Spierballen hebben Arnold Schwarzenegger geen windeieren gelegd Lenny gaat voor u - misschien ook in Nederland - in de rij staan NEW YORK Lenny Dibari houdt van wachten. „Ik heb er wel plezier in", zegt hij, ter wijl hij onspannen in een ein deloos lijkende rij voor een van de loketten van het bu reau voor motorvoertuigen in New York staat. Hij is daar om de motorrijtuigenbelasting te betalen voor iemand die hij nog nooit van zijn leven ge zien heeft. De meeste van zijn mede-wachters verklaren hem dan ook voor gek of ver denken hem ervan „lid te zijn van de een of andere oosterse religieuze sekte". Maar er zijn ook mensen die overwegen om de volgende keer dat ze zich moeten onderwerpen aan de frusterende bezigheid van het wachten, Lenny's hulp maar in te roepen. Dibari werkt voor Services Unlimi ted (Onbeperkte Dienstverlening) en Newyorkers betalen hem voor het in de rij staan, bijvoorbeeld om belangrijke kopieën te bemachti gen, een paspoort te verlengen (vier tot zes uur in de rij) en om be keuringen te betalen (wachten in drie rijen). Services Unlimited is een bedrijf in New York dat zijn klanten helpt „met het vermijden van de rijen". „Wij staan voor u klaar", zo luidt de slagzin. „Waar je ook kijkt in New York, er staan lange rijen", aldus David Al- wadish, de bedenker van deze vorm van dienstverlening. „Je hebt rijen in de bank, in het postkan toor, voor de metrokaartjesauto maat en voor de afhaal-restaurants. Mensen hebben een hekel aan wachten, dus onze zaken gaan bij zonder goed". Volgens hem kan ie dereen die meer dan een tientje per uur verdient (ver onder het natio nale gemiddelde) zijn prijzen beta len. Eén klant zei zelfs dat hij „met plezier tienmaal de prijs van zeven dollar vijftig zou betalen" om de Services zijn rijbewijs te laten ver lengen, „gewoon om niet het bu reau voor motorvoertuigen in te hoeven". Waardevol Het bezit van een geldig rijbewijs is voor een Amerikaan zo ongeveer het waardevolste bewijs van zijn bestaan. Vandaar dat het bureau voor motorvoertuigen in New York uiterst omzichting en dus ter gend langzaam te werk gaat. De aanvrager van een rijbewijs moet zeker rekenen op een gemiddelde wachttijd van twee uur. Wanneer een auto van eigenaar verwisselt zijn de procedures helemaal inge wikkeld, waarschijnlijk om te voor komen dat dieven gestolen wagens als hun bezit kunnen laten registre ren. Bij het laten registreren van een tweedehands auto moeten mee gebracht worden: een eigendoms bewijs, verzekeringsbewijs, de overdrachtsakte van registratie en nummerbord, een geboortebewijs van de eigenaar, identiteitsbewijs en ga zo maar door. Wee de wach tende die niet alles bij zich heeft, of om informatie vraagt die dat loket nou juist niet kan geven. Hij wordt onverbiddelijk naar een ander lo ket verwezen. Naar weer een lange rij. De hele mentaliteit van de New yorkers is gebaseerd op het voortdu rend in beweging zijn. Vandaar dat wachten in de rij bijvoorbeeld door mensen die verzuimd hebben hun parkeerbon op tijd te betalen als een bijkomstige straf wordt gezien. Een vrouw, die achter Dibari in de rij stond, had uit voorzorg maar de hele dag vrijgenomen: ze moest eerst haar bekeuring betalen en vervolgens haar kentekenbewijs la ten verlengen. Wachtenden luiste ren naar hun draagbare radio, le zen een boek, breien, studeren of kijken voortdurend rusteloos op hun horloge. Dibari valt op door de volmaakt ontspannen indruk die hij maakt en door zijn Services Unlimited T-shirt en zijn grote zwarte schoudertas met daarin alle benodigde documenten. Hij weet dat wanneer hij uiteindelijk bij hi loket is aangeland, al zijn spullen i orde zullen zijn. Daar zorgt Aiwa dish voor. Naar Amsterdam? Niemand is er tot nu toe in ge slaagd Services Unlimited met su< ces te kopiëren. Alwadish hee plannen om zijn werkterrein naa' het buitenland uit te breiden e heeft al een proefkantoor in Monl pellier in Frankrijk geopend. Zij volgende vestigingen? In Londei Parijs en misschien wel in Amstei dam CORINNE STREIC1 Copyright The Guardia AMSTERDAM Wanneer hij je de hand schudt, lijkt dat op een poging tot regelrechte vermorzeling. Als hij z'n pijpje stopt, rollen z'n spierballen als kleine rotsblokken langs z'n armen heen en weer. Zijn sportieve truitje staat op bar sten in de bovenpartij en als hij even later in colbert door het Amstelhotel paradeert, ontkom je niet aan een verge lijking met de Hulk. Alleen hebben kenners het mij van te voren ingefluisterde „Niet pra ten over Lou Ferrigno, want dat is water en vuur". Ik ben angsthaas genoeg om Arnold Schwarzenegger, 's werelds bodybuilder-nummer-één, vijf keer Mister World, zeven maal Mister Universe niet de duimschroeven aan te leggen. Al is hij minder lang dan ik zelf (iets onder de 1,90 schat ik), hij is zichtbaar breder, sterker, bruiner, fitter en ge- trainder. Niettemin blijkt de 36-jarige Schwarzenegger een vrolijk jong mens dat in Amerikaans met een Oostenrijks accent af en toe best een lolletje over zichzelf wil ma ken. Al „doet" hij Nederland om de première van zijn tweede Conan- film wat privé-spierkracht bij te zetten. Enkele jaren geleden startte hij als Conan de Barbaar, inmiddels heet hij Conan de Verwoester en de toekomst zal daar nog wel enke le gewelddadige predikaten aan toevoegen. Want producent Dino de Laurentiis heeft de rechten van alle verhalen rond de comic-stripfi- guur Conan gekocht en Schwarze negger heeft een contract in zijn buitenmodel binnenzak voor vijf Conan-films. „Als dezè tweede film tenminste een succes wordt", haast hij zich er bij te zeggen, „want in de filmbusiness is het net zoals in de politiek, je weet het nooit. Toen ik m'n eerste Conan-film had opge nomen, belde ik de studio op om te vragen of het met de montage luk te. „Ja, we hebben net besloten de film uit te brengen" was het ant woord. „Wat" riep ik, want toen hoorde ik voor het eerst dat een heleboel speelfilms niet eens uit het filmblik komen". Hem lijkt dat lot voorlopig niet be schoren. De eerste Conan-film bracht wereldwijd 100 miljoen dol lar op (kosten twintig miljoen). Co nan nummer twee is door de voor zichtige Do Laurentiis iets korter gehouden: kosten zestien miljoen dollar. Schwarzenegger: „Het is vooral een Europees succes gewor den. In Duitsland, Frankrijk en Italië heeft die eerste Conan het geweldig gedaan. De tweede Conan is in Amerika net uit en doet het daar ook prima". Bodybuilder Schwarzenegger mag zich inmiddels rustig full time-ac- teur noemen, want er ligt nog een serie speelfilms voor hem in het verschiet. „Toen ik in Amerika m'n eerste filmrol kreeg, dacht ik eigenlijk drie dingen te gaan doen" zegt Schwarzenegger. „Eén film per jaar, verder aan m'n zaken werken, m'n makelaarskantoor, m'n postorderbedrijf, m'n lezingen en ten derde m'n fitness-dingen. Fitness-boeken schrijven, fitness platen en fitness-videobanden pro duceren. Maar het is vorig jaar alle maal anders gegaan. Ik heb Conan- 2 gedaan, toen kwam „The termi nator", een futuristiche avonturen film, toen „The Outpost", een „Road warrior"-achtige film in Au stralië en in januari heb ik weer een filmrol. Ik heb geen tijd meer voor iets anders. Maar ik bén er blij om, want die drie rollen lijken niet op Conan. Ik hoef er geen spieren in te laten zien, en ik houd m'n kleren aan. Een aardig tegen wicht". Gebakjes Spieren blijven belangrijk in Schwarzeneggers carrière. Ze heb ben hem gemaakt en hij zal ze moeten blijven verzorgen, al maakt ER ZIJN NOG... WACHTENDEN VOOR U In de rij staan te laten staan. ZATERDAG 8 SEPTEMBER 19 Ze moest met stokken vechten dat deed ze zo enthousiast dat i r man het ziekenhuis geslagen. En iedereen maar roepeij» „Zó realistisch hoeft 't ook ;t". Wilt Chamberlain (een 2 te feus van een ex-baseballspelej heeft een vechtscène met mij ït me in m'n oor bijten. Mal dat doet hij dan wérkelijk, riep ik, „de camera ziet 't echt niiSi/ of je nu je tanden gebruikt of nie j Bijt alleen dat bloedzakje tussen tanden door, dat is indrukwekker p genoeg. Dat oor van mij moet n< I een hele carrière mee!". 11 Waar of niet, ongelukken plege tijdens dat soort films, met ve zwaardgevechten en paarden, vo op te gebeuren. Bij Arnold Schwa zenegger al de eerste dag: paard kwam op m'n teen terechl Ik had m'n leren laarzen nog nij maar m'n repetitie-schoenel moet een paard tegenhoudeil ar dat loopt nét iets te De Japanse vechtmeester Kiyo: Yamasaki, die ons zwaardvechu leerde, had gelukkig bij karate r al wat gebroken tenen me< maakt, dus die heeft aan alle kai| n aan die teen getrokken i in een andere vastgeplakt. Toi in het ziekenhuis kwam, zeidel hogelijk verbaasd: „Nou, die góed gebroken, maar wie heeft in hemelsnaam weer zo mooi op z plek gekregen?". Fitness-industrie Schwarzenegger ziet er zacht gfl zegd inderdaad uit alsof hij tege BjqU( hij wel. En dat blijft hij. Zoa il va heel Amerika fit wil blijven. Fi ra gi ness-programma's op radio en ti, fitness-boeken, het houdt niet ojr Schwarzenegger: „Als je ee >-boek hebt geschreven, da; vijfhonderdduizend do rdt n reclame-campagne uif bre getrokken. Met het boek en de filW; „Pumping Iron" die ik in '77.maa ^ni Daarvoor speelde zich dat kleine zaaltjes en obscure spor^gt he scholen af. Het is daarna een hetfoof industrie geworden met allerligt je machines om aan je lichaam te boi wen. Met kranten en tijdschrifte met eigen rubrieken over fitheiiQc voeding. Er is geen tv-statiou^» I niet 's ochtends begint met eeÈatra fitheidsprogramma. En toen Holly wood er in geïnteresseerd raaktóer Ti was de boot voorgoed aan. Wai|en f; Hollywood is nog altijd een trenzen, setter. Alle acteurs wilden opeerfcter gespierde lichamen hebben. Tranaar volta, Sylvester Stallone, Cliii klei Eastwood. Tegenwoordig wonfjsseu: hun allemaal in de film wel eejde r overhemd van het lijf gescheurd „D Er gaat geen film voorbij, of er ziber n douchescène in waarin ze zicfjiing en bloot kunnen laten zien. Gr<h hei bedrijven gingen aan fitnes&ten doen, want ze wilden medewerkereer e< die zich sterk voelden. Vrouwe» namen het over. De Jane Fonda'siinma de Joan Collinsen. Zo konden z^nier zich even sterk tonen als manneiidr de het proces van het ouder-woiL^ den vertragen. En kijk naar presjreni e'i dent Reagan. Je ziet hem in Lifejan Magazine met gewichten werkget H; om te laten zien: al ben ik ouder,h ben fit genoeg om jullie te regerejenchai Vroeger, in de tijd van Kennedy Sp zag je een president op het strai gt met lopen, of met een balletje spelefi, ma; om z'n conditie te tonen. Dat nasli voorbij. Tegenwoordig is een haltej Nee het symbool van fitheid. Ik ben bl jele dat ik aan het begin van dat fencn he< meen heb gestaan. En ik twijfel een" niet aan of binnen een jaar of tie j is is bodybuilden een olympisch mei sport". akt e Z'n .spierballen hebben Arnol 1 vai Schwarzenegger geen windeiere rt, i gelegd. Z'n toekomst ziet er gezonnsen uit. Maar die pijp dan, Arnoldiben. Schwarzenegger lacht kwajongens t, m; achtig, tilt z'n armen op en z he spierballen zwellen dreigend: „Ifo inhaleer niet, daar zou ik aan kapi it gaan. Maar ik rook pijp omdat i heel boeken schrijf. En zonder pijp be iken je geen echte schrijver". weg BERT JANSM geke I Et. i hij daar geen dagtaak van. „Ik oe fen een uurtje per dag met gewich ten en ik ga een kilometer of vijf lopen. Ook als ik op toernee ben. Zo heb ik tenminste iets van Am sterdam kunnen zien. En 's avonds ben ik een sportschool binnengelo pen om nog wat oefeningen te doen. Dan voel je je lekker en durf je de volgende dag ook nog iets te eten. Want als je weer in Europa bent, het continent van de taartjes en de gebakjes, wil je er toch af en toe wel eentje proeven zonder ge wetensnood te krijgen". Er zijn van die bodybuilders waarbij je het idee hebt dat er ergens een ventiel moet zitten waarmee je ze weer kunt la ten leeglopen. Schwarzenegger heeft dat opgeblazene wat minder. Een kenner: „De eerste honderd jaar zie je zo iemand niet meer; met die combinatie van skeletstructuur, spieren, spierscheiding en harmo- Ik geloof hem maar op z'n woord. De aanblik van dat soort heren be zorgt een zittend journalist toch al een minderwaardigheidscomplex dat alleen maar door herhaaldelijk bezwerende mededelingen van de echtelijke wederhelft „dat ze daar helemaal niet van houdt" enigszins getemperd kan worden. Maar een feit is het, dat Schwarzenegger z'n laatste wereldtitel bodybuilding won, nadat hij al vijf jaar uit de competitie was en „er niet al te veel aan gedaan had". Zwaar boek „Ik heb net een nieuw boek af, „Arnolds Encyclopedie van de r derne bodybuilding". Duizend bladzijden. Ik heb er drie jaar aan gewerkt. Het is nog niet uit, maar ik ben ergens in Amerika op publi- citeitstoernee en ik hoor m'n naam op de televisie. Zegt daar een com mentator: Dit boek is zo zwaar, daar heb je geen trainingsgewich- meer bij nodig. Aardige grap". Schwarzenegger heeft dan wel niet de beruchte Duitse th („ze most dangerous zing"), maar z'n eigen irnaam spreekt hij uit met Prins Bernhard-L en „joke" (grap) klinkt als „tsjook" en dan realiseer je dat hij tot z'n negentiende Oostenrijk (geboren in Graz) ge- Bodybuilder Schwarzenegger in z'n rol als Conan: mythische mannetjesputter. De als actrice debuterende zange res Grace Jones: een wilde meid. 1932 bedacht door schrijver Robert E. Howard, die voor het tijdschrif tje „Weird Tales" (Enge Verhalen) 21 vertelsels rond z'n held bedacht. Ze brachten hem geen bar groot succes, maar toen in 1966 een serie Conan-pockets op de markt kwam, was dat er ineens wel. Conan werd meegenomen op de „sword and sor- cery"-golf (verhalen van zwaard helden en tovenaars) en inmiddels brengen drie Amerikaanse uitge vers Conan-boekjes op de markt, gebaseerd op Howards held en ver- cfer uitgewerkt door „fantasy"- schrijvers als L. Sprague de Camp en is Conan ook een getekende stripheld geworden. In „Conan de verwoester" krijgt de mannetjes putter bovendien assistentie van een gespierde zwarte dame, Grace Jones, een van oorspong Jamai- caanse die faam behaalde in de popwereld. Ze begon als disco-zan geres, haakte aan bij de New Wave en met een vierkant, glad opzij weggeschoren kapsel heeft ze een zorgvuldig image van „wilde meid" gecreëerd door haar zang-shows met tijgers en luipaarden te larde- Eigen kapper „Grace is „one of the boys" gewor den", lacht Arnold Schwarzeneg ger. „Ze trainde mee met gewich ten, ze liep elke dag kilometers. We hadden absoluut geen last van haar. Goed, elke ster hoort in Ame rika z'n eigenaardigheden te heb ben. Die had ze ook wel. Opnames moesten altijd een half uurtje uitge steld worden, omdat ze haar been warmers nog even aan wilde hou den of wat dan ook. Vrouwen heb ben het toch moeilijker. Als ik zweet, zweet ik gewoon. Dat hoort erbij. Maar als een vrouw zweet, dan moet ze zich eerst laten poede ren omdat we allemaal naar plaat- jesmooie dames willen kijken. Ann Margret, met wie ik in „The Vil lain" speelde, was heel wat lastiger. Zij had een eigen kapper bij zich, maar die was geen vakbondslid en dan zeggen de voorschriften dat hij een paar honderd meter van de op namen verwijderd moet blijven. En Ann Margret werd voor elk plukje haar dat slecht zat in haar limousi ne naar die kapper gebracht. Maar Grace Jones is wel een beetje gek. wachten wachten. Een frustrerende bezigheid waar een handige Newyorker wat op heeft gevonden. woond heeft. Schwarzenegger: „Daar ben ik op m'n vijftiende be gonnen met bodybuilding. Ik vond het leuk, had er aanleg voor en ik zocht iets waar ik goed in kon zijn, kampioen in kon worden. Na twee jaar München ben ik naar Amerika gegaan. Maar je raakt vermoeid van alles wat je lang doet. En het alsmaar poseren, je spieren laten zien, ging me tegen staan. Terwijl ik iets anders zocht, kwam er een filmaanbod voor „Stay Hungry". Daarna kwam Lucille Ball met een aanbod voor een tv-show, daarna kwamen nog meer films en ik dacht: via de film kun je een nieu we carrière opbouwen. Niet meer ingehuurd worden voor een optre den hier of daar, maar een echte carrière zoals een Clint Eastwood of een Burt Reynolds. Een bepaald type film zoeken, waarmee je pu bliek trekt. Want daar gaat het ten slotte om. Niet om hoe goed je ac teert, want er zijn azz honderden Stripfiguur In Conan is Schwarzenegger de rondborstige barbaar die zich maai end met het zwaard een weg baant door een mythische wereld vol mannetjesputters. Een wat ruw uit gevallen goeierd. Regisseur John Milius maakte ven de eerste Conan een super-mythe, voor Conan-2 werd Richard Fleischer gevraagd en, zegt Schwarzenegger, „die maakte er meer een stripfiguur van, met meer fantastische dingen, meer actie en meer monsters. Ook geschikt voor kinderen". De prehistorische held Conan (een „Cimeriaan" uit een verzonnen „Hyboreaans Tijdperk") werd in acteurs in Amerika die veel en veel beter zijn dan ik. Het gaat ei om hoeveel geld je voor de filmstudio terugspeelt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 18