reakdance en Hip-Hop cultuur ieuwe kans voor zwarte film ein en ongein in :eeldenroute langs de borden van de Linge rryBelafonte zet zich achter dansfenomeen uit de Bronx Opnames klaar voor Flesh and blood 99 ?y[/KUNST CeidóeSotncmi ZATERDAG 30 JUNI 1984 PAGINA 13 cijyWOOD/DEN Drie zwarte a jes plegen enkele rW per week» over de 'ffenen vloer van de ertn mijn flat te kron- Vi Zeer studieus, met nerote portable radio - ezich. Ze wonen er e lus je zou ze eigen- boeten vragen de >erj-ij te maken. Maar Si zo vredig verdiept _ji pogingen het tot aal slangemens te sn, dat je ze maar >egaan. Al moeten straks geen twintig n, want zo zijn we |/el. Wat ze aan het *^ijn is een vorm van tdancing", een hier vergewaaid sociaal- l eel fenomeen, waar- merika al in de ban film heeft het er in- •ls ook van te pak- Breakdance" draait 'ft door Harry Bela- C geproduceerde Street" komt straks, jjllywood is men de ngiiging toegedaan dat "■icces van dat soort Vide toekomst van op amelijk zwart pu- ko georienteerde Hol- <(Jd-films opnieuw zal n*n. ntt eifBelafonte, door wiens ,Den bemoeienis, Orion 9&s tien miljoen dollar in G; wilde steken, vindt dat hitreet" trendsettend kan rkMaar mislukt de film tercieel, dan kunnen )enet een „zwart" onder den bestemd voor een ekpubliek het weer even tein". Hij herinnert zich i hte ontvangst die „The gtn 1978 kreeg. Ondanks crRoss, ondanks het mee- an de toen nog niet zo sle Michael Jackson, on- lide aanwezigheid van de r i komiek Richard Pryor mieze „zwarte" re-make lfhe wizard of Oz" geen n Terwijl tijdens de voor bereidingen van deze „all black"-film Hollywood het idee had aan een nieuw tijd perk te beginnen. De film bleek z'n geld nauwelijks op te brengen, elke producer liet plannen voor zwarte-films- voor-zwart-publiek varen. Michael Jackson „The Wiz werd als barometer gebruikt voor de levenskansen van de zwarte film" stelt Bela- fonte. „Maar helaas werd de film alleen als „zwarte film" beoordeeld, en piet op z'n kwaliteiten als film. Gelukkig heeft het de kansen van zwar te entertainers op zichzelf niet getorpedeerd. De carrières van komieken Richard Pryor en Eddie Murphy zijn bergop waarts gegaan en Michael Jackson heeft de persoonlijke economische kracht om welke film dan ook succesvol te ma ken. Maar de „zwarte film" wordt als commercieel niet haalbaar gezien". Niettemin zette Belafonte zich achter de plannen voor „Beat Street". Een film die inspeelt op de zwarte „hip hop"-cul- tuur (een nieuw woord voor dat alles-wat-bewegen-kan- moet-bewegen genre) van vooral de South Bronx. Mis- „Breakdance". eerste van serie films over „hip hop"-cultuur. Harry Belafonte: Het genie van de zwarte en latijns-Amerikaanse bevolking van de Bronx in „Beat Street" schien is het feit dat Belafonte zelf is geboren in New Yorks Harlem en opgegroeid in die zelfde South Bronx de reden achter zijn begaanheid met het fenomeen. Een feit is dat zon der zijn naam geen produktie- maatschappij de gok gewaagd zou hebben. „Beat Street is een soort West Side Story anno 1984" vindt Belafonte. Gaat er iets dat maar op een zuchtje van een nieuwe trend lijkt door Hollywood, dan is onmiddellijk Jan en alleman bereid op het rijdende paard te springen. De handige zaken mensen-filmers Golan en Glo bus (eigenaren van Tuschins- ki-concern hier te lande) maaiden Belafonte c.s. aardig wat gras voor de voeten weg met hun film „Breakin'" (ook een woord voor hetzelfde be- weeg-fenomeen). „Een ge vaar" stelt Belafonte. „Ik weet zeker dat er nieuwsgierigheid bij het publiek leeft voor zoiets nieuws op films. Maar is er één film in dat genre geweest die niet zo best is, dan ben je dat publiek onmiddellijk weer kwijt. Belafonte vindt dat de situatie in de arme zwarte wijken van New Yorkse Bronx er. sinds zijn jeugdjaren absoluut niet beter op is geworden. „De pijn en het gevoel van degradatie zijn alleen maar sterker* ge worden. Onze film „Beat Street" speelt in op de overle vingskracht van de mensen die er wonen, hun humor en hun eigen cultuur. Er zit een hoop positieve kracht in „rap music en de graffiti van de Bronx" zegt hij. „Break dan cing is een voortdurend bewijs van het genie van de zwarte en latijns-amerikaanse bevol king daar. Hoe meer die speci fieke cultuur in de cultuur van Amerika geïntegreerd wordt, hoe rijker die zal zijn". Feit is dat je in Amerika ook nauwelijks om het breakdan- cen heen kan. Er worden foto boeken over gepubliceerd, op een immense boekenbeurs in Washington - stad met een grote zwarte bevolking - zag ik jongetjes van dertien, veer tien jaar op meegebrachte stukken karton en hardboard die frenetieke, schokkerige be wegingen perfect uitvoeren. Belafonte duimt voor zijn pro ject. Hij is nog altijd populair als zanger, zijn concertense- rie's hebben nog altijd een groot publiek, maar hij zoekt in de tussentijd nog steeds films om zelf in te spelen. Zijn toekomst als filmproducer hangt nu van „Beat Street" af. Belafonte: „Heeft de film suc ces, dan kan ik de mensen er misschien toe krijgen te luiste ren naar de stapels ideeën waarmee ik al jaren rondloop. Lukt het niet, dan krijg je na tuurlijk te horen: Zie je wel, weer een zwarte film die het niet doet. Met één film wordt dan meteen de toekomst v^n een heel genre getorpedeerd. Maar met die realiteit moeten we helaas leven". BERT JANSMA el,s kort kent het Betuwse dorp Acquoy een beeldenroute, samenge- i I door de gepensioneerde topambtenaar Piet Cleveringa, die daar- 1 48 kunstenaars uitnodigde. In tegenstelling tot de Overijsselse f'e omvat de Betuwsebeeldenreeks vrijwel uitsluitend abstract OENDAAGSE OBJECTEN TE KUK VOOR IEDEREEN lei at eb ^DY In een van de ^estige, klamme solda- l^iers van het 19e eeuwse k'Asperen klinkt een ^'irend terugkerende V'Piet Cleveringa (67) xlÜe wenkbrauwen wan tij het geluid tracht te o0h. Een ogenblik is hij Inen, dan keert hij te- h een tevreden glimlach ^eimond. „Kijk", zegt hij, ^hij naar een tekst wijst, 1 »en de halfronde corri- geschilderd, „kijk eens teiar staat". De pijnlijk 1j^urig geschilderde sier de die een ode inhouden leven van de vroegere ^militair, melden: icht om ontberingen te der schoonste deugden n soldaat. nga grinnikt wanneer eindje verderop weer 1st ontwaart: eds zijn klacht 3-(j gezicht >eHst verlicht Vjes licht. pef lijtede kreupelrijm is mis- ognog erger dan het eerst i f uit literair oogpunt - past goed in deze ca- en-achtige sfeer, waar je&oveel seconden die in- vënde doffe dreun in»' d#aak van het gedreun is cb^verwacht als origineel, ie# in de halfronde ruim- I Ifin schouwspel waar te nwaarbij een drietal witige houten poppen A^aar in gevecht is ge- w#L Daarbij hanteert de eep een mes, waarmee hij r 9 insteekt op zijn onderliggend slachtoffer. Vlak bij het vech tende tweetal ligt een derde fi guur; zoëven neergestoken door de messentrekker. Ver geefs tracht hij het.hoofd op te heffen. Maar telkens weer valt het achteloos terug op de har de betonnen vloer, daarmee een bons veroorzakend, die door het gehele gebouw heen klinkt. „Dat is het geluid, dat zegt we voortdurend horen", Cleveringa. „Leuk, hè". De met elkaar in gevecht zijn de houten poppen vormen te zamen een kunstwerk van Axel en Helena van der Kraan uit Rotterdam en vormen een onderdeel van de onlangs opengestelde beeldenroute langs de Linge, die tot en met 9 september daar te bezichti gen is. Via een mechaniek dat Beelden langs de Linge; In dit geval vijf kleurige schijven van Peter Struycken uit Gorinchem. (foto: Victor Nieuwenhuys, Amsterdam). is aangesloten op het elektrici teitsnet, is er een bewegende groep ontstaan, die „moorde naar en slachtoffers" is ge- Het (houten) slachtoffer uit de moordenaarsscène van Axel en Helena van der Kraan uit Rotterdam. Doordat de houten kop via een mechaniek steeds wordt opgeheven en weer terugvalt. Is In het Fort Asperen een doffe, monotone dreun te horen. (Foto: Victor Nieuwenhuys, Amsterdam). doopt. Behalve in het uit 1847 daterende fort in Asperen, dat tot aan de Tweede Wereldoor log nog deel uitmaakte van de Hollandse waterlinie, is ook in het winkelloze dorpje Acquoy een houten beeld van de Van der Kraans te zien. In het his torische polderhuisje, waar eens schout en schepenen om de zoveel tijd zitting hielden, zit nu een kolossale houten pop grimmig voor zich uit te staren. Na een druk op een knopje begint hij met een stac cato getrommel van zijn vin gers: alsof er kogels uit een ge weer worden afgeschoten. En almaar die grimmige kop met daarin een paar stekende ogen, die je bewegingsloos blij ven aanstaren... Een beeld met een geweldige impact! Waardering Het doet Piet Cleveringa zicht baar goed wanneer hij waar dering ontmoet voor zijn initi atief, langs de Langendijk tus sen Acquoy en Asperen een beeldenroute te hebben uitge zet. Op zijn uitnodiging heb ben 48 in ons land werkende beeldende kunstenaars 76 kunstwerken gewrocht, waar van enkele tientallen langs het pittoreske riviertje de Linge zijn geplaatst, terwijl de rest onderdak heeft gevonden in het al jaren leegstaande fort Asperen. „Het gaat hier uitsluitend om mijn eigen keus", zegt Cleve ringa, die na zijn pensionering als chef Direktie Politie van het ministerie van Binnen landse Zaken in Den Haag naar het eenzame Acquoy ver huisde. Déér richtte hij een Kijkschuur in waar hij voort durend exposities organiseert van moderne, hedendaagse kunst. „En omdat de Kijk- schur vijf jaar bestaat, wilde ik wat bijzonders doen", vertelt Cleveringa, daarmee de ge boorte van de Beeldenroute langs de Linge verklarend. Half uurtje „Ik ben uitgegaan van de ge dachte dat mensen op een ple zierige wijze met kunst in aan raking moeten kunnen ko men. Ze kunnen langs de Lin ge wandelen en worden als vanzelf met de kunstwerken geconfronteerd. Normaal wan del je in een half uurtje van Acquoy naar Asperen, maar wil je alles een beetje bekijken dan doe je er thans anderhalf uur over. Daarbij is het fort Asperen heel nadrukkelijk in de beeldenroute opgenomen". Reeds een fiks aantal jaren verzamelt Cleveringa moderne kunst. Hij kwam er mee in aanraking door middel van zijn acht jaar durend voorzit terschap van de Haagse Kunstkring, die elke drie we ken opnieuw een tentoonstel ling organiseerde. „Ik wist eerst niet wat ik zag", vertelt hij. „Echt niet. Maar na ver loop trad er een zekere gewen- Gouden Leeuw Wie weet wat incontinentie is? Ik wist het eerlijk gezegd niet, maar het is het niet kun-, nen ophouden van een plas. Ik weet het nu omdat een Neder- landse tv-commercial over dat onderwerp een Gouden Leeuw heeft gewonnen op het 31ste Festival International du Film Puiblicitaire in Cannes. De commercial werd gemaakt in opdracht van het bedrijf Edet en gemaakt door Cine- team in Hilversum met als art directors Ferenc Kalman Gall (de voortreffelijke cameraman van o.a. Frans Weisz film „De inbrekeren Frank Pels. Frans Lukraak De plaatselijke bevolking haalt de schouders op voor wat er langs (en in) de Linge is neer- fezet. „Aqcuoyse kunst binnen én uur", luidt de tekst op een bord dat lukraak in de wilgen is gehangen samen met een lekke wasted en verroest fra me van een tuinstoel. Zo'n ui ting is een reaktie op Carel Vissers „Zinkstuk", een viertal op het water drijvende bin nenbanden met daarop wat planken, vier oliedrums, touw een stuk glas en een stalen band. Het geheel doet denken aan een vlot, waarmee jonge tjes de Linge komen afzakken zonder ooit het idee te hebben gehad, dat zij op die manier kunst produceren. De Acquoy- se en Asperense bevolking haalt er dan ook zijn neus voor op, evenals voor Hans van der Pennens kleibult en Pieter Geraerdts' „Ensemble", waar voor deze een kubus gebruik te, een handjevol kunstgras, een stuk touw met daar bo venop een glasplaat. (Toen ik in Acquoy was, hadden jon gens blijkbaar wat touw nodig, want dat onderdeel van het object was verdwenen, terwijl de rest keurig in tact was gela ten.) Toch is Cleveringa positief ten aanzien van de „bemoeienis sen" van de Betuwse bevol king met „zijn" beeldenroute. „Het is interessant te zien wat in deze tijd door mensen van deze tijd gemaakt wordt", zegt hij, terwijl hij Geraerdts' „En semble", voorzover nodig, in orde brengt. „Je blijft er jong bij. Al met al is het een boei end geheel. Wat ik heb willen bereiken, is een natuurlijke in passing van kunstwerken in het landschap hier ter plaatse. Aanvankelijk hebben de men sen heel gek gekeken toen ze zagen wat er hier werd opge bouwd. Ze hebben gegierd van het lachen. Maar nu zijn ze er aan gewend". KLAAS GOÏNGA Mash: verliest van commercial Indiana Jones Een meneer die het kan weten zegt in ..People" over een commercial van British Air ways: „Er zit meer verhaal in dan in Indiana Jones" (Spiel bergs vervolg op raiders of the Los Ark BJ). Als je die commercial gezien hebt, ben je geneigd een reservering te maken Zijn recensie over de spot voor het frisdrank-merk Dr. Pepper: „In zestig secon den kan je vaker lachen dan in dertig miunuten van de se rie MASH". Karakteracteur Chuck McCann speelt er de gebochelde van de Notre Dame in, nog een verbinding met film. Kritgieken waar film- en tv-makers het mee kunnen doen. De mooiste com mercial vindt hij die voor Kaypro computers. Een klant zegt: „Ik wil die computer van 1200 dollar kopen". „Dat kost u dan 5200 dollar compleet" antwoordt de verkoper. Want zo gaat dat. Zelfspot is ook een kunst. Juist in de reclame. BERT JANSMA De belegering van de stad Avila: vijf dagen rook en explosies. „Flesh and blood", de internationale speelfilm van voornamelijk Nederlandse makelij, is klaar. Dat wil zeggen: regisseur Paul Verhoeven heeft de opnames - vijftien weken -achter de rug en de Nederlandse Ine Schenkkan begint met de montage van het door hem geschoten materiaal. Producent Gijs Versluys brengt de film van zijn „Riverside Pic tures" volgend jaar februari via de Tuschinski-bioscopen in rou latie in Nederland Orion Pictures zorgt te zelf der tijd voor de distributie van de film over de wereld. De opnamen voor dit romantische middeleeuwse spektakel met in de hoofdrollen Rutger Hauer, Jennifer Jason Leigh en Tom Burlinson werden gemaakt in Spanje, voor een deel aan de voet van elfde eeuwse stadsmuren van Avila. De filmgevechen met vuur, rook en vele explosies, hulden de oude stad bijna vijf da gen lang in duisternis, pochen de makers van de film. Leuk voor de bewoners, denk je dan. Cameraman van de film was de internationaal steeds sterker op tredende Jan de Bont. Verantwoordelijk voor decors en aankle ding is art-director Felix Murcia, die ook voor Carlos Saura's „Carmen" tekende. Rutger Hauer: de middeleeuwse gevechten van „Flesh and blood" zitten er op. ning op. Later begon ik het in teressant te vinden en allengs ging ik er toe over om te gaan verzamelen. Daarbij beperkt ik me tot Nederlandse kunste naars of mensen, die hier wo nen en werken. Ik kan de ont wikkelingen in het buitenland onvoldoende overzien om ook kunst van buiten Nederland te verzamelen. Bovendien is Ne derland interessant genoeg voor mij". Vanuit deze filosofie is Cleve ringa beginnen te denken aan een route langs de Linge, waarlangs beeldhouwwerken zouden kunnen worden opge steld. Kunstenaars, die hij hiervoor benaderde, reageer den zonder uitzondering en thousiast. Op één na besloten zij allemaal tot het maken van nieuw werk. Nu bestaat er natuurlijk best een binding tussen de speel film en de mini-speelfilmpjes. die commercials zijn. Diverse regisseurs hebben het vak er mee geleerd, regisseurs zonder werk hebben er zich mee in het leven gehouden, en er zijn zelfs regisseurs die met dit - goed betaalde - werk een pri- vé-potje hebben gespaard voor meer ambitieuze projecten. In Nederland hebben we com mercial-regisseur Ko Koedijk gehad die zich met „Geen pa niek" aan de komedie waagde. Geen succes. Ondanks Kraaij- kamp, de Gooyer en Eddie Constantine. Frans Weisz maakte tussen z'n speel film werk door voortreffelijke commercials - ik herinner me een fantastische met een trein en indianen - voor shag-tabak, en zo zijn er meer. People Normaal komt u zulke berich ten niet tegen in de krant, t Commercie, hoe belangrijk ook in onze samenleving, pleegt alleen in de publiciteit te komen als er iets negatiefs rond aan de hand is. Tv-com- mercials worden niet geren- senceerd op tv- of filmpagi na 's, al wordt ons televisiekij kende volkje er dagelijks mee lastig gevallen. Het Ameri kaanse populaire weekblad „People", heeft dat doorbro ken. Net zoals het blad korte filmrecensies pleegt op te ne men, heeft het nu een pagina ingeruimd voor korte kritie ken op de nieuwe commerci-~ als", reclamespots dus, die er in een bepaalde week op het scherm verschijnen. Net alsof het complete speelfilms zijn. Het resultaat is verrassend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 13