TAFEL Programma pausbezoek vrijwel definitief kerk wereld £eidóc 1 Mgr. Simonis waardeert reformatorische handreiking Cebemo: situatie in Derde Wereld steeds beklemmender Afrika, kroniek van het onderschatte continent Kleurloze kandidaat fl ACHTERGROND Ccidóc Souoant VRIJDAG 20 JULI 1984 PAG 0 Na uitvoerige besprekingen in Rome is aartsbisschop dr A.J. Simonis gisteren terug gekeerd in Nederland met in zijn koffer het nu vrijwel de finitieve programma van het pausbezoek aan ons land in mei volgend jaar. Het thans vastgestelde ontwerp komt overeen met het concept zo als we dat in onze editie van 4 juli uit de doeken deden. Onzeker is nog steeds waar de paus de H. Mis zal opdra gen tijdens zijn verblijf in Den Haag op 13 mei. De ge dachten gaan uit naar de kerk Onze Lieve Vrouw On bevlekt Ontvangen in de Elandstraat. Overwogen wordt echter ook om uit te wijken naar de. veel grotere. Houtrusthallen. Johannes Paulus II arriveert zaterdagmiddag 11 mei 1985 om 15 uur op het vliegveld Welschap bij Eindhoven. Hij zal na de ontvangst daar een deel bijwonen van de Maria Ommegang in 's-Hertogen- bosch en vervolgens deelne men aan een bijeenkomst in de St. Jan's kathedraal. De dag wordt besloten met een bijeenkomst in het provincie huis van de Brabantse hoofd stad, waar vertegenwoordi gers van het rooms-katholiek onderwijs hun opwachting komen maken. In de avond begeeft de paus zich naar Amersfoort, waar een verblijf voor hem is inge richt in het klooster Maria- -ter-Eem, waar hij verder alle nachten in Nederland zal doorbrengen. Zoals gedurende de hele reis maakt de paus voor zijn ver voer gebruik van een heli kopter. Zondag 12 mei begint met een eucharistieviering in de Irenehal van de Utrechtse Jaarbeurs, 's Middags staat hier een serie ontmoetingen op het programma met verte genwoordigers van parochies, maatschappelijke groeperin gen, de missie en religieuzen van orden en congregaties. Maandag 13 mei is de „Haag se dag" van het pausbezoek. Na de eucharistieviering volgt een ontvangst op de nuntiatuur van het corps di plomatique. Deze bijeen komst wordt gevolgd door een ontmoeting met koningin Beatrix en een afvaardiging uit het kabinet. De paus zal op deze maandag tevens een ontmoeting hebben met het Internationale Hof van Justi tie in het Haagse Vredespa leis. In de avond zal de paus aan zitten aan een diner in het Paushuis in Utrecht. In de Pieterskerk te Utrecht ont vangt de paus vervolgens de leiders van de in de Raad van Kerken in Nederland sa menwerkende kerkgenoot schappen. Dinsdag 14 mei bezoekt Jo hannes Paulus II eerst Maas tricht en reist dan door naar het nabij gelegen vliegveld Beek, waar 30.000 i H. Mis in de openlucht kun nen bijwonen. Later op deze dinsdag is er een ontmoeting met jongeren te Amersfoort. In die stad zit de paus ook aan aan een diner met de Ne derlandse bisschoppen. Woensdag 15 mei vertrekt Johannes Paulus II per heli kopter naar Brussel. Hij ver blijft tot 18 mei in België en daarna nog een dag in Lu xemburg, waar Echternach zijn verblijfplaats zal zijn. H. Schaeffer medewerker K. U. Nijmegen Drs H.J.D. Schaeffer gaat het omroeppastoraat van de KRO verlaten. Hij wordt per 1 september wetenschappe lijk medewerker in de dog matiek aan de theologische faculteit van de Katholieke Universiteit van Nijmegen. Schaeffer (44), lid van de Orde der Dominicanen, is sinds 1 januari 1980 aan het Omroeppastoraat verbonden. Voor zijn benoeming bij het Omroeppastoraat was Schaeffer prior van het klooster van de Dominicanen in Nijmegen en part-time we tenschappelijk medewerker aan de Nijmeegseuniversi teit. Vrouwen leefden jarenlang in boeddhistisch mannen-klooster Een rechtbank in Bangkok heeft twee Thaise vrouwen tot elk zes maanden gevange nisstraf veroordeeld omdat zij zich voor boeddhistische monniken hadden uitgege ven en zeven jaar lang in een mannen-klooster hadden ge leefd. De 48-jarige Aree Urairat en de 25-jarige Oi Tikul waren in juni gearresteerd nadat hun sekse was ontdekt. De vrouwen hadden hun wenk- brouwen en hoofdhaar afge schoren. droegen het monni kengewaad en gingen elke ochtend rond met kommen om rijstoffers in te zamelen. Het orthodoxe boeddhisme in Thailand aanvaardt alleen mannen als monnik. Het be drog van de twee vrouwen was het eerste geval van deze aard in het land. „Het doorgaan van het ge sprek tussen en de samen werking van de Kerken in Nederland is ook onze zorg. Als christenen staan wij im mers voor een gemeenschap pelijke opdracht". Aldus rea geert de aartsbisschop van Utrecht, dr. A.J. Simonis, namens de Nederlandse bis schoppen op een gemeen schappelijk schrijven van de generale synoden van de Ne derlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Ker ken in Nederland. Dit reformatorisch schrijven, getiteld „Onze gezamenlijke opdracht in de jaren '80" is in de eerste plaats gericht aan hervormden en gereformeer den zelf, in het kader van een groeiproces naar onder linge eenheid. Het biedt ech ter uitdrukkelijk ook een handreiking in de relatie met andere Kerken, meer spe ciaal met de RK Kerk. In een brief aan de generalè synoden schrijft mgr. Simo nis nu dat alle Kerken zijn getroffen door het proces van „secularisatie en desacralise ring" Deze afnemende in vloed van Kerk en geloof stelt ons voor dezelfde pro blemen, ondanks een moge lijk verschil in accent tussen „reformatie" en „Rome", zo voegt hij hieraan toe. „Om die reden zijn wij ver heugd dat uw en onze kerke lijke organen van oecumeni sche bijstand dit punt reeds tot onderwerp van gemeen schappelijk beraad hebben genomen", schrijft de aarts bisschop. Mgr. Simonis: ook luisteren naar de islamitische gelo vigen Juist omgaan met het ge meenschappelijk joodse erf goed doet de grote oecumeni sche vragen rijzen met be trekking tot de blijvende ver bondenheid van de Kerk met het joodse volk, schrijft de Utrechtse aartsbisschop. „Wat betekent het schisma in Gods volk tussen Israel en de Kerk voor ons oecumenisch streven naar onderlinge een heid en liefde?", zo vraagt hij zich af. In de aanwezigheid van hon derdduizenden moslims in ons land ziet mgr. Simonis eveneens een gezamenlijke uitdaging. „Als christenen staan wij voor de opdracht te luisteren naar en te spreken met deze islamitische gelovi gen, die zich evenzeer beroe pen op afstamming van Abraham", zegt hij. Daarom stelt zijns inziens het ont staan van een multiculturele en multireligieuze samenle ving in Nederland de Kerken voor zulke nieuwe proble men, dat samenwerking en beraad tussen de diverse ker kelijke organen van bijstand bijzonder is geboden. De aartsbisschop stelt in zijn brief een „intensief gesprek" voor tussen protestanten en katholieken over „Schrift- verstaan en Schriftgezag". Nooit is er op Cebemo. de ka tholieke organisatie die voor het grootste deel met over heidsgeld ontwikkelingspro jecten financiert, vanuit de Derde Wereld zo'n indrin gend beroep gedaan als vorig jaar, aldus de organisatie in haar jaarverslag over 1983. De teneur van de rond 1500 aanvragen was beklemmend. Hiervan werden er 714 goed gekeurd voor een bedrag van 102 miljoen gulden. In grote delen van de Andes- -regio in Latijns Amerika, in Noordoost-Brazilië en in vrij wel geheel Afrika, is niet in de eerste plaats het gewone ontwikkelingswerk aan de orde, maar het behoud van wat opgebouwd is en niet zel den het pure overleven, al dus het jaarverslag. De te genstelling tussen de luwte waarin het ontwikkelingsde bat in Nederland is terecht gekomen en het overkoken van de situatie in zoveel ont wikkelinglanden, noemt Ce bemo uiterst benauwend. Er is volgens de organisatie nog een andere paradox. Het debat op Europees niveau wordt beheerst door de zorg om de overproduktie van voedsel, terwijl er in de Der de Wereld een wedstrijd aan de gang is tussen de bevol kingsgroei en de voedselpro- duktie. In de projecten die aan Cebe mo worden aangeboden blijkt steeds duidelijker dat het vraagstuk van arm en rijk vaak wordt teruggebracht tot de beslissende vraag of men toegang heeft tot voedsel of niet, aldus het jaarverslag. Spaanse bisschop noemt Kerk „doodziek" „De Spaanse rooms-katholie- ke kerk is doodziek en lijdt aan vier kwalen tegelijk verslapte godsdienstigheid, versnippering, ontoereikend apostolaat en geen aanslui ting bij de wereld van van- Deze mening is afkomstig van de secretaris-generaal van de Spaanse bisschoppen conferentie, mgr. Aquilar Fernando Sebastian, bisschop van León. Hij heeft zijn dia gnose neergeschreven in het rk weekblad Ecclesia. Het oordeel van bisschop Se bastian over de Spaanse rooms-katholiek is hard „Hij is in geestelijke zaken vrijwel ongeletterd, terwijl het niveau waarop hij deel neemt aan het parochiële le ven en het apostolaat zeer laag is". Volgens de secreta ris-generaal is het nodig dat de mensen de band met ge loof en Kerk hervinden en dat ze de juiste verbindingen leggen tussen de verticale en horizontale dimensie in het geestelijk leven. Tuinbonensoep met een panpizza bessen -k wark vegetarisch Nodig voor twee: 1 ui, 1 le pel olie, 1 liter water, 750 g tuinbonen, 2 groentebouil lontabletten, 150 g wortel tjes, bonekruid, 1 flinke paprika, 35 g bloem, 2 dl melk, zout, ketjap, orega no, peterselie; 20 g margarine, 4 sneetjes (volkoren)brood, 100 g Goudse kaas in plakjes, 1 vleestomaat, 1 ui, 50 g ge raspte Goudse kaas peper, peterselie; 225 g kwark, 1 dl karne melk, 200 g rode bessen, suiker naar smaak. Fruit tamelijk grof gesneden ui lichtbruin in de olie. Voeg het water toe met de tuinbo nen, bouillontabletten, de in schijfjes of reepjes gesneden worteltjes en het bonekruid. Reken voor het gaar worden van de groenten ongeveer een kwartier. Kook de laat ste paar minuten de in reep jes gesneden paprika mee. Meng de bloem met de melk tot een papje, schenk dit bij de soep en laat die al roeren de nog even koken. Maak de soep op smaak af met zout, ketjap, oregano en fijnge knipte peterselie. Laat de margarine smelten in een ruime koekepan. Zet de pan af en leg er de sneden brood in, naast en stijf tegen elkaar. Leg de plakjes kaas op het brood, daarop dunne plakken tomaat, dan de zeer fijngesneden ui en strooi er tenslotte geraspte kaas over. Zet de pan met deksel op een kleine pit en bak de „pizza" vijftien minuten. De ui en to maat moeten gaar.worden en de kaas moet smelten. Strooi peper en fijngeknipte peter selie over de pizza. Was de rode bessen, ris ze en zet ze een paar uur weg met suiker Schep de bessen in die tijd een paar keer om. Meng de kwark met de kar nemelk, doe het mengsel in schaaltjes en leg er de bessen op. JEANNE DEN HAAG De Britse historicus-schrijver Basil Davidson heeft al meer dan dertig jaar een ver houding. Hij maakt daar geen geheim van. Inte gendeel. Na talrijke boe ken heeft hij nu ook een acht uur durende televi sieserie gemaakt over het onderwerp van zijn nim mer aflatende aandacht en interesse: Afrika, het zwarte continent. De KRO zendt deze indruk wekkende serie de ko mende weken uit. Van avond (Ned. 1, 22.20 uur) is het eerste deel te zien: „Anders en toch hetzelf de". Nederlanders lijken, afgezien van de apartheid in Zuid- Afrika, het dierenleven en rampen, over het algemeen weinig oog te hebben voor Afrika. Onze aandacht richt zich veeleer op het Verre Oosten en Zuid-Amerika, waarbij steeds wordt voorbij gegaan aan de belangrijke rol die Afrika en de Afrikaanse cultuur in de geschiedenis van de mensheid hebben ge speeld. Wat weten we eigen lijk van de Nubische rijken, van de eens zo goedgeorgani seerde beschavingen van West-Afrika, van Groot-Zim- babwe of van de rijke Swahi- li-eultuur Geen geschiedenis Dit onderschaten van Afrika waarin overigens steeds meer verandering komt is niet iets puur-Nederlands en evenmin alleen van onze tijd. Overal waar in Afrika in de afgelopen eeuwen opmerke lijke vondsten uit het verle den werden gedaan, hebben de Europeanen zich voorge houden dat dit niet het werk van Afrikanen kon zijn. Afrikanen, aldus onze voor- uders, zijn natuurkinderen, die niets hebben uitgevonden en dus ook geen eigen histo rie hebben. Dit denken kwam de Europeanen goed van pas in de tijd dat zij zich er van bewust werden, dat er in Afrika veel rijkdom te ha len was. Moreel kon er toch geen bezwaar zijn tegen het plunderen van mensen die naar de natuur ondergeschikt waren Op deze manier ont stond talrijke legenden over Afrika die deel uitmaakten van het beeld, dat men zich in Europa en Amerika van Afrika ging vormen. Daarin ligt waarschijnlijk ook een van de grondslagen van het moderne rascisme: het geloof dat een volk door aard en herkomst inferieur is aan een ander. „Ik ben ge neigd de negers van nature als inferieur aan blanken te beschouwen. Uit hun midden is eigenlijk nooit een be schaafde natie voortgeko men, noch een individu dat in daad of denken op de voorgrond trad", verklaarde in het midden van de acht tiende eeuw de (verlichte) Schotse filosoof David Hume. Hoe anders dachten bijvoor beeld de Grieken. Het Egyp te van de farao's was voor hen een drempel, vanwaar ze een glimp konden opvangen van ontelbare wondelijke za ken. De bron van grote ken nis en de hoogste wijsheid lag voor hen in Afrika waar „vanouds zwarte mensen wo nen, die naar men zegt de langste en de knapste men sen ter wereld zijn". Zij za gen de Afrikanen op zijn minst als hun gelijken. Basil Davidson. Zo" n Griek Basil Davidson, zo blijkt zo wel uit de televisieserie als uit het bijbehorende boek, is in veel opzichten zo'n Griek. Aan de hand van zijn eigen jarenlange ervaring in Afri ka, de nalatenschap van Afrikaanse ontdekkingsreizi gers en de kennis van heden daagse Afrikaanse weten schappers trekt hij lijnen van voor 5.000 v. Christus naar onze tijd. Daarin schuilt overigens te gelijk het risico van dergelij ke series: het is geen objectie ve visie, maar de zienswijze van één man. Davidson be steedt veel aandacht aan de grote Afrikaanse beschavin gen van weleer en laat de ge schiedenis van de gewone man over het algemeen links liggen. Toch is dat bij David son geen onoverkomelijk be zwaar. Weinigen zijn immers beter op de hoogte van de rij ke historie en de verschillen de gezichten van dit conti nent. Het is met name dat trotse verleden dat Davidson uit wil dragen. In dat opzicht is hij dan ook bijna zelf een Afrikaan. Veruit de meeste aandacht besteedt Davidson daarom aan de tijd tot het begin van de 18e eeuw, toen Afrika nog een relatief vreedzaam conti nent was. Puttend uit een rijk arsenaal van voorbeel den onderstreept hij dat toen de Europeanen in Afrika voet aan wal zetten, er nau welijks een kloof bestond tus sen de Europese en Afri kaanse beschavingen. Zich baserend op een misplaatst superioriteitsgevoel vonden „de Europeanen de Afri kaanse muziek en dans niet meer dan een wild en ver dorven toegeven aan de zon den van het vlees. Voor Afri kanen sprak uit een dergelij ke opvatting een zinloze on verdraagzaamheid of een be treurenswaardig onvermogen tot het uiten van vreugde", aldus Davidson. Toen op een gegeven moment een begin werd gemaakt met de groot scheepse slavenhandel, werd het grootse verleden van Afrika dan ook snel begra ven en werd een economisch systeem ingevoerd, waarvan dit werelddeel eeuwen later nog steeds de lasten draagt. Opt Het kasteel van Gondar. een herinnering aan de macht van de Ethiopische heersers uit de 16e eeuw. ïmisme Het laatste gedeelte van zijn werk heeft Davidson gere serveerd voor het tegenwoor dige Afrika. Hoewel hij abso luut niet voorbijgaat aan de problemen van deze tijd, schildert hij ook hier een Afrika dat de meesten van ons niet of nauwelijks ken nen. Voor veel Westeuropea nen is Afrika synoniem met apartheid, armoede, corrup tie, uitbuiting, hongersnood en geweld. Maar na meer dan dertig boeken over Afrika te heb ben geschreven en voor de tv-serie zo'n 80.000 kilometer kris kras over het continent te hebben getrokken, be speurt Davidson onder de Afrikanen een groot optimis me, ondanks de vaak misera bele omstandigheden. „De Afrikaanse volkeren hebben bij zichzelf weer het gevoel tot leven gewekt, dat er mogelijkheden zijn. Dat gevoel waren ze heel lang kwijt. Dit is een oneindig kostbaar bezit, een bron van initiatief en zelfvertrouwen, zelfs een bron van vreugde", aldus Davidson. „Afrika", zo schrijft hij, „is losgescheurd van zijn verle den. Dat is de bron van de huidige verwarring. De her ontdekking van de Afrikaan se geschiedenis wordt van wezenlijk belang voor de op lossing van de specifiek Afri kaanse problemen. Zo goed als die herontdekking ons kan helpen de oogkleppen van ons geërfde belachelijke vooroordeel af te werpen. Wat Afrika in het ver leden heeft bereikt, zal het op den duur opnieuw berei ken",. JOS TIMMERS Het boek van Basil David son, „Afrika, een groots continent", is verschenen bij uitgeverij Rostrum in Haarlem en kost ƒ49,90. feeve "NT en IN A bijna vier jaar campagne voeren is ex-vice-prefi-jai Walter Mondale uiteindelijk aangewezen als DemoeiP kandidaat voor de presidentsverkiezingen in novemb dit jaar. Samen met zijn „running-mate" Geraldine F( moet hij het opnemen tegen de Republikeinse kandij' president Ronald Reagan en vice-president George Busih lijkt op dit moment een hopeloze opgave. President Reajit b volgens alle opiniepeilingen nog steeds bijzonder pop£ Als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouder hij Mondale moeiteloos verslaan. De grote achterstand van de Democraten is echter nj leen een gevolg van de populariteit van Reagan. Veel kanen hebben hun twijfel over de capaciteiten van kleurloze Mondale. Hij draagt nog steeds het stempel ongelukkig verlopen Carter-periode, die de verkiezii Reagan mogelijk heeft gemaakt. Bovendien heeft hi] nooit op kunnen werpen als leider van de verdeelde craten. Dat bleek het duidelijkst uit het verloop van dej verkiezingen. Hoewel Mondale de uitgesproken favorii van de partijleiding, bleef er tot aan de stemming op d< ventie twijfel over zijn kandidatuur. EeN tweede handicap voor Mondale is dat de Demoo, nog geen helder alternatief hebben ontwikkeld voor hi leid van de regering-Reagan. De buitenlandse paragu^, van het verkiezingsprogramma zijn in die zin hoopger dat zij getuigen van een meer genuanceerde kijk op de fen nationale verhoudingen. Maar in de Amerikaanse verki SP gen draait het vooral om de binnenlandse politiek. Eif daar ligt het grote dilemma van de Democraten, die een einde te willen maken aan de groeiende kloof ti arm en rijk in de VS, maar niet helder aangeven hof programma van de Democraten ademt zodoende een van voorzichtigheid en besluiteloosheid het handel: van Mondale. Toch is er geen reden om de Democraten bij voorbai, verliezers te bestempelen. De resultaten van vier jaar F zijn immers vrij mager. Zijn belangrijkste verdienste is L twijfeld de sterke opleving van de Amerikaanse econj Maar er bestaat de nodige twijfel over de duur van hel Stel, dat gepaard gaat met een ongekend begrotingstekoi aflossing van die enorme schuldenlast zal op den duur]: de Amerikanen zelf moeten worden opgebracht. En de regering Reagan niet in dank worden afgenomen. Bovenal is de hoop van de Democraten echter gevJ op de „running-mate": Geraldine Ferraro, de eerste vr<f lijke kandidaat-vice-president. Het ziet er naar uit dat c mocratische partij zich door haar benoeming heeft verzj van haar sterkste achterban sinds jaren. Meer nog dan I dale heeft zij de loodzware taak op zich gekregen die ac| ban tot daadwerkelijke Democratische kiezers te bek; Daarvoor heeft zij nog precies 115 dagen de tijd. Af en toe zon DE BILT Het ziet er naar uit dat de zon morgen nu en dan doorkomt en dat het vrij wel overal droog zal zijn. De weerkaart toont een weinig van plaats veranderend hoge- drukgebied ten westen van Schotland met een op het oog fragiele uitloper over Neder land. Voor het zover is trekt in de avond en nacht een zwak front van noord naar zuid over het land, wat met wat motregen of regen gepaard gaat. De minimumtempera tuur wordt ongeveer 12 gra den, voor de middag wordt een temperatuur van circa 19 graden verwacht. De wind waait overdag matig uit het noordwesten, kracht 3, in Zee land en Limburg kan de wind meer uit noord tot noordoost waaien. Voor zondag wordt ongeveer hetzelfde weertype voorzien. Weersvooruitzichten voor de Europese vakantielanden: Zuid-Scandinavië: wisselend bewolkt en enkele buien, later meer zon. Middag- temp. van 16 in Noorwegen tot 20 gr. in Zweden. Denemarken: wisselend bewolkt en een en kele bui, later meer opklarin gen. Middagtemp. ongeveer 18 gr- Benelux: af en toe zon en vrijwel overal droog. Middagtemp. van 16 aan zee tot 21 gr. in het bin nenland. Duitsland: perioden met zon, maar in het noorden eerst kans op een bui. Middagtemp. van 18 aan de kust tot 23 gr. in het zuiden. Frankrijk: flinke perioden rr droog, maar in het zuideij onweer. Middagtemp. va'-" in het noorden tot 31 gr, de Rivièra. Alpengebied: flinke perioden met zo|i overwegend droog, maa| het zuiden ook onweer. dagtemp. van 21 gr. noordzijde tot 26 gr. in den. Portugal en Spanje: warm en zonnig, middag!1 van 30 tot 35 graden ai- Atlantische kust koeler het noorden kans op onv7 Italië en Joegoslavië: warm en zonnig, maar i noorden kans op onweer, dagtemp. van 25 tot 30 gr: nmorgen 08 00 Max Min temp temp Eclde Emdhove Den Hele Lh. R'dai SX, motreg 17 13 motreg' 17 12 motreg. 15 12 1 zw.bew. 18 13 -p. motreg. 16 13 dDJ motreg. 17 13 I l. zw.bew. 16 12 1St zwbew. 17 13 t S zwbew. 16 12 zw.bew. 19 13 lat Mallorca Malta Munchen Britten kopen portret Jacobus Blauw LONDEN De National Gal lery in Londen heeft in Frankrijk een portret gekocht van Jacobus Blauw. Het werd geschilderd door de Fransman Jacques-Louis David. Er zijn slechts weinig doeken van Da vid in particulier eigendom. Hij schilderde het bekende werk van Jean Paul Marat die in zijn bad werd vermoord. Ja cobus Blauw was ten tijde van de Franse Revolutie de Neder landse ambassadeur in Frank rijk. Zijn portret werd geschil derd in 1795. Blauw speelde een vooraanstaande rol in de oprichting van de Bataafse Re publiek. Over zijn portret schreef Blauw aan David: „Mijn wensen zijn eindelijk vervuld, mijn beste David. U hebt mij op kanvas tot leven gewekt. U hebt mij als het ware onsterfelijk gemaakt met uw sublieme penselen". De National Gallery heeft niet ge zegd hoeveel voor het aan de vorige eigenaar, particulier, is betaald K£ kenners schatten de van het portret op ongE^ zes miljoen gulden. pi a Omkopingsschandaal |t Russisch theaterburej MOSKOU Zeven medei kers van een staatstheatej reau in de Sovjet-Unie, I kontsert, zijn in de Russ Republiek veroordeeld tol straffen van 3 tot 13 jaali verband met een groot ort pingsschandaal. De corf functionarissen zijn bereclftj een onderzoek naar het en laten van 59 orkesten' functionarissen zouden vai. tiesten steekpenningen her aangenomen om hen in f zalen te laten optreden, ren zouden delen van de v| in eigen zak hebben gestcj Ook werden functional berispt of ontslagen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 2