Juweel van een concert Cleo Laine K.M.K. vierde het 155- jarig bestaan Queen en U2 komen Ritmische jazzportretten „Diver": nieuw tijdschrift over Engelse literatuur GRONINGEN Wolters Noordhoff, uitgever van onder andere schoolboeken, heeft een nieuw literatuurtijdschrift het licht doen zien. Het heet Diver en wil de lezer de mogelijkheid bieden „te duiken" in de Engelstalige litera tuur. Het blad is vooral bedoeld voor middel bare scholieren en geïnteresseerden in Engelse boeken, die dit blad als wegwijzer in het ono verzichtelijke boekendoolhof kunnen gebrui ken. Diver gaat driemaal per jaar verschijnen en wil het lezen van Engelse boeken stimule ren. Het eerste nummer heeft het thema „toe komst" in de literatuur. Aan bod komen Isaac Asimov, George Orwell, H.G. Wells en Nevil Shute om slechts enkelen te noemen. De prijs van een los nummer is zeven gulden, een jaar abonnement kost op een kwartje na twintig gulden. DEN HAAG De Engelse groep Queen en de Ierse rockband U2 komen naar Nederland. Queen geeft op 20 september een eenmalig con cert in de Groenoordhallen in Leiden. U2 is op 1 oktober te horen en te zien in het Ahoy' Sportpaleis te Rotterdam. De groep legt momenteel in Dublin de laatste hand aan de nieuwe elpee. De langspeler wordt geproduceerd door Brian Eno. Fotograaf Anton Corbijn, die ook verantwoordelijk is voor de vi deo-clip van David Sylvians laatste single Red Guitar, verzorgt de hoes. De nog titelloze plaat moet op 17 september in de winkel liggen. Voor U2 in oktober Europa aandoet, tourt het viertal eerst door Australië. In november speelt de groep een concertreeks in het Verenigd Konink rijk, in december en januari zijn de musici in Amerika te vinden. Veeg uit de pan voor rustende jazztoeristen op de trappen van het Haagse Congresgebouw: Of de heren niet even naar een concert kunnen? woordig in Londen) horen dat muziek leeftijdloos is. Ontdekking Zo is North Sea altijd weer een mengsel van herkenning en ontdekking. Een voetreis door tien zalen op zoek naar de mu zikale waarheid. Die heeft dan ooit in je jeugd gelegen bij Ge- orgie Auld, met z'n breed scheurende sax op bezoek in het radio-programma van die krakende Pete Felleman. Hij was er weer bij Robbie Ager- beek en zijn trio. Wat stijver van toon, wat ademmoeilijkhe- den en wat moeizaam contact zoekend met z'n prima bege leiders. Jammer? Ach, herin neringen maken de rauwste noten zoet. En North Sea heeft zoveel meer in handzame ver pakking. Ontdekkingen ge noeg. Zo is het verrassend de ontwikkelingen te volgen in de hal en voor de Congresge bouw-deur. Het voetvolk van de jazz dat daar speelt, dringt luidkeels om tot de gildemees- ters in de grotere zalen toege laten te worden. High-school bands die je even ademloos la ten met arrangementen als concertstukken, zoals Louis Bellsons versie van Bernsteins „West side story" door de Evergreen Jazz Ensemble van de Mclnville High School uit Oregan. Compleet blank daar in Oregon in tegenstelling tot de puur zwarte Dirty Dozen Brass Band uit New Orleans: straatmuzikantren met" buik- trommels die het brass-geluid gretig ruilden voor jazz-puur en latin-jazz, waarbij het hier- en-daar-een-foutje nauwelijks telde. Een bereisde festival- gast liet me weten ze gezien te hebben tijdens een begrafenis op Mardi Gras in New Orleans In de even stijlvolle als sfeer- rijke ambiance van de Ridder zaal herdacht de Koninklijke Militaire Kapel gisteravond op feestelijke wijze het feit, dat de Kapel 155 jaar geleden werd opgericht. Temidden van tal van militaire en civiele autori teiten werd het 31e lustrum gevierd met een veelzijdig pro gramma. De uit 56 beroepsmu sici bestaande K.M.K., „muzi kale ambassadeur" van de Ko ninklijke Landmacht, bewees ook op dit klinkende feest thuis te zijn op een breed ter rein van de muziek. Het eerste optreden van de Kapel onder leiding van ka pelmeester Dunkier was op 8 april 1830 ter gelegenheid van de verjaardag van prinses Sop hie. Van deze datum dateert de band tussen het Huis van Oranje en de Kapel. Het was Koning Willem III die in 1876 aan de Kapel het predikaat „koninklijk" verleende. Ka pelmeester Fr. Dunkier werd in 1849 opgevolgd door zijn zoon waarna de dirigeerstok werd gehanteerd door resp. Voïmer, Van der Linden en Bouwman. Het was Dr. C.L. Walther Boer die 24 jaar lang het aanzien van de K.M.K. be paalde met concerten in het Haagse Bos, de Haagse Dieren tuin en de Rotterdamse dier gaarde Blijdorp. Rocus van Yperen was zijn waardige op volger. Hij gaf de Kapel nog meer bekendheid door radio concerten, optredens onder au spiciën van het Algemeen Haags Comité en door deelna me aan de Taptoe in Delft en Breda. Van 1964 tot 1978 was Anne Posthumus belast met de leiding, hij werd opgevolgd door de huidiger directeur, majoor Jan van Ossenbruggen. In zijn openingstoespraak wees de Nationaal Territoriaal Com mandant, de generaal-majoor C.E. Cohen op het feit, dat de K.M.K. met het klimmen van de jaren sjeeds meer' is ver jongd en ook mede dankzij tal van grammofoonplaten in het buitenland grote be kendheid heeft verkregen. Tot de taken van de K.M.K., sinds jaar en dag gelegerd in de Haagse Frederikkazerne, behoren optredens op hoogtij dagen rond het Koninklijk Huis, het geven van school- concerten, liefdadigheidscon certen en optredens voor radio en televisie. Dirigent Van Ossenbruggen bewees in het uitgevoerde pro gramma de technische kwali teiten en het muzikale tempe rament. Beethovens ouverture Egmont, bewerkt door Dun kier, kreeg een somber en droefgeestig karakter. Als con trast drie Slavische Dansen van Dvorak, meer gloedvol dan transparant. Prachtige sa menklanken vielen te bewon deren in Waldteufels Grena diers Valse waarna het klassie ke gedeelte werd afgesloten met een levendige, kleurrijke en welsprekende vertolking van „La Boutique Fantasque" van Rossini in een arrange ment van Godfrey. In het meer populaire tweede deel uitbundigheid en lichtheid van klank met werk van Gimi- nezm Groce en Dunkier. Tijdens het concert gisteravond bewees de K.M.K. zijn technische kwaliteiten en zijn muzikale tem- ADR. HAGER perament. Wereldrecof polsstok- hoogspring^ Sergej Boebi LONDEN De Sovjet* Sergej Boebka heeft tijdff ternationale wedstrijde Londen het wereldrecort stokhoogspringen gebral 5,90 meter. Boebka verb zijn eigen wereldrecori dateerde van 2 juni me centimeter. Boebka bedwong de hoo zijn derde poging. De 20 Rus was daarvoor stee zijn eerste beurt over 5. 5,70 meter gegaan. f KUNST Leven van Willem van Oranje in nieuwe produktie Scapino Ballet AMSTERDAM In het komende seizoen brengt het in de hoofdstad gevestigde Scapino Ballet een nieu we avondvullende produktie over het leven van Willem van Oranje. Het ballet „Appel van Oranje, de geschiedenis van een prins" is een choreografie van artistiek directeur van het gezelschap Armando Na varro. De produktie gaat op 11 oktober in de Stads schouwburg van Utrecht in première. Aan het ballet werken veertig dansers mee. Het is opgebouwd uit 15 scènes, die elk een belangrijke fase of gebeurtenis uit het leven van Willem van Oranje uitbeelden. De orkestmuziek voor dit ballet werd gecomponeerd door Willem van Manen. Het libretto, waarvoor Mi riam Elias de historische research verrichtte, is van dramaturg Carl Alphenaar. De decors zijn van Frank Raven, terwijl Willem Bijmoer de kostuums ontwierp. £eidae6omcuit zaterdag h juli i984pa| DEN HAAG „De grootste drukte die ik op vrijdaga vond in al die negen jaar gezien heb". Kreten van di verse vaste gasten bij binnenkomst in het Haagse Con gresgebouw gisteravond. De eerste tekenen van het succes voor North Sea 1984, negende uitgave. Paul Ac- ket heette de pers welkom met een speech van papier: „Dit is de langste speech die ik in jaren heb gehouden". En moeizaam lezend: „Ik heet u van harte welkom op de negende versie van North Sea Jazz Festival". Ge lach. North Sea kon van start. Subsidieproblematiek, bange voorberichten over een slechtere voorverkoop dan andere jaren waren vergeten. Het circus draaide. Als vanouds. En beter. Het begon al met een concert van Cleo Laine. Zoekwerk in het uitgebreide programma boek levert op dat ze in 1927 geboren is. Zesenvijftig dus? Onmogelijk. Ze begint met twee juweeltjes van concerten. Wat een zalig mens. Relaxed, op een ideale manier het pu bliek benaderend, laat ze haar stem over een aantal octaven gaan in ballads en jazznum mers. Fantastisch begeleid door haar sextet. „Onder lei ding van mijn arrangeur, mijn begeleider, mijn huiscomponist en... ja, hij is nog iets, o ja, m'n echtgénoot" aldus Cleo Laine. Johnny Dankworth dus. Op sax, clarinet en op fender op haar inspelend of er nooit vui le vaat, volle asbakken en on- geperste broeken tussen hun bestaan hebben. Een puntgaaf geheel zonder één scherp kan tje. Pure perfectie werkt bij mij op de traanklieren. En pure perfectie is Cleo Laine. Haar stem mag dan in de hoogte, voor de overgang naar de kopstem, wat verlies gele den hebben, ze spijkert dat moeiteloos bij met intonatie en voordracht. Johnny Dan- kworth's versie van Mozarts „Alla Turca" omgebouwd tot een „ditty for Cleo" getiteld „Turkish delight". Een medley van wijlen Hoagy Carmichael (eigennaam Hoagland Ho ward), die fantastische muzi kant, zanger en tekstdichter die een aantal van misschien wel de mooiste melodieën aan het standaard lichte repertoire bijdroeg: „Georgia" (een prachtig Brits accent van Cleo trouwens in die eerste letter greep waarmee ze zich defini tief van Ray Charles distan- cieerde), „Lazybones" en na tuurlijk „Stardust". Een duet met Dankworth's sax: Daar kan geen zangeres in Europa Vuur schatting elfduizend man bij eerste dag North Sea Jazz en misschien nergens tegenop. Vitaliteit Muziek moet wel jong houden, ben je geneigd te denken na een avond North Sea Jazz. Want wat over die 76-jarige Adelaide Hall. Ik ben de laat ste om te zeggen dat ze een perfecte zangeres is, voor wie je onmiddellijk naar de platen- handel moet rennen. Dat had je dan jaren geleden moeten doen, toen ze bij Ellingtons or kest nog „Creole Love Call" in alleen maar ijle woordloze to nen zong. Nee, wat ze wèl was, is een les in vitaliteit, zoals Jan Pieters van de Swing Society die haar begeleidde het stelde. Wim Kolstee, trompettist en North Sea-aankondiger, nam haar bijna onder z'n arm mee het podium op. Maar eenmaal op eigen benen liet die donke re Adelaide (ze woont tegen- Kunstraad: voortbestaan Centrum niet ten koste van toneelvernieuwing AMSTERDAM Het voortbestaan van Toneelgroep Centrum mag niet ten koste gaan van nieuwe initiatieven in het Amsterdamse toneelbestel. Als B en W dat gezelschap willen handhaven dan zal er meer geld voor de sector toneel beschikbaar moeten komen voor nieuwe ontwikkelingen. Dit stelt de Amsterdamse Kunstraad in een brief aan B en W van de hoofdstad. De raad heeft onlangs geadviseerd de subsidie aan Centrum stop te zetten en het geld te gebruiken voor nieuwe initiatieven. Ben W vinden echter dat de groep een belangrijke functie heeft voor het Neder landstalige toneel en willen Centrum in afgeslankte vorm behouden. Volgëns de Kunstraad komt daardoor de door iedereen gewenste artistie ke vernieuwing in gevaar. „Vernieuwing in het kunstbestel is essentieel. De overheid heeft daarbij een onmisbare taak. Als zij die taak verwaar loost, wordt het stilstaand water in de kunst met alle gevolgen van dien", zo staat in de brief. De raad dringt er dan ook bij B en W op aan in de onderhandelingen met de minister van WVC een verruiming van de financiële middelen uit gangspunt te laten zijn. Historisch boek gebaseerd op werk van zeventiende eeu „oorlogsfotograa li Verhandel over er vierdaagse zeeslag H DEN HAAG AJ bijt denking in 1966 van n daagse zeeslag (11-14 jL werd het plan opgevalt torische verhandeling te stellen van die 4 strijd tussen de twee valen ter zee, Neder, Engeland, die door de werd gewonnen. Gisl kon het eerste exempl het boekje in de Ad mis zaal van de Marinestaf Haag worden overhang de bevelhebber der zv krachten, vice-}1 J.H.B.Hulshof. De samenstelling is eé> zaam proces gewordt van maritieme histd hun nautische advise, voor niets achttien jat), gevergd. Hoewel ook ui, re bronnen is geputte daarbij vooral afgegaan schilderijen van Willig de Velde de Ou „scheepstekenaar" zoaj zijn dagen werd gir voer als een zevti, eeuwse oorlogsfotograa. eigen scheepje met c mee en zette het ene blad na het andere op' hij met zijn „galjoot" z<?' manoeuvreren dat P gunstig overzicht behif zijn oogge tuige teken in$ Om aan zijn tekendrifi doen moet hij grote papier bij zich hebbei% en het blijft het gehé zijn meesterschap hoe mee in volle zee op eei „galjoot" heeft kunneg ken. Tijdens de -strijd g hij zich het liefst tere van de voorhoede, vanL een zo groot mogelijk L van de vloten overzag' uit de rook- en kri, bleef. De samenstellersi' tijdens hun speurtoc9 het British Museum P den, het Rotterdamse Boymans-Van Beunin/ji Rijksmuseum en Het v lands Scheepvaartmuslt, Amstetdam veel nutr van de gewoonte van si Velde op zijn schild bijna altijd de vlag en ta pels van de schepen aar Ven, ook oJ te)* meer schepen in zijA f ma verwerkt. I Men kan blind varen- concrete weergave in M ken: nooit zou hij als ol ge iets inschetsen dat U kon zien. nimmer zot| bijvoorbeeld om een I compositie te krijgen de zeeslag een schip eei re positie geven dan i werkelijkheid innam. F( er prat op dat zijn wé" rieus" was, namelijk f< tails die de beschouwt, den bezig houden, m$ pertinentnauwkeun een registrerende mani nautische kennis van g Velde evenaarde zijn vaardigheid. i( Het is een in vele op, opmerkelijk en belaï kend boekje geworden,. Afdeling Letterkunde Koninklijke Nederlands demie van Wetenschap recht heeft laten publicj de reeks van haar Ver1 lingen". De compositie heeft zoveel tijd geverf twee van de vier sameii hun gedrukte versie nièi hebben mogen meej vice-admiraal b.d. jhr.Éi Foreest en drs.J.A.vrk Kooy. Twee andere leek de Commissie voor f schiedenis hebben de terlating"gisteren wel b dr.R.E.J. Weber en co: deur b.d.J.F.van Dulm,\ de legendarische comm van de 0-21, de onderzè gedurende de hele 1 Wereldoorlog actief is gif Door de beperkte oplajjl zend exemplaren) en dl door voor een gebonden je pittige prijs, lijkt de z| specialiseerde, hoewel boeiende Verhang vooral voorbestemd boekenkasten van histOf maritieme verzamelaars^ „De vierdaagse zeeslag juni 1666", B.V.Noord-Hollandsch geversmaatschappij, prijs: 85,-. Jubileumconcert door de 155-jarige Koninklijke Militaire Kapel o.l.v. Ma joor J. van Ossenbruggen met com posities van o.m. Beethoven, Dvo rak, Waldteufel, Rossini, Giminez, Groce en Dunkier. Ridderzaal, Den Haag. Dizzie Gilles pie met het eerste exem plaar van Piet Klaas- se's „Jam Session". Kenny Burrel en Paul Ac- ket op de achtergrond omringen de tekenaar. Trouwe bezoekers van North Sea Jazz kennen tekenaar Piet Klaasse. Of van zijn exposities aan de muren rond de Prins Willem Alexanderzaal: jazz muzikanten in actie in zwart wit of gedempte kleuren. Of van zijn opvallende aanwezig heid vlak voor een podium, zijn pennestreken bijna rit misch op het papier zettend. „You are the greatest" schreef Jean Baptiste Illinois Jacquet onder Klaasse's visie op zijn saxspel. This is nothing but beautiful" schreef Von Free man. Uitgever Moussault in Weesp maakte er een prachti ge uitgave van die rond het North Sea Jazz Festival een tientje minder kost dan anders 39.50, later f 49,50). Een in ternationale uitgave met tek sten van Mark Gardner en J.Bernlef over jazz, over ar tiesten en hun platen rond het werk van Klaasse, in kleur en zwart-wit. Het boek is al volop verkocht aan Frankrijk, Enge land en de Verenigde Staten. Piet Klaasse: „Ik ben in '77 be gonnen met dat werk. Op het jazzfestival van Laren. Sinds 1980 kan je me hier in m 'n va kantie steeds op het North Sea Jazz Festival vinden. Het pu bliek is al gewend aan die uit gegroeide tuinkabouter die in de gekste houdingen voor het podium ligt. Soms ben ik bij voorbaat in een muzikant ge ïnteresseerd óm zijn muziek, soms door het visuele aspect van z'n expressie. Zo zijn die bluesjongens af en toe prachtig om te zien. De eerste keer op bezoek bij North Sea zien ze er niet uit, in nét de verkeerde pakken en met slechts één tand in hun mond. Een festi val later zie ze je met keurig gebit, maar in dezelfde kitsch- kleren". Piet Klaasse ving de actie van de jazz in ragfijne ar rangementen. Een concert in prachtband, waarvan Dizzie Gillespie gisteren het eerste exemplaar kreeg. zelf: Ondanks het - voor ons - zwarte karakter van zo'n ge beurtenis een feest. Franco Of dat kwartet van de Ita liaanse pianist Franco d'An- drea, met Tino Tracanna zeer intrigerend op sax. Van Ita liaanse jazz hoor je nprmaal gesproken niets. Maar hier een combinatie die vrijere jazzvor- men aantrekkelijk inbouwde binnen de meer traditionele akkoordenwisselingen in de jazz. Niemand uit het publiek - sorry, kenners - had voordien ooit van ze gehoord. Maar ze kregen toch een zaal redelijk vol. Ook dat is een van de ma gische zaken in de formule van Paul Acket: jazztoeristen, kenners en liefhebbers t>rin gen tezamen meer im-nsen naar de North Sea-coru -.ten dan er ooit bij „losse" concer ten zouden komen. Hans Dul- fer - die elders in het gebouw zijn dochter Candy op sax aan het spelen wist - had toch nooit kunnen denken dat hij een kleine tweeduizend man zou, kunnen trekken met de popachtige jazz van zijn com binatie „Reflud" (omkering van zijn eigennaam) in de Car rouselzaal? Hij ging er dan ook dankbaar stevig tegenaan. "Wat meer? Laat in de nacht nog enkele klappers die deze krant niet meer konden halen, zoals „Spyro Gyra", „Weather report" en Cecil Taylor. Een mens kan niet alles hebben. Dave Brubeck sloot voor mij de boel af met zijn typische pi- anistiek. Dan weer frenetieke blokakkoorden dreunend, dan opeens in een Errol Garner- pastiche, dan weer lyrisch twinkelend. North Sea Jazz '84 is begonnen. Elfduizend men- Cleo Laine, ontroerend van-perfectie. sen moeten er volgens onnoffi- ciële, natte-vinger-schattingen geweest zijn. Veel, heel veel. Maar ik kan ze - na acht jaar - nog altijd geen ongelijk geven. BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 10