Op 7 juli een jaar geleden ging in Amerika de feestelijke pre mière van een „gerestaureer de" film, „A star is born"; de klassieke musical waarmee Judy Garland in 1954 haar rentree op het witte doek maakte. De film werd dertig jaar daarvoor bij een van de grootst opgezette premières die ooit in het Pantages-thea- tre werd gehouden (inmdidels een leegstaande bouwval) aan de Hollywood-boulevard van het Amerikaanse filmmekka bijna hysterisch goed ontvan gen. Niettemin vonden bios coopexploitanten vóór die pre mière al, dat de film (181 mi nuten) te lang was voor twee avondvoorstellingen. Tegen de zin van regisseur George Cukor werd er een half uur uit geknipt. De restauratie van dat half uur was niet zomaar een duik in een archief en een invoegen van dat wegge haalde stukje. Er bleek het een en ander te schorten aan het opberg systeem en de filmboekhouding van producent Warner Brothers. Het werd puur privé-detective werk voor Amerikaan Ronald Ha- ver. Helemaal voor elkaar kreeg hij j het niet, maar zijn restauratiewerk werd door Warner trots aan den volke vertoond en voor internatio- nale distributie ingezet. Er ontbra ken nog zeven minuten. Tot grote ellende van iedereen die aan die restauratie had meegewerkt, wer den kortgeleden in de privé-verza- i meling van een ex-filmothecaris I van Warner nog vier minuten daarvan teruggevonden. Niet eens j zomaar een stukje film, maar het I originele kleurennegatief. Te laat. Volgens Warner: gewoon achtero ver gedrukt. De bezitter, filmlief hebber Merle Ray Harlin, had z'n hobby wat te ver doorgevoerd. Er rust een wat zielige doem op de (bijna) herstelde ,.A star is born". Warner Nederland zag er al geen brood in en deed de kopie over aan Pieter Goedings van The Movies. In dat Amsterdamse theater is Judy Garlands top-musical (met een prachtige rol vaq de onlangs overleden James Mason) inmiddels in première gegaan. In Amerika zitten Warner en de man die alles i op gang bracht, Ronald Haver, met angst te wachten op het telefoontje I dat aankondigt dat de laatste ont- I brekende drie minuten ook ergens gevonden worden. Het verhaal van een merkwaardige speurtocht. Gerommel met film De diefstal van Merle Ray Harlin is nauwelijks iets bijzonders. Gerom mel met filmkopieën is niet van vandaag of morgen. Het illegaal kopiëren van speelfilms op video mag dan inmiddels een internatio nale ziekte zijn die tot een complete industrie uitgroeide, verduistering van films is een euvel dat al veel ouder is. Films werden gekopieerd, I originele kopieën werden verhan deld tegen fancy-prijzen en beland den in privé-collecties. Oorzaak: filmverhuurders hebben voor een bepaalde tijd de vertoningsrechten van een film. Daarna blijft hun ko pie werkeloos liggen, wordt terug gezonden aan de originele produ cent of vernietigd. Amerikaanse I major distributors" hadden zelfs een jaarlijkse „standing order" om kopieën te vernietigen. Van, zeg I maar, de zeven kopieën van een Hitchcock, konden er na een x- i aantal jaren best een vijftal weg. Ze namen alleen maar ruimte op de plank in of ze waren toch al grijs- gekrast door het vele draaien en aan opknappen toe. Dat vernieti gen, „junken" genoemd, gebeurde bijvoorbeeld door met de bijl een klap te geven op de filmrol aan de kant van het geluidspoor. Gebeurt dat goed, dan is de film niet meer te draaien. Oudere nitraatkopieën werden vanwege brandgevaar het materiaal kon tot poeder uit eenvallen en die chemische reactie weer tot zelfontvlamming leiden bij de vuilverbranding gebracht. Snel stonden er kleine zelfstandige slimmerds op, die die films kwa men ophalen bij de maatschappijen, een contractje tekenden en zeiden het gebruikte „zilver" uit het film materiaal te distilleren. Die officië- i le „vernietigingsdiensten" waren I soms te goeder trouw, soms maak ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1984 dertiende onder contract bij MGM. Daar speelt ze in een aantal films, valt op naast Mickey Rooney, maar haar allergrootste succes komt in 1936, met „The wizard of Oz". Eerst wil men Shirley Temple voor de rol, dat gaat niet door. Het wordt Judy Garland. Ze is kort en stevig voor haar leeftijd, met een neiging naar molligheid, en de opkomende borstjes moeten via windsels weg gewerkt worden om haar het klei ne meisje Dorothy te kunnen laten zijn. De film zal een klassieker worden, brengt Warner bij elke tv- vertoning in de V.S. nog altijd een miljoen dollar op, en „Some where over the rainbouw" zal haar hele leven lang Judy Gar lands „herkenningsmelodie" blij ven. Judy Garland is dan nog geen twintig en een topster met een sala ris van twee tot drieduizend dollar per week. Ze maakt meer Andy Hardy-films met Mickey Rooney, ze draagt, zo jong als ze is, complete musicals, straalt in „Meet me in St. Louis", het tweede hoogtepunt van haar carrière, maar in 1948, na „Easter Parade" gaat het fout. Ze heeft gezondheidsproblemen, ze krijgt de naam „onbetrouwbaar" te zijn. „Zenuwuitputting" zeggen de filmproducers; „misbruik van een jong talent" zegt het publiek. Het is een feit dat MGM haar van film naar film sleept, dat ze van alles moet doen om haar neiging tot dik worden te bestrijden. Het wordt het bekende liedje: peppillen, slaappil len, morphine. Ze krijgt rust, in middels gaat haar tweede huwelijk fout (met regisseur Vincente Minel- li, van wie ze dochter Liza heeft). Speciaal voor haar wordt het ver haal van „Annie get your gun" ge kocht (voor het toenmalige record bedrag van 700.000 dollar), maar Judy loopt halverwege de verfil ming weg en komt niet terug. Betty Hutton neemt het over en gaat met de eer strijken. In 1950 schrapt MGM haar contract. Ze is dan pas 28. Faalangst Het gekke is, dat Judy Garland een Ster blijft. Als ze optreedt, blijkt haar dramatische stemgeluid het publiek steeds weer tot vervoering te brengen. En wonder boven won der, Hollywood wil haar terug. Het is haar derde echtgenoot Sid Luft, die een „deal" maakt voor „A star is born" dan een re-make van een nog oudere film. Het wordt het derde supersucces voor Garland. Het publiek is gek van de manier waarop ze songs als „The Man that Got away" en „Born in a Trunk" brengt. En heeft geen idee dat er nog twee songs zijn die uit de film zijn verdwenen (componist Harold Arlen, tekstschrijver Ira Gersh win). Judy Garland blijft een top ster, al zijn de moeilijkheden er niet door verdwenen. De grootste zijn haar nervositeit en haar faal angst. Het verhaal gaat, dat Judy Garland „Born in a Trunk" tien keer over wil doen voor het defini tief op de geluidsband staat. Zang- en-dans-synchronizer Rudolf Friml jr. (zoon van de gelijknamige Tsje chische operette-componist die in Amerika beroemd werd met o.m. „Rosemarie") moet haar stoppen. „Luister Judy" zegt hij, „mijn taak is te zorgen dat je honderd procent perfect klinkt. En zover was 't een uur geleden al". Die onzekerheid zou blijven; ook haar angst dat het publiek haar te dik zou vinden. De echt supergrote filmsuccessen kwamen niet meer, maar op het toneel bleef ze goed voor stampvolle zalen. Zelfs als ze te laat kwam of andere kuren ver toonde, bleef het publiek haar trouw. Maar in 1969 zou ze sterven aan een teveel aan slaappillen. Nog geen 47 jaar oud. Het ziet er naar uit, dat het met de wedergeboorte van „A star is born" niet zo'n vaart zal lopen als met het origineel. In elk geval niet in de Nederlandse bioscopen. Maar het detective- en puzzelwerk dat leidde tot het min of meer integraal her stellen van een bijzonder stuk Hol- lywood-historie is een hommage die een filmliefhebber zich eigen lijk niet mag laten ontgaan. Een daad van piëteit en van bewonde ring. Dochter Liza Minelli, die in moeders voetsporen trad en een sterke gelijkenis met haar vertoont en dat is dan niet cynisch be doeld, al heeft zij zich kortgeleden ook voor een ontwenningskuur on der behandeling gesteld zei het kort maar krachtig: „Ze was een le gende". BERT JANSMA Scheidende directrice Spoorwegmuseum: „Dit is geen hobby. Dit is een baan" UTRECHT „Ik ben altijd een beetje ongelukkig als mensen me een spoorwegfa naat noemen. Ik ben directri ce van het Spoorwegmuseum en dat is geen hobby, dat is een baan, net als andere ba nen". Het komt er wat ge tergd uit. Mevrouw M. A. As selberghs (65), die 3 september afscheid neemt van het Ne derlands Spoorwegmuseum, rekent snel af met het idee dat haar werk een uit de hand gelopen liefhebberij zou zijn. Zij bracht haar hele leven door tus sen de treinen, dat wel. Haar va der, een spoorwegbeapibte, was in 1927 de eerste directeur van het Spoorwegmuseum. Toen hij zeven jaar later een assistente nodig had, werd zijn dochter dat. „Hij zei: „Dat zou waarschijnlijk wel iets voor jou zijn" en dat was dan een keurige manier om te zeggen: „Je doet het maar". Zo ben ik in het museum terecht gekomen, heel prozaïsch. De interesse voor de spoorwegen heb ik van huis uit meegekregen en die is in het mu seum alleen maar groter gewor den." Verbazing over het feit dat een vrouw directrice is van een mu seum vol treinen, terwijl het spoor bedrijf toch op het eerste gezicht een mannenwereld is, wuift zij weg: „Er zijn wel meer technische musea met een vrouw aan het hoofd. Toen ik begon waren dat bijvoorbeeld het Boerhaavemu- seum voor natuurwetenschappen en het Scheepvaartmuseum. Toch ook niet direct damesmusea". Boek schrijven Een van de-eerste dingen die zij als pensioengerechtigde gaat doen is een gids voor het museum schrij ven, waarin ze ook in het kort de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen uit de doeken doet. Het boek had eigenlijk al af moeten zijn, maar de zomermaanden zijn zo druk geweest dat ze er geen tijd voor heeft gehad. „Ik heb ook nog een idee voor een ■boek over de Spoorwegen over een periode die nog niet goed beschre ven is. Zo kan ik misschien een klein steentje bijdragen aan de vie ring van het 150-jarig bestaan van de Nederlandse Spoorwegen over een paar jaar. Ik zal dus een deel van mijn tijd wel met treinen bezig blijven. Ik kan moeilijk zeggen: nu ben ik 65 en nu bestaan ze niet meer. Maar ik ben geen fanaat, ik zal niet achter elk wissewasje dat met de Spoorwegen te maken heeft aan lopen. Dat lijkt me ook vrese lijk vervelend". De belangrijkste publiekstrekkers in het Spoorwegmuseum zijn de oude locomotieven, trams en trein wagons. in spoorwegtermen het „rollend materieel". Toen me vrouw Asselberghs in 1961 haar va der opvolgde, bezat het museum acht van zulke pronkstukken. In middels zijn het er 64. „Toch be staan de Spoorwegen niet alleen uit locomotieven", stelt ze met nadruk, „dat proberen wij in het museum ook te laten zien. Er zitten zoveel kanten aan het spoorbedrijf. Ik in teresseer me nog het meest voor de mensen in het grote verband van de spoorwegen. Degenen die er werken en natuurlijk de reizigers, want daar zijn de spoorwegen voor. Zo'n mooie locomotief is niet zo zeer een voorwerp om naar te kij ken, zo'n ding dient om de trein te trekken, waar mensen mee reizen. Dat hij mooi is, ze kunnen inder daad heel prachtig zijn, is meegeno- Gigantisch karwei In de buurt van het oude Malie baanstation in Utrecht, waar het Spoorwegmuseum een paar jaar na de oorlog zijn intrek nam, ligt een terrein waar het museum in de toe komst een nieuw gebouw hoopt neer te zetten. „Die uitbreiding is hard nodig, we zijn hier allang uit ons jasje gegroeid. Mijn vader kreeg in 1939 het Maliebaanstation al aangeboden, de' verzameling stond toen nog in een administratiege bouw van de Spoorwegen. Hij is wezen kijken en heeft toen al ge zegd: „Bedankt voor het aanbod, maar het gebouw is wel wat klein voor ons". Later is het dus toch doorgegaan en dat is heerlijk, want doordat het een oud station is heb ben we een echt emplacement waar we onze treinen kunnen Toch valt het niet altijd mee de treinen in het museum op hun plaats te krijgen. De veertig jaar oude restauratiewagen waar de be zoekers van het museum iets kun nen drinken, kon om technische redenen niet over het spoor aange voerd worden. De complete wagon werd over de weg vervoerd, waar na hij op het plein voor het mu seum op de voor die gelegenheid verlengde rails werd neergelaten en naar binnen werd gerold. Me vrouw Asselberghs vertelt met zichtbaar genoegen over dat gigan tische karwei. En toch verlangde ze in de afgelo pen 23 jaar wel eens naar een mu seum met wat makkelijker han teerbare spullen dan loodzware lo comotieven en wagons: „Als ik heel moe was, dacht ik wel eens: was ik maar directrice van een pennin genkabinet". „Nestor", een toepasselijke naam voor een van de oudjes uit het Spoorweg museum, die de scheidende directrice 23 jaar onder haar hoede heeft gehad. ten ze er een lucratief handeltje van. Filmgekken genoeg, onder wie mensen met complete huisbios- eoopjes die kapitalen over hadden voor de film van hun smaak. De archiefchefs van de filmmaatschap^ pijen hadden idem dito hun trucjes: ze gaven met zwaar potlood vaak een streep over een te „junken" ko pie. waardoor het leek of de gevoe lige tik met de bijl al was uitge deeld, en de kopie ging daarna de privé-handel in. Huwelijksaanzoek Bij de grote Amerikaanse studio's liggen de archieven stampvol met films. Bij de een in fantastische orde, bij de ander in vaak nog on geopende dozen van weleer. Je kunt je voorstellen, dat er bij de mensenhanden die dat materiaal door de vele tientallen jaren heen behandelden, wat al te gretige heb ben gezeten. Goed, Ronald Haver werkte in 1971 bij het American Film Institute en moest in verband met een boekuitgave alle films van regisseur Cukor zien. Cukor zelf bleek geen kopieën van zijn films tc bezitten, alleen foto's en scripts. Hij had „A star is born" zelf nooit meer gezien- „Judy Garland noch ik konden het opbrengen de gecou peerde versie nog eens te zien". Haver wilde uizoeken wat er nu precies verdwenen was, leende Cu- kors complete script en maakte een lijst van de ontbrekende scènes. Daar waren een paar hevig emotio nele bij tussen Mason en Garland, onder meer waarin hij, dronken, haar kleineert tijdens de uitreiking van de Oscar die zij gewonnen heeft, een huwelijksaanzoek en de song „Lose that long face" (Trek niet zo'n lang gezicht). Heidens karwei Warner Brothers raakt geïnteres seerd in Havers werk, en iemand van Warner belt Haver met de me dedeling dat hij de complete sound track van de film gevonden heeft. In '82 krijgt Haver toestemming om alle archieven uit te kammen, dui zenden filmblikken te openen in de hoop dat er één is met een ver keerd titel-etiket waarin de ontbre kende film zit. Niets. En dat terwijl in 1954 door Technicolor 150 com plete kopieën naar Amerikaanse bioscopen waren gezonden, die la ter de instructies kregen bepaalde scènes te verwijderen. Al die 150 losse stukjes film waren niet meer te vinden. Haver begint zijn hei dense werk met stukken blanke film te voegen op de plekken waar er geknipt was, daarbij het geluid van de teruggevonden geluidsband als leidraad gebruikend. Dat wordt het begin van de restauratie. Haver komt dan in Warners „Stock Foot age Library" terecht, een filmo- theek waarin onder de noemers „huizen", „auto's", „verkeersop stopping". „straatscènés" duizenden stukjes film zonder herkenbare hoofdrolspelers zitten opgeborgen voor gebruik in latere films. Daar komen de eerste minieme stukjes van „A star is born" boven water. Het geluid, brokstukken van de ontbrekende scènes en uiteindelijk filmfoto's maken het compleet. De foto's (o.a. uit het archief van regis seur Cukor zelf) worden gefilmd op de manier zoals dat met de foto's in ..Butch Cassidy and the Sundance Kid" gebeurde: de camera beweegt er langs om ze „levend" te maken. Een enthousiaste Ronald Haver vraagt George Cukor voor een ver toning van het resultaat. Cukor zegt toe. Maar de avond voor de vertoning overlijdt hij. Wizard of Oz Een dramatische wending in de restauratie van een film die al een dramatische geschiedenis héd. Want de ster die er op het witte doek in geboren werd, was de ster die in 1954 eigenlijk hérboren wordt, Judy Garland. Geboren als Frances Gumm, met haar zusjes al jong een „kiddie act", een muzikaal zaggroepje vormend, en op haar Boven: Judy Garland krijgt een Oscar in „A star is born" en een dronken James Mason kleineert haar: een van de scènes die uit de oorspronkelijke versie waren verdwenen. Onder: Judy Garland zingt „The man that got away" in „A star is born".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 17