Paul Acket heeft weer hele jazzwereld in de aanbieding Niets is te dol bij Tot Ieders Genoegen Geld lagere overheden voor de podiumkunsten Prijsverlagingen bij bioscopen verwacht Kunstenbond dreigt Brinkman met rechter Mijlpalen op een Levensweg bioscopen KUNST £eidóc@ommtt DINSDAG 22 MEI 1984 PAGINAL Veiling bezit John Lennon en Yoko Ono NEW YORK Op 23 juni worden in New York stukken geveild uit het bezit van wijlen Beatle John Lennon en zijn weduwe Yoko Ono. Er zijn erotische litho's van de hand van Lennon bij en piano's die hij en Ono bij het componeren hebben gebruikt. Behalve souve nirs aan Lennon veilt Sotheby's in New York rock and roll-herinneringen aan de Beatles, Elvis Presley en anderen, waaronder een gouden 45-toerenplaat van de Beatles met „Hey Jude" uit 1968, waarvoor het veiling huis 30.000 gulden verwacht. „Bag One", de 14 litho's van Lennon die Yoko Ono in 1969 als huwelijkscadeau kreeg, zal naar verwach ting tussen de dertig- en vijfenveertigduizend gulden opbrengen. Schroothandelaar vond kostbare dichtbundel NEW YORK Een schroothandelaar in Engeland die bij het doorzoeken van een hoop afval een kostbaar gebleken 17e-eeuwse bundel van religieuze gedich ten vond, heeft er op een verkoop bij het veilinghuis Christie's in New York 330.000 gulden voor gekregen. „Een meneer J.L. Wookey vond het manuscript in een hoop afval in Lancashire in Engeland in 1967", vertelde een woordvoer ster van Christie's. Zijn oog viel op het smeulende document en hij gooide het op de achterbank van zijn auto, waar het zeven jaar lag". Het ongepubliceerde, 390 bladzijden tellende boek is in 1673 in inkt met de hand geschreven door Thomas Trahern, een zeventiende-eeuwse devotieschrijver die in de 20e eeuw populair geworden is. Trahern bespreekt in het boek religieuze en seculiere actuele thema's onder de titel Commentaries of Heaven". De meeste verhandelingen zijn in dichtvorm. Wookey trof het boek licht smeulend aan. Later verhuisde hij naar Agincourt bij Toronto in Canada, waar hij nu in ramen van aluminium doet. Hij had de bun del meegenomen en toonde hem op een keer aan een bibliothecaris, die hem op de waarde wees. „Het manuscript ziet er goed uit", aldus de woordvoerster van Christie's. „Alleen de buitenkant is geschroeid; het werd net op tijd gered". „Commentaries of Heaven" is voor 330.000 gulden verkocht aan Bernard Qua- ritch, een dealer in Londen. Dame Margot Fonteyn 65 LONDEN Men moet nooit bekendma ken wanneer men afscheid neemt van het toneel, maar op zekere dag gewoon gaan, zei Dame Margot Fonteyn vele jaren gele den eens. Klaarblijkelijk heeft de vrouw die misschien wel de befaamdste Prima Ballerina van onze tijd is geweest, zich aan die opvatting gehouden. Sinds vier jaar is Margot Fonteyn, die op 18 mei 65 jaar werd, niet meer opgetreden. Zij woont geheel teruggetrokken in een afge legen villa in Panama, waar zij zich naar eigen zeggen „bijna uitsluitend nog" be moeit om haar man Roberto Arias, die als voormalig Panamees diplomaat sinds een „mislukte" aanslag op zijn leven in 1964 half verlamd is. Brinkman opent expositie Pulchri DEN HAAG Minis ter Brinkman van Wel zijn, Volksgezondheid en Cultuur opent 25 mei in Pulchri Studio in Den Haag de ten toonstelling van Shona Sculpture uit Zimbab we. De werken zullen er tot 25 juni zijn te zien. Van 27 mei tot 25 juni is in Pulchri Stu dio voorts een expositie te zien onder de titel „De Versierders van het Groot Schilders- feest 1984". Beethoven op een haar Arutjunjan moet het tot dus ver kleinste portret van Lud- wig van Beethoven hebben vervaardigd. Hij heeft het ge schilderd op een mensenhaar. Onder het portret, dat alleen met een vergrootglas is op te halen, staan geboorte- en overlijdensjaar van de compo nist. Volgens het Russische persbureau TASS dat zater dag uit de Armeense hoofd stad Erevan over de prestatie berichtte, heeft Arutjunjan 300 van deze miniaturen op zijn naam staan. Van jazz op de mandoline tot vijftig saxofoons DEN HAAG De allereer ste jazzgeluiden komen op vrijdagmiddag 13 juli van de Dirty Dozen Brass Band uit New Orleans, de allerlaatste - volgens het programma al thans, maar niemand weet of er elders in een van de negen zalen een muzikale onverlaat misschien niet van ophouden weet - komen zondag 15 juli om middernacht van vijftig saxofonisten uit Frankrijk, „Urban sax". Het mag duide lijk zijn waarom het gaat: De negende aflevering van het North Sea Jazzfestival, het jazzspektakel van Paul Acket c.s. voor, op, naast en in het Haagse Congresgebouw. „De Olympische Spelen van de jazz" heeft een Japans blad er al eens van gezegd. „En dit jaar met recht" zegt North Sea-woordvoerder, p.r-man en muzikant Wybe Buma „want na jarenlang zeuren hebben wij wèl, en voor het eerst. Russen op bezoek". En dan heeft hij het over de 8-mans formatie „Kadans". En wie wel eens via de Duit se tv Russische musici in Berlijn heeft zien optreden, weet dat er in Rusland opval lend goed en stevig modern van leer wordt gegaan. Maar zij zijn natuurlijk niet de trekkers waar North Sea het grote publiek op binnen krijgt. Vorig jaar bestond dat uit 30.000 man in drie dagen - en dan te bedenken dat het festival in '76 met 9.000 be zoekers van start ging. On herroepelijk grote namen zijn bijvoorbeeld wel die van de nog altijd fenomenale zange res Sarah Vaughan, haar Britse tegenpool Cleo Laine die haar stem door de diepste diepten en over de hoogste toppen haalt, de Afrikaanse Miriam Makeba, de altijd weer meeslepende vibrafo- nist Lionel Hampton, van Dave Brubeck, de onvoor spelbare aartsvader van de iazz-rock Miles Davis, van bluesgrootheid B.B.King, de fusion groep Spyro Gyra, pianist Cecil Taylor, die de toetsen met Formule 1-snel- heid bespeelt, van Stephane Grapelli die de vijftigste ver jaardag van het Quintette du Miles Davis Hot Club de France mag vie ren en natuurlijk van de langzamerhand tot onge kroonde Koningin van het North Sea Jazz Festival uit gegroeide Dorothy Donegan, op veler verzoek terug. En wie ooit een concert van haar bijwoonde, weet dat dat in elk geval géén publiciteits- kreet is. Meer dan 2 miljoen Zo. Even genoeg namen. Hoe staat het met de subsidiepro blemen waarvoor North Sea vorig jaar hard aan de publi- citeitsbel trok: Inmiddels zijn de beloofde gelden over '83 binnen. De gemeente Den Haag, al vele jaren een trou we subsidiënt van het festi val vermindert de subsidie weliswaar met 31.000 gulden maar blijft met drie ton toch de grootste subsidiegever. „Al vloeit van dat bedrag, via de huur van het Congresge bouw, weer iets meer dan de helft in de gemeentekas te rug" tekent Paul Acket daar bij aan. Hij berekent dat het festival vorig jaar tussen de 2 en 2,3 miljoen gulden kostte en dat daar aan structurele subsidie 150.000 gulden voor loskwam. Inclusief de WVC subsidie. Gesprekken met minister Brinkman, die ook was gealarmeerd door de North Sea-bel vorig jaar, ver liepen op zichzelf gunstig al moet de bewindsman bij be slissingen wachten op het ad vies van de Raad voor de Kunst, die zich laat leiden door de criteria „avontuur lijkheid in programmering", en wat de muziek betreft „status quo doorbreking en grensverlegging". Wybe Buma, wat cynisch daarop reagerend: „Criteria die tot irrationele besluiten kunnen leiden. Zo zijn er artiesten die, gezien het advies, voor 100 procent subsidiabel zijn, voor 50 procent of voor 25 procent. Nu vragen wij: kan een artiest de grenzen dan voor 25 procent verleggen of is hij voor 50 procent avon tuurlijk?" De festivalleiding heeft het nog altijd moeilijk met de Raad voor de Kunst, maar noch moeilijker met het nieuwe Plan voor de Jazz, waarbij de bevoegdheid over subsidëring van jazzfes tivals onder de Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek in Nederland gaat vallen. De Raad voor de Kunst wil zich daarbij neerlegden. Buma: „Zij geeft hier één van haar wettelijke bevoegdheden zonder slag of stoot uit han den. Is dit het begin van een zichzelf overbodig maken van deze organisatie?". Sp< onsors Terwijl de toegangsprijzen voor het North Sea Jazz Fes tival al voor het derde jaar North Sea Festival '84 op 13 t/m 15 juli onveranderd blijven (een avond 60 gulden, drie avon den 155 gulden, concerten in de grote PW A-zaal van 5 tot 15 gulden extra, passe-par- tout 295 gulden) zoekt North Sea Jazz al enkele jaren extra inkomsten in de „sponso ring". Het aantal sponsors is dit jaar gegroeid, sigaretten- firma Philip Morris is weer present, evenals de Nuts- spaarbank, terwijl kledingfir- ma Hang Ten en computer bedrijf Techmation nieuwe lingen zijn die ieder een zaal „adopteren". Paul Acket: „Ik heb het allemaal nog niet precies opgeteld, maar ik denk dat we uit sponsoring een bedrag van een dikke 150.000 gulden binnenkrij gen". Ook hier is sponsoring onmisbaar geworden. Paul Acket zou nog graag mee doen in de winsten die het Congresgebouw maakt in de horeca-sector (omzet vorig jaar meer dan 550.000 gul den), maar daar wil het Con gresgebouw niet aan zonder de prijzen te verhogen. En dat wil Acket weer niet. North Sea Jazz aflevering negen gaat zonder hooglo pende meningsverschillen van start. Acket benadrukt voorlopig alleen de onmis baarheid van een structurele subsidie voor zijn festival. Onbekenden en ouwetjes Dat festival levert weer een uniek geheel op. Is het beter of slechter dan vorig jaar? Een vraag die je vaak hoort zodra Acket zijn programma op de markt heeft gebracht. Niet te beantwoorden, want met een lawine van zeshon derd musici kan het eigenlijk niet slecht zijn. Er is weer van alles: ontdekkingen van de laatste tijd, bijna legenda rische ouwetjes die terugko men, nieuwe stromingen naast de aloude swing, bebop, mianstream. Toch nog een paar namen: Een golf Zuid- Amerikaans, met Mongo Santamaria, Nana Vasconce- los, Tania Maria, Baden Po well en de Nederlandse Zuid- Amerikaan Paulo Prata. Dichter Jules Deelder, die niet alleen „aucteur" is (een combinatie van acteur en au teur), maar in zijn poëzie ook de jazz hoog heeft zitten. On bekenden als de Friese „Kof- fieband" met een New Wave- achtergrond en de Rotter damse formatie „Kiem", die electronica combineert met een tot drumstel omgebouw de sleepboot en „industriële dansmuziek" pleegt en een Belgische groep die zich sma kelijk „Milkshake Banana" noemt. Tsjechen - de oudes tijl-mensen van de „Traditio nal Jazz Studio" - naast Hon garen (Janos Szudy met „Percussion Dialogue"). Een bassisten-duet tussen Stanley Clarke en Miroslav Vitous. En nu die laatste naam valt, ook zijn vroegere werkgever Joe Zawinul is er met „Wea ther report". Er is een „In- dia-project" met vier ver schillende groepen, er is een Cleo Laine Bluesfestival binnen het fes tival. Zeer oude bekenden: Saxofonist Benny Carter knoopt de meer dan veertig jaar oude banden met onze „Ramblers" weer aan, Geor ge Auld mag weer scheuren op de sax bij Robbie Ager- beek, de 75-jarige Adelaide Hall (ooit bij Ellington) speelt met Jan Pieters' „Swing So ciety" en - unicum - Davis Grisman brengt jazz op de mandoline. Ex-pianist en mede-bestuur der van de Stichting North Sea Jazz Joop Schrier reci teerde aan het begin van de persconferentie gisteren een Miriam Makeba m memoriam-lijst van jazz muzikanten die North Sea „gedaan" hebben en het af gelopen jaar overleden zijn. Niet dat Schrier enig cynisch causaal verband wilde leggen tussen hun verscheiden en North Sea Jazz, maar de fans van Ackets festival hebben ze in elk geval nog in leven de lijve gezien scheen hij te bedoelen. Van Eubie Blake (net honderd geworden) tot en met Count Basie. Van 13 tot en met 15 juli a.s. heeft Paul Acket weer zo'n beetje de complete jazzwereld in de aanbieding. Bij mij staan die data levensgroot in mijn agenda: Vrijhouden. BERT JANSMA Carla Bley DEN HAAG Provincies en gemeenten steunen minister Brinkman van Cultuur in zijn streven een einde te maken aan de koppelsubsidies voor podiumkunsten in de regio, waarbij de ene subsidie afhankelijk wordt gesteld van de andere. Het geld van de lagere overheden voor podiumkunsten dient wel te wor den overgeheveld naar de departementale subsidiepot. Hiertoe wil Brinkman een algemene korting toepassen op de uitkerin gen aan het gemeente- en het provinciefonds. In het Bestuurlijk Subsidiënten Overleg kreeg Brinkman hiervoor gisteren ook brede steun, aldus het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur. In het overleg werd van gedachten gewisseld over de adviezen en voorstellen die zijn uitgebracht voor reorganisatie van het or kesten- en toneelbestel in ons land. De minister moet zijn stand punt nog definitief bepalen. Als het rijk alleen de verantwoordelijkheid wil dragen voor het aanbod van podiumvoorzieningen in de regio, dient ze daartoe ook in staat te worden gesteld. De bestaande geldstroom van la gere overheden moet dan ook worden verlegd. Het gaat niet aan, vonden de minister en de andere subsidiënten, om de ge meenten die voorheen naar verhouding veel subsidies gaven, nu te straffen voor hun goede trouw aan de kunsten door ze voor een overeenkomstig deel aan te slaan. Voorkeur verdient het een algemene korting op de betreffende fondsen toe te passen zodat alle lagere overheden evenredig bijdragen. AMSTERDAM De Nederlandse Bioscoopbond is niet geluk kig met het plan van de Rotterdamse bioscoop Kriterion om de prijs van het filmkaartje met ingang van donderdag voorgoed te halveren. Directeur J. Engels van Kriterion (300 zitplaatsen) kondigde deze prijsverlaging gisteren aan. Hij vindt dat een bioscoopkaartje in Nederland teveel geld kost. De bioscoopbond verklaarde desgevraagd bij monde van secreta ris Thijssen begrip te hebben voor Engels' initiatief en Kriterion niets in de weg te kunnen leggen. De bond acht de „eenzijdige" stap van de Rotterdamse bioscoop wel onverstandig. Wij zien lie ver een gezamenlijke beslissing van de filmwereld over deze materie, aldus Thijssen. Op verschillende plaatsen in ons land worden deze weken onder auspiciën van de bioscoopbond proeven genomen met methoden om de prijs te verlagen om zo meer publiek te krijgen. Half geld op maandagen (in veel bioscopen) is een van de beproefde me thoden. Op verschillende plaatsen wordt daarnaast geëxperi menteerd met gezinskaarten en abonnementen. Thijssen ver wacht dat de proeven binnen enkele maanden kunnen leiden tot besluitvorming. Het Rotterdamse Kriterion wil hier niet op wachten. De filmwe reld is verdeeld over het initiatief. De helft van de filmdistribu teurs is voor, de andere helft wacht af, zegt Engels. Hetzelfde geldt voor de bioscoopconcerns die in tegenstelling tot Engels vele bioscopen tegelijk exploiteren. Engels noemt zijn initiatief AMSTERDAM Als minister Brinkman van WVC de aanbe veling in het toneelrapport van de commissie-De Boer opvolgt om de gezelschappen Sater, de Nieuwe Komedie, Centrum, Poë zie Hardop en de Theaterunie september 1985 op te heffen, dan is de kans groot dat de Kunstenbond FNV de minister voor de rechter zal dagen. In een brief aan de bewindsman noemt de bond zo'n eventueel besluit een daad van onbehoorlijk bestuur. „Van ons behoeft zeker niet alles bij het oude te blijven. Maar de wisseling van de wacht van de gezelschappen of activiteiten moet wel op eerlijk spel zijn gebaseerd", aldus de kunstenbond. Het toneelrapport van de commissie-De Boer, dat twee weken geleden uitkwam, draagt volgens de bond te weinig oplossingen aan waarmee de problemen in het Nederlandse Toneel werke lijk te lijf kunnen worden gegaan. In de brief aan de minister stelt de bond dat alleen een verbre ding van de financieringsstroom een uitweg kan bieden voor de ingewikkelde problematiek van het toneel in ons land. Ook al zou minister Brinkman niet bereid zijn om de subsidies aan het toneel op te voeren, dan nog meent de bond mogelijkheden te zien om de financiële armslag van het toneel aanzienlijk te ver groten. De bond noemt in dit geval het benutten van de uitke ringspot en het tot stand brengen van wetgeving op het punt van auteursrechtelijke aanspraken van uitvoerende kunste naars. In de brief aan de minister heeft de kunstenbond geen goed woord over voor hetgeen de commissie-De Boer als toekomst van het kinder- en jeugdtheater ziet. De Kunstenbond FNV kondigt aan binnen enkele weken zelf met een pakket tegenvoorstellen voor herstructurering van het toneelbestel te zullen komen. LEIDEN Toneelvereniging „Tot Ieders Genoegen" heeft voor haar laatste uitvoering van dit seizoen voor een stuk met 'een wat kluchtige inhoud' gekozen, zoals de voorzitter gisteravond in zijn welkoms twoord al zei. En inderdaad, in „De hele stad is er vol van" is geen smoesje te dol voor Henri Simmons in zijn pogingen zich uit zijn netelige situatie te red den. De problemen voor hem zijn ontstaan doordat hij zijn collega, de boekhouder Bunny Bloom als huwelijkskandidaat voor zijn dochter Ethel een be ter, minder saai figuur wil la ten slaan. Hij helpt daarom het gerucht de wereld in dat Bloom een affaire met de film ster Betty Brent zou hebben gehad. Ethel blijkt zich inderdaad in de armen van Bloom te storten als ze hoort van zijn interes sante verhouding. En de hele stad is er vol van, vooral nu Betty Brent met haar nieuwste film triomfen viert in het stad je en er zelfs op bezoek komt! Haar verloofde blijkt een ja loerse bokser te zijn, die de boekhouder wel rauw op zijn brood lust. Stof genoeg dus voor kolderieke verwikkelin gen, waarna alles weer op zijn pootjes terecht komt. Het is voor kenners van TIG onnodig te vermelden, dat de rol van Henri Simmons op het lijf van John Donders geschre ven was. Yvonne van Velzen speelde de. rol van Ethel op een heel spontane manier. Henri's vrouw (Corry van Doorn) was net zo springerig als haar dochter wat betreft voorkeur voor vrijers, en het is tijd dat Corin Hagenbeek écht ontdekt wordt als film ster. Wim Beekman had als Don Juan ietsje zekerder over kunnen komen, evenals Ton Barnhoorn, die me minder van boksen leek af te weten dan de bedoeling was. Bij een volgende uitvoering zou de regisseur (vanavond was dat Gé van Haaren) wat vrijer om kunnen gaan met de tekst. Volgens mij zeggen de spelers in een dergelijk toneel stuk vaker „Wat je zegt" dan in hun hele verdere leven. Dat zou wellicht een nóg levendi- gere voorstelling opleveren. DICK VAN TEYLINGEN Circustheater Den Haag: Euryth- meum Stuttgart. Peer Gynt, maan- De overkomst van het eurit- misch podiumensemble van Else Klink, die met haar 76 i'aar al bijna een halve eeuw iet befaamde Stuttgarter Eu- rythmeum leidt, wekt telkens hoge scènische verwachtingen. Velen zullen zich haar aandeel in Glucks „Orfeo et JEuridice" bij de Ned. Opera herinneren. Ditmaal maakte haar gezel schap in het Circustheater het muzikaal en verbaal hoorbare zichtbaar in Ibsens versdrama „Peer Gynt", dat Wolfgang Veit met veel inzicht in de kleurigheid en grilligheid van deze lyrisch-epische veelzijdi ge symboliek onder de titel „Mijlpalen op een Levensweg" in een uiterst boeiende fasen- voorstelling op euritmische ba sis herschiep. Klankeuritmie en tooneuritmie vanzelf sprekend met de bijbehorende muziek van Grieg werden even fantastisch als uitgekiend dramaturgisch gebundeld, waarbij alle vrijheid bleef voor de folkloristische elementen en voor humor. Verbeeld in het etherische euritmische to- neelgebeuren, waarin sluiers de lucht meenamen, waarin men de anders in dit stuk overvloedige décors geen mo ment mist en waarin de links en rechts van het podium op gestelde recitanten met hun hoog ontwikkelde spreektech- niek nu eens niet de zogeheten „Dornachse dreun" lieten ho- Voor Else Klink is de euritmie het schone ritme geen doel op zichzelf. Zij stelt haar in dienst van theater; groot theater zouden wij in dit geval willen zeggen. Want de tijden zijn gelukkig voorbij, dat de euritmie vrijwel uitsluitend een „vrouwelijke" aangelegen heid was. Om een enkele naam te noemen: Benedikt Zweifel, die de vele negatieve, maar ook de positieve kanten van zijn titelrol uitbeeldde, is niet alleen een zeer mannelij ke man, maar tevens een scè- nisch perfectionist met een sterke uitstraling. En wat een weelde nu eens een volwaar dig en voltallig symfonieorkest in de bak. Christoph Escher droeg met zijn Zürichs orkest een groot deel van het succes, dat eveneens op rekening komt van de vertaling van de dichter Christian Morgenstern, die Rudolf Steiner de inau gurator van de euritmie vele jaren op diens reizen be geleidde. FRANK DELBOY Stuttgarter Eurythmeum Voor een uitgebreid» i agenda, ook voor de ko>C mende dagen raadpleg{ men „UIT", de gratis we> kelijkse bijlage van dezi1, krant. ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van BoetzelaerF straat 6. tel. 01720-20800lv Brainstorm (12); 18.45, 21.15)e wo. ook 13.45. EUROCINEMA II: Ciske de Rat (al); 18.3Q* 21.00. wo. ook 13.30. EURo CINEMA III: Raiders of the I ark (12); 18.30, 21.00. wo. 13.30. EUROCINEMA Christine (12); (beh. di.) 18.451 21.15. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I: Tom Jerry festival (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): The Sur* vers (al); 14.30, 19.00, 21.151 LIDO I (Steenstraat 39, telr 124130): Ciske de Rat (al))tl 14.30, 19.00, 21.15. LIDO IlL Terms of endearment (al)' 14.30, 19.00, 21.15. LIDO llllt Gorky Park (16); 14.30, 19.00*z 21.15. LIDO IV: Hotel Ne*T Hampshire (al); 14.30, 19.00p 21.15. STUDIO (071-133210)r Silkwood (al); 19.00, 21.15. ma di. ook 14.30. TRIANON, (Breestraat 31, tel. 123875): Eajs cape to victory (12); 14.30:, 19.00, 21.15. REX (Haarlem-!1, merstraat 52, tel. 071-125414): I like to watch (16); 14.30, 19.00k 21.15. •k r< KINDERVOORSTELLING rI STUDIO: Robin Hood (al); wo.' 14.30. VOORSCHOTEN GREENWAYg THEATER (Schoolstraat 69, tela-' 01717-4354): On golden poi._ (al); ma. di. wo. 20.00. di. ool<fr 14.00. WASSENAAR* ASTRA (LangJ. straat 32. An American in Parisej (al); di. wo. 20.00. DEN HAAG* BABYLON 1 (naast. Centraal Station, tel. 471656):! Terms of endearment (al),1 14.00, 18.45. 21.30. BABYLOf» 2: Bastille (al); 14.00, 19.00 21.15. BABYLON 3: Scarfacih (16); 14.00, 20.00. CINEAC 1. (Buitenhof 20. tel. 630637): Ber Hur (al); 14.00, 20.00. CINEAC8' 2: De bezetene (16); 14.00 F 18.45, 21.30. wo. 18.45, 21.30 tf CINEAC 3: National lam-| poon's vacation (al); 14.00, j 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Outsi ders (12); 14.00, 20.00. wc 20.00. METROPOLE 1 (Carne gielaan, tel. 456756): Terug naa de hel (16): 14.00. 18.45, 21.30 METROPOLE 2: Yentl (al); 14.00. 18.45, 21.30. METRO POLE 3: Les enfants du paradis (16); 14 00, 20.30.* METROPÖ-" LE 4: Class (16); 14.00, 18.45,. 21.30. METROPOLE 5: Sop^ hie's choice (16); 14.00, 20.301 ODEON 1 (Herengracht 13 tel. 462400): Ciske de rat (aljl 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2 1 My tutor (16); 13.45, 18.45 21.30. ODEON 3: Storia dIS Piera (16); 13.45, 18.45, 21.30tt ODEON 4: Hotel New Hamps(o hire (al); 13.45, 18.45, 21.30b LE PARIS 1 (Kettlngstraaïn 12b, tel. 656402): Intieme spel'ti letjes (18); 12.00, 13.30, 15.00£ 16.30, 18.00, 19.30, 21.00. L0r PARIS 2: Virginia (18); 12.15C 13.45, 15.15, 16.45, 18.15,5 19.45, 21.15. LE PARIS 3:8 Brandend verlangen (18); 12.30,1 14.00, 15.30, 17.00, 18.30,,] 20.00, 21.30. PASSAGE (Pas-H sage 63, tel. 460977): The good.c the bad and the ugly (16)ji> 14.00, 18.45, 21.30. HAAGSit FILMHUIS (Denneweg 56. tel.K 459900): Corrida (16); 20.00,. 22.00. Het land van mijn oudersii (16); ma. 20.00. De dame met: het hondje (16); dl. 20.00. Pre-je parez vos mouchoirs (16); wo. I 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 2: Alice in wonder-] land; wo. 14.00. EUROCINE-x MA: De onvoorstelbare tocht;. 'i'i r Horizontaal: 1. bewijsstuk van n opmaken v.e. verzekeringsoveree komst; 6. telwoord; 7. voorzetsel; oude lengtemaat; 10. gesloten lu» auto; 15. beroepsspeler (verkort); j wilde pruim; 17. paardeslee; 18. tj (afk.); 19. putemmertje; 21. volksof levering; 23. het overbrengen d beelden langs elektrische weg; j laatsteden (afk.); 26. bijwoord; 4 watervlakte; 29. vaartuig. I Verticaal: 1. glazen klok die over ld heen gezet wordt; 2. voorzetsel; balletrokje; 4. namelijk (afk.); 5. wj met bomen; 8. wonder; 9. geel kracht (van personen); 11. zure ka 12. voegwoord; 13. stoomschip (aflj 14. heldendicht van Homerus; kaartenboek; 20. muzieknoot; 1 muzieknoot; 22. aanvankelijk; 1 grondsoort; 27. op die manier; 1 laagtij. OPLOSSING qa 82 !oz :uaeA pz Usjea zz !|S iz '02 -ie ei :sem pi :ss et :jo zi U :e|6jeua 6 :ia>|ej|uj g :eenel :-|u p :njnj e :uj z :d|<ns i :i«eo!tjj '62 :eaz Z2 Me '92 V|| '52 :©!S!a3 ZZ :a6es iz Ma>te '61 :ui '81 Me 1 leais 91 :jojd gt leuisnoiuii '6 'M 'L ;lnu '9 :eiouun|s 1 :|bb|uozuI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 12