ohn Hurt over „1984,'): S,de dapperste film ooit gemaakt" ^Meestercursus houdt na afloop geen definitief advies in ÏLM [cteur-voorrdc-lielhehber in The Hit en in Orwell-verfilming Meester-fotograaf Henri Alekan naar Den Haag CetdócSouaaTtt VRIJDAG 16 NOVEMBER 1984 PAGINA 9 JTERDAM John irt is wel eens een „ac- actor" genoemd. Een teur zonder Grote Ster- Jures, die niet luidkeels de weg timmert, maar een talent waaraan collega's zich graag Fgapen. Smulwerk voor liefhebbers. In Neder- nd is de tengere acteur et z'n gezicht vol sproe it als roestvlekken in i ree films te zien: De in- -j gerende thriller „The t" en Michael Radfords 'i rfilming van George 1 wells beroemdste boek, 984". Het is vooral die atste film die Hurt naar i ?derland bracht: „Ik ge- of dat het ontzettend be- i igrijk is dat deze film zien wordt. Het is een durfde film die op geen ikele wijze concesies iet aan commercialiteit. vind het een van de ipperste films die ooit maakt is". e leven in 1984. Het is het well-jaar en je kan nauwe- tó meer over de stapel nieu- uitgaven van het befaamd- boek van de Britse schrij- r heenkijken. De sombere, tere visie op een getotali- erde maatschappij van Or- ell heeft ons spraakgebruik middels verrijkt met begrip- als „Big Brother", de Gro- Broer die ons voortdurend ^kijkt, het Engels met termen ft „doublethink" (dubbel- Knk) en „newspeak" (nieuw- Jraak). Allemaal ontleend het totalitaire Oceanië waar Orwells hoofdpersoon, het simpele ambtenaartje van het Ministerie van Waarheid, Wvnston Smith leeft. Orwells boek is vaak afgedaan als een toekomstvoorspelling die ge- tlokkig geen waarheid is ge en Niet door hoofdrol- r John Hurt: „Ik las het in 1956. Dat was subver zen hoor, in die tijd. Ik i uit een keurig gezin uit middle-class, mijn vader geestelijke, en mijn moe zei: „Zulke boeken léés je niet!" Ik geloof niet dat het boek een profetie is of was. Het is een visie op de mens en de maatschappij. Het had trou wens oorspronkelijk „1948" moeten heten, maar het is door de uitgever om commer ciële redenen tot „1984" omge doopt. Al die dingen die Or well beschrijft zijn ooit ergens op de wereld wel eens ge beurd. Het is geen boek dat de misdaden van deze wereld al leen maar aanvalt, het is veel en veel meer. Een filosofisch werkstuk dat de mens laat zien, zoals hij op de golf van zijn tijd meegevoerd wordt. Golven waarop we de Napole ons de kans geven, golven waar we niet af kunnen die we niet kunnen veranderen, want we zijn er een deel van. Winston Smith probeert tegen de stroom in te gaan. Dat kan niet. Met een beetje geluk kan je alleen proberen die golf te sturen". Vervalsing John Hurts Winston Smith heeft als taak de geschied schrijving van Oceanië te ver valsen. Hij bewerkt oude num mers van het blad „Times" zo dat ze passen bij de opvattin gen van de leiders. Voorbeel den van zulke geschiedverval sing zijn er te over. Hurt komt er zelf met een: „Je kent toch die foto uit Tsjechoslowakije? Daarop staat, naast president Gottwald, ene Clementis, die in de vijftiger jaren volkomen in ongenade viel. Hij is dan ook van latere edities van die foto weggeretoucheerd. Maar hij had nét voor 't nemen van die foto z'n bontmuts aan Gottwald gegeven. En die kon er natuurlijk niet meer af. De man is weg, maar iedereen weet inmiddels dat het zijn muts is die op de foto staat. Ik vraag me trouwens af wat ze nu in Rusland met de dochter van Stalin, Svjetlana Allulaje- va, gaan doen. Haar bestaan is al die tijd doodgezwegen. Moe ten ze haar historie opnieuw gaan schrijven?" Brievenbus Een paar jaar geleden was Hurt in Nederland toen de film „Nightcrossing" in pre mière ging. Een film over twee Oostduitsers die via een handgemaakte heteluchtballon naar het westen vluchtten. Geen goede film. Niet dat Hurt dat destijds letterlijk liet weten, maar na enig trekwerk gaf hij aarzelend zijn twijfels bloot. „Ik zal nooit meer zoiets doen voor een film waarin ik niet geloof" zegt hij nu. „Zoals ik ook nooit meer met een re gisseur wil werken waar ik bij voorbaat al niet m'n hand voor in het vuur durf te steken. Zo geloof ik dat de regisseur van „1984,, Michael Radford een verschrikkelijk getalenteerd man is. Terwijl hij tot nog toe maar één film, „Another time, another place" heeft ge maakt". Hurt karakteriseerde zichzelf in dat gesprek van een aantal jaar geleden als een „letterbox-actor", een brieven bus-acteur. die zich niet zo druk maakt om bepaalde rol len te krijgen,, maar gewoon wacht op wat hem via de brie venbus in de schoot valt. Hij knikt lachend als ik hem daar aan herinner: „Ik ontmoette Michael Radford op een zon dag tijdens een heel drukke bijeenkomst. Ergens vanuit de menigte zwaaide hij hij naar me: „John, ik moet het over iets belangrijks met je heb ben". Ik riep terug: „Als 't een film is, dan zeg ik: Ja". De vol gende dag zei hij me dat dat 't mooiste antwoord was dat hij ooit gehad had, en dat hem om „1984" ging. Ik kon m'n oren niet geloven. Dat iemand dat aandurfde!" Het werd een van de serie films (hij speelt ook een kleine rol Skolimowski's nieuwste film „Success is the best revenge") waarin hij zich stortte nadat zijn privé-leven door een tragisch dal was ge gaan. Zijn vrouw Marie-Lise stierf in '83 na een tragisch on- mgeval tijdens het paardrij den. Hurt is in Amsterdam met een nieuwe vriendin. Donna. Burton Belangrijke tegenspeler van Hurt in „1984" is Richard Bur ton. Hij speelt O'Brien, de kou de, intelligente vertegenwoor diger van de „Inner Party" in wie Smith een medestanders denkt te vinden. De laatste filmrol van Burton, die verder Acteur John Hurt tegen 1984-regisseur Radford: „Als 't een film is, zeg ik: Ja!" alleen nog met zijn dochter iets voor televisie deed. „Bur ton had net een operatie aan zijn nek achter de rug en kon z'n armen niet best bewegen, maar verder was er medisch niets met hem aan de hand. Hij had ontzettend veel zin deze film. Ik geloof ook dat het een keerpunt in z'n carriè re had kunnen zijn. Hij had die houding van: Ik ga nu een beetje rondkijken waar ik be zin het slachtoffer geweest van de situatie om hem heen". In sommige scènes in „1984" lijkt John Hurt uiterlijk op Or well. „Puur toeval" zegt hij. „Dat komt door dat brilletje en dat opgeknipte haar. Absoluut niet bewust. Ik houd zelf niet van die „gimmicks". Ik kan niet eerst uiterlijke dingen be denken en dan een rol gaan spelen Ik ben me heel bewust van het beeld op het doek. Ik „1984: Geen toekomstbeeld maar visie op onze wereld" langrijke bijrollen kan spelen en waar ik met mijn gewicht een film kan helpen. Want ge wicht had hij! Wat een aanwe zigheid had die man. Hij had een beetje kunnen gaan wer ken als Burt Lancaster, met wie ik in „The Ostermann weekend" speelde. Niet be paald een gelukkige film. Burt kwam dan ook naar me toe, lachte al z'n 73 tanden bloot en zei: „Deze film is rotzooi, ont houd dat van mij". Hij deed 't gewoon om geld te verdienen en daarna een minder betaald rolletje in een goeie film te doen. Burt is compleet anders dan Richard. Burt Lancaster is zich altijd zeer bewust geweest van waar hij mee bezig was. Richard Burton is in zekere kijk als een regisseur, al zal ik nooit een film regisseren. Filmbeelden zij het belang rijkst. En dan bedoel ik niet van die Antonioni-beelden van flatgebouwen met een paddestoel-wolk erboven die dan een fallisch symbool zou den moeten zijn. Ik bedoel beelden die je tegelijkertijd emotioneel en intellectueel in formeren. Zodat je er niet on der uit kunt. Een donkere bril opzetten is op zichzelf onbe langrijk. Ik doe het pas. als die misdadiger in „The hit", als ik denk. Nu is het niet belangrijk dat de toeschouwer mijn ogen ziet, maar het is veel belangrij ker dat hij ze zelf in zijn eigen verbeelding ziet. Want die film gaat over mensen die an ders zijn dan ze zich voordoen. Ik vind dat regisseur Radford voor „1984" fantastische beel den geschapen heeft. Ik denk dat je er als toeschouwer niet onder uit kunt, je komt anders uit de bioscoop dan je er in gaat. En dat kom je nog maar zelden tegen". Hoe moeilijk en donker de vi sie van Orwell/Rad ford ook moge zijn, in Engeland brak de film een aantal bioscoopre cords. in Australië - waar hij net gestart is - deed hij het be ter dan Clint Eastwoods ..Tightrope". Het geeft John Hurt hoop. Aan hem zal het niet liggen. Net zoals hij zich in dienst van „The elephant man" volkomen onzichtbaar maakte in jutezakken, net zo als hij - alsof het documentaire was - bijna volmaakt de flam boyante homosexuele ambte naar Quentin Crisp tot leven bracht in „The naked civil ser vant", zo is hij in „1984" Win ston Smith. Geen held - al be gint hij op 4 april 1984 zijn verboden dagboek - maar een feilbare rebel tegen de totali taire wereld waarin oorlog vrede betekent, waarin vrij heid slavernij is en waarin on wetendheid kracht is. Om uit eindelijk gebroken te worden in folterkamer 101. John Hurt: „Wist je trouwens dat George Orwell bij de BBC in kamer 101 heeft gewérkt? Van dat soort ironie houd ik." BERT JANSMA USABETH SCHWARZKOPF IN AMSTERDAM: ITERDAM Snel, .list, tamelijk klein en •rdaat, zwenkt de so il Elisabeth Schwarz- if haar hotelkamer in iterdam binnen. Ex- aanvoerend voor halfuur vertraging, r dan ook onmiddel- bereid elke vraag te intwoorden die be- kking heeft op de feester cursus die zij in Amsterdamse Sonesta- jftoepelzaal aan Neder- idse vocalisten wil ge- van 1 tot en met 6 icember, gevolgd door n slotconcert op 7 de- mber met alle deelne- ers. sopraan van internationaal veau gedraagt zich naar ze status, beantwoordt elke aag kort en bondig als één, e weet wat ze wil, wat haar ogelijkheden zijn en de be- rkingen van haarzelf en die n de leerlingen, isabeth Schwarzkopf: „Een eestercursus van een week is kort; te kort om een deelne mer een definitief advies te geven. Kijk. Niet alleen is het bevattingsvermogen van de deelnemers verschillend, ie dereen ontwikkelt zich ook nog eens in een ander tempo. Bovendien is het niveau, waarmee de respectieve deel nemers zich aandienen ver schillend, waarbij ook een rol speelt in welke traditie de voorafgaande zanglessen zijn gegeven. Er zijn minder goede tradities en er zijn natuurlijk goede, luister maar naar de stemmen van grote zangers in het verleden. Toch moet er gens een begin worden ge maakt en hoop ik de deelne mers aan de cursus een stuk verder te hebben gebracht. Dat ik met een relatief groot aantal deelnemers begin, het zijn er 47, komt omdat ik er van houd met zoveel mogelijk te beginnen. Je moet afgaan op de stem, zoals die zich op het moment van het begin van de cursus aandient. Ik heb niets aan een tevoren op gestuurde bandopname, om dat je daaraan misschien wel kunt horen of de afzender een aardige stem heeft, maar nooit het echte timbre, de grootte en de draagwijdte. En dat laatste is vaak het belang rijkste". Cursusgeld De deelnemers aan de Mees- tercursus hoeven geen cursus geld te betalen. De kosten worden bestreden door de ini tiatiefnemer, Artists Manage ment Pieter G.Alferink, en kele sponsors en het ministe rie van WVC. Bovendien laat de cursus toehoorders toe, die wel een entreeprijs moeten betalen. Elisabeth Schwarzkopf: „Dat ik met een relatief groot aan tal zangers begin, en toch met niet meer dan zes of acht wil eindigen, komt ook, omdat de afval onder vocalisten altijd groot is geweest en groot zal blijven. Soms vind ik dat een deelnemer aan een cursus een aardige stem heeft, een heel aardige stem, maar uiteinde lijk toch niet voldoende. Het is een hard en wreed vak. Ik sprak onlangs een zangeres, die zo graag wilde zingen. Dus vroeg ik haar of ze getrouwd was. Ja, zei ze. Ben je geluk kig? Ja. Heb je geld9 Ja. Waarom, vroeg ik toen, waar om wil je dan nog zingen? Ik bedoel: je moet heel erg gemo tiveerd zijn en dan hoef je je Goedgeschoold Die motivatie verwacht de zangeres bij de deelnemers aan de Meestercursus, waar onder één alt, twee tenoren en veel sopranen en baritons. Er zijn goedgeschoolde stem men onder, die tot de prijs winnaars van het Vocalisten concours in Den Bosch beho ren. Elisabeth Scharzkopf: „Er waren natuurlijk meer aanmeldingen, maar geen on besuisde lieden die een kans probeerden; ik denk dat de diverse zangpedagogen mee hebben geadviseerd, voordat ze het aanmeldingsformulier instuurden. Aanvankelijk toonden er ruim 80 interesse; daarvan hield ik er 47 over". Met dat aantal ging de zange res gistermiddag nog aan de slag om de gewenste zes of acht over te houden. Elisabeth Schwarzkopf: „Ik heb de toe latingseisen zelf opgesteld, ik wilde daar overigens geen in menging van anderen bij heb ben. Uiteindelijk ben ik dege ne, die verantwoordelijk is en met deze mensen moet wer ken. Bij deze audities wil ik beslist geen publiek, omdat niemand precies kan weten op welke manier ik de kandi daten test. waardoor uitspra ken van mij gemakkelijk ver keerd kunnen worden uitge- legd.". Gedurende de openbare cur susweek vinden er per dag twee sessies van ongeveer drie uur plaats, op 1, 3 en 5 december, om 10.00 en 14.00 uur, op 2, 4 en 6 december om 14.00 en 20.00 uur. De zange res neemt met de geselecteer den het repertoire door, bege leid door ervaren pianisten en jongere talenten: Thom Bol len. Gérard van Blerk, Tan Crone, Jan Gruythuizen, Rei- nild Mees, Han Louis Meyer en Frans van Ruth. Op 7 de cember geven de geselecteer den een slotconcert, begeleid door een nog samen te stellen orkest. Ervaren Elisabeth Schwarzkopf heeft de organisatie strak in han den, ervaren gemaakt door tal van eerder gegeven meester- cursussen in Salzburg, Parijs, Italië en de Verenigde Staten. Een internationaal getrainde en gevormde vrouw, die het in het Engels gevoerde ge sprek lardeert met Franse en Duitse woorden, vlot en zake lijk formulerend. En die af- Elisabeth Schwarzkopf, meestercursus in Amsterdam. wijkt van het beeld dat men kan hebben als men uitslui tend afgaat op haar stem. zo als te beluisteren in de con certzaal of van de grammo foonplaat Zoals Elisabeth Schwarzkopf spreekt, zal men in haar niet snel een zangeres van topniveau herkennen. Behalve als ze lacht, een hel dere keel lach, een terts ver moedelijk in G-groot. En zui ver. FRITS BROMBERG Jos Stelling wil subsidie voor distributie „kleinere" films DEN HAAG Filmer Jos Stelling („De illusionist") heeft een plan gelanceerd ter subsidiëring van de exploita tie van de zogenaamde „klei nere" Nederlandse films. Films, stelt hij, die voor het theater gemaakt zijn, maar teveel risico dragen voor de distributeurs en te snel naar televisie verdwijnen. In het blad Film en TV-maker krijgt o.a. steun van distribu teur Max van Praag, direc teur van Eurocentra Film, een initiatief van de VNU Nieuwe Media en Joop van de Ende Filmprodukties Van Praag: ..Als je de distributie subsidieert, kunnen lage filmhuurpercentages ge vraagd worden. Ik denk dat er op die manier iets moet gebeuren, anders zie ik het heel somber in voor dat soort Nederlandse films". Van Praag tekenende in eer ste instantie met optimisme voor de exploitatie van ach tereenvolgens „De mannet jesmaker", „De stille oeaan", „Bastille" „De schorpioen" en „De grens". „Ik dacht dat de betere film de toekomst zou hebben" zegt Van Praag „maar ik heb me vergist". Hij kijkt nu scheef aan tegen het zogenaamde alternatieve cir cuit. de gesubsidieerde film vertoners: „Ik denk dat het een hard gelag is voor biosco pen die helemaal niet gesub sidieerd worden, wanneer het publiek in de filmhuizen voor zes gulden naar binnen kan." Stelling: „De televisie zal nergens ter wereld zo om zich heen slaan als in Neder land. Nederland is een tv- land. Film hoort in eerste in stantie in het theater. Dat heeft steun nodig. De distri buteur is daarvoor denk ik de beste onderhandelings partner. Je kunt exploitanten nooit subsidiëren zonder on eerlijk te zijn". Stelling deelt het filmaanbod als volgt in: grote publieksfilms, risicovol le 35 mm films, lange 16 mm films. Voor de twee laatste categorieën wil hij lagere filmverhuurkosten, gecom penseerd uit een fonds van twee tot drie miljoen gulden. „Dat moet uit de televisiepot komen" aldus Stelling. „Ik heb dit idee gelanceerd in het Filmfonds, omdat er juist binnen dit fonds veel films worden geproduceerd die te weinig distributiemogelijkhe den hebben". BERT JANSMA DEN HAAG De Franse functie „Directeur de la photo- graphie" vat samen wat er aan camera en belichting nodig is bij een film. Een van de mees ters op dat gebied is Henri Alekan, sinds de oorlog de lei dende man op zijn gebied, ver antwoordelijk voor het „uiter lijk" van ontelbare films en nog altijd actief. Het Institut Francais des Pays-Bas breng Alekan naar Nederland voor enkele ontmoetingen. Een aantal door Henri Alekan gefotografeerde films worden voor de liefhebbers gedraaid in het Kijkhuis (oorspronkelijk bedoeld voor het Filmhuis, maar dat is gesloten). Daar zijn op 19 november „Topkapi" (regie: Jules Dassin) en Peter Ustinovs „Lady L." te zien, op 26 november „L'enfer de Ro din" - een persoonlijke film van Alekan rond de beelden van Rodin op het thema van Dante's „Divina Commedia" - en Wim Wenders' „Der Stand der Dinge", op 3 december „Het dak van de walvis" van de Portugees Raul Ruiz en „La Truite" van Joseph Losey Alekan zelf komt op 26 no vember naar Den Haag. waar hij in het Kijkhuis na de ver toning van zijn film „L'enfer de Rodin" zal praten over het thema „Tekst en beeld". De dag daarna is Alekan in café Schlemmer aanwezig voor een ronde-tafel-gesprek met Eric de Kuvper en anderen over „Het licnt in cinema, theater en schilderkunst". Van Alekan komt dezer dagen ook een kapitaal boekwerk uit. „Des lumières et des ombres dan la nature et dans les arts (Over licht en schaduw in de natuur en de kunst) HIT De opmerkelijk thnller ..The Hit" is al na een week uit de bioscoop verdwenen. Het pu bliek dat ervoor kwam ver wachtte blijkbaar een actie film en verliet veelal teleurge steld de bioscoop. Jammer, want „The Hit" was veel meer: een subtiel machtsspel van mensen die stuk voor stuk anders zijn dan ze zich voor doen. Wie bij gebrek aan de film het verhaal wil lezen, kan terecht bij de pocket ..The Hit", door Gordon McGill ge schreven naar het scenario van Peter Prince. Op de om slag het silhouet van John Hurt. (Bruna, 6,50). FORSYTH Schrijver Frederick Forsyth heeft genoeg van de films die ze naar zijn boeken hebben ge maakt. De verfilming van zijn laatste boek. ..Het vierde pro tocol". houdt hij in eigen han den. Hij zal producent zijn. sa men met acteur Michael Cai- ne. die ook de hoofdrol zal vertolken. Forsyth: ..Alleen ..The Day of the Jackal" vond ik goed. Maar die film werd gemaakt door de zeer integere regisseur Fred Zinneman. Wat er daarna met m 'n films Odessa File. Dogs of War) is gebeurd, ik weet 't niet. Ik denk dat i geld de overhand heeft gekregen en wat mij be- m ..eigen film produceren.. treft is dat slecht nieuws. De jongens achter de bureaus in Hollywood doen zo hun best om een film maar commer cieel te maken dat ze eindigen met een ..bloody uncommerci al movie". Het scenario voor ..Het vierde protocol" zal ge schreven worden door George Axel rod. die ook scenario's voor ..Breakfast at Tiffany's" en „The Manchunan candida te" schreef. Regisseur wordt John Frankenheimer (..French Connection 2"). Het eerste werkscript moet op 1 december klaar zijn. Dan gaat over budget en financiering gepraat worden. Gezien de rol van banken (Credit Lyonnais) bij filmfinanciering Dino de Laurentiis. Cannon) is er best kans dat Forsyth er weer voor naar Nederland zal moeten. SHIREEV ..uitleg in Kijkhuis.. Het Kijkhuis aan het Noord einde is begonnen met op de donderdag recente, onafhan kelijke video-produkties te brengen Op donderdag 22 no vember draaien er twee iets oudere produkties van Shireen St roker. „Warm en koud" (1962. 23 minuten) en „Beslo ten voorstelling" (1982. 30 mi nuten). De actrice en spil van het Werktheater is zelf aanwe zig om iets over de tot stand- kom ing van beide films te ver tellen Aanvang 21.00 uur. Toegang gratis. PETER Het Filmcentrum in Studio 2000 brengt dinsdag a s 20 no vember ..Being there", een film van Hal Ashby naar het boek van Jerzy Kosinski De film. die toch al een geweldige rolbezetting heeft in Shirley MacLaine. Melvyn Douglas (een Oscar voor i n rol). Jack ..Filmcentrum.. Warden, telt de waarschijnlijk mooiste rol die komiek Peter Sellers ooit speelde Als een aan huis en zijn tuin in Was hington gekluisterde tuinman die door een aantal ironische spelingen van het lot de held van de stad wordt Voor wie hem gemist heeft, geldt Gaan zien. BERT JAhjfMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 9