ROBERT REDFORD Igisch mngshuis It bijster bulair ger I t, kam i wi| bedr" '>jgt f guldj i aai| ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1984 nr chonjgt rond acteur Robert I watjd iets mysterieus. Hij l98l:.nauwelijks interviews; ,e jiieuwe film een stuk alJ} En die springen dan n 10} doorzichtige variaties ihonoad naar blad, van tijd- - I* naar tijdschrift. Het is Jat ^noeg om de aandacht den |cm f?aanc^e tc houden, 'te weinig om enige ze- I JEEid te verschaffen. Dus gen blijven. J Robert Red ford? De uitge- artistieke zakenman die 1 talenten omspringt als De iet zij" pot goud? Of inder- terughoudende held tegen idank. In elk geval is Red- v\er jaar stilte, na zijn suc- lc debuut als regisseur met ;ha/y people", terug op het in „The natural". Als acteur, Iball-speler, als de „all-Ame- fcro" die hij voor het filmpu- I jaren is. :t die held wel een weeffout- 5 al zijn belangrijke helden klein ingebouwd idertje hadden: de egocen- ambitie van de skiér in till racer" (die nooit de Ne- se bioscoop haalde), de se- i „The candidate" die z'n ie opoffert aan zijn carrière, k voor de ex-rodeo-ster in ectric horseman". Maar het weet het niet eens meer. ook niet om Redford jui- als het de acteer- en trans- ;kunst van een Burton, een loffman, een Laurence Oli- vondert. Redford heeft een verhouding met zijn pu- lat bewondert de acteur, ja, i het edele dat zijn fysiek ert, om de jongensachtige kelijkheid tegelijkertijd en I onuitgesproken sex-appeal. |sok n Hollywood komt Redford 'k. Er wordt gewerkt in het ligt een aantal metalen ringen op de grond. Red- japt ze op en legt ze, zeg w* p de schoorsteenmantel. De iën neemt ze mee naar huis, het verhaal erom heen aan "u»'w en die loopt nu nog et een ketting van die din- haar nek. Elders heeft een mBnan een natte sok van Red monden, die hij weggooide wandeling langs het strand. luw spijkert de sok op een m ïs tegen de muur. Dat soort n. Dat soort verering. Ter- •«Iford de laatste is om daar spelen. Als hij niet filmt, fj zich terug op zijn reusach- rfidgoed Sundance in Utah, Ijn lievelingsfilm „Jeremiah gp" voor een groot deel werd ■men. Hij is al 26 jaar zonder Cire schokken getrouwd «la van Wagenen, heeft drie „Sommige van mijn films heb ik niet eens gezien" Bij de foto's: Links boven: Robert Redford in „Jeremiah Johnson", zijn lievelingsfilm die grotendeels op zijn reusachtige landgoed Sundance in Utah werd opgenomen. Links onder: Jongensachtige aantrekkelijkheid in „The great Gatsby", samen met Mia Farrow. Rechts boven: Robert Redford als de baseball-speler in „The natural". Rechts onder: Dustin Hoffman en Robert Redford in „All the President's Men", als de verslaggevers Carl Bernstein en Bob Woodward van The Washington Post die het Watergateschandaal boven water tilden. Rechts midden: Onuitgesproken sexappea! in „The way we were". Robert Redford en Barbra Streisand. kinderen waar je ook al geen slech tigheid van hoort (Shauna, 23, Ja mes, 22 en Amy, 13) en is trouw aan z'n vriendschappen van wel eer. „Een sfinx is een kletsmeier vergeleken bij hem", zei Paul New man eens over Redford. Dus daar kan het allemaal niet aan liggen. Als je anderen erop na leest, is z'n enige fout dat hij altijd ergens een tikkie te laat komt. Maar daar schrijf je ook geen Story's of Pri- vé's mee vol. Geen tv Redford heeft op een merkwaardi ge manier bijna steeds de goede keuzes in zijn carrière gedaan. Hij zei nee tegen „The Graduate", te gen „Kramer vs. Kramer" al heeft hij daar nu andere gedachten over nee tegen „Superman" („Ik kan niet tegen capes om mijn schouders") en hij zei nee tegen te levisie. „In 1963 kreeg ik ver schrikkelijk veel geld aangeboden voor een tv-serie. Ik had zelf geen cent en een jong gezin. Dus het zou een stuk zekerheid geweest zijn. Maar ik heb nee gezegd. Ze hebben het aanbod toen verhoogd tot een belachelijk bedrag. Zo hoog dat m'n agent zei: „Als je dat niet neemt, moet je maar een ander gaan zoe ken die voor je belangen zorgt". Op dat moment dacht ik even: met dat geld zouden we eindelijk uit Holly wood kunnen verhuizen. Maar ik heb het toch niet gedaan, en een week later werd ik gebeld voor een rol op Broadway, in „Barefoot in the park". Het was trouwens op het toneel van Broadway dat Redford zijn eerste belangrijke successen be haalde. Sindsdien zijn theater en film goed voor hem geweest. Hij is zich dat zeer bewust, heeft altijd spijt gehad dat hij net te jong was voor de grote dagen van de Actors Studio, en heeft op zijn land in Utah een vijftigtal woningen, een restaurant en ski-liften neergezet, om er jaarlijks onafhankelijke film makers en acteurs te herbergen die kunnen komen praten over en werken aan hun vak onder mensen als George Roy Hill en Sidney Pol lack. Redford heeft plannen voor een schrijvers workshop en een dansinstituut. Zijn manier om terug te betalen voor wat het acteursvak hem bracht. Relaxen Misschien zijn de stijl van Redford en zijn populariteit de reden dat zijn rollen zo „open" blijven. Hij is in wezen steeds dezelfde persoon lijkheid, met hetzelfde vertrekpunt als „aardige Amerikaan". Hij zal nooit een wassen neus of een pruik opzetten, speelt wel een rol, maar laaVaan de toeschouwer interpreta tie-mogelijkheden. De kijker kan zijn emoties in hem kwijt. De om gekeerde wereld. Glenn Close, zijn tegenspeelster in „The natural" en bekend geworden door haar moe derrol in „The world according to Garp", zegt over Redford: „Het be langrijkste dat ik van hem geleerd heb is me te relaxen. De eerste keer dat ik hem zag, ontdekte ik ook dat hij interessanter, meer bij zonder werd, zodra de camera dichter en dichter op hem in kwam". In „The natural", geba seerd op een boek van Bernard Ma- lamud, dat in '52 de Pulitzerprijs won en waar filmland al jaren op aasde, heeft Redford zich omringd met de beste talenten: Robert Du- vall, een grandioos acteur die met „Tender mercies" een Oscar won dit jaar, Glen Close, Barbara Her- shey, Kim Basinger. Onzelfzuchtig of juist uit berekening. Een feit is, dat Redford niet zoveel om films geeft. „Ik ga niet zo vaak kijken", bekent de man die begon als kunst student, schilderde, een tijdlang op een artistiek houtje beet in Parijs en daarna liftend door de wereld trok. „Ik kan er niet tegen om zo lang in een stoel opgevouwen te zitten. Ik doe liever iets. En sommi ge van mijn films heb ik niet eens gezien". BERT JANSMA Italianen zijn best blij met hun land, ondanks een stortvloed van schandalen ROME De Italianen hebben hun zoveelste schandaal, dat van de val se Modigliani's alweer verwerkt en verteerd. De kunstkritiek, die de drie uit de Livornese gracht opge viste sculpturen zonder enige te rughoudendheid als „uitzonderlijk gaaf" en „typische Modigliani's" had aangemerkt, is over haar te leurstelling heen. En ook de weten schap, die dus niet in staat was om bijgewerkte eigentijdse trottoirte gels te onderscheiden van brokken steen die al driekwart eeuw in het water hadden gelegen, is weer met meer serieuze projecten bezig. Zand erover, en laten we maar vergeten hoezeer we bij de neus zijn geno men, zo is de algemene conclusie. De enige die zich zorgen maakt over de gevolgen op lange termijn is nota bene het Vaticaan, een nie- t-Italiaanse instelling. De officiële Vaticaanse krant, de Osservatore Romano, vraagt zich af wat het buitenland nu wel niet van dat Mo- digliani-schandaal moet denken. „Het Italiaanse imago dat men al jarenlang tracht op te bouwen, ge baseerd op culturele en artistieke tradities die wellicht hun weerga niet hebben, wordt er zeker niet door verbeterd. Temeer niet, daar bij dit raadsel van de Modigliani's befaamde culturele instituten be trokken waren". Italië is een chaotisch land, slecht georganiseerd en niet al te best ge regeerd. Schandalen zijn dan ook haast niet te vermijden. Een schan daal als dat van Livorno is nog maar een van de onschuldigste, die slechts ten koste gaan van 's lands image of van de reputatie van en kele over het paard getilde kun stexperts. Genoeg schandalen Maar er zijn ook genoeg schandalen die dieper ingrijpen in het bestaan van de burger: die van de o ver heidscorruptie, de slechte gezond heidszorg, de belastingontduiking en de georganiseerde misdaad. Daarover zijn de Italianen werke lijk bezorgd. Maar Italië opgeven voor een ander „beter land" is er niet bij. „Ik hou van Italië", is de conclusie van een steekproef, die dezer dagen is verricht, en waar over het dagblad Corriere della Sera niet zonder trots bericht. Slechts 16% van de bij deze opinie peiling ondervraagde Italianen vindt het leven in dit land onaan genaam. Wat niet zo leuk is, zijn volgens hen de werkloosheid, het woningtekort, de chaos in het openbare leven, de slechte over heid, en pas op de laatste plaats de misdaad. Maar de overgrote meer derheid heeft het toch erg naar haar zin in Italië. Je kunt er goed leven, er is veel vrijheid en het is een mooi land, zo omschrijven de Italianen hun vaderlandsliefde. Een op de drie Italianen gaat daar bij nog iets verder en beweert zelfs, dat het een waar voorrecht is in de wereld van vandaag Italiaan te Italië was tot voor kort een van de belangrijke emigratielanden, maar laat nu nog maar heel weinig bur gers gaan. Als de financiële midde len aanwezig zijn en als het van „mamma" of de fidanzata (de ver loofde) mag, vertrekt 7% van de Italianen, maar dan nog niet eens voorgoed. De meesten willen even kijken hoe het elders in de wereld is, hoe bij wijze van spreken de piz za in New York smaakt, en zullen dan direct terugkeren naar het moederland. Amerika is dromen land nummero een, en het vreselijk serieuze Zwitserland nummer twee. Prachtig Italianen klagen ontzettend veel, over hun regering, de inflatie en het verkeer (zelden over het weer), maar al deze klachten blijken slechts uitingen van vaderlandslief de te zijn. De. Italiaan houdt van zijn land, ondanks de schandalen, ondanks de weinig serieuze indruk die het land vaak maakt, ondanks de continue operettesfeer. In welk land kunnen drie ruwbewerkte steenklompen doorgaan voor artis tieke meesterwerken van wereld niveau? In Italië. De Italianen vin den dat prachtig, en de bezorgdheid voor hun nationale image in het buitenland, die laten ze gaarne aan het buitenland over. CEES MANDERS BRUSSEL De koning der Belgen, Boudewijn, is met de beste wil van de wereld geen vrolijke Frans te noemen. Nu hoeft men natuurlijk van een monarch niet te verwachten dat hij zich als een grappen en grollen makende hofnar ge draagt, maar de ernst waar mee de Belgische vorst zich door het leven slaat, heeft veel weg van de leefwijze van een kloosterling. Het Huis van Saksen-Coburg-Got- ha, waartoe Boudewijn behoort, mag dan ook rustig beschreven worden als het meest kleurloze ter wereld. Eyen heeft het er naar uit gezien dat broer Albert en zijn oog verblindende gade Paola tot de jet set zouden toetreden, maar toen bleek dat het kinderloos paar Bou- dewijn-Fabiola de troonopvolging verzekerd moest zien via Albert's zoon Filip, was het uit met de pret. Sindsdien zit er voor de roddelpers geen brood meer in het Belgisch koningshuis. Het houterige optreden van Boude wijn en zijn gemalin in het open baar alleen als het echt moet heeft duidelijk niet bijgedragen tot de populariteit van de eerste der Belgen. Hoe slecht het koningshuis er wat betreft de publieke belang stelling voorstaat, bewijst deze week een enquête onder Vlamin gen, gehouden ten behoeve van het Belgische weekblad Panorama. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat 63% van de geënquêteerden in. het ge heel niet volgt wat er in en met de koninklijke familie gebeurt. Bijna de helft (45%) zegt van de konink-»1 lijke familie te houden, wat je daar ook onder mag verstaan, 8% zegt niets om haar te geven en maar liefst 47% zal het een zorg zijn. Hebben de Vlamingen dan liever een president? Ja, zegt een kwart van de representatieve, ongeveer twaalfhonderd ondervraagden. Op de vraag of het beter zou zijn als het koninkrijk vervangen zou wor den door een republiek, antwoordt 18% bevestigend. De vraag die op welt in welke staatsvorm je België dan zou moeten gieten als je wél een president wilt maar geen repu bliek, wordt niet beantwoord. Andere vorstenhuizen Natuurlijk scoren Boudewijn en Fabiola redelijk hoog als het gaat om een vergelijking met andere vorstenhuizen. Precies de helft ap precieert Boudewijn en Fabiola als vertegenwoordigers van zo'n huis het meest, gevolgd door Reinier en de familie uit Monaco (14%), Bea trix en Claus (10%), Sylvia en Gus- tav van Zweden (8%) en het Britsë vorstenhuis (6%). Natuurlijk moest er ook een ant woord komen op de vraag wie de Vlamingen van het koningshuis h^t sympathiekst vonden. Daar wint Fabiola het (32%) van Boude wijn (30%), dan komt Paola (23%) en vervolgens troonopvolger Filip met 5%. Met slechts 4% scoort de prins van Luik, Albert, opmerke lijk laag. Aan ruim 67% was het bekend dat prinses Astrid, dochter van Albert en Paola, aan het einde van deze week in het huwelijk zou treden. Met wie dan wel, wist slechts een kleine 24%, terwijl toch antwoor den als „een Oostenrijker" of „een Habsburger" ook goedgerekend werden. Men hoefde dus niet op de proppen te komen met het enig juiste antwoord: Lorenz van Habs-> burg. Maar „een Luxemburger", zoals velen meenden te moeten antwoorden, werd afgekeurd. Toestemming nodig Hoe men ook over enquêtes denkt (zelf hebben we ooit als enquêteur de mooiste antwoorden verzonnen, zittend in een prachtig café), het lijkt er toch op dat het koninklijk huis door de Vlamingen niet in het hart wordt gedragen. Maar ook dat deert de hofhouding kennelijk niet. Want vragend naar reacties uit die kring op de enquête kreeg het weekblad aanvankelijk geen enkel commentaar, en vervolgens toch een reactie die ijlings weer inge trokken werd. Bijna was deze po pulariteitspoll ons nog door de neus geboord, want het eerste bureau dat benaderd werd om het onder zoek te verrichten kon, zei het, niet aan de opdracht voldoen omdat „daar toch immers toestemming van het hof voor nodig was." AAD JONGBLOED

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 15