Van Gogh-expositie met
183 tekeningen uniek
Joop Brons
overtuigt nu.
Sprankelende musical van regisseur George Abbott
VAKANTIE?
VAN MONOTONE TEKENLUNEN
NAAR DRIFTIGE VERFTOETSEN
UW REISVERZEKERING LIGT
BIJ ONS KLAAR.
Lrnekse
koorkun
wint het
van Haaf*
KUNST
£eidócSomcmt
ZATERDAG 30 JUNI 1984 PAG^
Ernstige klachten
opvolging Enkelaar
HILVERSUM In de ondernemingsraad van de NOS
heerst wrevel tegen het bestuur, dat nog geen stappen
heeft ondernomen voor de opvolging van NOS-tv-hoofd
Carel Enkelaar, die komend jaar met pensioen gaat. Er
wordt in dit verband gesproken over een „ernstige vorm
van nonchalance".
Speciaal de programmamakers wachten met smart op
voorstellen in deze richting van het bestuur. Zij willen we
ten waar zij op korte termijn aan toe zijn. Zij zouden snel
geïnformeerd willen worden over de opvolgingsprocedure.
NOS-commissaris programmazaken Kees Spaan deelt deze
zorg. Ook hij vindt dat er te traag wordt geopereerd. Deze
zorgen worden vooral ingegeven door het feit, dat nu al
het tv-programmabeleid moet worden bepaald voor de toe
komstige periode, wanneer Enkelaar al zal zijn vertrok
ken. Ook de vorming van een Europees tv-programma
staat hierbij op het spel.
Freek de Jonge weigert
Albert van Dalsumprijs
AMSTERDAM - Cabaretier Freek de Jonge
heeft de Albert van Dalsumprijs 1982/1983 van
7.000 gulden, die de Stichting Amsterdams
Fonds voor de Kunst hem had toegekend, ge
weigerd.
De stichting, die De Jonge bekroonde voor zijn
uitzonderlijke prestaties met de Mythe, „waar
mee hij de grenzen tussen toneel en cabaret
heeft weten te slechten", zag de bui kennelijk
bij de toekenning al hangen. In het jury-rap
port staat namelijk dat de stichting de antipa
thie van De Jonge tegenover prijzen kent. Men
wilde hem de prijs toch toekennen. Freek de
Jonge was zelf niet voor commentaar bereik
baar. Eerder liet hij weten, dat „dergelijke prij
zen altijd terecht komen bij mensen, die deze
niet nodig hebben".
Remco Campert schrijft
boekenweekgeschenk '85
AMSTERDAM Remco Campert zal
het boekenweekgeschenk voor 1985
schrijven.
Hij heeft de opdracht van de Collectie
ve Propaganda van het Nederlandse
Boek (CBNB) aanvaard, aldus heeft een
CBNP-woordvoerster gisteren meege
deeld. Zij wilde verder geen bijzonder
heden geven over de aard van het
boek, dit op verzoek van de schrijver
zelf. De Boekenweek begint volgend
jaar op 20 maart. Er zal dan evenals dit
jaar weer een Boekenbal plaats vinden
in Carré.
Over het programma van dit evene
ment konden evenmin al bijzonderhe
den worden meegedeeld.
OTTERLO Tot 2 sep
tember kan in het Rijks
museum Krölier-Müller
op de Hoge Veluwe voor
de eerste maal de comple
te Van Gogh-collectie
worden bezichtigd. Het
gaat om 278 werken, die
mevrouw Krölier-Müller
in twintig jaar tijds verza
melde en waarvan de eer
ste drie schilderijen in de
jaren 1908-1909 door haar
werden aangekocht. De
werken van Van Gogh
vormen de kern van haar
fameuze collectie moder
ne schilderijen. Naast 92
schilderen ijevat de Van
Gogh-collectie 183 teke
ningen en drie prenten.
Met name de expositie van de
complete serie tekeningen
maakt deze tentoonstelling
uniek: door hun grote gevoe
ligheid voor licht zijn de teke
ningen slechts bij hoge uitzon
dering te zien en het valt om
die reden niet te verwachten
dat dat in deze eeuw en op
deze schaal nog eens gebeurt.
Geen wonder dat de expositie
Van Gogh-kenners en liefheb
bers uit de hele werld naar Ot-
terlo lokt en dat in de progno
ses voor het totale bezoekers
aantal gedacht wordt aan de
recordbelangstelling voor de
tentoonstelling van De Stijl,
vorig jaar.
In de periode 1908-1928 groei
de de Krölier-Müller verzame
ling werken van Van Gogh uit
tot een van de belangrijkste en
indrukwekkendste overzich
ten van het oeuvre van de
kunstenaar. Mevrouw Krölier-
Müller beschouwde de schilde
rijen en tekeningen van Van
Gogh als één van de hoogte
punten in de geschiedenis van
de beeldende kunst, het werk
van een eenling die zich had
Potloodtekening uit 1882, voorstellende Oude man met kind. De
tekening werd door een Arnhemse kunsthandelaar herontdekt.
De waarde wordt geschat op 150.000 gulden.
losgemaakt van de toen heer
sende ontwikkelingen in de
beeldende kunst en daar ver
boven uitsteeg. Zij karakteri
seerde hem als „één van de
groote geesten onzer moderne
kunst, waarop de tijdgeest
geen vat had, omdat de eigen
persoonlijkheid zich in hem te
machtig toonde".
De in het Krölier-Müller aan
wezige Van Goghs zijn voor
een belangrijk deel afkomstig
uit twee verzamelingen: de
collectie L.C. Enthoven (vei
ling Enthoven, bij Fred Mül-
ler, Amsterdam, 1920) en de
verzameling Hidde Nijland
(112 tekeningen en een litho)
die in 1928 werd verkocht aan
de Krölier-Müller Stichting.
De derde grote Van Gogh-ver-
zameling was die van Theo
van Gogh, later overgegaan
naar zoon, dr. ir. V.W. van
Gogh. Tenslotte werd de ver
zameling ingebracht in de
Vincent van Gogh Stichting.
Deze nalatenschap vormt mo
menteel de collectie van het
Rijksmuseum Vincent van
Gogh in Amsterdam (250
schilderijen en 524 tekeningen
en aquarellen).
Op de tocht
De complete Van Gogh-collec
tie van het Krölier-Müller is
uitgezet in de nieuwe vleugel,
terwijl de hedendaagse wer
ken uit de vaste museumver
zameling, zoals van Kelly,
Beuys, Armando en Serra,
naar het oude gebouw zijn
overgebracht, waar ze tijdelijk
de plaats van de Van Goghs
bezetten. De intimiteit van het
oude geouw plaatst de heden
daagse kunst in een nieuw en
zeker niet nadelig licht. De
schilderijen van Van Gogh
daarentegen krijgen een ruim
te die de ontwikkelingslijn in
het oeuvre van de schilder
weliswaar binnen het raam
van één oogopslag brengt - en
dat is een buitengewoon inte
ressant en boeiend gegeven -
maar tegelijkertijd de indivi
duele kwaliteiten van het en
kele werk, met zijn plotseling
erg lelijke en gedateerde lijst,
behoorlijk op de tocht zet.
Er heerst in de zalen van de
nieuwe vleugel een steriliteit,
die in de strakke liniaire uit
zetting van de werken niet
wordt doorbroken en zq de
kans krijgt zijn nadelige weer
slag daarop te hebben. Met
name Van Goghs laatste schil
derijen, waar-de gedreven am
bities en energieke gebaren
juist binnen de relatief kleine
afmetingen zo krachtig tot gel
ding komen, moeten het nodi
ge aan de ruimte prijsgeven.
Daar staat wat tegenover dat,
Zelfportret met grijze hoed van Vincent van Gogh.
mede in het licht van het tij
delijke karakter ervan, iets
van de nadelen vergoedt. De
geleidelijke maar toch nog
snelle ontwikkeling, waarin de
aanvankelijke invloeden van
Delacroix, Millet en Israëls
plaats maken voor die van de
Franse impressionisten en
neo-impressionisten is hier
goed zichtbaar gemaakt. Zijn
overgave daaraan is maar ge
deeltelijk. Eerder lijken zij
Van Gogh het licht en de tech
niek aan te reiken voor zijn
persoonlijke, eigenzinnige ex
pressiviteit en uiteindelijk die
korte, driftige toets die zich
gedraagt als ijzervijlsel in de
nabijheid van een krachtige
magneet.
Monotonie
Maar het zijn niet in de eerste
plaats de schilderijen die de
Van Gogh-expositie haar unie
ke karakter geven. Dat doen
de 183 tekeningen, ontstaan in
de periode 1880-1885 in achter
eenvolgens België, Etten, Den
Haag, Drenthe en Nuenen.
Verreweg het merendeel van
de tekeningen is onderge
bracht in de grote expositie
zaal van de nieuwe vleugel.
Daartoe is een strenge slagor
de van zaalbrede expositiepa
nelen aangebracht waarop de
tekeningen, opnieuw chrono
logisch, dicht opeen worden
gepresenteerd. Om de tekenin
gen tegen het licht te bescher
men zijn de bovenlichten zo
danig geblindeerd dat de ont
vangst ervan op het netvlies
tot het minimaal vereiste ni
veau is teruggebracht en de al
dus gedempte sfeer veel weg
heeft van een bezoek aan het
nachtdierenverblijf in Artis.
Het zal niet anders hebben ge
kund, maar de monotonie in
de tekeningen van Van Gogh
in deze fase van zijn ontwik
keling - waarin de werkelijke
Van Gogh wel in ideologische
maar niet in picturale zin aan
wezig is - wordt er nadrukke
lijk door onderstreept.
Dit deel van de tentoonstelling
leent zich eerder voor een uit
gesplitste en gedetailleerde be
nadering door kenners en on
derzoekers dan voor een sa
menvattend overzicht. Daar
voor is de thematiek van boe
ren en boerinnen te eenzijdig
en zijn de tekenprestaties, ze
ker tot aan zijn Nuenense tijd,
mijns inziens te beperkt en te
weinig persoonlijk. Niettemin
heeft die monotonie ook iets
indrukwekkends door de veel
heid, de ononderbroken bewe
ging, de moeizaam ontluiken
de artistieke vrijheid en de bij
na verbeten ijver en zelfdisci
pline die er de grondslag van
GODERT VAN COLMJON
LEIDEN Het Pietersker
korgel was gisteravond van
vele kanten te beluisteren.
Joopp Brons, optredend in de
serie zomerorgelconcerten van
K O, zorgde in samenwer
king met de fluitiste Veronica
Steinbach voor een aantrekke
lijk en gevarieerd programma.
Voor de pauze klonk oude mu
ziek, uit de 17e en 18e eeuw,
erna waren werken uit de I9e
en 20e eeuw te horen.
Het Magnificat in D van de
Franse Barokcomponist Dan-
drieu is een soort muziek die
de organist wel blijkt te liggen.
Veel afwisseling in registratie
en genuanceerd spel maakten
het luisteren tot een genoegen,
hoewel de timing soms nog
wel wat fijnzinniger had ge
kund.
De werken van Dietrich Bux-
tehude (16371707) en van
Johann Sebastian Bach (1685
1750) die op het programma
stonden, vormen veel zwaar
dere muziek. Van deze compo
nisten klonken resp. Praeludi-
um, Fuga en Ciaconna in C en
Toccata en Fuga in d. Twee
werken van grote allure, ge
kenmerkt door brede, mar
kante akkoorden, afgewisseld
met virtuoze passages in het
eerste gedeelte, terwijl de
daarop aansluitende fuga's
constructief zeer hecht in el
kaar zitten. Hoewel Joop
Brons bepaald niet onmuzikaal
speelde, was zijn spel toch niet
steeds voldoende overtuigend.
Breedvoerige passages liepen
het gevaar om net niet breed
genoeg te worden uitgemeten.
Bepaalde akkoorden zouden
net iets steviger neergezet
kunnen worden, oor het spel
veel aan overtuigingskracht
zou winnen.
Na de pauze speelde de orga
nist werken van Jean Langlais
(geb. 1907) en César Franck
(1822 1890). Het is opvallend
hoe op dit orgel uit 1643 wer-
Wind host in
Koudekerk
150 gulden
per dag
KOUDEKERK AAN DEN
RIJN De afdek-deken in
het Prins Willem Alexander-
bad te Koudekerk kan bij een
beetje wind niet worden ge
bruikt. Elke dag dat de deken
aan de kant ligt, kost de ge
meente 150 gulden aan extra
energiekosten. De wind slaat
bij windkracht vier onder de
deken, waardoor deze isolatie
niet uitgerold kan worden.
Meerdere zwembaden die het
zelfde systeem hebben, klagen
daarover. De fabrikant wijt
het opwaaien van de deken
aan het steeds lichtere materi
aal dat de gebruikers wensen.
Momenteel worden proeven
genomen met het verzwaren
van de zijkanten. Als dat expe
riment slaagt, kan dat ook een
oplossing betekenen voor de
installatie in het Koudekerkse
zwembad.
,ON YOUR TOES" IN LONDEN
LONDEN Je geeft hem
hooguit 70. Hij loopt
kaarsrecht en zijn stem
klinkt vast. Zelfs zijn
handdruk is ferm. En toch
vierde George Abbott op
25 juni zijn 97ste verjaar
dag. Bijna iedereen van
die leeftijd zit vrijwel
doorlopend te knikkebol
len. Maar de Amerikaanse
show-man George Abbott
heeft daar geen last van.
Hij is iedere dag in Lon
den druk in de weer om
er voor te zorgen dat „On
Your Toes" (Op Je Tenen)
de beste musical van het
seizoen blijft.
De Londense première van
Rodgers' en Harts On Your
Toes, was onlangs in Het Pala
ce Theatre, eigendom van de
Britse componist Andrew
Lloyd Webber, die met zijn
musicals Cats, Evita en Jesus
Christ Superstar multimiljo
nair is geworden. Nadien spra
ken zelfs de gestrengste recen
senten met lof van deze show.
Hun gunstige reacties zullen
allicht tot gevolg hebben dat
„Op Je Tenen" voor de tweede
maal een kasstuk wordt. Geor
ge Abbott kwam er in 1936
voor het eerst mee naar Lon
den. „Ik was toen nog maar
48", grinnikt hij.
Met de huidige nostalgische
reprise van On Your Toes is
men afgelopen jaar in New
York op Broadway begonnen.
Ook daar was George Abbott
dagelijks als regisseur van de
partij. Voor je het vraagt, zegt
hij zelf al: „Waarom ik nog
steeds wil regisseren? Omdat
ze het mij gevraagd hebben en
Binnenpret
Achter de brilleglazen tintelen
zijn oogjes van zachte binnen
pret. Het is de onverwoestbare
George Abbott aan te zien, dat
hij van hard werken jong ge
bleven is. Vroeger was hij zo
wel scenarioschrijver als regis-
„En ik speelde ook toneel",
vertelt Abbott in een zijkamer
van het Palaces Theatre. „In
1913 stond ik voor het eerst op
de planken. Het was in New
York waar ik in „The Mislea
ding Lady" de rol van Babe
Merrill vertolkte".
Later werkte Abbott mee aan
de dialoog van de bekende
film „All Quiet on the Wes
tern Front". Ook de scenario's
van musicals zoals On Your
Toes. The Boys from Syracuse,
The Pajama Game, Pal Joei,
Damn Yankees en Fiorello!
werden geschreven met zijn
medewerking. Praktisch alle
theatervoorstellingen van die
shows vonden plaats onder
Abbotts regie.
Buiten de theaterwereld is
George Abbott praktisch onbe
kend. Ingewijden vinden hem
echter een van de beste
„show-dokters" onder de zon.
Alle musicals die hij produ
ceert, dragen zijn stempel: er
zit vaart in, ze zijn heel grap
pig en aan actie ontbreekt het
niet. Dat is de formule van
goede shows.
Show-dokter
Waarom noemt men George
Abbott een „show-dokter"?
„Dat is jaren geleden begon
nen", antwoordt hij. „Toen Ri
chard Rodgers en Lorens Hart
in 1935 On Your Toes geschre-
Nederlanders in buitenland krijgen kiesrecht
DEN HAAG Alle Neder
landers die in het buitenland
wonen zullen in de toekomst
hun stem kunnen uitbrengen
b:j verkiezingen voor de
Tweede Kamer. Het kabinet
heeft gisteren besloten tot een
De inwoners van de Neder-
ADVERTENTIE
dergelijke wijziging van de landse Antillen worden van
het kiesrecht uitgezonderd,
VROOMS DREESM ANN
omdat men daar het kiesrecht
voor het Antilliaanse parle
ment heeft. Momenteel is het
zo dat alleen Nederlanders, die
in het buitenland in Neder
landse openbare dienst wer
ken, kiesrecht voor de Tweede
Kamer hebben.
Zambiaanse diplomaat met
13 kilo heroïne aangehouden
SCHIPHOL Een diplomaat
uit de Afrikaanse staat Zambia
is afgelopen woensdag op
Schiphol aangehouden, we
gens smokkel van 13 kilo he
roine. Dit heeft de rijkspolitie
dienst luchtvaart, die samen
met de douane het onderzoek
in deze zaak doet, gisteren be
vestigd.
De man, de 40-jarige J.B.S.,
tweede secretaris van de Zam
biaanse ambassade in Nairobi,
was vanuit de Keniase hoofd
stad naar Schiphol gereisd.
Volgens de rijkspolitiewoord
voerder was zijn aanhouding
in de aankomsthal door de
douane „een zuivere toevals
treffer". De heroïne was ver
borgen in de dubbele bodems
van de twee koffers van de di
plomaat.
ven en gecomponeerd hadden,
beseften zij heel gauw, dat het
een musical w;as die niet van
de grond zou komen. Daarom
raadpleegden ze mij. Ik ver
klaarde mij bereid het scenario
te bewerken, maar voelde er
niets voor om in de winter ook
de regie van de show op mij te
nemen. Ik bracht namelijk
elke winter in Palm Strings
door, om er golf te kunnen
spelen".
Rodgers en Hart engageerden
een andere regisseur, die een
nieuwe show in Boston voor
het voetlicht brachten. Maar
het pakte falikant uit, met het
gevolg dat Rodgers en Hart
opnieuw een beroep op George
Abbott deden. Hij nam het sce
nario zoals hij het bewerkt had
en trok met On Your Toes
naar Broadway. Daar werd het
een kasstuk.
George Abbott is de enige die
uit die merkwaardige tijd
overblijft. Van hem wordt ver
teld, dat hij de eerste was om
in zogeheten muzikale kome
dies echte humor te verwer
ken. On Your Toes zit vol bui
tengewoon grappige situaties.
De hoofdpersoon van het ver
haal is een Amerikaanse jazz-
anger, die wil optreden met
een Russisch ballet. On Your
Toes bracht in 1936 voor het
eerste ballet op Broadway.
Hoewel George Abbott de
nieuwste uitgave van zijn
show handig heeft aangepast
aan onze tijd, blijft het voor
velen een erg nostalgische be
levenis. Net zoals in New York
wordt ook in Londen de vrou
welijke hoofdrol gespeeld door
niemand minder dan de Russi
sche primaballerina Natalia
Makarova, die veertien jaar
geleden tijdens haar verblijf in
Londen met het ballet van Ki
rov de KGB wist te verschal
ken en de Britten om politiek
asiel vroeg. Zij woont nu in
Amerika.
Tegenwoordig wordt Natalia
Makarova algemeen als de
beste primaballerina van het
westen beschouwd. Haar gage
schommelt rond de 3.000 pond
per optreden. In On Your Toes
speelt ze de Russische balleri
na Vera Baranova, die drie
balletten danst, waarvan het
bekende „Slaughter on Tenth
Avenue" een hoogtepunt is.
Voor romantiek en sentiment
zorgen in On Your Toes enke
le ouderwetse songs zoals
„There's A Small Hotel",
„Quiet Night" en „Glad To Be
Unhappy". In de Londense
„revival" van deze klassieke
Amerikaanse musical werd
niet minder dan 1,25 miljoen
pond geinvesteerd. De produ
cer en zijn „engelen" (geld
schieters) rekenen er kenne
lijk op, dat On Your Toes ja
renlang in het Palace Theatre
zal blijven.
Londen is tegenwoordig een
paradijs van oude en nieuwe
musicals. Van de zomer lopen
er gelijktijdig achttien muzika
le shows. Een ervan is West
Side Story. Over tien musicals
schaamt George Abbott zich
dood. „Toen West Side Story
nog gelanceerd moest worden,
stelde men mij de vraag of ik
de regie op mij wilde nemen.
Ik weigerde, want ik vond er
niets aan. Die show wordt een
flop, dacht ik. En zo zie je dan
maar weer, dat zelfs een oude
rot zoals ik zich daarin kan
vergissen".
ROGER SIMONS
Centrum verweert zich tegen Kunstraadadvies
AMSTERDAM Toneelgroep
Centrum heeft zich in een uit
gebreide brief aan het college
van Burgmeester en Wethou
ders van de hoofdstad met
kracht te weer gesteld tegen
het advies van de Amsterdam
se Kunstraad dit gezelschap
maar te laten verdwijnen. Het
advies om de subsidie aan
Centrum met ingang van het
seizoen 1985/1986 te staken gaf
de kunstraad ruim een week
geleden aan de Amsterdamse
wethouder voor Kunstzaken.
Het gezelschap wil een onder
houd met het college om een
een onderhoud om strekking
en gevolgen van het advies te
bespreken. De kritiek van de
raad aan het adres van dit ge
zelschap berust volgens Cen
trum op misverstanden en ge
brek aan kennis van zaken.
Tevens wordt de kunstraad
verweten in het advies uit te
gaan van oude (voor)oordelen.
„Het is kennelijk mode de
taak die Toneelgroep Centrum
met betrekking tot het Neder
landse toneel heeft te bagatel
liseren", aldus het bestuur van
Centrum in de brief aan B en
W.
Het bestuur stelt daarbij dat
het juist goed gaat met Cen
trum en dat er voldoende
kracht is en inspiratie is om
door te werken en nieuwe
plannen te ontwikkelen.
ken uit de Romantiek, dX.
een geheel andere reg,
verlangen dan Barokw
toch goed tot hun rech'Y
nen komen. J
Samen met Veronica jes
bach bracht Brons werki D
Couperin, C.P.E. Bach e^.
ré ten gehore. Fluitspel F
geleiding klonken zeer^L
anceerd. Night Music, Z
de Leeuw, gecomponerol
1966 voor fluitsolo, e.zi<
zonder stuk met fraaie |jus
di, werd door Veronica?",
bach met een prachtiger?
beheersing gespeeld. TIJ
ANNETTE JAS)
/^T f aa
si
cd
ve
fil
Is
'8rMc<
He» Peraoneelskoor wan de l(
bank van Griekenland zong
met „Die Haghe Songher»
Grote Kerk, onder leiding vi
eelend beider dirigent Thrad
vouras en René Verhoed, an
Een Atheens mannenkop
in 1964 als personeelska®'
de Griekse Handelsbank
opgezet, brengt momenta
tegenbezoek aan NedB
voor een bezoek dat„D.er
ghe Sanghers,, in 198s
Athene brachten. Gi v,
zong het met zijn gasthdtr
de Haagse Grote KerkM;
daag in de Leidse Pieterc
en maandag weer in Dene
maar dan in de Gotischen
Het vrij talrijke publielpu
Grote Kerk moest echten'
dan een uur wachten ht
de in de pers zeer gen
Grieken te horen kriRc
eerste zongen „Die ar:
Sanghers" een vijftal sle
en vier Nederlandse lide
tige liederen. Het koor i k
en daardoor onvernxle:
wat log en in de snell^hi
sages niet erg soepel en T
baar. Aangezien veel ijy
zame tempi werd gef
kon men daar ook zijn g^-
troef uitspelen, hamels-
fluwelen klankkleur
piano. De zuiverheid f
door de hoge stemmen
de melodielijn liet nog:
wat te wensen over?
deed de lange nagalm'f,
kerk er het zijne toe o
ten in snelle passages f*
genloos te vergroten. "L.
door speelde de eigen 4J
repetitor en orgelstude,
van der Plas een bij
goed klinkend variat
van H.Andriessen en 1|
Leids Toonkunst orkes
werken van Monniken^
Hellendaal horen, waar
tweede beduidend zui
klonk dan het eerste.
Tegen kwart voor tien 1
eindelijk de Grieken
nen. Hun koor is veel kP
beschikt ongetwijfeld ovl
aantal geschoolde ste|
terwijl er zeker ook i.
toelatingseisen zullen zf
een grote mate van stuj|
cipline. Zonder dit alles
men niet tot zulke soep(
nen, zulke fraai opgeb!
kontrasten en een zoq
mate van zuiverheid. E^«
ciale aantrekkelijkheid^
iet slepende en tegelijk 1/
Slavische karakter vat.,
zang, dat wij uit de Gij
en Russische orthodox^
nen. Terwijl de Nederljj
veeier bezig zijn met toofj
ren en in de vrolijke rïr
de goede sfeer treffen, kj
bij de Grieken ook eeir
dosis spanning los die ójj
ziek pas echt tot leven I),
g
Maar nogmaals, echten
teurs lijken zij mij niet iii
zijn. Een bezoek aan dé,
sche Zaal aanstaande
is zeker aan te raden. j
„Van der Lek
miskent
betekenis
van NAVO" a
UTRECHT PSP-f
voorzitter Van der Spelü
dat zijn partijgenoot Vil
Lek, die in het Europe/
lement is gekozen als Y\f
ker van het Groen-Pro$
Akkoord, afwijkt van f
vattingen binnen de PS*
de NAVO.
Fred van der Spek dei
teravond op een partijvd
ring een scherpe aan\'
zijn partijgenoot Van dd
die in het opinieweekb)
Groene Amsterdamme*
klaarde dat Nederland li
binnen de NAVO kanl
ren. „Hij miskent de wd
ke betekenis van de NA1
instrument van gewd
imperialisme", aldus ee|
ontwaardigde Van der 3