Reis naar Rome de moeite waard voor aanschaf Hollandse Meester in Anarchie in Scheveningen Peter Leoneff (80) denkt niet aanstoppen Raad Rijnsburg tegen viering bevri jdings feest op zondag Algemene tevredenheid over maatregelen visseri jvloot Meningen verdeeld over verkeerscirculatieplan KUNST/LEIDEN CetdóeSotwcmt WOENSDAG 14 NOVEMBER 1984 PAGE "BH Surrealisme duur in V.S. NEW YORK Surrealistisch werk van Giorgio de Chirico, Wilfredo Lamb en Francis Picabia is voor nooit eerder be taalde prijzen van de hand gedaan op een kunstveiling in New York. De Chiri- co's „Interiore metafisico", een vroeg metafysisch stilleven, bracht 385.000 dol lar op. In 1981 werd de vorige record- prijs voor een Chirico betaald - 240.000 .dollar voor Interiore metafisico III. Een .doek van Lamb en een van Picabia gin gen van de hand voor respectievelijk 253.000 en 214.500 dollar. De directeur van Christie's in New York, David Bat- hurst, betreurde dat acht schilderijen -van Max Ernst veel minder opbrachten dan verwacht. „Je zou denken dat zijn werk momenteel niet in trek is", zei hij. Wereldrecordprijs voor ladenkast MONTE CARLO Een ladenkast van mahoniehout en ivoor waarin koningin Marie-Antoinette van Frankrijk haar in- sektencollectie zou hebben bewaard, is voor 15 miljoen frank verkocht, waar mee volgens de veilingmeester een we reldrecord werd betaald voor een meu belstuk. Op de veiling in Monte Carlo werd in één minuut al boven het miljoen frank geboden. De kast, van de hand van de 18e-eeuwse schrijnwerker G. Be neman, was eigendom van koning Lode- wijk de Zestiende. Versierd met bronzen figuurtjes en paneeltjes met echte insek- ten, planten en veren achter glas, zou Marie-Antoinette de kast hebben besteld om in de 10 geheime laatjes haar vlin der- en kevercollectie te bewaren. Chester Himes (75) overleden MORAIRA Chester Bomar Himes, een zwarte Amerikaanse auteur van boeken over misdaad waarin hij veelal tegelij kertijd het lot beschreef van zwarten in een wereld van blanken, is op 75-jari- ge leeftijd overleden in zijn huis in Moraira in de Spaanse provincie Alican te. Vooral bekend door „For the Love of Imabel- le", had Himes zich in 1965 gevestigd in Spanje, na tien jaar te hebben ge woond in Parijs. Veiling van miniaturen van Huis van Savoye GENEVE Een deel - 300 stukken - van de collectie miniaturen van ex-koning Umberto II van Italië die vorig jaar overleed, is in Genève geveild door Sothe by's. De verkoop bracht 324.000 Zwitserse frank op. Onder de stukken die de hoogste prijzen opbrachten waren portretten van Be- noit-Marie-Maurice, hertog van Chablais (1741-1808), toegeschreven aan Lorenzo Balbi, dat wegging voor 41.800 frank. ZANGPEDAGOGE COBY RIEMERSMA GESTORVEN HEEMSTEDE De zangpedagoge Coby Riemersma is gisteren op 78-jarige leeftijd overleden in Heemstede. Van 1942 tot 1975 was zij als hoofddocente solozang verbonden aan het Sweelinckconservatorium in, Am sterdam. Tot veertien dagen gelden werkte mevrouw Riemersma met zeer veel bekende Nederlanders in zo wel het klassieke als het lichte genre. Zangers en zan geressen als Marco Bakker, Jan Derksen, Cristina Deu- tekom, Martine Bijl, André van Duin, Rob de Nijs, Lee Towers, Jasperina de Jong en Corry van Gorp hebben zangles van haar gehad. De zangpedagoge was opricht ster van de Vereniging Vrienden van het Lied. Dat is een vereniging die zich inzet voor de promotie van het klassieke lied. Voor haar werkzaamheden voor deze vereniging is zij in 1981 beloond met de Jos de Klerk prijs. Mevrouw Riemersma trad regelmatig als jurylid op bij zangconcoursen en als adviseuse bij verschillen de radio- en televisieprogramma's. ROME Als er nog Ne derlandse museumdirec teuren zijn met los geld achter de hand en enige lege plekken aan hun wand, dan moeten ze toch eens een reisje naar Rome in overweging nemen. Een van de kunstgalerij en in Rome's schilders wijk (aan weerszijden van de Via del Babuino) heeft tot eind december een veertigtal Hollandse of liever Nederlandse mees ters in de aanbieding. Geen Rembrandts of Frans Halsen natuurlijk. Maar wel een Jan en Pie- ter Breugel (Brueghel, zegt de catalogus), een Claes Molenaer, een Mommers, een Caspar van Wittel en een Paul Brill, meesterschilders uit de zestiende en zeven tiende eeuw. Er hangen er veel meer, Van Asselijn, Both, Van Lint, de gebroeders Van Bloemen, Van Vertangen enzovoort. Al lemaal fraaie landschapjes, Italiaanse maar ook enkele Nederlandse. Uiterst vertede rend is het dorpstafereel van Joost Cornelisz. Drooghsloot, „Een dorp in Zuid-Neder land", geschilderd tussen 1640 en 1650. Andere doeken die in geen enkel Nederlands mu seum zouden misstaan zijn de „Boerenkermis" en „Een bal op het platteland" van de Haarlemse schilder Molenaer. Prijs De exacte prijs van genoemde werken mag niet worden ver meld. „Het is beter de prijs niet in de krant te zetten, ook niet in een Nederlandse krant", zegt galerij-eigenaar Lampronti en hij aarzelt niet als reden voor zijn discretie de belastingen te noemen. De beide Molenaers kosten sa men ongeveer 150.000 gulden, en de Breugels zitten al rond de half miljoen gulden. Het „Landschap met rivier en kudde" van de Woerdense schilder Herman van Swane- velt (begin zeventiende eeuw) wisselt van eigenaar voor rond de honderdduizend gul den. Eigenaar van al deze meesters is Lampronti zelf. „Ik heb ze bewonderen blijven, want het dat ook bij hun voorgangers Het Nederlands instituut en werkten in de wijk ten (waarvoor de Nederlandse be- zuiden van Piazza di Spagna. lastingbetaler jaarlijks een (Tegenwoordig bestaat de dikke miljoen gulden four- hoogste kunstconcentratie neert) bestaat 80 jaar en orga- van Rome zich in de wijk ten niseert daarom de mostra noorden van datzelfde plein). „Landschapschilders en ande- 's Winters was het de tijd voor re Nederlandse kunstenaars de stadsgezichten; 's zomers in Rome rond 1800". gingen de heren naar buiten. Zoals gezegd was het Neder- naar de heuvels rond Rome. landse kunstgebeuren het op- De watervallen van Tivoli oe- vallendst in Rome aanwezig fenden op de Nederlandse in de zestiende en zeventien- kunstenaars een bijzondere de eeuw. De tentoonstelling in aantrekkingskracht uit, ge- het Nederlands instituut heeft zien de frequentie waarmee wellicht daarom juist de tijd die op doek of papier werden rond 1800 genomen, een wat vereeuwigd. „stillere" periode. De Neder- landse kunstenaars die rond Huidige situatie 1800 naar Rome kwamen wa- ren nog leerlingen of „gezel geen „meesters". Zij De tentoonstelling maakt de meeste indruk vanwege de onbewuste referentie aan de De Ponte Salario, nu plaats van een van de grootste verkeersopstoppingen van Rome. kwamen hier zolang hun huidige situatie. Al die land- beurs reikte. Enkelen bleven schappen, stadsgezichten en hangen en bereikten hier de taferelen die de Nederlanders climax van hun faam, zoals van Rome en omgeving heb- allemaal in Italië gekocht, uit particuliere verzamelingen. En ik verkoop ze ook weer aan particulieren, aan gewone mensen en aan banken, be drijven". Van musea, zowel binnen als buiten Italië, be staat kennelijk geen belang stelling. De mensen die de Nederland se meesters nu in de galerij lo pen te observeren, te schatten, zijn voornamelijk oude dames en gedistingeerde heren, Ita lianen. Het is duidelijk dat het hier niet om liefde voor de Hollandse kunst gaat, maar meer om de strijd tegen de zwakke lire, tegen de inflatie. En dat zegt de doeken-koop man Lampronti ook. „De meesten kopen een schilderij om het in de bankkluis op te bergen. Voor hen is het een investering". Het is niet eens zo merkwaar dig dat al die vaderlandse meesters zich in Italiaans be zit bevinden. De meeste schil derijen zijn namelijk in Italië schrikken, geschilderd, in de zogenaam- wordt discretie de Italiaanse of liever Ro meinse periode van de Neder landse kunstenaars. Dat vele Nederlandse schilders zo'n Italiaanse periode hebben ge had, is bekend. In de zestien de en zeventiende eeuw was een heel legertje Nederlandse schilders in Rome actief, waar ze een „bende" vormden en zich een reputatie verwierven met drinkgelagen en braspar tijen. Het schijnt dat de paus zelf (toen nog staatshoofd van Rome) daaraan een eind moest maken. Dat vaderlandse kunstlegioen heeft veel artistieke sporen achtergelaten. De markantste Romeinse stadsgezichten uit die tijd, de zogenaamde vedu- te, zijn van Nederlandse ma kelij (Vlaams is in dit verband Nederlands). Onze landgeno ten waren ook uiterst vaardig in het schilderen van land schapjes, van Rome's omge ving. Een zeventiende eeuwse toerist die een „ansicht" mee naar huis wilde nemen, kocht een door Nederlanders ge maakt landschapje of een ve- dute. Geen wonder dus dat „onze" landschappen of vedu- te in de meest onmogelijke verzamelingen, zijn aan te treffen. Een veertigtal hangt nu bij Lampronti in Rome te koop. Van de prijskaartjes hoeft geen enkele spaarder te bovendien verzekerd, vooral als het om zwart geld gaat. Het is puur toeval, maar en kele straten verder, in het Nederlands cultureel instituut (een filiaal van WVC), aan de Via Omero hangt de komende tijd ook een massa schilderij en van Italiaanse Nederlan ders op bewonderaars te wachten. Daar moet het bij Voogd, Teerlink en Pitlo, alle drie in Italië gestorven. De heren hadden hier geen pro ben getekend of geschilderd (dit verschil vervaagt af en toe) zijn te vergelijken met de blemen met de inspiratie* en situatie van nü. De Prix de bovendien was het weer er Rome- winnaar Knip tekende goed en verkochten ze aardig, bijvoorbeeld de Ponte Salario Hun landschapjes gingen erin (zie foto) zoals die in 1810 was. als koek. Nu, honderdvijfenzeventig jaar later is diezelfde Salari- sche brug, die toen zo'n toon- Prix de Rome De meeste Nederlandse schil- beeld van vrede en rust was, een van de afschuv verkeersknooppunten van de beeldende kunst (zowel Rome geworden. Op spitsuren historie als landschap) te be- duurt de overtocht over deze kwamen. Ze waren „kweke lingen". Koning Lodewijk Napoleon (1806-1810) had zwak voor de (beelde kunst, en stélde daarom voor Nederland een kunstprijs in, zoals zijn broer Napoleon dat ook in Frankrijk had gedaan: de „Prix de Rome". In het be zit van deze prijs kon na 1806 een achttal schilders uit Ne- derland naar Rome afdalen, een parkeerverbod. De Trini- brug een half uur en altijd hangt er een dikke, vette Een ander voorbeeld is de te kening Trinitè dei Monti, van een van de eerste Rome-gan gers van die tijd, Daniel Du- pré. Tegenwoordig wordt dit afgebeelde gebied gebruikt als parkeerplaats, ook al geldt er meestal via Parijs, waar en f>assant ook nog enige scho- ing werd meegepiKt. Ge noemde Teerlink en Knip zijn wellicht de bekendste van de „élèves-pensionnaires" van Louis Napoléon. Maar dat is natuurlijk een kwestie van tè dei Monti anno 1984 wordt overwoekerd door toerisme en illegale straathandel. Dankzij mensen als Dupré, Knip, Teerlink, Voogd, Grandjean en al die andere Nederlandse kunstenaars die Rome rond 1800 hebben „ge- smaak. Allen hebben braaf fotografeerd" weten de be- hun best gedaan, zo blijkt op stuurders van Rome en om- de tentoonstelling. Na Louis Napoleon wordt zijn systeem van kunstbeurzen- -voor-Rome voortgezet, maar met afnemende belangstel ling. Tijdens hun verblijf in Rome zochten de Nederlandse kunstenaars elkaar op, zoals streken hoe hun kiesdistrict er toen uit zag, en hoe het nu nog zou kunnen zijn. De ten toonstelling in het Nederlands college duurt tot 9 december, de „handel" in de Via del Ba buino tot 21 december. CEES MANDERS „BALLET EN TOPSPORT' DEN HAAG Dat klassiek ballet topsport is, weten we nu zo langzamerhand wel, maar Peter Leoneff, de danser en pedagoog, wiens leerlingen de- cennia lang vrijwel overal ter wereld eerste en tweede podi umplaatsen bezetten, wist dat al zo'n zestig jaar geleden. Deze maand werd hij tachtig jaar en daags na zijn verjaar dag was de toch niet geringe ruimte in zijn Balletacademie aan de Prinsegracht bijna te klein voor de zeer velen, die hem met deze leeftijd der zeer sterken geluk kwamen wen sen. Afgezien van de jongste generatie dansers zou het ons moeilijk vallen één gerenom meerde danskunstenaar op te noemen, die niet bij Leoneff Lee voor de ingewijden heeft gestudeerd of in elk ge val getraind. Zijn deze 80 jaren een reden om te stoppen? He- 'lemaal niet, zegt de ogen schijnlijk leeftijdsloze Lee, die elke ochtend zijn vakklas on derricht en voor de rest van de week ook nog zelf alle klas sieke lessen geeft. Taplessen verzorgt hij samen met zijn vriend Wim Reynders. Theaterkunst Ballet zegt de jubilaris te recht is theaterkunst en geen studiowerk. De toekom stige podiumpresentatie moet centraal worden gesteld. Dans kunst is in de eerste en tweede Elaats een ambacht. De rest omt daarna. Nodig zijn disci pline en vooral zelfdiscipline. Wie het zeer zware en harde vak als zodanig niet wenst en zowel fysiek als mentaal volle dig aanvaardt, kan aldus Leoneff beter een arme oude vrouw gaan zitten voor lezen. Dat is dan nuttiger en minder vermoeiend. Natuurlij ke voorwaarden zijn een lange achillespees, een soepele rug, zo veel mogelijk al „en de hors" (uitgedraaid) en hoge be nen. Het is niet zo'n kunst een solodanseres met de talenten van bij voorbeeld een Marian ne Hilarides of een Maria Bo- vet op te leiden. Maar het is wel kunst door middel van keihard trainen van een min der gelukkig gebouwd meisje een pas- en podiumklare groepsdanseres te maken. Dat moge een emmer zweet en tien jaar van je leven kosten, het scenische geluk dat de danskunst biedt, ligt dan bin nen arm- en beenbereik. Oud en arm Leoneffs vader, de Haagse sla ger Streng, voorspelde zijn danslustige zoon een carrière, die als „oud en arm" eindigde. Toen hij hem evenwel als dansmeester in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschap pen in operaverband bezig zag, zei hij: „Als je een vak leert, moet je het goed doen". En Le oneff kwam in 1925 in Parijs terecht, waar Leo Staats aan de Grand Opéra en vermaarde pedagogen als Preobraienska, Egorova. Trifilova en de dan ser Martinez voor Spaanse leermeesters werden. Als Franse wetgeving tegen 1930 vaste contracten van buiten landers niet hadden verboden, had Leoneff ons land als do micilie waarschijnlijk niet weergezien. In 1931, het jaar waarin Pavlova in Den Haag overleed, opende Leoneff zijn dansschool aan het Westeinde. Later verhuisde men naar de Prinsestraat, de Hanenbur- glaan, de Laan van Meerder- voort, de Adriaan Pauwstraat en de Elandstraat, en thans is het patriciërshuis aan de Prin segracht nog steeds de klassie ke bron, waaruit kwaliteit komt, en waaraan zich om musculair bij te spijkeren tal van buitenlandse danskun stenaars op doorreis en recom- mendatie laven. FRANK DELBOY Fxhihitionist werd gisteravond door een 30- iLxniDiiionibi -arige Leidenaar in de kraag aangehouden gevat. De exhibitionist zou de verloofde van de man op 3 ok- LEIDEN De Leidse politie tober in het Terweepark heb- heeft vannacht omstreeks half ben lastig gevallen. De exhibi- één een 34-jarige man uit Hil- tionist bekende dit en de man legom aangehouden die gister- droeg de verdachte over aan avond, maar ook al eerder zijn de politie. De man zit nog op geslachtsdeel toonde aan voor- het bureau vast voor nader bijkomende vrouwen. De man verhoor. gaan te zeggen, dat dat de ge meente geen geld mag kosten. De RPF zou dit gebouw een meer multi-functionele plaats willen geven, maar wil wel achter het voorstel van het college staan, als ze de verze kering krijgen, dat deze ruim te beslist bugettair neutraal zal zijn. De PvdA vond het kortzichtig dat het college voortaan instel lingen zoals politieke partijen, werkgroep vredesopbouw en de wereldwinkel van de Rijns- burgse markt moesten ver dwijnen. Deze fraktie vond dat niet passen in deze tijd. Ter wijl de PvdA ook heel graag geld uit wil trekken voor de muziekschool. Het verheugde de fraktie wel dat het college en woning bouwvereniging Spinoza bezig waren één beleidslijn uit te stippelen voor de te verdelen woningen. Men kijkt uit naar de toegezegde bouwnota. Tevens wordt er door allen uitgekeken naar de voltooiing van de bouw van de openbare lagere school in Frederiksoord. Alle frakties drongen aan op een soort investeringsoverzicht omdat ze niet voor verrassin gen geplaatst wilden worden het geld daarvoor besteden, nodig was. RIJNSBURG Door de CDA-fractie in de gemeente raad werd er gisteren tijdens de eerste ronde van de behan deling van de ontwerp-begro- ting voor 1985 bij het college van B en W aangedrongen op het verschuiven van het be vrijdingsfeest. Zoals bekend valt 5 mei volgend jaar op een zondag en er is besloten om deze dag ook op zondag te vie ren. Het CDA drong er bij het col lege op aan geen enkele mede werking te verlenen voor de viering op zondag. Voorgesteld werd contact op te nemen met de oranjevereniging, zodat het feest in Rijnsburg op een an dere datum kan worden ge vierd. Het CDA vond bij monde van de heer Vianen het jammer dat aan een aantal zeer ge rechtvaardigde wensen, waar onder de muziekschool en het oplossen van de parkeerpro- blematiek niet kon worden voldaan. Vooral een parkeer plaats voor grote vrachtwa gens was hard nodig. Dit par keerterrein heeft bij het CDA een hoge prioriteit. De ontwikkelingen rond het O.J.C 't Kraaienest heeft de aandacht van elke fractie. De Morgenavond om zeven uur PvdA juicht het van harte toe, begint de tweede ronde van de wanneer deze jeugdsoos naar begrotingen. Dan zal het colle- de oude Pr. Bernardschool zou ge eerst met antwoord komen, gaan. De VVD vindt dat ook waarna men nog een keer vra- maar wil er nog niet van uit- gen kan stellen. Voor een uitgebreid £vaï agenda, ook voor de kc mende dagen raadpleg^ men „UIT", de gratis w«TT< kelijkse bijlage van dez krant. «IL\ bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van Boetzelai straat 6. tel. 01720-20800): i denaam Wild Geese (16); 18.1' 21.00. wo. ook 13.30. «EUROP NEMA II: Blame it on Rio (£vern 18.45, 21.00. (di alleen 18.4fear wo. ook 13.45. •EUROCINEIfentwi III: Class (16); 18.45, 21.15. I alleen 21.15). .EUROCINEMAÏÏ Greystoke (al); 18.30, 21.15. i ook 13.30. tprex KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA III: Walt Di ney's tekenfilmparade (al); 14.00. LEIDEN LUXOR (Stations^ 19. tel. 071-121239): The Liq dator (16); 14.30, 19.00, 21.f I LIDO I (Steenstraat 39, f 124130): Amadeus (al); 20.f LIDO II: The woman i (al); 14.30, 19.00, 21.15. III; Gebroken Spiegels 14.30, 19.00, 21.15. LIDO Once upon a time in Amerj (16); 19.30. STUDIO (0 133210): Paris, Texas 20.15. TRIANON (BreestrJ 31. tel. 123875): De Tiroler Si Express (16); 14.30. 19.H 21.15. REX (Haarlemmerstrf 52. tel. 071-125414): Sex gam (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING LIDO IV: Alice in Wonderlt (al); wo. 14.30. IEN NOORDWIJK LIDOTHEAlpan 1 (Pr. Bernhardstraat 56, i^ndl 01719-12800): De SchorpiC J (12); di. 20.15. ma. 21.15. Blyljn Brothers (al); 22.30. ma. 19.<$r zo Gr KATWIJK CITY THEATEf|B6ft (Badstraat 30, tel. 01718-740Verfc Indiana Jones and the term of doom (al); wo. 14.45, 19.pter< 21.15. ma. di. 19.00, 2Ugd I CITY THEATER II: Zwarte - retten (16); tijden zie City; (V CITY THEATER III: Extermifinds tor II (16) tijden zie City I. Ciarr,A THEATER IV: One upon a tifdme in America (12); (beh. di) 20.VOOT Irect KINDERVOORSTELLING CITY THEATER IV: Overv) Iers in de dierentuin; VOORSCHOTEN GREENvCZ (12); 20.00. KINDERVOORSTELLING Het geheim wan Nimh; t WASSENAAR ASTRA (I straat 32, tel. 01751-13269): ana Jones and the templj doom (al); 20.00. O KATWIJK/SCHEVENIN- GEN Tevredenheid over heerst in zeevisserijkringen over de stringente maatrege- wordt gevist. Hierover is on der meer overleg geweest met de Verenigde Staten. „Het re sultaat van dit overleg is dat in len die staatssecretaris Ploeg het komende voorjaar vijf Ne- van visserij voor 1985 heeft af- derlandse schepen hun netten gekondigd. Het is echter nog mogen uitgooien in de wateren niet geheel duidelijk wat de effecten ervan zullen zijn voor bijvoorbeeld de Scheveningse en Katwijkse visserijvloot. DEIS meis jijk doch schoi worden gehaald niet doof dere EG-landen worderfn ko bruikt. Dit kun je voorkiuder door bijvoorbeeld een slotierzo geling". Nroeg Volgens de heer L. Ouwehmeest voorzitter van de Katujj rederijvereniging, moetewoorr Nederlandse vissers het I zoeken in de verwerking! Ook de vervoersbonden van het CNV en FNV, waarbij on geveer de helft van de cao-vis sers is georganiseerd, zijn op zich ingenomen met de nieu we regeling. De plannen hou den onder meer in dat de re derijen hun vloot niet zonder de meer mogen uitbreiden. Vol- gehoord, gens de bonden voorkomt deze regeling dat de vloot te groot wordt, waardoor de opbrengst per schip geringer wordt, ze ker nu binnen het EG-visserij- beleid vangsthoeveelheden per land zijn toegewezen. Volgens Jaap Wienen van de vervoersbond CNV hebben de bonden samen met de reders een visplan gemaakt voor 1985. Dat plan houdt in dat er nier alleen in de EG-wateren maar ook elders op de wereld van de Amerikaanse oost kust", aldus de Wienen. Vol gens de CNV-woordvoerder is er ook een mogelijkheid dat op zee invriezen van Nederlandse vissers naar de 1 wateren rond de Falkland-ei landen gaan. Hierover zou overleg1 worden gevoerd met Engeland. In tegenstelling tot zijn CNV- collega, zei Jan van Eldik van de FNV slechts zijdelings van regeling te hebben w ,Ik kan me er op zich wel in vinden. Maar dan wil ik wel de zekerheid dat oude schepen die uit de vaart iTelk zoals kabeljauw, haring erj kreel van bijvoorbeeld dei se en Noorse vissers dieiElke zoveel invriescapaciteit pijn 1 ben. poosd< De Nederlandse Rederijyaakt niging is niet verrast dodeed 2 maatregelen. Vorige weetóunge men al op de hoogte va|)e ou beperkingen die aan de ychool omvang zullen worden 4un s legd en de strengere conirie n maatregelen op de vangsèeeds LEIDERDORP Het ziet er niet naar uit dat er binnenkort een afgerond verkeerscircula tieplan in Leiderdorp op tafel komt. Tijdens de gisteravond het daarachter liggende Zijl kwartier. Ook zijn opmerking dat de Van der Valk Bouman- weg geen hoogbouw kent en langs de Oude Rijn slechts aan in de raadscommissie verkeer één kant is bebouwd leek niet gehouden gedachtenwisseling bleken de meningen sterk ver deeld over de uitkomsten van de verkeersstudie van het raadgevend ingenieursbureau DHV. Het verst ging het com missielid J. de Waard (VVD) met zijn suggestie bloembak ken op de Van der Valk Bou- manweg te plaatsen. Daarmee ondergraafde hij het concept- verkeerscirculatieplan van DHV op een belangrijk punt. DHV staat namelijk een betere spreiding van het verkeer over de hoofdwegen Van der Valk Boumanweg en Engelen- daal voor, en daar past het drastisch afremmen van het verkeer door het een soort sla lom langs bloembakken te la ten maken niet in. De Waard wekte overigens niet de in druk zijn eigen suggestie erg serieus te nemen met zijn stel ling dat maatregelen op de Van der Valk Boumanweg niet ten koste mogen gaan van op een onderbouwing van zijn gedachten. Als het afgemeten zou moeten worden aan de be langstelling op de publieke tri bune is de Van der Valk Bou- moeten plaatsvinden. Wat deze weg betreft kon Molken- boer zich in een een groene golf vinden maar dan zouden de twee rijbanen moeten wor den versmald. Een idee dat door de verkeersdeskundige van DHV, de heer Kwaker- naak als onuitvoerbaar van de hand werd bgewezen. Molken- boer legde wel een tijdbom on- manweg kennelijk het enige der het DHV-rapport met de verkeersknooppunt in Leider dorp. De bewonersgroep van deze weg was boos op DHV en wethouder Meerburg dat in de verkeersstudie helemaal geen rekening met hun voorstellen was gehouden. De bewoners willen namelijk éénrichtings verkeer en verbod voor zwaar vrachtverkeer. De opstellers van de verkeers knelpuntennota V. Molken- boer (PvdA) en Hein van de Zande (PPR) die de aanleiding vormde voor de verkeersstu die stelden zich achter de be wonersgroep op. Zij bleven vasthouden aan hun eigen op vatting dat de verkeersafwik keling over de Persant Snoep- weg en de Engelendaal zou verwijzing naar het college programma waarin aan het langzame verkeer en voetgan gers voorrang boven het snel verkeer wordt gegeven. De ge dachte van een groene golf staat hier haaks op. Het raadslid J. Tieken (CDA) kwam het meest tegemoet aan de plannen van DHV. Een groene golf op de Engelendaal werd zelfs door hem toege juicht. Enige verbazing werkte zijn verontrusting over het toenemende de verkeer op Mauritssingel en de Ericalaan. Met de in aanleg zijnde omlei- dingsweg over de Ruigekade en de Does in het verlenede van de Mauritssingel zal het verkeer daarop alleen maar toenemen. SCHEVENINGEN Het con- pen. Na het troleren van een 17-jarige versterking sloeg en bromfietser is gistermiddag de razende vrouw deu aanleiding geweest tot grote trammelant in Scheveningen, waarbij klappen en gewonden vielen. De bromfietser zelf en een 54-jarige vrouw vormden het centrum van de moeilijk heden. Toen twee agenten om streeks tien over vijf in de Doornstraat de 17-jarige brom fietser controleerden, kwam w een 54-jarige vrouw, voor wier kelijk is. Bij het bukken huis de controle plaats had, te stappen, trapte de kwaad naar buiten. De agen ten liepen echter door, omdat zij niets met haar te maken wilden hebben. Tien minuten later kwamen de agenten een eind verderop de eerder aan gehouden jongen weer tegen, die nu een hond bij zich had. De knaap maakte de hond los en draaide de riem om zijn hand. Hij begon te schelden en dreigde één van de agenten in het gezicht te slaan. De agen ten trokken hun wapenstok ken om zich te verdedigen. Na een heftige discussie konden zij hun surveillance vervolgen. Korte tijd later werden zij ge volgd door een groepje jonge lui uit de buurt die flink opge hitste honden bij zich hadden. Ook de 54-jarige vrouw was weer van de partij. Er ont stond een grote schermutse ling, waarbij de vrouw een agent enkele malen met haar schoen in het gezicht sloeg. De agenten die zich inmiddels in de Van Dorpstraat bevonden, vroegen om assistentie toen de zaak uit de hand begon te lo de politieauto. Men haar daarop in te waarbij zij zich hevig vefits Als een furie sloeg, ^WeI schopte en spuwde de 1 in het rond. Toen zij uitL__ lijk door enkele agente! ter in de politieauto poneerd, wilde één agen gaan zitten, zoals g terië [HE hem vol in het gezicl hem vrouw werd overge naar het politiebureau Duinstraat, waar de gelbenzi agent onwel werd. Hijp var, naar het Rode Kruis-r huis gebracht, senschudding te worden opgenomen, politiebureau zorgde de ook weer voor het ïring hüddL"l Wwrd l6 ie w Hij behoefde echt er n ïrden ODsenomen. over pijn. en GD werd erbij gehai haar naar het Bronovo-: huis bracht, waar haar de vechtpartijen gebrol werd gezet. Vervolgen zij weer naar het burl ruggebracht. Buiten he tiebureau verzamelde z groep van ongeveer jongelui, die onder andf stenen gooide. Er ware charges voor nodig meute uiteen te jagen op de avond moest de nog tot tweemaal toe Van Doornstraat waar gels op straat waren om een barricade te ftlEl 12l_

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 8