Tweehonderdste Suske en Wiske nog vol „kolder en fan tasie99 Unieke Willink-expositie in Gemeentemuseum Arnhem kunst ;id ,Muk en de toverstri jkstok" druk bezocht >dagpuzzei Jaar gevangenis voor frauderende WVC-ambtenaar QeidóaOowiant DONDERDAG 15 NOVEMBER 1984 PAGI Gouden Ganzeveer voor prof. dr. Freudenthal AMSTERDAM De Koninklijke Ne derlandse Uitgeversbond (KNUB) heeft besloten de culturele prijs van de vere niging van boekenuitgevers, de Gou den Ganzeveer, uit te reiken aan prof. dr. H. Freudenthal. De prijswinnaar (79) is voormalig hoogleraar wiskunde aan de rijksuniversiteit te Utrecht. Hij publiceerde boeken en tijdschriftartike len over wiskunde, logica, geschiedenis, wijsbegeerte en het onderwijs van de wiskunde. Met de Gouden Ganzeveer eert de KNUB Freudenthal „voor zijn bijdrage aan de Nederlandse cultuur en de verspreiding daarvan", aldus de ver eniging. De prijs wordt 12 december in Amster dam door minister Deetman uitgereikt. Manager Boney M verdacht van miljoenenschuld FRANKFURT De manager van de rockmu- ziekgroep „Boney M", Frank Fahrian, is op het vliegveld van Frankfurt gearresteerd en naar West-Berlijn overgebracht. De officier van justitie aldaar verdenkt hem er van dat hij een belasting schuld heeft van enkele miljoenen mark, aldus de politie gisteren. Fahrian werd maandag gearres teerd, toen hij op de luchthaven van Frankfurt een tussenlanding maakte. Hij kwam uit Grieken land. Na betaling van een borgsom van 1 miljoen mark is Fahrian uit voorlopige hechtenis ontsla gen. Een rechtbank in West-Berlijn dwong de ma nager van „Boney M" tot het betalen van een half miljoen mark in contanten en tot het afgeven van een bankgarantie tot hetzelfde bedrag. Het is nog niet bekend, wanneer de rechtszaak tegen hem begint. Mickery: twijfel over subsidie DEN HAAG Het Amster damse Mickerytheater heeft gisteren aan de voorzitter van de afdeling rechtspraak van de Raad van State, mr J.M. Polak, gevraagd duide lijkheid te scheppen over de gemeentelijke subsidie. De gemeente Amsterdam heeft eerder dit jaar de subsidie op gezegd, maar doet naar de smaak van Mickery veel te lang over de behandeling van een bezwaarschrift tegen deze beslissing. Het gaat om vier ton. Aan de rijkssubsidie van 1,2 miljoen gulden is niet getornd. Theater PePijn: „Muc en de toverstrijkstok" door Kinder theatergroep Volle Melk. Spelers: Joep v. Egmond, Ullie Kleine en Astrid Wijn. Regie: Paul van der Kruk. Woensdag 14 november. Herhaling: 28 november De voorstellingen van de Haagse Kindertheater groep „Volle Melk" worden druk bezocht door de Haagse kinderen. Een voordeel voor deze groep is, dat er weinig tot geen Haagse theatergroepen zijn, die kinderprodukties brengen voor de lagere leeftijdsgroepen. De produktie „Muk en de tovéT- strijkstok", is geschikt voor de leeftijd van 4 tot 7 jaar. Het verhaal: Muk gaat uit logeren bij tante Zui ver en oom Konijn. Bij de bushalte vindt zij een strijkstok met toverkracht. Tante Zuiver wordt stokstijf getoverd en om haar weer te ontdooien is het nodig op zoek te gaan naar een tovenaar. On derweg ontmoet Muk een vogel die niet kan vlie gen. Samen vinden zij uiteindelijk een tovenaar en deze geeft aan, dat muziek maken met de strijkstok, de oplossing is voor dit soort proble men. Met weinig middelen werken Joep van Egmond, Ullie Kleine en Astrid Wijn dit gegeven uit. De tekstinhoud van het stuk is logisch, de spelver- werking kent echter weinig emotionele elemen ten. Het spel mist momenten van spanning en rust, omdat er teveel heen en weer wordt gespro ken. De akteerprestaties vragen om bijschaving, terwijl de muzikaliteit en het bewegingsritme wel kwaliteit tonen. Er wordt ingegaan op de reacties van de toeschouwertjes en daardoor is deze pro duktie voor de kleine kinderen toch aangenaam om mee te maken. LEN VAN DER MAATEN Krisztina de Chatel allersimpelst en saai HOT: Dansfestival met Kriaztina de Chètel. Thron, den Haag, woensdag- Zo wijd als de bandplooibroe- ken zijn, die de vijf uitvoeren den in Krisztina de Chatels nieuwste werk „Thron" dra gen, zo eng in het choreogra fisch dwangbuis, waarin deze blijkbaar of schijnbaar? emotieloze dansgroepsleidster haar podiumbevolking perst. Men beweegt bij de gratie van een musculair en muzikaal mi nimum, waarbij dan ook nog de mathematische strakheid van geometrische figuren komt. De dansruimte is sym metrisch opgedeeld in recht hoeken en in de beeldende kunst zouden aanhangers hier spreekt men niet van lief hebbers van de Nieuwe Za kelijkheid zeker voldaanzijn. Maar danskunstenaars zijn nu eenmaal geen versimpelde ro bots, die om de zoveel tellen een allerkleinste variatie in hun schuifelpasjes aanbren gen, die bij het ingaan van een bocht een schuchtere been- of armbeweging maken en waar van de gelaatstrekken doen denken aan op het universum gerichte menselijke maskers. Wetmatigheid doet deugd, ze ker ook in de kunst, maar zij mag niet leiden tot stilstand in de geest van de toeschouwers. Zij moet middel en onderbouw blijven en niet tot even irrite rend als doods decoratief doel worden verheven. Soms stolt zo'n beweging voor een enkel moment, maar de al na een kwartier weggeëbde spanning wordt er niet meer door opge wekt Toegegeven, dit aller simpelste en allersaaiste bewe gingsspel vereist intense con centratie en stalen discipline, maar wij kunnen ons voorstel len, dat er in de computerwe reld zoveel functies zijn, waar dergelijke eigenschappen ver eist worden. Daar pretenderen de ambachtelijke functionaris sen evenwel geen kunstenaars te zijn. De belichting van' ..Thron", waar tegen het einde van deze anderhalf uur duren de mini-marathon zowel visu eel als auditief slow motion be speurbaar wordt, is glashelder. Het ware ons bedunkens een vergissing dit ontledende licht, samen met de gesteven over hemden en de zwarte lak schoenen, voor koele gratie te houden. FRANK DELBOY ADVERTENTIE HEREN MODE Lange Poten 25 2581 AC Den Haag MAGISCH FIGUUR In elk vakje dient een letter te worden ingevuld, waardoor zowel horizontaal als verticaal woorden van navolgende betekenis verkregen kunnen worden: 1 beroemd Nederlands schilder; 2 eertijds; 3 werkruimte; 4 randschrift v.e. munt; 5 voorziening op het water tegen te houden. OPLOSSING AMSTERDAM „Het blijft stof om de realiteit te ontvluchten", relati veert de schepper zelf: Willy Vandersteen (81) die een paar jaar geleden de pen heeft overgegeven aan zijn veel jongere op volger Paul Geerts. Toch werd gisteren in Amster dam bij de verschijning van het tweehonderdste Suske en Wiske-album de bedenker van deze strip zelf nog op handen ge dragen. Geerts hield zich wijselijk wat op de ach tergrond, „want", zo zei hij, ,,'t is vandaag de feestdag van Willy". Het nieuwste album „Amoris van Amoras" - vandaag voor het eerst verkrijgbaar in de winkel - is een tikkeltje an ders dan het eerste nummer dat 41 jaar geleden verscheen. Suske, Wiske, Sidonia, Lam- bik en Jerom en Schanulleke zijn met hun tijd meegegaan, echter nog steeds volgens de formule die Vandersteen bij de feestelijkheden in Theater De Brakke Grond nog eens formuleerde: „Kolder en fan tasie. Verhalen die ver boven de realiteit uitvliegen". Zelf doet Vandersteen niet veel meer aan Suske en Wiske dan het geven van adviezen, maar speciaal voor het tweehon derdste album schreef hij weer eigenhandig het scena rio. Kleinood Vandersteen, die van zijn Sus ke en Wiske-verdiensten in een mooi optrekje woont in de bossen van Heide-Kalmthout tussen Antwerpen en Roosen daal, wordt door zijn uitgever De Standaard als een kostbaar kleinood gekoesterd. Dat is ook niet zo gek, want 's mans creaties hebben de Antwerpse uitgeverij niet bepaald win deieren gelegd. In totaal zijn naar schatting 75 miljoen exemplaren van de boeken verkocht, onder titels als De Charmante Koffiepot, De Tamme Tummi, Sjeik El Ro- jenbiet en De Bevende Bao bab. „Hendrik Conscience heeft dan misschien zijn volk leren lezen, Willy Vandersteen heeft zijn volk leren striple- zen", zei direkteur M. van Treeck van de Stripafdeling van de Standaard Uitgeverij, al was dat misschien wat overdreven. Premie De uitgeverij heeft in verband met het bereiken van de mijl paal van 200 albums een spe ciale Willy Vandersteen-prijs in het leven geroepen. De prijs, eigenlijk een aanmoedi gingspremie, is bestemd voor jonge, beginnende en talent volle Nederlandstalige stripte kenaars. De winnaar krijgt enerzijds een geldbedrag van 100.000 belgische francs (on geveer 6.000 gulden) en an derzijds de belofte van de uit geverij het stripwerk in al bumvorm uit te brengen. De eerste prijs voor de jeugd wordt over precies een jaar voor het eerst toegekend. Vandersteen brengt zijn eigen gezegde „de jeugd kan langer duren dan jongeren denken" in praktijk door dezer dagen weer aan iets nieuws te begin nen. Begin februari verschijnt van zijn hand het eerste num mer van een serie (voorlees boeken voor kinderen van Stripalbum feestelijk gelanceerd fenldshuh. Jerom ~)(AUW' Pdi op von drie tot negen jaar, getiteld Schanulleke, naar de pop van Suske. Het zijn drt keer geen striptekeningen die het geheel opfleuren, maar merendeels aquarellen. „Het wordt een beetje een sprookjesvoorlees boek voor de hele kleintjes", licht Vandersteen toe. De striptekenaar werkt op aandrang van de geestdriftige uitgever ook nog aan plannen voor een tekenfilm, maar het zal 1986 worden voordat daar van wat van in de bioscoop of op televisie te zien is. Je zou het door het enthou siasme van de uitgever bijna vergeten, maar het bereiken van Suske en Wiske nummer 200 ging niet helemaal pro bleemloos. Twee jaar geleden bleef ook de creatie van Van dersteen niet gespaard voor de golf van parodieën en pla giaten die het Nederlandse stripwereldje teisterde. In „De Glunderende Gluurder" en de „Keizerkraker" respectie velijk als pikante en politieke persiflage „gecreëerd" door anonieme tekenaars speel den Suske en Wiske geheel andere rollen dan Willy Van dersteen ze gewoonlijk gaf. Een klein schandaaltje ont stond zelfs, toen sommigen zeiden dat Vandersteen in zijn beginjaren een deel van zijn werk bijeen zou hebben gesto len, overgetekend van eerde re historische stripwerken. Er verscheen zelfs een zwart boek over de „overtredingen" van de meester. In stripkrin gen vond men het allemaal niet eens zo erg, immers: in alle uitingen van kunst, mu ziek en techniek komt men tegen dat ontwerpers, zeker in hun beginjaren dingen van voorgangers „lenen", als men nog bezig is zijn eigen vorm te vinden. Toen de verontwaar diging op zijn hoogtepunt was, verweerde Vandersteen zich dan ook met een: „Ja, teke naars van nu hebben het makkelijk, die gaan naar de academie en leren het vak van striptekenaar. Wij moes ten het allemaal op eigen kracht leren, zonder enige op leiding. Dan is het logisch dat je je richt op grote voorbeel den. Ik kom' er eerlijk voor uit: ik kon niet beter". Dat Vandersteen het later wel heeft geleerd, mag nog wel blijken uit de grote belang stelling die de feestelijke hul diging gisteren vooral ook van volwassenen kreeg. „Sus ke en Wiske is nu eenmaal niet speciaal voor jonge men sen, maar voor hen die het kind in zich nog niet gedood hebben", verklaarde Vander steen met een glimlach op het gezicht. ARJEN VAN DER SAR ARNHEM In het Ge meentemuseum in Arn hem wordt tot 14 januari een unieke tentoonstelling gehouden van het werk van de vorig jaar op 83-ja- rige leeftijd overleden schilder Carel Willink. In het museum zijn meer dan 50 werken van deze magi- sch-realistische schilder te zien, waaronder schilderij en uit privé-collecties, die zelden of nooit zijn ten toongesteld. De overzichtstentoonstelling, de eerste van deze omvang sinds de dood van de schilder, is samengesteld met hulp van Willinks laatste vrouw Sylvia. Steun Willink maakte in totaal ruim 300 schilderijen, die globaal in twee hoofdgroepen zijn te ver delen. Allereerst zijn er ge woonlijk statische voorstellin gen van figuren, dieren, land schappen en gebouwen en portretschilderijen. Uit de werken in de tweede groep spreekt dramatiek en dynamiek, waarbij Willink veel aandacht besteedde aan verval. Vaak zijn dat land schappen en stadsgezichten onder dreigende luchten en ruïnes met beelden uit een ver verleden. De tentoonstelling is opge bouwd uit particuliere collec ties en verzamelingen van mu sea. Daarnaast worden foto's, brieven en andere documen ten getoond, veelal uitgeleend door Sylvia Willink. Zij maak te, speciaal voor de tentoon stelling, ook een aantal schil derijen van Willink schoon, volgens instructies van haar overleden echtgenoot. Het Gemeentemuseum in Arn hem is er niet in geslaagd de expositie uit te breiden met een door Willink in 1976 ver vaardigd portret van prinses Juliana. Dat werk werd des tijds in opdracht van een weekblad vervaardigd en later door een anonieme koper aan het Koninklijk Huis geschon ken. Koningin "Beatrix heeft het Arnhems museum schrif telijk laten weten, dat het schilderij, dat in Paleis Huis ten Bosch hangt, niet wordt uitgeleend. Die brief is, samen met een afbeelding van het portret, overigens wel op de expositie te zien. achtergrond van dit werk van David Veldhoen voor het Arnhems Gemeente museum, dat thans werk van Carel m Willink exposeert. „Portret van mevrouw L.- L.' „Quasi-ruïne in slotpark". DEN HAAG Een 39-jarige ambtenaar op het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur in Rijswijk is van ochtend, conform de eis van de officier van justitie, wegens corruptie veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf. Een hoofdopzichter van de ge meentepolitie in Den Haag (47) en de directeur van het Haag se schoonmaakbedrijf CUMS (40) kregen voor hun aandeel in deze geruchtmakende frau dezaak respectievelijk vier maanden cel, waarvan drie voorwaardelijk en zes maan den gevangenisstraf waarvan vier maanden voorwaardelijk plus een geldboete van 50.000 gulden. van de WVC-amb tenaar (30) kreeg vrijspraak. De ambtenaar en de politie man moesten zich twee weken geleden verantwoorden voor het aannemen van steekpen ningen van CUMS, specialist in gevelreinigingen van onder meer overheidsgebouwen. Het bedrijf accepteerde van het tweetal opdrachten in ruil voor geld, peperdure cadeaus en diensten. De rijksambtenaar en diens echtgenote, die voorheen zelf ook op een hoge post werk zaam was bij WVC, zouden zich meermalen hebben laten uitnodigen voor bezoeken aan sexclubs. Een en ander zou volgens hen in de privé-sfeer zijn gebeurd. De directeur van CUMS en de WVC-ambtenaar waren oude schoolvrienden van elkaar. an Voor een uitgebri agenda, ook voor deB3S1 mende dagen raadpl men „UIT", de gratis» kelijkse bijlage van £STG krant. fel1 id zij bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN, krap ROCINEMA I (Van Boeta»atPr straat 6, tel. 01720-20800b\ dag de 13e IV (16); 18.45, [d ,1S (di. alleen 21.00). «EUROfnde MA II: Lassiter (al); 18.45, jvan i (di. alleen 18.45). za. zo. wh en 13.45. .EUROCINEMA] Hf. p Greystoke (al); 18.30, 21.1 u zo. wo. ook 13.30. eEURr MA IV: Fireatarter (16); 21.00. za. zo. wo. ook 13. NACHTVOORSTELLING EUROCINEMA I: Vrijd^ 13e IV (16); za. 24.00. 0 CINEMA II: Laasiter (16) 24.00. EUROCINEMA,^ Nummertje op de schoo ken (18); za. 24.00. EUI NEMA IV: Jacht op pornoi jes (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I: Wall ney'a tekenfilmparade (al zo. wo. 14.00. EF ,o/- LEIDEN LUXOR (Static 19, tel. 071-121239): Jawi 14.30, 19.00, 21.15. zo. I 16.30, 19.00, 21.15. LI (Steenstraat 39, tel. 12^ 133210): Paria, Texas 20.15. zo. ook 14.30. NON (Breestraat 31. knn' 123875): Blame it on Rio 14.30, 19.00, 21.15. zo. va 16.30. 19.00, 21.15. *rsfOi (Haarlemmerstraat 52, tel. 125414): Nightlife (16); 19.00,21.15. gen te zi; zilve Is Nc KINDERVOORSTELLING ,derS LIDO IV: Alice in WondsL,,prr za. zo. wo. 14.30. zo ook f I NACHTVOORSTELLING Vo< REX: Josephine Mutzi {ec] cher, zoals ze werkelijk. (16); vr. za. 23.30. Van NOORDWIJK LIDOTHEl (Pr. Bernhardstraat 56* ra< 01719-12800): Indiana Joitnten the Temple of Doom (^0rbe .hakei 19.00. 22.30. zo 15.00. sn, 1 t d pJcjes [met eger KATWIJK CITY THE/ (Badstraat 30. tel. 01718- Escape from the Bronx vr. za. zo. wo. 14.45, 21.15. ma. di. 19.00, CITY THEATER II: De pioen (12); tijden zie w CITY THEATER III: Sfnst (al); tijden zie City I. THEATER IV Exterminsde (16); do. vr. zo. 14.45. j,at n 21.15. za. ma. di. wo( 21.15. K\ KINDERVOORSTELLING nm CITY THEATER IV: Pod Superfeatival; za. wo. 14 mia< radic VOORSCHOTEN GREE frp, THEATER (Schoolstraat t 01717-4354): Diamonds I Dljl rever (12); vr. 19.00, 300fc 15.45, 19.00. wo. 15.4ST dresser (12); zo. 21.15. i#L V 20.00. Sohpies choice (li Nec wo. 20.00. vr. za. 21.15 L KINDERVOORSTELLING f nd De fluit met de zes smurlj reec zo. wo. 14.00. Lje WASSENAAR ASTRA |iona straat 32, tel. 01751-1326^ g©! lice Academy (al); do. t/l 20.00. vora KINDERVOORSTELLING |g k De schele koning en ds.-L.i, za. zo. 14.00. Ucn^ verk DEN HAAG* BIJOU (Spi tel. 463500): Under the vtA. V£ (16); 14.00, 19.00, 21.31 13.30, 16.00, 19.00, BABYLON 1 (naast C/-. - Station, tel. 471656): An/*/- (al); 14.00, 20.00. BABYr*w (12); Police academy (al);k 19.15, 21.30. zo. 13.30,1/ I 19.15, 21.30. BABYLONL/ diana Jones and the Ten Doom (12); 14.00. 18.45, zo. 13.15, 15.45, 18.45, |0p| y CINEAC 1 (Buitenhof L H.. 630637): The woman in rf 14.00, 18.45, 21.30. zo. le Br 16.00, 18.45, 21.30. cb her 2: Codename: Wild gees fjnn 14.00. 18.45, 21.30. zo. 16.00, 18.45, 21.30. Ooe9C 3: Firestarter (16); 14 00.B pro 21.30. zo 13.15. 16.00.J hert 21.30. EURO ClNEMAPran weg 910, tel. 667066): Gelrrd" spiegels (12); 14.00, 20.I wo. 20.00. METROPCEdiC (Carnegielaan, tel. 456751»^ v ris, Texas (16); 14.00, a METROPOLE 2: Once fan time in Ameririca(12); fen t 19.30. METROPOLE IhenO secret (al); 14,00. 18.45,r__ta zo. 13 15, 16.00. 18.45.' METROPOLE 4: The tftaur 14.00. 18.45, 21.30. zo.t dek 16.00, 18.45, 21.30. l^t no POLE 5: Purple rain (alU 18.45, 21.30. zo. 13.15,Y-Jar' 18.45, 21.30. ODEON. rengracht 13. tel. 4| „1984" (12); 13.45. 18 45.' zo. 13.15. 16.00. 18.45, ODEON 2: Bolero (16); 18.45, 21.30. ZO. 13.15, #r> d^V .45, 21.30. ODEON I karate kid (al); 13.45,1 21.30. zo. 13.15, 16 00, 21.30. ODEON 4: Gr^ (al); 13.45, 18.45, 21.30.! wo. 13.15. 16.00, 18.45a LE PARIS 1 (KettiiT 12b. tel. 656402) Wildc/^ jesfantasieen (18); 12.1 22.30. zo. v.a. 13.30. i RIS 2: Mykonos, eiland den (18); 12.15 tot 22.45 *lAi 22.45. zo. v.a. 13.45. Uuun RIS 3: Lady lust (18); 1L 23.00. vr. za. 23.00 P# 6' (Passage 63. tel. 460977)derir trope (12); 14.00, 18.45,,-pL.: zo. 13.15, 16.00, 18.45r*"ni HAAGS FILMHUIS: V) reel bepaalde tijd gesloten, fopt NACHTVOORSTELLINGf CINEAC 1: The womaf Spre: (16); za. 00.15. CINEA^elnai ligula II (18); za. 00.15 AC 3 Cheech A Chofdl s smokin' in Amsterdam ÉOta 00.15. EUROCINEMA: ra's mirroir (18); vr z»rJu 11 LE PARIS 3: Lady luttKtere za. 23.00 J KINDERVOORSTELLINGL. EUROCINEMA: De flfieeri zes smurfen; za. CINEAC 2: Walt Disnf tival; za. wo. 14.00. 16.00. «id >n Zi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 8