William Goldman en de frustraties van een scenarioschrijver htnnendeperken™ IN EN OM DE KAS Thriller rond dubbelleven van scholier Amerikanen komen beestjes zoeken Aanbod vollegrondsgroenten groeit De opmars van de vare, •FILM ÊcidócSouoant VRIIDAG 10 AUGUSTUS 1984 PAGIlf^J) Van compleet Papillon-script bleef één regel over AMSTERDAM-HOLLY WOOD Een „screen writer" heet het in de filmwereld. Een man die schrijft voor het „doek". Een jarenlange droom voor honderden aan moei lijk te verkopen romans en dichtbundels zwoegen de auteurs. Een jarenlange frustratie voor die schrij vers die de baan ooit kre gen. Zelfs voor een man als de Amerikaan William Goldman, die met zijn ori ginele scenario voor „Butch Cassidy and the - Sundance Kid" vierhon derdduizend dollar ver diende, die zijn eigen ro man j,Marathon Man" tot een filmbaar verhaal om werkte, die Cornelius Ry- ans „Een brug te ver" in een verfilmbaar keurslijf perste en die het scenario voor „All the presidents men" schreef. Goldman is multimiljonair, kreeg een aantal Oscars voor zijn scenario's, maar roept nog altijd over zijn frustraties heen: „Ik ben een roman schrijver die scenario's schrijft". De Belgische te levisie zendt vanavond een portret van hem uit (BRT 1, 21.15 uur). De scenarioschrijver is jaren lang een ondergeschoven kind geweest in Hollywood. Sinds de jaren twintig nodigden de producers allerlei journalisten en schrijvers uit om aan - meestal bestaand - materiaal te schaven tot het verfilmbaar was. Lees de mémoires die zij uit wraak nalieten en je ziet hoe frustrerend het geweest moet zijn: De heren auteurs werden met een kluitje tege lijk in een kantoortje achter schrijfmachines gezet, een aantal flessen drank werden William Goldman, multimiljo nair en scenarioschrijver van o.a. „Marathon man", „Butch Cassidy and the Sundance Kid". „Een brug te ver": „Ster ren zijn mensen die niet tegen gesproken worden". afgeleverd en elke morgen kwamen de producenten de versgetypte pagina's uit die machine rukken. En ze kwa men schreeuwend, sigaar in de mondhoek, terug omdat „die onzin niet te verfilmen was" of omdat De Ster „dat soort zinnen niet uit de bek kon krijgen". Heel wat groten van naam mislukten er. Lees Ray mond Chandler over zijn be vindingen daar, lees Scott Fitzgerald. De schrijver van een film was een - heléés no dig - lastig mannetje in de kantlijn, zijn salaris was „pea nuts" op de kosten van de pro- duktie en dat zijn werk mis schien wel een heus en serieus vak zou kunnen zijn, laat me niet lachen. Zelf hoorde ik het voor het eerst uit de mond van filmproducent Marty Rackin (van o.m. „Rough Night in Je richo" met Dean Martin en George Peppard), op bezoek in Amsterdam: „Schrijvers zijn voortdurend onderschat in de filmindustrie. Iedereen roept maar over de regisseur van een film. Ben je gek! Een goed verhaal is nog altijd het aller belangrijkste". Rackin bleek in die uitspraken „verdacht", want hij was zelf jarenlang „screenwriter" geweest, maar had de wijze stap naar een veel en veel beter betaalde baan als producer gemaakt. Tandenknarsen Zijn kreten kon je in de coulis sen van Hollywood blijven ho ren. Romanschrijvers die hun boeken verkochten aan de film werden dan wel steeds beter betaald en meer erkend, maar de mensen die ze in het filmjasje moesten passen ble ven tandenknarsen. Het mooi ste commentaar kwam van William Goldman, een man met recht van spreken. Zijn boek „Adventures in the screen trade" (Avonturen in het filmvak) dat enkele jaren geleden uitkwam werd een kleine sensatie in Hollywood. Goldman schreef op een pitti ge, relativerend humoristische manier zijn frustraties weg en stopte zijn boek vol voorbeel den uit de praktijk. Hoe scena rio's gemanipuleerd werden, hoe fnuikend het Hollywoodse „sterrendom" werkte, en wat je moet doen om bij voorbaat allerlei moeilijkheden met producers en sterren te ontlo pen. Zijn boek geeft een voor treffelijk inzicht in hoe het bij de film werkt. Als zulke boe ken van mislukte, kleine man netjes van achter de schermen komen, worden ze meestal als rancuneus gebabbel terzijde geschoven. Met Goldman ging dat niet. Hij is inmiddels zelf een ster in zijn vak en tja, dat zet dan toch weer aan tot enig gepeins. Portemonnee Goldman noemt zijn werk „shitwork". Netjes vertaald: Goed voor de portemonnee, maar ondankbaar. Hij maakte vele versies van zijn eigen ro man „Marathon man", ma&r toch kreeg de film een ander einde dan hij wilde. Hij werk te jaren aan „The right stuff" - een film over astronauten die Robert Redford, Katherine Ross en Paul Newman in de „Gold- man-film" „Butch Cassidy and the Sundance Kid". hier nog moet komen - maar er bleef slechts één scène van hem over („Ik vertik 't om die ellendige film te gaan bekij ken. Dat kan ik niet opbren gen"). Hij werkte jaren inten sief aan Henri Charrière's „Papilion", maar van al dat werk bleef slechts één enkele regel over. Hij maakte ettelijke scenario's die in de prullebak belandden. Oorzaak: De onze kerheid van filrrl^roducers, het bestaan van Sterren. „Sterren" zegt Goldman „zijn mensen die nooit tegengespro ken worden. Daarbij zijn ze verschrikkelijk onzeker. En meestal worden ze Ster door het toeval. Marlon Brando, Steve McQueen en Warren Beatty kregen allemaal de rol van Sundance Kid aangebo den. Ze weigerden. Als een van hen „ja" had gezegd, dan had Redford gebleven wat een filmbaas toen van hem zei: „Eén van die honderden blon de Californische jongens. Gooi een steen naar Malibu en je raakt er zes van dat type". Een van Goldmans lessen: „Zorg dat de ster snel in de film ver schijnt. Sterren tellen pagina's. Elizabeth Taylor was berucht omdat ze geen scripts las maar alleen hèar tekst. Dus die kan je dan beter meteen laten be ginnen. Als het vijftien pagi na's duurt voordat ze iets zegt, zit je fout. Een andere les: Leg je karakter nooit meteen vast als groot, blond, sterk, blauwo gig of wat dan ook. Wees zo vaag mogelijk. Die beschrij ving past een of twee acteurs, weigeren die, dan zal elke niet-grote, niet-blonde acteur het zien als een tweedehands script dat hem niet past. Laat een ster niet teveel luisteren. Een filmster zei laatst: „Ik wil niets horen van iemand anders in de film. Ik wil 't wéten". Goldman heeft dan ook niet veel op met de in Europa ont stane theorie van de „auteur film", de film waar de naam van de regisseur levensgroot bovenstaat. „Zolang de media blijven schrijven over „een Martin Scorsese film" blijft die leugen bestaan. Ik zeg niet dat Scorsese, of welke regisseur dan ook, niet belangrijk is voor een film, maar film is een totaalprodukt van iedereen die er bij betrokken is". Hij gaat in op de salarissen van sterren, zoals de tien mil joen dollar die Stallone voor Rocky kreeg. Goldman: „Hij had zelfs méér kunnen vra gen. Maar ér valt niets zinnigs te zeggen over de verhouding tussen prestatie en beloning in de filmindustrie". Zelf ver dient hij dus ook z'n half mil joen per film. Goldman grijnst beschaafd: „En dat zal wel zo blijven". Een leuke troost voor die frustraties. BERT JANSMA Mooi avontuur in voetsporen van Spielbe STUDIO: „Romancing the stone" (12) met Kathleen Turner en Michael Dou glas. Regie: Robert Ze- meckis. Er schijnt in de bioscoop (al thans de Amerikaanse) een enorme behoefte te bestaan aan puur en romantisch amu sement. Het soort „escape"- amusement waarin mensen als regisseur Steven Spielberg en producent George Lucas zo succesvol hun visuele fanta sieën kwijt konden. „Roman cing the stone" van regisseur Zeméckis volgt dan ook com pleet de voetsporen van Spiel berg. De vergelijking met diens „Raiders of the lost Ark" ligt voortdurend voor de hand. Sterker nog: De film van re gisseur Zemeckis is eigenlijk leuker dan „Raiders II" (Indi ana Jones and the temple of doom). Daarin wordt wel heel erg met gruwelijke effecten gewerkt en blijven de persona ges nogal mechanisch en on dergeschikt. „Romancing the stone" geeft de karakters weer volop de kans: Vooral Kath leen Turner - uit „Body Heat" - is perfect in de hoofdrol als de wispelturige jongedame tus sen wulps en kuis in. Producent van de film en ver tolker van de manlijke hoofd rol is Michael Douglas (de zoon van Kirk en dat valt aan z'n kin voortudrend te zien). Het succes van „Romancing the stone" mag je dan ook dui delijk op zijn conto schrijven. „Ik realiseerde me hoe weinig films ik eigenlijk samen met m'n zoon kon gaan zien waar we allebei lol aan zouden bele ven" zei hij. „Romancing the stone met z'n durfallen in de hoofdrol, met z'n flamboyante karakters is zo'n film". Dou glas' actiekomedie speelt in de jungle van Columbia (opgeno men in Mexico). Kathleen Turner is een schrijfster van romantische pulp-lectuur over mooie dames en dappere he ren. Zij komt in het bezit van een kaart met de aanduiding van een verborgen schat en moet die persoonlijk gaan afle veren bij een stelletje schur ken in Columbia, die het leven van haar zuster bedreigen. Onderweg ontmoet ze Michael Douglas, de knappe, onver- schrokken romantische die zo lijkt weggelopen} haar eigen boeken. Samen! ten ze de tocht voort. Hier hebben producer en gisseur het Spielberg-c' ten volle uitgebuit, af enl lijkt het een beetje TarzT tje-spelen, de schrijfster l als de nood aan de man 1 een vrouwelijke Indiana! nes, het tempo wordt schroefd en het gevoel vo< gica moet bij de toeschoij maar niet al te hard aansu^yEI De film neemt je overigeiLrie er zo'n razende vaart mee daP er trouwens niet zo toe dcP vjsje Michael Douglas (als o.m. bekend uit de (aar to „Streets of San Francifympis blijkt nogmaals een van H|gheid woods slimste producers.m daa kocht ooit de rechten jemer „One flew over the cucljense h nest", produceerde „The Qn déc< Syndrome". Het werk^ volgt Mexico voor „Romancingjcknicl stone" schijnt hem bevalle0bielei zijn want zijn volgende ^t tel» wordt een mini-serie voo^kelaa televisie over Montezum^erhoc Cortez onder de titel „fen v; quistador, de verovering oopbet Mexico". jrklaa: BERT JAN^id va inlang l)lks v ichtm; it-in LIDO II: „Angel" (16) met Donna Wilkes en Cliff Gorman. Regie: Robert Vincent O'Neal. Overdag heet ze Molly Ste wart en is ze een serieuze scholiere, die zich nauwelijks met haar klasgenoten be moeid. 's Avonds heet ze An gel en tippelt op Hollywood Boulevard om haar schoolgeld te verdienen. De boulevard eens een bezienswaardigheid, waar grootheden van het film doek flaneerden, is in de jaren tachtig totaal verpauperd en men vindt er alleen nog maar maatschappelijke mislukkelin gen. Tot zover een gegeven, dat je eerder in Le Paris dan in Ba byion zou verwachten, maar „Angel" van Robert Vincent O'Neal gaat een heel andere kant op, namelijk die van de thriller want er loopt op de boulevard ook een vrouwen moordenaar rond, die bij de aanvang van de film al twee slachtoffers heeft gemaakt en gedurende de film nog twee Donna Wilkes als Angel. vriendinnen van Angel en een omdat zij hem herkend heeft goedige oudere travestiet aan het volgende slachtoffer te zijn mes rijgt. Angel dreigt worden, maar zij gaat hem kordaat achterna gewapl 0IJge met een pistool en met de l£ boc van een politiecommissaris1* als een oude stuntman, wordtfeler 1 moordenaar gedood. mid' O'Neal heeft een groot gedl°er I te van zijn film op Hollyw'haP Boulevard bij nacht gescho?n> wat op zich al problemen l3^1.1* zich meebracht omdat brie straatverlichting zo laat 4a3Fin ging en enkele semi-onderf1?1?^ reldfiguren er op stonderr,lie^ deze film te figureren. R^ei de de sfeer is in ieder geval getroffen. Donna Wilkes, één van'ers tc dochters uit de tv-serie „Hmeets Larry', speelt Angel die Itze ei trekken thuis krijgt alsed er school haar nachtelijke berste c heden bekend worden, Caagd< Gorman is de begrijpende pivere tieman en Dick Shawn zieest. voor de komische noot alfpranj laconieke travestiet. icht, De inmiddels 62-jarige cad. „1 boy-ster Rory Calhoun hlijn v een markant rolletje alsiur dc oude stuntman, die nog het westernhelden als Tom Jazen Hoot Gibson en Ken Mayitur E het vuile werk opknapte?ionn< nog steeds in het verten de leeft. p gat Een heel andere film, dan en sti na het zien van de steunadèn er tentie zou verwachten. innen Mhaotis keft I LAND EN TUINBOUW Veel Nederlanders herinneren zich nog de tijd, omstreeks de jaren vijftig, dat schoolklassen de Nederlandse stranden wer den opgestuurd om daar de uit Amerika afkomstige gevrees de Coloradokevers te vangen en in jampotten te verzamelen. De diertjes waren belust op het loof van onze eigenheimers en rampen hingen boven ons hoofd. Deze kleine insecten wa ren, zoals de verklaringen luidden, bij wolken tegelijk in het zeewater gewaaid en via de golfstromen op onze kusten te recht gekomen. Het spreekwoord wil dat het gras van de buren groener is. Maar daaraan kunnen we toevoegen dat het ongedierte van de buren altijd gevaarlijker is. Goed, Amerikanen en Japan ners zijn angstig voor micro-organismen en de toenemende bloemenexport heeft daarmee te maken. Japanners met witte handschoenen staan op hun luchthavens bossen Hollandse rozen flink tegen elkaar te slaan om te zien of er insecten uitvallen. Ook de Amerikaanse Plantenziekte- kundige Dienst is bereid dozen vol exportbloemen te vernieti gen bij het constateren van parasieten of ander gedierte. Goed recht natuurlijk, maar het is zonde om deze bloemen eerst naar Amerika te vliegen en dan daar te vernietigen. Wanneer er hier gekeurd kan worden, zou dat heel wat ge makkelijker en veel voordeliger zijn. Daarom zijn er op hoog niveau besprekingen gevoerd en heeft de leiding van de Amerikaanse dienst bezoeken gebracht aan Nederland. Het is mogelijk dat de Amerikanen in het najaar beslissen dat des kundigen van deze dienst in Nederland gevestigd zullen wor den. Nu wordt in Nederlandse kwekerskringen al veel gedaan om de bloemen schoon op de veiling aan te voeren. Ook de vei lingen hebben hun keurmeesters consigne gegeven om afwij kingen te vermelden. Het schijnt dat juist in dit seizoen een verbetering werd geconstateerd bij de zomerbloemen. Deze in de open lucht groeiende bloemen staan het eerst bloot aan in fecties. Maar de toename van de export naar de USA van deze zomerbloemen met meer dan vijftig procent (in vergelij king met vorig jaar), laat zien dat het preventieve werk van de bloemenkwekers en de oplettendheid van de veilingen succes boeken. Kwekers en exporteurs zullen de Amerikaan se controle in Nederland met applaus begroeten, ook al moe ten zij gezamenlijk de kosten daarvan dragen. Het zal de ex port bevorderen. Strijd om Gouden Berkelknop In 1983 startten de wedstrijden om de Gouden Berkelknop. Circa tweehonderd deelnemers waren er toen bij deze klok- drukwedstrijd en ze kwamen uit heel Nederland uit zowel de groenten- als bloemensector. Elke vrijdagavond was er één ronde en de organisatie was in handen bij de koopliedenorga nisatie Vebero. In 1984 wordt dit evenement voor de tweede maal gehouden en er wordt op omstreeks driehonderd deel nemers gerekend. Nu zijn de voorrondewedstrijden op 3, 4, 5, 6 en 7 september van acht tot tien uur en de finale-avond is op zaterdag 6 oktober. Dan wordt er gestreden om de Gou den, Zilveren en Bronzen Berkelknop en tevens is de Gouden Berkelknop-wisselbeker in het geding. Inlichtingen over deelname bij het secretariaat Hortensiastraat 50, Ridderkerk (telefoon 01804-24563). Voor een aantal gewassen heeft het door het natte en koude voorjaar en de pas laat .op gang gekomen zomer, lang geduurd voor de pro- duktie op gang kwam. Een voorbeeld hiervan zijn de sperzie- en snijbonen. Tot nu toe zijn beide gewassen erg duur geweest. De prijzen la gen ook al die tijd ver boven die van vorig seizoen. Dit is niet zo verwonderlijk omdat de aanvoer ver achter bleef bij die van voorgaande sei zoenen. Zo was de aanvoer van sperziebonen in de eerste week van augustus zo'n 500 ton kleiner dan vorig jaar. De aanvoer van snijbonen was de helft kleiner dan vo rig jaar. Dit had tot gevolg dat beide gewassen voor het overgrote deel van de consu menten onbetaalbaar waren. De indruk zou kunnen ont staan dat bonen duur blijven, maar dit is niet juist. In de nu komende weken zal het aan bod snel groter worden. In de afgelopen week was dit na melijk al merkbaar. De prij zen vertoonden een duidelij ke daling. De gemiddelde prijs voor sperziebonen werd gehalveerd en kwam op f 2,60 per kilo uit. De prijs daling bij de snijbonen be droeg 2 gulden per kilo, waardoor de gemiddelde prijs op 5,60 per kilo uitkwam. De aanvoer van beide groen tesoorten neemt in de ko mende week verder toe, waardoor de prijzen dalen. Naast het aanbod van Hol landse bonen worden er sper ziebonen ingevoerd uit Span je en Italië. Deze bonen wor den op de groothandelsmark ten verhandeld tegen een prijs van 2 gulden per kilo. De druk op de slaprijzen nam in de afgelopen week weer toe. De gemiddelde prijs kwam uit op 15 cent per krop. De aanvoer van sla blijft gelijk en de prijs lijkt niet veel te veranderen. Naast de aanvoer van de nor male kropsla wordt er ook de zogenaamde eikenbladsla aangevoerd. Deze rode vorm brengt 41 cent per stuk op. Het nog steeds ruime aanbod van ijsbergsla wist niet aan een prijsdaling van enkele centen te ontkomen. De prijs kwam uit op 37 cent per stuk. Er wordt weinig verandering in de aanvoer verwacht en er wordt daarom op gelijke of hogere prijzen gerekend. Door het weer groter wor dende aanbod van bloemkool nam de prijsdruk toe. De Voor zowel de ronde als de vleestomaten viel er niet aan een prijsdalina te ontkomen. „zessen" brachten 1,60 per stuk op en de „achten" no teerden 1,20 per stuk. Een verdere prijsdaling in de ko mende week lijkt niet uitge sloten. Broccoli wordt nu we kelijks in grotere hoeveelhe den aangevoerd. De prijs brokkelt de afgelopen weken steeds verder af. In de afge lopen week werd er gemid deld 4,85 per kilo betaald. Deze prijs lijkt geen stand te houden. Bospeen is de top in de aan voer weer gepasseerd, de prijs trok aan naar ƒ1,17 per bos. Veel prijsverandering wordt er voor dit gewas niet verwacht. Voor andijvie ver anderde er niet veel, aanvoer en prijs bleven gelijk. Er werd drie dubbeltjes per kilo betaald. Door een kleiner wordend aanbod kan de prijs in de komende week wat aantrekken. Spinazie werd een flink stuk duurder, de prijs liep met ruim twee kwartjes op en kwam uit op ruim een gulden per kilo. Door een kleiner wordend aanbod kan deze prijs zich waarschijnlijk redelijk hand haven. De vraag naar Chine se kool nam af, er was sprake van een lichte prijsdaling. Per kilo bracht dit gewas 85 cent op, een verdere prijsda ling wordt niet verwacht. Het prijsherstel voor spits kool zette in de afgelopen week door, dit werd mogelijk door een kleiner aanbod. Er werd 56 cent per kilo betaald. Het aanbod neemt nog ver der af en er worden gelijke of hogere prijzen verwacht. De belangstelling voor prei werd iets minder, de prijs daalde naar 1,14 per kilo. Het aanbod blijft vrij ruim en daarom is het niet uitgesloten dat de prijsdruk de komende week verder toeneemt. De aanvoer van venkel is twee maal zo groot als vorig sei zoen. Toch liggen de prijzen een stuk gunstiger dan vorig jaar, dit komt door de sterke exportvraag. Per kilo werd er 2,35 betaald. Voor de ko mende week worden er lage re prijzen verwacht. De aan voer van bleekselderij over treft de vraag duidelijk. De prijzen steken dan ook on gunstig af bij die van vorig seizoen. In de afgelopen week trok de prijs wat aan en kwam op 50 cent per stuk uit. Er worden voor de ko mende week gelijke of hoge re prijzen verwacht. Kroten brachten 41 cent per kilo op. Het peulenseizoen nadert nu snel het eind. De prijs liep op naar 12,55 per kilo. Tuin bonen passeerden de klok voor 48 cent per kilo. Dop erwten brachten 2,90 per kilo op. Sinds kort worden er weer spruiten aangevoerd, de gemiddelde prijs kwam op f 2,67 per kilo uit. Glasgroenten De concurrentie op de West- duitse tomatenmarkt is op het ogenblik groter dan vorig seizoen. Vooral Roemenië le vert meer tomaten dan vorig jaar. Voor zowel de ronde als de vleestomaten viel er niet aan een prijsdaling te ontko men. Bij de ronde tomaten werd er voor de A-export 1,36 per kilo betaald. Bij de vleestomaten kwam de ge middelde prijs op 2,03 per kilo uit. Een terugblik op het tomatenseizoen laat zien dat de gemiddelde prijs tot 1 au gustus uitkomt op 2,35 per kilo (vorig jaar 2,18 en in 1982 op 1,90). Voor de ko mende week wordt er op ge lijke of wat lagere prijzen ge rekend. De aanvoer van rode en groene paprika's nam ver der toe, met als gevolg dat er voor beide sorteringen lagere pFijzen betaald werden. De gemiddelde prijs voor de rode paprika's kwam uit op 2,65 per kilo en voor de groene paprika's werd er 1,90 per kilo betaald. De aanvoer van rood neemt ver der toe en de prijsdaling zet in de komende week door. In de aanvoer van groen lijkt er niet veel te veranderen, het zelfde wordt voor de prijs vorming verwacht. Bij de au bergines was er weer sprake van het bereiken van een top in de aanvoer. Gemiddeld kwam de prijs op 1,80 per kilo uit. Voor de komende week wordt er voor de au bergines op gelijke of hogere prijzen gerekend. De kom- kommerprijzen wisten rede lijk stand te houden. Alleen de zwaardere sorteringen waren moeilijker verkoop baar. Gemiddeld werd er 39 cent per stuk betaald. Voor de komkommertelers zijn de resultaten van het afgelopen seizoen minder gunstig in vergelijking met de voor gaande jaren. Tot 1 augustus komt de middenprijs uit op 60 cent per stuk. Beide voor gaande seizoenen lag de prijs op hetzelfde niveau. Voor de komende week wordt er wei nig verandering verwacht. Voor radijs kwam de prijs op 55 cent per bos uit, dit is te vens de middenprijs die tot 1 augustus over het seizoen toe stand kwam. Het ziet ernaar uit dat de prijs voor radijs zich de komende week zal weten te handhaven. Cour gettes veranderden nagenoeg niet in prijs, er werd gemid deld 50 cent per stuk betaald. 'oewe tin ht Ir tot Het is geen onderwerp voor uitbundige reportages zoals diöT^ geschreven worden over kleding, maar ook in de plantenwet. kennen we modeverschijnselen. Heel duidelijk is bijvoortT. zo'n tien, vijftien jaar geleden de opmars van de groene kaïf plant begonnen. Tientallen jaren lang werden onze vensterr ken en bloementafeltjes gesierd met geraniums en kaapse len. Tot plotseling de grote groene rage toesloeg en in vriLre elke Nederlandse huiskamers de vicus en de kamerlinde scheen. Op het ogenblik is het heel gewoon dat een bloemist tienta groene planten te koop heeft. Planten waar nooit een bl. aankomt of die een bijzonder onopvallende bloeiwijze hebbl,^^ Onder die groene planten neemt de varen een geheel eV^ plaats in. Met name de varen is de laatste twee, drie jaar in,. mars nadat hij bijna een eeuw lang een vergeten plantens^ j was. Op het ogenblik komen we uiteenlopende soorten var 1 tegens als decoratie in restaurants, als zetstukken in de stu< waar tv-opnamen gemaakt worden en menig marktkoopi heeft de varen dan ook in zijn assortiment opgenomen. ")an Voor een echte tuinamateur valt op het eerste gezicht weinig aan een varen te behalen. De plant zal nimmer een borderfCn vrolijken met uitbundige bloemen. De kleur is en blijft groei ook daar is niets opwindends aan. Maar de vorm van de plan' van de bladeren waaruit ze is samengesteld kan wel een g™"r decoratieve waarde hebben als de plant op de goede plek wr.°e gezet. In de vorige eeuw nam de varen in heel West-Europa en in Engeland een vooraanstaande plaats in. Er werd uitvo handel gedreven in allerlei varianten en hoewel die handel 'e' de krankzinnige uitwassen beleefde die de tulpenhandel iijes' Nederlandse Gouden Eeuw kende, waren er toch kwekers'" oc buitenissige prijzen voor hun produkten vroegen. En krep" Van een kweker is bekend dat hij meer dan vijftig variëtea//®" van de tongvaren maakte. Sommige van die variëteiten j® kocht hij voor de lieve prijs van negentig gulden per stuk. er!' immens hoog bedrag voor een klein plantje in de vorige ee'rfC Als we teruggaan in de tijd blijkt de varen één van de ouFtP planten te zijn. Al lang voordat er bloeiende planten wareny f stonden er uitgebreide wouden van uiteenlopende varensoor'"' Zo is er de reusachtige boomvaren geweest waarvan afstam*® lingen in kleinere vorm nog voorkomen in de tropen. Hetj*®^® rentijdperk dat honderden miljoenen jaren geleden op de a|erv| bol heerste, heeft ons onder meer steenkool nagelaten. De relur9* van de varens en andere plantensoorten uit die tijd zijn san?®"- geperst tot harde lagen waaruit wij in de loop der laatste eeu|a"°' veel energie hebben geput. Opvallend is dat fossiele varens'0®0, in lagen steenkool zijn gevonden, sprekende gelijkenis vertcP met de huidige soorten. Eeuwenlang heeft er om de varen een sfeer van mysterie^^0 hangen. De Romeinse natuurvorser Plinius beschreef voor eerst dat varens geen bloemen en dus ook geen zaad draj Over de voortplanting van de varen heeft men eeuwen inU duister getast, oorzaak van vele geheimzinnige verhalen tf*"1 deze plantensoort. Een Duitse boekhandelaar die in zijn vrije tijd bezig was me^ bestudering van planten ontdekte na zeven jaar studie het„fln heim van de voortplanting der varens. Hij beschreef dat 'f plantensoort sporendoosjes heeft, meestal aan de onderkant £(0ni de bladeren. Als die doosjes open springen, verspreiden detQn nuscule sporen zich. Wanneer die in een vochtige omgevin^n^s kans krijgen te ontkiemen, groeit er een klein plantje dat groter wordt dan een halve centimeter. htarr, Dat is de zogenaamde voorkiem. Op dat plantje ontstaam voortplantingsorganen, zowel mannelijke als vrouwelijke. Ljn behulp van vocht uit de omgeving van de plant kan bevruchL^p plaatsvinden. Als zich dan een nieuwe geslachtsloze varen l wikkelt, sterft de voorkiem af. Het is dus duidelijk dat va*om zich alleen kunnen handhaven en ontwikkelen in een vochjgas/ omgeving. Laaf Wie wat varens in zijn tuin wil zetten, moet zich dat laatste «n realiseren. Een tuincentrum kan u aan verschillende fraaieL^ riëteiten helpen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 14