Castricumse kunstenaar
vraagt hulp van koningin
Bibliotheken vrezen terugval door leenrecht
Eerste mei-concert
teleurstelling
WD boos over subsidie
aan 'Kruisraketten Nee'
bioscopen
dagpuzzel
KUNST
EcidócSotnant
DINSDAG 8 MEI 1984 PAGINA II
TENTOONSTELLING VAN
WERK ANNIE SCHMIDT
DEN HAAG Het veelzijdige oeuvre van Annie M.G.
Schmidt staat centraal in de komende grote overzichtsten
toonstelling in het Nederlands Theater Instituut aan de He
rengracht in Amsterdam. Onder de noemer „Een huis vol
theater" is vanaf 25 mei een aantal zalen in het Instituut
gewijd aan het veelzijdige werk van de schrijfster. Geëxpo
seerd worden kostuums uit musicals, een kort biografisch
overzicht en een goede indruk van haar literair werk, thea
ter-, radio- en televisieprodukties voor kinderen en volwas
senen. Dit onderdeel bestaat uit drie delen: haar boeken, een
grote hoeveelheid geluidsmateriaal en een videofilm. Op
deze film staat onder meer een interview dat Max Arian
met Annie Schmidt had. Simon Carmiggelt opent de ten
toonstelling op 25 mei, waarbij hij de schrijfster het eerste
exemplaar overhandigt van het boek „Kijk, Artnie M.G.
Schmidt, de schrijfster in beeld". Het boek wordt uitgegeven
door Querido.
Festival oude
jazz in Breda
DEN HAAG In Breda wordt
van 31 mei t/m 3 juni het 14e
Internationale Oude Stijl Jazz
Festival gehouden. Ongeveer 65
orkesten en een aantal gastsolis-
ten uit tal van landen brengen
tezamen ongeveer 200 uur tradi
tionele jazz. Het evenementen
programma van het festival
heeft als onderdeel het interna
tionaal concours voor amateur
oude stijl jazzorkesten met 15
deelnemers, afkomstig uit vijf
landen.
Boek over
mannen voor
Den Uyl
Drs. J.M. den Uyl kreeg
gistermiddag het eerste
exemplaar van het boek
„Mannen wat is er met
jullie gebeurd", aange
boden door de twee
schrijfsters. Op deze
foto Joop den Uyl, te
midden van de schrijf
sters Anja Meulenbelt,
links, en Marjo van
Soest. Het boek, een'
verzameling gesprekken
met mannen, onder wie
Den Uyl, verschijnt bij
de feministische uitge
verij Sara.
De kunstschilder bij zijn laatste schilderij dat de totale vernietiging van de
geest moet symboliseren.
SCHEVENINGEN/CASTRI-
CUM „Het is artistiek abso
luut onverantwoord wat ik
doe, maar daar stap ik over
heen. Want artisticiteit is een
woord geworden dat niet
meer te definiëren is. Je
schijnt alleen nog mee te tel
len als kunstenaar, als je ab
stract schildert en in de BKR
zit". Deze woorden van de
kunstenaar Dirk van der Mo
len (33) uit Castricum bewij
zen al dat hij een dwarsligger
is. Maar een heel talentvolle
dwarsligger, zoals zijn prach
tige realistische schilderijgen,
die tot voor kort in het Cir
custheater in Scheveningen te
zien waren, duidelijk maken.
Ter gelegenheid van het zil
veren jubileum van het Ne
derlands Danstheater wilde
hij de aandacht van koningin
Beatrix en prins Claus vesti
gen op de problemen die hij
heeft met de provincie. Deze
wil hem uit de gekraakte
boerderij in het Noordhol
landse duinreservaat verja
gen, een omgeving die hij no
dig heeft om te kunnen schil
deren. Helaas voor hem had
het koninklijk paar door het
uiterst strakke schema alleen
tijd om zijn schilderijen te be
wonderen en daarom heeft de
Castricummer de koningin in
middels schriftelijk haar hulp
ingeroepen.
Het fantastische landschap
rond de gekraakte boerderij
in de duinen inspireert de
kunstenaar tot doeken, die
hem al in brede kring bekend
hebben gemaakt. De stijl is
moeilijk onder een noemer te
vangen, maar laat zich nog
het beste omschrijven als
klassiek illusionistisch. De fi
guratief visionaire beelden
doen sterk denken aan een
combinatie van Dali en Es-
scher. Dirk van der Molen
geeft dan ook graag toe, dat
deze beide kunstenaars hem
sterk boeien. Zelf schildert hij
al vanaf zijn zestiende jaar.
„Schilderen is altijd mijn be
langrijkste uitingsvorm ge
weest", vertelt hij in het
prachtige duinlandschap. „Ik
heb altijd op die manier pro
beren weer te geven wat mijn
gevoel me ingaf en ik probeer
dat bewust zo realistisch mo
gelijk te doen. Abstractie zegt
me niets. Het is me te indi-
rekt, je moet er tekst en uitleg
bij geven. Abstractie is ook
heel individueel en ik ben
geen individuele schilder".
Zijn betrokkenheid bij het
maatschappelijk gebeuren
blijkt uit al zijn schilderijen.
Hij schildert mensen en de
dingen die er met hen gebeu
ren. Bijzonder aangrijpend is
een zelfportret uit 1979: hier
zie je een man die langzaam
maar zeker gek aan het wor
den is. Gek door het vechten
tegen bureaucratie.
Rode draad
Als een rode draad trekt dat
gevecht door Dirks leven. Hij
heeft rust om zich heen nodig
om te kunnen schilderen.
Rust en volledige concentra
tie. Daarom heeft hij altijd
plekjes gezocht om te wonen
waar hij die rust vond. Meer
dan elf jaar woonde hij in een
stratenmakerskeet, tot deze
door een fikse storm over de
kop ging. Hij verhuisde naar
een woonwagen, waar hij een
aantal jaren illegaal woonde.
Toen ook deze instortte, in
stalleerde hij op dezelfde plek
een direktiekeet.
Toen hij eruit werd verjaagd,
kraakte hij met zijn vriendin
en wat vrienden boerderij
Zeeveld in het duinreservaat;
een pand dat al meer dan vijf
tien jaar leeg stond. „Ik heb
dat landelijke om me heen ab
soluut nodig", zegt de kunste
naar. „Ik moet van een af
stand naar de wereld kunnen
kijken. Hier zie je kleuren in
de natuur die zomaar tussen
de groene massa opvallen. Die
gebruik ik weer in mijn schil
derijen. Juist die tinten geven
mijn doeken soms dat drome
rige. Ik kan niet in een stad
of een nieuwbouwwijk wo
nen. Daar stap je buiten je
deur al meteen in de narig
heid en dan kan ik niet meer
relativeren, wat ik juist zo no
dig heb. Ik schilder ook geen
landschappen zoals de meeste
kunstenaars die in de stad
wonen. Ik schilder mensen".
Vernietiging
Het laatste schilderij, dat Dirk
van der Molen maakte voor
het gevecht met de provincie
en alles erom heen hem het
schilderen onmogelijk maak
te, geeft de totale vernietiging
van de geest weer. „Het is een
symbool van hoe ik het zie",
legt hij uit. „Mijn uitgangs
punten in het leven worden
momenteel puur vertrapt.
Mijn kunstenaarschap wordt
volledig geremd. Schilderen
helpt niet meer als je je be
dreigd voelt. Ze geven me de
kans niet meer. Ze willen me
hier absoluut weg hebben en
ze zullen niet rusten voor het
zover is".
In de boerderij moet een me
ditatieclub komen. Het verbit
tert Van der Molen en de zij
nen dat deze club een hele
vleugel mag aanbouwen, ter
wijl de oorspronkelijke boer
eruit moest omdat hij niet
mocht verbouwen. Ook de
krakers mochten er geen
kunstenaarscollectief van ma
ken. Terwijl de boerderij zich
daar juist uitstekend voor
leent, want behalve twee
woongedeelten herbergt het
pand ook nog een atelier en
een expositieruimte. De Ca
stricumse kunstenaar verloor
het kort geding en ook het
hoger beroep. Hij mobiliseer
de politici en er werd zelfs
een motie aangenomen dat hij
er onder bepaalde omstandig
heden mocht blijven wonen.
Toch verscheen er vorige
week een deurwaarder. Zijn
medekrakers vertrokken om
dat de druk hen te groot werd
en een kraakwacht van de
provincie nam hun plaats in.
„Ik krijg niet meer de kans
om rustig te schilderen", aldus
Van der Molen, één van de
weinige kunstenaars die niet
bestaat van de BKR. Hij leeft
van de opbrengst van zijn
schilderijen, die hij door het
hele land exposeert.
CORRY VIS
Eerste wan vier Mei-concerten van hedendaagse muziek in de Kees van
Baarenzaal van het Koninklijk Conservatoriumm te Den Haag. Werk van
Smetanin, Louis Andriessen, Kann en Ten Hoorn, Leeuwenberg, Matland,
Sauer en Woof. De volgende concerten vinden plaats op de andere maanda
gen van deze maand.
De zogenaamde Mei-concerten zijn voor het merendeel een jaar
lijkse presentatie van muziek van studenten en docenten van
het Koninklijk Conservatorium. Anders gezegd, het zijn eigen
lijk bijeenkomsten waar meer dan eens het resultaat van alle
mogelijke experimenten wordt getoond. Om die reden is het dan
ook niet juist hedendaagse muziek te verwachten die voortdu
rend de toets der kritiek kan doorstaan. Maar al is het nog zo
aardig weer zulke avonden mee te maken, niet in de laatste
plaats omdat de uitvoerenden ook al studenten zijn, je hoopt on-
i willekeurig eens onder invloed van een brok muziek te geraken.
Een keer gevangen, zoals gisteravond door „Maldoror" voor
solo-viool van de Australische Barbara Woof, is op den duur be
slist te weinig. Het mag dan zo zijn dat ook in dit werk van
Woof allerlei muziek weerklinkt, zoals nu heel even die onwe
zenlijke John Cages strijkkwartet, zoveel verbeeldingskracht
tref je maar zelden aan. Want „Trepidus", oftewel „hyperner
veus". door Louis Andriessen blijkbaar voor het buitengewoon
krachtige en suggestieve pianospel van Gerard Bouwhuis ge
schreven, doet in deze lange rij eigenlijk niet mee. Maar het is in
elk geval redelijk „Kgakala" (wat in een Afrikaanse taal „af
stand" schijnt te betekenen) voor piano van Steve Martland ten
minste evenzo pianistisch te noemen als „Maldoror" van Woof
violistisch is. Overigens konden beide componisten beschikken
over musici van formaat, respectievelijk de pianist Jaap Kooi en
de performance-gevoelige violiste Josje ter Haar. Bij „Kgalala"
zijn echter tenminste twee kritische noten te plaatsen, die no-
geens temeer op de overige programma-onderdelen van toepas
sing zijn. De meeste stukken zijn namelijk simpelweg te lang,
veel te lang zelfs. Het wordt je al gauw teveel, wanneer het ma
teriaal voor het beoogde doel volstrekt ontoereikend is, zoals in
„Spigol" van Arthur Sauer, of niet of nauwelijks is uitgewerkt.
Dat laatste is het geval met „The speed of sound", een amalgaam
van rock, niet-westerse muziek (want gamelan mag 't niet he
ten, hoezeer het er in de verte ook op lijkt) en hoketus-effecten
van Michael Smetanin. Het is. naar het lijkt, een aaneenschake
ling van invallen die alleen al daarom het predikaat compositie
niet toekomt. Componeren heeft immers alles met proporties te
maken - het is maar dat Boudewijn Leeuwenberg dat weet. In
zekere zin is deze kritiek ook van toepassing op het woordenspel
of „verbosonie" van Peter Kann en Maartje ten Hoorn, wier
werk overigens in de eerste plaats een speels experiment lijkt
waar beslist meer in zit. Een andere kwestie is de manier waar
op men leentje-buur bij buiten-europese muziek meent te kun
nen spelen. Nu de zogenaamde „lichte" muziek een volwaardige
plaats op het conservatorium heeft gekregen, is het te hopen dat
er van nu af aan ook gedegen aandacht aan diverse soorten niet-
westerse muziek wordt besteed. Bartók zou daarbij wellicht een
lpidraad kunnen bieden, dan zijn we hopelijk gauw verlost van
onzalige neo-romantische ideeën en „reeksen-zoeken" volgens
Hét systeem Schönberg-Webern-Stockhausen.
LUC. KNÖDLER
Haagse kunst onder de hamer
AMSTERDAM Bij 6otheby van Waay in Amsterdam komen
van 15 tot en met 18 mei volgens het veilinghuis „zeer belangrij
ke" stukken onder de hamer. Op 15 mei worden schilderijen
van Oude Meesters van de Romantische School en de Haagse
School geveild. Voorts wordt er een collectie boeken over kunst
Aangeboden afkomstig uit de verzameling van wijlen dr. A.B. de
Vfies, voormalig directeur van het Mauritshuis in Den Haag.
Liefhebbers van Chinees, Japans en Europees porselein kunnen
op 16 mei hun hart ophalen. Muntenverzamelaars kunnen op 17
en 18 mei aan hun trekken komen wanneer een collectie Neder
landse munten afkomstig van de in 1926 overleden Virgil M.
Brand. Onder de te veilen munten, in totaal 650 kavels, bevin
den zich volgens Sotheby zeer zeldzame exemplaren. De collec
tie van Brand, zoon van een in 1848 naar Amerika geëmigreerde
Duitsp brouwer, telde ooit meer dan 300.000 munten.
DEN HAAG De open
bare bibliotheken zijn te
gen invoering van een
leenrecht voor schrijvers
en uitgevers zoals door
een interdepartementale
commissie is bepleit. Ze
verwachten een ernstige
terugval van het biblio
theekgebruik, zonder dat
de schrijvers er veel voor
terugkrijgen. „De leners
worden de boekerijen uit
gejaagd en het aantal ge
kochte boeken zal niet
stijgen".
Dit heeft het Nederlands Bi
bliotheek en Lektuur Centrum
(NBLC) gisteren opgemerkt in
een reactie op het rapport van
de commissie. Deze stelt voor
dat de overheid een derde van
de totale kosten betaalt en dat
de gebruikers jaarlijks tien
miljoen gulden moeten op
brengen, dat ook nog gedeelte
lijk naar uitgevers gaat.
Aangetekend wordt dat de
volwassen boekenlener onge
veer zes gulden per jaar méér
contributie moet gaan betalen.
Deze bijdrage van gemiddeld
7,50 gulden is in vier jaar tijd
gestegen tot meer dan twintig
gulden. De bibliotheken vre
zen dat de lees-interesse een
onherstelbare klap krijgt en
dat een situatie ontstaat die
steeds slechter wordt, waar
niemand beter var) wordt.
Uit cultuurpolitiek oogpunt is
de overheid verantwoordelijk
voor de leenrechtvergoeding
omdat zij ook verantwoorde
lijk is voor de exploitatie van
de openbare bibliotheken, al
dus het NBLC. In alle landen
buiten Nederland waar het
leenrecht vaak al jaren is inge
voerd, betaalt de overheid de
auteursvergoeding uit de alge
mene middelen.
Gevolgen
Komt de vergoeding voor
leenrecht uit het budget voor
de bibliotheken, dan zijn de
gevolgen ook niet te overzien:
minder geld betekent minder
boeken, minder keuze, minder
leners, minder inkomsten, en
zovoort. Met de extra bijdra
gen van alleen de volwassenen
wordt bovendien bereikt, dat
deze boekenleners een deel be
talen van de overproduktie op
de boekenmarkt.
Er wordt op gewezen dat de
jeugdboeken maar twaalf pro
cent pitmaken van de nieuwe
boeken die jaarlijks verschij
nen, terwijl veertig procent
van de uitleningen jeugdboe
ken betreffen. De bibliotheken
nemen vaak de helft van de
oplagen van jeugdboeken af
omdat er maar een klein aan
tal nieuwe titels verschijnt.
Het NBLC vindt het voorts
onjuist dat het leenrecht van
de schrijvers overdraagbaar is,
waardoor de uitgevers meer
profijt van de leenrechtver
goeding kunnen hebben. De
voorgestelde schaal voor hoge
re bedragen per uitlening als
een boek minder wordt uitge
leend, gaat het NBLC ook niet
ver genoeg. Het pleit ervoor
een groot deel van de leenver-
goeding in een soort solidari
teitsfonds te stoppen. Daaruit
kunnen schrijvers dan bijvoor
beeld jaarlijkse bijdragen, in
komensgaranties, aanvullende
pensioenen, prijzen en beurzen
krijgen, aldus het NBLC.
LEIDEN De fractie van de VVD in de gemeenteraad heeft
zich boos gemaakt over het feit dat het college besloten heeft
een subsidie van 2500 gulden te verstrekken aan het comité
'Kruisraketten Nee'. Het comité heeft dit geld gebruikt om de
tentoonstelling 'Leidse kunstenaars tegen kruisraketten' in te
richten en een gelijknamig boekje uit te geven.
Al eerder was duidelijk dat de VVD deze tentoonstelling niet zo
zag zitten. Toen wethouder P.H.Schoute door de organisatoren
werd gevraagd de expositie te openen Schoute heeft 'cultuur'
in zijn portefeuille wees de VVD-wethouder dat af. Zijn colle
ga J. Peters heeft de tentoonstelling uiteindelijk geopend. Het is
ook slechts aan de socialistische wethouders te danken dat het
comité subsidie heeft gekregen. Zowel de burgemeester als de
beide VVD-wethouders stemden in het college tegen deze subsi
die.
De liberale fractie heeft bij het college bij monde van de heren
M. van der Nat en M. Zonnevylle geïnformeerd of het verstrek
ken van de subsidie „enig gemeentelijk belang dient". En, zo
willen de bezorgde liberalen weten: „is het college in het kader
van het gelijkheidsbeginsel ook bereid groeperingen die een an
dere visie hebben met betrekking tot het vraagstuk van de
kruisraketten een subsidie te geven".
De VVD houdt het niet voor onmogelijk dat het college betrok
ken zou zijn bij meer akties tegen de kruisraketten en wil daar
graag opheldering over hebben. Ook wil zij weten of er in het
kader van de Vredesweek akties bij het onderwijs te venvach
ten zijn. „Indien ja, op welke wijze bent u dan van plan te voor
komen dat de leerlingen éénzijdige informatie krijgen of de
kwaliteit van het onderwijs anderszins in gevaar komt", aldus
Zonnevylle en van der Nat.
Sportwereld
Voetbal Hertha BSC Berlin
kan voor het komende jaar re-
kemenen op een licentie voor
het betaalde voetbal. De DFB
eist van Hertha wel een bank
garantie.
Wielrennen In Sloten won
Belgie een interland tegen Ne
derland met 3-1. De vier kilo
meter ploegenachtervolging
werd gewonnen door Marco
van der Hulst, Jelle Nijdam,
Rick Moorman en Rolf Elshof
in 4.39,75. Op de 500 meter
tijdrit werd Jerry Venderink
(32.56) verslagen. Pirard ver
sloeg op de sprint Frans Vro
lijk.
Ster-spot
Black en Decker
verboden
HAARLEM De Reclame
raad heeft een STER-spot die
laat zien hoe een handzaag het
aflegt tegen een elektrische
zaag van het merk Black en
Decker verboden
De reclamefilm is volgens de
raad in strijd met de waarheid
en door de presentatie tevens
in strijd met de jegens concur
renten in acht te nemen fat
soensnormen.
De film laat een man zien die
al ploeterend met een hand
zaag bijkans een deur vernielt,
hetgeen niet de bedoeling is.
Vervolgens verschijnt zijn
vrouw die een elektrische zaag
uit haar tas haalt, waarna alle
problemen die worden toege
schreven aan het gebruik van
een handzaag van de baan blij
ken.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIILAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER F1LMS.MUZIEK
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Culturele manifestatie's
rond Europese verkiezingen
AMSTERDAM Met het oog op de verkiezingen voor het Eu
ropese Parlement in juni wordt er onder het motto „Europa Cul
tuur Toekomst" van 10 mei tot eind juni een culturele manifes
tatie gehouden die zich voor het merendeel afspeelt in Amster
dam en voor een deel in Rotterdam. De manifestatie begint mor
genavond met de opening van een tentoonstelling van politieke
prenten van tekenaars van dag- en weekbladen uit Nederland
en andere Europese landen in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.
Deze tentoonstelling duurt tot 29 mei.
Eurocomics is de titel van een expositie van' strips, cartoons en
animatiefilms door Europese vrouwen. Deze is van 26 mei tot en
met 16 juni te zien in De Brakke Grond in de hoofdstad. Op een
podium op de Dam zullen deelneemsters aan deze expositie le
vensgrote cartoons maken. Verder zijn er forums met als thema
de functie van de politieke tekenaar, racisme en discriminatie
en een avond met filosofen over Europese cultuur.
Ook aan theater wordt aandacht besteed met „De prins en de
punker" van het Funtheater in de Melkweg in Amsterdam en
Fairground '84 van een Britse groep in Mickery. Op de Dam zul
len verschillende muziekmarathons worden gehouden.
Jonge dichters uit Europa treden op in De Balie in de hoofdstad
in het kader van One World Poetry en er is een politiek debat
met de voorzitter van het Europarlement, Piet Dankert, in het
zelfde theater.
In de Melkweg en in Paradiso zijn van 23 tot en met 27 mei
avond aan avond muziekbijeenkomsten. In Paradiso komt even
eens een politieke informatiemarkt voor jongeren. Over de toe
komst van jongeren wordt gesproken in De Balie, waar ook een
gesprek met schrijvers, vertalers en uitgevers plaatsvindt over
de Nederlandse literatuur in Europa.
Verder staat er een rally - voor auto's, fietsen en wandelaars -
van de Italiaanse stad Ferrara naar Rotterdam op het program
ma van de culturele manifestatie. In Rotterdam wordt de rally
op 29 mei afgesloten met een défilé van sportbeoefenaars in het
Kralingse Bos in de middag en een concert in de Laurenskerk 's
avonds. Voorts is er een boottocht van Basel naar Rotterdam
van zeventig literatoren uit Zwitserland, Frankrijk, West- en
Oost-Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Polen en de Sovjetunie.
Op 13 juni 's avonds in de Doelen zal Adriaan van Dis een aan
tal van deze literatoren presenteren. Eveneens in de Doelen
houden acht Italiaanse dichters op 25 juni voordrachten op een
Italiaanse avond van Poetry International.
Het Nederlands Theaterinstituut en het Politiek-cultureel Cen
trum De Populier/Balie organiseren de manifestatie met mede
werking van het Goethe Institut, Stichting Amazone, Paradiso,
Meikwee. Miekerv en Holland Festival.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Cis
ke de Rat (al); (beh. di.) 18.30,
21.00. wo. ook 14.00. EURO
CINEMA II: Ciske de Rat (al);
18.30, 21.00. wo. ook 13.30.
EUROCINEMA III: De wraak
van de ninja (16); 18.45, 21.15.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA
IV: To be or not to be (al); 18.45,
21.15. wo. ook 13.45.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Heidi (al);
wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): The Shi
ning (16); 14.30. 19.00, 21.15.
LIDO I (Steenstraat 39, tel.
124130): Terms of endearment
(al); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO
II: Ciske de Rat (al); 14.30,
19.00, 21.15. LIDO III: Carmen
(16); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO
IV: Schatjes (12); 19.00, 21.15.
ma. di. ook 14.30. STUDIO
(071-133210): Ciske de Rat (al);
14.30, 19.00. 21.15. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): De
wraak van de ninja (12); 14.30,
19.00, 21.15. REX (Haarlem
merstraat 52. tel. 071-125414):
Studentensex (16); 14.30, 19.00,
21.15. ma. 14.15. 19.00. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
LIDO IV: Robin Hood (al); wo.
14.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY
THEATER (Schoolstraat 69, tel.
01717-4354): Moord in extase
(12); zo. 15.45. wo. 20.00. Psy
cho II (16); ma. di. 20.30.
KINDERVOORSTELLING
Als je begrijpt wat ik bedoel;
wo. 14.30.
WASSENAAR. ASTRA (Lang
straat 32, tel. 01751-13269): Teil
me a riddle (12); ma. t/m t
20.00.
DEN HAAG. ASTA (Spul 27, tel.
463500): Outsiders (12); 14.00,
19.15, 21.45. BYOU (Spui 27.
tel. 46.11.77): Cheech Chong
still smokin (16); 14.00, 19.00,
21.30. CALYPSO (Spui 27. tel.
463502): Ciske de rat (al); 14.00,
19.00, 21.30. BABYLON
(naast Centraal Station, tel.
471656): Terms ol endearment
(al); 14.00, 18.45. 21.30.
BYLON 2: Scarface (16); 14.00,
20.00. BABYLON 3: Silkwood
(al) 14.00, 19.00, 21.30. CINE
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
National Lampoon's vacation
(al); 14.00, 18.45, 21.30. CINE
AC 2: Christine (12); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 3: De
wraak van de Ninja (16); 14.00,
18.45, 21.30. wo. 18.45, 21.30.
EUROCINEMA (Leyweg 910,
tel. 667066): Dokter Zjivago
(12); 13.45, 19.45, METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756):
Class (16); 14.00, 18.45. 21.30.
METROPOLE 2: Yentl (al);
14.00. 18.45. 21 30. METRO
POLE 3: Uit naam van al de mij-,
nen (16); 14.00. 20.30.
TROPOLE 4: „E la nave
(16); 14.00. 18.45. 21.30.
TROPOLE 5: Sophie's choice
(16); 14.00. 20.30. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400):
Ciske de rat (al); 13.45, 1"
21.30. ODEON 2: Schatjesl
(12); 13.45, 18.45. 21.30. ODE
ON 3: Terms of endearment (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Hotel New Hampshire (al);
13.45, 18.45, 21.30. LE PARIS
1 (Kettingstraat 12b,
656402): Een zwoele zonnetrip
(18); 12.00, 13.30, 15.00, 16.30,
18.00, 19.30, 21.00. LE PARIS
2: Hey baby hey (18); 12.15,
13.45, 15.15, 16.45. 18.15,
19.45, 21.15. LE PARIS
Verre reisjes met wilde meisjes
(18); 12.30, 14.00, 15.30. 17.00,
18.30, 20.00. 21.30. PASSAGE
(Passage 63, tel. 460977): De
bezetene (16); 14.00, 18.45,
21.30. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56): Bellissima (16);
ma. 19.15, 21.30. Les chiens
(16); di. 20.00. Lo Straniero (16);
di. 22.00. L'lnnocente (16);
19.30. Violence and passion
(16); wo. 21.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Alice in wonder
land; wo. 14.00. EUROCINE
MA: Billie Turf het dikste stu
dentje; wo. 14.00.
Horizontaal: 1 zanggroep: 4 soort re
volver; 8 niet bevestigd; 10 stoot; II
voorzetsel; 12 bloeiwijze; 14 muziek
noot; 15 schertsende bijnaam; 11
kostuum; 19 loterijbriefje; 21 hout
hakkersbijl; 22 geboden bedrag; 2l
biersoort; 25 ijzerhoudende grond; 21
vuurpijl; 30 landbouwwerktuig; 32 Ja
panse munt; 33 lidwoord; 34 zelfkari
van linnen; 36 onderricht; 37 vaart
kanaal; 38 weefsel.
Verticaal: 1 houten schoen; 2 familie
lid; 3 rund; 5 voorzetsel; 6 hulde; j
wijze, manier; 9 graansoort; 12 ol
schoon; 13 dwarshout aan een masl
15 stuk bouwland; 16 waterscheiding
18 paling; 20 lofdicht; 23 roofvogel
24 putemmertje; 26 planteziekte; 2l
verbrandingsrest; 29 voegwoord; 3'
soort takel; 33 naaldboom; 35 per
soonlijk vnw.; 36 muzieknoot.
OPLOSSING
bi ge :a6 ge ;uap ee ;ia6 ie :u(
62 'sb 82 liseoj 92 :jaxe pz :puaj(
82 lapo 02 '|BB 81 UoofS 91 Uaxfl
51 'bi 81 '\b Zi ïsieui 6 Uubji z tjoi i
:do s :so 8 luioo z idujOM i :\ooo\\ian
'JUBjj 88 idaip ze isai 98 :6au H
:ap 88 :uas ZZ :6a 08 Uexej Z2
52 :a|B 82 :poq ZZ :s>tB iz UO| 61
Zl :seiie si :bi h :JBe zi :wo u
01 ;soi 8 Uioo p :joo^ i :|eejuozu«