Langs Omwegen de Boom heef t in ingebrand La Napoule havens boten te uwer beschikldng eer superspektakel van Steven Spielberg Tweede Cannonball-race nog gekker dan de eerste 34 PAGl DEN/REGIO fieidacSotvtcwi VRIJDAG 13 JULI 1984 PAGINA 5 Op mijn omwegen dpor stadsen land kom ik graag mensen tegen.Jfctkunt mij telefonisch of schriftelijk* vpWllen wie u graag in deze rubriek zour willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. JARRISON FORD GAAT OP BOND LIJKEN Menhirs en dolmen in 't Huys Dever LISSE „Natuurlijke aarde, natuurlijke steen". Dat is het motto van de expositie van kleuretsen en olieverfschilde rijen var. John E. Palmer die van morgen tot en met zondag 29 juli te zien is in 't Huys De- ver aan de Heereweg 349a te Lisse. De expositie is van dins dag tot en met zondag van 14.00 tot 17.00 uur gratis te be zoeken. Sinds verscheidene jaren heeft John Palmer zich verdiept in het karakter en de betekenis van de oudst bekende archi tecturale structuren in noord west Europa en daarbuiten, bekend als Megalietische mo numenten. Hiertoe behoren structuren zoals gekamerde heuvels, menhirs, tumuli en dolmen (die nog in Bretagr.e te vinden zijn), stenen cirkels en geïsoleerde staande stenen; het zijn plaatsen waar, ongeveer 6000 jaar geleden, een culture le metafysika werd beoefend. De meeste van deze stenen zijn in bepaalde patronen ge plaatste en vaak in een bepaal de stand ten opzichte van de zon. John Palmer ondernam reizen naar onze meest oude culturele erfenis in zijn tijdloze betekenis: hij bezocht Megalie tische monumenten in Enge land, Wales, Marokko, Malta, Bretagne, België en Nederland en legde die kunstzinnig vast. Economisch wel en wee E. P. v/d Hoeven-Miceli, het geven van naaikursussen, gevestigd aan de Leuvenstraat 51 is verplaatst naar Heren straat 27 en is tevens het be drijf gewijzigd in „Boetiek Franca", klh. in eigen ver vaardigde dames- en herenbo- venkleding. „Holland Business Travel", Reisburo, gevestigd aan de Haarlemmerstraat 65 is ver plaatst naar de Oliviabank 4. Aan de Haarlemmerstraat 65 is „The Name" computer- borduring, gevestigd. Zoon Peter heeft de zaken in La Rague in handen en doch ter Arlette heeft op het secre tariaat net zo goed een stem in het Boom-kapittel. Stok: „Die viertalige kinderen wo nen daar en hebben er een beste toekomst. Meneer De Boom wist een decennium geleden beter dan geen an der, dat aan de Franse zuid kust een terrein braak lag. Je hebt daar veel potentiële Ne derlandse klanten die er lo pen en liggen. Die komen nu bij ons, met hun wensen op watersportgebied, zonder aan de Fransen overgeleverd te zijn. In La Napoule kom je bij een Nederlands bedrijf te recht, weliswaar met Franse mensen, maar het blijft een Nederlands gebeuren, onder steund vanuit een Neder landse haven, in Oude Wete ring. Het is een wisselwer king tussen noord en zuid". Huren en kopen De mogelijkheden aan de Cóte d'Azur werden tijdig door Arie de Boom onder kend. Oude Wetering-mana ger Stok zegt: „Die man ziét dat gewoon als geen ander". Alles is gebaseerd op de ver huur van boten, zowel zeil- als motorboten. Stok: „Hier, op Oude Wetering, kun je boeken, en in La Napoule ligt de huurvloot klaar. Een boot kopen? Uiteraard kan dat ook. We hebben ook veel Franse klanten, evenals an dere internationale huurders en kopers. Twee moderne jachthavens naast elkaar. Dat zijn Franse staatseigendom men, door Arie de Boom ge huurd en geëxploiteerd. De havenboxen worden er aan de gebruikers verkocht, in tegenstelling met Nederland, waar je meestal een plek kunt huren". Tweeduizend azuren ligplaat sen en de mogelijkheid om in Nederland al te bespreken; elk type dat je zou kunnen wensen. In een topseizoen, dat in het zuiden korter duurt dan in het noorden. „En daaromheen, in voor- en naseizoen, kun je langs de Middellandse zeekust veel langer en rustiger rondhan gen. Vooral september is daar een prachtige maand". Zo waaide Arie de Boom naar Zuid-Frankrijk. Met een filiaal, dat evenwel zelfstan dig opereert onder het bereik van Cannes, Nice en St.Tro- pez, Juan le Pins, Antibes. Mirama, Théouls. Het inter nationale vliegveld van Nice ligt vlak daarbij. Je kunt daar aankomen en een uurtje later je gehuurde jacht be mannen en alle verdere ge neugten van een mediteraan séjours smaken. Niet voor een dubbeltje en een cent, maar het is nog steeds haal baar voor heel wat van onze Concurrentie Nogmaals terug naar de basis in Oude Wetering, waar van daan De Boom opereert. Krimpenaar Stok: „Er is een licht herstel in de verkoop, er is wat meer vraag naar bo ten. De leegloop is minder. Zeg maar: de neergaande lijn is gestopt. Ook op onze basis- poot in Oude Wetering". Maar het blijft aanpoten voor een commerciële jachthave nonderneming. Stok: „Daar zijn de verenigings- en ge meentelijke havens die, ge subsidieerd, ons concurrentie aandoen. Daar kun je veel goedkoper liggen zonder al te veel financiële rompslomp. De commerciële jachthavens hebben een erg moeilijke tijd achter de rug. En dan denk ik ook nog aan de illegale lig plaatsen, waar de boer z'n graskantje verhuurt. En je hebt plekken waar je alleen mag „laden en lossen"; daar mag je niet afmeren, maar ze blijven er rustig overnachten. Ze gooien daar ook vuil af. Dat hebben de pleziervaar- ders geleerd van de beroeps schippers: alles over het hek- kie kieperen, plons. Dat doet de recreant ook. Nederlan ders zijn, over het algemeen, een vies volkje". Maar in Oude Wetering (waar nog zoveel meer te doen is: werkplaats en ande re faciliteiten, vaarschool, eethuisje (bistro, appartemen ten) worden onverminderd boten verhuurd en verkocht, nieuwe en gebruikte. Of er wordt bemiddeld bij koop of verkoop. Of je bespreekt er voor La Napoule. Erg handig, als je toch in het zuiden een droomvakantie tussen Euro pa en Afrika wil doorbren gen. Je zet zo'n boot op een trailer, of je vaart hem bin nendoor of buitenom naar de azuren kust. Daar kan tijd in gaan zitten. Daarom, dus, kun je in Oude Wetering al orde op zaken stellen en tijd winnen. Leuk vooruitzicht; je komt bij Nice aan (vliegend) of in Cannes (met de trein) of met de auto, en je jacht ligt bij Arie klaar voor gebruik. En daarna voel je je even rijk als de groten der aarde, met wie je je, in elk geval varend, kunt meten en die tenslotte hetzelfde doen: tuffen en dwalen over wat de Romei nen noemden het Mare No strum, Onze Zee; en bruin bakken a raison van een lut-. tel bedrag dat ik niet kan op brengen, maar u ongetwijfeld wel... Het is toch weer even anders dan surfen voor de kust van Noordwijk. telt. Harrison Ford in de hoofdrol als Indiana maakt dan wel eens een foutje, maar krijgt steeds meer de onover winnelijke trekjes van de su perman. Als tegenwicht heb ben de scenarioschrijvers dit maal gelukkig een komische partner voor hun held ge creëerd in de zich voortdu rend over al die ellende op windende nachtclubzangeres Kate Capshaw. Wie de hele aftiteling van de film uitzit, begrijpt dat gene raal Spielberg een leger spe cialisten heeft gedirigeerd: De stuntmensen - onder wie Ne derlander Dickie Beer - de matte-artists (voor de op glas plaat geschilderde achtergron den), de trucage-mensen. Zij verdienen een groot deel van het applaus. Wat dat betreft leveren Spielberg/Lucas een stevig stuk werkverschaffing in Hollywood: Post-produktie (waaronder het blue screen- werk) kwam van Lucas' fir ma Sprocket Systems, Lucas' andere filiaal Industrial Light Magic zorgde voor de rest van het visuele effecten. De scènes in decor werden nage bouwd in de Britse Thorn EMI-Elstree studio's - want al mag de Brite filmindustrie het moeilijk hebben, de studio's zijn voortdurend bezig voor de grote Amerikanen - en Spielberg reisde met Indiana naar Macao, Sri Lanka. Al zit ten er qua structuur en (ge brek aan) karakterisering weer vele verwijzingen naar de Amerikaanse „serials" van vlak na de oorlog en de vijfti ger jaren, Spielberg en Lucas mogen het van mij hierbij la ten en iets echt nieuws creë ren. Ondanks alle 'applaus. BERT JANSMA $>asis in Oude Wetering, een vitale watervesting met 350 aanlegplaatsen (foto Wim van Noort). bur 's een ervai"ing irt, daar aan de azuren it van Zuid-Frankrijk, j [nauwelijks 5 km. af- LiD^ van ®én van Euro- Pjs mooiste flaneerla- h, de Boulevard de la jisette zeg maar de oisette die de gla- iurstad Cannes scheidt i de Middellandse zee. deze streek, die in het )rjaar al bedolven lijkt der de gele mimosa en het ogenblik uitbun- en adembenemend {toffeerd is met in Dnd geurende olean- rs, met pronkende hangend en gevels, bollende hortensia's burgermans tuinen; ,r de eens rijpe olij- over de tuinheggen het trottoir voor plukken hangen en palmbomen stokstijf traagwuivend de hitte de dag nog lomer wel, daar moet je aan „thuis" den als voedster van ein- ervaringen in zonnige zomerdagen, draagt haar re putatie uit tot in royale voor steden, „voorvlekken" tegen de voet van de Zee-Alpen, met opeenhopingen van stra lende, aquarelkleurige resi denties; duizenden apparte menten, in alle seizoenen be volkt door zon, rust en ver tier zoekende kosmopolieten die „het betalen kunnen". Zo'n voorvlek is La Napoule aan z'n eigen Golfe; het wa- tergekoelde deel van de ge meente Mandelieu. Hier, waar het wolkenpak aarzelt bij het ontmoeten van de Me- diterranée en daarom vaak boven de zeereep maar blijft hangen met heel z'n elektrisch geladen last hier treft men aan een laag gelegen winkelpromenade langs de baai opeens die on verwachte oer-Hollandse naam aan: Arie de Boom. Arie de Boom Marine, om de klap niet al te hard te doen aankomen bij Fransen en an dere niet-Nederlanders. Maar toch: Arie, die aan de Cóte d'Azur een bedrijf als een boom heeft neergezet, een jaar of tien geleden. Drij vend op de behoefte van ve len die met motor- of zeil jachten de opperste vakantie- genoegeps willën smaken. Op de vlakte van de Middelland se zee, 'van groenblauw tot diep azuur, brommen en zei len de jachten der niet-inle- vereriden. Met meesterhand heeft De Boom ingegrepen en het gezeten, gefortuneerde watervolk naar zijn hand ge- De Braassem Terug nu naar de basis, de grondvesten van De Booms inspanningen, in Holland, waterland. We kijken uit over het onrustige grijs van de Braassemermeer, tussen De Veen, Oude Wetering en Rijnsaterwoude. Op deze plaats streek Arie de Boom ruim twintig jaar terug neer. Aan de Plantage vestigde hij, na een afgebrand verleden van zijn voorganger, zijn „oorlogshaven", een vitale watervesting langs de com merciële en plezierjachtige vaarroute Amsterdam-Rot terdam. A.H. de Boom sr. (60) is op het moment in Ameri ka, woont in Zuid-Frankrijk en vindt nog steeds huisves ting aan de plas als hij toe vallig een keer in de buurt is met uitzicht op het water front dat hij bekleed heeft met 350 aanlegplaatsen. Bij La Napoule en het nabij gele gen La Rague heeft hij, in twee vorstelijke jachthavens, beslag gelegd op meer dan 2000 ligplaatsen ofwel boxen. Ik spreek met de manager van „Watersportcentrum Braassemermeer" (althans „Arie de Boom", dat zegt al genoeg), de heer A. Stok, evenals De Boom van huisuit een echte Krimpenaar aan de Lek, aan welke rivier Arie destijds begon met het maken van jachthavens. Inmiddels is een begin ge maakt met het inkrimpen van Arie's Nederlandse op zet. Manager Stok (die het ene telefoontje na het andere te verwerken heeft, wat niet bevorderlijk is voor de rust van het gesprek; maar er wordt wel geld verdiend, op die manier): „Er zijn al weer enkele havens afgestoten, zo als die in Krimpen en Helle- voetsluis en het watersport centrum bij Leimuiden, welk laatste is verpacht. Maar Oude Wetering is en blijft het zwaartepunt. We hebben hier in Oude Wetering één van de prettigste en sfeervol ste havens, met „water en elektrisch" op de steigers. Daar zijn wij als eersten mee begonnen". Het verhaal van De Boom is het verhaal van een onderne mer die via zijn ervaring en intuïtie op het water een handelsbedrijf heeft neerge- plant dat tot de verbeelding spreekt. Hij heeft alweer een .junior" achter zich staan: zoon Alex, die de verkoop over dealers door heel Frankrijk heen reguleert. I: „Indiana Jones and e temple of doom" (12) it Harrison Ford en Kate ie fipshaw. Regie: Steven r d)ielberg. 'g^j kan geen twijfel over istaan: Naar George Lu- s en Steven Spielberg ooit nog eens^traten Hollywood genoemd je jjïrden, als er al geen in»ndbeelden van de he- langs die wegen ver- 'oozen. Ze zijn de redders IW h het klassieke Holly- )od met hun onafhan- «lijke successen (Lucas' ar wars-trilogie. Spiel- rgs Jaws en E.T.) en in gezamenlijke werk. men maakten ze Rai- rs of the Lost Ark pielberg regie, Lucas Oduktie), samen deden ook het vervolg, India- i Jones and the Temple Doom. Een film die v.e!or een heel groot deel JJ*er je heen raast, je visu- 0(J verplettert en zelfs erfderlands bioscooppu- iek tot lichte juichnei- ^Hjigen kan brengen. film zal het dit jaar |)or ons moeten goedma- Mfn" zei gistermiddag al i mand uit het bioscoop it ziet er naar uit dat dat gebeuren. Al moet ik er areteen bijzeggen: De magie mn Spielberg/Lucas werkt 'uat minder dan bij Raiders of e Lost Ark. Natuurlijk in de errste plaats omdat het een etrvolg is en dus minder ver frissend, in de tweede plaats npdat het verhaal zelf achter s! film in feite bijna door- ohijnend van dunheid is en film heel lang pas op de Regisseur Spielberg maakt het Harrison Ford als Indiana Jones weer op vooral exotische manie ren lastig. plaats maakt. Waar je in Rai ders hijgend door continenten meegesleept werd, moet Indi ana Jones het vaak hebben van een aantal - overigens perfect in beeld gebrachte - versieringseffecten. Spielberg begint z'n film ook nu weer als een Hollywood- Sinterklaas. Hij smijt z'n goe de gaven over het doek: Shanghai 1935 en Indiana Jo nes in een nachtclub waar Cole Porters „Anything goes" met een macht dansmeisjes in Busby Berkeley-versie over het doek gaat. We zien in een complete chaos op de dans vloer een knots van een dia mant en een flesje tegengif alsmaar heen en weer glijden, zonder dat wie ze nodig heb ben er aan kunnen komen. We zien de hele santeme- kraam ten onder gaan in een zee ballonnen, terwijl dat en kel en alleen nodig is om In diana te koppelen aan nacht clubzangeres Kate Capshaw en een klein Chinees jongetje. Puur visueel vertier. Goed voor het eerste applaus. De film gaat zo door tot India na in de Indiase tempel uit de titel terechtkomt, waar boze nazaten van de Thugs en hun Thuggee-rites, de kinderen van een dorp en hun magi sche steen hebben ontvreemd om respectievelijk slaven werk te doen en de wereld te beheersen. Daar is de vaart eruit en gaat Spielberg op de effectentoer. Aan één geza menlijk dinertje van de goede en de kwaden uit zijn film serveert hij de smerigste gan gen: Opengesneden slangen waaruit bossen paling te voor schijn komen om levend ver orberd te worden, een vol soepje met kalfsogen, en als nagerecht apehersenen, te le pelen vanuit het schedeldak van een batterij opgediende apekoppen. Het is het begin van een reeks horror-achtige elementen (zwarte magie, een snoodaard die met zijn hand een kloppend hart uit een li chaam kan graaien) die me net allemaal te dik en te plat zijn. Pas met een fenomenale slotachtervolging via wagen tjes door de mijngangen is Spielberg weer terug in zijn onnavolgbare spoor. Spielberg heeft met Indiana Jones het James Bond-effect niet helemaal kunnen omzei len. En dan bedoel ik de late re Bonds, die een soort show case werden van effecten, grappen en grollen, waar het verhaal nauwelijks nog mee LIDO II en EUROCINEMA I en II: „Cannonball-run" (a.l.) met Burt Reynolds en Dean Martin. Regie: Hal Needham. Stuntman Hal Needham nam in 1979 deel aan de jaarlijkse zogenaamde Cannonbalrun van de westkust van de Vere nigde Staten naar de oostkust of. omgekeerd, een illegale snelheidsrace, waarbij alle middelen om de verkeerscon trole te omzeilen geoorloofd zijn. Needham deed dat met een ambulance omdat die niet zo snel worden aangehouden en hij verwerkte zijn ervarin gen op komische wijze als re gisseur in zijn film Cannon- ball-run in 1981. Voor Can- nonball-run, II heeft hij weer hetzelfde team bij elkaar ge sleept met nog een aantal gast optredens, zoals Richard Kiel Jaws uit de James Bond-se- rie en Frank Sinatra. Een oliesheik, die er op rekent dat zijn zoon de race zal win nen, stelt een miljoen dollar beschikbaar. Burt Reynolds als J.J. en Dom de Luise zijn weer van de partij, maar ook Dean Martin en Sammy Davis Ju nior zijn er, ditmaal vermomd als politieagenten, omdat hun priestervermomming de vori ge keer geen winst opleverde. Burt in generaalsuniform krijgt gezelschap van twee nonnen Shirley McLaine en Marilu Henner die eigenlijk showgirls zijn, die zo snel mo gelijk naar Broadway willen omdat zij het optreden in de provincie met The sound of music zat zijn. Zo telt de film naast fraai stuntwerk volop grapjes voor filmgekken. Dom de Luise geeft een schitterende persifla ge op Marlon Brando's Peetva der, Telly Savalas maakt als gangster grappen over zijn kaalgeschoren hoofd en Jackie Chan is ingehuurd om nog even zijn Oosterse vechtkunst te demonstreren in een mas saal gevecht tegen de ontvoer ders van de zoon van de sheik en diens miljoen. Voeg daarbij nog een in de vechtkunst even bedreven oerang-oetang ach ter het stuur dan is de zaak compleet. Het hangt natuurlijk van ie ders gevoel voor humor af, maar Needham en de makers hebben er zeker een heleboel plezier aan beleefd, getuige de aftiteling, die opnieuw gepaard gaat met alle mislukte opna men omdat er weer eens ie mand in de lach schoot. MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 5