (16); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Pinkeltje i
za. zo. wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stations)
19, tel. 071-121239): Tightr
(12); 14.30, 19.00, 21.15.
14.15, 16.30, 19.00,
LIOO I (Steenstraat 39.
124130): Amadeus (al); 20 I
zo. ook 14.30. LIDO II: L
woman in red (al); 14.30, 19
21.15. zo. ook 16.45. LID0
Top secret (al); 14.30, 19
21.15. zo. ook 16.45. LIDO
Once upon a time in AmegETE.
(16); 19.30. STUDIO (0Tj£
trair
iden
itsj:
133210); Paris, Texas
20.15. zo. ook 14.3
NON (Breestraat
123875): Blame it on Rio
14.30. 19.00, 21.15. zo. 140'
16.30, 19.00. 21.15.
(Haarlemmerstraat 52, tel.
125414): Wellustig en onveiilc-
digd (16); 14.30, 19.00, 21.15jeg.
een
dank
er t
ilope
ipt h
séover
dag
NOORDWIJK LIDOTHEATl.
(Pr. Bernhardstraat 56,
01719-12800): Indiana Jonea t
the Temple of Doom (al);
di. 20.15).
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Alice in Wonderli
I); za. zo. wo. 14.30. zo.
16.45.
NACHTVOORSTELLING
REX: Confessions of
6); vr. za. 23.30.
■by"
KATWIJK CITY THEATEI e voe
(Badstraat 30. tel. 01718-740/ j
Angel (16); do. vr. za
14.45, 19.00, 21.15. -
19.00, 21.15. CITY THEAT im d
II: Laasiter (al); tijden zie Cit> vo
CITY THEATER III: An Ami js
can Werewolf in London (lf"j j
tijden zie City I. CITY THEj a
TER IV: Stripes (al); do. vr. za a en
21.15. ma. di. wo. 19.00
(al); zo. 20.15. ma. dl. wI
KINDERVOORSTELLING l„u
CITY THEATER IV: Do Z
koning en de kraal (al); *a-j.
14.45. Fen
;r bij
itaal
inie c
01717-4354): Diamonds are
rever (12); za. wo. zo. 15.45.
20.00. |f
■a. zo. 19.00. rbur|
ining
Ie m
ordei
KINDERVOORSTELLING
Vol gas met Herbie; za. zo.
14.00.
straat 32. tel. 01751-13269):
lice Academy (al); do. t/m
20.00. The dresser (al);
wo. 20.00.
DEN HAAG* BIJOU (Spui
tel. 463500): Under the vulc
(16); 14.00, 19.00, 21.30.
13.30, 16.00, 19.00, 21 DEJ
BABYLON 1 (naast Cent) e nj
Station, tel. 471656): Amad
(al); 14.00. 20.00. BABYLOI gOe«
(12); Police academy (al); 14 Wei
19.15, 21.30. zo. 13.30, 16 10
19.15, 21.30. 8ABYLON 3: iU~
diana Jones and the TemplPn
Doom (12); 14.00. 18.45. 21
zo. 13.15. 15.45, 18.45, 21 ,ae
CINEAC 1 (Buitenbol 20.
630637): The woman in red Harr
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13 j"
16.00. 18.45, 21.30. CINÖde
2: Tightrope (12); 14.00, 18 e
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18
2V.30. CINEAC 3: FirestaPS K
(16); 14.00. 18.45. 21.30. lerk
13.15. 16 00. 18 45. 21
EURO CINEMA (Leyweg c" 1
tel. 667066): Gebroken spieGOen
(12); 14.00, 20.00. za. wo. 20u
METROPOLE 1 (Carnegiel
tel 456756): Under fire (F
14.00, 18.45. 21.30. zo. 12 Ide I
16.00, 18.45, 21.30. MET po,
POLE 2: Once upon a tim e£
Ameririca(12); 13.30, 191
METROPOLE 3: Paris. Ti 1
(16); 14.00, 20.30 METROPVen
LE 4: Top secretl (al); 14 spel
18.45, 21.30. zo. 13.15, l6lAlpt
18.45, 21.30. METROPOL
Purple rain (al); 14.00, 18
21.30. zo. 13.15, 16.00, 11
21.30. ODEON 1 (Herengr
13, tel. 462400): „1984"
13.45, 18.45. 21.30. zo. 11
16.00. 18.45. 21 30. ODEO j
Alone in the dark (16); 11 IS
18.45, 21.30. zo. 13.15. 11
karate kid (al); 13.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00,
21.30. ODEON 4: The br<
sn:<
from another planet (16); 1
18.45, 21.30. za. zo. wo. 1
16.00, 18.45. 21.30. LE PII'.i
1 (Kettingstraat 12b, Bd
656402): Babylon blue Vo.
12.00 tot 22.30. zo. v.a. 1! jk
LE PARIS 2: Prille pot
die veheiden (18); 12.15
22.45. vr za. 22 45. zo.
13.45. LE PARIS 3: 1
meisjesfantasieën (18);
tot 23.00. vr. za. 23.00.
SAGE (Passage 63, tel. 46C
Startrek III (al); 14.00, 1
21.30, zo. 13.15, 16.00, 11
21.30. HAAGS FILMH
I/oor onbepaalde tijd geslol 4 2
dwijk
NACHTVOORSTELLING 1*:
CINEAC 1: The woman in 2 -
(16); za. 00.15. CINEAC 2-J
Tightrope (16); za. 00.15. "sbu
NEAC 3: Cheech Chonff
in smoke (16); za. 00.15. 2
ROCINEMA Joseline Mut |Boy
bacher: zoals ze werkelijk 'p'
(18): vr. za. 12.02. LE PAR 3
Wilde meisjesfantasieën 1 2-
123.00.
5-C
KINDERVOORSTELLING f^en
EUROCINEMA: Billie Khol
contra Kwel; za. wo.
CINEAC 3 Walt Disney'* J Wo
val; za. wo. 14.00. zo. 1- c, SV
16 00 PCI
HO-
^$leute