CcidócSouaont Kijkje in de keuken van North Sea Jazz ZATERDAG 7 JULI 1984 idenapp 1740-20 Weather Report: culinaire pretenties "'it. gen v.d. gaat met het vervoer naar het festi val. We hebben auto's rijden, bus sen. Er valt altijd wel een mouw aan te passen. Ik ben altijd veel banger als ze weggaan. De dag na het concert vliegen ze meestal vroeg. En dan gaan we ze echt wakker maken, want ze moeten een vliegtuig halen en je hebt ook nog een morele verplichting tegen over de impresario in dat andere land". Honing voor Nina Hij roemt de samenwerking met de VIP-room op Schiphol, al heeft men het daar ook wel eens moeilijk Dave Brubeck: Oude rot die niet veel vraagt. gehad met het artistieke volkje. De deur van de VIP-room stond vorig jaar wijd open voor Nina Simone, maar de zangeres had geen zin uit het vliegtuig te komen. Toen ze na veel soebatten eenmaal toch zover was, vroeg ze in de VIP-room thee met honing. En juist die avond was het potje honing op Schiphol ner gens te vinden. Daarna wilde Nina een rondreis per limousine door Nederland, maar de instructies wa ren: zodra ze er is, onmiddellijk naar Den Haag. Daar kwam ze aan, maar tijdens haar tweede concert kreeg ze het weer op haar heupen en verliet protesterend het podium, terwijl ze werd uitgefloten. „Nina Simone komt toch niet wéér, hè?", riepen de mensen van de VIP-room dan ook angstig tegen Van den Hoek. Nee hoor, Nina Si mone komt niet, maar wel een paar honderd andere vogels van minder gebruikelijke pluimage. Toch maar dat potje honing in huis halen, denk je dan. Grijze Count Dat artiesten per se moeilijk moe ten zijn, is overigens een fabeltje. Theo van den Hoek herinnert zich een geval van een keurige Engelse Dixieland-band die moest uitwij ken naar hotel Babyion, maar daar door een misverstand niet werd op gehaald. De heren werden niet woedend, maar bleven netjes in de hotellobby zitten wachten. Zonder enige versnapering, dan konden ze zó de deur uit als het zover was. Theo van den Hoek: „Dan denk je: dat zoiets juist moet gebeuren als het om zulke aardige, beleefde mensen gaat". In '79 kwam van het orkest van Count Basie de vraag of North Sea ze ook aan vervoer per bus kon helpen naar Frankrijk, waar de tournee verder zou gaan. De bus kwam, de muzikanten inclusief de grijze Count namen plaats, de in strumenten waren ingeladen, maar de bus liet het opeens afweten. Pa niek bij de organisatie, paniek bij de chauffeur. Het werd een uur lang zoeken naar de oorzaak, tot ie mand de kofferruimte nog eens opendeed en ontdekte dat een stuk bagage tegen een handel zat aange drukt waardoor de stroom in de bus was uitgevallen. Theo van den Hoek: „Ik heb geen klacht gehoord. De hele band zat in die bus te zin gen of ze op schoolreisje gingen. Als ik de muziek van Count Basie hoor, moet ik steeds aan dat mo ment denken. Hoe hij daar doodge moedereerd al die tijd in die bus zat te wachten". Een kijkje ïn de keuken van het North Sea Jazz Festival. Een gigan tisch muzikaal gebeuren straks, op 13, 14 en 15 juli in het Haagse Con gresgebouw. Maar ook een gebeu ren dat voordien heel gekke eisen stelt. Een legale papierwinkel, die speciaje „riders" bij de contracten. Maar je krijgt er soms ook een aar dige kijk op de muzikanten van. Zo kun je concluderen dat drummer Al Foster bij de band van festival- topper Miles Davis een bijzondere plaats in moet nemen. Davis vraagt een eigen kleedkamer, hij vraagt er een voor de rest van de bandleden, maar óók een aparte voor Foster. En terwijl Davis Perrier-water, ap pelsap, salami, fruit, noten en kaas in de kleedkamer vraagt, plus een doos papieren zakdoekjes, ordon neert hij voor de band een half kratje bier en een paar flessen wijn „van goede kwaliteit". Maar voor Al Foster heeft hij een wat asceti- scher, gezonder menu in petto. Die krijgt een pot hete koffie, wat snacks, wortel- en appelsap. Hoewel, denk je dan als je de „ri der" verder leest, wat moeten die „twee grote plakken chocola" er dan bij, meneer Davis? Pure verwennerij. BERT JANSM eletten ather Report" is trouwens de p met de meeste culinaire pre es in het contract. De zoge- tde „hospitality clausules" be- n bij „Weather Report" enkele zijden. Er worden mogelijkhe- voor lunch en diner in ge- gd en wat de kleedkamer be- luidt de tekst: „Graag zorgen koffie, thee, melk, vruchte- len, koude schotels, suiker, ho- citroen. Bestek (vorken, le- messen) en borden. Een „hot voor omeletten en toast", daarbij nog de nadrukkelijke rschuwing dat ze hier in Ne- and niet moeten denken voor grijpstuiver van de fusion- ep af te zijn: „No fast food, no B out food", zegt het contract. Suites Theo van den Hoek: „We proberen in principe altijd uit te voeren wat er gevraagd wordt. Maar ja, we kunnen niet iedereen in een suite stoppen. Als de suites in hotel Bel Air op zijn, dan wordt het moeilijk. We hebben wel uitwijkmogelijkhe den naar het Promenadehotel of een ander hotel, maar toch. Na tuurlijk komt het een concert al leen maar ten goede als je weet wat de eisen van een muzikant of een groep zijn. En dat zetten ze ook, met merken en al voor versterkers en microfoons, in die contracten. Van al die groepen en van wat ze nodig hebben worden lijsten ge maakt, die apparatuur wordt ge huurd of er wordt teruggetelext dat er een gelijkwaardige apparatuur voorradig is". Er staan nog meer merkwaardige voorschriften in die „riders". Zo vermeldt één contract exact hoe veel man er in de zaal beschikbaar moeten zijn: zes toneelknechten, één elektricien, vier inladers; tij dens de show: twee mensen voor het licht, vier toneelknechten en de belichter van het „huis". Het lijkt merkwaardig, die specificatie, maar dan moet je bedenken dat het om Amerikanen gaat, die in hun eigen land werken met sterk gescheiden taken. De diverse vakbonden staan niet toe dat een toneelknecht ook nog aan de belichting komt of helpt met het in- en uitladen. Want daar worden echt stokjes voor gestoken. Dat is branchevervaging. Terwijl dat in Nederland gelukkig een normale zaak is. Verdwaalde muzikanten „In sommige „riders" staat dat er niet gerookt mag worden tijdens een concert", vertelt Theo van den Hoek. „Dat geldt bij het North Sea dus alleen voor de PWA-zaal. Het is onmogelijk dat bij de andere za len, waar je in en uit kunt lopen, te eisen. In zo'n geval kunnen we dus andere eisen, andere lichtinstellin- gen op het podium. „Kijk, dit is het contract van Dave Brubeck", zegt hij. „Dat is een oude rot. Niks aan de hand. Daar kunnen we zo aan voldoen. Die weet dat het hier goed zit". Een ander probleem waar hij mee te maken heeft is het vervoer van de artiesten. Op Schiphol heeft North Sea volgende week een ei gen balie als de muzikanten af en aan vliegen. „Om verdwaalde ar tiesten op te vangen", zegt Theo van den Hoek. „We hebben men sen heen en weer lopen die de ar tiesten meteen uit de slurf bij de „gate" vandaan plukken. We heb ben mensen die zorgen dat alle ba gage en instrumenten meteen ter plekke zijn. En die als ze weggaan er voor zorgen dat alles soepel loopt en er niet plotseling problemen ko men als bijvoorbeeld overwicht voor hun bagage. Ik heb overigens nooit zoveel angst dat er iets mis- irs., 5. t.v., i Davis "wil salami, noten en kaas. en rivii HAAG Lionel Hamp- VT. Rus^ü gewoon dat de piano is' ^at kij en zijn n nasei niet lastig gevallen wor- voor interviews, want 'ug, een goed concert te kun- geven hebben het orkest #jn leider een zekere hoe- rust nodig" staat in contract. En Lionel HHpton Enterprises Inc. •t het North Sea Jazz Fes- bij dal contract alleen -LEGEjeen velletje waarop voor wend is hoe het podium i^H^leeld moet zijn. Dat is het minste wat hij kan en. Acket en zijn mensen zouden schijnlijk best wat meer voor willen doen, want de „Hamp" ft bij voorbaat alweer een van ccessen van North Sea Jazz te en volgende week. Het pu- i kan niét genoeg van hem én. En de „Hamp" niet van iubliek, want zijn optreden vo- /aar voor een dolenthousiaste terwijl alle andere ar- 'n allang hun koffers gepakt en eindeloos door. Die t moet Hampton zelf het licht ?t Haagse Congresgebouw uit- laid hebben. I, de „Hamp" is een makkie, zo is het niet altijd. De lijsten """Speciale wensen die jazzarties- n hun contracten laten stipüle- vorden langer en langer. Bijna :een wil een hotelsuite, velen n nog even zwart op wit wat jlemaal in de kleedkamer aan laperingen klaar moet staan, lesjes bier, wijn en de koude ;el of de warme happen wor- In speciale alinea's zo gedetail- I voorgekauwd, dat je bij het sen alleen al een onmiskenbaar n 'ergevoel bespeurt. We hebben iver de nieuwe „ziekte" in de ld van de muzikale contrac- pe „riders", de extra bepalin- aan de contracten gehecht, die een aantal mensen van het h Sea al wekenlang stevige lenbindertjes blijken. neken van den Hoek, al acht jaar Iïwerker bij Ackets festival en 'oor het vierde jaar met dit i problemen gconfronteerd: m contracten met die uitgebreide !rs" zijn afkomstig uit de pop- 'ld. Het is begonnen in de tijd eö,de „Rolling Stones". Ik herin- me het geval van -de Alice- lerband. In het contract stond !r speciaal Budweiser (met Mi- 5 )b het bekendste Amerikaanse 7nerk. BJ) klaar moest staan in deedkamer. Dat kon je toen igi' ens krijgen. We hebben er stad ind voor afgebeld en we von- et in een Amerikaanse leger- s in Duitsland. Goed, het stond in die kleedkamer. Maar daar 1 ook Heineken. Blijkt achter- lat de heren alleen Heineken «n gedronken en de flesjes veiser onaangeraakt hebben i staan. Kosten noch moeiten aard voor niks", weet is dat gebeuren het begin >est van de populariteit van leken in de Verenigde Staten, in elk geval een feit dat de „Weather Report" uitdruk- in het contract vraagt om leken beer". soorten whiskey die er voor alle ze kerheid maar in z'n kleedkamer dienen te staan, voor als de nood hoog wordt. Het is een veel alge mener verschijnsel. Al wil het dan af en toe wel eens verdacht veel op een uitwas gaan lijken. niet aan zo'n contract voldoen en moet er een tegenvoorstel terugge telext worden. Bijvoorbeeld dat de aankondiger uit naam van de ar tiest vriendelijk verzoekt niet te ro ken. Verder kun je dan niet gaan". Hij heeft een hele map met con tracten bij zich, élk contract anders, Omeletten, toast, Munster, Brie, salami, bier, wijn en bronwater in contracten waar je honger van krijgt Bakkie en Noordeuropese landen pleegt het allemaal meestal wel voor el kaar te zijn voor de muzikanten. De managers beseffen best dat de groepen van het ene festival naar het volgende concert trekken en dat er tijdens zo'n veeleisende en vermoeiende tournee zoveel moge lijk zekerheden ingebouwd dienen te worden. Inclusief het eten. Maar in zuidelijke landen is dat nog wel eens anders. Je zult als muzikant maar net van Amsterdam in Grie kenland aankomen en dan ook nog eens om een bakkie moeten gaan zeuren na het concert. Een andere zaak is dat iedere zich zelf respecterende artiest of impre sario wel een of meer „advocaten" in dienst heeft. En die zitten er niet voor niets. Iedere „lawyer" zal zor gen dat zijn werkgever het beter heeft dan een ander, en zo groeien de aanhangsels van de contracten met het jaar. Het is dus niet alleen een zaak van enkele over het paard getilde godheden van het amuse ment. Zoals Sinatra en de twintig Dat Acket c.s. toch vooral niet een jongetje naar de dichtstbijzijnde pa- tatkraam voor wat fricadellen of een broodje warm vlees sture. En de heren van „Weather Report" hebben hun dorst bij voorbaat ook al gespecificeerd in een paar maat jes Courvoisier, Bourgogne, Pouilly Fuissé en appelsap. Terwijl na het concert nog graag een kaasschotel klaar mag staan (met als suggesties Munster, Brie, Cheddar en de mij onbekende Jarlberg-kaas), plus een koud-vleesschotel. En denk niet dat de Amerikaanse „lawyers", die de contracten opmaken, ook maar één ding vergeten wél mosterd erbij alstublieft. Je schiet er echt van in de lach als je het leest. Lionel Hampton doet het licht uit. Niet dat „Weather Report" nu met een maar ongelooflijke kapsones verweten moet worden. Zulke ei sen hebben een oorzaak. In West-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 13