i
Uitreiking theaterprijzen
werd een overhaaste klus
Hans Vonk gaf imposante lezing Bruckners Vierde
Plan voor
orkest in
Randstad
Vijftig leraren en leerlingen
spelen „Terug tot Ina Damman
Waardige opening
Festival of Fools
Danny L'Esquilier
sterkste in
marathonpartij
KUNST
EöidócSomcmt
VRIJDAG 8 JUNI 1984PAGIN^[
Alain Delon in eer aangetast
KEULEN Het „Landgericht" in Keulen zal op
27 juni uitspraak doen in een zaak die de Franse
filmacteur en reukwaterfabrikant Alain Delon
heeft laten aanspannen tegen Heyne-Verlag in
München, dat een boek van de hand van Rein A.
Zondergeld heeft gepubliceerd waarin Delon niet
alleen wordt afgeschilderd als „supermacho" en
een figuur in het „Milieu" de Parijse onderwe
reld. maar ook als iemand „die van zijn bisek
sualiteit geen geheim maakt". Deze week ver
schenen Delons advocaten en de advocaten van
Heyne-Verlag voor het Landgericht, waarbij
laatstgenoemden verklaarden dat men nu geen
dingen kan verbieden waartegen men gedurende
tientallen jaren geen bezwaar heeft gemaakt. Het
boek, zeiden ze, berust op al verschenen artikelen
in populaire bladen. De advocaten van Delon na
men klaarblijkelijk geen genoegen met het aan
bod dat de gewraakte passages uit een tweede op
lage geschrapt zouden worden.
Brigitte Bardot
wint proces
PARIJS De Franse voormali
ge filmactrice Brigitte Bardot
heeft een proces wegens inbreuk
op haar privéleven gewonnen
dat zij had aangespannen tegen
drie Londense landelijke dagbla
den en een Spaans weekblad.
Een rechtbank in Parijs gelastte
de Sun, de Daily Mail en de Dai
ly Mirror en het Madrileense ge
ïllustreerde weekblad HOLA
Brigitte Bardot in totaal ruim
23.000 gulden aan schadevergoe
ding uit te betalen. Zij hadden
artikelen gepubliceerd die het
privéleven van BB binnendron
gen en foto's afgedrukt waarop
copyright rustte.
Criticus-dichter Binnendijk overleden
AMSTERDAM De criticus en dichter drs. D.A.M.
Binnendijk is, naar eerst gisteren bekend is gewor
den, op 1 juni op 81-jarige leeftijd overleden. Hij is
ook lang nadat hij niet meer naar buiten toe optrad,
bekend gebleven door de bloemlezing „Dichters van
deze tijd", waarvan hij diverse drukken verzorgde.
Binnendijk, die ook wel schreef onder het pseudo
niem Dirk Nolting, studeerde Geschiedenis en Neder
lands in Amsterdam, waar hij ook leraar was aan het
Vissiusgymnasium. Na de tweede wereldoorlog werd
hij hoofd van de afdeling Kunstzaken van de ge
meente Amsterdam. Als dichter onderscheidde Bin
nendijk zich door scherpzinnigheid en een strakke
vormbeheersing. Van zijn hand verschenen sinds
1930 tot in de jaren vijftig de dichtbundels: Het ande
re land, Onvoltooid verleden, Mijn en dijn en Oog in
oog, alsmede de essays: Commentaar, Zin en tegenzin,
Tekst en uitleg. Randschrift, en Critiek op de twee
sprong, welk laatste werk hij schreef samen met S.
Dresden.
Hals tot Vermeer
in Berlijn
BERLIJN Een exposi
tie van meesterwerken
van Frans Hals tot Ver
meer is tot 12 augustus in
West-Berlijn te zien. De
tentoonstelling, die 110
schilderijen uit 31 musea
ter wereld en uit privé-
bezit geleende kunstwer
ken omvat, is een geza
menlijke inspanning van
het Kunstmuseum in
Philadelphia, de Royal
Academy in Londen en
de Beeldengalerij van de
Stichting Pruisisch cul
tuurbezit in Berlijn.
BBK vraagt De Graaf om opheldering
AMSTERDAM De vakbond van beeldende kunste
naars BBK wil dat staatssecretaris De Graaf van Soci
ale Zaken opheldering verschaft over zijn plannen om
rond de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) nieu
we verslechteringen door te voeren. Volgens de vak
bond van beeldende kunstenaars BBK wil de staatsse
cretaris het de georganiseerde kunstenaars onmogelijk
maken vertegenwoordigers te plaatsen in de zoge
naamde BKR-commissies. Deze commissies adviseren
op plaatselijk niveau de colleges van B en W over de
aankoop van kunstwerken in het kader van de BKR.
Het ligt ook in de bedoeling van De Graaf de commis
sies aan te vullen met een door het ministerie van
Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur te benoemen
deskundige, die ten aanzien van de aankoop vetorecht
krijgt. Tevens zullen de commissies fundamenteel
worden veranderd. Een woordvoerder van de BBK
verklaarde dat de vakbond dit alles aan de weet geko
men is via vertrouwelijke informatie.
Pianist Alwin
Bar lonkte
naar Liszt
Derde concert in de 6erie van de
Kunstkring Duivenvoorde door de
pianist Alwin Bar in werken van
Beethoven, Liszt, Chopin en Ravel.
Kasteel Duivenvoorde, Voorschoten.
't Heeft er alle schijn van dat
de muziekwereld reeds nu een
voorschot neemt op 1986, het
herdenkingsjaar van Franz
Liszt die in 1886 overleed. Zo
bijv. voert het R'dams Philh.
Orkest volgende week de
Dantesymfonie uit, blijken de
twee pianoconcerten in trek
en worden ook de talrijke pia
nocomposities voor solo meer
en meer uitgevoerd. Liszt
schreef voor de pianisten boe
ken vol en Alwin Bar deed
daar gisteravond tijdens zijn
recital in Kasteel Duivenvoor
de een keuze uit. „Années de
pèlerinage" en in dit geval
„Première Année: Suisse"
heeft veel te bieden, daaruit
hoorde het voltallige publiek
in Voorschoten „Vallée d'O-
bermann", het zesde deel en
geïnspireerd door de briefro
man „Obermann" van Etienne
de Senancourt. Alwin Bar zag
ditmaal af van een mondelin
ge programmatoelichting, jam
mer wat hij kan dat geestig en
instructief. Hij moet gedacht
hebben dat deze muziek en de
bewerking van „Simone Boca-
negra" van Verdi voor zich
sprak. In ieder geval bleek hij
een Lisztvertolker die niet uit
is op effectbejag, op klank
bombardementen, maar hij
hield het geheel op de Sauter-
vleugel transparant en helder.
Hij maakte een gebaar naar
het publiek van deze Kunst
kring door zijn programma te
openen met Beethovens 27e
sonate, bekend geworden on
der de naam Mondschein. Ook
in dit werk streefde Bar naar
verfijning van klank, naar
rust en evenwicht zonder in
het Adagio tot zoetelijk ge
dweep te vervallen. Deze be-
grafenismuziek bij uitstek
leent zich al te gemakkelijk
voor een „tranendal", maar de
interpreet liet Beethoven in
zijn waarde. Eén van de Ra-
velleerlingen was Vlado Perle-
muter - zijn Diligentiarecital
was destijds een sensatie - en
Alwin Bar is weer een leerling
van Perlemuter. Vandaar Ra
vels Tombeau de Couperin
waarvoor hij de benodigde vir
tuositeit overtuigend in huis
heeft. Op dit klassieke pro
gramma ontbrak Chopin niet,
het Scherzo nr. 2 was voor ve
len het hoogtepunt van de
avond.
ADR. HAGER
GRONINGEN De Ne
derlandse theaterprijzen
1984 zijn gisteravond uit
gereikt door prof. dr. L.J.
Engels van de Groningse
Rijksuniversiteit. Een
overhaaste klus, die de
prominenten in de stads
schouwburg te Groningen
hogelijk .verbaasd moet
hebben.
Johnny Kraaijkamp had nau
welijks tijd zijn Louis d'Or in
ontvangst te nemen, Julyen
Hamilton (Zilveren Dansprijs)
zat volgens schouwburgdirec
teur Ton Post in Amerika en
Jan de Cler (Prosceniumprijs)
was kennelijk helemaal on
vindbaar, want zijn afwezig
heid werd niet eens verklaard.
Clint Farha (Gouden Dans
prijs), Titus Muizelaar (Arlec-
chino), Lucas Goudzwaard
(Hans Snoekprijs), Marijke Be
versluis (Colombina) en vooral
Elisabeth Andersen (Theo
d'Or) moesten de magere show
redden. Geen al te bijzonder
feestje dus.
Johnny Kraaijkamp kwam als
eerste aan de beurt. Niet om
dat de Louis d'Or de minst be
langrijke onderscheiding is. in
tegendeel, maar omdat hij als
een schicht naar Amsterdam
moest voor de een of andere
première. Bloemen en prijs in
ontvangst nemen, een paar
woorden stamelen over hoe
„lullig het is om 's nachts met
je hoofd tegen de muur tek
sten te leren en hoe het toch
de moeite waard was" en weg
was John. Een driftig baasje.
Het juryrapport had wel mooie
woorden voor hem: „Prestaties
die vaktechnisch op hoog ni
veau staan, bewondering af
dwingen en ook nog boeien en
ontroeren. Het vanzelfspre
kende gemak, de precies ti
ming en het vermogen om de
meest uiteenlopende karakters
weer te geven, bevestigen niet
alleen dat John Kraaijkamp
een begenadigd komisch talent
is, maar ook dat hij een acteur
is die zich kan meten met de
grootsten".
Theo d'Or
Elisabeth Andersen nam meer
tijd voor haar onderscheiding.
Ze sprak het publiek zowaar
toe, vergat zelfs niet haar leer
meesters (o.s. Cees Laseur) te
prijzen. En dat na veertig jaar
eigen toneelervaring. Een af
gewogen geheel. Geen wonder
overigens, want ze had al twee
keer eerder kunnen oefenen
(het was haar derde Theo
d'Or). Het juryrapport prees
vooral haar „lenigheid van
geest en lichaam. Bijna pensi
oengerechtigd en dan nog
steeds gebruik maken van je
niet geringe fysieke mogelijk
heden is bewonderenswaar
dig", aldus het rapport.
Marijke Beversluis kreeg de
Colombina 1984 voor haar rol
als een van de drie Jane's in
de gelijknamige voorstelling
van en met Martin van Veld
huizen, Carla Mulder en haar
zelf (regie Mirjam Koen). Zij
hield geen toespraak maar had
al eerder via een open brief
haar bezwaren tegen de toe
kenning kenbaar gemaakt. De
prijs had volgens haar gegeven
moeten worden aan de pro-
duktie, of zoiets. De jury ging
niet op het incident in en Ton
Post beloofde namens de Vere
niging van Schouwburg- en
Concertgebouwdirecties een
spoedig antwoord.
Muizelaar
Volgens de jury „weet Titus
Muizelaar in alle rollen van de
laatste jaren de indruk te wek
ken dat het allemaal niet zo
ernstig is". Een kroon op zijn
ironische Discordiavoorstellin-
gen. Jan de Cler werd in zijn
Obscene Fabels van Darius Fo
een „theatrale duivelskunste
naar" genoemd. Lucas Goud
zwaard kreeg de kwalificatie
„iemand wiens werk een bij
zondere bijdrage heeft gele
verd aan de ontwikkeling van
het poppenspel.
Clint Farha bleek voorgedra
gen voor de Gouden Dansprijs
vanwege „zijn bijzondere pres
taties als solist bij het Nationa
le Ballet". En Julyen Hamilton
verdiende volgens de jury de
Zilveren Dansprijs vanwege
„de intigrerende manier waar
op hij zijn technische verwor-
venheden en artistieke gaven
gebruikt".
HERMAN HOOGAKKER
isOiOUWBLJF
Dë Louis d'Or ging naar
Johnny Kraaykamp, die zich
vervolgens haastig uit de
voeten maakte.
DEN HAAG Drie bonden
van koorverenigingen willen
dat het Gewestelijk Orkest
voor Zuid-Holland, dat op 1
mei werd opgeheven, wordt
opgevolgd door een Randste
delijk Begeleidings Orkest. Bij
het Provinciaal bestuur van
Zuid-Holland hebben de bon
den een plan ingediend dat
voorziet in een uitzendbureau
voor een orkest dat moet be
staan uit de dertig ontslagen
musici. Zij zullen een hoeveel
heid werk krijgen die een der
de is van wat een musicus met
een volledig betaalde baan
doet. Voor de dagen dat de
musici niet werken moeten zij
recht blijven houden op een
werkloosheidsuitkering.
De Maatschappij tot bevorde
ring der toonkunst, de Ko
ninklijke Bond van Zang- en
Oratoriumverenigingen en de
Christelijke Zangersbond wil
len deze werkwijze twee jaar
volhouden. In de tussentijd
moet dan worden gezocht naar
een definitieve oplossing voor
kwalitatief goede koorbegelei
dingen. De musici van het
voormalige Gewestelijk Orkest
zijn het met het plan eens.
Provinciale Staten van Zuid-
Holland zullen na de vakantie
beslissen over een nota „Naar
een muziekbeleid". Het daarin
voorgestelde Muziekcentrum
wordt door de drie bonden
verworpen.
De klas uit „Terug tot Ina Damman", met op de voorgrond de leraren van het A.C.
Het Aloysiuscollege uit
Den Haag is aktief met
het bestuderen van thea
terwetenschappen en het
geven van toneelvoorstel
lingen.
Woensdagavond brachten de
leerlingen van dit College in
het HOT een improvisatiespel
„Vrije .VogelsVogelvrij" en
gisteravond in de aula van
hun school weer een andere
produktie. Vijftig leraren en
leerlingen speelden „Terug tot
Ina Damman, gebaseerd op de
gelijknamige roman van Si
mon Vestdijk. Auteur Ton van
Rijn, heeft dit boek bewerkt
en gestalte gegeven aan een
onvergetelijk beeld met be-
Aula Aloysiuscollege Den Haag:
„Terug tol Ina Damman" naar de
gelijknamige roman van Simon
Vestdijk. Bewerking: Ton van Rijn.
Regie: Joep Straathof. Donderdag 7
juni. Herhaling 8 en 9 juni
hulp van dramatische midde
len. Een beeld van een puber-
teitsliefde die een heel jon
gensleven beheerst en een zo
grote intensiteit bereikt, dat
wanneer het gevoel niet wordt
beantwoord, de doorwerking
van die liefde een leven lang
zal blijven voortduren. Er ont
staat een vertekend beeld van
de werkelijkheid, want Anton
Wachter, de hoofdfiguur, kan
alleen maar echt praten met
zijn vriendin, als zij er niet bij
Hans Vonk gaf imposante le
zing Bruckner's Vierde
Viel in de eerste BOUW-MEE
concerten van het Residentie-
Orkest de nadruk wellicht wat
te veel op de aantrekkelijkhe
den in de pauze - uiteindelijk
moet het geld voor de nieuwe
zaal er komen -, gisteravond
in het 3de concert van deze se
rie in de stampvolle PWA-zaal
kwam het accent sterk te lig
gen op de waarlijk indruk
wekkende uitvoering van
Bruckners 4de Symfonie on
der Hans Vonk. Het RO speel
de zeer geïnspireerd en Vonk
gaf zo'n weldoordachte lezing
van deze „romantische" sym
fonie, dat er slechts één wens
overbleef, n.l. een zaal met een
goede akoestiek, zodat niet, zo
als nu, de klank met name van
de blazers kurkdroog bleef en
3de BOUW-MEE concert door het
Residentie-Orkest onder Hans Vonk.
Solisten: Jaring Walta en Janet
Krause, viool PWA-zaal, Congresge
bouw Den Haag.
soms het gehele „klankbeeld"
uit elkaar dreigde te vallen.
En dat, terwijl de muziek van
Bruckner zo duidelijk geënt is
op de orgelklank (met pedaal-
prestant) vooral in de volle
blazersfragmenten. Vonk trok
de symfonische structuur van
Bruckner gebouwd als deze is
naar Beethovens' Negende, te
recht heel duidelijk uit het
openings-hoornthema op (een
soort roep), dat steeds geva
rieerd en gecontrapuncteerd
met andere, vaak verwante
gedachten door het gehele
werk trekt, waardoor de orga
nische eenheid scherp onder
streept werd. Maar in deze ty
pische bouw van Bruckner
plaatste Vonk een diepe inten
siteit van expressie, ook door
zijn schitterende tempikeuze
(geheel en al bepaald en voort
komend uit de adem van de
muziek) en zijn volstrekte „be
vlogenheid". Er schijnt een
plaatopname van deze symfo-
te komen - terecht.
J. S. Bachs Concert voor 2 vio
len ging aan deze Bruckner
vooraf. Jaring Walta en Janet
Krause, de aanvoerders van de
vioolsectie, waren de solisten
en samen met Vonk en de
strijkers van het RO gaven zij
een pittige en strakke weerga
ve van dit overbekende dub
belconcert.
NOES KOKEE
Deze hoofdrol werd vertolkt
door Roland Smeets. Angst
voor anderen die hem niet be
grepen liet hij op een naïeve
manier zien. De tekst kwam
soms dreunend over en dat
was jammer, want de inhoud
moet juist zoveel gevoelens
weergeven, om die moeilijke
rol tot zijn recht te laten ko
men. De rol van Ina, het meis
je dat in het verhaal twee ge
daanten kent, werd moeiteloos
en helder gespeeld door Marjo
lein Kranenburg. Robert-Jan
Winnubst speelde vol overga
ve de rol van Jelle Mol, een
opvallend schooiertje in dt
schoolklas van de hoofdfigu
ren. Opvallend was dat alle
leerlingen zonder pretenties
hun spel speelden, terwijl de
leraren een beetje dominerend
overwicht uitstraalden. Er wa
ren duidelijk twee groepen
aan het werk. Een groep leer
lingen en een groep leraren.
De kostuums kwamen goed tot
hun recht en zagen er perfect
uit. De belichting was bijzon
der goed uitgezocht en klopte
precies. Requisieten werden
niet gebruikt en daardoor wa
ren veel handelingen onduide
lijk. Ondanks dat, was
voorstelling voor de spelers,
medescholieren en ouders toch
Geen krant ontvangen Bel
tussen 18.00 en 19.00 uur, za
terdags tussen 14.00 en 15.00
uur, telefoonnr.071-122248 en
uw krant wordt nog dezelfde
avond nabezorgd.
MAGISCH FIGUUR
In elk vakje dient een letter te worden
ingevuld, waardoor zowel horizontaal
als verticaal woorden van navolgende
betekenis verkregen kunnen worden:
1 (raai atmosferisch verschijnsel:
2 veel gestudeerd hebbend;
3 eigenzinnig, koppig;
4 meestal.
OPLOSSING
LEIDEN In 1975 reed
Jango Edwards op rol
schaatsen een kantoor van
het Amsterdamse theater
De Melkweg binnen. Hij
kwam met het plan om
naast het serieuze, cultu
rele Holland Festival nog
een groep theateractivitei
ten te beginnen, maar dan
minder zwaar en minder
officieel. De 'fooi' moest
centraal staan, de potsen-
makende variété- artiest.
Edwards' plan werd een suc
ces. Tot nu toe trok zes maal
een stoet van clowns, gooche
laars, poppenspelers, dansers,
mime-artiesten en acrobaten
door Amsterdam. Maar ook in
andere steden sloeg het 'zot-
tenfestijn' aan. Dit jaar wordt
ook Leiden overspoeld met
gekken op allerlei gebied.
Diezelfde Jango Edwards, de
initiatiefnemer van het Festi
val of Fools, opende gisteren
de eerste Leidse versie ervan.
Hij bracht in zijn bekende flit
sende tempo een verzameling
van succesnumers, 'Classics',
uit vorige programma's. Daar
in neemt hij verschillende as
pecten van de (Amerikaanse)
samenleving op de hak.
In twee mime-stukken liet Ed
wards een staaltje zier, van
zijn verrassende mogelijkhe
den op dat gebied. Even sim
pele als afgezaagde thema's als
de Western, waarin hij tegelij
kertijd schurk, pianist, held en
danseres is, en de man die
dronken thuiskomt en denkt
dat de WC-deur op slot zit,
weet hij met zijn rubberen lijf
en zijn expressieve kop toch
een originele en zeer humoris
tische behandeling te geven.
In twee liedjes worden de ei
genaardigheden van reggae-
en Country-and-Westernzan-
gers neergezet, en ook het ver
schijnsel 'swingende evange
list' krijgt een veeg uit de pan.
Onbetwist hoogtepunt blijft de
duik vanaf een stoel in een
glas spa rood.
Edwards leunt als komiek
sterk op de Amerikaanse tra
ditie, maar maakt die tegelij
kertijd belachelijk. Met zijn schappen die een mens tot een^
snelheid, lichaamsbeheersing,
vakkennis en fantasie, eigen-
Leiden de komende weken te
wachten staat.
DICK VAN TEYLINGEN
LEIDEN Danny L'Esquilier
en Michiel de Rooy hebben tij
dens de districtsjeugdstrijd ge
broken met de saaie regelmaat
van de vlotte tweesetters. De
twaalfjarige tennissers begon
nen om vier uur aan hun par
tij om die pas drie uur later te
beëindigen. L'Esquilier had in
de tweede set kansen op een
vlotte afwikkeling laten liggen
door een 4-0 voorsprong uit
handen te geven: 7-5, 6-7, 6-4.
De overige partijen werden,
zoals het in de eerste rondes
van de titelstrijd betaamt, in
twee sets afgewerkt. Heieen
van der Berg stapte van de
baan af zonder gameverlies te
hebben geïncasseerd. Bij de
zestienjarigen bereikte Anne-
marie Jiinger de halve eind
strijd door winst op Irma van
Seters: 6-4, 6-4. In dezelfde
leeftijdsklasse stoomden Bri
gitte van der Maarel en Made-
Ion Verdegaal op naar de laat
ste acht. Bij de jongens (t/m 12
jaar) is Kees Jan Schuilenburg
van De Munnik voorlopig niet
stuiten. Hij stond slechts één
game af. Bij de oudste jongens
kende Kees Heemskerk één
set problemen met Voorscho
tenaar Mathijs Glastra: 7-5, 6-
De Merenwijk
In het damesdubbelspel C
kwamen Thea de Gunst en
Wil Spierenburg een ronde
verder dankzij een overwin
ning op het De Munnik koppel
Verwoert/Paauw: 6-4, 6-4.
Ook de combinatie Van der
Bent/Vogelaar kwalificeerde
zich voor de volgende ronde:
6-4, 7-5.
In het herendubbelspel D stel
den Voorhouters Van der
Meer en Schoutsen hun kandi
datuur voor de eindzege door
een overtuigende overwinning
op Meren wijkers Hans Wil-
lems en Han Dibbetz: 6-1, 6-1.
Han en Jeanette Wallaart be
reikten tegen de verwachting
in de volgende ronde in de D-
mixed, want opponenten John
Dalhuis en Iemkje Zitman na
men als vierde geplaatsten een
beschermde positie in: 7-5, 4-6,
6-3.
Voor een uitgebreif
agenda, ook voor de I
mende dagen raadpleU
men „UIT", de gratis v\ e
kelijkse bijlage van ded,
krant.
bioscopen
lit i
ALPHEN AAN DEN RIJN Em<
ROCINEMA I (Van Boetzela|pn
straat 6. tel. 01720-20800): r"
tional lampoon's vacation re
18.30, 21.00. za. di. wo. <fOi
13.30. zo. ma. 13.30. 16#).
18.30. 21.00. •EUROCINEMAiJle
Breakdance (al); 18.45, 21.Lh
za. dl. wo. ook 13.45. zo. ir
13.45, 16.15, 18.45, 21.15. Êta
ROCINEMA III: Ciske de Rat (t
18.30, 21.00. za. di. wo. (f~
13.30. zo. ma. 13.30, 16.1
18.30, 21.00. •EUROCINEMAM
Night Warriors (16); (beh. jl
18.45, 21.15. zo. ma. 13.jl
16.00, 18.30, 21.00.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Natioi
lampoon's vacation (16);
24.00. EUROCINEMA II: J<
fine Mutzenbacher (18);
24.00. EUROCINEMA III: Ei
tiek in het fitnesscentrum (1
za. 24.00. EUROCINEMA
Night Warriors (16); za. 24.od
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA IV: Disne)
festival van bekroonde lek*
films (al); za. t/m wo. 14.00. j g
LEIDEN LUXOR (Stationsv/ei
19. tel. 071-121239): Against^,
odds (12); 14.30, 19.00. 21.LV
zo. ma. 14.15. 16.30, 19.03
21.15. LIDO I (Steenstraat 5a t
tel. 124130): Le Marginal (C
14.30. 19.00, 21.15. zo. óx
16.45. LIDO II: Ciske de fid
(al); 14.30. 19.00, 21.15. zo. oK
16.45. LIDO III: Silkwood (l1^
14.30, 19.00, 21.15. zo. cffC
16.45. LIDO IV: Hotel N»n,
Hampshire (al); 19.00, 21.15. 4-
vr. di. wo. ook 14.30. STUQ
(071-133210): Terms of endet-
ment (al); 19.00, 21.15. TR(.'
NON (Breestraat 31,
(16); IT]
V II: Jo
(18);
c
KINDERVOORSTELLING
STUDIO: Robin Hood; za. t(t
a. wo. 14.30. zo. ook 16.L.
•STUDIO: Break Dance; 14.1
zo. ook 16.45.
NACHTVOORSTELLING ide
REX: Erotisch spiegelbeeld
(18); vr. za. 23.30. d
et<
VOORSCHOTEN GREENWl I
THEATER (Schoolstraat 69, L.
01717-4354): Schades (al); f.
19.00. za. 15.45, 19.00. »K
15.45, 20.30. ma. 15.45, 20.flac
Sophie's choice (16); do. 20-H
za. 21.15. di. wo. 20.00.
WASSENAAR* ASTRA
straat 32. tel. 01751-1326^
Wargames (al); 20.00.
DEN HAAG* BABYLON 1 (na j
Centraal Station, tel. 4716a§j!
Against all odds (12); 14.fi
19.00, 21.30. zo. ma. 13.P1
16.00, 19.00. 21.30. BABYL
2: Unfaithfully yours (al); 14.
19.15, 21.45. zo. ma. 13.
16.15. 19.15, 21.45. BABYLI,--
3: Bastille (al); 14.00. 19..
21.30. zo. ma. 13.30. 16.
19.00, 21.30. CINEAC 1 (Er*1
tenhof 20. tel. 630637): Tank (p
14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
NEAC 2: Breakdance (al); 14]
18.45, 21.30. zo. m
16.00, 18.45, 21.30.
Vacation (al); 14.00, 18.iC
21.31
18.fi
21.30. EUROCINEMA (Leyv
910, tel. 667066): Scarface (f
14.00, 20.00. za.
METROPOLE 1 (Carnegiela
tel. 456756): Le marginal (it
14.00, 18.45, 21.30. zo. rijf
13.15, 16.00, 18.45, 21.j.
METROPOLE 2: Yentl
14.00, 18.45, 21.30. zo. rP
13.15, 16.00, 18.45, 21 .f
METROPOLE 3: Terug nfe
de hel (16); 14.00. 18.45, 2lic
zo. ma. 13.15. 16.00, 18.1
21.30. METROPOLE 4: Clt
(16): 14.00. 18.45, 21.30. zo. rf
13.15, 16.00, 18.45, 21.!
METROPOLE 5: Sophi
choice (16); 14.00. 20.I
ODEON 1 (Herengracht
tel. 462400): Ciske de rat (g
13.45, 18.45, 21.30. zo. n
13.15, 16.00, 18.45, 21JJ
ODEON 2: My tutor 0
13.45, 18.45, 21.30. zo. r>{
13.15, 16.00, 18.45. 21Jj(
ODEON 3: Terms of ende,
ment (al); 13.45, 18.45, 21/
zo. ma. 13.15. 16.00, 18.C
21.30. ODEON 4: Le marg 11
(12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. Ij,
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. *L
PARIS 1 (Kettingstraat 12b, V
656402): Hoogstandjes voor
amantjes (18); 12.00, 13i/
15.00, 16.30, 18.00, 19 c
21.00. vr. za. 22.30. zo. ma. 1
13.30. LE PARIS 2: SunsiL
uitersten (18); 12.15. 13.'
15.15, 16.45, 18.15, 19.45, 21.
vr. za. 22.45. zo. ma. v.a. 137
LE PARIS 3: Een klas n
schootkatjes (18); 12.30, 14.,
15.30, 17.00. 18.30, 20j
21.30. vr. za. 23.00. zo. r
14.00. PASSAGE (Passaget
tel. 460977): Soort zoekt soi
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. r
13.15, 16.00, 18.45. 21;
HAAGS FILMHUIS (Denne/
56, tel. 459900): Fanny
Alexander (16); 20.00. Het
vende zegel (16); do. 20.00.
24.00. ma. 22.00. Glimlach
een zomernacht (16); do. 22
vr. 24.00. zo. 20.00. De gr
stilte (16); vr. 20.00. za. 22
24.00, zo. 14.30. di. 22.00. W
aardbeien (16); vr. 22.00, 24
za. 20.00. zo. wo. 22.00. Led
hier komen wijl (16); ma. 20
Nathalie Granger (16); di. 20
Le dernier metro (16);
20.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Garantie tot
de hoek (16); za. 24.00. Cl
AC 2: Death wish 2 (16);
24.00. CINEAC 3: Reis r
het binnenste der aarde (16);
24.00. EURO CINEMA:
KONOS eiland der zonde
za. 00.02. LE PARIS:
hoofdpragramma.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Alice in won
land; za. wo. 14.00. zo.
13.15, 16.00. EUROCINE
Circus op stelten (al); za.
14.00.