Marcel van Gaaien laat kansen liggen
TENNIS
CIRCUIT
De onbekende stille
van Dire Straits solo
Neil Diami
zet Ahoy''
op zijn kopuid in
B-PLAATSING IN HILLEGOM OP Z'N KOP
BASSIST JOHN ILLSLEY:
„We maken het vpe, do
heel laat, zodat we al» klein
-s kunnen spelen, ich beh
al die jaren hebben bezig i
missen", zei de Amef» ntac
entertainer Neil Dianpntreini
teravond bijna veronlT op e
gend. Zeven jaar hal een
Nederland zijn gezicht, blijkl
ten zien. Voor een vl?e's fai
Rotterdams Ahoy' Spten. Da
dichtte hij het gat fiachint
show, die fonkelde êjn vro
tuigde. Het publiek atff oiet
hand... het was voer V» zijn 9
tigers. inslotte
Neil Diamond boeide tpeemt,
lerlaatste minuut. Er zflen bt
weinig zangers die stellen
sportpaleis als Ahoy'
me sfeer van een klef» Ate"
weten te creeëren en
twee-en-een-half uur
vast te houden. De
/componist leek er ge£lf OT\
le moeite mee te heb|
de eerste paar songs 1
sfeer ontstaan, die biemer
zorgde dat de show niatiënte
stuk kon. Het had eenig vert
ve uitwerking op zovyieuw i
Diamond, zijn uit negfen ter
bestaande begeleidingsba van
het publiek. „You're 9rs. Ht
hot audience", riep ttoezich
kan op het podium van
eenzaam zijn, maar vtijkerhi
niet". ird oo
Aanstekers gingen aanran de
rozen verdwenen richi
dium, de meeste misüep vi
doel. De zanger maakt els ex
autobiografische shofnfö i
door regelmatig herinnsf. Zt
op te halen. Door deding
was Rotterdam heel ethap zi
Vegas. Het professicl de n
droop er van af, maarë/fe kc
I positieve zin. Hij wees yr, Ne
dig naar het publiek al
zijn teksten om liefde g
bruikte het hele podij
alle fans bij het ge oxiden
betrekken en bracht t
dig zijn hand boven zkuit 19
om in de zaal te kun*aou/
ken. rey i
Muzikaal verliep het o. mai
perfect. Diamond braft he
mengeling van oude eJoe ei
were hits. Tijdens de1 geld
tocht werd nog eens ógezet.
hoewel hits de zanger/,
nist door de jaren hewrijgei
I gehad. Het optreden trouw
drukte ook zijn tal<od „s
schrijver. Hij weet d(zijn. C
prachtig onder de woQf Pau
brengen. Tijdens de \p en
kon de zaal dan ook Ir, wa
len. Het concert was ee: Er n
balanceerd gebeuren vnsf c
le en langzame comlenkt
Neil zong ze krachtig orriend
donkere tonen in zijitstaa
spreken. Hij begeleidoromv
zelf veelvuldig op akoprdt
gitaar en zette Ahoy' |iur, N
ten. Onder meer na he^^^
van Blue Jeans, een
ties van zijn gitarist HS
Bennet. Een massaal
steeg uit de zaal op tPJ lJL
nummer was afgelop^^H
verbaasde Néil
moest het nog twee k«
gen en hij zou er nu nOpt
bezig zijn als hij het
niet had gekalmeerd i
geopperd om „nu maijben
wat anders te doen".
de ti\
wee
Ceidae Soutcmt
hij graag wilde uitgeven. Een
van de composities „Shame"
was zo goed dat we daar direct
mee aan het werk zijn gegaan.
Frida heeft het nummer in
middels opgenomen voor haar
nieuwe elpee. Ik hoop dat zijn
carrière als schrijver nu een
beetje vlot. Hij schrijft echt ge
weldige dingen. Bovendien is
hij een goed pianist. Aangezien
ik er een nodig had omdat ik
zelf het instrument niet snel
genoeg kan bespelen, is hij op
de elpee te horen".
Kleuren
John Illsley kleurt nog een
beetje als hij terugdenkt aan
de eerste keer dat hij zijn
stem over de koptelefoon te
rughoorde. „Ik dacht dat
Phil iemand anders het
nummer had laten inzingen.
Ik zei tegen hem: dat kan ik
niet zijn, wat klinkt dat af
schuwelijk. Maar hij over
tuigde mij ervan dat het best
ging. Ik geloof dat ik mijn
zangstem nog niet helemaal
heb gevonden".
John heeft er echter geen
moment over gedacht om
een zanger of zangeres in te
ROELOFARENDSVEEN
Marcel van Gaaien heeft goe
de kansen laten liggen om de
halve finale te halen van het
„eigen" Alkemade toernooi.
Tegen Delftenaar Gerard Lu-
cassen won de Roelofarends-
vener de eerste set met 7-6.
Van Gaaien moest in die tie
break een 4-2 achterstand
goedmaken om vervolgens
naar 7-4 door te stoten. In het
resterende gedeelte bleef zijn
tegenstander steeds aan de po
sitieve kant van de score; de
Alkemade-speler begon steeds
meer fouten te maken en Lu-
cassen bereikte via 6-3, 6-3 de
volgende ronde.
Harold van Offeren is de
tweede geplaatste speler bij de
laatste vier. De Zoeterwoude-
naar schakelde Marcel Lolling
uit. Van Offeren, die in tennis-
kringen als een zogenaamde
„prikker" te boek staat, be
grijpt de bestaande irritatie
over zijn spel best, „Mijn spel
ergert mensen, dat weet ik ook
wel. Het is gewoon een manier
om te winnen. Ik kan niet
goed volleren, dus als ik ga
aanvallen weet ik dat ik ver
lies. Ik moet het van mijn
loopvermogen en mijn vecht
lust hebben". Van Offeren
heeft intussen goede kansen
zich te kwalificeren bij de laat
ste acht van het LC-tenniscir-
cuit, zeker nu hij eind augus
tus het „thuistoernooi" op de
verharde banen nog te goed
heeft: „Op Mateco werkt mijn
lice-spelletje nog beter, blijven
de ballen lager. Of ik me voor
het finaletoernooi kwalificeer
is nog lang niet zeker. Er zit
ten erg veel sterke spelers in
de C-l klasse. Jongens als Mi
chael Dijkstra en Jan Sieme-
rink zijn eigenlijk B-spelers.
Tegen hen krijg ik geen poot
aan de grond. Dan heb ik niet
eens zin om ervoor te knok
ken".
Ook Michael Vertogen plaatste
zich bij de laatste vier. De Al-
phenaar schakelde Roger Lief-
broer uit: 7-5, 6-2.
Bij de dames staat een finale
tussen Nelleke Weijermans en
Irma van Seeters op het pro
gramma. Eerstgenoemde sloeg
zich gemakkelijk langs Karin
Berg (6-3, 6-2), terwijl Irma
van Seeters minder fouten
maakte in het duel mat Tilly
van Overloop: 6-1, 6-2.
In D verdienden Els Vink en
Ingrid Tjho al een plaatsje in
de halve finale Marie Louise
Goedhart voegde zich bij dit
tweetal. De Alphense beslecht
te het derde duel in dit seizoen
met Yvonne Hoogeveen - de
„onderlinge" stand was 1-1 -
in haar voordeel: 7-6, 5-7, 6-3.
Madelijn Damen kende min
der problemen met Pascale
Jongemans: 6-1, 6-4.
Cees Koeleman verdiende bij
de D-heren een plaats in de
halve eindstrijd dankzij een
zege op Stephan Goldstaub: 7-
5, 6-0. Bob van Overloop bleef
onverstoorbaar de ballen te
rugbrengen tegen Guus van
Seeters en dat leverde hem de
overwinning op: 6-3, 4-6, 6-3.
Na de uitschakeling van Mar
cel van Gaaien is Ernst Ver
duin de enige vertegenwoordi
ger van de thuisclub in het en
kelspel. Verduin bleef Jack
Boot in twee sets de baas: 6-2,
7-5.
Hillegom
De plaatsing van het herenen
kelspel-B, die toch al niet ge
tuigde van veel inzicht in de
bestaande krachtsverhoudin
gen, is in Hillegom op z'n kop
gezet. De favoriete Duitser
Mans, vorig jaar tweede tijdens
dit toernooi, werd nu voortij
dig aan de kant gezet door
Hoofddorper Jasper IJtsma.
Marcel Vink, tweede geplaatst,
handhaafde zich door met 6-2,
6-1 van Stephan Rhode te
winnen. Bob van Overbeeke,
kanshebber nummer drie,
Marcel Gerritsen geëlimi
neerd, terwijl Erik Hooftman
(Hoofddorp) Jeffrey Dümpel,
de vierde van het plaatsings
schema, uitschakelde.
Frans Grimbergen heeft zijn
topvorm en lijkt nu op een fi
naleplaats af te stevenen. Mar
cel Vink, die in Lisse in de
eindstrijd van Grimbergen
won zal waarschijnlijk zijn te
genstander zijn.
In C bereikten Voorhouters
Jan Baan en Erik de Graaf al
de halve finale. Eerstgenoem
de wees Hans Ruygrok terug:
6-0, 2-6, 6-1. Erik de Graaf zet
te Paul Damen aan de kant: 7-
5, 6-3. Voor een verrassing
zorgde Forescate-speler Ma
thijs Galstra; hij schakelde de
als vierde geplaatste Rob van
Marwijk uit: 7-5, 6-3.
Bij de dames eindigde het
toernooi voor Jeanine Jünger.
De Noordwijkse stuitte op te
veel tegenstand van Yvonne
Kroese: 1-6, 6-4, 6-3. Saskia
Hendrikse en Judith Rollka
plaatsen zich wel bij de laatste
vier.
SPORT/KUNST EeicLeSouocnit
NOS wil geen Songfestival
tijdens Dodenherdenking
HILVERSUM De NOS heeft de organisatoren van het
Europees Songfestival gevraagd om de datum die in 1985
voor het festijn is vastgesteld te wijzigen. Dat heeft een
NOS-woordvoerder gisteren meegedeeld. De Zweedse te
levisie, die volgend jaar de uitzending van de liedjeswed
strijd verzorgt, heeft namelijk de avond van de vierde
mei voorgesteld, wanneer in ons land de doden uit de
Tweede Wereldoorlog worden herdacht.
De NOS vindt dat een lichtvoetig programma als het Eu
rovisie Songfestival niet past op de avond van de Doden
herdenking, wanneer de programmering traditioneel een
aangepast karakter heeft. Dit geldt des te meer, omdat
het in 1985 veertig jaar geleden is dat ons land werd be
vrijd. Mochten de Zweden en de EBU, de overkoepelen
de organisatie van Europese omroepen, onverhoopt niet
willen uitkijken naar een andere datum dan zal de NOS
niet meedoen aan het songfestival.
Amerikaanse CBS en China sluiten tv-overeenkomst
NEW YORK De Amerikaanse te
levisiemaatschappij CBS en de Chi
nese televisie hebben een als histo
risch omschreven overeenkomst ge
sloten. Met ingang van december
stelt CBS vierenzestig uur top-pro-
gramma's beschikbaar aan de Chine
se kijkers. "NCAA'Football", "60 Mi
nutes" en "Dr. Seuss", zijn er een
paar. Ook de 5 minuten per uur re
clame voor Amerikaanse bedrijven
blijven erin zitten. De totstandko
ming van de overeenkomst werd be
kend gemaakt door Wang Feng, di
recteur van de Chinese televisie, en
John Eger, eerste-vice-president van
CBS. Eger wees erop dat in het pak
ket geen populaire series zaten als
Dallas of Falcon Crest, omdat CBS
daarop zelfs geen eigendomsrechten
kan laten gelden. De onderhandelin
gen over de overeenkomst hebben
twee jaar geduurd en de Chinezen
hebben gedurende honderden uren
CBS-programma's bekeken om hun
keuze te maken. Volgens Wang is
het de eerste keer dat hij zulk een
overeenkomst met een buitenlandse
maatschappij aangaat. Hij zei dat er
in zijn land 45 miljoen televisie-ont
vangers in privé-bezit zijn, maar dat
er veel meer kijkers zijn omdat men
met grote families of groepen men
sen voor één toestel zit. Van de een
miljard mensen in China is 63 pro
cent televisiekijker, aldus Wang.
Vandalisme rond
beeld van Henry Moore
NEW HAVEN Van de sculptuur "Vogel en ei" van
de Britse beeldhouwer Henry Moore in het Yale Center
for British Art in New Haven in de Amerikaanse staat
Connecticut, is het ei van de voet geschroefd en ver
dwenen. "Bird and Egg" is een werk in drie delen van
groen Cumberlandalbast uit 1934. Het Center had het
dit jaar verworven voor zijn permanente collectie. De
directeur, Duncan Robinson, zei dat het 56 cm grote ei
op zich geen waarde had en dat hij hoopte dat degene
die voor de verdwijning verantwoordelijk was, het fat
soen en goede verstand zou hebben om het terug te ge
ven. Zonder het ei blijft een belangrijk beeldhouwwerk
uit de 20e eeuw zijns inziens onherstelbaar beschadigd
en moet voor onze en toekomstige generaties kunstmin
naars als verloren worden beschouwd. Het Yale Center
in New Haven heeft de reputatie dat het de mooiste
verzameling Britse kunst buiten Groot-Brittannië heeft.
ZATERDAG 21 JULI 1984 PAC)\Q
Irma van den Oudenrijn en
Tara Dik zijn de finalisten in
het damesenkelspel C. Van de
Oudenrijn bleef M. Wijdenes
met 6-2, 6-3 voor, Tara Dik gaf
Bernadette Kortman geen
schijn van kans: 6-2, 6-0.
In het herenenkelspel D zijn
de halve finalisten bekend.
Harry Breed,. T. de Bruin, H.
van Leeuwen en H. Eibers
gaan de D-titel onderling ver
delen. Ans van Zwieten en
Hermien Blommers doen bij
de dames hetzelfde.
Jeugdcircuit
Kees Jan Schuilenburg heeft
bij de twaalfjarigen het eerste
toernooi van het internationa
le jeugdcircuit, dat in Nieuwe-
gein plaatshad, op zijn naam
geschreven. De Leiderdorper
klopte Eddy Bank met 6-1, 6-1.
In de finale van het dubbel
spel klopte hij met Sander van
Gelder de Engelse combinatie
Haycock/Hinds.
Tijdens het tweede toernooi
van de reeks, dat voor de jon
gens in Den Haag en voor de
meisjes in Veghel wordt ge
houden, bereikten Heieen van
der Berg en Margot van Over
loop al de kwartfinale. Van de
„Leidse" afvaardiging haalde
alleen Annemarie Jünger de
volgende ronde niet. Tegen de
zeer sterke Sandy Wenderhold
kwam zij er niet aan te pas: 6-
1, 6-0.
Richard Oskam leverde een
goede prestatie door zowel Pe
ter Muller als Erwin Aarts te
kloppen. Onno van Paridon
was dicht bij een sensatie door
de sterke Remco Heethuis tot
het randje van de afgrond te
brengen. In de derde set nam
de Noordwijkerhouter bij de
stand 4-4 nog een 40-15 voor
sprong, maar kon die niet
vasthouden: 6-3. 6-7. 6-4.
Marcel van Gaaien werd tij
dens het toernooi van TV Alke
made uitgeschakeld door Ge
rard Lucassen.
Hoewel het uitbrengen
van solo-elpees door leden
van succesvolle popgroe
pen geen uitzonderingen
meer zijn, komt het eerste
solo-album van Dire
Straits-bassist John Illsley
toch als een volkomen
verrassing. Wie Dire
Straits kent, weet dat
John een verlegen jongen
is, die zich op het podium
het liefst achter zijn basgi
taar en achter stergitarist
Mark Knopfler verschuilt.
Dat de elpee toch het le
venslicht zag, komt omdat
John uit zijn schulp is ge
kropen. „Ik vond het tijd
worden dat het publiek
mij wat beter leerde ken
nen. Tot nu toe was ik
slechts de bassist van een
beroemde groep".
„Never told a soul" is dan ook
een heel persoonlijke plaat ge
worden waarop John zijn een
zaamheid, verlegenheid, denk
beelden omtrent het geloof en
zijn gevecht met de liefde be
schrijft. Hoewel de zang tegen
valt, blijkt Illsley wel in staat
zijn opengelegde ziel op prach
tige wijze muzikaal vorm te
geven. Zijn liefde voor Ierland
bijvoorbeeld in het gevoelige,
driedelig thematische muziek
stuk „Northern Land". „Wat
ik heb geprobeerd, is de
schoonheid van het land weer
te geven, maar d^ens de angst
en haat, die vooral bij Noord-
ierse mensen leeft. Die trage
die, die zich tussen de IRA en
de Engelsen afspeelt, heb ik
proberen uit te drukken door
de muziek te voorzien van
plotselinge onderbrekingen. Ik
had in het nummer inplaats
van flugelhorn graag gebruik
gemaakt van Ierse doedelzak
geluiden. Ik zat echter met het
probleem dat ik de muzikant
die ik wilde gebruiken niet te
pakken kon krijgen. Hij zat er
gens aan de westkust van Ier
land in een pu6 en de tijd ont
brak om te wachten tot hij zou
opdagen".
Bedachtzaam
John Illsley praat bedacht
zaam. Hij neemt de tijd zijn ge
dachten te formuleren en
vraagt een paar keer als dat
niet lukt om het voorafgaande
maar weer te vergeten. John
nam de elpee in alle stilte op
in een studio vlak bij zijn huis.
Hij voelde zich in eerste in
stantie zo onzeker, dat hij geen
ruchtbaarheid gaf aan het feit
dat hij met een solo-plaat bezig
was. Hij financierde de langs-
peler dan ook zelf. Tijdens een
toevallige ontmoeting in Lon
den met een van de directeu
ren van zijn platenmaatschap
pij Phonogram kwam de elpee
ter sprake. Het was echter wel
de directeur, die erover moest
beginnen. „Na het gesprek liet
hij weten dat hij de elpee
graag wilde horen. Toen hij
een week later de banden
kreeg was hij zo enthousiast,
dat hij er op stond dat de
langspeler zou worden uitge
bracht... Maar als het bij Pho
nogram niet was gelukt, was
ik naar een andere platen
maatschappij gestapt".
John Illsley gelooft dat hij de
release van de elpee te danken
heeft aan het feit dat hij deel
uitmaakt van een beroemde
groep. „Als ik niet in Dire
Straits had gespeeld, was de
plaat nooit uitgekomen. Daar
ben ik zeker van. Er staat na
melijk geen hitsingle op. Bo
vendien duren alle songs lan
ger dan vijf minuten. Maar jij
zou nu ook niet tegenover mij
oom'
zitten als ik een onbekende
componist was, die net zijn
eerste elpee heeft uitgebracht,
daar ben ik mij van bewust.
Het feit dat ik al zeven jaar
deel uitmaak van Dire Straits
helpt enorm. Toch wil ik dat
de plaat op eigen waarde
wordt beoordeeld. Ik wil niet
dat mensen hem kopen omdat
ik in Dire Straits speel, hoewel
dat wel zal gebeuren. Zoiets
kun je toch niet tegenhouden".
Another Alibi
John Illsley, die zijn eerste
nummer „Another Alibi", vier
Dire Straits-elpee".
jaar geleden in Griekenland
schreef, heeft zijn songs nooit
aan de groep aangeboden. „Ik
geloof niet dat ze op een Dire
Straits-elpee passen. Ik begrijp
dat een van de voordelen zou
zijn dat meer mensen er naar
zouden luisteren, maar mijn
materiaal past niet binnen het
Dire Straits-idioom. Hoewel
drummer Terry Williams en
Mark Knopfler op een aantal
nummers zijn te horen, is het
een eèhte solo-elpee en geen
semi-Dire Straits-plaat. Terry
was alleen de eerste vier, vijf
dagen aanwezig voor het op
nemen van de basisbanden.
Mark is alles bij elkaar zo'n
vierentwintig uur bezig ge
weest zijn gitaarpartijen erop
te zetten. Voor de rest van de
vier weken waarin we de
plaat opnamen en de week die
we gebruikten om hem te
mixen, kwam het werk op de
schouders van technicus Phil
Brown, pianist Kevin Jarvis
en mijzelf terecht. Bij Dire
Straits werken alle muzikan
ten zo'n vier, vijf maanden sa
men aan een elpee'
John ontmoette Kevin Jarvis
vlak voordat hij de studio in
ging voor het opnemen van
„Never told a soul". „Kevin
had wat songs geschreven die
Tenor Jean-Henri
Laurens gedood
bij gasontploffing
NICE De operazanger Jean-
-Henri Laurens, die als tenor is
verbonden geweest aan de Sca
la van Milaan, de Metropolitan
Opera van New York en de
Brusselse Koninklijke Munt
schouwburg, is bij een gasont
ploffing in zijn woning in de
oude stad van Nice om het le
ven gekomen. Het stoffelijk
overschot van de uit Toulon af
komstige Laurens is donder
dagmorgen verkoold aangetrof
fen.
huren om de vocalen vast te
leggen. „De nummers waren
te belangrijk voor mij om ze
door een ander te laten in
zingen. Hoe zouden ze mijn
songs interpreteren? Heel
vaak als ik zangers ander
mans nummers hoor zingen,
worden die composities ge
ruïneerd. Ik heb een sessie
gedaan voor de laatste elpee
van Tina Turner „Private
Dancer". Mark schreef het
titelnummer en volgens mij
heeft Tina het compleet ver
woest. Ze is een prachtvrouw
met een geweldige stem
enzo, maar ze behandelde de
compositie niet op de juiste
manier. Tijdens de opname
werd het arrangement zo
drastisch veranderd, dat
daarmee ook het nummer
werd vernietigd. Als het
mijn song was geweest, had
ik gezegd: doe er maar mee
wat je wilt, maar ik ga naar
huis. Maar ja, ik was daar als
sessie-muzikant, dat ging dus
niet. Ik heb nog wel gezegd
dat ik vond dat het arrange
ment niet deugde, maar mis
schien zit ik er wel naast en
hebben zij gelijk".
HANS PIET