14JUI 'essel it Hoorn eschikbaar ge telde geluidsban- besluit de van de ge- iefde verslagge- er op deze wijze - a 1«ort te laten iken is geno- Koos Postema do°r Kees uurman, chef van de afdeling ra- io-sport. Niet iedereen in het team io er gelukkig mee. laas Samplonius, presentator van et eerste uur: „Ik heb eerlijk ge- I j ;gd moeite met die flitsen van heo. Ik zal er geen klacht over in lenen, maar leuk^ vind ik het vo let red Racké, presentator van het 7Q j veede uur: „Ik denk dat vijftig rocent van de luisteraars die flit- en op prijs stelt en dat de andere edei Üftig procent zegt: 'Van mij hoeft et niet'. Er is uiteraard vooraf co mtact geweest met de familie °°men- Als antwoord kregen we: enk zou n*et ant*ers hebben ge- erman van der Velden: „Het is en eerbetoon aan Theo". !hef Buurman zelf: „Voor mij was ktijl et geen moeilijke beslissing. De J-bngens hier hadden ook lange ge- chten toen ik met het plan op de CpPP60 kwam. Maar ik kende a's m n broekzak, ik wist wat - c deed. De reacties van de luiste- ^aars zijn positief. Nog nooit heb- en zoveel mensen aan ons radios- han e^eQe meegedaan als dit jaar", leen ZATERDAG 14 JULI 1984 •t meest beluisterde radioprogramma van deze weken is igetwijfeld Radio Tour de France. Dit is niet alleen te danken in de populariteit van de wielersport, maar bovenal aan de rmule van het programma. Een van onze verslaggevers aakte een uitzending mee en sprak met de mannen achter dit cces. laas Samplonius: „Het programma is opgehangen aan een pulair sportevenement, het wordt op een herkenbare wijze n elkaar gepraat door ervaren presentatoren en het wordt loral ook overgoten met de smakelijke muzikale saus van erman van der Velden". •ed Racké: „De populariteit is afhankelijk van het taalbeeld. Een paar jaar geleden werd Radio Tour de France daan door discjockeys. Aan de ene kant hun muziek, aan de idere kant de wielerflitsen. Er was geen sprake van een nheid. Nu wel". oos Postema: „Radio Tour de France wordt met ongekend el plezier gemaakt. De humor is spontaan, het programma raait een ontspannen sfeer uit". idio Tour de France, het meest geliefde radioprogramma van lversum. VERSUM Even voor vieren rdt de sfeer in de Radio Tour- lio treffend in woord en beeld •acht door de Groot(Uur leester van omroepland: Koos ma, glas wittè wijn voor zich, irilletje op de punt van z'n us. Nog een minuut of tien, dan at hij de ether in. Maar eerst en de laatste slok. „De hele dag b ik zitten vergaderen over een euw programma. Veel mensen, rare gesprekken. Vermoeiend s. Ik stapte in m'n auto met een voel van .pfff. Het was twee nuten rjden naar deze studio, aar nog tijdens het ritje kreeg ik lts van - slaat zich uitbundig op knieën - hè lekker, Radio Tour France". een andere hoek van de romme- >e ruimte heeft de regisseur Ferry Groot telefonisch contact met ieke Havik, Neêrlands trots in de rste Tour voor vrouwen. Havik ijkt andermaal een etappe te heb- 'n gewonnen, tot groot vermaak an de man van de muziek, Her- an van der Velden. „Hé Koos, je dat, wéér die Mieke met aar gele bolletjestrui e wielrenster zelf (waarschijnlijk lïnspireerd door de Kneet-story) trouwens ook vol grapjes. „Moet straks in de uitzending Volen- ims of Nederlands spreken", raagt ze De Groot. „Doe maar in et Nederlands", antwoordt dit )onbeeld van Hollandse nuchter- id. Hij staat ook deze middag aan tt roer van het jaarlijkse „specta- du NOS". Hij zit drie uur lang ihter z'n schakelpaneel, maar ift al die tijd niet één keer z'n te verheffen of onrustig te ge in. Radio Tour de France is een geoliede machine, waarin alle lartjes perfect in- elkaar grijpen, it programma wordt al zes jaar •r nagenoeg dezelfde ploeg ge kt en dat is te merken. Er ;t een ontspannen sfeer in het het met kabels, draaischijven, rofoons en talloze knoppen „op- rde" vertrek. em van Theo 'och heeft het 'our-team een evoelige aderla- ng moeten on- ergaan. Eerst de ood van Theo [oomen, later het ^^ericht dat regis- bea|jeur en geestelijk "ader van Radio Tour de France, Seorges Tor, naar Jie let ziekenhuis öoest. De plaats i Tor in inkrijk wordt [igenomen door ap Hofman. pieo Koomen is literaard door beelïemand te ver' D)angen. Zijn stem nog iedere mid- een herha- te horen, Klaas Samplonius jgeC™ KoJeugdsentiment van Klaas lurman paradeert door de studio een soort Wild West-uitrusting, leen de hoed ontbreekt, de tame- uitbundige uitmonstering valt hét nuchtere sfeertje van 'doe »aar gewoon', een beetje uit de °on, juist als evenals de zeer fors jt de kluiten gewassen snor van lerman van der Velden. Twee uur, radionieuwsdienst ver zorgd door het ANP. Tijd voor Klaas Samplonius om z'n plaats achter de microfoon in te nemen. Een van de eerste platen die Van der Velden voor hem heeft uitge zocht is van Adamo. „Jeugdsenti ment. Uit de tijd dat ik nog voor de Zwolse Courant werkte", ver trouwt Samplonius het Nederland se volk toe. Relativeren van Fred Van der Velden is in gedachten al met het volgende uur bezig. „Waar wil je mee beginnen"?, vraagt hij Fred Racké. „Met een orkest graag", antwoordt deze. Hij krijgt zijn zin niet. „Morgen misschien", zegt de keuzeheer van de grammo foonplaten. Racké reageert niet. Hij is als geen ander in het team door de wol geverfd. Volgde het Tour- circus als verslaggever van ëen kranten-combinatie en voor radio en tv. Nu zit hij ontspannen, drij vend op een jarenlange onver woestbare routine, te wacHten op zijn uurtje Radio Tour. „We zitten hier, Klaas, Koos en ik, vooral ook om te relativeren aan de basis. De verslaggevers in Frankrijk laten zich uiteraard meeslepen door het evenement waar ze middenin zit ten. Ik weet er alles van. Toen ik als schrijvend verslaggever in de Tour zat, schold ik de hoofdredac teur helemaal stijf: 'Ik moet een pa gina extra hebben, want ik heb dit verhaal nog en dat'. Wij hier in Hilversum, zijn er om het even wicht te herstellen. Je moet niet overdrijven natuurlijk. De routine mag niet de overhand krijgen. Je mag ook niet te relaxed overko- Dat relativeren aan de basis viel met Theo Koomen als verslaggever zeker niet mee Racké: „Ik heb altijd met Theo overhoop gelegen. Hij voegde een dimensie aan de verslaggeving toe, waarvan ik altijd heb gezegd, de sport verdient zo'n benadering niet. Je moet, volgens mij, een scheiding maken tussen sport en show. Een sportverslaggever is geen conféren cier. Theo en ik hebben twee sei zoenen schaatsen gedaan op tv. Die samenwerking verliep niet altijd even soepel. Na zijn dood heb ik hem op slag zijn overdrijven verge ven. Hoe je het ook bekijkt: Theo is toch een unieke man geweest. Ik zou het verschrikkelijk vinden als hij door collega's geïmiteerd werd". Jan Mulder heeft in de Volkskrant geschreven, dat Harrie Jansen al druk bezig is in de huid van Koom en te kruipen. Racké: „Ik heb daar nog niets van gemerkt. Laten we Jansen alsje blieft niet met de erfenis van Koomen opzadelen. Die jongens in Frankrijk hebben het al moeilijk genoeg. Iedereen in dit land heeft door de jaren heen verstand van wielrennen gekregen. Dat vergroot de druk op de verslaggevers. Ze worden strenger op de vingers ge keken dan een paar jaar geleden. Daar komt bij dat veel mensen naar de tv kijken en gelijktijdig naar Radio Tour luisteren. Ze kun nen dus alles controleren. Zelf ben ik een beetje uitgekeken op de sportjournalistiek. De blessure aan de kleine teen van Ruud Krol wordt door sommigen belangrijker gevonden dan de oorlogsdreiging in Polen. Dat stuit me tegen de borst. Aan de andere kant: ik ben ook niet gecharmeerd van collega's die sport helemaal niet serieus wensen te nemen zoals iemand als Harry Vermeegen. De sport verdient het Kees Buurman niet, in dienst gesteld van grappen en grollen. Als Harrie in een programma als 'Den Haag Vandaag' zo'n toontje zou aanslaan, zouden zijn collega's zeggen: 'Poli tiek is wel een spelletje, maar toch...' Vermeegen relativeert op zijn eigen manier. Ik zeg alleen: hij doet het te uitbundig. Wat niet wil zeggen dat er in mijn ogen hele maal geen humor in de uitzendin gen zouden mogen zitten. Zo'n Teunisse vind ik, als rechtgeaarde Hagenaar, natuurlijk schitterend". Krent van Meneer de Groot Racké wijst naar een lange, ietwat slungelige veertiger met grijs haar. Henk Kalkman, werkzaam voor NOS-teletekst en de man achter het typetje Teunisse, hoofdrolspeler in het dagelijkse Tour-spelletje. Een creatie van Ferry „meneer" de Groot. Zijn zoveelste; tot stand ge komen op het moment dat de tele fonische reacties van luisteraars steeds armer aan humor dreigden te worden. De Groot achtte de tijd rijp voor de introductie van een krent in de dagelijkse pap en liet zijn oog vallen op de ras-echte Ha genaar Henk Kalkman. Succes bleef niet uit. Teunisse kan niet meer kapot, evenmin als Radio Tour de France. Klaas Samplonius, nadat hij zijn dagelijkse uur tot ieders tevreden heid heeft volgepraat: „Zo'n uitzen ding gaat nooit echt mis. Niemand voor ons heeft tekst voor zich. Al leen een lijst met platen, en die kun je een voor een wegstrepen. Ons improvisatievermogen is, dank zij de routine, vreselijk groot. Radio Tour is inderdaad een goed geolie de machine.Het enige dat ik hoef te doen is hier om één minuut voor twee binnenlopen en m'n zegje doen in die microfoon". Samplonius, in vaste dienst bij NOS-Radio, is ook presentator van 'Tussen het nieuws', een journalis tenforum, is eindredacteur van 'Tamboer' (programma voor Antil- lianen), wordt straks eindredacteur van NOS' ombudsman en is een van de presentatoren van 'Langs de lijn'. Om half vier vertrekt hij, op weg naar een andere taak. Platen van Herman Herman van der Velden is uitge praat met een plugger en legt z'n zoveelste lp op de draaitafel. Hij mag zich de bekendste platenselec- teerder van Nederland noemen is daar trots op. „Wat er moeilijk is aan het uitzoe ken van muziek? Jij zou het ook wel kunnen. Twee of drie dagen. Maar zeven jaar Langs de lijn. Ra dio Tour en Met het oog op mor gen, dan moetje wel wat weten. Ja, ik ben bekend. Waarschijnlijk om dat ik de beste ben. Het is te verge lijken met een bos bloemen. Van tien mooie bloemen kun je een af schuwelijk boeket maken. Radio Tour slaat aan, omdat het met ver stand wordt gemaakt. Het geheel is niet hakkerig". Koos Postema moet een half uur op z'n beurt wachten en observeert z'n werkende collega's met zichtbaar genoegen. „Radio, het medium zon der kapsones", zegt hij. In 1976 is hij bij toeval in het wereldje van de sportverslaggeving terecht geko men. Hij presenteerde 'Met het oog op morgen' in de studio naast die van 'Langs de lijn', fungeerde op verzoek van Jaap Hofman als in valler en werd in het team opgeno men toen Tom Blom tijdens zijn va kantie liet weten, niet meer terug te zullen keren. „Na die sportuit- zendingen heb ik altijd een moe, maar aangenaam gevoel". Een presentator van hooggewaar deerde praatshows, parlementair verslaggever ook, maakt een stap naar de sportverslaggeving. Een opzienbarende stap. Postema: „Ik heb het als bijzonder eervol erva ren toen ik voor deze klus werd ge vraagd". Nog altijd zeggen velen in de jour nalistiek: Als je echt helemaal niets kunt, kun je altijd nog sportjourna list worden. Postema: „In het wereldje waarin ik zat heb ik dergelijke geluiden niet gehoord. Joop van Tijn heeft 'Langs de Lijn' aanstaan als hij op zondagmiddag z'n verhalen schrijft voor Vrij Nederland". Fred Racké zegt: Postema, Samplo nius en ik moeten relativeren aan de basis. Postema: „Ja hetzelfde zie je bij 'Langs de lijn'. Je moet oppassen dat je niet verdwaast met de sport- verdwaasden. Als een zwemver- slaggever het te bont maakt, zeg ik: 'Is er nog iemand verdronken van middag Willem Ruis zei over Zwolsche Boys altijd in de uitzen ding: 'Worden die jongens nou nooit volwassen?' Zoiets moet kun nen. Als je daarnaast maar concrete informatie geeft. Humor komt vaak spontaan op tijdens de uitzendin gen. Bert Nederlof, overigens een heel bekwame verslaggever, is een tamelijk fanatieke Excelsior-aan- hanger. Tijdens het draaien van een plaatje zegt één van de techni ci: 'Zou die Nederlof soms met de spelersbus zijn meegereisd Zoiets kun je even later mooi gebruiken: 'Zeg Bert, hoe was het in de bus Koos als Dorus Het is vier uur. Racké gaat, Poste ma komt en De Groot meldt aan de heren in Frankrijk dat hij naar het toilet moet „voor een dopingcontro le". De reaktie van nieuweling Pie- ter Storms: „Harrie Jansen vraagt of hij je moet helpen". Een kwar tier later: het Tour-spelletje, met in de hoofdrollen Teunisse (uiteraard) en een echtpaar, waarvan de man in bad ligt. „Me man leg in bad", meldt moeder. Twee telefoontjes later: „Ja, ik lag in bad. Moet ook gebeuren, hè, ééns in de drie we ken". Koos Postema schiet nage noeg onder de tafel van het lachen en krijgt nauwelijks tijd om zich te herstellen, want Teunisse meldt zich, ditmaal vanuit een „gagazje". Vijf uur, radionieuwsdienst, ver zorgd door het ANP. Postema, die onder z'n koptelefoon en met dat halve brilletje op z'n neus opvallend veel weg had van zijn vroegere mede-Rotterdammer Tom (Dorus) Manders, stapt zijn hokje uit en zegt: „Hoorde je dat Een keer in de drie weken in bad Wat een schitterende man". De reactie van de technicus: „Fris is anders. Wees maar blij dat dit ra dio is BERT DIJKSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 15