Bizarre show John Cousins aanslag op rust Edinburgh Somber en indrukwekkend verhaal over schrijverschap dagpuzzel kunstagenda bioscopen Publiek maakte luchtvaartpioniers tot „maniakale waaghalzen" ÜUNST CeidócSotMatit VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1984 PAGINA 13 ag obert ten Brink ieuwe presentator >ugdjournaal l^VERSUM Het Jeugdjournaal P jgt er vanaf 3 september een nieu- presentator bij. Het is Robert ten nk (28), afkomstig uit de toneel- en aterwereld, die op de buis de quiz pp Jjfers en Letters" leidde en op de ra- ide Noenshow (KRO) presenteerde Lxceijjiiversum 3. Ten Brink gaat eerst 3genstye keer per week de taak overne- :n den van Leonie Jansen die haar han- et aa# wat meer vr'j wil hebben voor an- wiik 1 werk- Vanaf januari komt het H Jgdjournaal ook op zaterdag op het j i*^rm en ^an za' Ten Brink het pro- rdekl^mma drie keer per week gaan pre iden iteren, aldus de NOS. mbinq Robert ten Brink, met Leonie Jansen presentator van het Jeugdjournaal. Weer stenen kop uit kanaal in Livorno LIVORNO Werklieden die dreggen in het havenkanaal van Livorno in Italië hebben gis teren een derde §tenen hoofd opgehaald. Het gaat om sculpturen die worden toegeschreven aan Amedeo Modigliani, die beeldhouwwerk van zijn hand in een opwelling van woede in het kanaal zou hebben gegooid omdat Livorno er niet in geloofde. Het gisteren gevonden hoofd is gelijk aan de twee die in juli werden opgehaald en die momenteel door deskundigen worden bestudeerd. Vast staat in ieder geval dat de sculpturen Modigliani's moderne, lang gerekte stijl vertonen. De kunstenaar gaf het beeldhouwen teleurgesteld op, omdat niemand in zijn werk enige vorm van kunstzinnige aan leg herkende. Hij legde zich toe op schilderen in Parijs, maar ook dit werk werd tijdens zijn leven niet erkend door het grote publiek. Huwelijksaanzoek van Tsjechow bij Haagse Comedie DEN HAAG Op initiatief van de jonge acteur van de Haagse Co medie, Guido Jonckers, speelt dit gezelschap in het Paradijs, het zol dertheater van de Koninklijke Schouwburg „Het huwelijksaanzoek" van Anton Tsjechow in de regie van Jonckers. Het stuk gaat vrijdag 24 augustus in première en wordt voor het laatst gespeeld op zondag 23 september. In „Het huwelijksaanzoek" heeft Lomow (Gijs Schol ten van Aschat) niet bepaald het meest geschikte moment uitgeko zen om de dochter van zijn buurman Tsjoeboekow (Peter Hoeksema) ten huwelijk te vragen. De dochter wordt gespeeld door Roos Blaau- boer. Op beide boerderijen is de oogst in volle gang: het hooi moet worden binnengehaald en de erwten gedroogd. Deze situatie is voor Tsjechow het uitgangspunt geweest voor een eenacter, die op sommi ge momenten naar het kluchtige neigt. Blind voor de realiteit blijven de figuren in dit spel hun droom, het huwelijk najagen. „Het huwe lijksaanzoek" is een lachwekkende, maar ook ontroerende schilde ring van menselijk onvermogen. useumplein: ,r j Joule va rd of 'oken Dreams icelsior ïoeilijkiSTERDAM Het Amster- uten s^se Museumplein wordt n 1-1 A 18 augustus tot en met 9 Eddy tember omgedoopt tot t nog )ulevard of Broken Dre- :»jn ry\ Gedurende deze drie b openden wordt in vijf grote ten- rlee bndoor verschillende binnen- >P gel buitenlandse theater- en ditiegetiekgroepen opgetreden, weeded aan de kleintjes is gedacht Dversp^t dagelijks worden om ;ers w$o uur kindervoorstellingen succejeven in de Werkteatertent. ers. S 0- IITENPUZZEL .eideqj(jg |e beg|nnen jn bet vakje t>o- het cijfer en verder gaande In de illng van de wijzers van de klok, >te opinen rond *1® genummerde vakjes pp|f jrden van 4 letters van navolgen- betekenis worden verkregen: 1 vuur.p|anl; 2 verfstof; 3 lang en slank; 4 Tien jdsel; 5 verdikking van de opper- ikomed; 6 met tegenzin; 7 delfstof; 8 les dat i ervar'ig: 9 telwoord, in Uri e LeJLOSSING pt. EDINBURGH Bezoe kers van het festival in Edinburgh, dat jaarlijks eind augustus in Schot land plaatsvindt en waar avant-garde voorstellin gen nogal eens de woede hebben gewekt van de plaatselijke bevolking en dagbladen, kunnen ook dit jaar rekenen op min stens één controversiële voorstelling. John Cousins, wetenschappe lijk medewerker muziek aan de Canterbury University, Christchurch, is van plan om met zijn zeven uur durende show „Membraan" naar Edin burgh te gaan en deze in het onofficiële festivalprogramma te vertonen. Op dit onofficiële festival, „Fringe (Franje)" ge naamd, mag iedereen optre den, vooropgesteld dat men niet zondigt tegen de Schotse wetgeving. In de loop van zijn show drinkt Cousins achttien tot twintig slokken water en gaat vervolgens over tot wat het hoogtepunt van de voorstelling genoemd kan worden hij bewatert een aantal strakge spannen rubberen vellen en zorgt zo voor roffelende trom melgeluiden. Cousins' show is het gevolg van een ingeving die hij had toen hij in een ra vijn in Nieuw Zeeland luister de naar het geluid van drup pelend water. „Ik ben het bio logische element in deze crea tie", aldus Cousins. Volgens kenners is de show van Cousins, hoe ongewoon ook, eigenlijk al achterhaald en een terugkeer naar de jaren zestig in Amerika, toen exhibi tionisten zich verbrandden en verminkten in het belang van de Kunst. Als je het vanuit deze hoek bekijkt, is John Cousins' piasmarathon niet veel meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Copyright The Guardian Belgische artieste Cabanier overleden BRUSSEL In een rusthuis sieserie „Schipper naast Ma- in Brussel is gisteren op thilde". Tussen haar derde en 93-jarige leeftijd overleden tiende jaar trad Henriette Ca de toneelspeelster en revue- banierals kindsterretje op in -artieste Henriette Cabanier, toneelstukken als „De levende die nadat de eerste wereld- ,"De orgeldraatster oorlog was uitgebroken, naar Brusselse"8straat'zanger" "en Nederland ging en succes haar gr0(e kans kwa* toen ze oogstte m o.a. de Plantage- tjen was en gianche de Nevers schouwburg en theater Eras- Speeide in t De Bultenaar" in cati in Amsterdam en in Rot- de Koninklijke Vlaamse terdam. Schouwburg van Brussel. „Jet" Cabanier was in de Ze kreeg een contract en zou Vlaamse huiskamers beter be- 24 jaar lang aan de KVS ver kend als Mathilde in de televi- bonden blijven. Alleen familie bij begrafenis Burton CÉLIGNY De acteur Richard Burton, die zondag aan een hersenbloeding overleed, is gisteren tijdens een sobere plechtigheid waarbij alleen familieleden aanwezig waren, in het Zwitserse dorpje Céligny ter aarde besteld. De 58-jarige In Wales geboren toneel- en filmacteur had eerder te ken nen gegeven in zijn Zwitserse dorpje begraven te willen worden, in plaats van in Wales, waar hij is geboren en hij zijn jeugd doorbracht. In het graf, op enkele honderden meters afstand van het dorpskerkje, werden een verzegelde brief van zijn 36-jarige weduwe Sally en een enkele roos gelegd. Elizabeth Taylor, met wie Richard Burton twee keer trouwde, was niet bij de plechtigheid uit medeleven met Sally Burton. Wel zou de actrice zondag een herdenkings dienst in het geboortedorpje van Richard Burton in Wales bijwonen. Op de foto: Sally Burton legt de verzegelde enve loppe op het graf van Richard Burton. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Vrijdag 10 augustus DEN HAAG Circustheater (Ge vers Deynootplein 50 fel. 558800) 20.00 Circus Ross-Hanson. Teniersplantsoen 20.30: Le thea tre de l'oiseau: 'Waarom juist Glde- Theater PePijn (Nieuwe Schoof- straat 23 tel. 460354) 20.30: solo cabaret Coos Houwing: 'Maat 84'; mmv musici van het R'dams Con servatorium. Vrede9paleia 10.00. 11.00, 14.00, 15.00, 16.00: rondleiding. Pier Scheveningen. 23.00: Vuur werk. tel. 071-121239): Police (al); 14.30, 19.00. 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00. 21.15. LIDO I (Steenstraat 39, tel. 124130): India na Jonea en de temple of Doom (12); 14.30, 19.00, 21.15. zo. ook 16.45. LIDO II: Angel (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. ook 16.45. LIDO III: Yenll (al); 14.15, 18.45. 21.15. zo. ook 16.45. LIDO IV: Lassiter (al); 19.00, 21.15. STU DIO (071-133210): Romancing the Sfone (12); 14.30. 19.00, 21.15. zo. ook 16.45. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Hot bubblegum op herhaling (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): Stoute schoolmeisjes (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING LIDO IV: Donald Duck in het wilde westen (al); 14.30. zo. ook 16.45. NACHTVOORSTELLING REX: Zondige hoogstandjes (16); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDOTHEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Raidera of the lost ark (al); do. vr. 21.15. zo. 14.30, 20.15. dl. 19.00. Inpikken en Wegwezen II (al); do. vr. za. ma 19.00. Hij en zij in de alpenwai (16); za. ma. dl. 21.15. KINDERVOORSTELLING •LIDO: Loony Loeni (al); za. wo. 14.30. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Super speurneuzen (al); 14.45. 19.00. 21.15. «CITY THEATER II: Ciake de Rat (al); 19.00. Christine (al); 14.45, 21.15. «CITY THEATER III: Silkwood (al); 14.45. 19.00. 21.15. «CITY THEATER IV: Sweet lollypop (16); 19.00. 21.15. zo. 14.45. KINDERVOORSTELLING •CITY THEATER IV: Robin Hood (al); (beh. zo.) 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY THEATER (Schoolstraat 69. tel. 01717-4354): Ciake de rat; do. t/m wo. 14.00. do. t/m za. 20.00. za. zo. 15.45. To be or not to be (al); zo. t/m wo. 20.00. ALPHEN AAN DEN RUN EURO- CINEMA I en II (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Police Academy (al); 13.30. 18.30. 21.00. •EUROCINEMA III: Cannonball Run 2 (al); 13.45. 18.45. 21.15. •EUROCINEMA IV; My tutor (16); 18.45. 21.15. NACHTVOORSTELLING EUROCINEMA I: Police Acade my (16); za. 24.00. EUROCINE- MA II: Dirty looks (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Blue Jeana (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: My tutor (16); za. 24.00. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA IV: Overvallers In ds diersntuin (al); 13.45. WASSENAAR* ASTRA (Lang straat 32. tel. 01751-13269): To be or not to be (al); do. t/m zo. 20.00. The choosen (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING: Winnetou In de dodenvaflet; za. zo. 14.00. DEN HAAG* BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Poli ce academy (al); 14.00. 19.00. 21.15. zo 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. BABYLON 2: Angel (16); 14.00, 19.00. 21.30. zo. 13.45. 16.15, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Against all odds (al); 18.45, 21.15. BYOU (Spul 27. tel. 463500): Clska de rat (al); 14.00. 19.00. zo. 13.30, 16.00, 19.00. Terms of en dearment (16); 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Taxi in aktie (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE- AC 2: 20.000 Mijlen onder zee (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Emmanuelle 4 (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. EURO CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Star wars The empire strikes back (al14.00. 20.00. METROPOLE 1 (Carne- gielaan. tel. 456756): Indiana Jo nes (12); 14.00. 16.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. ME TROPOLE 2: An American in Paris (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. METROPO LE 3: Monty Python Festival; 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. The holy grail (12); do. Privates on parade(12) vr. Life of brian (12); za. Live at the Hollywood bowl (al); zo. The meaning of life (16). ma. Secrat policemen's ball (12); di. Time bandits (12) wo. METROPOLE 4: Yentl (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 5: Footloose (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Ro mancing tha stona (12) 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 2: Can nonball run 2 (al) 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 3: Police acade my (al); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. ODE ON 4: Tom Selleck is Lassiter (al) 18.45. 21.30. LE PARIS 1 (Ket tingstraat 12b, tel. 656402): Tha devil in miss Jonas 2 (18); 12.00, 13.30, 15.00, 16.30, 18.00. 19.30. 21.00. vr. za. 22.30. zo. v.a. 13.00. LE PARIS 2: Liefde zonder schaamte (18); 12.15, 14.00. 15.45, 17.30. 19.15, 21.00. vr. za. 22.45. zo. v.a. 14.00. LE PARIS 3: Hat Weense hoertje op haar hoogte punt (18) 12.30. 14.00. 15.30. 17.00. 18.30, 20.00, 21.30. vr. za. 23.00. zo. 14.00. PASSAGE (Passage 63. tel. 460977): Indiana Jones (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. rr DEKEN iviateurs van het eerste uur" jacer, bngeveer de meest versleten 8r riff Wim Inw.n "oenmaker en Thijs Postma 'idden kunnen bedenken or hun boek over de kleu- J8 jaren van de Nederlandse en. N,:htvaart. Zonde, want het v' 4 ptse vlaggetje dekt een la- 0 voor die bet verdient beter i de man gebracht te wor- gr| |t. Pikante anekdotes, gro- ideels onbekend en vaak rdeindeildadig relativerend van ka- 9373. Her, kruiden deze petit his- 570 re van P06'n6en tot aan eerste wereldoorlog, om bo- 5 pk Joh de blanke top der duinen '1884- te wieken. Een hoogtepunt irdt bereikt met een uit- J, mot traak van de aristocratische stlng. derlandse pioniers Gijs Kül- Toen een verslaggever houten^, vroeg, waarom hij rond tns (4 met vliegen was gestopt, >220S0.dde zijn lakonieke ant- opgei(°rd: „Als iedere boer het afgepn, hoeft het voor mij niet overj. ier". [trailers'* eerste vlucht boven jens mfderland plaatsvond op 27 -, roei-,li 1909 - precies driekwart a. nw. üw geleden dus - is mis- inb., ruziën nog wel bekend. Het ouiser^bantse Etten-Leur was de bont i'ats van handeling en de de inruUgische graaf De Lambert of mot| aan de stuurknuppel. Maar v-- y°^arom daar? Omdat de heer e" Ü.J.Heerma van Voss het 5TEN ertigjar'g bestaan van zijn iportêiikerfabriek ter plotse luis- V., Voo' wilde bijzetten met een bij- '9-2l7Chdere stunt. Zijn twee zonen dden liever gezien dat hij n daverende wielerwedstrijd d georganiseerd, maar de oruitstrevende fabrikant - fer onder de indruk van de ?ente vlucht van Blériot |Pn er het Kanaal - hield voet stuk. Ook speelde mee, dat er®- in Haag bezig was de pri- t. tel. tur naar de residentie te ha ft. Zelfs sprak men in Haagse Ingen van „een opstijging" %EBl wer<* bet streven in Etten- JfcKfur slechts minachtend „een jefneming" genoemd. Deze lagse bluf gaf de doorslag bij suikerfabrikant. Twintig- MJi izend gulden had hij er voor er om de residentiële hoog- Dfi:d voor de val te laten ko- - «B f"-" Aristocratische pionier Gijs Küller in zijn Antoinette- eendekker: „Als ieder boer kan vliegen, hoeft het voor mij niet meer." m SAK :LJJ E| 5 Minuut >AT oi ies 3,5 minuut bleef De bert die miezerige zomer- |}#%Éond in de lucht boven de a mtoeschouwers. Toen A Al oest hij wegens kortsluiting de magneetontsteking naar grond. Het succes was er I m'n<^er om- ..Het was een iMJ po sant schouwspel", kla- ende een hoofdartikel uit dagen. „De indruk die de •te vogel maakte, is niet te chrijven. Wij allen gevoel- in hier iets bijzonders te zien". Nederland, kortom, was het tijdperk van de luchtvaart binnengetreden. Wie de eerste aviateur van vaderlandse bloe de is geweest, blijft ondertus sen onduidelijk. De reeds ge noemde ingenieur Küller kan het zijn geweest, maar even goed jhr.Freddy van Riems dijk. Deze laatste haalde in ie der geval het eerste vliegbre vet. Welke Nederlandse aviateur als eerste is omgekomen, staat wèl vast. Die twijfelachtige eer komt de Hagenaar C.van Maasdijk toe. Op 27 augustus 1910 stortte hij neer tijdens een demonstratie boven Arnhem, nadat hij eerder grote succes sen had geoogst tijdens een vliegfestijn te Heerenveen. De consternatie in heel Nederland was groot. Een commentaar in het Friesch Dagblad stelde vast: „De mensen stonden stil en zeiden geen woord; ze ke ken elkaar aan, nog maar half begrijpend dat het waar kon wezen: hij, de held van Hee renveen, nu dood, zo kort na zijn eerste roem". Er moge uit blijken, hoe razendsnel de po pulariteit van de piepjonge aviatiek om zich heen greep. Koelbloedig Een hele generatie van pio niers worstelde zich omhoog, „variërend van timmerlieden tot ingenieurs, van bescheiden jongens tot blaaskaken". Maar één ding hadden ze gemeen: koelbloedigheid. „De vliegma chientjes uit die allereerste ja ren waren veelal krengen van dingen", schrijft directeur Wim van Westerop van het Luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol in zijn voorwoord. „Ze waren soms beter te bestu ren met euvele moed dan met stuurorganen. En dus zat de koene aviateur, al dan niet te recht, als een circusartiest in zijn aeroplane. Hem werden door op sensatie beluste toe schouwers bijna bovennatuur lijke krachten toegeschreven. Op z'n minst werd hij be schouwd als een waaghals met doodsverachting. Soms was dat nog waar ook. Maar vaker was dat ook onzin en was hij een wetenschappelijk onderzoeker, die wilde bewijzen dat het kon - en beter kon. Helaas werd veel vallen niet door opstaan gevolgd en werd de onderzoe ker door het volk weer voor een maniakale waaghals aan gezien". Het was ook de tijd, waarin niet vliegen soms gevaarlijker was dan wel vliegen. „Het is meer dan eens voorgekomen, dat het publiek, ongeduldig geworden van het lange wach ten na een moeizame tocht om het demonstatieterrein te be reiken, de bewaking doorbrak en de arme man, die vanwege de slechte weersomstandighe den niet dorst op te stijgen, naar het leven stond. Bang ge worden door de opdringende meute koos hij dan het lucht ruim en vloog zich op dat ha- zepad prompt te pletter". Veel verder dan een kermisattrak- tie met een sinistere bijsmaak bracht de luchtvaart het voor de eerste wereldoorlog niet - dit in tegenstelling tot de vele buitenlanden, waar men wel oog had voor de onbegrensde militaire en commerciële mo gelijkheden van het de aarde overstiigende fenomeen. Aan de traagheid, die onze luchtvaartontwikkeling ken merkte, kwam pas een eind op 1 augustus 1919 bij de opening van de eerste luchtvaartten toonstelling in Amsterdam. „KLM, Fokker, Koolhoven, de eerste Indië-vluchten en nog veel meer, vormden een schit terend bewijs van de creativi teit, het ondernemerschap, de dadendrang, die - al was het wat laat, ons later overal ter wereld een naam als lucht vaartnatie zouden geven. Maar het waren de mannen van het eerste uur, die deze creativi teit, dit ondernemerschap, deze dadendrang, zijn onmis bare fundament schonken". Het is voor het eerst dat de pioniersgeest van deze wegbe reiders zo'n uitvoerige be schrijving heeft gekregen - wellicht omdat de meeste luchtvaartauteurs de neiging vertonen, het vliegtuig een meer centrale plaats te geven dan de vlieger of de vliegtuig bouwer. Een waardevol boek dus, niet in het minst vanwege de 200 foto's, waarin veel uniek en onbekend materiaal. PIET SNOEREN „Aviateurs van het eerste uur". Wim Schoenmaker en Thijs Postma. Romen Lucht vaart, Weesn. f 14.90 Jeroen BrouwersWinterlicht Waarom schrijven? Waarom doet een schrijver dat en kan hij niet anders? Wat levert het hem op; wat betekent het voor hem? De vragen die Jeroen Brouwers zich opnieuw stelt in het verhaal „Winterlicht", een sombere, indrukwekkende vertelling over twee schrij vers, waarvan de een, Jacob Voorlandt, als een vergeten, gedesillusioneerd en afgeta keld man zal sterven, terwijl de ander, Jeroen Brouwers zelf (de ik van het verhaal), met zichzelf een strijd voert om te schrijven, om zijn leven zin te geven door te schrijven, omdat dat alles is, wat hij doen kan. Voorzover „Winterlicht" een verhaal vertelt, dat van bete kenis is: de ik-figuur, werk zaam bij een literaire uitgever als lector, ontmoet de schrijver Jacob Voorlandt (die zichzelf aanduidt als schrijfbedrijf Voorlandt), omdat deze onbe kende de roman „Onverhoor de gebeden" ter beoordeling aangeboden heeft. Voorlandt blijkt een oudere man, die gro te invloed zal hebben op de toekomst van Jeroen Brou wers. In flarden, herinnerin gen, dromen, hallucinaties misschien ook, noteert Jeroen Brouwers wat hem voor ogen staat van de enkele ontmoetin gen, die hij had met Voor landt. Dat geeft hem aanlei ding veel over zijn eigen emo tionele, creatieve en definitie ve relatie met de literatuur en het schrijven te formuleren. Ongeveer halverwege het boek spreekt Voorlandt, zelf mislukt als schrijver, Jeroen Brouwers toe. Brouwers is tot dan lector bij een uitgever, hetgeen inhoudt dat hij leest, niet alleen wat er aan belang rijke publikaties verschijnt, maar ook de vele manuscrip ten, die aan de uitgever wor den toegezonden, in de hoop die de schrijvers ervan koeste ren, dat ze zullen worden uit gegeven. Met standaardbriefjes reageert de lector op deze schrijvers, die het steeds weer proberen. Het neemt al zijn tijd, zijn creativiteit in beslag, hij wordt lamgelegd door het lezen van al die vele, vaak nietszeggende schrijfpogingen. Over dat leven en hoe hij dat heeft meegemaakt, schrijft Brouwer*: litvnprir» in Win iiiimimmiiiiiiiiiii Jeroen Brouwers. Illlllllllllllllllflllll terlicht". Jacob Voorlandt spreekt hem dan toe: „Je moet ophouden met al die nonsens op dat uit geverskantoor, waar je jezelf zit te verhoeren en je talent versnippert om het weg te gooien in de wind. Wat' jij moet doen is: schrijven". Het zijn woorden die van definitie ve betekenis zullen zijn voor Jeroen Brouwers. Voorlandt gaat verder: „Wie wil schrij ven moet uitsluitend schrijven en vierentwintig- uur per et maal voor zijn schrijverij en voor niets anders, beschikbaar zijn, dag en nacht, alles wat hij doet of meemaakt in het teken stellend van het oeuvre dat hij maakt, zijn hele leven lang, en het beschouwen als zijn lot dat hij niet kan ontlopen en overi gens tot in de uiterste conse quentie ook niet wil ontlopen - dat is een schrijver". Het blijkt achteraf niet duide lijk of Voorlandt dit gezegd heeft: „Maar zijn het wel zijn woorden die ik hier, zoge naamd uit mijn geheugen, re- &roduceer? In welke oorden evind ik mij? Tijdsverschui- vingen. Persoonsverwisselin gen". Het indrukwekkende van Brouwers boek is de onze kerheid van alles wat hij schrijft: hij moet verslag doen van wat hij beleeft, Opschrij ven wat hij ziet, meent te zien, te denken, te voelen, zonder dat duidelijk is of het waar of werkelijk is. Alsof dat ertoe doet. Met grote inspanning maakt hij haast, hij moet op schieten, om dat wat bij, in de zichzelf tot taak heeft gesteld, te volbrengen. En wat levert het op? Niet dat de koningin voor hem neerdaalt op haar en zijn ver jaardag in het dorpje Lochem, dat 750 jaar bestaat en waar de schrijver Jeroen Brouwers in de onmiddellijke nabijheid van woont. In dit boek gebeurt dat: een feestelijke binnen komst uit de lucht van de ko ningin, die hem echter niet zal komen onderscheiden vanwe ge de verdiensten die zijn schrijverschap inhoudt. Is dat een teleurstelling? Is het een teleurstelling dat Voorlandts hele leven vol onverwachte geheimen zit, stuk voor stuk drama's? De desillusies van het schrijverschap komen in slechts de schrijver van dat ene boek „Onverhoorde gebe den". Hij blijkt in zijn werk- slaapkamer een koffer te be zitten, die de vele boekjes en boeken bevat die in het verle den van hem verschenen. La ter zal hij in een soort nacht merrie met Jeroen Brouwers op zoek gaan naar zijn ene le zeres, Gina, die hij al zijn boekjes toezond, omdat ze be langstelling voor zijn werk had. Zijn hele oeuvre gaat daar in een angstaanjagend ta fereel van grote barokke kracht ten onder. De zwarte vogels in zijn tuin, de rotting van alles om hem heen, zijn foto's van wolken die hij ver nietigt, de dood, de ondergang is overal te zien, te voelen. spreekt in vrijwel elk onder deel van het boek. Op het om slag is een fragment weergege ven van het beroemdste laatste schilderij van Vincent van Gogh: zwarte vogels boven een korenveld. Jeroen Brou wers wijdt daarover uit in zijn boek: de levenskracht, de drift om te schilderen is een onlos makelijk geheel met de ver nietiging, de doodsdrang. Het is niet de angst voor de dood zelf, die Brouwers noemt, maar die voor de vergetelheid: „...dat ik aan het eind van mijn leven in een graf zou worden neergelegd, zoals mil jard maal miljarden anderen: zonder iets van blijvende waarde te hebben nagelaten en voorbestemd om definitief te worden vergeten, zoals dro men die niet worden opge schreven of zoals voorbijdrij vende wolken". De dromen worden in „Win terlicht" wel opgeschreven, de voorbijdrijvende wolken wor den gefotografeerd, alles uit angst. „Wiens leven wordt ge voed door deze angst, leeft met het besef van haast". Er is geen rust voor Jeroen Brou wers, zoals hij zichzelf en zjin schrijverschap beschrijft in dit verhaal. En er is bij hem de onverbrekelijke band met de literatuur van de dood: hij her innert met nadruk aan zijn laatste, grote en zeer geprezen boek, „De laatste deur over de zelfmoord onder Neder landstalige auteurs: „Steeds opnieuw moet ik schrijven over dode en vergeten, mis lukte schrijvers, die ik in het schemerlicht van hun bestaan heb gekend of in wie ik mij heb ingeleefd". De paradox van „Winterlicht" is het geheim van de onont koombare dwang tot schrijven, zoals Brouwers met zich mee draagt en waar hij duidelijk heid over wil. Een boek met een grote verbeeldingskracht, vrijwel zonder verhaaL maar met een reeks van indrukwek kende gebeurtenissen en bele vingsmomenten. Een meesle pend onderzoek aan de basis van het bestaan van de schrij ver. JAN VERSTAPPEN Jeroen Brouwers: „Winter licht - een vergeetboek". Uit gave De Arbeiderspers. Prijs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 13