TAFEL „Verkeerde christenen regeren Europa" Priester-religieuzen achter theologieopleidingen Nu ook SPD-politici op ft-f" Duitse Katholiekendag £cidóc(3otncml f:7:1 iJ kerk wereld Studentenstad Bisschop neemt geen maatregelen tegen Verbeek ACHTERGROND Caidaegouuml DINSDAG 3 JULI 1984 PAGINA 1 De provinciaal-oversten van de Nederlandse priester-religieuzen ach ten de vier Rooms-Ka- tholieke instellingen voor wetenschappelijk theologisch onderwijs (KIWTO's) nog steeds de beste formule voor een open theologische oplei ding. „De opleidingen functioneren goed. Daar willen we voor vechten." Dit zegt pater dr. C.S.M. Ra demaker sscc, provinciaal- overste van de paters der Heilige Harten in Nederland, in een vraaggesprek met de informatiedienst voor Nederlandse missiona rissen. Rademaker is voorzit ter van de KIWTO-werk- groep van de Samenwerking Nederlandse Priesterreligieu zen (SNPR) en curatoriumlid van een van de vier, name lijk de Hogeschool voor The ologie en Pastoraat (HTP). De andere drie zijn de Ka tholieke Theologische Hoge scholen te Amsterdam en Utrecht en de Theologische Fakulteit te Tilburg. Wel signaleert Rademaker „bedreigingen" die medebe palend zullen zijn voor de wijze waarop de theologische opleidingen in de toekomst zullen zijn ingericht. In de eerste plaats moet worden af gewacht of de Vaticaanse au toriteiten bezwaren tegen de kerkelijke erkenning zullen maken. Vorig jaar hebben de Nederlandse bisschoppen na een grondig onderzoek een rapport over de situatie rond de theologische opleidingen naar het Vaticaan gestuurd. Op grond daarvan zou de Congregatie voor de Katho lieke Opvoeding de opleidin gen canonieke goedkeuring kunnen verlenen. (Bisschop Gijsen weigerde de conclusies van dit rapport te onder schrijven.) Ook de bezuiniging en de da ling in het aantal studenten geven aanleiding tot bezorgd heid, aldus Rademaker. „Een groeiend aantal jongeren ziet weinig brood in een theologi sche opleiding, nu sommige bisdommen pastorale wer kers en werksters weren en katecheseonderwijs door le- ken-theologen wordt bemoei lijkt". Rademaker zet vraagtekens bij de Vereniging voor Theo logie en Maatschappij (VTM), die in september aan de soci ale academie De Horst te Driebergen met een maat schappijkritische theologieo- pleiding begint. Hij vraagt zich af of het mogelijk is the ologie te beoefenen zonder enige band met de kerk. Bovendien vindt hij het ver wijt van de VTM niet terecht dat aan de vier rooms-katho- lieke theologieopleidingen de theologie van het maatschap pelijk handelen een verwaar loosd gebied is. „Ze wordt wellicht op een andere ma nier aan de orde gesteld, maar je kunt niet zeggen dat ze volledig ontbreekt". Ook zonder de marxistische dia- lektiek als enig bruikbaar uitgangspunt te kiezen, wat door mensen van de VTM gebeurt, kun je de theologie van het maatschappelijk han delen aan de orde stellen, al dus Rademaker. Hij zou het zeer betreuren wanneer er door de activitei ten van de VTM verdeeld heid inzake de vier instellin gen zou ontstaan. Het is een goede zaak als religieuzen aandacht hebben voor expe rimenteren zoals de VTM beoogt, maar dat mag er niet toe leiden dat de bestaansze kerheid van de vier theolo gieopleidingen wordt onder mijnd, aldus Rademaker. Mariënburgers niet „als groep" bij de paus Het is niet de bedoeling dat de Mariënburggroep als apar te groep binnen de rooms-ka- tholieke kerk in Nederland wordt voorgesteld aan de paus, wanneer deze in mei van het volgend jaar een be zoek brengt aan Nederland. Dit heeft mgr. dr. J.F. Les- crauwaet, hulpbisschop van Haarlem, verklaard in een commentaar op de deining die is ontstaan rond de uit spraak van aartsbisschop Si- monis over eventuele ont moetingen van kritische ka tholieken met de paus. Mgr. Simonis zei gisteren dat al leen katholieken die „loyaal binnen de kerk staan" tot deze ontmoetingen zouden moeten worden toegelaten. Zonder twijfel te uiten aan de loyaliteit van de pro gressief katholiekeMa riënburgers, heeft de hulpbis schop van Haarlem nu ge zegd dat hij dit samenwer kingsverband niet beschouwt als een aparte groep en dus ook geen reden ziet hen als zodanig aan de paus te pre senteren. „Individuele Ma riënburgers zullen in ander verband ongetwijfeld wel in contact komen met de paus en hun kritisch geluid zal dus toch wel doordringen", voeg de mgr. Lescrauwaet hieraan toe. Naar de Mariënburger Herman Bode meedeelde, heeft'de groep zich nog niet beraden op de vraag of men een gsprek met de paus wen selijk zou achten. Namens de SPD neemt dr. Hans Jochen Vogel deel aan de Duitse Ka tholiekendag. Van woensdag 4 tot zondag 8 juli zal in München de 88ste Duitse Katholiekendag wor den gehouden. Het thema is dit jaar „Het leven vertrou wen, omdat God het met ons leeft". Het programma omvat 287 bladzijden en is samenge steld door de organisator van dit grote gebeuren, het Cen traal Comité van de Duitse Katholieken. Voor de hele periode hebben 50.000 mensen ingeschreven, maar verwacht wordt dat met inbegrip van mensen die korter blijven elke dag meer dan 100.000 bezoekers te zien zal geven. Er worden 183 of ficiële redevoeringen afgesto ken door politici, hoogleraren en prelaten in de hallen op het Messeterrein van de The- resiënweide. Uit Polen worden primaat kardinaal Jozef Glemp ver wacht en de beide bisschop- Zuidafrikaanse premier Botha weigert gesprek met kerken Premier Botha van Zuid-A- frika weigert een gesprek met de Raad van Kerken in dat land. Bisschop Tutu, se cretaris van de Raad, had op aandringen van de lidkerken hier in april om gevraagd. Aanleiding vormde de uitslag van het onderzoek, dat de re gering naar de Raad had in gesteld. Het is de tweede keer dat premier Botha een ontmoe ting met leiders van de Zuid afrikaanse Raad van Kerken afwijst.In een brief aan de Raad schrijft Botha: „Wan neer het duidelijk wordt dat de lidkerken van de Raad zich van politiek zullen ont houden en terugkeren naar het geestelijk leven, pas dan, en niet eerder, is mijn kabi net bereid met u te spreken." Tutu had in zijn brief aan Botha kritiek geleverd op het onderzoek van de onder zoekscommissie van de rege ring. Bovendien, zo vroeg Tutu zich af, als Botha een marxistische president (Sa- mora Machel van Mozambi que) kan ontmoeten en kan luisteren naar een marxis tisch volkslied (idem), waar om zou hij dan de kerklei ders in zijn eigen land niet willen spreken? Premier Botha van Zuid- Af ri ka pen Kazimier Majdankski en Alfons Nossol, terwijl uit de DDR kardinaal Joachim Meisner naar München komt, waar hij ook kardinaal Las- zlo Lekai uit Hongarije zal zien. Bijzondere belangstel ling gaat uit naar de aartsbis schop van San Salvador, Ar- turo Rivera Damas. Anders dan bij alle voorgaan de Katholiekendagen komen in München niet alleen voor aanstaande politici van de christen-democratische CDU/CSU en de liberale FDP, maar ook van de soci aal-democratische SPD aan het woord. Laatstgenoemde partij is zelfs even sterk als de CDU vertegenwoordigd: elf politici, tegen negen van de CSU. Van de oppositie in de Bondsdag heeft dr. Hans Jochen Vogel medewerking toegezegd. De Westduitse basisgroepen, verenigd in de „Initiative Kirche von unten (IKvu), hebben aangekondigd dat ze zullen trachten „het hiërar chische model" van de offi ciële Katholiekendagen te doorbreken. Met „interven tieacties" willen de basisgroe pen impulsen uit hun eigen programma doorgeven aan de officiële Katholiekenda gen. De basisgroepen maken be zwaar tegen de wijze waarop het thema („Het leven ver trouwen, omdat God het met ons leeft") wordt gebruikt. Dit citaat van de Jezuïeten pater Alfred Delp, die door de Nazi's is terechtgesteld, dateert uit een situatie die gekenmerkt werd door be dreiging en verzet. Daarente gen wordt het nu op een risi coloze manier gebruikt. Wil men Delp recht doen, dan moet men de huidige proble men in de maatschappij openlijk aan de orde stellen, zonder angstig te letten op de kerkelijke en politieke machthebbers, aldus de basis groepen. Met bijbelstudie, werkgroe pen en godsdienstoefeningen wil men op de alternatieve Katholiekendagen onder meer spreken over de the ma's vrouwen, vrede en be wapening, en homoseksuali teit en Kerk. Het belangrijk ste programmaonderdeel wordt een „nacht van de soli dariteit", waar christenen uit Latijns-Amerika en Zuid-A- frika het woord zullen voe ren. Daar zal ook stelling worden genomen tegen re cente uitspraken van kardi naal Ratzinger, hoofd van de Congregatie voor de geloofs leer, over de gevaren van de bevrijdingstheologie. LEIDEN is een universiteitsstad; een onlosmakelijke twei eenheid, waarbij de universiteit voor Leiden wellicht nog bi langrijker is dan de stad voor de universiteit. Direct gevo) van het predikaat universiteitsstad is de aanwezigheid va vele duizenden studenten, die met hun eigen cultuur en g< woonten de stad een apart accent geven. Soms is er sprak van een plezierig accent, want de meeste studentikoze inval len zijn immers niet van humor gespeend. Van het tegendee is echter ook vaak sprake. Dan blijkt dat de jeugdige stude renden zich niet in de hand weten te houden. Het is de taak van de lokale överheid de studenten vol doende vrijheid te geven zich te kunnen uiten op een dusda nige wijze, dat de burgerij daar niet al te veel hinder vai ondervindt. De afgelopen dagen is dat opnieuw mislukt. Mi nerva, de grootste studentenvereniging van Leiden, vierdi het 34e lustrum. Terecht werd daar een uitbundig feest vai gemaakt met een massale ballonnentocht en tal van andert aardige activiteiten. Centrum van de festiviteiten was he Van der Werfpark. Ook tijdens het vorige lustrumfeest wai het doorgaans zo rustige park omgetoverd tot feestterrein Dat feest van 1979 zorgde voor een lange nasleep, waarin ta. van klachten over misbruik van het park de revue passeer den en eenieder vaststelde dat het de volgende keer anders zou moeten. De les is echter niet geleerd. Ook dit keer terroriseerden de lustrumgangers de stad. Tot in de buurgemeenten werd ge luidsoverlast ervaren. Van vrijdagavond af moesten bewo ners van de straten in de directe omgeving hun woning ver laten om elders te kunnen slapen. In het weekeinde feestte men door tot half zes zondagmorgen. Gisteravond had Mi nerva popster Joe Cocker gecontracteerd om de laatste avond van een afsluiter te voorzien. Het was echter veel te veel van het goede. UITEINDELIJK kregen gisteravond ook de bestuurders van de stad in de gaten, dat de grenzen van het toelaatbare! inmiddels al ver waren overschreden. Een argument als zou-i den die bestuurders zich niet hebben gerealiseerd, dat de mo-i derne geluidsapparatuur zoveel kabaal verspreidt, getuigt van een ongelooflijk gebrek aan realiteitszin. Die realiteitszin: ontbrak trouwens al eerder, toen de vergunningen aan Mi nerva werden verleend en niet voldoende beperkingen wer-c den ingebouwd. De overheid had zich het vorige lustrum-' feest moeten herinneren, gelet op het spreekwoord over de' ezel en de steen. het is voor de hoogleraar en de houthakker, en het komt elke dag in de bus ra ra de krant natuurlijk! Omelet met gehakt, tomatensaus, komkommersla en rijst pudding met aardbeien Nodig voor twee personen: ui, knoflook ketoembar, laos, koenjit, 1 kemirinoot, 1 lepel olie, 75 g gehakt, zout, 1 lepel gemalen ko kos, 1 theelepel citroensap, 2 eieren, peper, 10 g marga rine; knoflook, djahé, 10 g mar garine, 2 dl water, 1 bouil lonblokje, 2 lepels toma tenpuree, 1 theelepel brui ne basterdsuiker en ketjap en maizena, iets azijn; komkommer, 0,5 dl water, 1 lepel azijn, 1 theelepel suiker, zout, sambal iets ui; 250 g droogkokende rijst, 4,5 dl water, zout: 5 dl melk, 45 g custard, 40 g suiker, wat aardbeien met suiker. Fruit kleingesneden ui, knoflook en kemiri met kruiden goudgeel in de olie. Bak vervolgens al roerende het gehakt even mee. doe er zout, 2 lepels water, kokos en citroensap bij en laat het mengsel vjf minuten trek ken. Bak intussen een ome let. Leg het vleesmengsel in de pan middenop de omelet, lap de zijkanten erover en laat het „pakje" op een warme schotel glijden. Fruit voor de saus geperste knoflook met djahé in de margarine. voeg water, bouillonblokje, tomatenpu ree, suiker, ketjap en azijn toe en laat het mengsel vijf minuten trekken. Bind de saus met de aangemengde maizena. Kook water, azijn, suiker, zout, sambal en ui een paar minuten en schep dit meng sel heet door niet te dunne plakjes komkommer. Kook de pudding zo lang te voren dat hij kan opstijven. Bind de melk met custard, die met suiker en iets koude melk is gemengd. Schenk de hete pudding in een natge maakte vorm en zet hem koel weg. Keer de pudding kort voor de maaltijd en gar neer hem met aardbeien, die een poosje tevoren met sui ker weggezet zijn. JEANNE HERMAN VERBEEK WIL ARMEN LATEN SPREKEN IN STRAATSBURG GRONINGEN „Priester- zijn betekent je eigen leven inzetten voor de ander, je ei gen kennis gebruiken, je ei gen geweten laten spreken. Dat is voor iedereen gelijk. Of je nu een wijding hebt on dergaan of niet. De rooms- katholieke kerk heeft van dat ambt echter een soort apartheidsregime gemaakt, zodat de leken er niet bij ho ren. Het priesterambt is in de kerk een enorm machtsmid del. En die scheiding pries ter-leek aanvaard ik niet. Ie dereen moet priester kunnen zijn, ook vrouwen. Priesters moeten ook alle functies in de maatschappij kunnen ver vullen". Aldus de visie van Herman Verbeek (48), de oud-voorzit ter van de PPR, die onlangs samen met de PSP-er Bram van der Lek voor het Groen Progressief Akkoord (PPR, PSP, CPN en Groen Plat form) gekozen werd in het Europees parlement. Een vi sie die vrijzinnig mag heten en in de ogen van orthodox katholieken bepaald verwer pelijk is. Herman Verbeek komt ermee in het nieuws nu bisschop Möller van Gronin gen hem heeft meegedeeld dat hij als priester geen deel mag uitmaken van een poli tiek lichaam als het Europees parlement. Verbeek, die sinds 1973 niet meer als priester werkzaam is, kwam vrij snel tot het oor deel dat hij niet aan het ver zoek van de bisschop zou kunnen voldoen. De Groningse priester ver moedt dat de boodschap van Möller te maken heeft met het bezoek dat de paus vol gend jaar aan Nederland wil brengen. De rijen moeten ge sloten worden, aldus zijn analyse. Aartsbisschop Simo nis zei er gisteren op de radio over dat er geen kritische rooms-katholieken aan de paus zullen worden voorge steld, maar alleen gelovigen, die op loyale wijze in de kerk aktief zijn. Verbeek wil het paus-bezoek aangrijpen om een kritisch geluid te laten horen: „Nu kunnen we een duidelijk nee laten horen te gen het machtscentrum dat de rooms-katholieke kerk is. Alleen naar een duidelijk nee zal het Vaticaan luisteren". Hij verwijst daarbij naar de reactie van het Vaticaan op het ministerschap van drie Herman Verbeek: „Het getuigt toch van liefde dat ik mij niet van de Kerk heb afgewend?" priesters in de Sandinistische regering van Nicaragua. Dat werd hen door de paus ver boden. Maar de priesters wensten niet af te treden. Hun duidelijke nee had tot gevolg dat het Vaticaan boog en de priesters in hun functie als minister konden blijven. Verbeek hoopt dat zijn ver kiezing ook zo kan werken in Nederland en Europa. Herman Verbeek werd in 1963 priester omdat hij vooral geïnteresseerd was in het binnenkerkelijke gebeuren. Hij mocht graag preken en hield erg van de liturgie. Sinds een tiental jaren is die invulling van het prieste rambt veranderd. Beïnvloed door binnenlandse en buiten landse gebeurtenissen is Ver beek als priester politiek gaan bedrijven, eerst als voorzitter van de PPR en nu als lid van het europees par lement. De nieuwe invulling van het priesterambt kwam vooral doordat Verbeek in het begin van de jaren zeventig kennis maakte met de situatie in de Derde Wereld en daarvoor al de ontwikkelingen had be studeerd rond de Vietnam- oorlog, Zuid-Afrika enBiafra. Hij werd erg getroffen door bisschop Romero in El Salva dor. Naast het tv-toestel thuis heeft hij een actuele kruis wegstatie hangen: „Dat zijn 14 foto's over de strijd van het volk in El Salvador. Op de eerste drie foto's bisschop Romero toen hij nog leefde, toen hij werd vermoord en toen tijdens zijn begrafenis op het plein voor de kathe draal de nationale garde op de menigte schoot. De vierde foto toont weer het plein voor de kathedraal waar dat allemaal gebeurde. Tegen over de kerk staat een le vensgrote lichtreclame van Philips, de grootste multina tional van het land. Toen be greep ik dat de hoofdkwar tieren van de onderdrukking in dat deel van de wereld hier bij ons in Europa zijn ge vestigd. Het priesterambt is voor mij toen geworden: een voorgaan in de oppositie, een voorgaan in het verzet, dat in Europa gevoerd moet wor den". Kolonialisme De Groningse priester-politi cus meent dat Europa door de eeuwen heen, vanaf het moment dat de Portugezen en de Nederlanders begon nen met veroveren van vreemde landen „al een plaag, is voor het grootste deel van de wereld". Belang rijk vindt hij het verzet van de kerk dat in Europa naar de mening van Verbeek vrij wel niet plaats vindt. Vanuit dat standpunt vindt Verbeek het dan ook gerechtvaardigd dat hij plaatsneemt in het Europees parlement: „Het kerkelijk wetboek kent een bepaling die een uitzondering geeft op het niet politiek ac tief mogen zijn als priester: die bepaling wordt van kracht wanneer de kerk in nood is. Ik meen dat de kerk in nood is. In Europa en in Amerika zitten christenen op belangrijke sleutelposities, zowel poltiek, economisch als militair. Ik meen echter dat de Eerste Wereld, het rijke' westen, in verkeerde christe lijke handen is. Het zoge naamde Vrije Westen wil over de wereld heersen ten koste van de Derde Wereld. En de kerk in die Eerste We reld weet zich niet te verwe ren: niet tegen de bewapings- waanzin, niet tegen de moord op miljoenen uitgehongerde mensen. De kerk is hier in nood, omdat zij haar taak, het zich inzetten voor de zwak ken, verzaakt". Verbeek is van mening dat een nieuwe emancipatiebe weging onder katholieken moet ontstaan, zoals die ook 100 jaar geleden opkwam on der mgr. dr. H.J.A.M. Schaepman. Die richtte zelfs een politieke partij op. Mgr. dr. W. H. Nolens zat maar liefst 35 jaar in de Tweede Kamer. Toen kwam er geen negatieve reactie van de kerk. Beide politici werden zelfs met pauselijke onder scheidingen beloond voor hun politieke werk: „Toen waren de katholieken ner gens. Nu hebben ze teveel macht: Dreesmann, Lubbers, Van Agt, Lardinois", aldus Verbeek. In het Europees Parlement wil Herman Verbeek dat zijn fractie de spreekbuis voor de armen in de Derde Wereld wordt: „Die hebben ons het mandaat gegeven. Ik kan Eu ropa alleen maar zien door de ogen van de slachtoffers. Wij willen geen superstaat maar een kleinschalig Euro pa. De beslissingsbevoegd heid moet weer terug naar de gemeenten, de wijken. Euro pa moet ophouden de wereld als vrije markt te misbruiken of de derde wereld te plunde ren". Verbeek wil dat werk duidelijk als priester blijven doen, als man die het evan gelie niet wil laten vallen. Over zijn Kerk zegt hij: „Het getuigt toch van liefde dat ik mij niet van die Kerk heb af gewend? Het wordt geen echtscheiding als het aan mij ligt. Maar het moet wel van twee kanten komen". Priester-politicus Herman Verbeek uit Groningen zal niet door Bisschop Möller ge straft worden, wanneer hij vasthoudt aan zijn zetel in het Europees Parlement, waarin hij op 14 juni voor het Groen Progressief Akkoord werd gekozen. Verbeek had het afgelopen weekeinde een gesprek met mgr. Möller. Deze had eind vorige week laten weten het niet goed te vinden dat Ver beek als priester lid van het Europees parlement wordt. Möller beriep zich op het nieuwe kerkelijk wetboek van de rooms-katholieke kerk dat verbiedt dat pries ters actief zijn in politieke functies. Verbeek over het gesprek met Möller: „Nadat wij eerst enige keren gecorrespon deerd hadden over mijn ver kiezing heb ik zaterdag een gesprek met de bisschop ge had. Ik geef weer wat hij over mijn verkiezing zei: Jij doet dat in een vrije opstel ling. Ik draag daar geen ver antwoordelijkheid voor. Nie mand kan mij daar dus op aan spreken, zo zei Möller. Hij verbiedt niet en hij straft ook niet. Ik vind dat een goed gekozen formulering", aldus Verbeek, die in 1968 in het bisdom Groningen ging werken als adviseur voor li turgische vernieuwing. In 1973 gaf hij deze opdracht terug. „Wij hebben toen afge sproken dat ik in het bisdom als priester een onafhankelij ke positie zou gaan innemen en ook in mijn eigen levens onderhoud zou voorzien". De fractie van het GPA in het Europees Parlement, naast Verbeek bestaande uit PSP-er Bram van der Lek (Verbeek is PPR-lid) heeft een stichting opgericht, die het beheer gaat voeren over het inkomen van de twee eu roparlementariërs. Verbeek en Van der Lek willen een zo minimaal mogelijk salaris. De rest van het geld en de vergoedingen zullen besteed worden aan het aantrekken van deskundigen op allerlei Europese gebieden. Verder wil de GPA-fractie met het geld actiegroepen zoals de Vredesbeweging en de vrou wenbeweging naar Straats burg halen voor gezamenlijk overleg. Herman Verbeek zal zijn ge loofsbrieven binnen drie we ken opzenden naar de Twee de Kamer. Het uitblijven van die brieven had niets te ma ken met de goed- of afkeu ring van zijn verkiezing door bisschop Möller. Op het mo ment dat de oproep om de geloofsbrieven op te zenden kwam, was Verbeek in het buitenland. Droog DE BILT Het blijft waar-1 schijnlijk morgen overal droog. Er komt wat meer zon dan vandaag. De wind blijft wel noordwest, maar neemt J wat in kracht af, en de tempe-._ ratuur wordt iets hoger. Dit al- les hangt samen met een hoge-v' drukgebied dat gisteren even>1 ten westen van Schotland lagjLC en dat zich naar Engeland uit-^e breidt. Ook in veel andere de-lt len van Europa is het nieti warm, voor temperaturen bo ven de twintig graden moetenrT we naar Zuid-Frankrijk en deS rest van Zuid-Europa. Maar in>L die landen komt de tempera-gj tuur. dan ook vaak boven de,r dertig graden, vooral in het' binnenland. nog hier en daar een bui. Mid-V dagtemp. ongeveer 18 graden, s1- Britse Eilanden: :o Droog en perioden met zon.-jg Middagtemp. van 17 graden in,e{ Schotland tot 22 in Zuid-Enge-;, land. H( Benelux: s Perioden met zon, en vrijwel/o overal droog. Middagtemp. on- Jr geveer 18 graden. i[n( Duitsland: 'n0 Af en toe zon, maar ook hier en daar een bui. Middagtemp.De van 18 graden in het noordengei tot 24 iji het zuiden. 3a1 dei Frankrijk: sr\ Droog en flinke perioden metwe zon. Middagtemp. van 18 gra-jloi den in de Kanaalzone tot 27^ej aan de Rivièra. we Portugal en Spanje: Droog en zonnig. Middagtemp.^ van rond 20 aan de Golf van Biscaye tot boven de 30 op de[ Spaanse hoogvlakte en aan d< Costa del Sol. pol mo mi< Italië en de Joegoslavische*^ kust: 4?er Droog en perioden met zonROi Middagtemp. van 25 graden iifcvc het noorden tot 30 in het zuiMn den. ïailiet naa Alpengebied: -oloo; Perioden met zon, plaatselijljtoiï ook een regen- of onweersbuipia] Middagtemp. ongeveer 24 gra< den. of jne Geen krant ontvangen Bel tussertkat 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tusser® e 14.00 en 15.00 uur. telefoonnrOTI-g^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 2