Berlijns Filharmonisch orkest
wil Herbert von Kara jan kwijt
GROUPE EMILE DUBOIS VERRE VAN COMPLEET
Bob Dylan nog altijd
gedreven protestzanger
Marathon van recente
Nederlandse muziek
MUSEUMWERELD BEZORGD
OVER PLAN BRINKMAN
dagpuzzel
KUNST
QeidóaQowumt
DINSDAG 5 JUNI 1984 PAGINA I
Manuscripten van
Onveil ontdekt
LONDEN In de archieven van
de BBC is een groot aantal manu
scripten van radio-uitzendingen
en brieven gevonden van George
Orwell, onder meer auteur van
..1984". Het werk is ontdekt door
Orwell-kenner William J. West
die ook meer dan 60 documenten
met toespraken vond die Orwell
voor de Indische dienst van de
BBC hield. De documenten zou
den „een levendig beeld schetsen
van Orwells leven en de periode
in Londen gedurende de Tweede
Wereldoorlog. Orwell, wiens wer
kelijke naam Eric Blair was, over
leed in 1950 aan tuberculose.
Boekenverkoop daalde sterk
AMSTERDAM In 1983 is voor vijftig miljoen gulden
minder aan boeken verkocht dan het jaar daarvoor. De to
tale waarde van de verkopen bedroeg 1,85 miljard gulden.
Met deze ontwikkeling heeft zich een tendens die in 1982
begon voortgezet. In het jaarverslag over 1983 van de Ko
ninklijke Nederlandse Uitgeversbond (KNUB) tonen de
uitgevers zich bijzonder verontrust over deze cijfers. De
rendementen van de uitgevers kunnen ernstig in gevaar
komen bij de huidige ontwikkeling van teruglopende om
zetten en de stijgende kosten die daar tegenover staan. De
omzetdaling komt voornamelijk op het conto van de uitge
vers van algemene boeken. Die nemen 750 miljoen gulden,
ofwel 41 procent van de totale omzet in de branche voor
hun rekening. Eén van de oorzaken, zo staat in het jaar
verslag, is volgens de KNUB het teruglopend besteedbaar
inkomen van de particuliere consument. Ook de budgetten
van de zogenoemde institutionele inkopers staan onder
druk. Verder is ook het enorme gebruik van de bibliothe
ken één van de redenen voor de verslechterende situatie.
Bibliotheken met
computer-experiment
AMSTERDAM Vier ste-
delijke en en provinciale bi
bliotheken zijn begonnen
met een experiment, waar
bij informatie kan worden
gezocht uit computers in
binnen- en buitenland. De
Provinciale Bibliotheek
Friesland en de Gemeente
Bibliotheek van Rotterdam
krijgen toegang tot Neder
landse informatiebestanden.
De Openbare Bibliotheek
van Amsterdam en de
Zeeuwse bibliotheek te
Middelburg kunnen zowel
Nederlandse als buitenland
se informatiebronnen raad
plegen.
DEN HAAG De Nederland
se Museumvereniging (NMV)
heeft vandaag in een brief aan
minister Brinkman van WVC
bezorgd gereageerd op diens
voorstellen om de subsidie
structuur van de musea in Ne
derland te wijzigen. De vere
niging vindt de plannen voor
al te veel financieel-bestuur-
lijk gericht.
De inhoudelijke
facetten van het museumbe
leid en de gevolgen voor de in
dividuele musea zijn volstrekt
onduidelijk, aldus de NMV.
Minister Brinkman wil vanaf
volgend jaar de zogenaamde
koppelsubsidies, waarbij direct
financiële steun aan door ge
meenten of particulieren geëx
ploiteerde musea wordt ver
leend, beëindigen. Daarvoor in
de plaats zou WVC geld willen
storten in een fonds dat door
de provincies wordt beheerd
en verdeeld. Het voorstel geldt
niet voor rijksmusea en zes
musea die de nieuwe status
„museum van nationaal be
lang" krijgen. Bovendien wil
het Rijk via bestuursovereen-
komstewn invloed uitoefenen
op het beleid van vier grote
gemeentelijke kunstmusea. De
NMV vraagt zich af welke
musea eigenlijk voor het pre
dikaat „van nationaal belang"
in aanmerking komen en wil
weten wat er met de kleinere
rijksmusea gaat gebeuren die
niet die titel krijgen. De vere
niging is verder benieuwd
naar het praktisch nut van het
afsluiten van bestuursovereen
komsten met met grote ge-
meentenlijke musea, als deze
bijvoorbeeld door forse ge
meentelijke bezuinigingen
worden getroffen.
Herbert von Karajan: bij Berliner Philharmoniker weg
met ruzie?
WEST-BERLIJN Het
filharmonisch orkest van
West-Berlijn wil na een
bijna 30-jarige verbintenis
af van zijn vaste dirigent
Herbert von Karajan, ten
zij hij alsnog een geldige
reden kan opgeven voor
het annuleren van een
concert dat op 11 juni ge
geven had zullen worden
in Salzburg. De orkestdi
rectie gaf gisteren een
verklaring uit waarin
werd gezegd dat de diri
gent zich in de affaire, zo
als ook bij andere gele
genheden, had gedragen
op een wijze die niet te
verenigen was met de
plichten van een artistiek
leider.
De musici doen een beroep
op von Karajan om zijn op
vattingen over de positie van
een artistiek leider - welke
functie hij op 13 december
1954 kreeg - te herzien.
Hoeveel leden van het orkest
achter de verklaring stonden
wilde het bestuur niet zeg
gen, maar het was „buitenge
woon groot" geweest en men
was „volgens democratische
maatstaven" te werk gegaan.
Gekwetst
Een woordvoerder van het
orkest zei dat de musici door
het optreden van Von Kara
jan „uitermate gekwetst" wa
ren en dat de chef-dirigent
„dit onrecht eerst moet goed
maken".
De pro-Karajan zakelijk lei
der van het filharmonisch
orkest. Peter Girth, wilde
nog geen positie innemen,
zolang de verklaring niet aan
hem was voorgelegd en hem
geen nadere bijzonderheden
over de deelname aan de
stemming en de stemverhou
ding waren gegeven. Von
Karajan laat zich zijns in
ziens in elk geval niet onder
druk zetten.
De senator voor cultuur van
West-Berlijn, Volker Hasse-
mer, had, zoals ook burge
meester Eberhard Diepgen,
geprobeerd te bemiddelen en
het orkest een verklaring als
vorenstaande afgeraden.
Hassemer heeft volgens een
zegsman de indruk dat Kara
jan zich in elk geval van de
musici wil losmaken, zodat
de brief van het orkest gele
zen moet worden als een
„noodkreet aan Karajan".
In het contract dat de diri
gent met de Philharmoniker
heeft staat een clausule die
bepaalt dat Von Karajan na
voltooiing van zijn 65e le
vensjaar op elk gewenst
ogenblik met pensioen kan
gaan.
Hoogtepunt
Wat nu gebeukt is het voorlo
pige hoogtepunt in een al bij
na twee jaar durende strijd
tussen orkest enerzijds en
zijn zakelijke en artistieke
directeur Girth en Karajan
anderzijds, ontbrand door de
uitbreiding van de nevenac
tiviteit van veel orkestleden
en de volgens vele musici
„onmogelijke werkwijze"
van Girth, wiens ontslag zij
onlangs eisten.
De ruzie over het engage
ment voor een proef van een
jaar voor de klarinettiste Sa
bine Meyer dreef de zaak op
de spits. Het afzeggen van
het concert op tweede Pink
sterdag door von Karajan en
het in de plaats daarvan en
gageren van „zijn" Wiener
Philharmoniker was voor
het Westberlijnse orkest „een
niet mis te verstaan affront"
en de druppel die de
deed overlopen.
Jaan-Claude Galotta. Programma:
Ulysse. Choreografie: Jean-Claude
Galotta. Muziek: Henry Torgue.
Theater Carré, Amsterdam, 4 juni.
De opening van het bui
tenlandse aandeel in de
danssectie van het Hol
land Festival 1984 in
•Theater Carré door de
Groupe Emile Dubois uit
Grenoble (Frankrijk)
bracht niet de verrassing
die er in de aankondiging
en voorbeschouwingen
van mocht worden ver
wacht. De in totaal tien
dansers en danseressen,
onder wie artistiek leider
Jean-Claude Galotta, had
den een herziene versie
van de uit 1981 daterende
choreografie Ulysse van
Galotta mee naar Amster
dam gebracht.
Een abstracte Odyssee, waarin
elke analogie met het oor
spronkelijke epos van Home
rus was vermeden. In een
voornamelijk uit lakens, een
poort, een strandzitje en een
grote kijkdoos opgetrokken,
smetteloos wit decor, brachten
de eveneens in witte kleding
gestoken dansers op muziek
van Henry Torgue een aan
vankelijk naadloze aaneen
schakeling van soli, duetteri en
ensembles, die met een royaal
gebaar over de dansmat wer
den verdeeld. Naast de afwis
selen minimalistische en ex
pressieve danspatronen speel
de een witte, magnetisch
voortbewogen bal een ondui
delijke rol en ontwikkelde
zich een spannende mixture
van beweging en stemklan
ken. De uiteenlopende bewe
gingshandelingen, gelijktijdig
door verschillende combinaties
uitgevoerd, werden conse
quent verstoord en ontregeld
door een halfnaakte dwaas,
wiens gestuur en mimiek hin
derlijk veel weg hadden van
de Amerikaanse komiek Jan-
go Edwards. Emile Dubois'
dwaas kende echter momen
ten, waarin hij een tragiko
misch gehalte bereikte, dat he
laas niet kon worden volge
houden.
Na circa veertig minuten - Du
bois' Ulysse bestrijkt ruim ne
gentig minuten - kreeg de cho
reografie een inzinking, waar
aan geen verbetering mogelijk
bleek. Wat zich tot op dat mo
ment nog tot de detaillering
beperkte, nam nu bezit van
het choreografische concept
als geheel: een gebrekkig
grondplan en een loze, het
broze fundament van de
kitsch niet schuwende, inhoud.
Van meet af aan had dat laat
ste de muziek gegolden, die
een uitermate onbenullig, qua-
si-minimalistisch karakter
droeg en waarvan het concept
de intelligentie van de eerste
de beste discogroep nauwelijks
overtrof.
Zo ontstond uiteindelijk een
indruk van een dansvoorstel
ling, die spannende ogenblik
ken bood, maar als geheel ver
re van compleet en veelvuldig
door zwakke en smakeloze
elementen werd geteisterd.
GODERT VAN COLMJON
Eerste concert Bob Dylan en Santa-
na: Sportpaleis Ahoy', Rotterdam.
Herhaling woensdag 6 juni.
Vooral de oudere Dylan-fans
zullen blij geweest zijn met het
eerste Nederlandse optreden
dat Bob Dylan gisteravond gaf
in het Sportpaleis Ahoy' in
Rotterdam. Het repertoire van
de Amerikaanse troubadour
bestond namelijk voor een
groot deel uit oud materiaal.
Begeleid door een groep waar
in ex-Rolling Stone Mick Tay
lor gitaar speelde, bracht hij
nummers zoals „Highway 61
Revisted", „All Along The
Watchtower" „Maggie's
Farm". „Like A Rolling Sto
ne" en andere klassiekers.
Het werd vooral een rock
roll-show, waarbij hij al direct
de stemming erin bracht door
zeer gedreven uit de hoek te
komen. Gestoken in een grijs
pak, met om zijn nek een los
hangende witte sjaal en op zijn
hoofd een witte hoed. bleek
Dylan goed bij stem te zijn.
Zijn nasale geluid vulde het
Sportpaleis ondersteund door
onder meer de bluesy klinken
de tonen van het door Ian Ma-
cLagan bespeelde orgel en het
strakke gitaarspel van Taylor.
Vooral tijdens de composities
van zijn laatste elpee „Infi
dels" kwam het verschil in
spel tussen Taylor en Mark
Knopfler van Dire Straits dui
delijk naar voren. Knopfler,
die de gitaarpartijen op de
langspeler voor zijn rekening
nam, beroert de snaren wat
speelser. De geest van Dire
Straits waarde overigens rond
want in nummers zoals „Man
Of Peace" leek het net alsof
Dire Straits op het podium
stond en drong de vraag zich
op wie heeft nu eigenlijk wie
beïnvloed.
Electrische gitaar
Hoewel Dylan het merendeel
van de avond gebruik maakte
van de electrische gitaar om
zichzelf te begeleiden, had hij
na het flitsende begin een
akoestische set in de show in
gebouwd. Heel eenzaam, ter*
wijl de rest van de groep
Bob Dylan in Ahoy'.
(drummer, bassist, gitarist en
organist) een kopje koffie kon
den gaan drinken, bracht hij
het publiek in de zaal in be
roering door met vuur num
mers zoals „That's Allright Ma
(I'm Only Bleeding)" te zin
gen. Zijn mondharmonica-spel
bezorgde de fans daarbij kip-
pevel. Veel gejuich en luide
bijval was (terecht) Dylans
deel. Zo moet hij in de jaren
zestig op straat ook zijn pro
testsongs hebben gespeeld.
Toen waren het waarschijnlijk
wat voorbijgangers, die bleven
staan, nu was er een (bijna)
volle zaal, die zo goed als aan
Dylans lippen hing. Bob was
in dat gedeelte van het concert
vooral protestzanger. Het ma
teriaal bleek daarbij goed ge
kozen omdat de songs die hii
speelde nu nog net zo actueel
zijn als in de tijd dat hij ze
schreef.
Recente composities
Nadat de band terugkeerde,
was het tijd om wat recente
composities te spelen van on
der meer de elpee „Slow Train
Coming". Het enige bezwaar
van de show is, dat wanneer
Dylan met zijn groep speelt, de
pauzes tussen de nummers wat
lang duren. Dat haalt (onrio-
wat er zou worden gespeeld.
Maar als de lichten dan weer
volop schenen
nen klonken,
leen maar te gt
hebben sinds 1978 wel
geduld moeten hebben, maar
de show van gisteravond
maakte alles goed.
Santana
Dylan, die een zwak heeft
voor goede gitaristen, tourt
momenteel met Santana door
Europa. De anderhalf uur du
rende show, die Carlos Santa
na met zijn uitgebreide groep
als opwarmertje voor Bob Dy
lan speelt, is een feest. Het is
een zogenaamde tropische ver
assing maar dan inplaats van
melkchocolade zijn er een
drummer en drie percussionis
ten, die voor een aangename
lekkernij zorgen. Carlos be
dient zijn gitaar heel subtiel,
maar gaat er ook op tekeer zo
als alleen hardrock-gitaristen
dat doen. Het optreden was
een mengeling van rock en
jazz-rock en was in een heel
ritmisch jasje gestoken. Hoe
wel de muziek zich uitstekend
leent om mensen op te war-
dig?) de vaart uit de show. Het
koud. Ze
lan gekomen en niet van plan
eerder iets van zich te laten
leek alsof de Meester nog niet horen. Hierdoor werd het niet
helemaal gelukkig is
opbouw en telkens v
de lichten werden gedoofd met
de rest van de groep overlegde
Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zater
dags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw
krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd.
vang; 9. hooistapel; 11. houtpap
de papierbereiding; 13. voorzetsel;
14. persoonlijk vnw.; 15. Surinaamse
pad; 17. opgeld boven de parikoers;
19. kleine groep van uitgelezenen; 21.
innig, liefderijk; 22. kwaadspreker.
Verticaal: 1. mohammedaanse boe
tende bedelmonnik; 2. grondsoort; 3.
olifantssnuit; 4. blaasinstrument; 5.
kledingstuk; 6. houten drinkkom; 7.
bijdehand; 10. vrouwelijk dier; 12. ge
steente; 15. ronde opening In het re
genboogvlies; 16. biersoort; 17. on
heilaanbrengende godin; 18. roofdier;
:sii|9 '61 :°|6b zi :ed|d si ;06
io él :d|nd u :>)ooj 6 :ueiuoj
3j1 :t|ei|nob| i :|mjuozu©h
AMSTERDAM Het Hol
land Festival wil proberen
elk jaar een gala van Neder?
landse muziek te organiseren
waarbij een overzicht wordt
gegeven van representatieve
resultaten van de scheppende
toonkunst in ons land gedu
rende de afgelopen drie jaar.
Morgenavond heeft het eer
ste gala plaats op liefst drie
podia in het Amsterdamse
Concertgebouw. Doordat van
20.45 uur tot 22.58 uur het
hele gebeuren rechtstreeks
door de VPRO-televisie over
Hilversum I wordt uitgezon
den, zal men er ook elders di
rect getuige van kunnen zijn,
waarbij de kijkers-luisteraars
worden geïnformeerd door
Sieuwert Verster en Ad 's-
Gravesande. Een gelijktijdige
stereo-uitzending door
VPRO-radio via het FM-ka-
naal van Hilversum 4 kan de
geluidskwaliteit van de tele
visie in de huiskamers tot
concert-niveau omhoog wor
den getrokken wat in ver
band met de uitgevoerde mu
ziek bepaald niet onbelang
rijk is.
Tijdens een concert van goed
twee uur zonder pauze wordt
een zo gevarieerd mogelijk
programma aangeboden. Er
komt werk aan bod van acht
componisten in de leeftijden
van bijna 60 tot bijna 30 jaar.
De bezettingen lopen sterk
uiteen en reiken van vier
strijkinstrumenten via een a
cappella-koor tot een groot
bezet symfonieorkest
groot mannenkoor.
Première
Om te beginnen gaat i
mière een serenade
twaalf strijkers die Peter
Schat componeerde in op
dracht van het Cecilia Con
sort, dat het stuk natuurlijk
ook gaat uitvoeren. Dat de
componist in deze muziek
zijn ideeën over een conse
quente exploratie van de har
monie heeft toegepast, zal de
gemiddelde luisteraar niet zo
veel interesseren. Er moet
naar deze serenade gewoon
met aandacht worden geluis
terd en dan spreekt ze voor
zichzelf. Wie achteraf toch
geïnteresseerd is in de artis
tieke en technische achter
gronden, kan grijpen naar
het boek 'De toonklok"
waarin Schat allerlei teksten
over zijn werk heeft opgeno
men en dat bij deze gelegen
heid het licht heeft gezien.
Vervolgens gaat een gedeelte
uit een grote politieke canta
te voor mannenkoor en in
strumenten op teksten van
onder anderen Loemoemba,
Rosa Luxemburg en Allende.
Een collectief van drie com
ponisten (Cornelis de Bondt,
Jan Rispens en Huub de
Vriend) schreef de muziek,
uitgaande van uitspraken
van politieke leiders die van
wege hun overtuiging om het
leven werden gebracht. Pier-
Tristan Keuris.
re Stoll dirigeert in dit werk
leden van het Groot Omroep
Mannenkoor en verder in
strumentale leerlingen van
het Koninklijk Conservatori
um in Den Haag.
Slagwerkers
Het derde programmanum
mer is van de Haagse compo
nist Dick Raaijmakers ert
omvat gedeelten uit diens
merkwaardige produktie
voor vier zogenaamde „slag
werkers" met electronische
delaytime-apparatuur, tape
en luidsprekers. Leden van
het Hocetus-ensemble slaan
houten planken op de grond
of tegen elkaar om aldus alle
valpartijen uit de film „Nigh-
towls" van Stan Laurel en
Oliver Hardy uit 1930 samen
te vatten.
Uiteraard is het werk van
Tristan Keuris, dat vervol
gens aan de beurt komt, heel
anders. Het wordt uitgevoerd
door het Gaudeamus-ensem-
ble en is, uiteraard in heden
daags idioom, een gewoon
klassiek strijkkwartet. Van
Ton de Leeuw geeft het Om-
roepkamerkoor een inmid
dels bekroond gedeelte uit
diens trilogie op bijbelse tek
sten. Tenslotte is er het nieu
we werk van Louis Andries-
sen dat in januari j.l. in een
enigszins andere versie in
San Fransisco ten doop werd
gehouden. Het gaat nu onder
de titel „De Snelheid" voor
het eerst door het Nederlands
Blazersensemble onder lei
ding van Lucas Vis. Het ver
schil met de Amerikaanse
versie, die de titel droeg „Ve
locity" is dat de componist
het in Amerika gebruikte
strijkorkest heeft vervangen
door een strijkkwintet.
Het is niet onmogelijk dat de
volgorde van het program
ma, zoals die hier is opgege
ven, wordt gewijzigd. Dat
hoort u uiteraard van de pre
sentatoren.
JOHN KASANDER
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko-|
mende dagen raadplege I
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
Break dance (al); 18.30. 21.00.
21.15. wo. ook 13.45.*EUROCI-
NEMA IV: Night warriors (16);
(beh. dl.) 18.45. 21.15. i
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA IV: Walt Dis-'
ney's festival van bekroonde j
tekenfilms (al); wo. 13.45.
odds (12); 14.30, 19.00, 21.15.
21.15. LIDO III: Silkwood (al); l
ment (al); 19.00. 21.0
14.30. TRIANON (Bree-,
125414): Tracy baby (16); 14.30,-
01717-4354); Sophie's choice^
t/m
20.0
di.;
(16);
14.00.
KINDERVOORSTELLING
101 Dalmatiër8; wo. 14.30.
WASSENAAR# ASTRA (Lang
straat 32. tel. 01751-13269):
Staying alive (al); 20.00.
DEN HAAG* BABYLON 1 (naast
Centraal Station, tel. 471656):;
Against all odds (12); 14.00,
19.00, 21.30. BABYLON 2: 'n
Vreemde affaire (al); 14.00, i
19.15. 21.45. BABYLON 3:
Bastille (al); 14.00. 19.00, 21.30.)
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Tank (al); 14.00, 18 45.
21.30 CINEAC 2: Amityville:
De bezetene (16); ma. di. 14.00,
18.45, 21.30. wo. 18.45, 21.30.
CINEAC 3: Vacation (al);
14.00. 18.45, 21.30. EUROCI-I
NEMA (Leyweg 910, tel. 667066):
Scarface (16); 14.00, 20.00. woï
niet om 14.00. METROPOLE 1.|
(Carnegielaan, tel. 456756): Bre-i
akdance (al); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 2: Yentf
(al); 14.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 3: Terug naar de hel!
(16); 14.00, 18.45, 21.30. ME-I
TROPOLE 4: Class (16); 14.00,1
18 45. 21.30.* METROPOLE 5:
Sophie's choice (16); 14.00.]
20.30. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): Ciske de rat
(al); 13.45, 18.45, 21.30. ODE
ON 2: My tutor (16); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 3H
Terms of endearment (al);!
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Storia di Piera (al); 13.45, 18.45,
21.30. LE PARIS 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Een I
klas vol 9chootkaties (18);,
12.00, 13.30. 15.00. 16.30.
18.00. 19.30, 21.00. LE PARIS)
2: Gulzig naar liefde (18); 12.15,
14.00, 15.45, 17.30, 19.15J
21.00. LE PARIS 3. Love dre-^
ams (18); 12.30, 14.00, 15.30,
17.00, 1830, 20.00, 21.30]
PASSAGE (Passage 63, tel.
460977): Breakdance (al); 14.00.|
18.45, 21.30. HAAGS FILM
HUIS (Denneweg 56, tel.:
459900): Deze week; De nieuwe!
Spaanse cinema. Aanvangstij
den o.a. 19.30, 20.00, 21.30]
22.00 uur. KINDERVOORSTEL
LINGEN
CINEAC 2: Alice in wonder
land; wo. 14.00. EUROCINE-1
MA: Billie Turf, haantje de voor-
ste;wo. 14.00.
„Ontwikkelingshulp
wordt schaamteloos
steeds commerciëler
AMSTERDAM Volge:
ruim vijftig organisaties d
zich bezig houden met de De
de Wereld, wordt de Nede
landse ontwikkelingshu
„zonder schaamte" steeds ve
der gecommercialiseerd. I
organisaties stellen dat in ei
reactie op de zogenaamde he
rijkingsnota van minist
Schoo (Ontwikkelingssame
werking). De grotere betro!
kenheid van het bedrijfslev)
zonder duidelijke crit
ria verdraagt zich volge
deze organisaties niet met
beleidsuitgangspunten dat
Nederlandse hulp moet bijdr
gen aan structurele armoed
bestrijding en moet wordi
geconcentreerd op de arms
landen. De derde wereld-gro
pen vinden het wat dit betrt
jammer dat Nicaragua en M
zambique niet voorkomen i
de lijst van programmalandt
van minister Schoo. De Twe
de Kamer belegt eind volge
de week een hoorzitting ov
deze nota, waarin de minist
een aantal verandering)
voorstelt in het Nederland
hulpbeleid.
Fokker leed
ton schade bij
Woensdrecht
WOENSDRECHT Volge
een ruwe schatting heeft de
de vliegbasis Woensdrecht f
legen vestiging van Fokker 1
dens de blokkade-acties v
afgelopen dagen ongeveer e
ton schade geleden. Vooral
grote toegangspoort en de
rastering werden door vern
lingen getroffen. Doordat
door demonstranten opgewi
pen blokkade van verhuist
zen aan het slot van de bic
kade-actie in brand werd
gestoken, is een aantal elekt
sche kabels verbrand. Juist
de Fokker-vestiging werd
tijdens de verder vreedza.
verlopen acties door een kl
ne groep ernstige ongeregei
heden veroorzaakt.