De Lichte Stijl voor deze Zomer houding camoufleert heftige emoties iNFC dagpuzzel Het voordeel van winkelen bij VROOMS DREESM ANN Vlot shirt In frisse ruit. Button down boord. Pol katoen. Uni piqué In 100% katoen. In o.a bordeaux, khaki en kobalt Klassieke pantalon Pol/viscose met slub-effect. In marine.' blue, beigeen khaki. Sportieve ruit Pantalon met band- plooi 100% katoen. Keuze uit meerdere kleurenkombinaties. [UNSTCeidae Sou/iont DINSDAG 29 MEI 1984 PAGINA 9 Polo met kontrast Pol/katoenen piqué. In diverse kleuren- Modieus gestreept Pantalon met fijn streepje in marine/ wit. Pol/viscose. anavond geen Ware liefde" EN HAAG Door ekte van hoofdrol ler Willem Nijholt hij liep een zenu- ontsteking in zijn n op is de voor- elling van „Ware fde" door de Haag- Comedie in de Ko- .nklijke Schouwburg iteravond afgelast. vanavond gaat je voorstelling niet .por. Morgenavond ïisschien wel, als yillem weer gewoon lan lopen. Adamo kan ziekenhuis weer verlaten BRUSSEL De Belgische zan ger van Italiaanse origine Sal- vatore Adamo die zondag, zoals gisteren gemeld, in een zieken huis in Brussel is opgenomen, kan eind van de week waar schijnlijk teruggaan naar huis. Zijn gezondheidstoestand is ver beterd. Adamo, die 40 jaar is, was onwel geworden in zijn huis in de gemeente Sint-Gene- sius-Rode bij Brussel op het ogenblik waarop hij naar het vliegveld wilde gaan voor con certen in Noord-Amerika. Hij werd naar een ziekenhuis ge bracht en moet van de dokters volledig rust houden. New Orleans toppers op Arnhems festival ARNHEM De legendarische New Orleans coryfeeën Kid Tho mas (88) en Louis Nelson (82) zul len op Eerste Pinksterdag in dis cotheek Manhattan bij de Arn hemse Korenmarkt een live con cert geven. Beide jazz-toppers worden daarbij muzikaal onder steund door de internationaal sa mengestelde Sammy Rimington Band en de New Örleans-pina- nist/zanger David Paquette. Het optreden van de jazz-musici is een onderdeel van een groots op gezet jazz-festival dat van 7 tot 10 juni op en om het uitgaanscen trum De Korenmarkt in Arnhem wordt georganiseerd door de Arnhemse Storyville Jazzclub. Eric Morecambe (58) overleden LONDEN De Britse komiek Eric Morecambe, die vooral be kend is geworden als de lange, gebrilde partner van de ko miek Ernie Wise, is gisteren in het ziekenhuis overleden na in een theater in Gloucestershire ineen te zijn gezakt. De 58 jaar geworden Morecambe bezweek zondagavond een paar minu ten na een optreden in het Ro ses Theatre in Tewkesbury in Gloucestershire. Overgebracht naar het Cheltenham General Hospital overleed hij in de nacht. De komiek had een hartkwaal. Expositie in Tweede Kamer DEN HAAG Tweede Kamervoorzitter Dolman opent morgenochtend een tentoon stelling van tekeningen en schilderijen van Renée Hogeland en Paul Ovink. De beide kunstenaars, respectievelijk uit Den Haag en Baarn, kozen op eigen initiatief de Tweede Kamer als thema voor hun werk. Het „ka merwerk" van Renée Hogeland omvat ruim dertig pentekeningen, acryl en aquarellen. Paul Ovink zond tien acryl en tempera in. Het werk wordt tot het zomerreces dat eind juni begint, in het Kamergebouw geëxpo seerd. De twee kunstenaars hebben niet ge probeerd de mensen die zij afbeelden herken baar te maken. Het ging hen om de sfeer die in de Tweede Kamer hangt. Belgische culturele week in Amstelveen AMSTELVEEN Met een serie concerten, theater- en dansvoorstellingen en een exposi tie van beeldende kunst zal van 8 tot en met 15 september in verschillende zalen in Am stelveen een culturele week van de Vlaamse en Franse gemeenschappen van België plaats vinden. Dit hebben Wim Bary, directeur van het Cultureel Centrum Amstelveen en Guido Courtois van de Belgische ambassade in Den Haag maandagmiddag bekend gemaakt op een persconferentie. Op de gala-opening van de Belgische week in het Cultureel Centrum zal de Philharmonie van Vlaanderen een concert geven onder leiding van Avi Ostrow- sky met als solist de Belg Hans Mannes (cel lo). De Belgische minister Poma zal tijdens deze gala het woord voeren en minister Brinkman van WVC is uitgenodigd. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Ri sky business (al); 18.45, 21.15. EUROCINEMA II: Ciske de Ral (al); 18.30, 21.00. EURO CINEMA III: Raiders ol the lost ark (12); (beh. di.) 18.30. 21.00. EUROCINEMA IV: Christine (12); 18.45, 21.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239) Belegering van politiebureau 13 (16); 14.30. 19.00, 21.15. LIDO III: Gorky Park (16); 14.30, 19.00. 21.15. LIDO IV: Hotel New Hampshi re (al); 14.30, 19.00. 21.15. STUDIO (071-133210): Sil- kwood (al); 19.00, 21.15. ma. di. ook 14.30. TRIANON (Bree- straat 31. tel. 123875): Heat and dust (al); 14.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): Jail bait (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING STUDIO: Robin Hood (al); wo. 14.30. VOORSCHOTEN GREENWAY THEATER (Schoolstraat 69. tel. 01717-4354): Le fantomes du chapelier; ma. di. 20.00. KINDERVOORSTELLING: Vol gas met Herby; wo. 14.30. WASSENAAR# ASTRA (Lang straat 32. tel. 01751-13269): Sophie's choise (16); 20.00. DEN HAAG# BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Terms ol endearment (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2: Bastille (al); 14.00, 19.00, 21.15. BABYLON 3: Scartace (18); 14.00, 20.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): De tien geboden (al); 13.30, 19.30. CINEAC 2: Amityville: De be zetene (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Vacation (al); 14.00, 18.45, 21.30. EUROCI NEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Papilion (12); 13.45. 19.45. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Terug naar de hel (16); 14.00, 18.45. 21.30. ME TROPOLE 2: Yentl (al); 14.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 3: Danton (12); 14.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 4: Class (16); 14.00, 18.45, 21.30 METRO POLE 5: Sophie's choice (16); 14.00. 20.30. ODEON 1 (He rengracht 13, tel. 462400): Ciske de rat (al); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 2 My tutor (16); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 3: Storia di Piera (16); 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 4: Hotel New Hampshire (al); 13.45, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket tingstraat 12b, tel. 656402): Love dreems (18); 12.00, 13.30, 15.00, 1630, 18.00, 19.30, 21.00. LE PARIS 2: Het snelle slippertje (18); 12.15. 13.45, 15 15. 16.45, 18.15, 19.45, 21.15. LE PARIS 3: Intieme spelle tjes (18); 12.30, 14.00, 15.30, 17.00, 1830, 20.00, 21.30. PASSAGE (Passage 63. tel. 460977): tdi Amin: de slachter (16); 14.00. 18.45, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Aan een onbe kende (16); wo. 20.00. De geest van de bijenkort (16); ma. 19.30. Elisa vida mia (16); ma. 21.30. Cria cervos (16); wo. 22.00. Pas si mechant que ga (16); di. 20.00. Probeer de Apricot Micro computer voor 1 maand v. slechts I£UUfm Daarna beslist u of u wilt kopen, leasen ot teruggeven. Aktie gel dig tot 15 juli 1984. Informatie: COMPUTERCENTRUM Laan v Meerdervoort 330b. Tel. 070-614211 Foutje in puzzel van dr. Pluizer In de weekpuzzel van dr. Plui zer zaterdag jongstleden stond: een foutje, die blijkens tele- fonisch reacties puzzelaars voor een onoverkomelijke op-'"* gaaf heeft gesteld. Bij horizon taal stond abusievelijk num mer 2 in plaats van nummer 4. De oplossingen van weekpuz zel 20 moeten uiterlijk vrijdag morgen in ons bezit zijn. Horizontaal: 1. insekt; 8. boom; 9. gaffelvormige steunbalk; 10. muziek noot; 11. walkant; 13. gelofte; 15. mu- zieknoot; 16. bezieldheid; 18. verfstof; 20. zelfkant van linnen; 21. ik (Latijn); 22. sportploeg; 24. drank; 25. paar- deslee; 26. drank; 28. maandstand (afk.); 29 oude lengtemaat. 31. tenen mand; 33. titel (afk.); 34. klem soort landauer. Verticaal: 1 meubelstuk; 2. vizierlijn v.e. verrekijker; 3. lengtemaat (alk.); 4. Keltische naam van Ierland; 5. godsdienst (afk.); 6. gereed; 7. mu ziekgezelschap; 12 alvorens; 13. voegwoord; 14. muzieknoot. 15. orde; 17. vreemde titel; 19. straatsteen; 23. titel (afk.); 24. zellvaartuig (afk.); 27. stad in Zweden; 30. muzieknoot; 31. buiten dienst (afk 32. op dit mo ment; 33. lidwoord. OPLOSSING '®p eb 'ze p q ie *i oe *®«-un - IZ H'9 >Z l'JW EZ '61 :®6e li iiaöej '9i :op >i :ua ei :.»®®I8 Zl - Usaiuojaiue* z :je g M d S :®J!3 :IUM 'E '8® 'Z :iejeiuejtne)j i :ieeoiwaA - tainep -uei >e fsa eb -u®q ie 'i® 06Z >n 8Z :iunj 92 :jb gz :j»iq iiueei ZZ ;o6e iz :B«u 0Z '-•'®>|0 81 :ueie 91 :ej ei :pee ei 'en li :ej oi :h!uj 6 'sa 8 i :|BB»UOZ|JOH SCHERP TV-PORTRET TOONT ZELFBEWUSTE RAS PIANIST JILVERSUM Onmid dellijk nadat de nu 21-ja- .ige Franse pianist Pierre f olondat vorig jaar het Clisabethconcours had jewonnen, bleek binnen le hechte wereld van pi- nisten in België en ver laarbuiten niet zo veel neer te kloppen. )e Franse gek, het buiten eentje dat naar niemand wil- e luisteren, de naar adem appende goudvis, werd toe- pjuicht alsof hij de wereld oor een ramp had behoed. -Ille schampere opmerkingen e zo kort tevoren met een |imlachje naar Volondat wa- n vergezonden, leken ver- iten en Volondat leek mee werken. Met ijzige kalmte, stoïcijns dat ook daar weer imerkingen over werden naakt, liet Volondat de hul- over zich heengaan. „Maar atuurlijk was ik blij, héél ij. Maar men hoeft niet alle loties te tonen". In de docu- lentaire die Eline Flipse oor de VPRO over Pierre olondat maakte onder het opje „Tout devient musique" Alles wordt muziek") wordt ider meer weergegeven wat olondat allemaal dacht en eemaakte. De documentaire ordt uitgezonden morgen- rond op Ned. I, 21.25 uur. erre Volondat is een van de ldzame pianisten die zich- lf ontdekten en daar geen der voor nodig hadden. ;en oude wijze leraar op de htergrond „die het altijd ;1 wist"; in tegendeel. Vo- ïdat wist het zelf wel en dat is hem voldoende; terecht, ar later zou blijken. Maar het concours wist alleen ilondat het, in ijzersterke ertuiging. Zelfs tegen de ge- stigde mening in, tegen de nswijze van zijn conserva- iumleraar, die hem de be ledigend woorden meegaf hij het tóch nooit zou ha- i. Leuk is dat. Voor sommi- n is het echter een prikkel juist door te gaan waar deren stoppen; Volondat ig door, won het loodzware icours en kon de ene scher- opmerking na de andere fatsen. Met een lachje, soms, t wel en niet zo hatelijk be eld, maar sommigen deed t toch pijn. t is natuurijk altijd gemak- lijk, iemand achteraf gelijk geven, als dat gelijk is aan- ;oond. Want waar zou Vo- idat zijn gebleven, als hij concours niet had gewon- a? Zijn tegenstanders, en wee exposities illem van Oranje Den Haag HAAG In Den Haag vanaf 8 juni twee tentoon- lingen te zien over Willem 'ranje. Het Algemeen csarchief toont tot 31 au- tus reprodukties, kaarten documenten die betrekking )ben op Willems verhou- g met het gewest Holland, titel is „Om er mijn graf te ven..." en de hoofdthemas de onder meer de verove- van den Briel en het be- van Leiden. De tweede toonstelling, in de Konink- Bibliotheek, is getiteld leken van en rond Willem Oranje", en duurt tot en 26 juli. dat waren er nogal wat, had den hem zeker in de grond gestampt. Nu kan Volondat glimlachend antwoorden, als hem wordt gevraagd of hij er last van had, dat hij een bui tenbeentje werd genoemd, dat „ze zich hebben vergist". En ook: „Ik wist dat ik zou win nen". Niet iedereen is zo blij met deze houding. Anderen daar entegen gunnen deze pianist de overwinning méér dan van harte: weer iemand die het aandurfde op eigen middelen te vertrouwen, zijn gang ging onder stormen van kritiek en spot, overeind bleef en hoe. Maar Volondat wist precies wat hij deed en kon en dat weet hij nóg en langzamer hand wordt duidelijk wie die figuur zo ongeveer is, achter het masker dat lijkt ontleend aan de komiek Groucho Marx, van de Marx Brothers. Goed aangevoeld Eline Flipse heeft Volondat niet alleen muzikaal goed aangevoeld, maar ook zijn wilskracht en gevoel voor ei genwaarde. Zij laat de pianist Zonder kritiek aan het woord en Volondat kan onbekom merd zeggen wat hij denkt; dat is soms genadeloos, maar altijd eerlijk, nuchter en meestal ontwapenend. Boven dien heeft Volondat meestal gelijk. Over de kritiek die hij altijd heeft gekend: „Ik ben als een berg en een berg stort niet zo maar in en zo moet een kuns tenaar zijn". Iets in de geest van: de honden blaffen, maar de karavaan trekt voort. Vo londat is zo'n karavaan. Zon der steun, zelfs met lichte te genwerking van zijn ouders werkte hij zich op tot pianist van uitzonderlijk niveau. En of zijn moeder uiteindelijk, na het winnen van het concours, niet trots op hem was? O ja wel, moeder was best trots. „Maar ze was ook altijd de valse noot. Ze wilde voortdu rend dat ik oefeningen deed, terwijl ik muziek wilde spelen en toen ik het concours had gewonnen, was ze trots omdat ik toch weer aan haar beeld had beantwoord". Dan pas geeft. Volondat toe, dat hij zonder hulp van de zangeres Lea Montana het concours nimmer had gewon nen en ook de geheimzinnige rol op de achtergrond van de muziekpedagoge Vera Moore schijnt ertoe te doen. Deze Vera heeft Volondat tot zijn „meester" verklaart, de vrouw die hem muziektradi ties doorgeeft. Maar Vera komt niet in beeld, noch de werkruimte waarin Pierre zijn lessen ontvangt. Niemand mag ermee te maken hebben. Vertrouwen Dit is dan ook het enige punt waarop Volondat zichzelf te genspreekt: hij bejubelt de steun van Vera en Lea, aan de andere kant zegt hij alleen op zichzelf en God te vertrou wen. Wellicht bedoelt hij er mee, dat de twee vrouwen hem artistiek en zakelijk steu nen, maar dat het uitvoerende werk strikt aan hem is voor behouden. En na het winnen van de prijs is Volondat rijp voor vernieti- ende uitspraken, zoals: „Op et conservatorium heb ik niks geleerd, ik heb alles zelf gedaan. Ik ging er op m'n ze ventiende naartoe en op m'n negentiende ging ik eraf". Van het conservatorium moet hij niets hebben. „Allemaal zo uniform; die leerlingen willen allemaal hetzelfde, terwijl je je als kunstenaar daaraan moet onttrekken. Op het con- cervatorium maken ze me chanische pianisten van je". Een leraar ziet Volondat als iemand, met wie je kunt pra ten en Vera Moore aanhalend zegt hij: „De ene leerling is niet beter dan de andere, ze zijn alleen maar verschillend. Pierre Volondat toont hoe Vera Moore zijn techniek heeft verbeterd door vol maakte ontspanning van de armen en soberheid in alle bewegingen, al realiseert Vo londat zich, dat hij er nog lang niet is. Geen ei „Ik ben geen zachtgekookt ei", zegt Volondat, al lijkt hij zich daar soms naar te gedra gen en dat heeft de buiten wacht inmiddels gemerk. Ze ker als de schijnwerpers op hem zijn gericht. Maar in kringen van de enkele vrien den die Volondat heeft, be weegt hij zich als een vak man, soepel en huiselijk en plotseling met groot gevoel voor humor. Eline Flipse heeft dat goed in beeld gevan gen, ook die stukjes humor. Door vriend en vijand kan uitbundig worden gelachen Eline Flipse kreeg Pierre Volondat uit egelstelling. wanneer de kat van Volondat in beeld komt, met grote, ver wijtende ogen vol beklag. Dat is, wanneer de pianist op het met zich met z'n klauwen aan de lucht wilde vastgrijpen". En onderhand gaat Volondat door met muziekmaken en stuk sadisme wijst dat ook in componeren - „ik zet eigen hem huisde, toen hij wilde stukken op m'n repertoire - zien hoe een kat zich gedraagt en wat hij speelt, klinkt met in vrije val. van de eerste ver- de schittering van iemand, die dieping buiten gezet. „Hoe hij met de techniek voorgoed heeft afgerekend. „Zoals ik heb geleerd te spelen, kan ik uren doorgaan", zegt Volon dat babbelend, terwijl Debus sy onder zijn snelle vingers voorbijschiet. „Ik word nooit moe. Maar muziek is nooit zwaar, maar een ervaring". FRITS BROMBERG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 9