John Kraaykamp trots op eerste en hoogste prijs Presidentiële trofee voor Michael Jackson NOG IETS LEUKS OP TV? KIJK IN DE KRANT. GgidaeSowitmt Veel protest tegen het „nonnenlied" van Udo Lindenberg Slaapverwekkende verhalen Koolhaas goed voorgedragen Joop Geesink was een van de pioniers van de animatiefilm bioscopen dagpuzzel KUNST DINSDAG 15 MEI 1984 PAGINA 1 5] Historisch Italië op expositie in Rotterdam ROTTERDAM In het Bouwcentrum in Rotterdam is van 19 mei tot 11 juni de tentoonstelling „Verloren grenzen" te zien over de historische centra van het gebied Emilia Romagna in Midden-Italië. De Ita liaanse ambassadeur in ons land, Bolasco, opent de expositie, die deel uitmaakt van een serie van drie Italiaanse tentoonstel lingen. De andere twee zijn „Het andere gezicht van de mediterrane wereld" in de Academie van Bouwkunst in Amsterdam en „Paolo Monti, fotograaf: Het tijdperk van de ruimtelijke ordening in de Europe se School in Bergen (N.H.)". Engeland geeft Egypte baard van Sfinx terug LONDEN Het Brits Museum in Londen zal een fragment van de baard van de Sfinx in Egypte dat drieduizend jaar oud is, aan het land van herkomst teruggeven. Over de teruggave van het fragment van de kin van het enorme monument van Gizeh ten westen van de Nijl dat half-mens, half-leeuw is, is bijna twee jaar onderhandeld. De teruggave vindt plaats op basis van het beginsel van de „permanen te uitleen", om de bepalingen in de Britse museum- wet te omzeilen die een museumdirectie verbieden zich te ontdoen van kunstvoorwerpen in haar bezit. „In de praktijk komt het neer op weggeven", zei een woordvoerder van de Vereniging van Britse Musea. Egypte is één van de landen die proberen oudheidkundige schatten terug te krijgen die in voorbije eeuwen voor Engeland zijn aangeworven door archeologen en verzamelaars. WEST-BERLIJN De Duitse rockzanger Udo Lindenberg krijgt op dit moment vooral van ka tholieke zijde veel kritiek te verduren wegens zijn „nonnenlied". In het lied, dat wordt ingeleid door orgelklanken en een ge deelte uit het Halleluja van Handel, zingt Linden berg onder meer: „Zij wo nen in kloosters en dat niet alleen met Pasen. Met de paus op een poster en de hosties in het brood rooster". Lindenberg bracht het lied zondag in West-Ber- lijn ten gehore tijdens een concert dat rechtstreeks via de radio werd uitge zonden. Het bestuur van het bisdom Berlijn heeft gisteren de op voering van het nonnenlied scherp gekritiseerd en de tekst omschreven als „een schande lijke belediging en onduldbare laster van het onvermoeibare werk van tienduizenden kloosterzusters". Het bestuur riep de omroepen op het voor beeld van de ARD te volgen en het lied van Lindenberg te boycotten. Twee Franciscanessen hebben enige dagen geleden Linden berg uitgenodigd voor een ver blijf in hun klooster om met het werkelijke leven en wer ken van religieuzen kennis te maken. Lindenberg zei zater dag voor de radio, dat hij „ze ker met de zusters contact zou opnemen". Lindenberg kreeg vorig jaar grote bekendheid, toen hij tij dens zijn eerste concert in de DDR - waar hij zeer geliefd is - protesteerde tegen de plaat sing van raketten in Oost en West. Hij verklaarde vorige week voor de Westduitse tele visie, dat de DDR een toernee heeft geannuleerd, die hij deze zomer zou maken op uitnodi ging van de officiële Oostduit- se jeugdorganisatie „FDJ" (Freie Deutsche Jugend). AMSTERDAM Met glinste rende ogen en nauwelijks be dwongen trots nam John Kraaykamp gisteren in de Amsterdamse Stadsschouw burg een dikke bos bloemen in ontvangst, voorschot op de Louis d'Or die hij, zoals giste ren gemeld, 7 juni in Gronin gen krijgt uitgereikt. Voor Kraaykamp, de voormalige te levisie-komiek, was deze to neelprijs de eerste en meteen de hoogste, zoals hij glunde rend liet weten. Hij zag er voorts de erkenning in, dat hij in de toneelwereld was geac cepteerd, al verwonderde dat hem toch niet helemaal, na zijn rol als King Lear. Kraaykamp was niet de enige die glunderde; bij hem voegde zich herhaaldelijk Elisabeth Andersen, die voor de derde keer in haar loopbaan de Theo d'Or kreeg toegewezen voor haar rol als Gertrude Eastman in „Het Tuinhuis" van Jane Bowles, gespeeld door de Zui delijke Toneelgroep Globe. De Vereniging van Schouw burg- en Concertgebouwdirec ties (VSCD) week voorts af van de gebruikelijke lijn die voorschrijft dat de Colombina moet worden toegekend aan de beste vrouwelijke bijrol; deze keer ging de onderschei ding naar Marijke Beversluis voor haar vertolking van Jane Bowles in „Jane", het stuk dat zij zelf bewerkte. Ton Post, voorzitter van de VSCD ver klaarde deze onderscheiding door te stellen dat deze keer jong talent naar voren diende te worden geschoven, en wel met de toekenning van de Co lombina aan Marijke. De Haagse poppenspeler Lucas Goudzwaard kreeg de niet on belangrijke Hans Snoekprijs. „Het gehele aanbod op het ge bied van toneel, mime, dans en poppenspel overziend", al dus het juryrapport, „zijn we dit jaar unaniem tot de beslis sing gfekomen dat de Hans Snoekprijs moest worden toe gekend aan de poppen- en ma rionettenspeler Lucas Goud zwaard. Goudzwaard is onte genzeggelijk een kunstenaar wiens werk een bijzondere bij drage heeft geleverd aan de ontwikkeling van het poppen spel in de afgelopen jaren". Veel lof had de jury boven dien voor de manier waarop Lucas Goudzwaard in staat is zijn theatrale ontwikkeling voor een jeugdig publiek toe gankelijk te maken. Bloemen voor toneelprijswinnaars, v.l.n.r. Elisabeth Andersen, Lucas Goudzwaard, John Kraaykamp, Marijke Beversluis en Jan Declair. De Appel vertelt „Het mannetje in de kop", twee dierenverhalen van Anton Koolhaas. Speladviezen: George Groot, techniek: Aard Caboort. Met Rein Edzard als verteller en Nicolet Heeroma, piano. Appelstudio, maandag 14 mei. Herhalingen op maandag en dinsdag t/m 5 juni. In „Het mannetje in de kop" worden twee verhalen verteld door Rein Edzard. Als ondersteuning en intermezzo dienen Nocturnes van Francis Poulenc en werken van Debussy en Bach, gespeeld door de pianist Nicolet Heerema. Vier elementen krijgen zo de kans op elkaar in te werken. De verhalen van Koolhaas leggen het in een aantal opzichten af tegen het spel van de beide vertol kers en het werk van de componisten. De verhalen, „Het mannetje in de Kop en de Vis" en „Balder D. Quorg, Spin", zouden zo aardig zijn, omdat zij spelen met leegte, ruimte en existentie. Het mannetje in de kop is een beeld dat een moederolifant haar zoon Branoul inprent. Raakt hij dat mannetje kwijt, dan is hij ten dode opgeschreven. Branoul is in eerste instantie gelukkig, maar als hij zich onledig houdt met het staren in het water van de rivier, verliest hij zijn gevoel voor verhouding, neemt op woeste wijze de leiding van de kudde over, meent zich nog extra te moeten bewijzen door een oude woudreus aan te vallen en sterft aan een poging een jager tot mannetje in de kop te maken. In het verhaal van de spin komen dezelfde elementen terug. Die verwondert zich eerst over zijn capaciteit een web te bouwen. Enige webben later is die vreugde eraf, de verkalking van de spin heeft ingezet. Ook hier volgt de dood. Het pleit voor Koolhaas dat hij het verhaal van de olifant reuze afmetingen laat hebben en Branoul in zijn overwegingen flink laat uitweiden. Quorg's levensverhaal wordt op analoge wijze uitgesponnen. Maar vergeleken bij de aimabele en overtuigende manier van voordragen van Edzard, een Bomans of Carmiggelt gelijk, en de fraaie vertolkingen door Heerema van onder ande re een puntige chromatische fantasie van J.S.Bach, vallen de ge schriften van Koolhaas in het niet. Zijn observeringen, steeds in de derde persoon gesteld, bieden nergens een aardige vorm van projectie die bijvoorbeeld Strategie voor twee hammen of De ge schiedenis van een paard, andere stukken over dieren, kenmer ken. In de tweëenhalf uur dat de voorstelling duurt, sukkel je on danks de voordracht van Edzard in slaap door de weinig verras sende verhalen. Je wordt slechts wakker gehouden door de wel kome onderbrekingen van de fraaie klanken. PETER SNEL Poppenfestival DEN HAAG"— In het HOT- -theater in Den Haag vindt op zondag 20 mei een festival f>laats, waaraan elf Zuidhol- andse poppentheaters mee doen. Elk theater moet een korte voorstelling geven op basis van het kindergedicht „De familie van Everen" van Bianca Stigter. Eredoctoraat voor Vaclav Havel TOULOUSE De universi teit van Toulouse heeft maan dag een eredoctoraat verleend aan de Tsjechoslo waakse to neelschrijver Vaclav Havel. Havel, een van de woordvoer ders van de beweging voor burgerrechten Charta 77, nam het eredoctoraat niet zelf in ontvangst. Hij wilde niet naar Zuid-Frankrijk komen, uit angst niet meer naar zijn land te kunnen terugkeren, zo deel de de universiteit mee. Nieuw werk door Nationale Ballet AMSTERDAM De bijdrage van Het Nationale Ballet aan het Holland Festival (1 tot en met 28 juni) bestaat dit jaar uit twee nieuwe balletten en één reprise, samengebracht in één programma. De première is op 2 juni in de Stadsschouwburg in Amsterdam. De werken zijn van de drie huischoreografen van het gezelschap. Hans van Manen leverde „Bits and pie ces" gezet op muziek van Da vid Byrne en Ludwig van Beethoven, Toer van Schayk „Touches" op muziek van Det- lev Mtiller-Siemens en in re prise gaat „De lof der zotheid" van Rudi van Dantzig. De zondagavond op 71-jarige leeftijd overleden Joop Gee sink was met Marten Toon der een van de mannen, die de animatiefilm in Nederland vlak na de Tweede Wereld oorlog een internationale re putatie bezorgden. In de ja ren dertig haalde Philips de Hongaar George Pal naar Nederland om een aantal poppenfilms te maken voor propaganda-films. Pal ver trok vlak voor de Duitse be zetting naar Hollywood om er een serie poppenfilms te maken onder de titel Puppet- toons en stapte daarna over naar avondvullende science fictionfilms als een verfil ming van H G. Wells War of 'the worlds" en Destina tion Moon" een maanlan ding, die lang voordat de eer ste mens een voet op deze fdaneet had gezet nu grieze- ig echt goed gerisseerd over komt. Nederland had toen niets te bieden op het gebied van animatie na het vertrek van Pal. Joop Geesink en Marten Toonder waren de initiatief nemers na de bevrijding om iets aan de animatiefilm in Nederland te doen. Ieder koos zijn eigen weg. Toonder die van de tekenfilm met de visueel nog steeds schitteren de De gouden vis", die commerciëel echt niet zijn geld opbracht, Geesink met poppenfilms. Voor hem kwam de grote doorbraak met een nog geen twee minu ten durende commercial Ze zijn het eens" waarin de Gro te Vier voorloper van de Verenigde Naties het er over eens waren dat Van Nelle's thee de beste was. Dat was nog in zwart-wit. Op merkelijk was een Assepoes- ter-verhaaltje waarin de stiefmoeder na de balnacht stomverbaasd staat dat tóch de hele keuken schoon is en dan de gevleugelde woorden uitroept Lodalientje, ik had het kunnen weten". Philips zag de mogelijkheden van Geesinks Dollywood en hij kreeg de gelegenheid voor langere internationaal aan trekkelijke poppenfilms als Kermesse tantastique" en Prins Elektron", waar aan het einde heel bescheiden het Philips-handelsmerk even in beeld verscheen. De huidige generatie kent Geesink voornamelijk als de inspirator van Loukie de Leeuw uit de STER-televi- siespots. Korte grappen, die de reclameboodschappen moeten afwisselen en die duidelijk veel geestiger en puntiger zijn dan wat er bij voorbeeld op de Duitse tele visie wordt gepresenteerd. Joop Geesink, geboren in Den Haag op 28 april 1913, is overleden. Zijn Dollywood met Loukie de Leeuw zal blijven voortleven dankzij de voortreffelijke staf van me dewerkers, die hij jarenlang om zich heen heeft weten te verzamelen. Zijn werk heeft een duidelij ke stimulans gehad voor an dere Nederlanders om zich met animastie bezig te hou den en daar denken we dan aan bijvoorbeeld Co Hoede- man, die al jaren bekroonde poppenfilms voor de National Filmboard of Canada maakt, en om dichter bij huis te blij ven aan een Paul Driessen, een Nassenstein, Karin Wiertz, Gerrreit van Dijk en een Niek Reus, die met hun films internationale succes sen boeken. MILO WASHINGTON „Su perstar" Michael Jack son, wiens succes hem al een paar eerbewijzen heeft opgeleverd, heeft gisteren een nieuwe tro fee aan zijn collectie toe gevoegd: een prijs van president Reagan omdat hij zijn hit „Beat it" heeft geleend voor een nieuwe campagne tegen het au- tobesturen in kennelijke staat door jongelui. Jack son rookt noch drinkt. De drukte in het Witte Huis in afwachting van de komst van het idool was onbe schrijflijk. Eenmaal binnen bezocht hij de officiële ver dieping van het Witte Huis en sprak met de president - ook eens een show-busines- spersoonlijkheid - onder vier ogen, alvorens de plechtigheid op de „South Lawn", in tegenwoordig- President Reagan en Michael Jackson schouder aan schouder bij de drankbestrij ding onder jongeren. heid van notabelen, uitge nodigde gasten en nieuws gierige stafleden. De presi dent had daarbij het risico genomen dat alle schijn werpers gericht zouden staan op de in het oog springende maar in wezen erg ingetogen en verlegen Jehova's getuige Jackson, die aan zijn platenalbum „Thriller" meer dan 25 mil joen dollar heeft overge houden. Maar het ministerie van vervoer heeft Jacksons aanwezigheid volledig uit gebuit om de aandacht te vestigen op zijn campagne om jonge autorijders af te houden van sterke drank. De titularis van het depar tement, Elizabeth Dole, stond naast Reagan en Jackson. Diane Steed, di recteur van de National Highway Traffic Safety Administration, presenteer de de commercial van de campagne: beelden van vier jongelui in een auto op de muziek van Jacksons video „Thriller". Op het einde ziet men het macabere beeld van een geraamte achter het stuur en drie eveneens tot skelet verval len passagiers. Sergio Leones nieuwste meesterwerk onderwerp van ruzie CANNES De opmerkelijk ste film van het vandaag be gonnen filmfestival in Cannes zal aan veel bioscoopbezoekers voorbij gaan. Sergio Leone's Once Upon A Time In Ameri ca zal, na een productietijd van vijftien jaar, weliswaar in Cannes vertoond worden, maar niet als officiële inzen ding meedoen. De film wordt niet aan de pers vertoond; al leen diegenen die zich een kaartje a 85,- of 170,- voor de enige gala-voorstelling kunnen veroorloven, krijgen hem te zien. Deze voorstelling wordt gehouden ten bate van het Institut Pasteur. Dat is na tuurlijk een goede zaak, maar waarom is er geen filmverto ning voor de pers en wordt er zelfs geen persconferentie over gegeven? Het antwoord hierop is dat er een meningsverschil is ont staan tussen Leone en zijn pro ducers, The Ladd Company, en Warner Bros, de filmmaat schappij. Leone's nieuwste film is lang drie uur en veertig minuten en wan neer hij in Amerika uitkomt moet hij een uur ingekort wor den. En aangezien er nu een rechtszaak aan zit te komen, wordt de film voorlopig niet in het openbaar vertoond. Once Upon A Time In Ameri ca is gebaseerd op de autobio grafie The Hoods van David Aaronson en gaat over een bende van vier joods-ameri- kaanse gangsters, die in de ja ren twintig startten met hun criminele loopbaan. De film begint met de jaren dat de vier zich bezig houden met het sto ken van illegale drank tijdens de drooglegging en verspringt dan naar 1968, op het moment dat een van de bendeledén het in de hogere regionen van de georganiseerde misdaad heeft gezocht, als lid van de rege ring. De Amerikanen beweren dat het voortdurend heen en weer springen tussen de verschil lende periodes er schuld aan heeft dat de film moeilijk te volgen is. Bij een poging de film in een chronologisch juis te volgorde te hermonteren bleek er echter teveel van het effect verloren te gaan. Dit hoeft niemand te verbazen gezien wat Leone zelf over zijn film heeft gezegd. „De hoofdrol in deze film is wegge legd voor de Tijd", zei hij. „In de loop der jaren veranderen de personages van uiterlijk en nemen ze zelfs soms een ande re identiteit aan. Ze blijven echter verbonden met hun verleden, worden daardoor ook bepaald. De tijd, die hen uit elkaar heeft gedreven en tot vijanden heeft gemaakt, zal ook weer voor een hereniging zorgen". De vrouwelijke hoofdrollen worden gespeeld door Elisa beth McGovern en Tuesday Weld. Bij de mannen viel de keuze op Robert De Niro en James Woods. Tussen hen be staat er een vriendschap die net zo dubbelzinnig is als die tussen de twee hoofdrolspelers in Bertolucci's 1900 (De Niro en Depardieu). Leone schijnt» gezegd te hebben dat de film geen kritiek wil zijn op Ame" rika, of een politieke analyse wil geven. „Hoe zou dat kun nen", zei hij, „ik ben immers zelf geen Amerikaan of jood, en heb net zomin iets met gangsters te maken als mijn mede-filmers". Once Upon A Time In Ameri ca heeft eigenlijk wel iets weg van een sprookje. Maar aange zien de film begint en eindigt met Kate Smith, die God Bless America zingt, lijkt het er ook op dat Leone iets té zeggen heeft over Amerika, van de stank in de straten tot de cor ruptie die gevonden wordt in de hogere kringen. Er wordt heel overtuigend ge acteerd in Once Upon A Time. Het proces van het ouder wor den van de personages is bij voorbeeld uitstekend uitge beeld. Dat is niet alleen te danken aan de make-up, hoe goed die ook is. De grootste aantrekkingskracht van de film ligt echter in de wijze waarop hij gemaakt is. De dé cors zijn zeer de moeite waard. Leone heeft ook op locaties buiten de set opnamen ge maakt, die perfect in het décor passen en ermee verweven zijn. Dit maakt de film als ge heel nog overtuigender. Leone heeft ook de sfeer van de verschillende tijdperken goed weten weer te geven. Juist dit aspect is heel belang rijk gezien de mate van com plexiteit van het verhaal. Het niet aan de pers vertonen van de film zal waarschijnlijk de belangstelling voor Leone's onverkorte versie van de film alleen maar doen toenemen. En aangezien de galavoorstel ling pas op twintig mei plaats heeft is er misschien nog een klein kansje dat de problemen rond de film nog voor die da tum opgelost kunnen worden, zodat we de film uiteindelijk toch nog in zijn volle lengte kunnen zien. RICHARD ROUD Copyright The Guardian linilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHimmmiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiii Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we- EI kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Scandalous (al); (beh. di.) 18.30, 21.00. EUROCINEMA II: Ciska de Rat (al); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EUROCINEMA III: Ds wraak van de ninja (16); 18.45, 21.15. wo. ook 13.45. EURO- fret CINEMA IV: Christine (12); 18.45, 21.15. wo. ook 13.45. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I: Tom Jerry festival (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Barry Lyn- don (12); 14.30, 20.00. LIDO I (Steenstraat 39. tel. 124130): Ciske de Rat (al); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO II: Terms of en dearment (al); 14.30. 19.00, 21.15. LIDO III: Gorky Parki (16); 14.30. 19.00. 21.15. LIDO IV: Hotel New Hampshire (al); 14.30. 19.00, 21.15. STUDIO (071-133210): Silkwood (al); 19.00, 21.15. ma. di. ook 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Drie Tirolers in Saint Tropez (16); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Dirty Looks (16); 14.30. 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING STUDIO: Robin Hood (al); wo. 14.30. VOORSCHOTEN GREENWAY THEATER (Schoolstraat 69, tel. 01717-4354): Never say never again (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Als je begrijpt wat ik bedo wo. 14.30. WASSENAAR* ASTRA (Lang straat 32, tel. 01751-13269): De illusionist (12); di. wo. 20.00. DEN HAAG* ASTA (Spui 27, tel. 463500): Outsiders (12); 14.00, 19.15, 21.45. BYOU (Spui 27, tel. 46.11.77): Bastille (al); 14.00. 19.00, 21.30. CALYPSO (Spui 27. tel. 463502): Ciske de rat (al); 14.00. 19.00, 21.30. BYLON 1 (naast Centraal Sta tion, tel. 471656): Terms of en dearment (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2: Searface (16); 14.00. 20.00. BABYLON 3: Silkwood (al) 14.00, 18.45, c 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof la 20, tel. 630637): The wicked - lady (12); 14.00, 18.45, 21.30, CINEAC 2: De bezetene (16); k 14.00, 18.45, 21.30. wo. 18.45, 21.30. CINEAC 3: National lampoon's vacation (al); 14.00, 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Dok p ter Zjivago (12); 1.30, 7.30. wc 7.30. METROPOLE 1 (Carnel gielaan, tel. 456756): Terug naarw "1.30.1 de hel (16); 14.00. 18.45, 21.3 14.00, 18.45, 21.30. POLE 3: Class (16); 14.00.St 18.45, 21.30. METROPOLE 4jpl Uit naam van al de mijnen (16);»i 14.00, 20.30. METROPOLE 5:., Sophie's choice (16); 14.00,ff 20.30. ODEON 1 (Herengracht?! 13. tel. 462400): Ciske de rattr (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODE- ON 2: Terms of endearment (al] 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3;l Storia di Piera (16); 13.45 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,1 18.45, 21.30. ODEON 4: Hots New Hampshire (al); 13.45J 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket tingstraat 12b, tel. 656402) Brandend verlangen (18); 12. 13.30, 15.00, 16.30, 18. 19.30, 21.00. LE PARIS Nightlife (18); 12.15, 13.4! 15.15, 16.45, 18.15, 19.45, 21.1.' LE PARIS 3: Een zwoele zi mertrip (18); 12.30, 14.00, 15.30 17.00, 18.30, 20.00, PASSAGE (Passage 460977): Fighting ba 14.00, 18.45, 21.30. HAAG! FILMHUIS (Denneweg 56, tel.] 459900): Rebecca (16); ma| 20.00. Le sucre (16); di. 20.00|>! Christopher Strong (16); 20.00. t, KINDERVOORSTELLINGEN f* CINEAC 2: Alice in wondert! land; wo. 14.00. EUROCINEt MA: De avonturen van Dickf Trom; wo. 14.00. r Horizontaal: 1 vrouw die voor gelei wil doorgaan; 8 buit v.e. roofdie verbrandingsrest; 11 gril; 12 walk 13 bergweide; 15 vaatwerk; 16 ge len produkt; 18 metselspecie; 19 nue; 20 punt; 21 bloem; 23 hon drank; 25 onderdeel v.e. tennispi 26 ofschoon; 27 stap; 29 muziekn 30 vertrouwelijk; 32 belastingpad in vroegere jaren. Verticaal: 1 vrucht; 2 Amsterdi peil (afk.); 3 aarden vaas; 4 roofvo 5 mannelijk beroep; 6 naar onze ning (afk.); 7 vieze lucht; 10 mil om iets te ontcijferen; 12 waterpl 14 kleurstof; 15 soort rijtuig; 17 buiging aan een hoefijzer; 18 sl( net; 20 verdriet; 22 mannelijk ri 24 bevlieging; 27 geneesmiddel; Japanse munt; 30 oude lengtem 31 voorzetsel. OPLOSSING •bu te :i8 oe :u3s 82 :nd lz k2 uaiis 22 :ueius 02 !jom 81 '4 :soje)f si lemeuj n :saoiuie>i z\ -nais ot :*ueis i !|o 9 :>|0>| s y :ujn e d"V 2 ïujeejq t :|oeoi jeeueiioi zz :ue6|e oe !sed lz !|0 92 :I8S gg !eeuj zz 12 :dus 02 :w.ioj!un gt 'w>\ 81 91 :ue>t SI :w|B Cl 21 !xnu tl 6 !|OOJd 8 :sno)|Mneiq t :|it|UOS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 12